انگار التهاب بازار خودروی ایران تمامی ندارد و هر بار یکی از عوامل نظیر دلالان، وارد کنندگان و محتکران، سازندگان، سازمان حمایت از تولید کنندگان، شورای رقابت، وزارت صنعت و تجارت و دولت محترم، با ورود خود به این عرصه، اوضاع را بر مصرف کننده این محصول سیاه و تلخ می کنند.
حالا که با این همه راهکار و حمایت و شعار، چشممان به پراید ۲۰ میلیونی روشن شده و قیمتهای خودرو دو سه برابر شده اند و دیگر دست خیلی از افراد جامعه با درآمد متوسط به آن نخواهد رسید، چشممان به آزادسازی تلویحی قیمت این کالا نیز روشن شد. آن هم در بازاری انحصاری که خودروهای وارداتی با تعرفه هایی بسیار بالا و کذایی به کشور ورود می کنند و خودروهای داخلی هم بدور از دغدغه هماوردی، سر به آسمان قیمت می سایند و البته در کیفیت همچنان در حال عقب گرد هستند. حالا دیگر دیدن یک خودروی چینی معمولی با قیمتی ۶۰-۷۰ میلیونی عادی شده و برای خرید یک خودروی بسیار معمولی و متوسط مثل مگان باید ۸۵ میلیون تومان کنار گذاشت.
خودروسازان ما هم با آشوبی که از جرقه تحریم به راه انداختند و تیراژ خود را کاهش دادند، توانستند قیمتهای خود را در کمتر از یک سال تا دو برابر افزایش دهند و دیگر چه باک از کاهش فروش، وقتی با تولید کمتر و کم دردسرتر می توان سود بیشتری برد! واردکنندگان هم که با پول پیش فروش مشتریان، انبارهای خود را پر کردند و سود کلانی بردند، آخر سر خودروها را با افزایشی سرسام آور به نرخ روز به همان خریداران تحویل می دهند.
از شنبه به استقبال قیمتهای جدید برویم
حالا قرار است قیمتهای تازه بازار خودرو از روز شبنه ابلاغ شود. تاکنون گمانه زنیهای بسیاری در این زمینه شنیده شده از جمله قیمت گذاری بر مبنای ۹۵ درصد قیمت روز بازار آزاد همان خودرو. به همین دلیل است که تا آخرین لحضه سازندگان سعی خواهند کرد که قیمتهای بازار آزاد را به سمت بالا و بالاتر هل دهند. البته محاسبه قیمت پایه بر اساس نرخ ارز مبادلاتی نیز برای تعیین کف قیمت خودرو تصویب شده است. در کنار آن خودروسازان نیز مجاز به فروش با قیمتی بالاتر خواهند بود و در این صورت تنها جریمه ای به آنان تعلق خواهد گرفت. گفته می شود که قیمت پایه ۱۹ میلیونی برای پراید و ۳۵ میلیونی برای تندر ۹۰ را هم می توانیم انتظار داشته باشیم. ظاهرا خودروهایی که ارزبری بیشتری دارند هم سهم بیشتری از این افزایش خواهند داشت.
وعده ای برای کاهش قیمتها
دلمان می خواهد با خوش خیالی بنشینیم و باور کنیم. طبق پیشبینی معاون سازمان حمایت، قیمت خودرو قطعا کاهش خواهد یافت. شهرام میرآخورلو درست زمانی که قیمتها در بازار هر روز در حال اوج گرفتن هستند چنین اظهار نظری را ارائه میکند و این در حالی است که قیمتهای بازار برای خودروسازان به منزله الگویی برای تعیین قیمتها خواهد بود که این معنایی جز افزایش قیمت ندارد.
