شورای رقابت بلاخره پس از کشمکش های فراوان، توانست اختیار تعیین قیمت خودروها را از سازمان به اصطلاح حمایت خارج کرده و در دست خود بگیرد. اما این رویارویی قدرت، مشکلات زیادی را در پیش خواهد داشت.
شورای رقابت با تاخیری چند ساله، اکنون بجای ورود با دستی پر و قدرتمند، با یک فرمول مجهول و با نام موقتی و پر اشکال به عرصه آمده که نشان از آن دارد که در نهایت مصرف کننده نهایی نمی تواند از این بازی قدرت بزرگان، منتفع شده و یا لااقل زیان نبیند. می توان تنها فایده این بازی را کاهش موقت قیمتهای بازار ناشی از رکود و تحریم خریداران دانست. حتی اگر به فرض محال قیمت های خودرو در ایران به قیمت دو سال پیش نیز بر گردد، هنوز این سوال باقی خواهد بود که چرا قیمت این کالا در ایران اینقدر گران است؟ این شما و این نتیجه آن همه انتظار از این شورا (استخراج قیمتها توسط روزنامه دنیای اقتصاد):- قیمت محاسباتی سایپا ۱۳۱ SX
-
قیمت شهریور
قیمت با دلار مبادله ای
قیمت با دلار آزاد
-
۱۰,۵۰۰,۰۰۰
۱۲,۸۰۰,۰۰۰
۱۴,۵۰۰,۰۰۰
- تیبا SX
-
قیمت شهریور
قیمت با دلار مبادله ای
قیمت با دلار آزاد
-
۱۲,۸۰۰,۰۰۰
۱۵,۵۰۰,۰۰۰
۱۷,۷۰۰,۰۰۰
- پژو ۴۰۵ SLX
-
قیمت شهریور
قیمت با دلار مبادله ای
قیمت با دلار آزاد
-
۱۶,۶۰۰,۰۰۰
۱۹,۷۰۰,۰۰۰
۲۳,۷۰۰,۰۰۰
- سمند LX EF7 بنزینی
-
قیمت شهریور
قیمت با دلار مبادله ای
قیمت با دلار آزاد
-
۱۷,۲۰۰,۰۰۰
۲۰,۸۰۰,۰۰۰
۲۴,۰۰۰,۰۰۰
- رانا TU5
-
قیمت شهریور
قیمت با دلار مبادله ای
قیمت با دلار آزاد
-
۱۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۸,۵۰۰,۰۰۰
۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جالب اینجاست که شورای رقابت قیمت پیشنهادی پراید ۱۳۱ و تیبا را با ارز مبادله ای به یک میزان نسبتا مشابه پیش بینی کرده و با دلار آزاد نیز بسیاری از قیمتها بیش از قیمت فعلی همین خودروها خواهد بود. قرار است قیمت باقی خودروها نیز تا امشب اعلام شود. این قیمت ها موقت بوده و فرمول کلی قیمت گذاری تا ۲۵ روز آینده اعلام می شود و خودروسازان نیز باید از آن تبعیت کنند.
در آنسوی کشمکش، دبیر انجمن خودروسازان، اصلاح قیمت خودرو بر مبنای فرمول شورای رقابت را غیر ممکن می داند و پیش از این هم اعلام کرده که خودروسازان زیر بار حرف زور شورای رقابت نخواهند رفت و از مصوبه این شورا تمکین نخواهند نمود!
احمد نعمت بخش اظهار داشت: با وجود مکاتباتی که با شورای رقابت داشتیم و به آنها هشدار دادیم که تعیین قیمت خودرو بر مبنای تورم نیمه دوم سال به ضرر صنعت خودروسازی است، مسئولان این شورا، قیمت شهریور ۹۱ را به عنوان مبنای قیمتگذاری خودرو تعیین کردند که در آن زمان، قیمت خودرو دقیقاً برابر با اسفند ۹۰ بود.
