پس از ماهها کشمکش بین شورای رقابت و خریداران خودرو از یک سو و خودروسازان و سازمان حمایت از سوی دیگر، بالاخره آرام آرام از قیمت رسمی و جدید و قانونی خودروها پرده برداری می شود. فرمولی که شورای رقابت با توجه به تورم در بخش خودرو و میزان کیفیت و استاندارد خودروها تعیین نموده، تاکنون بهترین شیوه و اسلوب تعیین نرخ در این آشفته بازار قیمتها بوده است. با وجود تعلل فراوان در اعلام این فرمول و محاسبه قیمتها می توان لااقل این انتظار را داشت که در صورت اجرای مصوبه، رونق به بازار خودرو باز گشته و بلاتکلیفی و بی سامانی از این بازار تا حدودی رخت بر بندد.
با این وجود خودرو سازان، انجمن قطعه سازان و در رأس همه آنها وزیر صنعت از اجرای این مصوبات اظهار نگرانی کرده و به نحوی از تن دادن به آن شانه خالی کرده اند. بنابراین ضرورت دارد سازمانهای اجرایی و بازرسی نیز در کنار شورای رقابت قرار گرفته و اجرای دقیق این مصوبات را نظارت نموده و راههای دور زدن و شانه خالی کردن تولید کنندگان را مسدود نمایند.
شورای رقابت اعلام کرد که تورم بخشی خودروهای کم تیراژ (به جز پراید، پژو، سمند و تیبا) معادل ۵۳.۲۶ درصد در نظر گرفته شده است. به این ترتیب با توجه به فرمول قیمت گذاری خودرو که برابر است با:
(دو درصد – شاخص کیفیت+نرخ تورم) قیمت سال گذشته+ قیمت سال گذشته = قیمت خودرو
و با توجه به آنکه میزان شاخص کیفیت خودرو به طور میانگین عددی بین منفی پنج دهم درصد و مثبت یک درصد بوده و تاثیر این میزان در فرمول قیمتگذاری خودرو بسیار ناچیز و قابل چشمپوشی است، ساده شده این فرمول برابر است با:
(دو درصد – نرخ تورم) قیمت سال گذشته+ قیمت سال گذشته = قیمت خودرو
بنابراین با توجه به نرخ تورم ۵۳.۲۶ درصدی اعلامی، قیمت جدید برخی خودروهای داخلی به شرح زیر محاسبه شده است:
- تندر L90 E2 فول: 25 میلیون و ۵۸۰ هزار تومان
- پژو پارس سال: 28 میلیون و ۶۸۰ هزار تومان
- مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک: 55 میلیون و ۸۱۵ هزار تومان
- پژو ۲۰۶ تیپ ۲: 24 میلیون و ۲۲۵ هزار تومان
- مزدا ۲ تیپ ۲: 53 میلیون و ۸۳۰ هزار تومان
با این وجود این محاسبات غیر رسمی و تقریبی است و شورای رقابت اعلام این قیمتها را به خود خودروسازان واگذار نموده است. قیمتهای جدید نیز به محض انتشار در همین صفحه به اطلاع شما خواهند رسید.
بروز رسانی: ظاهرا شورای رقابت، دستپاچه تر از این حرفهاست. هفته گذشته ابتدا فرمول قیمت گذاری را به اشتباه محاسبه کرد و سپس اصلاح نمود و امروز هم قیمتها و نرخ تورم بخشی خودرو را در ابتدا ۵۱.۲۵ درصد اعلام و پس از ساعاتی رقم آن را افزایش داد.
همچنین تورم بخشی چهار خودروی پرتیراژ نیز بصورت مجزا محاسبه شده که بر اساس آن تورم بخشی پراید ۵۰.۸، تیبا ۵۲.۱، پژو۴۰۵ ۵۹.۷، سمند ۵۴.۳ و رانا ۴۹.۴ در نظر گرفته شده است. همچنین معلوم نیست رانا و بسیاری از خودروهای چینی که سال گذشته در بازار حضور نداشتند، چگونه قیمت گذاری خواهند شد.
