ایرنا: افزایش قیمت خودرو مطالبهای است که از سوی طرف عرضه بهشدت در حال پیگیری است. این در حالی است که تاکنون اعلام رسمی از سوی مراجع قانونی صورت نگرفته است. پیشفروش ۴ محصول ایرانخودرو با قیمت جدید را میتوان به نوعی اولین گام در این زمینه توصیف کرد. در شرایطی که طرف عرضه بهدنبال افزایش قیمت است، طرف تقاضا هم مطالباتی دارد که عمدهترین آنها ارتقای کیفی خودروها و استفاده از اتومبیلهای با استاندارد روز جهان است. متاسفانه این مطالبات همچنان بیجواب مانده است.
در ارتباط با افزایش قیمت خودرو، امیرحسن کاکایی معتقد است: دستکم سه ماه است که زیاندهی خودروسازان و افزایش هزینههای آنها ناشی از افزایش قیمت قطعات مشخص شده است و راهکارهای کوتاهمدتی همچون افزایش بهره وری در این شرایط کارساز نیست. این کارشناس خودرو ادامه داد: پیش از این خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان مشمول قیمتگذاری بودند اما این روزها انتظار میرود همه خودروها مشمول شوند.
وی یادآور شد: سازمان حمایت مسوول تعیین قیمت نیست، بلکه خودروها قیمتی تعادلی دارند که بالا و پایین میشود؛ در این شرایط سازمان حمایت بررسی میکند که این بالا یا پایین شدنها خارج از منطق نباشد. کاکایی، افزایش قیمتهای یادشده را در چارچوب منطقی توصیف کرد و گفت: اگر غیر از این بود همه مراجع قانونی به آن واکنش نشان میدادند.
عضو هیاتعلمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: ثابت نگه داشتن قیمتها در شرایط کنونی، به معنای افزایش زیان و زیان انباشته خودروسازان است؛ درحالیکه در این شرایط کار اصلی خودروسازان باید فکر کردن به چگونگی دور زدن تحریمها، داخلیسازی قطعات، بهروزرسانی خطوط و پر کردن خلاهای فناورانه باشد.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، نظری برخلاف کاکایی دارد. موتمنی در زمینه افزایش نرخ خودروهای تولید داخلی گفت: قیمتهای اعلامی جدید ایرانخودرو برای برخی خودروها، به هیچ عنوان نمیتواند به تعادل در بازار منجر شود. سعید موتمنی اظهار کرد: متاسفانه تراژدی سال ۱۳۹۱ با افزایش قیمت خودرو در حال تکرار است و خودروسازان خواب افزایش ۱۰۰ درصدی قیمتهای آن سال را میبینند. این مقام صنفی معتقد است خودروسازان قادر به کنترل هزینههای بالای خود نیستند و سود خود را در ۲ نرخی شدن و حاشیه بازار میبینند. موتمنی اضافه کرد: با افزایش قیمتها، خودروسازان نمیتوانند جواب افرادی که خرید کردهاند را بدهند و ناچار به بازگرداندن پول آنها هستند که در توانشان نیست. وی تاکید کرد: زمانی شرایط بازار خودرو بهتر میشود که انحصار در فروش را از بین ببریم. وی پیشبینی کرد: از آنجا که خودروسازان خود را بیرقیب میبینند، در ادامه با کم کردن عرضه و بستن ورودی به بازار به خواستههایشان میرسند و مردم نیز مجبورند بخرند. موتمنی معتقد است، راه از بین بردن انحصار در بازار خودرو، ورود خودروهای کمتر از ۱۵ هزار دلار است تا شرایط برای رقابت فراهم شود.
امیر
۲۱ آذر ۱۳۹۷بزارن تعطیل بشه خیال ما راحت بشه
NAVID۰۰۹۸
۲۱ آذر ۱۳۹۷امیر جان
به خواست ما و نخواستن ما نیست ، با این شرایطی که اقتصاد داره میره جلو ، باعث میشه خود بخود ورشکست بشن ، چرا که پولی برای خرج شِکم مردم نمونده ، دیگه چه برسه به اینکه بخواهی ماشین را بخری به قیمت دو برابر پارسال .