وی ادامه داد: قیمت خودرو در اسفند ۹۰ بر مبنای دلار ۱۲۲۶ تومانی تعیین شده بود در حالی که برای تعیین قیمت جدید خودرو باید تورم بخشی صنعت خودرو در طول یک سال در نظر گرفته شود و علاوه بر آن، افزایش ۳ برابری قیمت دلار نیز مد نظر قرار گیرد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با انتقاد شدید از اعلام تورم بخشی فقط پنج مدل خودرو توسط شورای رقابت، گفت: ۱۰ شرکت عمده خودروساز ایران از جمله ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، زامیاد، گروه بهمن، مدیران خودرو و کرمان موتور بیش از ۲۲۰ نوع محصول دارند در حالی که در جداول اعلامی شورای رقابت تنها ۵ مدل خودرو اعلام شده است که مشخص نیست قیمت در انواع تیپهای آنها و با توجه به آپشنهای موجود چه تکلیفی پیدا خواهند کرد.خودروسازان نیز ساز ورشکستگی خود را در صورت اجرایی شدن این طرح سر داده اند. حال باید دید، رقابت شورای رقابت با خودروسازان آیا نتیجه ای هم برای مصرف کنندگان در پی خواهد داشت؟
بنده خدا
۲۷ اسفند ۱۳۹۱سلام.چرا فکر میکنیین فروش قطعه سودش کمتر از خودرو هستش.وقتی یه ماشین بیکیفیت من بسازم که نه گارانتی درست حسابی داشته باشه بعدشم قطعات درجه 3 روش بریزم مصرف کننده بیچاره باید قطعات نامرغوب رو دور بریزه وقطعات با کیفیت رو از فروشگاههای مجاز با قیمت دل به خواه فروشنده بده.این رو میگن سود مضاف بر مضاعف.1:قیمت بالا خودرو.2:فروش قطعه.اگه1سالم شرکت ماشین نفروشه بازم سودش از فروش قطعاتی که الان قیمتش چند برابر شده بدست مییاره.شایدم سودش از فروش ماشین هم بیشتر باشه و نیازی به فروش نداره.
مجيد
۲۷ اسفند ۱۳۹۱جیب این خودرو سازها رو کی پر کنه؟
بریز و بپاششون رو کی جواب بده.؟؟؟
راستی بنده خدا جون اگه اینا نسازن کلی قبرستونامون و بیمارستان ها خلوت تر میشه.
جواب اونا رو کی میده؟؟؟
پیمان
۲۷ اسفند ۱۳۹۱وزیری که نتونه چهارتا شرکت ماشین ساز ( اشقال ساز) رو سر جاش بشونه باید استفا بده
فقط بلدن به مردم زور بگن خیلی مردی کارتو درست انجام بده
خدا پدر ……. و …….. و امیر کبیر بیامرزه بقیه رو هم لعنت کنه
sunmartin
۲۷ اسفند ۱۳۹۱مسئله سود و در آمد سرشار این شرکت هاست : مخابرات عده ای رو تحت عنوان جک ساز و شایعه پران داره اینها جک میسازن و …تنها در یک شب 100 ملیون مسیج در هر ثانبه جابجا میشه و این یعنی در آمد ملیاردی در روز، میرسیم به خودرو سازی بستن مبادی ورودی ایجاد تعرفه های کمر شکن کشیدن سود حرام با عنوان های روشنایی معابر، برق رسانی به روستا ها عوارض شهرداری مالیات بر ارزش افزوده کوفت زهر مار و غیره یعنی شخصی که میخواد خودروی شخصی داشته باشه باید تمام این موارد رو قبول کنه وجه اون رو جلو جلو بپردازه که بدور از انصاف و حقوق مشتری مداری هست، وجود شرکت های بده بستانی زد و بند با دلالان گران فروشی عرضه قطره چکانی و ساختن خودرو ها با یک غالب و یک خط مونتاژ سالیان سال بدلیل سود کلان و ناچار بودن خریداران همه و همه از عواملی هست که مافیای خودرو به این راحتی ها که فکر میکنید قابل حل نیست..لطفا در بیان نظرات کمی محتاط تر باشید تا خدای نکرده دچار فیلترنت نشیم
مهران
۲۷ اسفند ۱۳۹۱به نظر من یه رنو قدیمی بخرید. در حد 2 تومن. سیستم ببندید و بخوابش کنید. عشق است و صفا. با قطره چکون باید براش بنزین بزنید. بیخیال پراید و تیبا و رانا!
