افزایش رسمی قیمت خودرو این روزها به یکی از سوژههای داغ کشور تبدیل شده و نه تنها خاطرمشتریان را آزرده؛ بلکه اهالی دولت را هم مکدر کرده است.
تکدر دولتیها اگرچه امید کاهش قیمت را در دل مردم کاشت، اما تنها نتایجی که تا به امروز از مکدر شدن دولت حاصل شده، رکود بازار بوده و سرگردانی دوباره مشتریان؛ از آن سو خودروسازان نیز بیتوجه به تکدر دولت و احتمال بازنگری در قیمتها، نرخ جدید محصولات خود را در سیستم فروششان اعمال کردهاند، گویا مطمئن هستند که از پس این «تکدر» آسیبی به آنها نخواهد رسید.
شنبه هفته گذشته بود که شورای رقابت پس از بررسی شرایط و هزینههای تولید خودروسازان، رأی به افزایش نرخ رسمی خودروها داد تا پس از یک سال و نیم انتظار، تکلیف بازار مشخص و مردم نیز از «سرگیجه قیمتی» رها شوند. موضع محکم شورای رقابت از یکسو و تأکید همواره دولت بر جایگاه قانونی این شورا از سویی دیگر، بسیاری از مشتریان را نسبت به رقم خوردن فصل پایانی «داستان قیمت خودرو» مطمئن کرد و حتی این موضوع نفسی گرم در بازار یخزده خودرو دمید، اما چند روز بعد و با یک اظهارنظر کوتاه سخنگوی دولت، شرایط به حالت قبل برگشت.
درست چهار روز پس از اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از «تکدر رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت بهدلیل افزایش رسمی قیمت خودرو» خبر داد تا بهنوعی از مردم بابت این اتفاق، دلجویی کرده باشد. شاید اگر اظهارات نوبخت به همین جمله محدود میشد، اتفاق خاصی در بازار رخ نمیداد و مردم نیز با قیمتهای جدید کنار میآمدند، اما وی با جمله بعدی خود که از احتمال بازنگری در قیمتهای جدید خبر میداد، آب سردی بر بازار تازه جان گرفته خودرو ریخت و مردم را به کاهش قیمتها امیدوار کرد.
هرچند لحن سخنگوی دولت بسیار آرام بود و قاطعیت و تحکمی بابت کاهش قیمتها نیز در آن احساس نمیشد، اما همین اظهارات کوتاه کافی بود تا مردم از بازار خودرو راهی خانههایشان شوند و در انتظار اقدام ضربتی دولت برای کاهش قیمتها، بمانند.
مشابه این اتفاق (دخالت مستقیم دولت در قیمت خودرو)، یک سال و نیم پیش در ماههای آخر عمر دولت دهم نیز رخ داد و در حالی که قیمت جدید خودروها اعلام شده بود، دولت ناگهان وارد عمل شد و فرمان کاهش قیمت را صادر کرد. این اقدام ضربتی در شرایطی بود که یک ماه قبلتر، دولت خود دستور آزادسازی قیمتها را داده بود و خودروسازان نیز با توجه به اختیاری که نصیبشان شد، اقدام به تعیین نرخ جدید محصولات خود کردند. اتفاقاً طی یک ماهی که قیمت آزاد شد، بازار نیز با قیمتهای جدید تقریباً کنار آمد و اگرچه خرید خودرو برای بخشی از مشتریان سخت شد، اما در نهایت بازار مسیر خود را شناخت و دولت نیز از ماجرای قیمتگذاری خودرو کنار رفت.
با وجود آنکه خودروسازان قول دادند بازار را پس از آزادسازی، مدیریت کنند و بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز این روش (آزادسازی) را مورد تأیید قرار دادند، اما مخالفتهای زیادی با آن صورت گرفت و در نهایت نیز با وساطت دولت این مصوبه لغو شد. در آغازین روزهای اسفند ۹۱ بود که رئیسجمهور وقت با حضور در تلویزیون و بهصورت زنده، خودروسازان را بابت افزایش قیمت (آزادسازی) مورد انتقاد قرار داد و با جمله معروفش –خودرو کیلویی چند- رکود را دوباره میهمان بازار خودرو کشور کرد و سبب شد مردم دوباره سرگردان شوند.
از پس همین جمله مردمپسند بود که انتظار شدیدی بابت کاهش قیمت خودروها در جامعه ایجاد شد و مردم منتظر بودند حالا که دولت این چنین مقابل خودروسازان ایستاده، قیمتها چند میلیونی پایین بیایند. اگرچه با واکنش جدید و عجیب دولت، آزادسازی قیمت خودرو تنها یک ماه دوام آورد و فردای اظهارات رئیسجمهور وقت، ملغی شد، اما کاهش قیمتهای مدنظر مردم رخ نداد و دولت نیز حدود سه هفته در این مورد سکوت کرد و تنها به تماشای آنچه بر سر بازار خودرو آورده بود، نشست. سه هفته بعد اما معاون اول وقت دولت دهم، طی مراسمی که در سایپا برگزار شد، از خودروسازان خواست به مردم عیدی داده و از قیمت محصولات خود بکاهند. خودروسازها نیز بر خلاف میل باطنیشان، قیمت برخی محصولات خود را کاهش دادند، اما این اتفاق نتوانست بازار خودرو را سرحال کند، چون مردم رؤیای کاهش قیمتهایی بیش از این را در سر میپروراندند و امید داشتند تا شورای رقابت این رویا را برایشان تعبیر کند. شورای رقابت را رئیس دولت دهم در همان شبی که از خودروسازان پرسید «خودرو کیلویی چند»، وارد بازی قیمت خودرو کرد و قرار شد شورا در مدت زمان کوتاهی با بررسی هزینههای تولید، نرخ جدید خودروهای داخلی را تعیین و اعلام کند. حضور شورای رقابت در داستان قیمت خودرو، اما با کشوقوسهای فراوانی همراه شد و یک سال و نیم طول کشید تا شورا تصمیم نهایی خود را در این مورد بگیرد. درواقع نتیجه دخالت و اقدام ضربتی دولت برای کاهش قیمت خودرو، چیزی جز رکود بازار طی یک سال و نیم گذشته نبوده و نه مردم به آنچه میخواستند، رسیدند و نه خودروسازان.
