بازار خودرو همچنان روی خط نوسان قرار دارد، نوسانی که سبب شده نه فعالان بازار تکلیف خود را بدانند نه مشتریان.
بنا به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته فعالان بازار، در حال حاضر نوسان بازار خودروهای داخلی بیش از خودروهای وارداتی است، آنهم در شرایطی که طی هفته گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بودهایم. بااینحال قیمت خودروهای وارداتی چندان از این افزایش تبعیت نکرد و این موضوع بهنوعی نشاندهنده رسیدن قیمتها به سقف در این بازار است. در بازار خودروهای داخلی نیز کماکان شرایطی ملتهب و قیمتهای بالا به چشم میآید، اما مسئولان همچنان با آزادسازی قیمت خودرو بهعنوان راهکاری برای کاهش التهاب و از بین بردن فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها موافقت نمیکنند. به نظر میرسد مجموعه دولت با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو و همچنین نگرانی از افزایش بیشازپیش قیمتها و دور ماندن دست اقشار متوسط و ضعیف جامعه از خرید خودرو، زیر بار آزادسازی قیمت نمیرود. البته فعالان بازار هم تا حدودی با مسئولان هم رای بوده و نسبت به بحث آزادسازی قیمتها، چندان روی خوش نشان نمیدهند و این موضوع را سبب افزایش قیمت میدانند.
از آنسو ظاهراً دولت تلاش میکند با فشار به خودروسازان، کفه عرضه را در مقابل تقاضا سنگینتر کند. پیشفروش ۵۰ هزار خودرو از سوی شرکت سایپا که حدود ۱۵ روز پیش اتفاق افتاد و همچنین پیشفروش آتی ۵۳ هزار خودرو از سوی ایرانخودرو را میتوان در راستای تلاش برای سنگین کردن کفه عرضه در مقابل تقاضای موجود در بازار ارزیابی کرد. این در حالی است که به اعتقاد فعالان بازار، چون این خودروها بهصورت پیشفروش عرضه شدهاند، تأثیر چندانی روی قیمت بازار نمیگذارند. زیرا اثرگذاری طرحهای فروش، منوط به دو فاکتور قیمت قطعی و همچنین تحویل کوتاهمدت است.
اما به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمتها چه تغییراتی داشتهاند. بر این اساس، قیمت پراید ۱۱۱ به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای معمولی هم خبر میرسد این خودرو ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین ساینا هم در حال حاضر خودرویی ۳۸ میلیون تومانی به شمار میرود. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، از مرز ۱۰۰ میلیون تومان نیز عبور کرد و در حال حاضر با ۱۰۵ میلیون تومان قابل خرید است. این در شرایطی است که همین خودرو با گیربکس معمولی، با قیمت ۸۷ میلیون تومان ازسوی فروشندگان عرضه میشود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز هماکنون ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و تیپ ۵ این خودرو هم با قیمت ۶۷ میلیون تومان به فروش میرسد.
در گروه رنو، ساندرو استپ وی اتومات با قیمت ۱۲۹ میلیون گرانترین محصول این خانواده محسوب میشود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۱۴ میلیون و فاصله ۱۵ میلیونی از استپ وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات هم به تبع نوسانات بازار توانسته رشد قیمتی زیادی را تجربه و خود را وارد رده خودروهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی کند. این خودرو در حال حاضر در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان معامله میشود. تندر E۲ پارسخودرو و پارستندر نیز به ترتیب ۸۵ و ۸۸ میلیون تومان قیمت دارد.
در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس هم که توانسته بود برای چند روز قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون تومان را ثبت کند، در حال حاضر با قیمتی برابر با ۹۷ میلیون تومان ازسوی فروشندگان عرضه میشود. دنای معمولی نیز در بازار با قیمت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان موجود است. به گفته فعالان بازار، رانا نیز در حال حاضر ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد و سمند EF۷ هم با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار، قابل خرید است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور نیز کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸ این روزها قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را تجربه میکنند. بر این اساس، سراتو ۲۰۱ میلیون تومان قیمت دارد و پژو ۲۰۰۸ نیز حولوحوش ۲۲۸ میلیون تومان به فروش میرسد.
سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم که همچنان این روزها راکد است. با توجه به تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور، فروشندگان رغبتی برای عرضه محصولات خود نداشته و از طرف دیگر، مشتریان هم حضور کمرنگی در این بازار دارند. در چنین شرایطی، بلاتکلیفی محصولات پیشفروشی که موعد تحویل آنها رسیده، سبب شده تا نمایندگیهای رسمی بیشازپیش در بحران قرار بگیرند. با توجه به آمارهای منتشره ازسوی نمایندگیهای رسمی، نزدیک به ۲۰ هزار خودروی پیشفروش شده ازسوی آنها، به دلیل ممنوعیت واردات بلاتکلیف هستند.
هرچه هست، در حال حاضر سانتافه با قیمتی برابر با ۵۲۰ میلیون تومان به فروش میرود و توسان هم ۴۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتای هیبرید و النترا هم به ترتیب ۴۵۰ و ۳۴۰ میلیون تومان خرید و فروش میشوند. در خانواده کیا هم سورنتو ۵۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید اسپورتیج نیز باید ۴۸۰ میلیون تومان هزینه کرد. سراتو هم با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان عرضه و اپتیما هم ۴۷۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا راو ۴ و کمری هیبرید نیز به ترتیب ۶۵۰ و ۴۸۰ میلیون تومان قیمت خوردهاند.
NAVID۰۰۹۸
۲ مهر ۱۳۹۷این قیمتها برای اَلانِ یا اَلان
عزیز من دلار ۱۵۰۰۰ رَد کرده و کشورم ایران داره به ناکجا آباد میره ، کجای کارین شما ، بازار شده قیمتهای من در آوردی که ثانیه ای تغییر میکنه .
فقط اینو میدونم که اگر جام زَهر نوشیده نشه ، تراژدی تاریخی در انتظار مردم ایرانه .
مزدا
۲ مهر ۱۳۹۷به این جمله دقت کنید:
“دولت با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو و همچنین نگرانی از افزایش بیشازپیش قیمتها و دور ماندن دست اقشار متوسط و ضعیف جامعه از خرید خودرو، زیر بار آزادسازی قیمت نمیرود”
یعنی الان قشر متوسط و ضعیف جامعه خیلی راحت ماشین میخرن؟؟
قشر ضعیف که الان توان خرید موتور ۴ و ۵ میلیونی رو هم ندارن
قشر متوسط هم زورشونو بزنن ماشین دست دومم میتونن بگیرن
خب دیگه بدبختی بیشتر از این!؟
بهترین راهکار اینه که قیمت ها رو ازاد کنن بعد تعرفه های واردات خودرو رو صفر کنن بعد به ملت هم اجازه بدن ماشین دست دوم خارجی هم وارد کنه.اینجوری بازار خیلی به ارامش میرسه
Cadillac
۲ مهر ۱۳۹۷فاتحه اقتصاد خونده شده
رسما کنترل اقتصاد از دست جاکلیدی خارج شده
بیچاره مردم ضعیف بیچاره ایران
حسین دهمرد
۲ مهر ۱۳۹۷اتفاقا دقیقا در دست کنترله داداچ.دقیقا طبق برنامه
Cadillac
۲ مهر ۱۳۹۷ما که موندیم حسین
ب ام و سلطان
۲ مهر ۱۳۹۷حق چنین ملتیه
emad1990
۲ مهر ۱۳۹۷بعید میدونم این قیمتا درست باشه(مخصوصا وارداتی ها)
اونایی که ماشین صفر دارن یا دست نگه داشتن که ببینن اوضاع بدتر میشه یا نه(که گرون تر بدن)
یا با قیمت هایی بالاتر از قیمت های شما ماشینشون رو برای فروش گذاشتن
MjM
۲ مهر ۱۳۹۷دیگه هیچ رمق و حس و حالی برای دنبال کردن اخبار خودورویی داخل کشور نمونده. فقط اعصاب خوردی و تهوع…انگار فقط باید منتظر معجزه ای بود و بس!
امیر
۳ مهر ۱۳۹۷قیمت هایی که زدین به مراتب تو بازار بالاتره طرف 206 تیپ 5 93 روز گذاشته 54 تومن صفرش و بده 67 :/