حال در چنین شرایطی کاهش قیمتها چطور امکانپذیر خواهد بود؟ آیا این اظهار نظرها ضمانت اجرایی هم دارند؟ یا مانند اظهارنظرهای قبلی تنها توقعات مشتریها را بالا میبرند و بی پاسخ میگذارند؟
میرآخورلو تاکید کرده طبق مصوبه اخیر دولت، خودروسازان هیچ انگیزهای برای افزایش قیمت بیش از نرخ محاسباتی بر اساس ارز مبادلاتی، نخواهند داشت، زیرا مابهالتفاوت قیمت محاسباتی سازمان حمایت با قیمتهای تجاری نصیب خودروسازان نشده و به حساب خزانهداری کشور واریز میشود. اظهارنظر وی در حالی است که با در نظر گرفتن شرایط فعلی خودروسازان و با توجه به نیاز شدید آنها به نقدینگی برای جبران ضرر و زیانهای اخیرشان، اتفاقا به نظر میرسد جاده مخصوصی ها از فرصتی که در اختیار دارند، (داشتن اختیار تعیین قیمت محصولاتشان)، استفاده کرده و قیمت محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند.
واکنشهای بازار در سایه انتظار
فعالان بازار میگویند، در حال حاضر خرید و فروش رونقی اندک گرفته، اما قیمتها نیز روندی صعودی طی هفته جاری داشته اند و حالا بازار با پراید ۲۰ میلیونی و پژوی ۵۴ میلیونی طرف است. در این اوضاع و احوال، مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» وعده دادهاند که قیمت جدید خودروها به زودی اعلام خواهد شد و این در حالی است که ظاهرا خودروسازان میخواهند قیمت محصولات شان را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند. بر همین اساس گفته میشود که قیمت جدید خودروها ۹۵ درصد قیمت بازار آنها خواهد بود. به عنوان مثال، پرایدی که حالا ۲۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، با نرخ ۱۹ میلیون تومان در نمایندگیها به فروش خواهد رسید. یا مثلا پژو ۲۰۶ که در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان در بازار به فروش میرسد، قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان یا حتی بیشتر در نمایندگیها خواهد داشت. دولت و خودروسازان میخواهند با این روش قیمت کاذب خودروها را در بازار شکسته و نرخها را واقعی کنند، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند چون تولید و عرضه دست خود خودروسازان است، بازی دست آنهاست و میتوانند با کم و زیاد کردن عرضه، قیمتها را مطابق میل شان تغییر دهند. با این حال، اما خودروسازان نیز عنوان میکنند که به خودی خود تمایلی به افزایش قیمت ندارند و فقط میخواهند زیان نکنند. هرچه هست هم اکنون بازار خودرو حال خوشی پس از آزادسازی قیمت ندارد و مشتریان در انتظار اعلام نرخهای جدید از سوی خودروسازان هستند. از طرفی تولید خودرو نیز هنوز به وضع عادی بازنگشته و به دلیل صعود شدید نرخ ارز، امکان واردات خودروهای خارجی که بیشتر مشتریان امکان خریدشان را داشته باشند، وجود ندارد. حالا هم آن طور که فعالان بازار میگویند، بیشتر خودروها اعم از داخلی و خارجی با افزایش قیمت طی هفته جاری روبهرو بوده و چندین میلیون به قیمت آنها اضافه شده است.
به گفته آنها، پراید که تا همین یک سال پیش زیر ۱۰ میلیون تومان به فروش میرسید، در حال حاضر ۲۰ میلیون در مدل ۱۱۱ خود قیمت دارد که در نوع خود اتفاقی عجیب است و خارج از تصور مشتریان ایرانی. همچنین دو مدل دیگر پراید؛ یعنی ۱۳۲ و ۱۳۱ نیز به ترتیب ۱۶ میلیون و ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند که اولی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گران شده و دومی نیز یک میلیون تومان.
در حال حاضر مگان هم ۷۸ میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از جهش دو میلیونی آن طی هفته جاری حکایت میکند. گفته میشود پارس خودرو قصد دارد قیمت ۷۵ میلیون تومان را برای مگان در نظر بگیرد. اما در بین دیگر خودروهای داخلی، تندر – ۹۰ نیز رشد قیمت را تجربه کرد، هم در مدل
پارس خودرویی و هم در مدل ایران خودرویی. هماکنون تندر – ۹۰ پارس خودرو در مدل E2 قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان دارد و مدل ایران خودرویی آن نیز ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش میشود. تندر مدلی دیگر به نام E1 نیز دارد که هماکنون حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرود.
