ایستگاه خبر

قیمت خودروهای داخلی در کشاکش ابدی

افزایش رسمی قیمت خودرو این روزها به یکی از سوژه‌های داغ کشور تبدیل شده و نه تنها خاطرمشتریان را آزرده؛ بلکه اهالی دولت را هم مکدر کرده است.
تکدر دولتی‌ها اگرچه امید کاهش قیمت را در دل مردم کاشت، اما تنها نتایجی که تا به امروز از مکدر شدن دولت حاصل شده، رکود بازار بوده و سرگردانی دوباره مشتریان؛ از آن سو خودروسازان نیز بی‌توجه به تکدر دولت و احتمال بازنگری در قیمت‌ها، نرخ جدید محصولات خود را در سیستم فروششان اعمال کرده‌اند، گویا مطمئن هستند که از پس این «تکدر» آسیبی به آن‌ها نخواهد رسید.

206-sd
شنبه هفته گذشته بود که شورای رقابت پس از بررسی شرایط و هزینه‌های تولید خودروسازان، رأی به افزایش نرخ رسمی خودروها داد تا پس از یک سال و نیم انتظار، تکلیف بازار مشخص و مردم نیز از «سرگیجه قیمتی» رها شوند. موضع محکم شورای رقابت از یکسو و تأکید همواره دولت بر جایگاه قانونی این شورا از سویی دیگر، بسیاری از مشتریان را نسبت به رقم خوردن فصل پایانی «داستان قیمت خودرو» مطمئن کرد و حتی این موضوع نفسی گرم در بازار یخ‌زده خودرو دمید، اما چند روز بعد و با یک اظهارنظر کوتاه سخنگوی دولت، شرایط به حالت قبل برگشت.

درست چهار روز پس از اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از «تکدر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به‌دلیل افزایش رسمی قیمت خودرو» خبر داد تا به‌نوعی از مردم بابت این اتفاق، دلجویی کرده باشد. شاید اگر اظهارات نوبخت به همین جمله محدود می‌شد، اتفاق خاصی در بازار رخ نمی‌داد و مردم نیز با قیمت‌های جدید کنار می‌آمدند، اما وی با جمله بعدی خود که از احتمال بازنگری در قیمت‌های جدید خبر می‌داد، آب سردی بر بازار تازه جان گرفته خودرو ریخت و مردم را به کاهش قیمت‌ها امیدوار کرد.
هرچند لحن سخنگوی دولت بسیار آرام بود و قاطعیت و تحکمی بابت کاهش قیمت‌ها نیز در آن احساس نمی‌شد، اما همین اظهارات کوتاه کافی بود تا مردم از بازار خودرو راهی خانه‌هایشان شوند و در انتظار اقدام ضربتی دولت برای کاهش قیمت‌ها، بمانند.

مشابه این اتفاق (دخالت مستقیم دولت در قیمت خودرو)، یک سال و نیم پیش در ماه‌های آخر عمر دولت دهم نیز رخ داد و در حالی که قیمت جدید خودروها اعلام شده بود، دولت ناگهان وارد عمل شد و فرمان کاهش قیمت را صادر کرد. این اقدام ضربتی در شرایطی بود که یک ماه قبل‌تر، دولت خود دستور آزادسازی قیمت‌ها را داده بود و خودروسازان نیز با توجه به اختیاری که نصیبشان شد، اقدام به تعیین نرخ جدید محصولات خود کردند. اتفاقاً طی یک ماهی که قیمت آزاد شد، بازار نیز با قیمت‌های جدید تقریباً کنار آمد و اگرچه خرید خودرو برای بخشی از مشتریان سخت شد، اما در نهایت بازار مسیر خود را شناخت و دولت نیز از ماجرای قیمت‌گذاری خودرو کنار رفت.

با وجود آنکه خودروسازان قول دادند بازار را پس از آزادسازی، مدیریت کنند و بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز این روش (آزادسازی) را مورد تأیید قرار دادند، اما مخالفت‌های زیادی با آن صورت گرفت و در نهایت نیز با وساطت دولت این مصوبه لغو شد. در آغازین روزهای اسفند ۹۱ بود که رئیس‌جمهور وقت با حضور در تلویزیون و به‌صورت زنده، خودروسازان را بابت افزایش قیمت (آزادسازی) مورد انتقاد قرار داد و با جمله معروفش –خودرو کیلویی چند- رکود را دوباره میهمان بازار خودرو کشور کرد و سبب شد مردم دوباره سرگردان شوند.

از پس همین جمله مردم‌پسند بود که انتظار شدیدی بابت کاهش قیمت خودروها در جامعه ایجاد شد و مردم منتظر بودند حالا که دولت این چنین مقابل خودروسازان ایستاده، قیمت‌ها چند میلیونی پایین بیایند. اگرچه با واکنش جدید و عجیب دولت، آزادسازی قیمت خودرو تنها یک ماه دوام آورد و فردای اظهارات رئیس‌جمهور وقت، ملغی شد، اما کاهش قیمت‌های مدنظر مردم رخ نداد و دولت نیز حدود سه هفته در این مورد سکوت کرد و تنها به تماشای آنچه بر سر بازار خودرو آورده بود، نشست. سه هفته بعد اما معاون اول وقت دولت دهم، طی مراسمی که در سایپا برگزار شد، از خودروسازان خواست به مردم عیدی داده و از قیمت محصولات خود بکاهند. خودروسازها نیز بر خلاف میل باطنی‌شان، قیمت برخی محصولات خود را کاهش دادند، اما این اتفاق نتوانست بازار خودرو را سرحال کند، چون مردم رؤیای کاهش قیمت‌هایی بیش از این را در سر می‌پروراندند و امید داشتند تا شورای رقابت این رویا را برایشان تعبیر کند. شورای رقابت را رئیس دولت دهم در همان شبی که از خودروسازان پرسید «خودرو کیلویی چند»، وارد بازی قیمت خودرو کرد و قرار شد شورا در مدت زمان کوتاهی با بررسی هزینه‌های تولید، نرخ جدید خودروهای داخلی را تعیین و اعلام کند. حضور شورای رقابت در داستان قیمت خودرو، اما با کش‌وقوس‌های فراوانی همراه شد و یک سال و نیم طول کشید تا شورا تصمیم نهایی خود را در این مورد بگیرد. درواقع نتیجه دخالت و اقدام ضربتی دولت برای کاهش قیمت خودرو، چیزی جز رکود بازار طی یک سال و نیم گذشته نبوده و نه مردم به آنچه می‌خواستند، رسیدند و نه خودروسازان.

