این روزها با گرانی دور از تصور قیمت خودرو و جهش قیمت بازار آزاد و تبعیت نکردن نمایندگیها از فروش خودرو به قیمت رسمی، باعث شده دوباره بحث کنترل قیمت خودروها در وزارت صنعت و تجارت شکل بگیرد.
هم اکنون دو روش برای قیمت گذاری خودرو در ایران مورد بحث قرار می گیرد: روش تعیین قیمت متناسب با حاشیه بازار و روش تعیین قیمت مطابق با هزینه تولید. هر کدام از این روشها نیز موافقان و مخالفانی دارند. بگفته غضنفری، برای تعیین مدل نهایی قیمتگذاری خودرو یک ماه فرصت باقیست. تلاش وزارت نیز برای جلوگیری از دو نرخی شدن خودرو تمرکز یافته است.
نرخ حاشیه بازار خواسته خودروسازان
ظاهرا خودروسازان توانسته اند نظر وزارت را برای تعیین قیمت خودرو مطابق با نرخ حاشیه بازار جلب نمایند. در این روش هدف تک نرخی شدن بهای خودرو تحقق خواهد یافت. اما نگرانی عمده مصرف کنندگان و خریداران، جهش قیمتها در این روش قیمت گذاری می باشد. سابقه نشان می دهد که تولیدکنندگان داخلی تخصص بالایی در ایجاد بازار کاذب و تولید تقاضا و در نهایت افزایش قیمت محصول پیدا کرده اند.
برخی از طرفداران این متد معتقدند که مردم خودروهای گران را نخواهند خرید و کم کم نرخ ها واقعی خواهند شد مثلا با کاهش تولید تندر و نایاب شدن آن در بازار، قیمت آن ۱۰ میلیون افزایش یابد. در این صورت بازار چنین قیمتی را برنخواهد تافت. اما ظاهرا این کارشناسان عزیز از جبهه خودروسازان، بازار خودروی ایران را با اروپا و آمریکا اشتباه گرفته اند. در اینجا ما نه تنوع مدل و نه حق انتخاب زیادی داریم. مصرف کننده ای که بطور مثال نیاز به خرید یک وانت یا خودروی شهری دارد، در صورت مواجهه با افزایش کاذب قیمت و نایابی خودرو در بازار، چه انتخاب دیگری خواهد داشت؟ این پیشنهاد تنها در صورتی می تواند موثر باشد که تعرفه واردات خودرو به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد تا حق انتخاب مصرف کننده نیز محترم شمرده شود. اما مطمئن باشید که چنین نخواهد شد و خودروسازان اجازه چنین تصمیمی را هم نخواهند داد!
تعیین قیمت بر اساس هزینه تولید
آقای نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان می گوید: روش تعیین قیمت خودرو بر اساس هزینه تمام شده تولید، جواب نمیدهد و قبلا هم در فاصله بین سالهای ۷۳ و ۷۶ این روش را تجربه کردهایم و نتایج خوبی به دست نیاوردیم. در این مورد باید خاطر نشان سازیم که تولیدات در دهه ۷۰ با آمار تولید فعلی به هیچ عنوان قابل قیاس نیست. با تولید حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو دیگر نیازی به صف انتظار طولانی و پیش ثبت نام و نوبت دهی نخواهد بود. البته خودروسازان با اعلام جزئیات هزینه تمام شده مخالف اند. آنگونه که یکی از مدیران سایپا، این مساله را یک راز دانسته است. با این حال حتی اگر نرخ قطعات را از بازار جویا شوید، خواهید دید که جمع آوری و مونتاژ یکی از همین خودروها در گاراژ خانه خودتان، بسیار ارزانتر از قیمتیست که خودرو در بازار دارد! و این از عجایب است که خودروسازی ادعای ضرر دهی محصولاتش را داشته باشد.