siamak
۲۷ اسفند ۱۳۹۱دوستای خوبم اول اینکه بحث بد وبدتره ثانیا اینکه این قضیه یه بازیه که ما توش باختیم .شورا رقابت اومده مکه ما به باخته کم قانع باشیم.
میعاد
۲۷ اسفند ۱۳۹۱خدا کنه فرجی بشه شاید ما هم یه خر خریدیم سوار شدیم
jamshid
۲۷ اسفند ۱۳۹۱نکنه این مقاله رو آقای نعنت بخش نوشته باشه؟؟؟
در ضمن سایت تابناک قیمتهایی که زده بود با لبنا فرق داشت.
علیرضا
۲۷ اسفند ۱۳۹۱من یکی که بیخیال خرید این گاری های بی کیفیت شدم میرم الاغ سوار میشم کاریم ندارم میخواد گاریاشون بشه میلیاردی یه دفعه ام که شده احساس میکنم نکلیفمون اینه که هر طور شده حقمون رو بگیریم و فکر میکنم نخریدن بهترین کاره وقتی کسی به فکرمون نیست لا اقل خودمون همت کنیم این شورا هم یادمون نره زیر دست همون دولته و اینا همش بازیه
علیرضا
۲۷ اسفند ۱۳۹۱من یکی که بیخیال خرید این گاریهای بی کیفیت شدم میرم الاغ سوار میشم سرم رو میگیرم بالا و به ملت هم خیانت نمی کنم یادمون باشه این شورا هم زیر نظر دولت فخیمه اداره میشه فقط ما رو سر کار میزارن بیخیال گاری و مشتقاتش نخواستیم بابا دلسوزی واسه ملت نخواستیم
امیر
۲۷ اسفند ۱۳۹۱چرا روزنامه ها پراید رو میزنن 12.500 اینجا زده 14.800
ما حتی یک اخباره درست و حسابی و راست هم نداریم چه برسه به ماشیناشون.
هرکی به هرکیه دیگه.
بابک
۲۷ اسفند ۱۳۹۱جالبه!!!من حتی با خوندن تیتر این مقاله حدس زدم که مغرضانه است و طرف خودروسازان رو داره تا اینکه کل مقاله و نظر کاربران رو هم پایینش خوندم و دیدم که همه متوجه قصد مغرضانه ی این سایت و نویسنده ی این مقاله و حمایتش ار خودروسازان بی لیاقت شدن!
شما یا ریاضی سرِت نمیشه یا به عمد قیمتها رو چَپ اندر قیچی نوشتی! اولا قیمت شهریور پراید و تیبا اونی نیست که شما گفتی،دومأ قیمتهای بعد از این مصبه ی شورای رقابت هم این نیست که شما نوشتی و مثلا تیبا حتی با ارز آزاد حدود 15 میلیون میشه نه 21 میلیون آقای دانشمند که تَنِ اواریست گالوا و رنه دکارت و بقیه ریاضی دانهای مرحوم رو توی قبرشون لرزوندی با این محاسبه ای که کردی!
اتفاقا هدف شورای رقابت از عنوان کردن و محاسبه ی عرض آزاد و مبادله ای اینه که مردم بدونن خودروسازان هر جوری دولا پهنا هم که حساب بکنن قیمتها نباید این چیزی باشه که الان توی بازار هست و خیلی باید پایینتر باشه!