به اعتقاد کارشناسان، اگر دولت در آن زمان (دوره‌ای که قیمت‌گذاری آزاد و خودروسازان نرخ محصولات خود را افزایش داده بودند)، دخالت نمی‌کرد و اجازه می‌داد بازار به روند طبیعی خود پیش برود، حالا شاید مردم نیز تکلیف خود را با قیمت خودرو می‌دانستند و بازار هم در بلاتکلیفی و رکود غوطه‌ور نبود. حالا اما در حالی که یک سال و نیم از آن واکنش احساسی و عامه پسندانه دولت وقت می‌گذرد، گویا تاریخ در حال تکرار بوده و دولت یازدهم نیز به‌نوعی گرفتار همان واکنش‌ها شده است.

وقتی سخنگوی دولت در واکنش به رسمی شدن گرانی خودروهای داخلی، هیچ اشاره‌ای به مشکلات خودروسازان و افزایش هزینه‌های تولید نکرده و با گفتن اینکه رئیس‌جمهور از افزایش قیمت خودرو مکدر شده‌اند تنها به دلجویی از مردم بسنده می‌کند، نشان از برخورد نه چندان عمیق با ماجرای قیمت خودرو دارد. نه اینکه دلجویی دولت از مردم بابت گرانی، کار ناصوابی باشد، اما نه صرف دلجویی کردن دردی را درمان می‌کند و نه این نوع دلجویی‌ها در نهایت به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی تمام می‌شود. اگر غیر از این است، چرا دولت بابت گرانی کالاهای دیگر از مردم دلجویی نمی‌کند؟ پاسخ مشخص است؛ چون این نوع اظهارات عامه‌پسند تنها نهال امیدی را در دل شهروندان ایرانی می‌کارد، نهالی که هنوز بالغ نشده، خشک و پژمرده خواهد شد.
بدون تردید دولت خود بهتر از دیگران به شرایط اقتصادی کشور واقف است و خوب می‌داند تولیدکنندگان داخلی با چه مشکلات و موانعی روبه‌رویند (همان‌طور که از اوضاع گرانی‌ها باخبر است)؛ بنابراین وقتی دولت از افزایش قیمت مکدر می‌شود، در کنار تکدرش این را هم می‌داند که تولیدکنندگان داخلی به‌خصوص خودروسازان، حال خوشی ندارند و هزینه‌هایشان به دلایل مختلف از جمله تحریم و تورم و فضای کسب و کار نامناسب، رشد زیادی کرده است. با این شرایط، نمی‌توان فقط یک طرف ماجرا را دید و بدون اشاره به اوضاع نامناسب صنعت خودرو (که نشان‌دهنده وضع نابسامان اقتصاد کشور است) و بدون ارائه راه‌حلی منطقی برای حل مسئله، تنها به اظهاراتی مردم‌پسند بسنده کرد.

saipa-corp
اوضاع نابسامان فعلی صنعت خودرو ایران در واقع نمایی کوچک‌تر از حال و روز اقتصاد کشور به حساب می‌آید، که این هم میراثی به جا مانده از گذشته (به‌خصوص از دولت نهم و دهم) است و قطعاً فقط با ابراز تکدر، بسامان نخواهد شد. از همین رو باید از سخنگوی دولت پرسید که چرا دولت ناخواسته میراث گذشتگان (تورم و رکود و …) را به خود مرتبط می‌کند و نمی‌گوید که با وجود این میراث، افزایش قیمت رسمی کالاهای مختلف از جمله خودرو، گریزناپذیر است؟
وقتی دولت از «افزایش رسمی قیمت خودرو» ابراز تکدر می‌کند، اما در کنار آن به مردم نمی‌گوید که این «افزایش» با چه شرایطی و در چه وضعی رخ داده است، گناه آن را خود به گردن می‌گیرد و گذشتگان را بابت مشکلات امروز اقتصاد کشور، به‌نوعی تبرئه می‌کند. هرچند افزایش رسمی قیمت خودرو هم مردم را مکدر کرده و هم دولت را، اما یک فرق بزرگ میان مکدر شدن آن‌ها است؛ مردم دلیل افزایش رسمی قیمت خودرو را نمی‌دانند و از همین رو مکدر شده و اعتراض می‌کنند؛ اما دولت خوب دلیل این «افزایش» را می‌داند.

هرچه هست، مکدر شدن دولت اگرچه تا حدی مردم را بابت گرانی رسمی خودرو آرام و امیدوار می‌کند، اما قطعاً چاره کار نیست و دولتی‌ها اگر بخواهند تجربه گذشته تکرار و ماجرای قیمت خودرو را به‌اصطلاح ریش‌سفیدی حل‌وفصل کنند، چیزی جز رکود و سرگردانی و آشفتگی برای مردم و خودروسازان و بازار، از دل آن بیرون نخواهد آمد. همین حالا هم که چند روز از ابراز تکدر دولت می‌گذرد و هیچ راهکاری نیز برای کاهش قیمت‌ها ارائه نشد و اقدامی نیز در این راستا صورت نگرفت، بازار به رکودی چندباره رفته است (موضوعی که قطعاً به نفع خودروسازان هم نیست)، چه آنکه مردم باز هم به روال یک سال و نیم گذشته به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند؛ گویا از «تکرار تکدرها» درس نگرفته‌اند.