از تندر و مگان که بگذریم، تیبا نیز دیگر خودرو گران شده بازار در هفته جاری بود که با رشدی یک میلیون تومانی روبهرو شد و هماکنون ۲۱ میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین نیسان ماکسیما نیز در این یک هفته اخیر نزدیک به هفت میلیون تومان گران شده و در حال حاضر ۱۱۲ میلیون تومان به فروش میرسد. نیسان تیانا هم که تا همین شنبه گذشته ۱۲۹ میلیون تومان قیمت داشت، به یکباره ۲۱ میلیون تومان گران شد. تیانا حالا خودرویی ۱۵۰ میلیونی در بازار به شمار میرود. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که قیمتی برابر با ۱۱۰ میلیون تومان دارد، افزایشی پنج میلیون تومانی را تجربه کرده است. دیگر خودرو بالای ۱۰۰ میلیون بازار، مزدا۳ است که با جهشی هشت میلیونی هماکنون ۱۱۰ میلیون تومان به فروش میرود. مزدا ۲ نیز ۷۷ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
اما به گفته فعالان بازار، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و پژو ۲۰۷ نیز روزهای گرانی را پشت سر میگذارند. طبق آخرین اخبار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۴۰ میلیون تومان دارد و این موضوع از جهش چهار میلیونی آن حکایت میکند. تیپ۶ این محصول که نزدیک به سه میلیون طی هفته جاری گران شده، در حال حاضر ۵۳ میلیون تومان خرید و فروش میشود. در بین مدلهای صندوقدار ۲۰۶ نیز v9 قیمتی برابر با ۵۴ میلیون تومان دارد و v8 هم ۴۳ میلیون تومان خرید و فروش میشود. مدل V20 پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز هماکنون ۳۹ میلیون تومان به فروش میرود که این موضوع از جهش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی آن حکایت میکند. اما در بین دیگر مدلهای پژو، هم اکنون پژو ۴۰۵ نیز که حدود ۵/۱ میلیون تومان گران شده، ۲۴ میلیون تومان به فروش میرسد. سمند هم در مدل LX خود قیمتی برابر با ۲۶میلیون تومان دارد. پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد و این بدان معنا است که پارس ۵/۲ میلیون تومان در هفته جاری گران شده است.
رضا
۲۰ بهمن ۱۳۹۱از ماست که بر ماست .
مجید
۲۰ بهمن ۱۳۹۱خوب برید یه کم سطح درآمدتون رو ببرید بالا
یه کشتی بخرین نفت جابجا کنین یا اصلا یه راه بهتر میتونین اختلاس کنین یا رانت بخورین مثل نقل ونبات
خاک بر سر
۲۰ بهمن ۱۳۹۱من دانشجوام با هزار دلخوشی رفتم مرداد ماه یه پیش فروش طلائی ویرانخودرو نوشتم .
به خدا تنها دلخوشی جوونا و خونواده ها همین ماشین بود که میتونستن بخرن و برن مسافرت و بگردن وگرنه هیچ دلخوشی برا زندگی تو این کشور نیست .
اون زمان خودرو گرونه ی ایران خودرو 207 بود 27 تومن منم دیدم خب میرسه پولم تا اسفند ، لذا برای اسفند ثبت نام کردم !!
الان گناه من چیه که 207 شده 46 میلیون ؟ 206 35 میلیون ؟
پول منم پیش خودروساز حروم خور مونده !!! من میرفتم با پولم یه 206 دست دو میگرفتم الان هم ماشین زیر پام بود هم ارزش پولم اینقدر پایین نمیومد .
الان دیگه ماشین نمیگیرم ، ببینیم پولمون رو میدن !!
