در هفته جاری نوسان قیمت همچنان میهمان بازار خودروهای داخلی بود. بعد از اعلام بسته جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و خروج زنجیره خودروسازی کشور از لیست دریافتکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی، به نوعی افزایش قیمت خودرو در بازار کلید خورد. دراینبین زنجیره خودروسازی کشور از یکسو برای تأمین مواد اولیه و قطعات وارداتی موردنیاز قادر به دریافت ارز دولتی نیستند و باید برای تأمین ارز به سراغ بازار دوم ارزی و نرخ توافقی بروند و از دیگر سو دولت با افزایش قیمت محصولات داخلی مخالفت میکند و همچنان روی قیمتهای اعلام شده توسط شورای رقابت که در خردادماه گذشته اعلام شد، اصرار میورزد.
به گزارش دنیای اقتصاد، همین مسئله شائبه کاهش عرضه توسط خودروسازان داخلی را قوت بخشیده بهطوریکه به نظر میرسد این اقدام طی هفته جاری، بازار را متلاطم کرده است. دراینبین مسئولان زنجیره خودروسازی کشور برای برونرفت از این چالش، بعد از اعلام بسته جدید ارزی دولت، اقدام به رایزنی با وزارت صنعت کردند تا بتوانند از این طریق مسیر آزادسازی قیمت خودرو را هموار کنند. آنطور که در خبرها آمده وزارتخانه با آزادسازی قیمت خودرو موافق است. دراینارتباط مشاور وزیر صنعت در بخش خودرو در نشست قطعه سازان طی هفته جاری اعلام کرده بود که وزارتخانه با آزادسازی موافق است و دراینارتباط نامهای از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در اختیار رئیسجمهور قرار گرفته است؛ بهطوریکه در این نامه تقاضای آزادسازی قیمت خودرو مطرح شده است؛ اما آنچه مشخص است با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور، باید شخص رئیسجمهور دراینارتباط تصمیمگیری کند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که چنانچه رئیسجمهوری با آزادسازی قیمت خودرو موافقت کند، چالش دیگری که پیشروی زنجیره خودروسازی کشور قرار میگیرد، کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت خواهد بود. در این زمینه برخی دستاندرکاران بازار نیز معتقدند همانطور که در شرایط فعلی برخی مصرفکنندگان عادی به دلیل افزایش قیمتها توان خرید خودرو ندارند و به نوعی از بازار خارج شدهاند، با توجه به اینکه حاشیه بازار با آزادسازی قیمتها از میان میرود، جذابیت بازار برای سرمایههای سرگردان هم از میان میرود و خودروسازان با بحران مشتری و خریدار روبهرو خواهند شد.
نمودار صعودی قیمت داخلیها
همانطور که گفته شد فعالان بازار معتقدند که آنچه طی هفته اخیر سبب نوسانات بازار خودرو شده، عدم تزریق خودرو از سوی خودروسازان به بازار است. بااینوجود اما در هفته جاری، نوسان قیمتی شدیدی بر بازار حاکم بود. بهطوریکه در خانواده پژو، بیشترین افزایش قیمت را ۲۰۷ اتومات به خود اختصاص داد، هفته قبل این خودرو در بازار ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت؛ اما این هفته قیمت آن در بازار تا ۹۳ میلیون نیز رسید. قیمت این خودرو با گیربکس دستی در بازار ۷۵ میلیون تومان است. پژو پارس اتومات هم با افزایش روبهرو بوده و در حال حاضر قیمت این خودرو به ۷۳ میلیون تومان رسیده است. در این شرایط پژو پارس با گیربکس معمولی از سوی فروشندگان به قیمت ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمتش در بازار به ۵۹ میلیون تومان رسید. این در حالی است که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله میشود. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار در بازار به قیمت ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است. پژو ۴۰۵ هم که تا نزدیک ۴۷ میلیون تومان در اواسط هفته جاری قیمت خورده بود در حال حاضر ۴۵ میلیون تومان معامله میشود.
سمند LX هم در هفته جاری قیمت ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد. همچنین دیگر محصول شرکت ایرانخودرو یعنی دنا پلاس نیز با افزایش قیمت همراه بود بهطوریکه این خودرو که حدود ۱۰ روز پیش با قیمت ۸۰ میلیون تومان در بازار معامله میشد، ابتدا افزایش قیمت ۳ میلیون تومانی را تجربه کرد و به ۸۳ میلیون تومان رسید، حالآنکه در این هفته بازهم با افزایش قیمت روبهرو شد و قیمت ۸۵ میلیون تومان را رقم زد؛ اما طی دو هفته گذشته همزمان با اخباری مبنی بر توقف عرضه محصولات رنو، قیمت خودروهای تندر و ساندرو نیز با افزایش قیمت در بازار روبهرو شد؛ بهطوریکه طی هفته جاری قیمت رنو ساندرو استپوی به بالای ۱۰۰ میلیون رسید و در بازار ۱۰۲ میلیون تومان قیمت خورد. رنو ساندرو هم که قیمتش به زیر ۹۰ میلیون رسیده بود با توجه به اتفاقات اخیر بار دیگر به بیش از ۹۰ میلیون رسید و در حال حاضر ۹۲ میلیون تومان دادو ستد میشود.
تندر ۹۰ اتومات نیز ۹۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود؛ اما خودروهای ارزانقیمت بازار هم در هفته جاری افزایش قیمت را تجربه کردند. بهطوریکه پراید ۱۳۱ که هفته قبل ۲۶ میلیون تومان معامله میشد در هفته جاری با افزایش قیمت ۲ میلیونی روبهرو شد و در بازار ۲۸ میلیون تومان دادوستد شد. پراید ۱۱۱ هم طی هفته جاری قیمت بیش از ۳۰ میلیون را تجربه کرد و در بازار با قیمت ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد. تیبا ۲ و ساینا هم از نوسان قیمت بینصیب نماندند.
اما محصولات مونتاژی که در خطوط تولید خودروسازان بزرگ کشور مونتاژ میشوند نیز طی هفته جاری افزایش قیمت داشتند بهطوریکه پژو ۲۰۰۸، اولین محصول پسابرجامی با قیمت ۱۹۳ میلیون تومان به بازار عرضه شد. خودروی چینی چانگان نیز که در بازار با توجه به رنگ آن قیمتش تعیین میشود طی هفته جاری از این قرار مورد معامله قرار گرفت و رنگ مشکی این خودرو ۱۰۷ میلیون تومان و رنگ سفید آن ۱۰۳ میلیون تومان قیمت خورد. دو محصول چینی ایرانخودرو یعنی هایما ۵ و اچ۳۰ کراس نیز به ترتیب ۱۴۵ میلیون و ۷۳ میلیون تومان در بازار معامله شد. در بازار خودروهای وارداتی بر خلاف بازار داخلیها، خبری از نوسان نیست؛ اما ثبات بازار هم سبب نمیشود که مشتریان در این بازار حضور داشته باشند. در این بین بسیاری از دستاندرکاران بازار وارداتیها پیشبینی میکنند که با توجه به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز توسط واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند، پیشبینی میشود که محصولات وارداتی افزایش قیمت دیگری را تجربه کنند.
حمید
۲۶ مرداد ۱۳۹۷هیچی برا همیشه نیست
مزدا
۲۶ مرداد ۱۳۹۷اره هیچی برای همیشه نیست ولی هیچی هیچی روز به روز به ضرر این ملت داره پیش میره و هیچی قیمت هیچی داره خدا تومان میشه…
shahryar
۲۶ مرداد ۱۳۹۷مردم تایین کننده این اوضاع هستن،تا وقتی هرکی به فکر سوده خودشه اوضاع ما همینه،کسی هم صداش در نمیاد،کل مسولین این مملکت هم عوض بشن،باز ملت ما همینن،و هیچی درست نمیشه.
ملت ما عادت کردن به دروغ گفتنو سره مردم کلاه گذاشتن،
ماها داریم تو لحظه زندگی میکنیم،حتی ی ذره به فکر اینده نیسیم،
ملت خیلی بدبختی هستیم…
shahryar
۲۶ مرداد ۱۳۹۷بعد از چند ماه سایپا، چنتا پراید برا فروش گذاشته،پرایدی که 6میلیون نمیشد رو میده 25 میلیون،ملت دو روز قبلش جلو در نمایندگی هستن،بعد از تاخیر خیلی زیاد ماشینو تحویل میدن،یارو خوشحال برمیگرده خونه،میگه ززززن پرایدو با 32 میلیون دسته کردم به ملت!خوشحالم هست که سود کرده،
حالا این ایرانخودرو *** هم میبینه این ملت اینقدر… هستن که 32 میلیون میدن به پراید،ماشینی مثل 207 رو میده نزدیک 100میلیون
جیمز
۲۶ مرداد ۱۳۹۷وقتی قانون و قانون گذار درست نباشن
المان هم باشی شرایط همینه
اونجا بخاطر یه اشتباه محبور به مردم خسارت بدن اما اینجا ماشین خراب میدن زیر بار هم نمیرن چون قانون و قانون گذار خودشون جز معافیا هستن و سود می برن
Vahid
۲۶ مرداد ۱۳۹۷به خدا خسته شدیم از این اوضاع
من جوان 25 ساله برا داشتن یه ماشین با امکانات 40 سال پیش هی پول جمع کن اخرشم نتونی بخری
1000 تومن جمع میکنی از اینو ماشین 2000 تومن گرون میشه
دیگه دلمون به چی خوش باشه اخه
والا دیگه از همه چی ناامیدم
امیر
۲۶ مرداد ۱۳۹۷حسابی مراقب ماشین هاتون باشید وضعیت وخیمی خواهد شد.
