فروش خودرو در ایران در سالهای اخیر کاملاً فرآیندی یکطرفه به سود کارخانه یا وارد کننده بوده است. به عنوان مثال شرکت تولید کننده در ابتدا مبلغ لازم برای تولید خودرو را از خریدار دریافت می کند و سپس با آن به تولید مبادرت می نماید. از آنجایی که سود انتظار و تاخیر هم همواره کمتر از سود وام بانکی و یا سود تولید و واردات خودرو است، هیچ گونه ابایی از تاخیر در تحویل خودرو نیز وجود ندارد. گاهی تاخیر در تحویل خودرو کار را به شکایت مشتریان می کشاند. وارد کنندگان نیز از این آشفته بازار مستثنی نبودند و حتی شرکتهای معتبر و با سابقه نیز با پیش دریافت مبلغ خودرو از خریدار و واردات آن، گاهی به بهانه هایی نظیر تغییر نرخ ارز، طلب مبالغی بیشتر از خریدار را هم می کردند. گاهی نیز خودرویی در نهایت در کار نیست. مانند تجربه فروش فیات سیینا و دردسرهای خریداران برای دریافت خودرویشان یا حتی بازپس گیری وجه پرداختی. اما حالا برای چندمین بار زمزمه های تغییر این شرایط و قانونمند شدن فروش و پیش فروش خودرو به گوش می رسد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط و ضوابط جدیدی را برای فروش خودرو در کشور تدوین کرده است. این وزارتخانه در اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، دستورالعمل شرایط فروش خودرو را تدوین کرده است.بر اساس این دستورالعمل شرایط فروش خودرو در کشور در شیوههای «تحویل فوری»، «پیشفروش قطعی»، «پیشفروش عادی»، «مشارکت در تولید» و «سفارشی تیراژ محدود» پیشبینی شده است.
در این دستورالعمل حداکثر تاریخ تحویل خودرو در شرایط فروش تحویل فوری ۳۰ روز، پیشفروش قطعی ۹ ماه، پیشفروش عادی ۱۲ ماه، مشارکت در تولید سه سال و سفارشی تیراژ محدود در خودروهای داخلی سه ماه و خودروهای وارداتی چهار ماه است. البته باید دید که در برابر شرکتهایی که نام روش فروش خود را از پیش فروش به خرید مشارکتی تغییر می دهند باید چه تصمیمی گرفت! همچنین طبق این ضوابط حداقل سود مشارکت در شرایط پیشفروش عادی معادل حداقل سود سپرده یکساله سیستم بانکی و در شرایط فروش مشارکت در تولید نیز معادل نرخ سود سپردههای سه ساله سیستم بانکی تعیین شده است.
در این دستورالعمل حداقل سود انصراف در شرایط فروش تحویل فوری و پیشفروش قطعی و عادی، معادل حداکثر سه درصد کمتر از نرخ سود سپردههای یکساله سیستم بانکی تعیین شده است.
حداقل سود انصراف در شرایط فروش مشارکت در تولید نیز معادل حداکثر سه درصد کمتر از نرخ سود سپردههای سه ساله سیستم بانکی و در شرایط فروش سفارشی تیراژ محدود نیز معادل حداکثر سه درصد کمتر از نرخ سود سپردههای یکساله سیستم بانکی تعیین شده است. جریمه تأخیر در تحویل در شرایط فروش تحویل فوری معادل ماهانه ۲.۵ درصد، در شرایط پیش فروش قطعی نیز معادل ماهانه ۲.۵ درصد و در شرایط پیش فروش عادی معادل سود مشارکت بهعلاوه ماهانه یک درصد تعیین شده است.
همچنین جریمه تأخیر در تحویل در شرایط فروش مشارکت در تولید برابر با سود مشارکت بهعلاوه ماهانه یک درصد و در شرایط فروش سفارشی تیراژ محدود نیز معادل ماهانه سه درصد تعیین شده است.
در این دستورالعمل شرایط خاص نیز پیشبینی شده که بر اساس آن در شرایط فروش مشارکت در تولید در صورت عدم امکان تحویل خودرو، خودروی جایگزین از میان خودروهای تولیدی به انتخاب مشتری و طبق شرایط قرارداد تحویل داده خواهد شد. در شرایط فروش سفارشی تیراژ محدود نیز در صورت تأخیر بیش از ۲ ماه در تحویل خودرو مشتری حق انصراف خواهد داشت.