همین یه دلخوشی رو هم از من جوون گرفتن ! لعنت به باعث و بانیش
omid
۲۰ بهمن ۱۳۹۱وقتی دانشجو 207 سوار میشه پس بدونید وضه همه خوبه همه تو ایران پولدارن اینا فیلمشونه
ramin
۲۱ بهمن ۱۳۹۱عزیزه دلم معلومه که از اون افرادی هستی که به جای پیشرفت هر روز پس رفت می کنن یا از اوضاع جامعه خبر ندارن من دانشجویی رو میشناسم sclass یا پانامرا داره تو کجایه دنیایی انگار حالت خوب نی!!!!!!!
خاک بر سر
۲۱ بهمن ۱۳۹۱دوست محترم من نوشتم ماشین گرونه ایران خودرو 207 بود که 27 تومن بود . نه اینکه من میخواستم 207 بخرم بنده میخواستم 206 تیپ 2 بخرم
مهدی
۲۰ بهمن ۱۳۹۱در پاسخ به اون مسئول محترمی که گفته بود ماشین نخرین چون ارزان میشه و قیمتها میاد پایین باید عرض کنم تجربه نشون داده با مسئولین کنونی هیچی تو مملکت پایین نمیاد . فقط شلوار مردمه که میاد پایین.
majid
۲۰ بهمن ۱۳۹۱ایول ایول حاج مهدی و ایول
عباس جیگر
۲۰ بهمن ۱۳۹۱به خدا من از مسولین این مملکت نمیگذرم پرایدوتصویب کردن 18تومان خوب اگه شرکت 18 تومان بدن بازار آزاد 22تومان لعنت تو[…] که باعث این امرشدن
A&R
۲۰ بهمن ۱۳۹۱یه نگاهی به سایت ایرانخودرو بندازین ببینین چه آشی برامون پختن کل پولو حداقل 3 ال 6 تومن بالاتر از هفته پیش میگیرن خرداد هم تحویل میدن تازه اونموقه اگه گرونتر شه بقیشو هم میگیرن سودی هم بهش تعلق نمیگیره بعد اسمشو گزاشتن پیش فروش قطعی
قطعا هرچی پول داری قول میدن ازت بگیرن
حسین
۲۰ بهمن ۱۳۹۱حقمونه!وگرنه نمی خریدیم!حتما این پول ها واسه مردم چیزی نیست?
aryamehr
۲۰ بهمن ۱۳۹۱من اصلا به حرف این و اون کار ندارم تا وقتی که ارزون نشه هیچ موقع پول واسه ماشینای حلبی صفر نمیدم ماشین خودمونو نگه میدارم خواستم عوض کنم دست دو سالم میگیرم ماشین ماشینه دیگه ولی پول به حساب فرغون خودرو و سایپا لگن نمیریزم
احمد
۲۱ بهمن ۱۳۹۱اخه چرا ما ?
حسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۱1چیزی بگم خیالتون راحت باشه.اگه پراید بشه 40 ملیون.بازم میخرن.از قبلم بهتر میخرن.چرا؟چون مردم عزز و شریف همه وقته حمایت خودشونو ازین خودرو سازان که چه عرض کنم ازین آشغال سازان کرده اندو میکنندو خواهند کرد.والا محصولاتشون بمونه دستشون مجبورن بیارن پایین.
محسن
۲۱ بهمن ۱۳۹۱به خدا اشگ مردمو در اوردن 0دارن خون مردمو توشیشه میکن هیشکی هم کوچکترین حرفینمیزنه
سس
۲۱ بهمن ۱۳۹۱همش تقصیر خودمانه کاش فقط ماشین لعنتی بود اخه کجا دیدی مردم برای برررررررنج تو صف وایسنو سر 1کیسه برنج دعوا و زدوخورد داشته باشن؟؟تا وقتی این مردم… همین طور رغتار کنن وضع همینه
کماندار
۲۱ بهمن ۱۳۹۱این مردم هر چی گرون بشه براشون مهم نیس!
همه میگن آی گرونیه وای گرونیه بعد میگن بازم خوبه که هست!!!!حالا گرون باشه طوری نیس
بخورید ای مردم ابله!