فروش فوری خودروها با آپشن های گران‌قیمت
خودروسازان در حالی طی دو روز اخیر نسبت به عرضه بخشی از محصولاتشان با قیمت‌های جدید اقدام کرده‌اند که این نرخ‌گذاری با ابهام زیادی روبه‌رو است.
طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، ایران‌خودرو و سایپا باید هر ماه ۲۰ درصد از تولیدات خود را از طریق فروش فوری عرضه کنند. این در حالی است که شرکت سایپا طی ماه‌های گذشته هیچ اقدامی برای فروش نقدی محصولاتش نکرده و ایران‌خودرو نیز که در ماه‌های اخیر بخشی از تولیدش را به‌صورت نقدی عرضه کرده بود، برخلاف روند خود، در ۲۰ روز ابتدایی ماه جاری عرضه‌ای را انجام نداد.

سنسور عقب دو میلیون تومانی
سنسور عقب دو میلیون تومانی
اما با اعلام نرخ‌های شورای رقابت و پس از افزایش قیمت خودرو، در حالی برخی مسئولان خواستار بازنگری در قیمت جدید خودروها شدند و حتی سخنگوی دولت نیز از «مکدر شدن رئیس‌جمهور» در پی قیمت‌گذاری جدید خودروها سخن گفت، خودروسازان دست به کار شدند و اقدام به عرضه خودرو به روش نقدی کردند.
به این ترتیب سایپا برخی محصولات خود را با قیمت جدید به‌صورت اینترنتی از امروز عرضه خواهد کرد در این شرایط سایپا ۱۳۱ مدل SE با موتور M13 و استاندارد یورو ۴ به قیمت ۲۰ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان، تیبا مدل SX با موتور M15 و استاندارد یورو ۴ با قیمت ۲۴ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان و سایپا ۱۳۱ مدل TL پایه گازسوز با قیمت ۲۱ میلیون و ۹۵ هزار تومان به‌صورت اینترنتی عرضه شده است.

این قیمت‌ها در حالی از سوی سایپا تعیین شده که نرخی برای این خودروها از سوی شورای رقابت اعلام نشده بود.
در بین محصولات ایران‌خودرو نیز که پیش‌فروش آن از امروز آغاز شده، پژو ۴۰۵ بنزینی GLX با ایربگ راننده و با استاندارد یورو ۴ به قیمت ۲۶ میلیون و ۶۶۹ هزار تومان و نوع بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و استاندارد یورو ۴ این خودرو نیز با قیمت ۲۸ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان عرضه می شوند. قیمت این خودروها نیز در لیست شورای رقابت ارائه نشده بود. همچنین پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز GLX با ایربگ راننده و سرنشین و استاندارد یورو ۴ به نرخ ۳۰ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

تیبا 2
علاوه بر این، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ایربگ راننده و سرنشین و هشداردهنده موانع عقب به قیمت ۳۶ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه گردیده در حالی که قیمت مصوب این خودرو بدون هشداردهنده دنده‌عقب، توسط شورای رقابت، ۳۴ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان تعیین شده بود و قطعاً هزینه نصب سنسور دنده‌عقب ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نخواهد بود.

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V8 با ایربگ راننده و سرنشین و هشداردهنده موانع عقب نیز به قیمت ۳۶ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان از سوی ایران خودرو عرضه می‌شود که قیمت این خودرو بدون سنسور دنده عقب و با تهویه و پنجره های دستی ۳۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان تعیین شده بود و به این ترتیب بابت نصب این آپشن ها هزینه ۲ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

در این فروش، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V8 با کیسه هوای راننده و سرنشین نیز به قیمت ۳۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان عرضه می شوند.
همچنین تندر- ۹۰ مدل E2 با گیربکس اتوماتیک و کیسه هوای راننده و استاندارد یورو ۴ توسط ایران خودرو به قیمت ۴۵ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شود که البته قیمت این خودرو توسط شورای رقابت تعیین نشده بود.
فروش دستپاچه خودروسازان و تفاوت قیمت آن‌ها با نرخ‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت در حالی اتفاق افتاده که مشتریان بازار خودرو منتظر تعیین تکلیف قیمت خودروها و اعلام موضع دولت به‌صورت شفاف هستند.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
واکنش‌ها به افزایش قیمت‌های اخیر توسط شورای رقابت
محمد علی مدد، عضو ناظر شورای رقابت در گفت‌وگو با ایسنا، از قیمت‌های جدید خودرو به شدت انتقاد کرد و با بیان اینکه جلسات متعدد کارشناسی برای قیمت‌گذاری خودرو با شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی برگزار شد، گفت: بنده به عنوان ناظر قوه مقننه در شورای رقابت مصاحبه رئیس شورا را در خصوص قیمت‌های جدید خودرو و افزایش ۵.۵ درصدی قیمت قبول ندارم؛ زیرا قرار بر این نبود و ایشان از خودشان قیمت‌ها را اعلام کردند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت‌های اعلامی خودرو غیر واقعی است، ادامه داد: رئیس شورای رقابت بدون مشورت با اعضا، مصاحبه کرده و قیمت‌های جدید خودرو را اعلام کرده است در حالی که قرار بر این نبود و وی قبل از اتمام جلسه قیمت‌ها را اعلام کرد.

وی توضیح داد: قرار بود ابتدا قیمت‌های جدید خودرو در جلسه ای بررسی شده و آنالیز شود و بعد از آن اعلام شود، در حالی که مشخص نیست رئیس شورا تحت تأثیر چه جریانی قیمت‌ها را اعلام کرد.