دلالی خوب یا بد؟
مدیرفروش ایران خودرو میگوید: اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها به کام دلالها شده، حال آنکه وقتی قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار تعیین شود، دیگر جایی برای دلالی نمیماند. وی افزود شکاف قیمت کارخانه و بازار خودروها در روش تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار، به جیب خودروسازان میرود و صرف تحقیق و توسعه و ارتقای کیفیت و اشتغالزایی میشود. این در حالیست که اکنون تفاوت قیمت نرخ رسمی با بازار به جیب خریداران و واسطه ها و نمایندگی ها می رود. بنظر ما بهتر است خودروسازان بجای طمع کردن به این اختلاف قیمت و تلاش برای بازگرداندن آن به جیب خود، کمی هم بفکر مصرف کنندگان محصولات خود باشند.
راهکار پیشنهادی ما
بهترین راهکار ایجاد روندی رقابتی برای تنوع بخشی در سبد انتخابی خریداران و همچنین ورود خودروهای بهتر و بروزتر به چرخه بازار، کاهش چشمگیر تعرفه واردات است.مطمئن باشید با حذف تعرفه ها هم هیچکدام از خودروسازان داخلی، ورشکس نخواهند شد و فرصتهای شغلی کاهش نخواهند یافت. همانگونه که در ترکیه یا روسیه شاهد هستیم. قدم دوم کشف هزینه واقعی خودرو چه برای محصولات تولیدی یا وارداتی می باشد. بعنوان مثال بر اساس جمع هزینه های پکیج های قطعات خودرو و اضافه کردن درصدی معقول بابت هزینه مونتاژ نهایی، می توان قیمت خام یک خودرو را بدست آورد. همچنین تقسیم هزینه طراحی خودرو و هزینه راه اندازی و یا نگهداری خط مونتاژ به تیراژ تولید هم بهای اضافه ای به هزینه ها می افزاید.
برای خودروهای وارداتی نرخ اعلامی گمرک برای ترخیص مورد استناد قرار می گیرد. سپس بر اساس قیمت کشف شده نهایی، سقف و کف قیمت برای مصرف کننده تعیین می شود. مثلا کف قیمت برای جلوگیری از دامپینگ(که در کشور ما البته جایی ندارد) همان قیمت تمام شده محصول و قیمت سقف، شامل مثلا ۱۵ درصد سود و ۵ درصد خدمات پس از فروش می باشد. در این شیوه خودروساز یا واردکننده خودرو با دریافت ۱۵ درصد سود خالص، هیچگاه نمی تواند ادعای زیان کند و از سوی دیگر هم مشتریان با حق انتخابهای بیشتری در بازار مواجه بوده و بعلاوه می دانند که یک خودرو را به نرخ واقعی آن خریداری می کنند.
البته این پیشنهاد در حد یک رویا باقی خواهد ماند زیرا کشف قیمت حقیقی خودروها باعث کاهش شدید قیمتها و از بین رفتن سود کلان بعضی ها خواهد شد. شما برای قیمت گذاری خودرو چه پیشنهادی دارید؟
omid
۸ اسفند ۱۳۹۰سلام
من هم با کاهش تعرفه واردات خودرو و واقعی شدن قیمت ها موافقم.
مصطفی
۱۱ اسفند ۱۳۹۰همه ما موافقیم امید جان
ابی
۸ اسفند ۱۳۹۰بابا قیمت ها رو واقعی کنید
چرا ما باید 20 تومن بدیم پارس بخریم در صورتی که با 20 تومن میشه تو همین عراق جنگ زده بهترین تویوتا رو خرید
علی
۸ اسفند ۱۳۹۰آه مردم کارساز است و ظلم به مردم توسط این بنگاه های خودروساز به زودی گریبان خودشان را خواهد گرفت . این یک سنت الهی است که داد مظلوم به نتیجه خواهد رسید.
دانیال
۸ اسفند ۱۳۹۰سیتروئن – پژو ٫ نیسان – میتسوبیشی ٫ جنرال موتورز و ده ها مثال دیگر وجود داره که به ما یاد میده توی بازار امروز جهان فقط با همکاری های چند جانبه میشه موفق شد.
البته من موافق مونتاژ در ایران نیستم ٫ منظورم همکاری های مالی و فنی و علمی هست. تا وقتی که بخواهیم تنهایی با همه دنیا رقابت کنیم٫ شرایطی بجز شرایط کنونی به بازار حاکم نخواهد شد. ودر نهایت این مصرف کننده داخلی هست باید بپذیره که برای یک مگان٫ معادل یک سی۲۰۰ هزینه کنه !
erfan
۸ اسفند ۱۳۹۰گمرک با قرار دادن سود 110درصد کاری کرده که فقط پولدارها از نعمت ماشین های بسیار با کیفیت وقدرت مند بهره مند شوند!!!واسه پولدارا110یا210 درصد.
بکنین 20درصد تا ماهم استفاده کنیم.
آخه بابا چرا دل مارو خوووووون میکنین؟!؟!؟!؟!
حسین
۸ اسفند ۱۳۹۰ما چه گناهی کردیم تو ایران به دنیا اومدیم؟؟؟؟
مهدی
۸ اسفند ۱۳۹۰کافیه تعرفه واردات ماشینو کم کنن،همون 20% اونوقت خواهیم دید چه بلایی سر تولید کننده های داخلی میوفته
یا جم میکنن بساطشونو یا وارد رقابت میشن … که اگه این رقابت ایجاد شه واقعا خوب میشه
رضا از اهواز
۹ اسفند ۱۳۹۰به نظرم بهترین راه، کاهش پلکانی تعرفه واردات خودرو هستش که در مجلس قبلی یکبار تصویب شد ولی با اعمال نظر و حق وتوی بعضی ها که منافعشون به خطر میفته و سریع رفتن از ایران خودرو یک بازدید دوستانه انجام دادن ،متاسفانه چند روز بعدش منتفی شد.
نجمه
۹ اسفند ۱۳۹۰به نظر من تا همه طرفداران دنیای خودرو جلوی […] دست به اعتراض نزنند جوری که صدای آنها به همه ملت برسد وضع بهتر نخواهد شد.
یوسف
۹ اسفند ۱۳۹۰سکوت ایرانخودرو برای اعلام نکردن قیمت واقعی ماشین هاش بخاطره چیه؟؟لطفا هر کی می دونه جواب بده
شایان
۹ اسفند ۱۳۹۰امکان نداره هیچ چیز عوض بشه میدونید چرا؟
برداشتن تعرفه یعنی برداشتن ایران خودرو […]
نعوذبالله .
blueit
۱۰ اسفند ۱۳۹۰سلام!
فقط […] و خرید نکردن حلال این مشکل!!!
یعنی چه؟
آخه این گمرک چی فکر کرده، یا جنسیس 33 میلیونه تو ایران 102 میلیونه؟!
آخه اینا فکر کردن نونشون نونه! نه والا
[…] هی خون ما رو بجوش میارن!
مهدی
۱۰ اسفند ۱۳۹۰فساد رشوه دلالی …. سیاست خودروسازهای وطنی بجای پیشرفت
abolfazl
۱۱ اسفند ۱۳۹۰تا زمانی که این مردم میرن 10 میلیون میدن پراید اشغالی سوار میشن حقشونه 20 میلیون بدن پارس سوار شن نیششونم تا بنا گوش واشه.لیاقتتون همینه.نمایشگاه امریکای جنوبی رو وقتی دیدم اه از نهادم بلند شد وقتی قیمت ها رو دیدم.شورولت اسپرت با 4 سرنشین فضای حرفه ای و طراحیه بی نظیر 20 میلیون.حق ماست گاری سوار شیم
مسعود
۱۱ اسفند ۱۳۹۰دوست عزیز حق ما گاری سوار شدن نیست . ما حق انتخاب نداریم .
انحصار عرضه اتوموبیل و عوارض 100 درصدی واردات جایی برای انتخاب شما نمیگذاره .
ashkan
۱۱ اسفند ۱۳۹۰دوستان اگه فقط 1ماه از ایرانخودرو خرید نکنیم مجبور میشن یا قیمت رو بیارن پایین یا محصولشون رو درست کنن//اسمی از سایپا نمیبرم چون اون خودروساز نیست گاری سازه
mahdi
۱۲ اسفند ۱۳۹۰سال 1280 اولین رادیو اومد ایران از همون نوع رادیو 5 تا هم رفت ژاپن بعد از 2 سال دوباره ایران سفارش 10 تا رادیو رو داد ژاپن ها هم همون 10 تارو گرفتن اما سال بعدش ایرانی ها (منظور از ایرانیها خان های اون موقع رو میگم) 50 تا سفارش دادن و ژاپنی ها از همون رادیو مدل برداری کردن و صادر کردن الانم همون قضیه پیش اومد خان های ایرانی که شامل مرفهینه زیادی بی درد میشه استفاده میکنن حالا گمرکی بشه 30 برابر پول خود ماشین مهم نیست براشون اما به اینجا فکر نمیکنن که مانع رشد و ارتقا سطح انتظارات مردم تو ماشین سوار شدن میشن جوری که وقتی تندر سوار میشی تازه میگی سمند و پراید و پژو چیه در صورتی که خود تندرم آشغال و در پیته
آرش
۱۲ اسفند ۱۳۹۰آقا چه حرفا میزنی من 2 اسفند رفتم نمایندگی ایران خودرو گفتن 206 دیگه تموم کردیم تا بعد از عید یعنی اینقدر مردم ثبت نام کردن با این همه تولید بالای کارخونه فکرشو بکنید چقدر زیاد میشه از مرز 50 هزار دستگاه میگذره بعد میگی مردم نرن ثبت نام کنن یک ماه.
ashkan
۱۲ اسفند ۱۳۹۰آقا آرش اگه مردم دوست دارن بهشون ظلم بشه اون یه بحث دیگس من دوست ندارم که هم وطنام به خاطر ضعیف بودن بدنه و نداشتن ترمز و کیسه هوا توو ماشین های اشغال ایرنخودرو از بین برن و اینو واسه کسایی گفتم که مثل من فکر میکنن/1ماه زیاد نیست طرف یه عمره ماشین نداره یه ماه دیگه روش حداقل یا یه ماشین بهتر سوار میشه یا در حد گاری که میخره پول میده نه مثل الان پول مزدا3 تو کشورهای دیگه =پول یه گار توو ایران
پدرام
۱۲ اسفند ۱۳۹۰جالب اینکه دلیل اینا برای کم نکردن گمرک خودرو 2 چیز هستش:
1- حمایت از تولید کننده که باید گفت قیمت دو برابر حمایت از تولبید کننده نیستش
جنایت در حق مصرف کنندست
همه جای دنیا چقدره همونقدر باید اینجا باشه
نکه یه 90 درصد میگیرن بابت گمرکی دو تا 10 درصد بابت تجارت و چیزای دیگه میشه 110 درصد
آخه درسته من 2 برابر هزینه کنم؟
2- اینکه اگه کمرگ رو کم کنن خب معلومه باید قیمت خودروهای داخلی هم کم بشه
چون روی حساب اینکه مزدا 3 نزدیک 45 تومن هستش سمند 17 تومنه اگه قیمتها واقعی بشه مزدا 3 بشه 25 تومن سمند میشه 9 تومن یا 10 تومن
اینهمه توی این سالها قیمت دو برابر از مردم گرفتن بس نیست؟
کیسه ها پر نشده هنوز؟
محمد
۱۲ اسفند ۱۳۹۰بهترین کار کاهش تعرفه سی کی دی
1. خودرو سازها بهانه ای ندارند
2. اشتغال افزایش پیدا میکند
3. تنوع خودرو زیاد میشد
4. سرمایه گذاری خارجی و داخلی میشد
5. تکنولوزی جدید وارد میشد
6. از کارشناسان و طراحان برتر دنیا استفاده میشد
همین کار چین انجام داده تعرفه واردات خودرو 100 درصد ولی سی کی دی 30 درصد با چنتا تبصره مثلا مونتاز کار حق دارد 2 سال یک خودرو مونتاز کند
اون از اخرین ورزن به ازای هر 10 درصد ساخت داخل یک سال دیگه ادامه بدهد( بعد از 12 سال کاملا ساخت داخله ) در غیر این یک خودرو جدید دیگه.
blueit
۱۳ اسفند ۱۳۹۰سلام!
تا مردم خودشون نخوان هیچکی، هیچ کاری نمیکنه!!!؟
آيدين
۱۳ اسفند ۱۳۹۰محمد جان با نظرتون بشرط رعایت موارد ذیل موافقم
1- از اول کار درصد سود خودرو ساز مشخص وشفاف اعلام شود
2- پرسنل خودروسازی آموزش های لازم راببینند
3- کنترل وتائید کیفی توسط کمپانی مادر صورت گیرد
سامان
۱۳ اسفند ۱۳۹۰سوناتا جدیدا تو افغانستان و عراق بیست تومانه بعد تو ایران شصت تومانه
ناخدا خورشید
۱۳ اسفند ۱۳۹۰آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
زاهد
۱۴ اسفند ۱۳۹۰با وضعیتی که تو این کشور با این همه سرمایه ( منظورم روزانه هزاران بشکه نفتی که صادر میکنن و پولش هم میره تو جیب آقازاده ها )درست کردن مردم یا خود من مجبورم که گاری سوار بشم و توی یه تصادف خیلی ساده هم پولم بره هم جونم( واقعا چند ماه پیش برام اتفاق افتاد)
مهيار
۱۴ اسفند ۱۳۹۰یادمه چند سال پیش ماشین های پژو 405 بدلیل نقص فنی سیستم سوخت رسانی خودبخود آتش می گرفت و سرنشینای اونا زنده زنده در آتش سوختند و مردند. تصور اون لحظات که تا چند لحظه دیگه در ماشین در حال سوختن باید بمیری واقعا سخت و فاجعه ست. من خودم شاهد تکه های جنازه خانوده هایی بودم که از تو پراید بدون حداقل ایمنی درآوردند. پس اشتباه نکنید در این صنعت جایی برای مردم نیست. فقط با حرفای دهن پرکن و شعارهای کلیشه ای میخوان منفعت عده ای به خطر نیفته. ای کاش همه مردم تصمیم می گرفتن که دیگه ماشین ایرانی نخرن تا زمانیکه دست از توهین به شعور مردم بردارن.
Ali
۱۵ اسفند ۱۳۹۰هر وقت ألودگی هوای کلانشهرها برطرف شد.
ومشکل ترافیک حل شد
ومشکل قیمت ارزوسکه حل شد
وهواپیماهاوخودروهای فرسوده از رده خارج شد
ومشکل مسکن واشتغال جوانان حل شد
ودوستان سیاستمدار از فعالیتهای اقتصادی کناره گبری کردند آنروز مشکل خودرو وتعرفه واردات هم حل میشود.
امیرحسین
۱۵ اسفند ۱۳۹۰بابا چرا شکایت می کنید!!!
کجای دنیا یه ماشین می خری بعد 3 سال سوارشودن و ترکوندن ماشین می تونید با سود بفرشید ، ماکسیما صفر از 60 میلیون گذشت ، بزن اون دست قشنگ رو ، حالا اگه یکی سال 87 خریده باشی 38 میلیون الان میدی 45 میلیون :)خیلیم خوب …….
قربون همه شما
saeed
۱۵ اسفند ۱۳۹۰بابا مافیا ی ماشین نمیزاره انقدر شرکتهای ماشین سازی قدرتمندند بخاطر دولتی بودنشون که رای مجلس رو پارسال وتو کردند