- پراید 131sx با فرمان هیدرولیک بدون ایربگ: ۱۴ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان
- تیبا با فرمان هیدرولیک و ایربگ: ۱۶ میلیون و ۲۰۲ هزار تومان
- پژو ۴۰۵ SLX با ایربگ: ۲۰ میلیون و ۴۱۶ هزار تومان
- سمند LX بنزینی: ۲۰ میلیون و ۸۶۹ هزار تومان
رییس شورای رقابت با بیان اینکه این شورا هیچ گاه قیمت رسمی برای خودرو اعلام نخواهد کرد، گفت: با نهایی شدن بررسی پارامترها نتیجه آن تا فردا بر روی سایت این شورا قرار خواهد گرفت که به وسیله آن میتوان قیمت دقیق خودروها را محاسبه کرد.
امیر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲کجای دنیا یه ماشین بعد از گذشت این همه سال از ورودش به بازار قیمتش بجای کاهش 2 3 برابر میشه ؟
کجای دنیا ماشینایی که دیگه کم کم باید مثل پیکان جز ماشینای فرسوده از دور خارج بشه تازه میاد رقمای 20 30 40 ملیونی میگیره ؟
کجای دنیا اونقدر منافع شخصی اهمیت داره که بخاطرش سر یه ملت و باید برید و بروی خود هم نیاورد ؟
ارزش پولمون اونقدر پایین اومده که حالا ما باید جای افغانیها به افغانستان برای کارگری و بیگاری واسه دراوردن فقط مایهتاج زندگی بریم
[…] تعجبم از اینه که انقدر همه راضین که هیچ اعتراضی از کسی نمیبینی .
تو شرایطی که 206 30 40 ملیونه وقتی تو خیابون اونقدر از کنارت لکسوس 370 ملیونی و لندکروز و پرادو … انواع ماشینای 2012 2013 بالای 150 ملیون ( دیگه اونایی که پورشه و مازراتی دارن که هیچی )
رد میشه انگار که همه ی ایرانی ها میلیاردر و فقط منو خانوادم فقیر و مستمندیم که باید خیابونارو تا مقصد پیاده گز کنیم.
[…] عادی شده که اکه فردا اعلام کنن پراید 206 پژو پارس 100 ملیون ما باز گوسفند وار بروی خودمون نمیاریم و می خریم ویا نحایتآ به هم میگیم که نخرید . ( بخریم یا نخریم کی توجه میکنه ؟) قیمتا بیشتر میشه که کمتر نمیشه !
اونایی که مسولین ـ یعنی واقعا باید با درامد ماهی 700 تومن منی که لیسانس مکانیک دارم چند ماه کار کنم هیچیشم نخورم تا بتونم یه پراپد (توجه کن) فقــــــــــــط یه پــــــــــــــــــــــــــــــــــــــراید پیزوری بخرم ؟ تاحالا حساب کردین ؟
بعد من پراید بخرم شما چی سوار می شین ؟ لابد الاغ 300 400 600 700 … ملیونی ! ؟ نــه ؟!
فکر می کنید جوونای امسال من چقدر ایمانشون تابو توان اینو داره که ماشینای مختلف و لوکس 2012 2013 رو ببینن و با رویای داشتن یه پراید شب سرشونو بزارن زمین بخوابن ؟
انتظار هم دارین که به گناه و دزدی و … کشیده نشیم و مثل اولاد پیغمبر تو این وضعیت, پاک بمونیم و پاک زندگی کنیم. هیچ جرم و جنایتی هم اطفاق نیفته .
حالا بازم بشینید ببینبد 50 تومن جا داره که ماشینا رو ارزون کنید که مثلا به ما لطف کرده باشید .
خدا همه ی مارو ببخشه و به راه راست هدایت کنه .
آمـــــــــــــــین .
شورای رقابت
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲جوابیه ی شورای محترم رقابت به قول دوست شاعرمون:
مگه پراید چه کم از کمری قرمز دارد؟ چشم ها را باید بــــــــســــــــــــــت ,جور دیگر باید دید!
من که کیفم در مشت، و پرایدم بر پشت
بند پوتینم را محکم می بندم
ملت
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲میدونین فرق ملت ما با ملت های دیگه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینه که اونا اگه یه چیز(هرچیزی) تو مملکتشون یه ذره گرون شه یدونشون نمیرن بخرن ولی ما چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پاشنه ی محل فروشو از جا درمی آریم و 100 برابر میخریم.خب حالا نتیجشو ببــــــــــــــــــــــــــــینید!!!!!!