L90
این عضو شورای رقابت در پاسخ به این سؤال که قیمت خودرو بر چه مبنایی قرار بود اعلام شود؟ خاطرنشان کرد: قرار بود مکانیزم قیمت‌گذاری سال گذشته، مبنای کارشناسی قرار گیرد ولی رئیس شورا بدون توجه به این موضوع قیمت‌ها را اعلام کرد که مورد اعتراض مجلس، کمیسیون‌های اقتصادی و دولتمردان قرار گرفت.

علی مدد تاکید کرد: بنابراین بنده به عنوان عضو ناظر شورای رقابت قیمت‌های اعلام شده را قبول ندارم و این قیمت‌ها باید مجدداً مورد بررسی قرار گیرد و برای قیمت‌گذاری ابتدا باید مردم در نظر گرفته شوند این در حالی است که عده ای از دولتمردان در انحصار دخالت داشته و اعلام نفوذ می‌کنند و رئیس شورای رقابت نیز تحت تأثیر آن‌ها قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: شورای رقابت باید مسائل و منافع مردم را در نظر بگیرد نه اینکه ابزار آلت دست عده ای شود، ولی متأسفانه با اعلام قیمت‌های جدید آبروی ما را در کشور برده‌اند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که قیمت‌های خودرو مجدداً در شورای رقابت بررسی می‌شود؟ گفت: بله قطعاً قیمت خودرو مجدداً در شورای رقابت بررسی می‌شود اما قبل از آن باید رئیس شورا به اعضای شورا پاسخ دهد که چرا مصاحبه کرده و قیمت‌ها اعلام کرده است.

وی تأکید کرد: با هرگونه افزایش قیمت مخالف بوده و قیمت‌ها را مجدداً بررسی می‌کنیم.

رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت گفت که مجلس از طرق قانونی جلوی این افزایش قیمت را می‌گیرد.

رضا رحمانی اظهار کرد: موضوع افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت در یکی از جلسات کمیسیون صنایع مطرح شد و مورد مخالفت اعضا قرار گرفت. اعضای کمیسیون صنایع به‌اتفاق آرا، افزایش قیمت را در شرایط فعلی غیرقابل قبول می‌دانستند و معتقد بودند نباید این گرانی اتفاق می‌افتاد.
وی افزود: استدلال نمایندگان این است که وقتی قیمت ارز گران شد،خودرو نیز افزایش قیمت پیدا کرد؛ اما در حال حاضر قیمت ارز نسبت به آن زمان کاهش یافته یا LC که ۱۳۰ درصد بوده به ۳۰ درصد کاهش یافته است و همچنین وضعیت تحریم‌ها بهتر شده بنابراین در مجموع دلیلی برای افزایش قیمت خودرو وجود نداشت.
نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس عضو شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافق نبوده‌اند، ادامه داد: ما از وزیر صنعت نیز درباره افزایش قیمت خودرو توضیح خواستیم که البته ایشان گفت در جریان این موضوع نیست. قرار است رئیس شورای رقابت و وزیر صنعت در یکی از جلسات هفته آینده کمیسیون صنایع حضور یابند و موضوع افزایش قیمت خودرو مورد بررسی قرار گیرد.

سایپا 132
رحمانی با بیان اینکه مجلس زیر بار افزایش قیمت خودرو نمی‌رود، تاکید کرد: ما از طرق قانونی جلوی این افزایش قیمت را می‌گیریم البته امکان اصلاح این مصوبه از سوی شورای رقابت نیز وجود دارد و ممکن است وزارت صنایع و خودروسازان برای عدم افزایش قیمت خودرو مجاب شوند؛ اما اگر مجلس احساس کند نمی‌خواهند این قیمت‌ها را اصلاح کنند یا بر یک تصمیم غلط اصرار دارند، دراین‌باره ورود خواهد کرد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو هم می‌تواند روی کل بازار تأثیر بگذارد و هم تأثیر منفی در تلقی مردم نسبت به صنعت خواهد گذاشت و باعث بدبینی مردم نسبت به صنعت می‌شود و احساس می‌کنند در حقشان اجحاف می‌شود؛ بنابراین این امر تبعاتی هم برای صنعت خودرو و هم برای صنایع دیگر خواهد داشت.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه اعتماد مردم باید پشتوانه خودروسازان و صنایع دیگر باشد، یادآور شد: اگر مردم احساس کنند در حقشان اجحاف می‌شود یا افزایش قیمت غیرمعقولی اتفاق افتاده ضرر این کار بیش از منفعتش خواهد بود؛ بنابراین مجلس زیر بار این افزایش قیمت نمی‌رود و از طرق قانونی جلوی آن را می‌گیرد.

نتیجه
تجربه دو ساله قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت و پیش از آن توسط سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، نشان می دهد که چنین روندی جز افزایش قیمت، رکود بازار، زیان مصرف کننده و رونق بازار سیاه، بازخوردی نداشته است. ادامه این روند معیوب نیز طبیعتا نتیجه ای غیر از این نخواهد داشت. تا زمانی که نظارت از شیوه استصوابی به شیوه ای مدبرانه، پایدار و قاطعانه تبدیل نشود و رویکردهای کیفی، رضایت مصرف کننده، مقایسه با قیمت های جهانی و قدرت خرید واقعی مردم در آن لحاظ نگردد، سرنوشتی نیک را نمی توان برای خودروسازی ایران انتظار داشت.
شما چه راهکاری برای برون رفت از این وضعیت اسفناک خودروسازی و خودروفروشی در ایران پیشنهاد می دهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۱۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    مدیریت نداریم و افرادی تو این زمینه روی کار هستن که به هیچ قیمتی حاضر به دست کشیدن از دزدی نیستن…و متاسفانه دولت هم کار قاطعانه ای نمیکنه…این کپی سازها باید خصوصی بشن و اون نور چشمی های دست اندر کار هم باید کنار برن و پای خورو سازهای بزرگ وشرکتهای خصوصی تو این زمینه به کشور باز بشه..و از طرفی مردم هم یکم چشاشونو باز کنن

