طبق آخرین تصمیم ستاد تنظیم بازار مستقر در حوزه معاونت اول ریاست جمهوری، قیمت خودروها باید به حالت قبل برگردد. زیرا توافق سازمان حمایت با خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت خودروها چون بدون موافقت ستاد تنظیم بازار انجام شده، بنابراین توافق صورت گرفته لغو شده و افزایش قیمتها باید ملغی شود.
در این گزارش عنوان شده که برابر با مقررات ستاد تنظیم بازار، لازمه افزایش قیمتها بالا رفتن کیفیت محصول است و با توجه به این که در کیفیت خودروهای داخلی تغییر خاصی رخ نداده است، لذا افزایش قیمت، کار منصفانه و منطقی نیست. اینکه ستاد تنظیم بازار، با گذشت یک هفته از اعلام قیمتهای خودرو و به دنبال آن گشودن سایت فروش برخی خودروسازها با قیمتهای جدید، خواهان بازگشت قیمتها به وضعیت سابق است، به نوعی تداعیکننده غیرواقعی بودن مسائل و مشکلات خودروسازانی است که دولت خود، سهمی در ایجاد آنها داشته است.
با نادیده گرفتن مسائلی چون بلاتکیفی مشتریانی که قصد خرید خودرو داشتند یا خودروسازانی که انتشار خبر مذکور، فروش آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، این سوال قابل طرح است که آیا بازگشت قیمتها امکانپذیراست یا ستاد تنظیم بازار مستقر در معاونت ریاست جمهوری تنها به ابراز نارضایتی در این زمینه پرداخته است؟ سوال دیگر اینکه جلسات سازمان حمایت با خودروسازان و همچنین اظهارنظرهای وزیر صنعت معدن وتجارت مبنی بر تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار یا قیمت تمام شده به طور مداوم از سوی رسانهها منتشر میشد حال پس از تعیین تکلیف نحوه قیمتگذاری و به دنبال آن اعلام قیمتها، چرا ستاد تنظیم بازار هماکنون با این رویه سازمان حمایت مخالفت کرده است؟ سوالها در این زمینه بیشمارند این در حالی است که بعید به نظر میرسد قیمتها به شکل سابق برگردند.
مصوبه بازگشت قیمتها ابلاغ نشده است
این در شرایطی است که خودروسازان میگویند تا ابلاغیه نیاید، دست به قیمتهای جدید نخواهند زد و هنوز هم دستوری بابت بازگشت قیمت خودروها به حالت قبل به دست آنها نرسیده است.
به گفته خودروسازان، آنها به طور قانونی و با ابلاغیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را بالا برده اند و با این حساب فقط در صورت ارسال ابلاغیهای جدید، قیمت محصولاتشان را به حالت قبل باز خواهند گرداند. از آن سو هرچند گفته میشود سازمان حمایت نیز لیست قیمتهای جدید را از سایت خود برداشته، اما قطعا این سازمان به عنوان جزئی از بدنه دولت، هماهنگ با مسوولان بالادستی رای به افزایش قیمت خودروهای داخلی داده و بعید به نظر میرسد در موضوعی به این مهمی، خودسرانه عمل کرده باشد.
از طرفی، سازمان حمایت نشان داده که در مورد افزایش قیمت خودرو بسیار حساس است و در این مورد کلی سند و مدرک از خودروسازان طلب کرد، تا جایی که پروسه افزایش قیمت خودروهای داخلی مدتها طول کشید.
حتی آن طور که خودروسازان میگویند، سازمان حمایت با استناد به مشکلات مالی آنها رای به افزایش قیمت خودروهای داخلی داده و حال کمیته تنظیم بازار به یکباره خط بطلان بر این تصمیم کشیده است.
با این حساب، هم اکنون مشتریان داخلی به نوعی سردرگم شده و نمیدانند تکلیف شان چیست؛ زیرا مشخص نیست که در نهایت باید با چه قیمتی اقدام به خرید خودرو کنند.
از آن سو مشتریانی که پس از اعلام افزایش قیمتها برای خرید خودرو ثبت نام کردند نیز هماکنون سردرگم هستند و نمی دانند خودرو ثبتنامی آنها با چه قیمتی به دستشان خواهد رسید.
باید منتظر ماند و دید خودروسازان تن به بازگشت قیمتها میدهند، یا اینکه عیدی سازمان حمایت به آنها، پابرجا خواهد ماند؟
admin
۲۵ اسفند ۱۳۹۰یک جمله عینا از متن بالا: با توجه به این که در کیفیت خودروهای داخلی تغییر خاصی رخ نداده است، لذا افزایش قیمت، کار منصفانه و منطقی نیست
آقایون تابه حال مگر تغییری در کیفیت زباله های ساخت داخل داده اند که هربار شاهد افزایش قیمت خودروها بودیم؟!