مهرداد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲من میخوام ببینم اونی که نظر مخالف داده کیه و چرا مخالفه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲آخه کدوم آدم ….. به این پست منفی داده؟!!!!!!!!!!!!!!!
احسان 16v
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲آخه فقط ماشین نیست که خراب شده همه چیز همینجور بی دلیل و بدون علت گرون شده و همچنان ما مردم مثه بـــــــــــــوق فقط همو نگاه میکنیم و میخریم یا به هم دیگه میزنیم
احسان 16v
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲این قروم دنگا اگه فکر مردم بودن ماشینای دست دوم خارجی رو با تعرفه پایین وارد میکردن تا ببینیم اونوقت بازم قیمتا پایین نمیاد؟؟اینا همه دستشون تو یه کاسه ست بخدا برا بدبخت کردن هرچی بیشتر ما که فقط باید بیاییم یه اعتراض مجازی کنیم و خودمونو خالی کنیم،امیدوارم از بیخ و بن آتیش بگیرن که آرزوی یه جوون ایرانی شده یه پراید
کیانوش
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲خدایی همین پژو هم زمانی اومد ایران که واردات تقریبا آزاد بود وگرنه تو همون پیکان گیر کرده بودیم, پس اگه بخوایم شاهد پیشرفت باشیم باید رقابت ایجاد بشه و رقابت جز با صفر کردن تعرفه ممکن نیست پس به خاطر پیشرفت مملکت خودمون و صنعتمون تعرفه گمرکی رو به زیر 10 کاهش بدین و کم کم صفرش کنین(با مسولین بودم) اونوقت میبینید خودروسازی چه پیشرفتی میکنه
دبیر انجمن فرغون سازان
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲من اعتراض دارم… تورم باید 500 درصد بشه … تا من بتونم مازاراتی بخرم
مسی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲اگه تو نخری پس کی بخره …
hamid
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲مازراتی نه Mr این ماشین که فقط یکی از ماشین های بچه هایشان است. بلکه چندین رولزرویس سفارشی یک میلیون ودویست هزار دلاری وده ها بنتلی ششصد هزار دلاری. محض اطلاع عرض کنم که قیمت مزدا3 بیست ودو هزار دلار هست.
harfe hesab
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲اقا یه چند وقت از دست همدیگه ماشین دست 2 بخریم به امید خدا ویران خودرو و سایبان تعطیل میشه
فرشيد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲چه وضعیه بابا مردم رو سر کار گذاشتن!قیمت خودروهای وطنی اون چیزیه که توی تابلوی فروش نمایندگیها زدن که همون قیمتهای قبله.هر وقت هم ازشون میپرسی پس کو قیمتهای جدید؟میگن فعلا چیزی به ما اعلام نشده.شورای رقابت اگه واقعا میخواست و اگه واقعا میتونست قیمتها رو کنترل کنه اصلا نمیذاشت اینقدر بی حساب بره بالا که حالا بخواد یه دفعه اونارو کاهش بده اصلا یه چیز نشدیه توی ایران که من یادم نمیاد چیزی یه دفعه 30 تا 40 درصد ارزون بشه.تا حال شورای رقابت کجا بوده رو نمیدونم که حالا دم انتخابات یه دفعه به یاد قیمت بالای خودرو افتاده؟!؟!
کامران
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲با سلام
این همه مردم را مسخره کردید کافی نبود هر روز می گن کاهش، چرا نمی گذارید این صنعت بر شکست بشه آخه با این همه گرانی مگه میشه پراید بی کیفیت ایرانی را با این قیمت خرید، من حاضرم خر!!!!!! بخرم ولی زیر بار این قیمت های گزاف نروم، از مردم هم می خوام یک دل و هم صدا خودرو را تحریم کنند تا خودرو ساز بفهمد مردم قادر به همه کار هستند!!!!!!!!