مَردک ، نماینده مجلس اومده میگه از افغانستان ماشین کم کارکرده وارد کنیم ، یعنی حتی به این آدم نباید نگاه کنی که مبادا مردمک چشم آدم حروم بشه .
اون یکی نماینده نِکبَت میاد از قول مردم میگه که من حِس میکنم مردم راضی به افزایش قیمت سوخت هستن ، یعنی قشنگ دارن مسخرمون میکنند و به ریش و ریشمون میخندن .
توضیحی که میشه در قبال شرایط این روزهای ایران ، برای آیندگان نوشت ، فقط یک خط مستقیم قهوه ای رنگه ، که زندگی مردم را با این همه مدریت نابشون به گَند کشیدن .
نوید جهرمی
۲۱ آذر ۱۳۹۷ای کاش برای یک بار یکیشون میگفت ببخشید ما مدیریت بلد نیستیم. لطفا بیاید یادمون بدید.
ای کاش یک بار یکیشون میگفت این بخش از اموالم رو میبخشم به بیت المال. مردیم و ندیدیم چیزی از مدیران. خسته شدیم و ندیدیم تغییر مثبتی در مردم.
به قول ناصرالدین شاه: همه چیزمان به همه چیزمان میاید.
Archi KHAN
۲۱ آذر ۱۳۹۷چهار روز دیگه اون نماینده ***( که از قول مردم میگه من حِس میکنم مردم راضی به افزایش قیمت سوخت هستن ) میاد حامی فلان رنگ میشه !
و مردم حماسه ایی دیگر می آفرینند…
Archi KHAN
۲۱ آذر ۱۳۹۷فقط :
قیمتهای جدید خودرو دغدغه جدید مردمه ؟!
ALI
۲۱ آذر ۱۳۹۷نزدیم دوماه دنبال ماشین میگردم واسه خرید اما این قیمتارو که میبینم مغزم سوت میکشه.
قبله عالم به سلامت ما ملت کیلو چند
حمید
۲۱ آذر ۱۳۹۷خودروهای کم کیفیت و پر مصرف اصلا حیف نت مه خرج خوندن مطلب در باره این دوتا شرکت پر توقع کم یازده بشه
Genius
۲۱ آذر ۱۳۹۷مردم بیخیال و دم دمی مزاج ما سنگ هم از آسمون بیاد کک دلشون نمیگزه!!
Amir Ali
۲۱ آذر ۱۳۹۷یه جوک توی متن بالا بود :
کاکایی: افزایش قیمتهای یادشده را در چارچوب منطقی توصیف کرد و گفت: اگر غیر از این بود همه مراجع قانونی به آن واکنش نشان میدادند!
اقای کاکایی منطق می دونی چیه ؟ ….
چه مرجع قانونی ! چه کشکی ! خجالت آوره ، مردم ضرر کنن ولی این دو شرکت ضرر نکنن . خود تحریمی خودرو را دولت باید حذف کنه اون موقع ازادسازی قیمت معنی پیدا می کنه . مردمو چی فرض کردن؟!
نوید جهرمی
۲۱ آذر ۱۳۹۷فرض کردن نیس. همچین مردمی رو که با هر قیمتی حجوم میبرن برای خرید چی میبینی؟ گاو شیر ده رو باید دوشید. از الاغ هم باید سواری گرفت.
#برای خودمون ارزش قائل باشیم.
کیانوش38
۲۲ آذر ۱۳۹۷“راهکارهای کوتاهمدتی همچون افزایش بهره وری در این شرایط کارساز نیست”؟؟!!!
شوخیه واقعا یا این طرف یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی و راه اصلی خروج صنعت خودرو از این شرایط احمقانه مدیریت رو یه راهکار کوتاه مدت و بی اهمیت میدونه؟
شرکت ایران خودرو توی مدیریت توی جهان معروفه به کندترین رشد در بهره وری اقتصادی در تاریخ بشریت