به اعتقاد کارشناسان، اگر دولت در آن زمان (دورهای که قیمتگذاری آزاد و خودروسازان نرخ محصولات خود را افزایش داده بودند)، دخالت نمیکرد و اجازه میداد بازار به روند طبیعی خود پیش برود، حالا شاید مردم نیز تکلیف خود را با قیمت خودرو میدانستند و بازار هم در بلاتکلیفی و رکود غوطهور نبود. حالا اما در حالی که یک سال و نیم از آن واکنش احساسی و عامه پسندانه دولت وقت میگذرد، گویا تاریخ در حال تکرار بوده و دولت یازدهم نیز بهنوعی گرفتار همان واکنشها شده است.
وقتی سخنگوی دولت در واکنش به رسمی شدن گرانی خودروهای داخلی، هیچ اشارهای به مشکلات خودروسازان و افزایش هزینههای تولید نکرده و با گفتن اینکه رئیسجمهور از افزایش قیمت خودرو مکدر شدهاند تنها به دلجویی از مردم بسنده میکند، نشان از برخورد نه چندان عمیق با ماجرای قیمت خودرو دارد. نه اینکه دلجویی دولت از مردم بابت گرانی، کار ناصوابی باشد، اما نه صرف دلجویی کردن دردی را درمان میکند و نه این نوع دلجوییها در نهایت به نفع تولیدکنندگان و مصرفکنندگان داخلی تمام میشود. اگر غیر از این است، چرا دولت بابت گرانی کالاهای دیگر از مردم دلجویی نمیکند؟ پاسخ مشخص است؛ چون این نوع اظهارات عامهپسند تنها نهال امیدی را در دل شهروندان ایرانی میکارد، نهالی که هنوز بالغ نشده، خشک و پژمرده خواهد شد.
بدون تردید دولت خود بهتر از دیگران به شرایط اقتصادی کشور واقف است و خوب میداند تولیدکنندگان داخلی با چه مشکلات و موانعی روبهرویند (همانطور که از اوضاع گرانیها باخبر است)؛ بنابراین وقتی دولت از افزایش قیمت مکدر میشود، در کنار تکدرش این را هم میداند که تولیدکنندگان داخلی بهخصوص خودروسازان، حال خوشی ندارند و هزینههایشان به دلایل مختلف از جمله تحریم و تورم و فضای کسب و کار نامناسب، رشد زیادی کرده است. با این شرایط، نمیتوان فقط یک طرف ماجرا را دید و بدون اشاره به اوضاع نامناسب صنعت خودرو (که نشاندهنده وضع نابسامان اقتصاد کشور است) و بدون ارائه راهحلی منطقی برای حل مسئله، تنها به اظهاراتی مردمپسند بسنده کرد.
اوضاع نابسامان فعلی صنعت خودرو ایران در واقع نمایی کوچکتر از حال و روز اقتصاد کشور به حساب میآید، که این هم میراثی به جا مانده از گذشته (بهخصوص از دولت نهم و دهم) است و قطعاً فقط با ابراز تکدر، بسامان نخواهد شد. از همین رو باید از سخنگوی دولت پرسید که چرا دولت ناخواسته میراث گذشتگان (تورم و رکود و …) را به خود مرتبط میکند و نمیگوید که با وجود این میراث، افزایش قیمت رسمی کالاهای مختلف از جمله خودرو، گریزناپذیر است؟
وقتی دولت از «افزایش رسمی قیمت خودرو» ابراز تکدر میکند، اما در کنار آن به مردم نمیگوید که این «افزایش» با چه شرایطی و در چه وضعی رخ داده است، گناه آن را خود به گردن میگیرد و گذشتگان را بابت مشکلات امروز اقتصاد کشور، بهنوعی تبرئه میکند. هرچند افزایش رسمی قیمت خودرو هم مردم را مکدر کرده و هم دولت را، اما یک فرق بزرگ میان مکدر شدن آنها است؛ مردم دلیل افزایش رسمی قیمت خودرو را نمیدانند و از همین رو مکدر شده و اعتراض میکنند؛ اما دولت خوب دلیل این «افزایش» را میداند.
هرچه هست، مکدر شدن دولت اگرچه تا حدی مردم را بابت گرانی رسمی خودرو آرام و امیدوار میکند، اما قطعاً چاره کار نیست و دولتیها اگر بخواهند تجربه گذشته تکرار و ماجرای قیمت خودرو را بهاصطلاح ریشسفیدی حلوفصل کنند، چیزی جز رکود و سرگردانی و آشفتگی برای مردم و خودروسازان و بازار، از دل آن بیرون نخواهد آمد. همین حالا هم که چند روز از ابراز تکدر دولت میگذرد و هیچ راهکاری نیز برای کاهش قیمتها ارائه نشد و اقدامی نیز در این راستا صورت نگرفت، بازار به رکودی چندباره رفته است (موضوعی که قطعاً به نفع خودروسازان هم نیست)، چه آنکه مردم باز هم به روال یک سال و نیم گذشته به انتظار کاهش قیمت نشستهاند؛ گویا از «تکرار تکدرها» درس نگرفتهاند.
فروش فوری خودروها با آپشن های گرانقیمت
خودروسازان در حالی طی دو روز اخیر نسبت به عرضه بخشی از محصولاتشان با قیمتهای جدید اقدام کردهاند که این نرخگذاری با ابهام زیادی روبهرو است.
طبق مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، ایرانخودرو و سایپا باید هر ماه ۲۰ درصد از تولیدات خود را از طریق فروش فوری عرضه کنند. این در حالی است که شرکت سایپا طی ماههای گذشته هیچ اقدامی برای فروش نقدی محصولاتش نکرده و ایرانخودرو نیز که در ماههای اخیر بخشی از تولیدش را بهصورت نقدی عرضه کرده بود، برخلاف روند خود، در ۲۰ روز ابتدایی ماه جاری عرضهای را انجام نداد.