محمد
۲۱ بهمن ۱۳۹۱بابام : پسرم بدو برو چند تا سمند se 21.800.000 ثبت نام کن
خدا را چه دیدی شاید تا یه ماه دیگه قیمت این یکیم به کمری برسه
من : بابا با با بیا بریم از سوریه و عراق و بلاروس و ونزولا و… سمند وارد کنیم
بابا : مگه اونجا ارزونتره
من : بله بابا اونجا ایرانی ترن ما مهاجریم اینجا
بابا :اهان افرین پسرم پس بپر دوتا بلیط بگیر بریم عراق شاید اونجا نفهمن ما مهاجریم
من : باشت بابا رفتم
….
A&R
۲۱ بهمن ۱۳۹۱بیخیالی طی کن عزیزم که زندگی کمتر از 2 روزه
این نیز بگذرد
مهدي
۲۱ بهمن ۱۳۹۱بگم پول اضافه ای که از ملت میگیرن تو جیب چه کسانی میره؟ بگم ؟ بگم؟ بگم ؟
پارسا
۲۱ بهمن ۱۳۹۱مرگ بر باعث و بانیش
خدا لعنتشون کنه
خودمو به هر در و دیواری زدم ، قرض کردم ، موبایل و کوفت و زهر مار ام رو فروختم که بتونم یه پراید132 بگیرم که الان خوابش رو هم نمیتونم ببینم
قرض ملت رو پس دادم الان هم فقط تو رویاهام دارمش
یه روز خوش نبینید ای کسانی که مردم سطح متوسط و به پایین رو داری میسوزونید
زورکی رفاه رو ازشون میگیرید تا خودت راحت باشید
میترا
۲۲ بهمن ۱۳۹۱یه ماشین 315mvm ثبت نام کردم اسفند قراره تحویل بدن بقیه پولشو بریزم یا انصراف بدم15.800 تومان ریختم میگن22.200 تومان دیگه بریز که یه ماشین چینی بشه 38 تومان نمایندگیش میکه مدل 92 میشه قبل عید تحویلش میدن تاحالا که حرفاشون راست نبوده نظر شما چیه
معین
۲۱ بهمن ۱۳۹۱خدایا شر اینا رو از سر ما کم کن
ایشالاااااااا
علی
۲۱ بهمن ۱۳۹۱یه ماشین mvm315 ثبت نام کردم قراره اسفند تحویل بدن بقیه پولشو بریزم به حساب یا صبر کنم ماشین ارزون شه نظر شما چیه
کماندار
۲۱ بهمن ۱۳۹۱شما مثل اینه خواب بودی تا حالا؟
یعنی فک میکنی بقیه پولو کمتر بدی؟
شما مثلا اگه 10 تونش مونده بدی
اولا معلوم نیس همون اسفند بهت بده
دوما اگر هم اسفند داد که احتمالا نمیده و میزاره برا اونور عید با قیمت بالاتر میده مثل 12 ازت میگیرن!!!
گرگ
۲۱ بهمن ۱۳۹۱بخر گرونتر میشه
عبد
۲۱ بهمن ۱۳۹۱هیچی تو این مملکت ارزون نمیشه.خیال همتون تخت.تنها چیزی ک هر روز قیمتش پایینتر میاد جون ادمیزاده.
حسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۱علی اقا شما اگر پیش خرید کرده باشی و نه خرید قطعی که …
این همه دوستان نوشتن که ماشین26 تومنی رو پیش خرید کردن و حالا که میخوان تحویل بگیرن…
کامنت های قبلی رو بخون متوجه میشوی!!