    1. امیر

      ۲۵ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      حرفایی که زدی درست. ولی بوقوع پیوستن آن یه رویاست

    2. مجتبی

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودتو ناراحت نکن

    3. ASTON MARTin

      ۵ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      مملکت ما همینه صزفا بحران خودرو نداریم
      در همـــــــــــه ی زمینه ها با این جور مسائل مواجهیم
      تنها راه حل رو هم خودتون میدونید جیه دیگه من اسمشو نمیبرم:)

  2. عباس

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    از دوستان تقاضا میکنم به لینک زیر برید مطلل رو تا آخر بخونید حساب کار میاد دستتون برید الان بخرید وگرنه فردا باید گرون تر بخرید http://rajanews.com/detail.asp?id=195662

    1. Sadjad97

      ۲۳ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      گرونی ماشین تقصیر آفایون و خانوم های امثال شماست، اگه همه با هم ماشین نخریم ماشین ارزون تر میشه وگرنه هر روز بدتر از دیروز میشه.
      مثلاً وقتی در عربستان شیر و یا مرغ گرون میشه انقدر مردم نمیخرین تا مواد غذایی فاسد بشن و فروشندگان به غلط کردن بیُفتن ولی در ایران کافیه مردم بشنون چیزی قراره گرون شده، خسیس ترین آدمها هم اِنفدر میخرن تا در بازار کمیاب شه! خدایا خودت کمک کمکمون کن.

      1. مهدی

        ۲۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (46 ديدگاه)

        آقا سدجاد شما و بعضی دوستان هم فرمایشاتی می فرمایید.مگه میشه کل کشور رو یکدست کرد ماشین نخرن؟ خرفهای الکی نزنید.مردم هزارتا کار و بدبختی دارن که باعث میشه خودرو نیاز ضروری و غیر قابل اجتناب براشون باشه.یکی مریض داره یکی محل کارش و سکونتش طوریه که باید ماشین داشته باشه یکی وسیله کارشه و…. اونوقت میگی نخرید. متاسفانه دولت و دستگاههای نظارتی و مجلس و… هیچکس به وظایف خود عمل نمیکنه و […]وخودروسازها دارن جیب مردمو خالی میکنن.اینکه گفته میشه ریس جمهور مکدر هستند فقط در حد فیلم […] که نمونه این بازیها رو رییس جمهور قبلی هم با جمله معروف کیلیویی چند؟ داشته.این وضعیت واقعا شرم آوره.

    2. sj

      ۲۳ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (187 ديدگاه)

      حق با توئه داداش امروز خریدن بهتر از فرداست مملکت ک درست نمیشه یا فقط میگن نخرید یا شعار میدن درست میشه

      1. Sadjad97

        ۲۵ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (256 ديدگاه)

        وقتی آدم مجبوره میخره ولی اینکه امروز ماشین گرون میشه و میخریمش، فردا 100 در 100 زودتر گرونتر میشه.

    3. مسعود

      ۲۵ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      از بودن افرادى مثل شماست که جامعه ما نمیتونه به آرامش اقتصادى برسه اینکه گرون میشه بدویم بخریم چاره کار نیست از قدیم گفتن سزاى گرانفروش نخریدن است

    4. mustang

      ۲۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (20 ديدگاه)

      همه مثل شما فکر میکنن که بازار این فرقون ها داغ شده.اگه چند ماه نخرین همه چی درست میشه

  3. حسن

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    پدال واقعا از شما انتطار نداشتم. درسته دنیای اقتصاد یه اشتباهی کرده و لی شما چرا:
    SD V8 استاندارد با سنسور دنده عقب: 36 تومان و …
    SD V8 بدون ایرکاندیشن، بدون شیشه بالابر برقی عقب، بدون آینه برقی، بدون سنسور دنده عقب: 34 و ….

    1. دکتر نوسان

      ۲۳ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      به اون میگن اس دی وی 1 نه وی 8

  4. کافر مقدس

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    تا وقتی مونتاژ کاریم همینه ک هست . . . .

    چرا ما نتونیم مثل هند و تایلند و ….. تویوتا و هوندا مونتاژ کنیم!

  5. کافر مقدس

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    البته قیمتی که تو تلوزیون اعلام میکنن متفاوت ـه با اون چ ک تو بازار هست

    تو tv میگن پراید 2نیم تو بازار میدن 22

  6. ERFAN sh

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یه عده میگن نمیشه ماشین دست دوم خرید تا فرغون سازا توسط مردم تحریم بشن درست هم میگن اما سوال اصلی اینه که اگه دولت همکاری نکرد مردم باید چیکار کنن؟؟؟

  7. hero

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    ولی خودمونیم ها
    اون تیبای هاچبک واقعا زشته!

  8. hero

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    این از خدا بی خبرا تحریم رو بهانه کردن که آشغالای خودشون رو گرون کنن
    سال 93 هم که دلار کمی ارزونتر شد مالیات ارزش افزوده رو از 6% به 8% افزایش دادن تا …….
    دوستان عزیز عامل گرونی همه چی تو ایران تحریم خارجی نبوده! مطمئنا عامل اصلی گرونی دولته
    فقط یه راه هست باید مردم هم شرکتای دولتی بخصوص این 2تا آفتابه ساز رو تحریم کنن

  9. hamid3x

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (418 ديدگاه)

    حالا ما که میخواییم ماشین بخریم باید چی کار کنیم؟
    منتظر کاهش قیمت ها باشیم؟
    یا نه دیگه هیچ امیدی به آینده نیست ، همینا رو نخریم از دستمون میره؟
    راستی با 30 تومن چه ماشینی خوبه؟

  10. مجتبی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (217 ديدگاه)

    تنها راهش ایجاد بازار آزاد و رقابت سالمه و گرنه تا ابد همیین آش و همین کاسه اس

  11. lmbx

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (287 ديدگاه)