این دستورالعمل ذیل اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو تدوین شده که به زودی به تصویب نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و به تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ خواهد شد.
hosein
۳۰ فروردین ۱۳۹۳آخه وقتی کیفیت و خط تولید ضعیف،آخه وقتی تمام ماشین های ایران خودرو یه پلتفرم هستند و کلا دو نوع موتور دارند که به گفته خود نمایندگی روغن کم می کنند و نبودن قطعه.آخه وقتی 206 رو چراغاش رو عوض می کنند می شه رانا خودرو ملی. خرید یک ماشین خارجی قدیمی تمیز به صرفه تر هست.و دیگه مردم را رسما …فرض کردند دیگه آخه این خودرو ها خریدن داره.چه با هر شرایطی..
مسی
۳۰ فروردین ۱۳۹۳اینا که چیزی نیست
الان یه قانون جدید اختراع کردن که بر اساس اون :
هرچه ماشین بی کیفیت تر باشه … امتیازش میره بالاتره و قیمتش افزایش پیدا میکنه !
مملکته داریم :(
مسی
۳۰ فروردین ۱۳۹۳================================
قانون جدید فرغون سازان وطنی
================================
1-استفاده از چرم و مخمل در ساخت داشبورد و صندلی ها 20 امتیاز منفی
2-استفاده از دمپایی پاره و پلاستیک کهنه در ساخت داشبورد و صندلی ها 20 امتیاز مثبت
3-دریافت 5 ستاره در تست تصادف 20 امتیاز منفی
4-دریافت صفر ستاره در تست تصادف 20 امتیاز مثبت
5-داشتن کیسه هوا و ترمز ای بی اس 20 امتیاز منفی
6-نداشتن کیسه هوا و ترمز ای بی اس 20 امتیاز مثبت
7-مصرف سوخت پایین و آلودگی کمتر 20 امتیاز منفی
8-مصرف سوخت بالا و آلودگی بیشتر 20 امتیاز مثبت
9-احترام به حقوق مشتری 20 امتیاز منفی
10-سنگ قلاب کردن مشتری 20 امتیاز مثبت
==========================================
باتوجه به این موارد … امتیاز فرغون های وطنی بالاتر می رود و در نتیجه قیمتها نیز بالا و بالاتر
زیگما
۳۰ فروردین ۱۳۹۳“” از آنجایی که سود انتظار و تاخیر هم همواره کمتر از سود وام بانکی و یا سود تولید و واردات خودرو است، هیچ گونه ابایی از تاخیر در تحویل خودرو نیز وجود ندارد.””
عجب خر تو خریه هااااااا
دیرتر تحویل دادن خودرو = سود بیشتر
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۳۰ فروردین ۱۳۹۳درود .
زیگما برو جیمیل .
tormoz dasti
۳۱ فروردین ۱۳۹۳آخه این کامنت دیگه لایک و دیسلایک داره؟!؟!؟!
مصطفی
۳۰ فروردین ۱۳۹۳تو ایران همه چی درهمه!
saied
۳۰ فروردین ۱۳۹۳پدال چرا داری اطلاعات غلط به مردم میدی ؟
از شما بعید !!!!!!!!!
از کی قیمت ل۹۰ شده ۱۷۵۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
زیگما
۳۰ فروردین ۱۳۹۳عزیز اون قیمت ها مربوط به سال 91 هست! در لینک قید شده.
میلاد چک کن.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۳۰ فروردین ۱۳۹۳درود .
من که چشمام اب نمیخوره .
این ها روی هر چی دست گذاشتند ، بدتر شد که بهتر نشد .
((( قدرت کلماتت رو بالا ببر نه صدایت را !!!!!!!!
این باران است که باعث رشد گلها میشود نه رعد و برق )))
شاهین
۳۰ فروردین ۱۳۹۳خدایا چه پستی بشه این پست! من کلا در این موارد نظر نمیدم.این شما و این هم پست!
ساسان.م
۳۰ فروردین ۱۳۹۳حالا به بهانه این قانون که آقـــــــــــــا به ما فشار اومد و سود دهی نداریم و اینا میان قیمتا رو میبرن بالا
Un4given
۳۰ فروردین ۱۳۹۳فک نکنم سایپا تا حالا بلایی که سر من دراورد رو سر کسی آورده باشه. من یه خبطی کردم و تیبا ثبت نام کردم اما موقع تحویل اینا 6 ماه طول کشید که باید حدود 2 تومن دیرکرد میدادن که بهم فقط 140 تومن رسید. البته شکایت کردم و پیگیرم، اما تا عمر دارم دیگه از اینا دزد جماعت نه ماشین میگیرم نه میذارم که اطرافیان ثبت نام کنن. والا اونیکه از دیوار بالا میره شرف داره با اینا
رضا 31
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام .
برو خدا را شکر کن من که پیکاپ ایران خودرو نوشتم نزدیک 2 سال پیش با 16 ماه تاخیر از زمان تحویل هنوز ندادن قیمت خودرو که کمتر از 40 میلیون اعلام شده بود حالا شده 89.300 .
امید
۳۰ فروردین ۱۳۹۳ببین اینجا چخبره و اونجا چخبر اینجا پولتو میگیرن بعد یه مدت یه گاری مونتاژی بهت میدن اونجا ماشینو بهت میدن ماهانه با شرایطی که راحت تری قسط میدی و بهترین خودرو و اونی که تقریبا دلت میخاد رو میخری اما اینجا گاری میدن پر از اشکال فنی و بدبختی والا وجدانم خوب چیزیه همه مثلا مسئولین چشماشونو بستن و نمیبینن این بی قانونی و این بی عدالتی شاید یه نفر یه وانت بخره که باهاش کار کنه اما نه تنها چیزی دستشو نمیگیره بلکه باید خرج اون سرطان یا گاری کنه چقد اذیت چقد منافع طلبی شما چی هستین کلا اینجا نباید داشته باشی مثل اینکه لعنت به این گاری سازی
زیگما
۳۰ فروردین ۱۳۹۳اگه فقط یک مقدار رقابت بیشتر وجود داشت همه این موضوعات به دست نا پیدای “اقتصاد آزاد” حل میشد….خود به خود و بدون نیاز به مدیریت خاصی!
چاپلو
۳۱ فروردین ۱۳۹۳اکسلنت
امید
۳۱ فروردین ۱۳۹۳اگه بود
احسان(احسان سابق)
۳۰ فروردین ۱۳۹۳واقعا که خیلی عجیبه ریسک وارد کننده و تولید کننده به صفر میرسه و از لحاظ حقوقی دست خریدار کاملا بسته میمونه.فساد در چه حد
حمزه
۳۰ فروردین ۱۳۹۳این خبر نشون دهنه اینه که ما چقدرررررر بدبختیم… چیزه دیگه ای نمیگم…
ROLSE ROISE
۳۰ فروردین ۱۳۹۳فایده نداره……….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ببین چقدر بخور بخور تو این شرایط پیش میاد!!!!!!!!!!!!!!
ali
۳۰ فروردین ۱۳۹۳کاش قیمتا برگرده به قیمتهای جدول بالا…
sadegh
۳۰ فروردین ۱۳۹۳علی جان اگه آرزو کنی که بال دراری و پرواز کنی شاید زودتر بهش برسی تا اینکه قیمت ماشینا بیاد پایین.
این آقایون حروم خور تازه بهشون بر خورده که سود نمیکنن.
خداااااااااااااااااااااااا بابا نجاتمون بده چقد دیگه باید جیب ملتا بچاپن، چرا جیباشون پر نمیشه هر چی میدزدن؟؟!
یه پسل باهوش
۳۰ فروردین ۱۳۹۳سالانه بیست هشت هزار نفر ایرانی
هزاران پدر هزاران مادر هزاران کودک
هزاران نیروی متخصص
میلیون ها امید
کشته می شن
فقط و فقط بخاطر
ســــیس
گاهی سکوت بالاترین فریاد استــــ
پیام
۳۰ فروردین ۱۳۹۳واسه آشغال سازها و آشغال های چار چرخ ایرانی چه منت ها که نباید کشید
PEUGEOT
۳۰ فروردین ۱۳۹۳چشمم آب نمی خوره
توی این کشور هرچی هم قانون تصویب کنن یه راه دور زدن قانون هم براش میزارن
تنها راه درست شدن وضعیت خودروی کشور برداشته شدن گمرکه
به خاطر این که دیگه مشتری حق انتخاب داره و اگه خودرو سازی کیفیت خودروهاش خوب نباشه یا خدمات پس از فروش خوبی نداشته باشه مشتری میره سراغ ماشین دیگه
دانشجو مملکت
۳۰ فروردین ۱۳۹۳در کشور ما قانون فقط برای فقراست
چاپلو
۳۱ فروردین ۱۳۹۳گل گفتی دانشجو
مجتبی
۳۱ فروردین ۱۳۹۳همینطوره
قانون فقط زورش به ماها میرسه
آرمان
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳الان یه قانونه جدیدأ تصویب شده بودجه مملکت از جیب مردم تامین بشه.همه چی رفته بالا فقط چی بالا نرفته اگه گفتی……………!!!!!!معلومه یارانه.این که دیگه سوال نداره
رضا
۳۰ فروردین ۱۳۹۳هیچ تغیری صورت نمیگیره بیخود دلخوش نباشین اگه هم تغییری رخ بده به ضرر مردم میشه
فقط میتونم بگم خدا لعنتشون کنه
مجتبی
۳۰ فروردین ۱۳۹۳خلاصه مطلب:
هرکاری میکنید بکنید
کیفیت فرقی نمیکنه،قیمتا هم هرچی دلشون بخواد میتونن بدن
مالیاتم باید شخص خریدار پرداخت کنه،هرموقع هم ک دلشون بخواد ماشین تحویل میدن
دلفین هاهم پرواز میکنن
مرگ بر آمریکا…
کی میخواید ب خودتون بیاید؟
دومین علت مرگ و میر ما ایرانیا تصادفاته
بابا گل بگیر دره اون … رو دیگه
چاپلو
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام به همه.
