به گزارش خبر آنلاین و بر اساس گفته رئیس مجمع عالی واردات، محدودیت واردات خودروهای سواری دست دوم از اسفند ماه سال گذشته لغو شده و خودروهایی با عمر تا سه سال را از این پس می توان به کشور وارد کرد.
بعلاوه، به گفته محمد حسین برخوردار، به ازای هر سال از عمر خودرو تا سه درصد از تعرفه ورود آن کاسته می شود. وی افزود، این دستورالعمل برای اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شده است. پیش از این نیز واردات خودروهای سنگین دست دوم با مصوبه دولت آزاد شده بود.
اما همشهری آنلاین به نقل از ساسان خدایی، مدیر کل دفتر مقررات واردات و صادرات، این موضوع را رد کرده و اعلام کرد که این مصوبه شامل خودروهای خارجی کارکرده نمی شود و تنها خودروهای نو را شامل می گردد. البته این مصوبه احتیاج به استعلام دوباره از دولت دارد تا مشخص شود که آیا خودروهای مستعمل را نیز شامل می شود یا خیر.
در صورت اجرای این مصوبه، یک خودرو با سه سال عمر را می توان با تعرفه ۹ درصد پایینتر به کشور وارد کرد. این درحالیست که قیمت یک خودرو با عمر سه سال به مراتب نسبت به مدل سال آن کمتر می باشد. در صورتی که خودروی دست دوم نیز شامل این مقررات شود، کاهش بسیار بیشتری در قیمت را شاهد خواهیم بود. بنابراین همانند مورد واردات کامیونهای دست دوم، این مصوبه با مقاومت شدید خودروسازان داخلی نیز مواجه خواهد شد. با توجه به این موضوع می توان همان قسمت دوم گزارش و تنها واردات خودروهای نو با عمر سه سال را انتظار داشت.
بروزرسانی: بخشنامه شماره ۴۰۵۸/۲۵۲۱۷۹/۱۰۳/۲۵۳۷/۷۳/۶ مورخ ۱۳۹۰/۱/۱۶ گمرک ایران، ماده هفت:
ورود انواع خودروهای سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از سه سال گذشته باشد، ممنوع می باشد. بر این اساس مقرر گردید خودروهای سواری که دارای ضوابط فنی بوده و از طرف این دفتر ضوابط فنی آنها به گمرکات اختصاصی ترخیص خودرو ابلاغ گردیده پس از ارائه ثبت سفارش معتبر توسط متقاضی و دقت در مهلت قانونی آن و انطباق مشخصات خودروهای وارداتی با مشخصات مندرج در ثبت سفارش های مربوطه و رعایت سایر مقررات اقدام لازم معمول نمایند. بدیهی است صرفا سال ساخت خودرو ملاک قدمت آنها بوده و مدل خودرو به عنوان ملاک تلقی نمی گردد.
yashar
۳۱ فروردین ۱۳۹۱نه بداره نه به بار از حالا لگن سازهای ما دلپیچه گرفتن!!
mitti
۳۱ فروردین ۱۳۹۱حالا ازادم بشه ماشین نو که نیست….
سعید
۵ فروردین ۱۳۹۴از نوی داخلی بهتره
milki
۳۱ فروردین ۱۳۹۱شاید همه فکر کنن این مصوبه بر ضد حمایت از تولید ملیه اما در واقعیت حمایت از سرمایه ملیه چرا که اگه ماشین درست و حسابی با قیمت پایین دست مردم برسه لگن سازای داخلی مجبور میشن برن دنبال کاشت سیب زمینی و این توسعه کشاورزیه که باعث میشه دنیا محتاج ما باشه
ابادانی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱خدا کنه ازاد بشه اخه تو دبی یه ماشین با 5000 الی 10000 کیلومتر کارکرد رو با نصف قیمت میدن و راحت میشه سرشون کلاه گذاشت
یه متضرزر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱اگه اینی که میگن راست باشه وبه ازای هر سال 3درصد کم بشه با هوشی که از ایرانیها تو دور زدن قانون تو این جور موارد دارن قطعا ایرانخودرو وسایپا کامل ورشکست میشن
قول میدم با خوندن این مطلب هزارتا فکر تو سر هر کدوم از ماها میاد واسه ارزون وارد کردن ماشینای خارجی چه برسه به اونایی که اینکارند……
مجید
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱کسی قیمت پژو 207 واقعی رو میدونه ؟
میشه از دبی وارد کرد برام چقدر درمیاد؟
حمید
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱قیمت پژو 207 تو انگلستان با فول امکانات 12 هزار پوند هست 2 هفته پیش فامیلمون خواست بخره.