flame
۲۲ بهمن ۱۳۹۱هر جا که میری به بهونه گرونی ارز تصاعدی قیمتها رو بردن بالا. این فقط مشکل خودرو نیست بلکه همه جا دیده میشه. حالا تکلیف بیچاره هایی که کارمندی حقوق می گیرن چیه؟؟؟ هرسال بدتر از سال قبل. مایه تاسفه…
عباس جیگر
۲۲ بهمن ۱۳۹۱درجواب آقای آریا مهرمیخواستم بگم داداش شما ماشین داری من بدبختی که ماشین ندارم وروحم ازاین گرونی خبرنداشت یک پراید پیش ثبت نام کردم که فروردین 92 تحویل میدن.آخه من بدبخت چرا باید تاوان یک مشت مسولین بی لیاقت راپس بدم.چراباید به جای 12تومان 19تومان بدم بعدش 6ماه پولم بخوابه.همش حق الناس من که راضیم نیست خدای منم راضیش نیست اصلان هیچ کسی راضیش نیست.بعدشم داداش ماشین نوودست دوم نداره پراید نو 92که بشه 19تومان حتما پراید 91دست دوم 18تومان است.چرا باید دلالان از این افزایش قیمت سودببرن چرا تاوانشومردم ما باید پس بدن مگه مردم ما چه گناهی کردن این است نتیجه خون شهدا.این است فرمایش امام خمینی .تنها مشکل ما ماشین نیست اون ازوضع برنج که دربعضی ازشهرستانا شده صفی .اون ازوضع گوشت ومرغ.اون ازوضع بیکاری .آخه ماجوونا دردمونوبه کی بگیم چرا هیچ کس جوابگو نیست چرافقط به فکرخودروسازان هستید .مگه ماها چقدرحقوق میگیریم که 20 تومان بدیم پراید.چرا وام خرید خودرو نمیدن .آهههههههههههههههههه
حسین
۲۲ بهمن ۱۳۹۱هر ساله دانش آموزان ایرانی در دست یابی به مقامات جهانی در المپیادهای علمی در رشته های مختلفی همچون فیزیک، ریاضی، شیمی، کامپیوتر و … در رقابت با کشورهای پیشرفته علمی یکی از شواهد رشد و توسعه علمی کشور در سال های پس از انقلاب است.این موفقیت ها در رشته های مختلف المپیادهای دانش آموزی از اولین سال حضور جوانان مستعد ایرانی هر ساله با پیشرفت بسیاری همراه بوده است: 3 بار مقام اول جهانی (المپیاد شیمی 1374 و 1375، المپیاد ریاضی 1377)، 2 بار مقامدوم جهانی (المپیاد فیزیک 1378 و المپیادشیمی 1380) و 2 بار مقام سوم جهانی (المپیاد فیزیک در سال های 1374 و 1377) از دست آوردهای دانش آموزان ایرانی است. حاصل شرکت ایران در المپیادهای جهانی دانش آموزی در طی سال های 1366 تا 1380 در رشته های ریاضی، فیزیک، کامپیوتر، شیمی و زیست ، 57 مدال طلا، 92 مدال نقره و 58 مدال برنز بوده است.از جهت رشد کمی در حالی که تعداد دانشجویان دانشگاه های کشور قبل از انقلاب ، از مرز 150 هزار نفر تجاوز نمیکرد ، امروزه به حدود دو میلیون و چهارصد هزار نفر رسیده است.کشوری که در سال 56 با 33 میلیون جمعیت، نیازمند ورود پزشک خارجی (از کشورهای در حال توسعه ای همچون هند، بنگلادش ، پاکستان و …) بوده هم اکنونبا جمعیتی بیش از دو برابر، و به تبعآن با نیازی بیشتر به پزشک با مازاد پزشک روبه روست در زمینه پزشک روبه روست در زمینه پزشک متخصص نیز از رقم 7000 نفر در سال 57 به رقم 72792 نفر بیش از 10 برابر رسیده که آما کم نظیری است.از جهت رشد کیفی نیز باید یادآور شد در حالی که در سال تحصیلی 1359-1358 تعداد دانشجویان دانشگاه های دولتی در مقطع دکتری فقط 452 نفر بوده این تعداد در سال تحصیلی 1381-1380 به بیش از 23000 نفر رسیده است . به عبارت دیگر 5/26 برابر رشد داشته است که اگر آمار دانشگاه آزاد نیز به آن اضافه شود، به بیش از 50 برابر خواهد رسید.بر اساس گزارش موسسه بین المللی اطلاعات علمی ، تعداد مقالات علمی چاپ شده از محققان ایرانی در مجلات معتبر بین المللی در طول 10 سال (1993-2003) 600 درصد رشد داشته است که 3 برابر رشد متوسط جهانی در این دوره است.