ولی شما در این شرایط رکود بازار خودرو که حاصل تحریم خریداران هستش،از طرف خودروسازان ماموریت دارین مردم رو از شورای رقابت مایوس کنین و اونها رو متقاعد به خرید خودرو به قیمتهای وحشتناک و نجومیِ موجود کنین!
ولی مردم پشت شورای رقابت خواهند ایستاد و خرید خودرو رو تا زمانی که قیمتها به نرخ اعلام شده ی شورای رقابت نرسه تحریم خواهند کرد!
بهمن
۲۸ اسفند ۱۳۹۱به نظرم درست می گی ولی باز هم به شورای رقابت تکیه نکنند بهتره. مردم تا وقتی خودشن می تونن تحریم کنن یه جنس رو چرا باید به دیگری متکی باشن؟
مجيد
۲۸ اسفند ۱۳۹۱100000000000000 لایک
حسین
۲۷ اسفند ۱۳۹۱به نظر من دیگه خودروی به نام پراید ساخته نشه چون اصلا خودروی به نام پراید در کشور اروپایی معنا نداره که تو ایران بخوان 17 مییلیون روش قیمت گذاشته بشه به نظر من باید به فکر پیشرفت جامعه باشین با تشکر دوست دار شما
حسین
۲۷ اسفند ۱۳۹۱تو را خدا به خاطر ابروی ایران هم شده این پراید تولید نکنین
الان تو کشورمون هر چی کشته میدیم با پراید لعنتی همین چند روز پیش دو نفر تو پراید 131 شما که به حساب خیلی با کیفتم شده تصادف کردن جابه جا مردن حالا هی شما بسازین چرا شما مشکل کشورتون نمیفهمین تا کی باز هم میگم همین 405 خودمون که اگه خدای نکرده اتیش بگیره درش قفل میشه و هیچ کاریهم ساخته نیست باز بیشترین ثبت نامی را همین 405 داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تو را خدا این مسئله ها را حل کنین به فکر ابروی کشورمون باشیم
milad
۲۸ اسفند ۱۳۹۱2سال پیش با 27 ملیون ماکسیمای اتومات میشد خرید ولی الان سمند آشغال ومسخره رو باید اینقدر پول داد.به امید نابودی این 2 شرکت جنایتکار
ك
۲۸ اسفند ۱۳۹۱خدا از دهنت بشنوه الاهی امین.. ای خدا تو کاری بکن برای این ملت که اینجور در معرض نامردی از سوی خواص بی بصیرت قرار گرفتند مردم رو خفه کردن نای فریاد ندارند حق انتخاب ماشین نداریم چندتا بنجل تولید میکنند میدند دستمون جرات اعتراض نداریم […] مردم حتی نمیتونند اون ماشینی رو که دوست دارند بخرند چه برسه به چیزای دیگه. ای خدا این چه بالایی بود سرمون اومد حق کی رو خوردیم به کی ظلم کردیم که عاقبتوم این شده.
hamid
۲۸ اسفند ۱۳۹۱اقای محترم که عکس رفیقتو پشت شیشه زدی کسی مجبورت نکرده پراید بخری بعدشم مثل ادم رانندگی کنین هیچ اتفاقی نمیافته
مردم
۲۸ اسفند ۱۳۹۱دیدین مردم تحریم کردن به دست و پا زدن افتادن؟ به نظر من حتی اگر با هزار اشوه و منت قیمت های شهریور رو گذاشتن بازم نخرید. نخرید تا مهر سال دیگه پراید رو 3 تا 100 تومن تو خیابون پخش میکنن رانا رو 3 تا 500 تومن
فرشاد
۲۸ اسفند ۱۳۹۱البته همه میدونن که صنعت خودروسازیه ایران بیمار هست و خیلی مشکل داره هم در تولید و هم در فروش و قیمت گذاری.