کیانوش
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲کامران جان من همین جا به شرفم قسم میخورم که ماشین مدل زیر 86 بخرم اما از این خودرو سازا چیزی نخرم
Javad
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲من خودم یکی از آشناهامون تو یکی از این صنایع خودرو سازی کار میکنه گفتش برنامه ریزی کردن که اگه درصد فروش تا تیر ماه همینقدر پایین باشه قیمتارو بشکونن ، راست یا دروغش پای خودش…
به نظر من یه ۲ ماه دیگه صبر کنید تا خدایی نکرده یه ضرر چند میلیونی نکنید!
hamed
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲اگه میخوایم پیشرفت کنیم این راه درست نیست که یک اشغال بشه40میلیون.واقعا مایع تاسف که سر هم دیگر روباید همیشه…..
alireza
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲داداش به نظرمن این مردمن که گرون میکنن همه چیز اگه چندماه صبرکنن نخرن هم قیمت میره پایین هم کیفیت میره بالا/ولی مردم ما یه جورین تایه چیز ی گرون میشه زودمیرن میخرن
کیانوش
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲آی گفتی قربون دهنت
sunmartin
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ویران خودرو و “سایه بان” با افزایش تولیدات آهن پاره های سرگردان و انبار اونها (احتکار ) باز هم میخوان حرکتی شگفت رو رغم بزنن و خودروهای دیس کانتینیو شده ده های گذشته رو به قیمتی که دلشون میخواد بفروشن …دیروز یه سرچی داشتم میزدم به یه موضوع خیلی جالب رسیدم توی یکی از سایت ها بنام آپشن L90 یا همون لوگان طرف گفته بود جای درب داشبورد یعنی خیلی مسخر هس داشبورد دربش جزو آپشن هست و از همه مضحک لایی دربL90 یعنی درب که باز میشه چراغ روشن نمیشه و باید… در مدل های E0 ٍ-1 ببینید اینها مشتری رو چی فرض کردن که …حالا خوبه ننوشته بود مثلا خودرو بدون موتور و با موتور البت من که لگن ندارم اما با این تفاسیر قیمتها همونطور که بارها گفتم تغییر محسوسی ندارن آخه مگان که 24 تومان بود فرضا بشه 60 تومان که محاله باز هم غیر منطقی و آب به آسیاب خودرو سازان هست و به حال من مشتری فرقی نداره هیچکدوم ازین قیمتها واقعی نیست
...
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲آقایونی که نرخ جدید اعلام می کنید و ژست قهرمانهارو می گیرید و خوشحالید
اگه خدا و پیغمبر از این قیمتهای جدید که هنوزم دسته کم دو برابر قیمتهای سابقه، راضی اند ما هم راضییم
وگرنه که کلاهتونو بذارید بالاتر …
آنشاالاه که روزه رستاخیز هم از این فرمولهای قشنگ و کارآمد برای توجیح کردن اینهمه آه و حسرت در پیشگاه الهی داشته باشید .
مهدی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲بخدا ما دوست داریم از صنعت!!! خودروی کشورمون که با همه ی کم و کاستیاش ، داره نون خانواده های کارگری زیادی رو تامین میکنه حمایت کنیم منتها هرچی فکر می کنم می بینم روز به روز زیادی خواهی و نفهم فرض کردن مشتری در تولید کننده های عزیز خودرو بیشتر و کیفیت ها پائین تر میاد که این مایوس کننده است
به نظر من الان چیزی که واجبه اینه که بجای وارد کردن تکنولوژی از کشورهای پیشرفته مثل ژاپن و غیره بهتره فرهنگ اونها رو وارد کنیم و یاد بگیریم سر ملت خودمون رو با انواع فریب و دروغ کلاه نذاریم
nima
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲خداوند سرنوشت قومى را تغییر نمى دهد جز به دست خود ان قوم …….والسلام
:|
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲عزیزان زحمت کش و دلسوزمون حسابهای میلیاردی خودشون رو نگاه می کنن و نرخ جدید میدن
می گن پونزده میلیون، سی میلیون ، پولی نیست که!!! بزن 206 چهل میلیون :|
دیگه نگاه نمی کنه من کارمند با حساب خالی یه عمر باید سگ دو بزنم تا بتونم به زور با کلی قرض و قوله و دام یه ماتیزه دسته سه بخرم ! :(
محمد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲با کمی دقت می توان فهمید که این قیمتها درست نیست چون قیمت 206 تیپ 2 و 405 slx در فروردین 91 بسیار نزدیک بوده (حداکثر 1 میلیون تفاوت داشته) و اکنون تورم برای 405 حدود 60 و برای 206 حدود 53 درصد می باشد پس نمی تواند 206 24 میلیون شود و 405 بیست میلیون. دوستان شما محاسبه کنید.