پس مال ایران خودرو که میده 21-2 میلیون فقط شکل 207 هست!!!!!!
یه بنده خدا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱تویوتا کمری با سه سال کارکرد رو میشه 3 میلیون خرید توی دبی ما اشنا داریم قیمتا دستمونه ..بذار ایرانخودرو و سایپا ورشکست کنن.یه عمر با جیب ما بازی کردن پراید 4 میلیونی رو الان دارن میدن 11 میلیون.خیلی دلم میخواد ورشکست کنن
cts
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام.می خواستم بدونم مثلا این تویوتا کمری که این دوستمون (یه بنده خدا)نوشته دبی 3 ملیونه با این شرایط جدید بخوایم وارد کنیم چقدر پامون در میاد!اگه کسی از دوستان میدونه لطفا برام توضیح بده.ممنون میشم.
داداش
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱زیره 6میلیون میشه
جواد
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱من تنها آرزوی که دارم اینه که ورشکستگی […] رو ببینم دیگه چیزی از خدا نمی خوام
ashkan
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱الهی امین
Mrez
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱امیدوارم به نظرات دوستان بی احترامی نکرده باشم…اما نظرات بالا شدیدا به دور از دید اقتصادی و بینش درامد زا است.
در حال حاضر تنها صنعت موجود کشور هرچند ضعیف و پر نقص صنعت خودرو سازی است که نزدیک به دو میلیون نفر مسقیمآ با ان سرو کار دارند که بخش اعظمی از تولید کننده قطعه ساز وارد کننده تامین کننده مواد اولیه و کاگران را شامل می شه و متمئن باشید با ضربه به این پیکر بزرگ چرخه بزرگی متلاشی و ضربه آن به بقیه 68 میلیون و دقیقا قدرت خرید شما خواهد خورد
بر خلاف آنچه به چشم می آید تولید کننده در ایران از کمترین سود در این چرخه برخوردار است و به علت سود بالای بانکی و سرمایه گزاری مرم بر روی تورم و به اصطلاح دلالی روز به روز قشر تولید کننده را ضعیف تر می کنیم
شک نکنید با این تصمیم که مانند دیگر تصمیمات سمت و سویی جز سود مردم در آن لحاظ گردیده مشکلات غیر قابل جبرانی رو شاهد خواهیم بود
جنابعالی!
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱همین قشر تولید کننده ای که شما میگین بخاطر بازار انحصاری ایران سالیان سال هست که با خیال راحت ماشین های بی کیفیت رو به مردم میدن و خدا میدونه در این سالها چندهزار نفر از مردم عزیزمون بخاطر بی کیفیت بودن همین ماشینها در تصادفات یا فوت کردن یا دچار نقص عضو شدن. نمیدونم شما رو چه حسابی بیکاری قشر بخصوصی رو به جان مردم ارجحیت میدین!
اما بهتره بدونین تاوقتی واردات خودرو از کشورهای دیگه ازاد نشه و یا تعرفه ها کاهش پیدا نکنه این لگن سازان داخلی با خیال راحت باز جنس های بی کیفیت خودشون رو میفروشن و جان مردم به خطر میافته.
ایران
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱خوب جوابش رو دادی دمت گرم. از قدیم گفتن مرگ یه بار شیون یبار. ما تا چندین سال دیگه باید منابعمون رو صرف خودروهای بی کیفیتی مثل پراید و امثالهم بکنیم تازه ضرر هایی که به جان و مال مردم زدند به کنار…
عباس
۲۵ شهریور ۱۳۹۴ای خدا کی میشه ما بتونیم خودرومون خودمون انتخاب کنیم وقرارنباشه چند شرکت انحصاری داخلی براما تصمیم بگیرند
رضا
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱اینکه به قول دوستمون دو میلیون نفر در صنعت خودرو سازی کشور مشغولند به هیچ وجه کلاه برداری و کمفروشی تولید کنندگان داخلی را توجیه نمی کنه. عزیزانی که در این صنایع کار میکنند در صورت رقابت سالم می توانند محصول با کیفیت تولید کنند و بی کار هم نشوند. در ثانی هیچ عقل سالمی قبول نمیکنه که شصت و هشت میلیون نفر ضرر کنند به خاطر مثلاً بی کار نشدن دو میلیون نفر! این توجیه فقط یک حرف بچگانه برای فریب مردمه.