    فقط چارش نخردینه و بس

  12. سايه

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان
    راه حل رفع بحران خودروسازی:
    به نظر من دولت باید یک بودجه سنگین برای ایجاد یک صنعت خودرو جدید اختصاص دهد و از متخصصان طراحی موتور و بدنه از متخصصان داخلی و خارجی به طور همزمان استفاده کند این متخصصان داخلی همان تحصیل کرده های دانشگاه هایی همچون دانشگاه صنعتی شریف و بقیه دانشگاه های معتبر میباشد و نیازی به تعطیلی عانی دو مونتاژ کننده داخلی نیست زمانی که این سرمایه گذاری به نتیجه رسید که فکر نکنم بیشتر از چهار تا پنج سال باشد باید به موازات پیشرفت این صنعت دو مونتاژ کننده را محدود و محدودتر کند تا کامل تعطیل شوند مگر اینکه با پیشرفت روز صنعه خودرو سازی هماهنگ شوند و به موازات همین کار تعرفه واردات را به میزان چشمگیری پایین بیاورد تا مشتری حق انتخاب داشته باشد مه میان محصول داخلی به روز یا خارجی خودرو مورد نظر را انتخاب نماید و این کار نیز به نظر من شدنی میباشد فقط نیاز به مدیریت صحیح می باشد

    با تشکر

    1. ali

      ۲۴ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      با اینکه نظرتون محترمه ولی اصلا درست نیست.
      صنعت جدید هم مثل همینا میشه.شاید کیفیت کمی افزایش پیدا کنه ولی این افزایش کیفیت باعث افزایش شدید قیمت میشه.
      تنها راه حل این بحران حذف گمرکی خودرو و ایجاد رقابته.که از اینا بعیده.
      فی امان الله.

      1. bahram.bmi

        ۲۴ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        ایران و مهندس های ایرانی قابلیت و توانایی طراحی موتور رو ندارن .. فقط 5 کشور میتونن موتور طراحی کنن… دانش و علمشو همه ندارن … ایران حتی دانش مونتاژ کردن خودرو رو نداره

        1. bahram.bmi

          ۲۴ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (5 ديدگاه)

          باید تعرفه ی واردات خودرو را طوری تعیین کنن که مردم بتونن بخرن یا تعرفه رو حذف کنن

  13. فقیر

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    من با پراید سایپا که شعارش مطمئن هستش با بنز سال 1985 المان با سرعت 70 تا تصادف کردم زندگیم نابود شد…خدا از شما ظالما نگذره که نهایت سو استفاده را از این ملت بی دفاع میبرید…من که از حق خودم و زن و بچم نمیگذرم فقط خدا جوابتونو بده ایشا… ضرر و زیان این اهن پاره ها به خودتون و خونوادتون برسه تا شاید بفهمین ما فقرا چی میکشیم….

  14. junior

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (130 ديدگاه)

    مادامی که 40 درصد از سهم فروش خودرو نصیب دولت میشه همینه که هست.
    نه بازار آزاد میشه
    نه قیمت پایین میاد…
    این حرفا و اظهار نظرها هم پشیزی ارزش نداره و فقط برای فریب دادنه مردمه.

  15. علیرضا م

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مدیر عامل سایپا امروز گفت واردات خودرو را ازاد کنید هیچ خودروی خارجی توان رقابت با پراید و تیبا را ندارد 23 تیر 93

    1. حامد

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خداوند به مدیر عامل همه حودروسازان خارجی (مخصوصا کفار غیر مسلمان)
      توفیقی بده تا ان شاا… بتوانند در کلاس های فوق تخصصی مدیریت ساخت و فروش خودرو در جمهوری اسلامی ایران شرکت کنند ، تا با راهنمایی های انسان دوستانه آنها خودروسازان خارجی (به خصوص کفار) بتوانند در آینده دور، از لحاظ کیفیت ، قیمت و به خصوص ایمنی به خودروسازان بزرگ جمهوری اسلامی ایران به خصوص سایپا و ایران خودرو برسند و رقابت کنند.
      امید است که در آینده بسیار دور مردم سایر نقاط جهان (به خصوص کفار) از برکت مسئولان خودروی کشور جمهوری اسلامی ایران بهره مند گردند .
      ان شا ا…

  16. Saeed

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (477 ديدگاه)

    عاغا وقتی وزیر صنعت و معدن میاد میگه من خودم دوسه تا از خودرو های مونتاژ داخلو داشتم بد که نیست هیچ تازه خیلی هم خوبن!!!!!!!!!!!
    حالا اون فرغون ساز ها دیگ عروسی دارن

  17. milad

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با45 میلیون لیفان 620 بخرم یا پارس lx
    پارس –
    لیفان+

    1. یه پسل باهوش

      ۲۳ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1134 ديدگاه)

      کسی که چشم های سالمی داره لیفان 620 می خره

  18. reza7

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    واقعا واسه بعضی ها متاسفام..
    شما حقتونه بابت پراید 5 میلیونی 50 میلیون پول بدید تا عین اون بنده خدا که با 70 تا تصادف کرده( تو همین نظرات) نابود شید راحت شیم از دستتون!!
    واسه اونایی هم که اومدن دنبال ماشین و مشاوره واسه خرید می گردن هم متاسفام..
    تا زمانی که مردم این رفتارشونه همینم حقشونو

    نخرید نخرید نخرید نخری نخرید نخرید
    به خودتون اعتماد داشته باشین اونایی که ماشین لازمم برن دست چندم خارجی بخرن خیلی به نفعشونه تا نو امروز ایران ..