به این ترتیب سایپا برخی محصولات خود را با قیمت جدید بهصورت اینترنتی از امروز عرضه خواهد کرد در این شرایط سایپا ۱۳۱ مدل SE با موتور M13 و استاندارد یورو ۴ به قیمت ۲۰ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان، تیبا مدل SX با موتور M15 و استاندارد یورو ۴ با قیمت ۲۴ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان و سایپا ۱۳۱ مدل TL پایه گازسوز با قیمت ۲۱ میلیون و ۹۵ هزار تومان بهصورت اینترنتی عرضه شده است.
این قیمتها در حالی از سوی سایپا تعیین شده که نرخی برای این خودروها از سوی شورای رقابت اعلام نشده بود.
در بین محصولات ایرانخودرو نیز که پیشفروش آن از امروز آغاز شده، پژو ۴۰۵ بنزینی GLX با ایربگ راننده و با استاندارد یورو ۴ به قیمت ۲۶ میلیون و ۶۶۹ هزار تومان و نوع بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و استاندارد یورو ۴ این خودرو نیز با قیمت ۲۸ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان عرضه می شوند. قیمت این خودروها نیز در لیست شورای رقابت ارائه نشده بود. همچنین پژو ۴۰۵ دوگانهسوز GLX با ایربگ راننده و سرنشین و استاندارد یورو ۴ به نرخ ۳۰ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان عرضه میشود.
علاوه بر این، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ایربگ راننده و سرنشین و هشداردهنده موانع عقب به قیمت ۳۶ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه گردیده در حالی که قیمت مصوب این خودرو بدون هشداردهنده دندهعقب، توسط شورای رقابت، ۳۴ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان تعیین شده بود و قطعاً هزینه نصب سنسور دندهعقب ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نخواهد بود.
پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V8 با ایربگ راننده و سرنشین و هشداردهنده موانع عقب نیز به قیمت ۳۶ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان از سوی ایران خودرو عرضه میشود که قیمت این خودرو بدون سنسور دنده عقب و با تهویه و پنجره های دستی ۳۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان تعیین شده بود و به این ترتیب بابت نصب این آپشن ها هزینه ۲ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.
در این فروش، پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V8 با کیسه هوای راننده و سرنشین نیز به قیمت ۳۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان عرضه می شوند.
همچنین تندر- ۹۰ مدل E2 با گیربکس اتوماتیک و کیسه هوای راننده و استاندارد یورو ۴ توسط ایران خودرو به قیمت ۴۵ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه میشود که البته قیمت این خودرو توسط شورای رقابت تعیین نشده بود.
فروش دستپاچه خودروسازان و تفاوت قیمت آنها با نرخهای اعلام شده از سوی شورای رقابت در حالی اتفاق افتاده که مشتریان بازار خودرو منتظر تعیین تکلیف قیمت خودروها و اعلام موضع دولت بهصورت شفاف هستند.
محمد علی مدد، عضو ناظر شورای رقابت در گفتوگو با ایسنا، از قیمتهای جدید خودرو به شدت انتقاد کرد و با بیان اینکه جلسات متعدد کارشناسی برای قیمتگذاری خودرو با شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی برگزار شد، گفت: بنده به عنوان ناظر قوه مقننه در شورای رقابت مصاحبه رئیس شورا را در خصوص قیمتهای جدید خودرو و افزایش ۵.۵ درصدی قیمت قبول ندارم؛ زیرا قرار بر این نبود و ایشان از خودشان قیمتها را اعلام کردند.
وی با تأکید بر اینکه قیمتهای اعلامی خودرو غیر واقعی است، ادامه داد: رئیس شورای رقابت بدون مشورت با اعضا، مصاحبه کرده و قیمتهای جدید خودرو را اعلام کرده است در حالی که قرار بر این نبود و وی قبل از اتمام جلسه قیمتها را اعلام کرد.
وی توضیح داد: قرار بود ابتدا قیمتهای جدید خودرو در جلسه ای بررسی شده و آنالیز شود و بعد از آن اعلام شود، در حالی که مشخص نیست رئیس شورا تحت تأثیر چه جریانی قیمتها را اعلام کرد.
این عضو شورای رقابت در پاسخ به این سؤال که قیمت خودرو بر چه مبنایی قرار بود اعلام شود؟ خاطرنشان کرد: قرار بود مکانیزم قیمتگذاری سال گذشته، مبنای کارشناسی قرار گیرد ولی رئیس شورا بدون توجه به این موضوع قیمتها را اعلام کرد که مورد اعتراض مجلس، کمیسیونهای اقتصادی و دولتمردان قرار گرفت.
علی مدد تاکید کرد: بنابراین بنده به عنوان عضو ناظر شورای رقابت قیمتهای اعلام شده را قبول ندارم و این قیمتها باید مجدداً مورد بررسی قرار گیرد و برای قیمتگذاری ابتدا باید مردم در نظر گرفته شوند این در حالی است که عده ای از دولتمردان در انحصار دخالت داشته و اعلام نفوذ میکنند و رئیس شورای رقابت نیز تحت تأثیر آنها قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: شورای رقابت باید مسائل و منافع مردم را در نظر بگیرد نه اینکه ابزار آلت دست عده ای شود، ولی متأسفانه با اعلام قیمتهای جدید آبروی ما را در کشور بردهاند.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که قیمتهای خودرو مجدداً در شورای رقابت بررسی میشود؟ گفت: بله قطعاً قیمت خودرو مجدداً در شورای رقابت بررسی میشود اما قبل از آن باید رئیس شورا به اعضای شورا پاسخ دهد که چرا مصاحبه کرده و قیمتها اعلام کرده است.
وی تأکید کرد: با هرگونه افزایش قیمت مخالف بوده و قیمتها را مجدداً بررسی میکنیم.
رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت گفت که مجلس از طرق قانونی جلوی این افزایش قیمت را میگیرد.
رضا رحمانی اظهار کرد: موضوع افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت در یکی از جلسات کمیسیون صنایع مطرح شد و مورد مخالفت اعضا قرار گرفت. اعضای کمیسیون صنایع بهاتفاق آرا، افزایش قیمت را در شرایط فعلی غیرقابل قبول میدانستند و معتقد بودند نباید این گرانی اتفاق میافتاد.
وی افزود: استدلال نمایندگان این است که وقتی قیمت ارز گران شد،خودرو نیز افزایش قیمت پیدا کرد؛ اما در حال حاضر قیمت ارز نسبت به آن زمان کاهش یافته یا LC که ۱۳۰ درصد بوده به ۳۰ درصد کاهش یافته است و همچنین وضعیت تحریمها بهتر شده بنابراین در مجموع دلیلی برای افزایش قیمت خودرو وجود نداشت.
نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس عضو شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافق نبودهاند، ادامه داد: ما از وزیر صنعت نیز درباره افزایش قیمت خودرو توضیح خواستیم که البته ایشان گفت در جریان این موضوع نیست. قرار است رئیس شورای رقابت و وزیر صنعت در یکی از جلسات هفته آینده کمیسیون صنایع حضور یابند و موضوع افزایش قیمت خودرو مورد بررسی قرار گیرد.
رحمانی با بیان اینکه مجلس زیر بار افزایش قیمت خودرو نمیرود، تاکید کرد: ما از طرق قانونی جلوی این افزایش قیمت را میگیریم البته امکان اصلاح این مصوبه از سوی شورای رقابت نیز وجود دارد و ممکن است وزارت صنایع و خودروسازان برای عدم افزایش قیمت خودرو مجاب شوند؛ اما اگر مجلس احساس کند نمیخواهند این قیمتها را اصلاح کنند یا بر یک تصمیم غلط اصرار دارند، دراینباره ورود خواهد کرد.
وی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو هم میتواند روی کل بازار تأثیر بگذارد و هم تأثیر منفی در تلقی مردم نسبت به صنعت خواهد گذاشت و باعث بدبینی مردم نسبت به صنعت میشود و احساس میکنند در حقشان اجحاف میشود؛ بنابراین این امر تبعاتی هم برای صنعت خودرو و هم برای صنایع دیگر خواهد داشت.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه اعتماد مردم باید پشتوانه خودروسازان و صنایع دیگر باشد، یادآور شد: اگر مردم احساس کنند در حقشان اجحاف میشود یا افزایش قیمت غیرمعقولی اتفاق افتاده ضرر این کار بیش از منفعتش خواهد بود؛ بنابراین مجلس زیر بار این افزایش قیمت نمیرود و از طرق قانونی جلوی آن را میگیرد.
نتیجه
تجربه دو ساله قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت و پیش از آن توسط سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، نشان می دهد که چنین روندی جز افزایش قیمت، رکود بازار، زیان مصرف کننده و رونق بازار سیاه، بازخوردی نداشته است. ادامه این روند معیوب نیز طبیعتا نتیجه ای غیر از این نخواهد داشت. تا زمانی که نظارت از شیوه استصوابی به شیوه ای مدبرانه، پایدار و قاطعانه تبدیل نشود و رویکردهای کیفی، رضایت مصرف کننده، مقایسه با قیمت های جهانی و قدرت خرید واقعی مردم در آن لحاظ نگردد، سرنوشتی نیک را نمی توان برای خودروسازی ایران انتظار داشت.
شما چه راهکاری برای برون رفت از این وضعیت اسفناک خودروسازی و خودروفروشی در ایران پیشنهاد می دهید؟
علی
۲۲ تیر ۱۳۹۳سلام بچه ها
از ماشین بازای گل یه سوال داشتم
به نظرتون توی ماشینای دسته دوم زیر 20 تومن دوو سیلو بهتره یا پژو 206 تیپ 2 ؟
بعد یه سوال کوچولوی دیگه هم داشتم وضعیت فروش دوو سیلو دسته دوم چجوریه ؟ یعنی راحت میشه آبش کرد؟
با تشکر
احمدرضا
۲۲ تیر ۱۳۹۳سیلو ماشین بدی نیست,اما تو این بازار سیلو حکم سرطان رو داره
Japan & Germany
۲۲ تیر ۱۳۹۳علی جان با 20 میلیون من اگه جات بودم ماشین نمیخریدم و میزاشتم تو بانک سود بیاد روش یه 35 تومن اینا جمع میکردم باهاش یه 206 صندوقدار میخریدم
علی
۲۲ تیر ۱۳۹۳Japan & Germany جان اگه من میخواستم پولمو واسه ماشین نو بریزم تو حلق خودرو سازا که پراید نو میگرفتم
فرامرز
۲۲ تیر ۱۳۹۳Japan & Germany یعنی واقعاْ!!! بابا تا پول این بنده خدا تو بانک ۳۵ میلیون بشه حداقل ۴ سال میکشه و تا اون موقع بنده خدا چی کار کنه؟ بعد اگه اوضاع اقتصادی خراب نشه اون موقع همین ۲۰۶ زپرتی ۸۰ تومن میشه!