اما اینکه 2 سال پیش با 27 تومن ماکسیما میخریدی و الان سمند آشعال همش تقصیره خودروسازها نیست.
پارسال با 12 تومن پسته میخریدی الان تخمه آفتابگردون.
اینم در نظر داشته باشین چون واحد پول ما اوضاش خیلی بیریخته. یه کتاب هست در مورد وقایع بعد از جنگ جهانی دوم که توش نوشته مردم آلمان وقتی میرفتن رستوران قبل از صرف غذا پولش رو میدادن چون ممکن بوده تا بعد از اون قیمتها زیاد شه. :D
یا یه عکس داره که توی اون رفتگرها دارن پول آلمان رو مثه که مثه آشعال کف خیابون ریخته جارو میکنن.
وضع واحد پول ایران خیلی بیریخته.
جاوید
۲۸ اسفند ۱۳۹۱مگه نمی گن خودروی ملی؟؟؟
دیگه خودروی ملی چه ربطی به دلار باید داشته باشه!!!
ممد
۲۸ اسفند ۱۳۹۱خودرو ملی از اون ورش عزیزم! از این ورش میشه خودرو چینی! البته ما و چین نداره! داره؟
حـــــــــمــــــــیـــــــــــد آقـــــــــــــــا
۲۸ اسفند ۱۳۹۱بــــــــســــــــــــــــــــیار خــــــــــــــــــــوبه و خوب قیـــــــــــــمت گــــــــــــــداری شــــــــــــــــده چــــــــــــــــــرا آقایون دادشون در امده مگرنه این که ما خو دکفا هستیم و نیازی به خارجی ها نداریم جنس داخلی هم که دلار نمی خواد ریال می خواد اگر نه پس دروغ میگن که فلان ماشیت 80%داخلی است اون یکی 90% یکی دیگه 60% اصلا واردات خودرو آزاد بشه گمرکیش را بردارند ببینیم چطور مـــــــــــــــــــــــیــــــــــــــــشـــــــــــــــــه
آرمان
۲۸ اسفند ۱۳۹۱چرا اجازه نمی دن خودرو سازای خارجی بیان تو ایران خودرو بسازن تا هم قیمتا بیاد پایین هم اشتغال بره بالا !
امین
۲۸ اسفند ۱۳۹۱شورای زقابت تنها و مردانه به نفع مصرف کننده رفتار میکنه تقویتش کنیم
بهمن
۲۸ اسفند ۱۳۹۱مردم ما همه چی دست خودشونه وبعد لعن و نفرین می فرستن به جد و اباد خودرو ساز و سازمان حمایت و از این قبیل ارگانها… کی میگه این وسط مصرف کننده فقط باید ضرر کنه؟ به والله همه چی دست مصرف کننده است.
نخرید. بخدا نمی میرید!
معادله عرضه و تقاضا اثرات مستقیم و غیر قابل انکاری روی قیمت داره. این دیگه اولین بدیهی در علم اقتصاده. ممکنه توی این صنعت با یک ماه نخریدن قیمت ها به ظاهر تغییری نکنه چون مقاوت می کنن بقولا یک ماه رو از جیب می خورن، اما شک نکنید یک ماه بشه 2 ماه مجبورن که حقوق بیشتر از 10 هزار کارمند رو بدن، مجبورن مالیات بدن و هزار تا هزینه دیگه، اینا رو باید از یه جا تامین کنن دیگه؛ پس مجبورند که هر طور شده با سود کمتر بفروشن و این یعنی که مصرف کننده برنده شده. اگه درش رو تخته کنن هم، دولت مجبور میشه ورود خودروهای خارجی رو ازاد کنه فکرشو بکنید یه سراتو می خرید حدودا میشه قیمت یه سمند! باز هم مصرف کننده برنده میشه.
پس نخرید. بخدا نمی میرید!
نگید همه می خرن، نه اینا دلال های کثیف به مردم القا میکنن. نخریم تا آخر اردیبهشت هرید خوردو قدغن.