    پیشنهاد من به همه اونایی که در توانشونه دور هم جمع شید ماشین دست ساز تولید کنید
    این همه مهندس.. دکتر.. بیکار !!؟

  19. فقیر

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    اقا رضا متاسفم براتون با این طرز تفکر …از نظر شما کسیکه پول نداره و نمیتونه ماشین ایمن بخره سزاش نابود شدن و از بین رفتنه…بنده خدا من هم دلم میخواد ماشین روز دنیارو سوار شم ولی وقتی پولشو ندارم و پراید 6 میلیونی میگیرم سزای مرگم…بنده خدا نظر و افکار شما با این دو شرکت چه فرقی داره

    1. رضا

      ۲۴ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (26 ديدگاه)

      منظورمو درست متوجه نشدید..
      وقتی پراید میگیرید خودتون نامه ی نابودی خودتون رو میپیچید چون اولا امنیت خودتون و خانوادتون رو تو خظر میندازید دوما این ماشینا انقد بی کیفیتن که هزینه نگه داریشون باعث ضرر مالی هم میشه..
      نمونش 132 یکی از آشناها 25 هزار کار نکرده لاستیکاش ترک خوردن و مدام پنچر میشن خدارو شکر تو شهر باهاش میگرده وگر نه .. این لاستیکا مثلا عمر مفیدشون 50 هزارتا باید باشه..
      من خودم هم بیکارم هم خونواده پولدار ندارم ماشین که هیچی موتور هم ندارم ولی اگه داشتمم دلمم نمیخواست از اینا بخرم و سوار شم

    2. رضا

      ۲۴ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (26 ديدگاه)

      از شما که این بلا سرتون اومده بعیده!!
      به قول خودتون کسی که عین من فقیره باید خودشو از چاله دربیاره بندازه تو چاه؟؟

      تا زمانی که چه پولدار چه فقیر بریم سراغ این ماشینا وضع همینه

      شما تاحالا فک کردین اگه مردم فقط 6 ماه نرن این ماشین ها رو بخرن این شرکت ها چه ضرری میکنن؟؟

      حتم دارم به غلط کردن میفتن..

      مردم ایرانیم دیگه حس وطن پرستیو و حرص و این چیزامون انقد زده بالا که باعث عقب افتادگی خودمون شده..

  20. اینترسپتور

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    مافیا خودروسازی با درآمد زیادی که داره می تونه و همه رو می خره…[…] شورای رقابت رو هم خرید.

  21. mzz

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    206 SD v8
    4تا شیشه وآینه و بخاری دستی کردن به قیمت 34 میدن
    یدفه بگن 206 تیپ 1 سال 80 اما کولر دار
    سمند که قیمتش تازه تو بازار اومده بود پایین دوباره بردن رو 30
    کیفیت داخل اتاق سمند هم مث پراید و تندر 90 شده
    و…………..
    ایا کاتالیزور آپشن اضافس یادمه مد شده بود زمان قدیم ملت کاتالیزور ماشینشون بر میداشتن که شتاب بالا بره!.
    آپشن بود آپشنای قدیم
    هیچ مسئولی نوشته های سایت های خوبی مث پدال رو نگاه نمیکنه.مطمئن باشید

  22. مهدی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    ای بابا شما چه ساده هستید.یعنی شما هنوز به اصلاح مملکت امید دارید؟ بابا جان اونایی که در ایرانخودرو و سایپا مسئولیت دارن به یه جاهایی وصل هستند و کی جرأت داره بهشون بگه بالای چشمتون ابرو هست؟ رسما دارن از دولت گروکشی میکنن.رییس جمهور که مکدر شد ولی حریف خودروسازها نیست مجلس و ریس مجلس هم مکدر شد ولی همون موقع که تفحص کردند و اون همه گند از خودرو سازی دراومد ولی بازم زورشون به خودروسازی نرسید رییس قوه قضاییه هم انگار نه انگار تو این مملکته.من نمیدونم این مدعی العموم الان کجاست ؟ قبلا این مدعی العموم زیاد سروکله اش پیدا می شد علی الخصوص سر روزنامه نگارها.ولی الان کجاست ؟ اینا که کاری از دستشون بر نیومد.فقط امید من به یه نفر مونده.بخدا راست میگم.فقط یه نفر باید یه حرف بزنه و کار رو تموم کنه.مقام معظم رهبری بارها درباره فرهنگ صحبت کرد ولی هنوز متوجه نشدم چرا هیچ حرفی از فرهنگ دزدی صنعت خودروسازی نزدن.الان وقت ورود رهبره.بخدا من دارم نا امید میشم از سیستم نظارتی و تصمیم گیری.بیشتر جوونها مثل هستند.دیروز با بچه های شورای پایگاه صحبت میکردم اونام به شدت ناراضی و ناامید بودند.خودرو سازها دارن یه نهاد فراقانونی میشن.این وضع مملکت نیست که این خودرو سازها به هیچ کس پاسخگو نباشند و هزینه بی لیاقتی و سیستم فاسد خودشونو به مردم تحمیل کنند.مگه مردم ما چی از مردم بقیه کشورها کم دارن؟ بازم میگم فقط باید مقام معظم رهبری ورود پیدا کنه وگرنه هیچکس نمیتونه وضع رو اصلاح کنه که اگه میتونست تو این دو سال می کرد.یا بهتره بگیم تو این سی و چند سال حمایت مطلقی که از خودرو سازان شده یه کاری می کرد.اینم بگم رهبری وارد جزئیات امور و امور اجرایی نمیشن و وضع به همین منوال خواهد ماند و خودرو گرانتر میشود و تعرفه تغییر نمیکند و قطعات بی کیفیت چینی میاید و خودرو هر روز بی کیفیت تر خواهد شد.پس الکی امید نداشته باشید. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
    الهی عاملنا بفضلت و لا تعملنا بعدلک یا غفور یا رحیم

  23. رضا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    تو آمریکا حداقل دسمت مزد ساعتی 10 دلاره (خوردشم واسه خودتون)
    تو ایران حداقل دست مزد 3459 تومنه (رسمی)

    ی خودرو میان رده مثل کیا سراتو با ی سری اپشن در میاد حدود 20 هزار دلار
    و تو ایران با شرایط فعلی حدود 120 میلیون تومن(از نمایندگی بدون احتساب مالیات و بیمه)

    با احتساب 176 ساعت کار در ماه آمریکاییه میتونه ماهیانه 1760 دلار در بیاره
    و در ایران با همین ساعت کار ماهانه 608 هزار و 900 (طبق نرخ اعلامی رسمی)

    با فرض اینکه تمام حقوق رو بشه پس انداز کرد

    آمریکاییه بعد از 12 ماه (یکسال) صاحب این ماشین میشه
    و ایرانیه بعد از 197 ماه (حدودا 17 سال) میتونه این ماشین رو بخره..!!