از حرف تا عمل خیلی فاصله هست عزیزان
تازه بازم یه دستی دوش میبرن که دهن بدبخت بیچاره هایی مس ما رو سرویس کنن.
mohsen
۳۱ فروردین ۱۳۹۳ای خودروسازهای وطنی چرا صدای اعتراض این ملت را به خاطر خودروهای گرون و بی کیفیتتون نمیشنوید؟؟؟؟؟
ایا شما مسلمانید؟؟؟؟
امید
۳۱ فروردین ۱۳۹۳اصلا انسان هستن؟ که مسلمونم باشن
yaser
۳۱ فروردین ۱۳۹۳وقتی پولت جمع شد برو بزن تو دهنشون ماشینو نقد از بازار بگیر اینقدر هم منت نکش
Best Car
۳۱ فروردین ۱۳۹۳راه اول و آخرش نخریدن!!! من نمی خرم!! تونمی خری!! اونمی خرد!! ما نمی خریم!! شما نمی خرید!! آنها نمی خرند!!
حالا همه با هم فعل خواستن رو صرف کنیم؟
ضیا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳من کاملا با best carموافقم تنها کاری که از دست مردم بر میاد همینه.نخریدن خودرو.
ارمان
۳۱ فروردین ۱۳۹۳از فردا همه به اسم مشارکت در تولید ماشین وارد می کنن که سه سال وقت داشته باشن ! خخخخ ….
پویان
۳۱ فروردین ۱۳۹۳بابا اخبار خودرویی ایران کلا مخرفه(به غیر از خبر این که فلان ماشین داره میاد کشور)
امیر
۳۱ فروردین ۱۳۹۳فعل نخواستن رو باید صرف کنیم
مرتضی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳اوه
یعنی واقعا میخوان جلو مال مردم خوری رو بگیرن ؟
میتونن؟
میزارن؟
میشه؟
مهدی
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳پراید خریدن برامون شده ارزو
یاسر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳شرایط چی؟ با هر بهونه ای فقط تو پاچه ملت میکنن.
علی
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سود میخوایم چیکار … داریم ماشین میخریم . یه زمان پراید 12 ملیون بود 10 ملیون پول ثبت نام دادم . بعد به نرخ روز گفتن 6 میلیون دیگه بریز حساب . در صورتی که با همون پول 2 مدل پایینتر میشد بخرم . اینو درست کنین اگه راست میگین …..
مثل پیش فروش خونه … مگه موقع تحویل به نرخ روز حساب میکنن ؟
آرمان
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳به نظره من هیچکدام از ماشینهای ایرانی ارزش خرید نداره.چون همشون باعثه مرگه آدم میشه چه با ایربگ چه بی ایربگ.حالا جالب اینه خوده ایربگ تا الان باعثه مرگه چند نفر شده.ای خدا تا کی باید اینارو تحمل کنیم.!!!!
احمد توسلی
۱۵ خرداد ۱۳۹۳از شرکت کیا موتور خودرو جیلی خریده ام و طبق قرار میباید 60 روز کاری تحویل بدهند تاریخ خرید 4-10-92 بوده و تا کنون تحویل نداده و جواب سر بالا میدهند خواهشمند است راهنمایی فرمایید متشکرم.