بازهم یک حرف و شعار برای سرکار گذاشتن مردم
فرامرز
۲۵ اسفند ۱۳۹۰دمت گرم. زباله رو خیلی خوب اومدی.
mohammad
۲۵ اسفند ۱۳۹۰فعلا کاردانی مکانیک
تو یه مجله ماشین مربوط به کشور فرانسه دیدم 11 صفحه لیست قیمتی خودرو های موجود بود.
در ایران ماشین ندارن میان 11 مدل پراید تولید می کنن.
به امید ایرانی اباد☻
مجید
۲۵ اسفند ۱۳۹۰چه زمانی قراره این اتفاق بیفته ؟
سایت فروش خودروها هنوز به قیمتهای جدید هست
اصلا این دستور عملی ذهست؟
ستاد تنظیم بازار اصلا همچین اختیاری داره ؟
هیوا
۲۵ اسفند ۱۳۹۰پس تکلیف اونایی که با این قیمت افزایش یافته ثبت نام کرده اند چیست؟
میثم
۲۵ اسفند ۱۳۹۰ای بابا سر کاریه
saeed
۲۵ اسفند ۱۳۹۰جالب اینه که وقتی خبر افزایش قیمتها اعلام شد ظرف مدت یک ساعت افزایش قیمتها در سایت فروش ایران خودرو اعمال شد
اما وقتی خبر لغو این افزایش قیمتها اعلام میشه بعد از چندماه هم هیچ تغییری نمیکنه!
علیرضا
۲۵ اسفند ۱۳۹۰خودفریبی تا به کی؟دیگر فریبی تا به چند؟
بازار خودروهای داخلی تا وقتی بعضی سیاستهای بعضی آقایون هست همینی که میبینیم میمونه و نباید الکی به شایعات دلخوش کنیم.
علی
۲۵ اسفند ۱۳۹۰حتما دو میلیون گرون شده صد هزار تومان کاهش میدن میگن ارزون کردیم
ناشناس
۲۵ اسفند ۱۳۹۰این وزیر صنعت،تجارت ،معدن اینهمه مسئولیت داره ، خودروسازان خوب شناختنش ، فقط کارش تائید افزایش قیمت خودرو شده !! اصلا چیزی حتی شبیه تعرفه وارادت خودرو یادش نمی یاد؟!!
خلاصه وزیر باب میل خودروسازانه ؟!!
FPS
۲۶ اسفند ۱۳۹۰ماشینهای عهد بوق رو دارن 15 تا30 تومن میدن مردم هم همه تو صف آماده خریدن….
حالا ال 90 سال 2004 روگفتن چند هزار یورو به شرطی که تورم مثل همیشه چند 100 برابر نشه،که شد بعد به ریال حساب کردن،فکر کردیدبرنامه ریزی هست تو صنعت خودرو!!
این همه 405 آتیش گرفت کی حرفی زد که این … رو جمع کنید،جون مردم درخطره، ماشین سال دهه 80 میلادی رو بالای 12 تومن می دن
فقط مردم بیچاره تو همه چی بیچارن
405
,405 elx,
rd,
RD سال
405 GLI یادتون میاد
سمند معمولی
سمند ال ایکس
… سال، چراغ عوض میشه یه مدل و…
تا همین یکی دو سال پیش چقدر از این مردم به خاطر نبود ترمز درست حسابی آشغا… داخلی ( حالا جدای ای بی اس و ایربگ) جونشو از دست دادن
“”این داستان ادامه داره تا ما ایرانیابه حقوق خودمون آگاه نشیم””
داود
۲۶ اسفند ۱۳۹۰ماکسیما هم کاهش می یابد؟
admin
۲۶ اسفند ۱۳۹۰هیوای عزیز نگران نباش چون قطعا شما ضرر نمیکنی. وقتی قیمت کالایی در مملکت ما بالا رفت مطمئن باش که پایین تر از اونی که بوده نمیاد. ممکنه 2واحد پولی قیمت کالایی پایین بیاد ولی مطمئن باش قبلش اقلا 5 واحد روی قیمتش رفته بوده. بنابراین مطمئن باش ضرری نمیکنی
رفیق
۲۷ اسفند ۱۳۹۰ستاد تنظیم بازار […] گرفت اونوقت اونهم موافقت میکنه طفلی ایندفعه سر قسمت نرسیده خوب!!!
مسعود
۲۷ اسفند ۱۳۹۰ماکسیما شده بود 60 تومن واقعا انصاف نیست ماکسیما قیمت پرش 40 تومنه چون قدیمیه 40 تومن هم بخاطر موتور 3000 سی سی 6 سیلندرش هست
فرهاد
۲۷ اسفند ۱۳۹۰هیوندای i208میلیون تومان-پراید 9میلیون!!!!
ای خدایه فرجی برسون
فرهاد
۲۷ اسفند ۱۳۹۰i20-قیمت 8 میلیون-پراید 9میلیون
pooya
۲۷ اسفند ۱۳۹۰این لینک گویای همه چیز است
مهرنوش
۲۷ اسفند ۱۳۹۰با گرون شدن خودرو چقدر یه عده پولدار میشن ….خوش به حالشون
به نظرتون من x33 رو بفروشم چی بخرم اخه؟
علی
۵ فروردین ۱۳۹۱هر چیزی باشه غیر از تولید داخل
علی
۲۷ اسفند ۱۳۹۰دوستان چند مثال میتونید بزنید که قیمت چیزی توایران بعد افزایش به سابق برگرده؟
فقط جوابتون ارزش ریال نباشه.
رامتین
۲۸ اسفند ۱۳۹۰وقتی مردم اینقدر همت ندارند که نسبت به افزایش قیمت واکنش داده و نخرند باید هم این اتفاق بیفته ، من اگر کاره ای بودم قیمتها رو تا جایی که کشش بازار وجود داشت بالا میبردم.
على
۲ فروردین ۱۳۹۱جناب مثل اینکه توجه ندارى الان دقیقا داره همین کار انجام میشه و قیمتها ” تاجایى که بازار کشش داره” داره میره بالا. شک نکن اگه قیمت چیزى یکى دوروز ثابت موند بخاطر همینه که بازار کشش افزایش قیمت نداشته، وگرنه فکر میکنى کسى درحال کنترل (!!!) قیمتهاست؟!!
بازار خیلى وقته به حال خودش رها شده اینو تمام فعالان بازار میدونن. دلمشغولیهاى مهمترى در آنسوى مرزها وجودداره وفرصتى براى رفع ورجوع مشکلات مملکتى نمیمونه.
خودرو هم که کالایى ” لوکس” تلقى میشه ودرالویت تنظیم سبدکالاى خانوار نیست. افتاد حالا؟!
لایقً همین زندگى هستیم. نوش جانمان.
علی
۵ فروردین ۱۳۹۱آخه چیکار کنن . مگه میشه ، تو از خودت شروع کن
عباس کار گر جاوید
۱۳ فروردین ۱۳۹۱بازار به شدت راکد شده مجبورن ارزون کنن! مردم نخرید!!!!!!!!!!
قلی
۲۹ اسفند ۱۳۹۰یاکیفیت خودرابالا ببریدیاازخودخواهی خودبکاهیدوازتکنولوژی های روز دنیا کمک بگیریدویابه طورکل دست ازسرمردم وردارید!!!!
محمد
۲۹ اسفند ۱۳۹۰معاون ریس جمهور گفت من از مردم خجالت میکشم .
حالا که میدونید چی دارید تحویل مردم ایران میدید مرد نیستید اگه قیمت ها رو پایین نیارید.
اخه […] تویتا کمری تو همین کیش خودمون 20 میلیون اینجا پژو 20 میلیون .
خدایش نامردیه که مردم حقوق یه مشت مهندس الکی شرکت های خودروساز داخلی رو بدن
ناشناس
۱ فروردین ۱۳۹۱ضمن تبریک سال نو
قلی جان اینی رو که گفتی خدایش باید با طلا نوشت و بالای سردر وزارت صنعت تجارت معدن و غیره …. نصب کرد!!! خدایش حسابشو بکن دو سه ساله دیگه تکنولوژی روز دنیا کجا خواهد بود و این وطنی ها کجا !! آقا بخدا رقابت پیشرفت میاره ، این شیوه خودروسازی بدون رقابت یعنی بدبختی.