    قضاوت با خودتون..

    1. mohsen610

      ۲۴ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      باسلام دوست عزیزتفسرت عالی بود… علارغم اینکه قبلا خودم حساب کرده بودم!!!مافقط زنده ایم اونم با هزارمشقت وسختی!!!!.. اونا زندگی میکنند…دل همه پر هست من بعد3.5 سال کار تونستم یه پارس سال بخرم حقوق سال81 داداشم تو امارات یک ماهش یه ماشین 2 سال کار کرده ماکسیما میشد 3 ماهشم تقریبا صفرش….یک عمر جفا میکنی وغرق بلاییم//یه عمر جفا میکشم وباز قشنگ است…

  24. شایان

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    سایپا در حیله ای ماهرانه تیبا بوگاتی البته راست میگن کیفیت تیبا در حد بوگاتی نباشه در حد آئودی که هست

  25. Hozhabr

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شاید نخریدن تنها راهشه… .
    سخته با همین ماشین قراضه خودت{پراید 405 سمند سورن پاژن تیبا و…} میتونی هر جا خواستی میری سفر گردش کوه جنگل … اما با تاکسی اتوبوسو قطار چی؟
    100 سال هم ک طول بکشه من هستم من اولیش
    همینجا قول میدم ماشین تولید داخل نخرم.

    1. غمگین

      ۲۵ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (143 ديدگاه)

      دمت گرم

    2. ASTON MARTin

      ۱۱ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      افرین
      یا اگرم مجبوریم دست دوم بگیریم

  26. اسماعیل

    ۲۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میگن علم کلید هر مشکلیه اما تو شرایط فعلی بحث زمان مطرحه که ما کی به اون سطح علم برای تولید مناسب میرسیم چون از لحاظ کیفیت هم فاصله داریم در واقع ما فقط میتونیم از طریق بازار داخلی جیب یکسری از خودرو سازا رو پر کنیم اگر اینکاره بودیم میتونستیم بازارهای خارجی رو هم داشته باشیم ودر واقع حتی نمیتونیم بهشون فکر کنیم بحث مدیریت هم صحبت تکراریه در واقع گیر از خودمونه الان یکسری مدیرن فردا یکی مثل ما بلاخره اون مدیر از میان ماها بوده یا باید بیخیال صنعت خودرو بشیم که خوب نمیشه با حداقل سطح مورد تایید جهانی هم فاصله داریم زمان هم خیلی نداریم یا باید با کشورهای مختلف که رشد سریعتری تو این چند سال داشتن کانکت شیم و تازه اونا هم مایل باشن با ما کانکت شن که یکجوری جبران زمان رو هم کنیم یا باید خودمون فکر چاره کنیم حالا از طریق دانشگاهها ونوع رابطشون با صنعت
    واقعاوضعیت اسفناکه تا کی میخوایم از واقیعت دور شیم به صرف اینکه یک بازار کاذبی برای یکسری خودروسازا هست و میتونن جیبشون رو پر کنن جا برا کار زیاد داریم (فقط پول در اوردنشو خوب یاد گرفتن یکسریها)

    1. رضا

      ۲۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (26 ديدگاه)

      آقا اسماعیل تجربه نشون داده ایرانی میتونه دو روزه علمشو به دست بیاره مشکل انحصاره ، انحصار انحصار …
      خیلی راحت میشه پلت فرم بدنه رو داخل طراحی کرد و ساخت میمونه موتور گیربکس و ی سری تجهیزات خاص که تا دلت بخواد شرکت خارجی هست که آخرین تکنولوژی دنیا رو میفروشن
      برو سایت شورلت رو نگاه کن حتی پلت فرم ماشیناشم میفروشه!!؟
      ی چند صباحی وارد میکنیم بعد کپی برداریمون که خوبه خودمون میسازیم

  27. milad

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    میگم اگه مجلس به وزیر صنعت کارت زرد بده ما راضییم ها..

  28. reza

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دوستان لطفا راهنماییم کنید یدونه پارس مدل 88 سفارشی کروز کنترل هست میخوام بخرم 28 تومن می ارزه؟
    اره——–>++
    نه———>—

  29. faramarz

    ۶ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بدبختی اینکه اینهمه پول می دی ولی یه ماشین استاندارد و قابل اطمینان هم نمی تونی بخری . همشون ایرادات فنی ویژه دارن . اون از تیبا یا رانا یاال نود یا پارس که … حیف پول بابت این صنعت مونتاژی و سر هم کنی.

  30. ZARVEN

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دارم نگاهتون می کنم خندم گرفت.خودتون می گید مدیریت نداریم اله وبله از ماشین های داخلیم که زده شدید ولی بازم پشت خودرو سازان داخلی می گرید. مشکل خودتونید نه خودروسازان و انقدر جرات تحریم ونخریدن ماشین ندارید، حالا هم برید پراید و ماشین های چینی سوار شید. واقعا موندم ترف میره پراید باری می خره…کسی نیست… جلو چشتون سایپا ایران خودرو دارن […]می کنن خوب یکم فشار بیارید دیگه […]نکنن (:..شاید سانتافه یا بوگاتی یا پورشه سوار شید…به خودتون خیانت نکنید بسه بس بابا بسه>>>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا