سرانجام پس از مذاکرات ایران با گروه موسوم به ۱+۵ و لغو بخشی از تحریمهای ایران، صنعت خودرو از حصار و محدودیتهای مرتبط رها شده و بخش بزرگی از مشکلات پیش آمده را میتواند حل نماید. اما آیا رفع تحریمهای این صنعت، تأثیری هم بر قیمت خودروها خواهد گذاشت؟
منطق حکم میکند که این موضوع را بپذیریم. زیرا در ابتدای اعمال محدودیتها، دلیل عمده و تکراری خودروسازان داخلی برای افزایش بی رویه و جهش قیمتها، همین تحریم و عدم دسترسی به قطعات و در نتیجه خوابیدن خطوط تولید و کاهش تیراژ بود. کاهش تولید، باعث برهم خوردن نظم عرضه و تقاضا نیز شد و قیمتهای بازار بعضی از مدلها مخصوصاً مدلهای اتوماتیک را به شدت بالا برد. حالا با رفع تحریم صنعت خودرو، روند فعالیت خودروسازان بهویژه در حوزه واردات قطعات و مواد اولیه تسهیل خواهد شد.
در این میان موضوع قیمت خودروهای تولید داخل همچنان از موارد مورد بحث میان خریداران، کارشناسان، خودروسازان و نمایندگان مجلس است. آیا با رفع تحریمها، قیمتها به روال سابق بر میگردند؟ آیا خودروسازان حاضر به کاهش قیمتها میشوند؟ آنطور که از گفتههای مسئولین صنعت و مدیران خودروسازی بر میآید، افزایش قیمت تا پایان سال منتفی است. این یعنی سخنی از کاهش قیمتها نیست. از سوی دیگر از زمانی که زمزمه رفع تحریم صنعت خودرو به میان آمده، خودروسازان و نمایندگان آنها اعلام کردهاند که تحریم تنها نقش کوچکی در افزایش قیمتها داشته است. بعلاوه باید برای جبران زیانهای وارده در دوران تحریم، همچنان قیمتها را حفظ یا افزایش دهند. بعلاوه قسمت عمدهای از افزایش قیمت خودرو و سایر کالاها به افزایش نرخ دلار و مواد اولیه بر میگردد. منطقی است که قیمت این موارد نیز با رفع اثر سوء تحریمها، کاهش یابد تا راه برای کاهش قیمت خودرو هموار شود. اما در این بین، بالا رفتن غیر معقول قیمت خودرو باعث شده که خریداران نیز این کالای ضروری را تحریم کنند. اکنون صحبت از رفع تحریم داخلی یعنی تحریمی که خریداران به شرکتها اعمال کردهاند میباشد. اما آیا باید قبول کرد که خریداران، به این خودروهای بی کیفیت، از مد افتاده، پر مصرف، نا امن، بدون آسایش و قدیمی روی خوش نشان دهند و پول کلانی نیز برای آن بپردازند. قطعاً اگر اجباری نباشد، چنین اتفاقی نیز نخواهد افتاد. بنابراین رونق بازار خودرو در ابتدا باید با حرکتی از خودروسازان در جهت افزایش کیفیت و تنوع و کاهش قیمتها صورت گیرد.
مهدی
۱ بهمن ۱۳۹۲این شرکتای ایرانی حاضر نمیشن پول مفتی رو که گیرشون میاد کم کنن ایشالله قیمت خودروهای وارداتی کم شه پوز شرکت های داخلی هم زده بشه.
Zonda R
۱ بهمن ۱۳۹۲F.A
ادامه رشد قیمت ایرانیها
چیزی بوده که خودشون گفتن
کاهش قیمت!!!!!؟؟؟؟!!
تا حالا تو عمرتون دیدید چیزی کاهش قیمت داشته باشه تو ایران؟؟؟؟!!!؟؟؟
سعید
۲ بهمن ۱۳۹۲اره کاهش قیمت هم داریم اینطوری که یه پراید 5 تومنی میشه 19.5 میلیون ؛بعدش 345 هزار تومن کم میشه قیمتش و روزنامه ها و رسانه ها تو بوق و کرنا می کنن که آی ملت بشتابید که ماشین ارزون شده …!!!
matin
۱ بهمن ۱۳۹۲دلار صفر تومن هم بشه قیمتا همین جوری می مونه تنها راهش تحریمههههههههههههه
morteza
۱ بهمن ۱۳۹۲سلام من موندم اینا چرا هی قیمتا رو با توجه به افزایش قیمت دلار ثانیه به ثانیه بالا میبرن ولی یهو که دلار سیصد چارصد تومن اومد پائین کم نمی کنن اونا مشکلشون قیمت دلار و تحریما که برداشته شد نیست که اونا مشکلشون کم شدن پول جیب خودشونه به قول خود شما این ماشینای خیلی قدیمی نا ایمن پرمصرب در واقع چرت .اشغال .در مقابل خودرو های روز که با قیمتای خیلی بالا به دست مصرف کننده میرسه قراضه به حساب میان چرا باید خدا تومن پولش باشه در اخر به نظر من اگه دلار باز بشه هزار تومن باز یه بهانه ای جور میکنن که قیمت خودرو رو ببرن بالا به نظر من اشفتگی بازار ارز کار خود دولت بود تا بتونه کسری بوجشو تامین کنه از طرفی جیب کارخونه های خودرو سازی رو پر پول تر کنه و جنسای بنجلشو بفروش برسونه در اخر اخر این وضع مملکت درست نمیشههههههههههههههههههههه و …
ashkan
۲ بهمن ۱۳۹۲با لغو تحریم خودرو و کاهش نرخ ارز دیگر به هیچ عنوان هیچ دلیلی برای گرانی سرسام آور و غیر منطقی خودرو وجود ندارد آغاز کاهش قابل لمس قیمتها برای مصرف کننده باید اجرا شود
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۱ بهمن ۱۳۹۲حاضرم شرط ببندم قیمتها هییییچ تغییری نمیکنه ! چون وقتی میخوان یه چیزیو الکی گرون کنن ، سریع دست به دامن تحریم بودن و… میشن!!! اما درحقیقت هییچ ربطی به تحریم نداره!
سعید
۱ بهمن ۱۳۹۲هیچی … دیگه خونی نیست که تو شیشه کنید خودروسازان محترم …!!!
امیدورام روزی بیاد که تمام خودروسازی هایی که توی روز روشن ماشیناشون رو به مردم می نداختن با آزاد شدن ورود خودرو معنی کیفیت و رقابت رو بفهمن …!
مطمئنا من اون روز توی خیابون ها شیرینی پخش می کنم …
salar
۱ بهمن ۱۳۹۲مگه نمیگیم گرونه ومیدونیم که گرونم میمونه . پس ملت ساده نخرید ماشین نخرید . اگر یک ماه ملت ماشین نخرن خودروسازان همه چیز میاد دسش ومیفهمه که ملت ساده نیستن ولی چه میشه گفت . قیمت هم پایین بیا نیست تا زمانی که مردم بخرن ………
salar
۱ بهمن ۱۳۹۲چقدر مردم ساده هستن……
mehran911
۱ بهمن ۱۳۹۲سالار با نظرت موافقم عالی بود
((خدا میگه من هیچ نعمتی رو ازمردم نمیگیرم مگر خود آنها باعث آن شوند))
روزی گذشت پادشهی ازگذر گهی فریاد شوق ازسر هر کوی وبام خاست
پرسید زان میانه یکی کودکی یتیم کین تابناک چیست که بر تاج پادشاست؟
آن یکی جواب دادچه دانیم ماکه چیست پیداست انقدر که متاعی گرانبهاست
نزدیک رفت پیرزنی گوژپشت وگفت این اشک دیده ی منو خون دل شماست
مارا به رخت وچوب شبانی فریفته اند این گرگ سال هاست که با گله آشناست
آن پارسا که ده خردو ملک رهزن است آن پادشا که مال رعیت خورد گداست
بر قطره ی سرشک یتیمان نظاره کن تابنگری که روشنی گوهر از کجاست
پروین به کج روان سخن از راست چه سود کو آنجا کسی که نرنجد ز حرف راست؟
(مخلص بچه های سایت مهران)
mehran911
۱ بهمن ۱۳۹۲دوستان کامنت بالا رو بصورت شعر بخوانید ببخشید
Zonda R
۱ بهمن ۱۳۹۲F.A
911 جان
دمت گرم شعر زیبایی بود
sorena330تحریم خودروسازان داخلی
۱ بهمن ۱۳۹۲خداکنه سردبیر محترم الآن حذفش نکنه…
عالی بود مهران911 تشکر
hrf
۱ بهمن ۱۳۹۲خودرو سازهای داخلی بهانه های جدید پیدا میکنن واسه افزایش قیمت. ب دهنشون مزه کرده. ب امید نابودی خودرو سازی داخلی
hrf
۱ بهمن ۱۳۹۲اگر وحدت داشتیم خوب بود. الان دیگه دولت هم خیلی مایل نیست از خودروسازها مثل قبل حمایت کنه.
مصطفی
۱ بهمن ۱۳۹۲نه گمرکی کم میکنن نه قیمت ها .الان هم که تحریم رفته بهونه نقدینگی و … دارن .این جماعت پول دوست بلدن چطور اشغالاشونو بفروشن
محمد
۲ بهمن ۱۳۹۲بلانصبت ما هم خر خر میریم 6تا6تا میخریم.به خیالمون که گرونتر میشه و کلاه سرمون میره . زودتر ذخیره میکنیم تا روح بعضیها شادروان بشه.منم میگم نخرید به غلت می افتن.
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۱ بهمن ۱۳۹۲بسمه تعالی
اینو بدونین حتی همه ی تحریم ها برداشته بشه یا قیمت خودرو ها کاهش شدید داشته باشه بازم این بازاریا قیمتشونو کاهش نمیدن.
ایران باید به فکر اینجاش هم باشه!
زیگما
۱ بهمن ۱۳۹۲این توافق زودگذر خواهد بود و شرایط دوباره بد میشود و توافق ها به هم میخورد و غنی سازی از سر گرفته میشود.خواهید دید.
این یک پیش بینی است!
PEUGEOT
۱ بهمن ۱۳۹۲نه زیگما ترو خدا این قد بدبین نباش. خیلی بده که دوباره به شرایط قبل برگردیم.
PEUGEOT
۱ بهمن ۱۳۹۲تو این مملکت چیزی سابقه نداشته ارزون بشه
و برداشته شدن تحریم ها فقط باعث میشه که قطعات دوباره وارد کشور بشه همین. اگه قطعات هم وارد کشور بشه یعنی ایران خودرو و سایپا جون دوباره گرفتن برای کلاه گذاشتن سر مردم. فکر کنم الان شرکت ایران خودرو و سایپا بزرگ ترین جشن تاریخ خودشون رو گرفتن.
فقط امیدوار با برداشته شدن تحریم ها ایران خودرو دوباره با پژو قرارداد نبنده و پژو با نمایندگی بیاد. ای کاش با بنز و تویوتا قرارداد ببنده.
P E U G E O T
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ بهمن ۱۳۹۲درود.
پژو اصلا کار درستی نیست که با بنز قرار داد ببنده!!!!
نه بنز ، بلکه ماشین های لوکس.
ما ماشین کم خرج و ارزون میخواهیم.
مثل : تویوتا . هوندا . سوبارو . میتسوبیشی . شورولت . کرایسلر . فولکس
واگن . اشکودا . رنو . و …..
ماشین لوکس باید مونتاژ بشه.بیشتر هم هدف صادراتی داشته باشه.
ما تو ماشین ارزون موندیم.
خداکنه ماشینهای ارزون امریکا هم بیاد.
((( ایران و المان )))
PEUGEOT
۱ بهمن ۱۳۹۲میلاد جان منم باهات موافقم.ولی ماشین های آمریکایی اکثرا موتوراشون قوی هستش و به همین خاطر مصرف بالایی دارن
از اینا گذشته فکر نمی کنم اینقدر رابطمون با آمریکا خوب بشه که باهاش قرارداد ببنده.
زیگما
۱ بهمن ۱۳۹۲پژو اینطور نیست! فورد فوکوس شورلت کروز دو تا از پرفروش ترین خودرو های امریکا هستن که از نظر فروش در یک قدمی کرولا هستند! از نظر قدرت وموتور هم معمولی هستند.
دوم .میلاد و بقیه دوستان. […]
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ بهمن ۱۳۹۲منظورمو نگرفتی.
الان بیشتر ماشین های امریکایی موتوراشونو تغییر دادن.
به جز استثناها : کوروت و کامارو و چلنجر و ….
فورد با موتور های اکوبوست.
جنرال موتورز با موتور های کم حجم و توربو .
لااقل وارد بشه امریکایی ها.
راستی به جیمیل من پیغام بده.
ایران و المان
sorena330تحریم خودروسازان داخلی
۱ بهمن ۱۳۹۲تعجب مبکنم راجع به این بحث میکنید که ایران خودرو با آلمان ها قرارداد ببنده یا با امریکایی ها…
دوستان گلم از خواب بیدار شین اینجا ایرانه قبلا هم عرض کرده بودم ما سراغ چینی های گمنام میریم مثل زوتیه و از این آشغال ها…
hamed
۱ بهمن ۱۳۹۲باهات موافقم دوست عزیز اما باور کن اگه با پورشه هم قرار داد ببندند اونقدر از توش میخورن قطعتش رو عوض میکنند موتو سمند رو روی بدنه پورشه میزارن به مردم تحویل میدن!!!! همین 206 رو اگه اصلیش رو سوار بشی اونقدر نرم ساخته شده با موتور 1800!!!!! اینا توی همه چیز دست کنند خرابش میکنند!!!
hrf
۱ بهمن ۱۳۹۲دادن حتی یک فرصت دیگر ب خودروسازان داخلی خیانت ب مردم هس. 30 سال فرصت کافی بود
Zonda R
۱ بهمن ۱۳۹۲F.A
توبه ی گرگ مرگه
باید خط تولیداشونو جمع کنن فقط ماشینای ژاپنی و کره ای مونتاژ کنن اونم تحت نظره خوده اونا
hero
۱ بهمن ۱۳۹۲با اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم میشه کاری کرد که خریدار ایرانی سراغ ماشین ایرانی نره
خوشبختانه توی این یکی دو سال این کار انجام شده و اگه اینجوری پیش بره تا دو سال دیگه بساط ایران خودرو و سایپا برچیده میشه
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ بهمن ۱۳۹۲درود.
من میگم قیمت ها ثابت میمونه.شاید یک ذره ارزون بشه.نهایتا 500 هزار
تومان.
ولی ارزوی من اینه که هیچ کس ماشین نخره.فقط دست دوم.چندماه این اتفاق
بیفته ، و دولت هم کاری نکنه ، حساب کار دستشون میاد.
خداکنه که تاکسیرانی هم این اشغالارو نخره.
((( ایران و المان )))
PEUGEOT
۱ بهمن ۱۳۹۲میلاد شما آدرس ایمیلتو دادی نه جیمیل.
منتظر آدرس جیمیلتم.
طوفان
۱ بهمن ۱۳۹۲به خدا تقصیر خودمونه که میریم هر آشغالی این کارخونه های داخلی می سازن رو با هر قیمتی می خریم. نخرید مردم نخرید . اگر به فکر جون و پول خودتون و بچه هاتون هستید نخرید . زنده باد ماشین دست دوم
حسین
۱ بهمن ۱۳۹۲اخه اگر تحریم ها رو ور دارن ولی نتونی پول بدی قطعات بخری چه فایده ای??
اینام با این توافقشون!!!
حمزه
۱ بهمن ۱۳۹۲این دزدهایی که من میشناسم، این نامردایی که من میشناسم، به این سادگیا دست از جیب مردم بر نمیدارن. حالا حالاها برا ماها نقشه دارن و میدوشن مردم رو. اولاش تحریم رو بهونه کردن. الانم میگن تحریمها نقش چندانی نداشته!! هزینه ی خطوط تولید بالاست. کلا رسما دزدن اینا. هربار یه چیزیو بهونه میکنن که آشغالاشونو بندازن به ملت بدبخت
سعید
۱ بهمن ۱۳۹۲اینا به هرشکل ممکن میخوان ماشینای قدیمی و بی کیفیتشونو با قیمتهای بالا قالب کنن به مردم بیچاره ای که از حق داشتن خودروهای روز دنیا اونم با قیمتهای جهانی محروم شدن،پس شک نکنید تحریم بهانس و با لغو تحریمها نتنها کاهش قیمت نداریم بلکه با این بازار غیر رقابتی که ساختن باید منتظر افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل هم باشیم.
50
۱ بهمن ۱۳۹۲هیچی فقط پراید میشه 30 میلیون —- گرون ترم میشه–
Kurosh
۱ بهمن ۱۳۹۲یه اصطلاحی این موقعها می گن: ما که بخیل نیستیم..
ما هم بدمون نمیاد اوضاع اقتصادی صنعت خودرو رو به پیشرفت وثبات بره…
امّا یه چیزی رو که تو این چن سال گذشته ازش عبرت گرفتم؛
گرگ بودن رؤسای ایران فرغون وسایپامونتاژ…
HoSeIn
۱ بهمن ۱۳۹۲سلام…در مرحله اول باید بیایم از سازندگان خودروهای داخلی حمایت تا شاید قیمت کاهش و کیفیت افزایش در مرحله دوم با کاهش قیمت خودروهای وارداتی مسئولین مجاب بشن که قیمت رو کاهش و کیفیت رو افزایش بدن…امیدوارم که چنین اتفاقی بیفته و همه مردم بتونن از بعد خودرو در رفاه کامل باشن و از رانندگی لذت ببرن
محمد
۲ بهمن ۱۳۹۲با اجازه اینا اونقد گرگن که از این حرف شما نهایت سواستفاده رو میکنن.اگه آدم بودن که وضعمون این نبود.با کره شروع کردیم هنوز تو پراید گیر کردیم .پیکان رو گفتن آخریشه اما دارن گاز سوزشو میدن بیرون .آخه سال83 کجای دنیا ماشین گاز سوز وجود داشت .تازه میگن برگشتی های پاکستانه بعد 8سال تازه پسشون دادن.
VAHID JINPACHI
۱ بهمن ۱۳۹۲قیمت ها هیچ وقت ارزان نمیشه..
ما هممون سر کاریم.!
واگذارتون به خدا..
TM
۱ بهمن ۱۳۹۲دلتون رو الکی صابون نزنید.
هیچی نمیشه.
تازه وقتی بنزین 1800 شد اونوقت میفهمین که بهتر که نمیشه هیچ چندین برابر بدتر هم میشه.
متاسفانه تو کشور ما چیزی درست بشو نیست.
HUMMER
۱ بهمن ۱۳۹۲اره منم نه دلم روشن نیست،چرا دروغ بگم
hrf
۱ بهمن ۱۳۹۲تاکسیرانی هم علاقه چندانی ب ایرانی ها نداره. تویوتا هیواندایی و رنو اعلام امادگی کردن برای تامین خودروهای جایگزین تاکسیرانی.
sorena330تحریم خودروسازان
۱ بهمن ۱۳۹۲دلتونو صابون نزنین،مدیر عامل تاکسیرانی درخواست کرد از سایپا و ایران خودرو خودروهاشون رو تامین نکنه اما بعد از این که جوابی دریافت نکرد گفت میخواد از منابع خارجی تاکسی تامین کنه البته نگفت خارجی یعنی کجا اما بعد از این خودروسازان داخلی اعلام کردند که حاضر به تامین ماشین هستند و در جواب مدیر تاکسیرانی گفت اولویت ما با عقد قرارداد با داخلی هاست….
لطفاجو سازی نکنید…
محمد
۲ بهمن ۱۳۹۲دوستان مردمی که ما باشیم حقمونه تحریم بشیم چرا که ما به خودمون رحم نداریم چه رسد به امثال اروپا که به خون ما تشنه اند.
رامتین
۱ بهمن ۱۳۹۲بارها گفتم که دوستان اولا دنبال خودروی داخلی نباشید. شک هم نکنید قیمتها کاهش پیدا نمیکنه و همین حدود میمونه. فوقش 5% تغییر کنه در سال بعد.
و اینکه تلاش کنید با تحصیلات بالاتر و یا داشتن یه کار خوب درآمدی داشته باشید که یک خودروی خارجی ساده بگیرید، مثه تویوتا یاریس. بالاخره 70-80 تومنی باید داشت!
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۱ بهمن ۱۳۹۲وقتی ما هنوز یاد نگرفتیم برای احترام به حق دیگران، الکی زیر دیدگاه شخص دیگه ای نظر ندیم! نمیشه انتظار داشت مردم ما فرهنگ خرید مردم اروپا و امریکا رو داشته باشن تا ارزونی بشه!!!
ali
۱ بهمن ۱۳۹۲من مخالف نابودی صنعت خودروسازی کشورمم . ولی این صنعت باید کاملا از نوع ساخته بشه … باید الویت های اول جذب شرکت های بزرگ و معتبر دنیا و تشویق اونها برای سرمایه گذاری و تولید در ایران باشه… بعدش همکاری با اونها و تحقیق و پیشرفت. شما یه نگاه به ثبت اختراعات جون های این مملکت کنید که تو همین صنعت خودروسازی ثبت شده یا اختراع کردن و هامی مالی نداشتن و یا اصلا خودروسازامون توان اینو نداشتن از این اختراع یا ایده استفاده کنند… واقعا حسرت میخوره ادم… چندین طراح خودرو هم داریم که یا تو شرکت های معروف دنیا مشغول کارند . یا چندین جایزه تو مسابقه های طراحی بردندو جایزه گرفتن ولی کجان ؟ … با این همه پتانسیل ما باید وضعمون این باشه تورو خدا ؟! تنها مشکل ما اینه((( مدیریت))) یه مدیر لایق و با تخصص میخاد و همراهی مسئولان .. حیف
محمد
۲ بهمن ۱۳۹۲داداش ما هم ناراحتیم اما چه میشه کرد ؟
وقتی خودرو ساز داخلی راضی نمیشه به مردم خودش ارزون بفروشه اما به عراق و سوریه مفت میده چطور همایتش کنیم.
باید ارزون بفروشه تا بخرن یا نه .من کارگر آرزوی پیکان 60و پوت به دلم مونده.چطور واسه انرژی هسته ای خرج میکنن اما خودرو نه.میگی سازنده ایرانی .معلومه یکیش همین لامبوره که سازندش ایرانیه.چرا نمیاد چون بها نمیدن .اگه بدن اون ماشین مال ایران میشه نه ایتالیا.شما بفرما همین لامبور چقدر ارز آوری داره .خودرو ساز نمیتونه 8دستی بلمبونه.والا همه میلمبونیم.پس قبول کن حقمونه…..!
امید
۱ بهمن ۱۳۹۲بابا چه بلایی سر ما امده که حتی نمیتونیم با خرید نکردنمون درس خوبی به دشمنان خودمون یعنی سایپا ایرانخودرو لعنتی بدیم بازم این کارو نمیکنیم لعنت به کسی که میگه مجبوریم بخریم عربها هم پارسال مرغ تو کشورشون گرون شد گفتن نمیخریم تا بگنده
اصلا کسایی که میگن مجبوریم بخریم دستشون تو دست سایپا ایران خودرو تو یه کاسه هست
من که قبول ندارم مجبوریم
الاغ مجبوره بار ببره ادم خودش عقل و اختیار داره
ehsan shams
۱ بهمن ۱۳۹۲قیمت ها هیچ تغییری نمی کنه حتی وارداتی چون اونایی که تولید کننده خودرو داخلی هستند بیشترشون توی دولت یه کاره ای هستند
مهدی
۲ بهمن ۱۳۹۲من از خدامه تجریمها لغو نشه.یعنی ایشالا که لغو نشه.شاید بگید این پسره خل شده ولی وقتی تحریم لغو میشه دلار همچنان قیمتش ثابت میمونه و رییس بانک مرکزی علنا میگه نمیذاریم دلار بیاد پایین.وقتی با وجود لغو تحریمها قیمت خودرو افزایش پیدا میکنه بنزین هم داره گرون میشه پس لغو تحریمها چه سودی به حال من و امثال من داره؟ لغو تحریمها باعث میشه داراییهای مسدود شده ایران آزاد بشه اونوقت این پولی که حق ملت مستضعف ایرانه توسط یه مشت دزد غارت میشه و هیچیش به ما نمیرسه.مطمئن باشید از همین الان شکماشونو واسه این پول صابون زدن و یقینا یک ریال از این پولها صرف این مملکت نمیشه و فقط میره تو جیب آقایون.واسه همین من از خدامه تحریمها ادامه داشته باشه و پولهای ایران همچنان بلوکه باشه.حداقلش اینه که اونجا جاش امنه و غارتش نمیکنن.اونا معتمد تر هستند تا برخی مسئولین وطنی. دلم آتیش میگیره وقتی این حقایق رو میگم.
پویا
۲ بهمن ۱۳۹۲امروز رفتم در ماشین فروشی 405 مدل 91 28 میلیون هی روزگار یادش بخیر 3 سال پیش کارنکردش 12 میلیون بود.الان یه دونه فرقون هم نمیتونم بخرم خدا حقمو ازتون بگیره.
محمد
۲ بهمن ۱۳۹۲طرف 3000000000000 ملیارد میکشه بالا کاریش ندارن اما یه وام میخوان بدن پدر آدمو در میارن .ضامن صند فیش حقوقی چک صفته
و….. پدر بیامرز اگه اینارو داشتم وام واسه مردهام بود.ماشینشون هم مثل همین وامشونه یکی دیگه پولو میکشه بالا ما باید بریم رو چوب دیدبانیشون .خدا ازشون نگذره من خواهرم مریضه دوهفته یک بار باید برم شهرستان هر بار فقط 70 80 تومن کرایه میدم .اگه گاری داشتم خرجم بند میاومد .میگیم درست میشه اما نمیشه .
یکی میخواست ایرانو درست کنه.پرسید چه کار کنیم درست شه .گفت یه راه داره اونم اینه که مردمشو بیرون کنی چون همه سر هم کلاه میزارن.تا باشن مشکل هم هست .به خدا هیچکی به حق خودش قانع نیست.پناه بر خداااااااا.