Mrez
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱بهتر است این را هم اضافه کنم که همچنین پنج برابر تعداد افرادی که به طور مستقیم در صنعت خودروسازی شاغل هستند، به طور غیرمستقیم صاحب شغل میشوند؛
mahmoud
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱منم با mrez موافقم به نظر من ماشین سازای وطنی با فکر کردن به سود به کیفیت تولیداتشون هم اهمیت بدن ضمن اینکه واردات خودرو باعث تکون خوردن صنعت خودروسازی وطنی میشه
tatepito
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱از بزرگترین دلایل شکست خوردروسازهای داخلی عدم مدیریت صحیح و نبود سیاست درست در سطح کلان کشور(در واقع وجود سیاستهای غلط حمایتی) هست
در شرایط فعلی فکر میکنم بهتر باشه که خودروسازان داخلی با هم ادغام شده و یک بازار رقابتی بین خودروسازان داخل و خارج ایجاد بشه(زیرا عملا رقابت سالمی در بازار داخلی وجود نداره و همین امر باعث ضربه زدن به مشتری و درنهایت به خود تولید کنندگان شده که این نیز نشان از عدم مدیریت صحیح دولتی میباشد)و هر سال مقداری از تعرفه های گمرگی برداشته بشه تا هم خودروسازان داخل فرصت کافی برای بروز شدن داشته باشند و هم اینکه فشار کافی روی اونها باشه تا کیفیت خودروها رو بالاتر ببرند
کمال
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱بابا اینها اگه به عنوان 3-4 تا خودرو ساز که دولت و پول نفت و بازار غیر رقابتی رو پشتشون دارند میومدن تو این 7-8 ساله حتا به صورت مشترک سرمایه گذاری میکردن 2-3 تا موتو وطنی 4-6 سیلندر بنزینی و گازوئیلی درست میکردن و جای کپی برداری از نبوغ ایرانی استفاده میکردن کی تو این وضعیت دلار می رفت سراغ ماشین خارجی؟شرکت های خودروساز حتا حاضر نیستن در اون حدی که در توانشون هست برای محصولاتشون مایع بگذارند و هر روز دارند کیفیت رو میارن پایین و از نو آوری دور میشن.به طور مثال سال ها پیش وقتی سمند وارد بازار شد با این که موتورش ایرانی نبود اما چون گام اول بود بااااز تا حدی قابل قبول بود که خودروساز ها در تکاپو هستند اما الان بعد از این همه سال جنازه پژو سمند و پراید رو هی بزک دوزک کردن واقعن توهین به مصرف کننده هست اومده چراغ ماشین روعوض می کنه میگه نوآوری. بابا یک کوچولو از این کره ای ها یاد بگیرید.100 تا ماشین واردای دراید 20-30 تا مونتاژ دارد هنوز از روی همین ها هم نتونستید تکنولوژی طراحی یک موتور رو پیدا کنید؟پس چجوری جنگنده و ناو و موشک میسازید آخه؟خداییش به خود خودروسازها بر نمیخوره تو کشورشون ماشین های مثل هیوندای و کیا و رنو و نیسان و که ماشینهای درجه یک نیست داره بین 80-100 میلیون معامله میشه و ماشین عیونی مردمشون هست.
Mrez
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱تقریبا تمامی دوستان با من مخالف بودند فقط این رو یاد آوری میکنم که بسیاری از تسمیمات این چند سال اخیر با وجود انکه در ظاهر زیبا و پور سود است برای مردم عادی و حتی صنعتگران بسیار پرضرر بوده مانند یارانه نقدی یه همچین روزی در تالار بورس همه با من مخالف بودند اما خطری که امروز صنعت و در پی اون سبد خانواده و قدرت خرید مرم رو هدف قرار داده ناشی از یک طرح به ظاهر خوب اما با اجرای غلط بود که منافع آن به قشر محدودی رسید و امروز شاهد تعطیلی بسیاری از بنگاههای اقتصادی هستیم و رشد بورسمان هم به تورم گره خورده که ناشی از اجرای قوانینی است که که در ابتدا زیبا و عوام فریب است اما بهره آن در جیب اندک جامعه
عذر تقصیر اگر زیاد گفتم
جنابعالی!