طی دهه اخیر، مرکز فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) چند بار ایران را به عنوان یکی از موفق ترین کشورهای جهان در مبارزه با بی سوادی معرفی کرده است؛ زیرا ایران توانسته نرخ با سوادی جمعیت 6 ساله و بالاتر را از رقم 7/28 درصد در سال 55 به حدود 85 درصد در سال 1383 ارتقا دهد.هم اکنون ما شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از فناوری ها نه تنها خودکفا شده بلکه به کشور صادر کننده خدمات فنی مهندسی در حوزه های صنعت نفت، کشاورزی، بهداشت، سدسازی، تراکتورسازی، هسته ای، خودروسازی ، سلول های بنیادین و … تبدیل شده است.در عرصه علوم نوین، دانشمندان ایرانی توانسته اند تا مرزهای جدید دانش بشریپیش روند و در مواردی نیز از این مرزها نیز عبور کنند. موفقیت بینظیر دانشمندانایرانی در تهیه، انجماد و نگهداری سلولهای بنیادی جنینی، که پیش از آن در انحصار 9 کشور دنیا بود، درمان ناباروری، نارسایی قلب و تلاش برای ترمیم لوزالمعده برای تولید انسولین به منظور درمان بیماری قند (دیابت) برای اولین بار در جهان از اقدامات کم نظیر دانشمندان جوان ایرانی در عرصه مهندسی ژنتیک است.در عرصه علوم هستهای، با وجود موانع و ممانعت کشورهای غربی و تحریم تجهیزات دو منظوره- دارای کاربرد مشترکدر فعالیتها و تحقیقات هستهای صلحآمیز و غیر صلحآمیز- امروزه ایران به فناوری پیچیده غنی سازی اورانیوم دست یافته و به جمع 10 کشور دارای این فناوری نوین در جهان پیوسته است.- کشاورزی و دامداریبخش کشاورزی از مهمترین و استراتژیکترین بخشهای اقتصادی کشور است. در حیطه کشاورزی و دامداری، طبق آمار رسمی دولت در سال 1356، دولت فقط توانایی تامین مواد غذایی مردم خود برای 33 روز در سال را داشت و مجبور بود باقی مواد غذایی را از خارج وارد کند. برای مثال مرغ را از فرانسه، تخممرغ را از اسرائیل، سیب را از لبنان، پنیر را از دانمارک و… وارد میکرد؛ هماکنون کشورمان به رغم دو برابر شدن جمعیت، به مرز خودکفایی رسیده است؛ به گونهای که با توجه به اینکه تولید گندم در سال 1356، 1/5 میلیون تن بوده و کشور ما سالها از بزرگترینواردکنندههای گندم در دنیا محسوب میشده در سال 83 با تولید بیش از 14میلیون تن- بعد از چهل و اندی سال- توانست به خودکفایی در عرصه این محصول استراتژیک دست یابد.میزان تولید شلتوک برنج در سال 1356، معادل 1/1 میلیون تن بود. این رقم در سال 1379 به 7/2 میلیون تن افزایش یافت. تولید جو از 900 هزار تنبه 3/3 میلیون تن و سبزیجات و محصولات جالیزی از 7/2 میلیون تن به15 میلیون تن رسید. در بخش دام نیز رشد قابل توجهی در تولید پدید آمده است؛ به گونهای که تولید تخم مرغ از 215 هزار تن به در سال 1356 به 555 هزار تن در سال 1381 افزایش یافتهاست.__تولید گوشت مرغ، از 63 هزار تنبه 724 هزار تن، گوشت قرمز از 587 هزار تن به 947 هزار تن، عسل از 6 هزار تن به 28 هزار تن و شیر خام از 620/2 میلیون تن به 877/5 میلیون تن رسیده است.براساس گزارش سازمان خواروبار کشاورزی سازمان ملل متحد،- فائو- ایران در سال 2004 رتبه نخست صادرات کشاورزی را در میان کشورهای خاورمیانه کسب کرده است-
این بخشی از مقاله یک دانشجواست که متن کامل را میتوانید در سایت زیر بخوانید:
http://daneshjooagah.blogfa.com/post-240.aspx
مسعود
۲۲ بهمن ۱۳۹۱جناب اگه ما اینقدر پیشرفت کرده ایم چرا هیچ نمود خارجى براى آن وجود نداره چرا علممون بى برکته چرا تو تولید یک فرغون هم نیازمند کشورهاى دیگه هستیم و بالاخره چرا با وجود این همه پیشرفتى که تو وامثال تو مدعى اون هستید ما هنوز جهان سومى محسوب میشیم؟!