یه پسل باهوش
۲۲ تیر ۱۳۹۳سیلو خیلی خوبه
شاید تعمیر گرون یا تعمیرکار های کمی داشته باشه
اما قطعاتش گیر میاد البته تو شهرای بزرگ
و میشه گفت و جدانا هیچ مشکلی نداره واگه یه دونه خونگیش هم گیر بیاری و جدانا کم از پارس کم کار نداره
نه تنها سیلو حتی اسپرو و ریسر هم همین شرایط رو دارن
به عنوان یکی که تجربه داره می گم
آدرنالین
۲۲ تیر ۱۳۹۳سلام.یه سوال فرق پارس و 405 چیه بعضی ها سنگش رو به سینه میزنن؟پارس بذک شده405….فقط تندر تو ماشینای زیر50تومن
فرامرز
۲۲ تیر ۱۳۹۳پارس از ۴۰۵ یه مقدار سنگینتره و یه آپشن های جزیی بیشتر داره. ایمنیش هم در حد سمنده (از ۴۰۵ بالاتره) به طوری که تو یه تصادف شاخ به شاخ با ۴۰۵ که هر ۴ سرنشینش متاسفانه فوت شدند هیچ تلفاتی نداد. البته نمیشه عمومیت داد ولی به نظرم از این نظر از ۴۰۵ کمی بهتر باشه. تصاویر رو هم میتونید تو پیج تصادف ناجور ببینید:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204898346004667&set=o.307157712657818&type=1&theater
Zonda R
۲۲ تیر ۱۳۹۳@.F
206 تیپ 2 تمیز بخر
حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
۲۲ تیر ۱۳۹۳ببین علی جان در مورد فروش یه ماشین باید بگم بستگی به ماشین داره . اگه تمیز و بکر باشه فرقی نمیکنه چی باشه سیلو باشه آمریکایی دهه هفتاد باشه هشتاد باشه شصت باشه آلمانی باشه اصلا مهم نیست . ماشین تمیز خریدار داره همیشه . اگه تمیز نباشه بله میشه سرطان . شما پراید چپی داشته باشی سرطان میشه . 206 جلو عقب خورده سرطانه . باز هم فرقی نمیکنه . من مادرم سال 1379 سیلو خرید صفر از کمپانی و هنوز هم داریمش.تا الان فقط 69000 تا کارکرده به دلیل داشتن ماشینهای متعدد همیشه خوابیده ته پارکینگ . بدون اغراق حداقل هر دو بار یکبار که میبرمش بیرون واسش مشتری پیدا میشه.آقا چند؟میفروشی؟ به خود ماشین و وضعیتش بستگی داره نه به نوع ماشین . اگه واقعا میخوای بدونی سیلو بهتره یا تیپ 2 باید بگم هرکدوم یه ضعفها و قوتهایی نسبت به هم دارن.اگه مایل باشی خوشال میشم با تجربه 14 سال سیلو سوار شدن و 10تا 206 عوض کردن کمکت کنم .
achiro94@gmail.com
حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
۲۲ تیر ۱۳۹۳حتما یه سر به جی میل من بزن . خوشال میشم کمکت کنم .
achiro94@gmail.com
حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
۲۲ تیر ۱۳۹۳بیش از 14 سال تجربه دارم تو این موضوع
علی
۲۲ تیر ۱۳۹۳به نظر من در جواب این خودرو سازا یا باید ماشین خارجی بگیریم یا اگه نشد حداقل ماشین ایرانی دسته دوم که اینا به سادگی ورشکست بشن
احمد
۲۲ تیر ۱۳۹۳بچه ها این مطلبم جالبه ببینید. مرتبطه
http://www.asriran.com/fa/news/345536/آقای-رئیس-جمهور-تکدر-خاطر-شما-دردی-از-مردم-دوا-نمی-کند-راهبرد-خودروسازی-ایران-را-تغییر-دهید
Zonda R
۲۲ تیر ۱۳۹۳@.F
به هر قیمتی که نباید ماشین تولید کرد
ولی چه میشه کرد مافیایه خودرو سازها خیلی قوی تر از این حرفاست
راه هم که………باید یه قانون باشه و برای همه یکسان ولی نه قانونه هست نه عمل بهش پس چیزی که مطابق قانون نباشه میشه هردمبیل باشه با کثافت کاری و ارتشا اخرش میشه همین بعد از 50 سال پیکان البته از نوع وانتش !داره هنوز تولید میشه
امیدوارم نسلهای بعد بتونن از امکانات روز با قیمت متعادل بهره ببرن
ASTON MARTin
۲۲ تیر ۱۳۹۳تا چارتا کاسب میان کالا احتکار میکنن خوب میان از سقف مغازشون اویزونشون میکنن اون وقت زورشون به چندتا فرقون ساز نمیرسه؟؟؟؟
تنها راهش اینه که خود دولت اول خودشو عوض کنه بعد به فکر عوض کردن قیمت و کیفیت کالاهاباشه :|
*Amir*
۲۲ تیر ۱۳۹۳مشکل از مردمه که از اینا میخرن،واقعا کارو از حد گذرونن
احمدرضا
۲۲ تیر ۱۳۹۳ملت ما با این چیزها زندگی کردن,پراید 50 میلیون هم بشه بازم مردم میخرن,اینو تجربه ثابت کرده,این پراید همون پراید 8 میلیونی که الان شده 20 میلیون,فروش فوری و ثبت نام هم بزارن ملت میریزن نمایندگی,همرو میخرن.
غیر از اینه؟؟؟
Ahmad..F12
۲۲ تیر ۱۳۹۳آقا از قدیم گفتن سزای گران فروش نخریدنه…!!
خب نخرین!
من شنیدم همین پراید از کارخونه میاد بیرون 3 میلیون خرج بر میداره
حالا تا 20-22 میلیون مال چیه خدا میدونه
فواد
۲۲ تیر ۱۳۹۳چند سالته عزیزم؟ یقینا بچه که نیستی؟ دوست عزیز تو این هرچند سالی که از زندگیت رو پشت سر گذاشتی دیدی چیزی ارزونتر از روز قبل بشه؟ خب مردم هم عقل دارند میبینن فلان ماشین امروز 20 تومنه فردا میشه 21 تومن اگه نخری 2 تا اشتباه انجام دادی
1 – فرداش همون رو باید گرونتر بخری
2 – سود بیشتری به جیب کارخونه میره.
این کامنتم ربطی به بررسی دلایل گرونی نداشت ها اون مسائل رو قاطی نکنیم.