مهرداد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲همانطور که قبلا هم گفتم هیچی از این خودروسازا نباید بخرید تا 5,4 ماه .. حتی اگه قیمت ها هم شکسته شد هم به نظرم نباید خرید .. مطمئن باشید اگه قیمت خودرو رو بخوان بیارن پایین از اون ور هم با قطعات آشغال تر از الان میان ماشین میسازن … به نظرم دیگه باید دور خریدن ماشیــن صفــــــر رو خط کشید …
اگر هم واقعا نیاز داشتید به ماشین برین ماشین کارکرده بخرید
SinA
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲من نمیدونم چرا به قیمت 25 میلیون میگین معقـــــــــــول!!!
کجاش معقوله، وقتی به حد معقول میرسه که بشه 16 17 میلیون
پیام
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲نعمت بخش با خبرگزاری تسنیم مصاحبه کرده خیلی جالب ازش سوال پرسیده خودت چه ماشینی سوار میشی گفته،مگان البته برای اینکه ریا نشه فرمودن اول سمند سوار میشده بعد زانتیا حالم مگان جالب اینجاست مگان خودروی تولید داخل به حساب آورده جالبترشم اینجاست که یه جورایی قبول کرده سمندش ماسین خوبی نبوده.ولی ما بدبختا اگه سوارش بشیم چون تولید گاریساز داخلی حق اعتراض نداریم.اونم با این قیمتا….
*دبیر خودروسازان سوار بر خودروی مگان
برسیم به خودتان. ماشین خودتان چیست؟
نعمت بخش: داخلی است.
چه خودرویی ؟
نعمت بخش: مگان.
از اول مگان داشتید؟
نعمت بخش: نه زانتیا،مگان،سمند هم داشتم.
پس سمند هم داشتید، از سمند راضی بودید؟
نعمت بخش: بله.
واقعا؟
نعمت بخش: بله.
واقعا مشکلی با سمند نداشتید؟
نعمت بخش: یادم نمیاد مشکلی داشته باشم.
یادتان نمی آید یا نمی خواهید یادتان بیایید. چرا عوضش کردید؟
نعمت بخش: خب بالاخره.
مهرداد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲چقدر از این یارو […] بدم میاد…حتی اگه بگن قیمت خودرو رو هزار تومن بیارید پایین این یارو مخالفه…. معلوم نیست ماهی چند میلیارد سود میکنه و چند تا بنز و پورشه واسه بچه هاش خریده
حسنی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲متاسفانه آقای نعمت بخش طوری حرف میزند مثل اینکه مشتریان برده شخصی او هستند
فقط سه ماه دیگه نخرید.
عباس
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲داداش قسمت چندم سریال را بازی می کنید همه سرکاریم عمرتان دراز باد
میثاق
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲خوش به حال شما . من که به قیمت خودرو و ماشین و غیره کاری ندارم چون مبلغا با جیبم خیلی فاصله داره ولی با قیمتهای گوشت و مرغ و برنج و روغن کار دام … نمیدونم اینجا باید بنویسم یا جای دیگه .
منم مثل اون دوستمون با 10 سال سایقه کار مهندس صنایع هستم ولی از پس مخارج بر نمیام.حالا تو برنامم بود که اگه تونستم بدهی های سوپری های محل با قصابی و فلانی بدم بعد چند سال شاید ماشین دست دهم بگیرم ولی مثل اینکه بخت با ما یار نبوده یا نمی دونم ما با بخت یار نبودیم یا اینکه … بلاخره منم اعتراض دارم اما به مایحتاج لازم برای گذران روزمره گی .چون اخه فعلان ماشین در حد تصور من نیست و کالای فوق فوق لوکس به حساب میاد.
اگه اشکال نداره برای اینکه ادمای مثل من زیاده تو جامعه شما هم اول بیاید به ما کمک کنید تا بتونیم اون نیاز معیشتی روزانه مون را طلب کنیم تا بعد به ماشین برسیم. آخه حتما می دونین که قیمتها حداقل 2 برابر و تو بعضی کالاها 3 یا 4 برابر هم شده …حالا قیمت ماشین که خودشو بکشه هم به پای اینا نمیرسه .