ناشناس
۲ فروردین ۱۳۹۱از ماست که برماست هرچی سرمون بیارن حق مونه اکر چیزی که گرون شد نخریم اینطور نمیشه
مجید
۳ فروردین ۱۳۹۱با نامگذاری سال 91 به سال تولید ملی و …
دوباره قیمتها در سایت سازمان حمایت با قیمت افزایش داه شده برگشت و حتی مدیرعامل ایران خودرو در جایی گفته در سه ماه اول 91 باز هم افزایش قیمت خواهیم داشت و قطعا ایندفعه استناد میکنن به صحبتهای نامگذاری سال
اگر یه خورده دقت کنید باید فهمیده باشید چرا خودروسازها لابی قوی دارند و بعد از برگردوندن قیمتها توسط دولت با لابی بسیار قوی […] و دولت رو شکست دادند و حالا هم دارند به اونها و البته مردم میخندند
واقعا متاسفم
مهدی
۴ فروردین ۱۳۹۱پرایدحقش 3میلیون
مزداحقش 10میلیون چون یکی ازنمایندگیهای مزدا میگفت مزدا 2 قیمت پرش 8میلیون
ماکسیما نهایتا28میلیون بخاطر قدرت و6بودنش ولی حساب بنزین رو بکنیم20میلیون
توایران هیچ خودرویی به قیمت خودش نیست هیچ وزیری هم نمی تواند از عهده خودروسازان براید چون…..
علی
۵ فروردین ۱۳۹۱میشه کیفیت بالا بره ، راهشم اینه که خودروهای خارجی رو با گمرک پایین یا بدون گمرک وارد بازار کنن تا بازار رقابتی بشه ، ولی نمیخوان ، دلیلش رو هم میدونین
سامان
۵ فروردین ۱۳۹۱من الان رفتم تو سایت ایران خودرو ال90 شده 17900000 جالبه قبلا گرون کرده بودن الانم 1 تومن بیشتر شده !
آخه به چه مناسبتی ؟! بابا فک کردین چه خبره آخه مگه حجم موتور ماشیناتون از 1800 سی سی بیشتر میشه !؟ ایمینی ماشیناتون که افتضاحه !!!! خدا پدر این شرکت پژو رو بیامرزه یه 405 تولید کرد 20 ساله کشتین مردمو اونقد ماشین با مدلای مختلف با این موتور بیرون میزنین ! بعدشم هی میگین خودرو ملی ! امیدوارم فقط یه روزی برسه که ما از دست این دو شرکت […] ایران راحت بشیم !
حسين قاسمي
۹ فروردین ۱۳۹۱علیرغم تصمیم شجاعانه مسیولین ستاد تنظیم بازار ازدلال بازی خودروسازان مصوبه اخیر را قبول نکرده وتابحال جهت ایجاد بازارس((یاه ایجاد بازارسیاه مجدد حتی از ترخیص خودروهایشماره شده ت شد ه اسفند ماه هم خوداری کرده اند
مهرداد
۹ فروردین ۱۳۹۱واقعا متاسفم از ستاد تنظیم با زار
که همه چیز را به نفع خودرو سازان میبینه
برای یه ماشین درجه 3 باید 3 برابر قیمت واقعی پرداخت کنیم بعد تازه خودرو ساز یا وارد کننده هر قیمتی میزاره مسوولین هیچ واکنشی ندارد ویک دفعه قیمت ماشین 30 تا 40 درصد میره بالا
واقعا ما چه گناهی داریم که باید هم پول اضافی بدیم هم هرروز یه قیمت .ماشینی که 5 سال کار میکنه تو خیلی کشورها از رده خارج میشه
اینجا تازه قیمتش دوبرابر زمان خریدشه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ستاد تنظیم بازار پی میکنه معلوم نیست
یه قول دوقول
حسين قاسمي
۹ فروردین ۱۳۹۱آفرین به مسیولین ستاد تنظیم بازار که با این کار انقلابی وشجاعانه خود علاوه بر خنثی کردن دلال بازی خودروسازان ،از خراب شدن عید اقشار آسیب پذیر وکارمندان دولت که اکثرا با وام و قرض قصد خرید خودرو ایرانی را دارند ، جلوگیری کرده وما را بیاد حمایت همه جانبه امام راحل از قشر مستضعف انداختند وامیدواریم با پیگیری وقاطعیت شما عزیزان علاوه بر لغو عملی واسترداد پولهای مردم دیگر کارخانه ای بفکر دلال بازی وگرانفروشی نیفتد.
ضمنأپارس خودرو علیرغم افزایش قیمت خودروهاموقع تکمیل وجه خودروهای تندر پیش فروش شده خرید کارت سه ستاره را اجباری واز ما حدود سیصدوهشتاد هزار تومان اضافه گرفتند.حالا باتوجه به اینکه خودروساز قانونا چنین حقی نداردبرای این موضوع چه جوابی دارد.