فرشاد
۲۲ تیر ۱۳۹۳اونایی که هی شعار نخریدن سر میدن نفسشون ازجای گرم درمیاد عزیز من غیر اینچهارتا انتخاب، گزینه ی دیگه ای وجود نداره.یه سری هم هی میگن دست دو بخر خو عزیز من، من میام خودرو دست دوشما رو میخرم بعد تو میری چی میخری؟ بالاخره باید یه تعداد زیادی خودرو نو خریداری بشه.اینقدر الکی شعار ندین.نمیشه خودرو نخرید و حالا که اینا تنها انتخابن مجبوریم بخریم.
oMid
۲۲ تیر ۱۳۹۳من هم از افزایش قیمت خودرو مکدرم.خبر آمده مش رحمت(سوپری سر محل ما!) هم مکدر شده.آخییی همه مکدریم.واه واه واه ایششش مکدریییییم…
یه پسل باهوش
۲۲ تیر ۱۳۹۳من فقط می دونم یه ماشین 40 میلیون تومنی
شاید
حداقل 10 تا 15 میلیون از قیمتش نه به حساب تولید کننده می ره نه حساب وارد کننده
اگه از خیر این پول بگذرن همه چی درست میشه
چون شما فرض کن پراید 3000 دلاری رو اصلا نه ،4000 دلاری رو با دلار 3 هزار تومن هم حساب کنی میشه 12 تا 13 میلیون
Amir
۲۲ تیر ۱۳۹۳ما انتظار نداریم که پراید بشه هشت میلیون ولی خداییش بیست میلیونم زوره
احمدرضا
۲۲ تیر ۱۳۹۳چرا نباید انتظار داشته باشیم؟؟؟وقتی پراید برا سایپا 3 میلیون و 700 هزار تومن تموم میشه؟؟؟
مگه این آشغال چی داره؟ ملت نباید یه ماشین ایمن سوار شن؟
خارج از ایران یه دونه ماشین یه قطعه اش به مشکل بر بخوره اون خودرو ساز کلی خسارت میده,سالانه پراید چند هزار کشته تو جاده ها میده؟البته حقمونم همینه,جون هیچ وقت جون مردممون برامون اهمیت
نداشته.
فقط خدا به داده ملت برسه…
علی
۲۲ تیر ۱۳۹۳اگه شما اینو شنیدی
من از یه منبع موثق تر شنیدم همین سمند رو صادر میکنن عراق و روسیه 8 تومن
تازه شما حساب کن هزینه ی حمل و نقل هم از همین 8 تومن زده میشه
mahdi
۲۲ تیر ۱۳۹۳درود
امیرجان من بهت میگم چه انتظاری بجاست
قیمت خودرو شاید اهمیتش زیاد باشه
اما مهم اینه که
مردم ایران به معنای واقعی کلمه ………….. هستند
هرکی که خودرو ساز باشه همین رفتار رو با مردم میکنه
چرا ؟؟؟؟
چون مردم ایران …………. هستند
هرچی دوست دارید میتونید بجای نقطه چین ها بذارید
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
Ahmad..F12
۲۲ تیر ۱۳۹۳به خدا کافیه گمرگ رو باز کنن تا مردم ماشین خوب سوار شدن
اونوقت میفهمن که این پول رو برا این آشغالای داخلی نباید میدادن
میفهمن چقدر نادانیه زیر بار اینجور قوانین قیمت ها رفتن
reza jordan
۲۲ تیر ۱۳۹۳با پول پراید یه موستانگ تر تمیز سوار میشی
امين
۲۲ تیر ۱۳۹۳راه حل های برون رفت از این مشکل در عین حالی که ساده است اما برای دولت و سوگلیش یعنی خودرو سازان سخته یکی از این راه حل ها برداشتن گمرکی و ازاد سازی واردات خودرو که در این صورت درامد دولت دچار مخاطره میشه پس نمیشه که بشه ، خودروسازها هم دیگه ماشینهاشون رو کسی نمیخره پس باز هم نمیشه
یک راه دیگه کم کردن انواع واقسام مالیات ها و عوارض ها از ماشین تولید داخله که هر روز هم بیشتر وبیشتر میشه اما این هم چون مستقیما دست رو در امد دولت میگذاره پس برای دولت سخته و نمیشه که بشه
البته مجلس هم می تونه از اختیارات قانونیش استفاده کنه اما مجلس اعتقاد داره نماینده همه مردمه نه نماینده 70 میلیون جمعیت پس چون نمیتونه جواب همه رو بده پس مجلس هم کاری نمیکنه
حالا که فهمیدیم هیچکی هیچکاری نمی کنه و فقط میتونند مکدر بشن پس ما هم مکدر میشیم اما همیشه گفتن نخریدن سزای گرون فروشه حالا چه خودرو ساز چه دلال
کوشا
۲۲ تیر ۱۳۹۳یعنی کل مطلب یه طرف قیمت اون سنسور عقب یه طرف :|
mori
۲۲ تیر ۱۳۹۳سلام دوستان،
کسی میدونه این موتور M15 و موتور M13 پراید جدیدا چه فرقی باقبلیا داره؟!
شاهین
۲۲ تیر ۱۳۹۳فرقشونو نمیدونم ولی بهت تبریک میگم زاخار! تابستون کوتاهه رو بچسب! ;)
کیانوش
۲۲ تیر ۱۳۹۳موتور m13 همون موتور hp+ سایپاست که حدود ۷ اصب بیشتر قدرت داره و یورو ۴ شده البته تو تجربه ی سواری که ازش داشتم تو نمایندگی صدا موتورش کمتر از نسل قبله ولی در کل خر همون خره
موتور m15 همون موتور تیبا هست که حدود ۸۰ اسب قدرت داره حجم موتورش هم ۳۰۰ سی سی نصبت به m13 بالاتره یورو ۴ هستش و توسط دانشگاه آخن آلمان حجم موتور پراید بالا برده شده و این از آب در اومده بازم میگم فکرتو مشغول نکن زیاد فرقی ندارن
کیانوش
۲۲ تیر ۱۳۹۳این کارا واسه اینه که اونایی که پراید قدیمی دارن برن به امید بهتر شدن اینو بخرن چون پول ماشین بهتر رو ندارن در کل یه کلاه گشاد دیگه واسه ماست… :D
فواد
۲۲ تیر ۱۳۹۳M 13 و M 15 رو سایپا روکرد تا پوز بی ام و رو به خاک بماله چون اونا حداکثر M1 , M3 , M5 , M6 تولید میکنن تا حساب کار دست بی ام باشه که سایپا در یک لحظه با اختلاف 10 تا عدد میتونه موتوری مثل موتور اونا و حتی بهتر تولید کنه.
سایپا در اندیشه ای متفاو :)
کوشا
۲۲ تیر ۱۳۹۳مرسی آواتار :(
کوشا
۲۲ تیر ۱۳۹۳ببخشید منظورم” :) “بود
غمگین
۲۲ تیر ۱۳۹۳دوستان شرمنده ولی تا اون جا که من اطلاع دارم پراید فاقد اسب بخاره!
موتور پراید دارای خر بخاره!
علی
۲۲ تیر ۱۳۹۳اون که شما میگی خر بی بخاره
lmbx
۲۲ تیر ۱۳۹۳درود
به نظرم فقط یه راه داره اونم اینه که مردم 6 ماه نخرن.البته میدونم غیر ممکنه!!!ولی خواب حداقل همه ما عشق ماشینا میدونیم این یه بازی برای….کردن عوام.حالا اصلا پراید بکنن 10 میلیون.به دست مصرف کننده که نمیرسه.اخرش خود نمایندگی ها می رن تو بازار ازاد همون22 تومن میفروشن.پس این بحثا جز رو اعصاب مردم راه رفتن سود دیگه ای ندارن. اقا جان (تیکه فردوسی پور!)اگه الان مثلا پژو پارس تو بازار ازاد43-42 تومنه بیان قیمت رسمی رو بکنن 40 میلیون حداقل هم بازار راه میوفته هم فاصله بازار ازاد و نمایندگی از بین میره.دیگه مردم تکلیف خودشونو میدونن
milad
۲۲ تیر ۱۳۹۳یادش بخیر یه زمانی شورای رقابت چقدر سرسختانه در برابر این مونتاژ کارا موضع میگرفت اما میشد حدس زد که این شورا هم یه روزی کوتاه بیاد و با افزایش قیمت ها موافقت کنه. حالا معلوم نیست به چه بهایی این طوری پشت این مونتاژ کارا رو گرفتن.خداداند حتماجالب توجهه…..
عباس
۲۲ تیر ۱۳۹۳یادمه مدیر عامل سایپا تو اخبار گفت پراید رو تو بازار جهانی ۹۰۰۰ دلار میخرن خوب بابا جان برو تو بازار جهانی بفروش ۶ میلیون بیشتر گیرت میاد بزار ما نفس بکشیم
فواد
۲۲ تیر ۱۳۹۳یاد صحبت های یه بنده خدایی افتادم که یکی دیگه بهش گفت 100 تا مملکت اومدن از ما پرسیدن که شما چیکار کردید انقدر پیشرفت کردید؟ بنده خدای اولی گفت دو تاشو بگو!!
دوست عزیز این حرفارو از این گوش اصلا نگیر ول کن حیفه!!
یه پسل باهوش
۲۲ تیر ۱۳۹۳دوستان من نمی خوام ادرس اشتباه بدم شاید اگه خودمم پول داشتم هیچ موقع ماشین چینی نمی خریدم
اما وقتی لیفان 620 با مانیتور و موتور 1800 ساخت ریکاردو انگلیس با سنسور و سانروف و کیفیت و طراحی زیبا
تازه با شرایط اقساطی
قیمتش فقط 4 میلیون از 206 تیپ 5 که اگه سنسور بخوای روش بذاری باید دو میلیون اضافه بدی فرق داره
اون وقت ادم مجبور میشه بین بد و بدتر
بد رو انتخاب کنه
sorena scirocco
۲۲ تیر ۱۳۹۳هیچ قطعه ای در لیفان ساخت انگلیس نیست،فقط طراحی انگلستانه
وصددرصد برتر از 206 های ایرانیزه شده ی الآنه
lmbx
۲۲ تیر ۱۳۹۳بابا همه اینایی که میگن ما ضرر میدیمو وضعیت صنعت خودرو خرابه چرته خودرو سازی تو ایران پر سود ترین صنعته.البته فقط این خودرو سازی!مگه این نعمت بخش لعنت الله الیه نمیاد تو تلوزیون میگه نمیدونم مس انقد شده فولاد انقد بوده انقد شده لاستیک فلان قد شده.خواب قبول ولی یکی نیست بگه اولا کجای دنیا مثل شما پول ماشینو 6 ماه قبل میگیرن و….دوما مثلا تو امریکا یا ژاپن که خودرو 13-14 هزار دولاری تولید میکنن که هزینش بیشتره چون اونا مثلا حقوق کارگرشون اندازه دکتر ما هستش یا از قبیل پول برق ومالیاتشون که خیلی بیشتر ماست.تازه پول مواد اولیشون اگه بیشتر از ما نباشه کمتر از ما نیست.تازه با اون کیفیت و تکنولوژی.پس شما چه طور یه پارس رو که مال 30 سال پیشه با 36 تومن هم میگید ضرر میدیم.
دوستان اگه ممکنه نظرشونو در این مورد بدن
ma7200
۲۲ تیر ۱۳۹۳خیلی خندداره رفتم سایت ایران خودرو رو نگاه کنم 206 شورای رقابت گفته بدون آپشن 34تومن ایران خودرو 206sd سیتم تهویه دستی تمام شیشه بالابر دستی آینه بغل دستی بدون سنسور دنده عقب میده34تومن
206sdv8 میده 36 تومن
یعنی آپشن به اینا میگن؟
رهگذر
۲۲ تیر ۱۳۹۳نویسنده این مقاله به هیچ عنوان به فکر مصرف کننده نیست. درسته که از نظر اقتصادی، قیمت باید در بازار مشخص شود اما من از نویسنده محترم میپرسم، شما چقدر از بازار خودرو ایران شناخت دارید؟ بازاری کاملأ انحصاری. در بازار انحصاری کشش تقاضا بسیار بر قیمت تأثیر دارد، بدین معنا که تولید کننده انحصار گر نمیتواند هر قیمتی که دوست دارد را برای محصول خود انتخاب کند. از آنجا که خودرو به کالایی ضروری تبدیل شده است و بازار هم هیچ علاقه ای به رقابتی شدن ندارد و با استفاده از داده های قیمتی قبل، میتوان کشش تقاضای خودرو را محاسبه کرد و به وضوح دیده میشود که خودرو ساز در این شرایط میتواند محصول خود را به هر قیمتی که دوست دارد به فروش برساند. در این شرایط دخالت دولت در بازار بسیار ضروری است اما متأسفانه دولت راه اشتباهی برای دخالت در بازار پیش گرفته است.
نویسنده محترم که به وضع بد خودرو ساز ها اشاره میکنید، آیا شما به یاد میاورید وام هایی را که ایران خودرو دریافت کرد تا خط تولید خود را ارتقا دهد اما این پول سر از بازار برنج در آورد؟ شما بر این فساد مالی خودرو ساز ها چشم بسته اید؟!!
در اقتصاد یک اصل بسیار مهم وجود دارد به نام«اصل مزیت نسبی» . آیا ما در تولید خودرو مزیت نسبی داریم؟ آیا ما باید به هر قیمتی خودرو تولید کنیم؟ ما سال ها پیش از این اصل تبعیت نکردیم و حالا که بخش عضیمی از نیروی کار کشورمان در بخش خودرو فعالیت دارد، نمیتوانیم آن ها را بیکار کنیم و مجبوریم که از خودروسازی کشور، حمایت کنیم. با این همه باز هم مسیر اشتباه را در پیش گرفته ایم و به جای رقابتی کردن بازار و نظارت بر واردات و کاهش تعرفه های گمرکی و همچنین ایجاد قوانین سخت مجازاتی برای متخلفین، میخواهیم قیمت گذاری را به دست خودرو ساز مریضی بسپاریم که تشنه پول است.
PEUGEOT
۲۲ تیر ۱۳۹۳برای صدمین بار میگم فقط راه درست شدن بازار برداشته شدن قانون گمرکی کشور هست بس.
VAHID JINPACHI
۲۲ تیر ۱۳۹۳سمند سورن: 33 میلیون و 126 هزار و 355 تومان.
دادا کیلویی چند؟؟؟؟
PEUGEOT
۲۲ تیر ۱۳۹۳فکر کنم سایپا این نامگذاریاشو تا 1000 ادامه بده
131 132 141 151
اصلا هم هیچ فرقی با هم ندارن فقط مثلا شکل چراغاشو عوض می کنن.
آقا ترو خدا برو بالا یه بار دیگه اون وانت 151 پرایدو ببین آخه من نمی دونم پراید خودشو نمی تونه بکشه چطور می خواد بار بکشه آخه
خخخخخخخخخخخخخخخ
VAHID JINPACHI
۲۲ تیر ۱۳۹۳الان مدیر عامل سایپا از تو اتاق فرمان به من اشاره کرد که خدمتتون عرض کنم:
دلیل اصلیِ افزایش قیمت پراید،
گران شدن حلب روغن بوده و شرکت لادن را مقصر اصلی آن دانست …
آریا
۲۲ تیر ۱۳۹۳به نظر من ماشینهای همکلاس خودروهای داخلی از نوع باکیفیت وکم مصرف با تعرفه 0 واردکنید و تعرفه هارو 5تا10درصد کنید تا قیمت ماشین خارجی پایین بیاید تا این ارابه سازان مرگ بفهمند اشغال تولید می کنند وشرایط رقابتی گردد الان از مونتاژتا واردات همش انحصاری است این ظلم 35 ساله به مصرف کننده ایرانی است 35 ساله حمایت کردیم شدین این وضعیت مرگ یک بارشیون یک بار تعرفه رو درحد صفر تا10 درصد کنین
رضوان
۲۲ تیر ۱۳۹۳ملت دوست ندارن این ماشین ها رو بخرن اما مجبورن وقتی فرزند کوچیک خانواده به پدر اصرار میکنه ماشین بخره پدر که نمیتونه استدلال کنه نمیخرم تا خودروساز ورشکست بشه
غمگین
۲۲ تیر ۱۳۹۳از دوستان خواهش می کنم پشت سر سایپا وایران خودرو دو تا از بهترین خودرو ساز های مطرح جهان این طوری صحبت نکنن!
آخه این دو شرکت همون شرکت هایی هستن که مهندسین فورد و مرسدس و…..
دیگر شرکت های جهان حسرت کار در این دو غول خودرو سازی ایران
رو می خورند!!!!!!!!!!
Nissan GTR
۲۲ تیر ۱۳۹۳تا وقتی که اقتصاد ایران از چنگال بعضی ها رها نشه وضع همینه
شایان
۲۲ تیر ۱۳۹۳سلام به همگی چی خیال کردین پس،تک چرخم میزنن راستی دوست عزیز اگه بخوایم از این محصولات سایپا بگیریم واسه جمع آوری حلب روغن تخفیف بهمون میدن یا نه ممنون میشم جواب بدین
امید
۲۲ تیر ۱۳۹۳این نمایش تا کی ادامه داره
این گاریها ارزش بحث رو هم نداره چه برسه به خریدشون
بدون گاری زندگی بهتر میشود
یاد بگیریم با تاکسی اتوبوس اژانس دوچرخه به کارامون برسیم
اینقد دنبال گاری شخصی نباشیم
اصلا چرا مجبوریم گاری بخریم؟
ادم عاقل و با شعور مجبور به کاری نیست
ما نباید منتظر کاهش قیمت گاری باشیم
ما باید منتظر صفر شدن تعرفه و تمام قانون یکطرفه و ناعادلانه گمرک برای واردات خودروهای کم مصرف و به روز باشیم