جواد
۲۶ مرداد ۱۳۹۷واقعا برام جالبه با این وضع قیمت ها مردم دارن میخرن اونم نه برای دلالی برای مصرف شخصی.
فامیل ما برا پسرش 206 تیپ پنج گرفته تقریبا شصت میلیون.
lmbx
۲۶ مرداد ۱۳۹۷خدایا خواهشا یه عذاب بزرگی بفرست همه ما رو بکش به قرآن خسته شدیم از این زندگی نباتی با ترس و لرز، بابا اصلا نخواستیم زندگی دنیا رو! تو که میخواستی ما رو به دنیا بیاری یا جای خوب مینداختی یا اصلا خلقمون نمیکردی.والا
امیر
۲۶ مرداد ۱۳۹۷با اصلا خلقمون نمی کردی خیلی موافقم
روح اله
۲۶ مرداد ۱۳۹۷مسئول این نابسامانی کیه؟پدران ما ب امید زندگی بهتر شاه ملعون رو از ایران انداختن بیرون.ب نظرتون اگه 40سال ب عقیب برگردیم چه اتفاقایی می افته
shahryar
۲۶ مرداد ۱۳۹۷بنظرم با برگشتن به چهل سال قبل،در واقع به اینده سفر کردیم!!!
گنجی
۲۶ مرداد ۱۳۹۷آره دست شاه درد نکنه که بحرین رو داد و مردم با فلاکت زیر دست خان بودن
امین
۲۶ مرداد ۱۳۹۷شماهم دریای خزر رو به اربابتون بخشیدین.
Amin
۲۶ مرداد ۱۳۹۷شاه بحرین رو داد به جاش جزایر ۳گانه رو گرفت که منافع اقتصادی بسیار بالاتری داشت
نوید جهرمی
۲۶ مرداد ۱۳۹۷مردم ما حافظه تاریخی کوتاهی دارن(سفیر انگلستان در زمان قاجار ب دربارشون نوشت که ایرانی ها بسیار مردم پیچیده و مرموزی هستن.در مقابل یک جور و پشت سر یکجور.بسیار از تعریف و تمجید و تعارفات لذت میبرن. آخرش هم گفته ایران کشوریست که 20 میلیون *** سر یک سفره کنار هم زندگی میکنن. پ ن: نمیدونم تا چ حد راسته یا من دراوردیه)
وقتی نفع شخصی به نفع اجتماعی بچربه میشه همین. اگر ماهم به 40 سال قبل برگردیم باز انقلاب میشد.
نیازی به برگشت نیست. انتخابات مختلف مخصوصا مجلس رو ببینیم که چطور و به چه کسانی رأی میدن بقیش پیش کش.خودمون داریم حاکمان و قانون گذارانمون رو اینطور انتخاب میکنیم و مطالبه ای هم ازشون نداریم که پوست کلشون رو بکنیم برامون کارکنن(در چهارچوب قانون).
فعلا حکایت همون زمان قاجاره. دور هم خوشیم.
NAVID۰۰۹۸
۲۶ مرداد ۱۳۹۷اصلاً پراید بشه ۱۰۰ میلیون
سانتافه بشه ۹۰۰ میلیون
وقتی کف دست مو نداشته باشه تا بکنن ، چه فایده .
همونایی که دلخوشن به گرونیه اجناسشون ، همون ها هم خمره ای بگیرن برای ترشی انداختنشون .
وضعیت پولی مردم فاجعست و روزی میرسه که برای قطره ای آب و نان شب برادر به برادر رحم نکنه .
با همین فرمون پیش بریم به جاهای خوبی از نابودی این دو اَرابه ساز میرسیم .
روزی همچیمون به همچیمون میومد .
اما دیگه هیچی به همچیمون نمیاد .
ali a
۲۶ مرداد ۱۳۹۷مردم یه جو غیرت داشته باشن نخرن..این لگن سازان حساب کار دستشون میاد…
فرهاد
۲۷ مرداد ۱۳۹۷خدا لعنت کنه ایرانخودرو و سایپا رو که گاریهای ترکیدشونو میندازن به مردم بعد میگن صنعت خودرو سازی فلان و بهمان بهتره بگن ایراندرشکه گو… به وجودشون
محسن
۲۲ دی ۱۳۹۷ایران درشکه رو عشقه………….. خدا ازتون نگذره