پدرام
۲۳ بهمن ۱۳۹۱خب همه ی اینها قبول..این چه ربطی به این بحث داشت مرد حسابی؟
علی
۲۵ بهمن ۱۳۹۱حالا این همه منفی گرفتی تا دیگه خارج از بحث صحبت نکنید لطفا دوست عزیز
مایوس
۲۰ فروردین ۱۳۹۲آمارهایی خنده آور که هر کس این آمارها رو تکرار کنه یا غرض داره یا ببخشید خودش رو به نفهمی زده.
ما در تولید مقالات علمی رشد داشته ایم ولی آیا تا بحال خودتان وارد گود بوده اید .هر دانشجوی فوق لیسانسی یا بالاتر به راحتی می فهمد که اکثر تحقیقات دانشجویان که معمولا بدلیل عدم حمایت مالی،کیفیت چندانی ندارند با اسم چندین استاد بی ربط و بارها با تغییراتی جزیی در جاهای مختلف ارائه می شوند و واقعا در پیشرفت ایران سر سوزنی ارزش ندارند.حتی جاهایی مثل وزارت دفاع که بحث نظامی مطرح می شود و تحقیقات به هر حال باید کاربرد عملی تری داشته باشد،پروژه ها هیچ سودی ندارند و می توانید این موضوع را از متخصصین آنجا بصورت خصوصی بپرسید.
aryamehr
۲۲ بهمن ۱۳۹۱آقای عباس جیگر بهتر نبود اول نظر منو کامل میخوندی بعد طومار مینوشتی؟گفتم ماشینمونو نگفتم ماشینم من ماشینم کجا بود خواستم بخرم که گرون شد ماشین به اسم بابام منم استفاده میکنم مگه باعث گرونی منم منم تو همین مملکتم دیگه فک کردی من از خارج نظر میدم نظر منم همونه کار به حرف دیگران ندارم خواستم بخرم دست دو تمیز البته اگه پولش جور شه اره داداش
رضا 8
۲۲ بهمن ۱۳۹۱گیاهان بطور طبیعی و حیوانات بطور غریزی استعدادهای خود را شکوفا می کنند اما انسان مسئول سرنوشت خود است او باید از « قدرت تفکر و تعقل » و « قدرت انتخاب » خود استفاده کند
علی
۲۵ بهمن ۱۳۹۱هزار تا مثبت گل گفتی
عباس جیگر
۲۲ بهمن ۱۳۹۱داداش قصدتوهین نداشتم اگه به نظرشمامن توهینی کردم شرمنده داداش قصد توهین نداشتم
حسين
۲۲ بهمن ۱۳۹۱جالبه! با قیمت الان پراید پارسال میشد 206 و ال 90 و 405 و پرشیا خرید!!! با قیمت الان 206 و ال 90 و پرشیا هم پارسال میشد آزرا خرید!! معجزه ینی این!
ایران
۲۲ بهمن ۱۳۹۱من بی غیرت طلاها مادرمو فروختم که باش ماشین بخرم.الان پراید شده 18 دیگه نمی تونمم نصف طلاهاشو واسش بخرم.آرزو داشت با ماشین ببرمش مشهد.خدایا چه جوری تو چشا مادرم نگاه کنم…تورو قران واسم مرگو زودتر برسون…….آخه نامردا چرا نظرات منو چاپ نمیکنید برم دردمو به کی بگم آخه
aryamehr
۲۲ بهمن ۱۳۹۱نه عزیز منم با حرفاتون موافقم کاریم نمیشه کرد