alireza
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲از سایت شما متشکرم که این مطلب را قرار داده اید.این نشان از مردمی بودن سایت شماست .در برابر سایتهایی هستندکه بدنبال گرانی خودرو و جیره خوار مافیا ودلالان خودرو هستند که صنعت خودرو را با سیاستهایشان و نوشتارشان دچار رکود و ورشکستگی خواهند کرد
اگر همه از تصمیمات ونظرات کارشناسی شورای رقابت که بر پایه کار کارشناسی وعلمی هست خمایت کنیم نه بزرگ ملت به امثال آقای نعمت بخش است که خود را ماورای قانون میداندودر مقابل خواست مردم می ایستد.این خودروهای قدیمی بی کیفیت غیر ایمن تولید ملی نیست بلکه با قطعات چینی با قیمت گران تحویل ملت میشود!وبرای اولین بار در کشور دستور العمل محاسبه قیمت یک کالای صنعتی خلق شد.شاید دقیقتر میشد نگاشته شود اما بازهم شکر! دست آقای دکتر پژویان استاد دانشگاه درد نکند.علی رغم هجمه وتهدیدوفشارهای لابی خودروسازان کارش را انجام داد
محسن آبادان
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲مطمئن باشید این جلسات برای مشخص کردن درصد سهم شورای رقابته و مطمئن باشید چند روز دیگه راضی میشن مثل همه مسئولین که با سهم های پشت پرده 35 سال چشم به کیفیت و قیمت و به روز بودن و کشته های تصادفات این خودروها بسته بودن مطمئن باشید قیمت اونجوری میشه که خودرو ساز ها می خوان
جلسه ویژه خودروسازان و شورای رقابت به نتیجه نرسید
: جلسه ویژه خودروسازان و شورای رقابت بدون رسیدن به توافق نهایی به اتمام رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» ، شنیده ها حاکیست خودروسازان و شورای رقابت نتوانستند در جلسه ای که امروز بعداز ظهر برگزار شد به نتیجه مشترکی برسند و ادامه مذاکرات آن ها به جلسه ای دیگر، حوالی ظهر فردا موکول شد .
این جلسه در پی ابهام و انتقاد خودروسازان نسبت به قیمتهای جدید اعلام شده از سوی مرکز ملی رقابت برگزار شد تا در مورد نحوه تعیین قیمت جدید خودروها به خودروسازان توضیح داده شود.
محمدرضا
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲همه این مشکلات بخاطر سوءمدیریت .و نمی خواهن صنعت خودرو پیشرفت کنه با همون خودروهای دهه 60و70 و این همه مرگ و میر که اولین اشتباه اخرین اشتباه چرا……..
فقط برای سود بیشتر…………
mey
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲نمیخریمممممممممممممم
علیرضا الف
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲خدا آن ملتی را سروری داد
که تقدیرش به دست خویش بنوشت
به آن ملت سر و کاری ندارد
که دهقانش برای دیگری کشت
دوستان تا ما خودمون نخواهیم و این لگن سازا رو تحریم نکنیم هیچی درست نمیشه.
حسین
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲چرا ایران خودروپیش فروش طلایی روحذف کرده؟
پویا
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲نخرید نمی میرید که هر کی هر چی داره سوار شه آن هایم که ندارند خظ 8، 11 مگه پولتون دزدیه یا از تو جوب پیدا کردید آشغال بخرید؟؟
این ها که بازار جز ایران ندارند 6 ماه کسی نخره ورشکست می شند والا بلا مقابله با اینها نه شورای رفاقت می خواد نه این سیاه بازی ها راه حل سادست ملت همه با هم 6ماه ماشین نخرید ببینید چه جوری یکی یکی کله پا می شند این فرقون سازی ها
سهراب
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲سلام اقا من که با این قیمت ها توان خرید این خرای اهنی رو ندارم پس واسم دعا کنید که خر مش حسن میخواد بزاد زود تر بزاد چون قول داده که کرخرش رو بده به من.
مهرداد
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲بیاییم این گاری سازان رو تحریم کنیم و اصلا طرفشون هم نریم…حتی اگر هم قیمت خودرو رو زیر 10 میلیون آوردن نخرید… تا وقتیکه که بخوان برشکست بشن …
اونایی که ماشین لازم دارن برن ماشین کارکرده زیر مدل 90 بگیرن
پویا
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲اصلا من فتوا می دم خرید ماشین صفر «خیانت به کشور» است بابا 6ماه دندون رو جیگر یزارید باور کنید این صنعت اینقدر پوشالیه که 6ماه هم بدون مصرف داخلی دوام نمیاره