— پدال جان اینو چاپ نکنی به صداقتت شک می کنم —
پدرام
۲۸ اسفند ۱۳۹۱دلار رفت بالا همه چی رفت بالا پس چرا حقوق ما ثابت مونده ها
Yashar
۲۸ اسفند ۱۳۹۱بخدا با این کارها درست نمیشه “به خرگوشه میگه بدو به تازی میگه بگیرش!!”
باید تعرفه ورادات حداکثر بین 15 تا 20 درصد بشه و انحصار برداشته بشه این تنها راهیه که میشه جلوی زورگویی و رانت رو گرفت..
پدرام
۲۸ اسفند ۱۳۹۱قیمتا چرا عوض شد!!!!!1
مسی
۲۸ اسفند ۱۳۹۱رانای 15 میلیونی چطوری شد 30 میلیون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مثل این اینکه تورم رانا … با بقیه فرق داره !!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
۲۸ اسفند ۱۳۹۱مملکت رو ببین به چه روزی افتادیم. آخه خودمون هم به خودمون رحم نمیکنیم. عشق به هموطن که مرده. مدیریتم که مدیریت جهان رو فقط خوب بلدیم. خدا آخر و عاقبت هممون رو به خیر کنه. انشاا… یه وقت دیدی مام یه پراید خریدیم یه روز….
امین
۲۸ اسفند ۱۳۹۱خودروساز محترم!!
داری ضرر میدی؟؟ خب باشه تعطیلش کن چرا هی داری زور میزنی؟؟!!
اگه بعد سی و چهار سال هنوز نتونستی با محصولات خارجی رقابت کنی چرا من باید پولمو دور بریزم؟؟
خسته شدیم بخدا….
احسان
۲۸ اسفند ۱۳۹۱آقا جان نمیتونی بسازی ، داری ورشکست میشی ، نساز . جون هر کی دوست داری نساز به خدا یه ملت 80 میلیونی دعات میکنن .
نساز آقا نساز ، اول برو علم و تکنولوژی ساخت رو یاد بگیر هزینه یادگیری علم رو پرداخت کن بعد بیا تو گود .
مگه بقیه کشورا چکارمیکنن همین عربا که اینقدر بهشون بد و بیرا میگیم توان تولید ندارن ، خودروهای روز دنیا رو وارد میکنن ، یه بازار رقابتی هم تو کشوراشو
درست کردن تا میتونن قیمت رو پاییین میارن بعد ما هنوز درگیر قیمت پراید و پژو و ……………
آقا جان
نساز
مجيد
۲۸ اسفند ۱۳۹۱خبرگزاری فارس: سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت که به دلیل عدم توافق این کمیسیون با شورای رقابت و سازمان حمایت، پرونده قیمتگذاری خودرو در سال جاری بسته و به سال 92 موکول شد.
خلاصه از همه اینها بگذریم
عید همه دوستان پیشا پیش مبارک
مجيد
۲۸ اسفند ۱۳۹۱راستی خدایش بیان همت کنیم سال جدید بازم نخریم.
شایان
۲۸ اسفند ۱۳۹۱یکی از دوستانم تولید شرکت تولید بخاری پراید داشت
می گفت ما وقتی پراید بود 5 تومن بخاری رو میفروختیم به سایپا 18500 تومن
وقتی پراید شد 7 تومن هم همون 18500 تومن … بعد یک بنده خدایی که خیلی هم
مورد علاقه مسئولین سایپا بود رفت همین بخاری رو از چین وارد کرد و فروخت به سایپا
و دیگه سایپا از ما خرید نکرد و ما ورشکسته شدیم …
جالب اینجاست که بخاری چینی و بی کیفیت رو سایپا از آقای دلال می خریده 21000 تومن
که نمیدونم واقعا دلیلش چی بوده … که حاضر به زیان شده …
:))))