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱مطمئن باش اگه واردات خودرو ازاد نباشه و مردم را از داشتن ماشینهای ایمن و روز دنیا محروم کنیم ضررش برای اکثریت جامعه خواهد بود و نفعش برای اقلیت شاغل در صنایع خودروسازی که سالهاست به چیزی جز سود فکر نمیکنن و همیشه کیفیت را فدای کمیت کرده اند! واگر تغییراتی هرچند جزئی در ماشینهای وطنی اتفاق افتاده ( مثل چراغهای ال ای دی و رینگ الومینیومی و حسگر دنده عقب و ایربگ و..) به لطف حضور ماشینهای خارجی در کشور و بالا رفتن سطح توقعات مردم از صنعت خودروسازی بوده..وگرنه حتی این تغییرات جزئی رو هم تاالان شاهد نبودیم.
ایران
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱عزیزم شما برو اول املای فارسی رو یاد بگیر بعد بیا در مورد”تسمیمات” مردم “متمئن” شو!!!!!!!!!!!!!!!
حسین
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱واقا همین و بگو هنوز نمیتونه حرف بزنه..
yashar
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱چاره کار فقط و فقط همکاری و شریک شدن با غول های خودرو سازی و مونتاژ محصولات اونهاست هم اینجور نیروی کار ما فعال می مونن و هم محصولات کیفیت بروز دارند. شرکت نیسان برنده مناقصه تاکسی های نیویورک شده می دونین کجا اونارو می خوان بسازن؟! شرکت توفاس تورکیه شریک نیسان ژاپن!!
همین مگان های خودمون تو تورکیه تولید میشدن بعد ها تو پارس خودرو نصفش چینی شد!
یگانه
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱آقای محترمMERZ ٍمطمئن و تصمیم و این طوری مینویسن !! هر کسی با بهره نسبی از سواد و مطالعه میدونه که پیشرفت صنعت فقظ با داشتن بازار آزاد ممکنه! اگر شرکتهای ایرانی نمی تونن رقابت کنن نشان دهنده بی کفایتی مدیران آنهاست! دلیلی نداره که بدلیل سود یک عده یک ملت از انتخاب در بازار آزاد محروم باشن!
امین
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱اگر این طرح عملی بشه چقدر روی قیمتا تاثیر داره؟
آیا ممکنه بتونیم با 40.30 تومن یک خودروی درست و حسابی در حد اوریون یا جنسیس بگیریم که زیر 50.000 کارکرده؟ یعنی میشه ما به آرزومون برسیم و دیگه اینقدر حسرت نخوریم و مجبور نباشیم خودروهایی که مفت نمی ارزن رو با کیفیت و امنیت و راحتی افتضاح به قیمت سرسام آور بخریم؟!!!!! من که باورم نمیشه!
حسن
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام. ما چقدر بدبخت شدیم که باید ماشین های دست دوم عربها رو سوار بشیم.به نظر من آبرو ریزی!!!
رضا مردانی
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱عرب در بیابان ( تو بنز ) آب یخ می خورد
پراید پارسی معلق می خورد
Mrez
۱ اردیبهشت ۱۳۹۱من قبل از هر چیز بابت اشتباه در تایپم از شما پوزش می خواهم
حق با شماست کسی منکر پایین بودن کیفیت تولیدات داخل نیست و حق مشتری برای بهرهمندی از امکانات بهتر اما من سعی کردم تصریع روند تخریب بدنه اقتصادی کشور رو با این تصمیمات که مستقیما قشر متوسط رو هدف قرار میده رو تا حد سواد و تجربه اندکم تشریح کنم
و به عنوان یکی از همان کم سوادانی که عمرم را شبانه روز در بازگشت به این کشور صرف اعتقاد و عشقم به صنعتی که در این کشور جزو معصوم ترین و پر تالاشترین اقشار از دید من هستند گذراندم اما این بحث من جدای از گرایش صنعتیم تنها به دید اقتصادی بود .اگر شما تنها با یک فرد که در صنعت به عنوان تولید کننده سروکار داشته باشید میدانید که بیشترین تلاشو کمترین سود را از این چرخه دارند چون سرمایه و عمر مدیران بی کفایت و کم سواد این کارخانه های کوچک و بزرگ هستند که تا الان اقتصاد این کشور سرپاست
امیدوارم با کمال احترام به نظر شما دوست عزیز دیدگاه خودم را بیان کرده باشم گرچه تجربه نشان داده در این مملکت باید یک چیز بارها امتحان شود تا قبول کنیم که ضیان بار است
ناشناس
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱من نمی دونم چرا ایرانیها خیلی دوست دارن تو خودروسازی شاخص باشند. حالا از جیب مردم باشه ، مردم متضرر بشن براشون مهم نیست. مزیت نسبی ایران خودروسازی نیست . نفت ،گاز ، کشاورزی …
به خدا قسم ان انگلیسها که انقلاب صنعتی از ان کشور شروع شد، امروز حرفی برای گفتن ندارن .
از ژاپن و کشورهای دیگه خودرو وارد می کنند.
به خدا قسم بدلیل تغییر لحظه ای تکنولوژی برای کشورهای ضعیف تر نمی صرفه وارد این حیطه شوند.
حالا دوست دارید وارد شوید اما نه از جیب این مردم بدبخت !!؟
یه متضرزر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱فک کنم شما اگه این حالت کتابی و روزنامه وار بودن صحبتهات رو یکم خودمونی تر بگین شاید ماهم بفهمیم دقیقا موضعه شما چیه؟ به قول دوستمون همیشه پیشرفت با رقابتی شدن بازار شروع میشه
الان انحصار در تولیدات داخل رو با این وضعیت افتضای کیفی طی این سالهای متوالی…. برام اصلا قابل درک نیست… و دیگر هیچ حالا بیایید هی اشتغال مستقیم و غیر مستقیم رو تحلیل کنید…
سهیل
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱خیانتی و کم فروشی که طی بیشتر از 2 دهه کارخانجات خودرو سازی وطنی به مردمشون کردن واقعاکم نظیره، و فقط به جای بیشرفت و ارتقا علم و فناوری به فکر ابدا روش هایی بودن که هر چه بیشتر جیب مردم رو خالی کنن. حالا واقعا چرا برای سر پا موندن این کارخانجات وطنی دوباره باید از جیب و سلامت مردم جامعه هزینه بشه، و بعضی از دوستان در موردش اصرار دارن، واقعا تعجب یرانگیزه.
شادی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱شرط ها و شروط ها ..اگه گذرتون به امارات یا دبی افتاد مبینید که جفدر ماشین توی پارکینگ هاشون هست که داره خاک میخوره .. با ورود خودرو از امارات به اقتصاد عرب های ملخ خور که ادعای جزایر ایرانی رو میکنن کمک میکنیم ..
پشت پرده سیاست رو که ماها نمیدونیم ..اگه این فرصت رو حالا که زحمت کشیدن دادن بیاین با درایت و هوش ایرانیمون استفاده کنیم و یک بازار دیگه غیر امارات پیدا کنیم و بالا غیرتا از هر جا غیر امارات ماشین وارد کنیم ..زنده باد ایران
Mrez
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱با دوست نا شناس در زمینه تغییر در سیاست گزاری افق صنعتی کشور کاملا موافقم کاملا زیرکانه و دید وصیعی دارید اما اشتباه تمامی دوستان این است که تصور میکنید این طرح از لحاظ اقتصادی به نفع شماست و سود مند میشید! تنها راه رفتن به سمت بازار ازاد یا به قول شما تغییر سیاست صنعتی تغییر پلکانی منفی مالیات بر ورود کالا نه یک تصمیم سریع شما eps شرکت های بورسی ما رو و نوسان شاخص ها رو ببینید با یک نشست خبری به چه اندازه متزلزل میشه تصور میکنید با خاموشی صنعت خودرو چه بلایی سر اقتصاد خانواده و قدرت خرید مردم بیاد
ایران
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱عزیز من، شما خواهشا اینقدر نگران مردم نباش از این اصطلاحات هم بکار نبر من خودم تحصیلات عالی در اقتصاد و حسابداری دارم اگر شما نگران مردم هستی نگران اون پولهایی باش که این مردم مظلوم با تورم 200 درصدی با هزار و یه جون کندن در میارن بعد باید بدن بابت ماشینی که 3 میلیون تومن بیشتر نمی ارزه اگه 7 میلیون باقیمانده رو برای آینده بچه هاشون ذخیره کنن بهتره یا پول زور به سایپا و ایران خودرو بدن…
تورو خدا بس کنید این آسمون ریسمون بهم بافتنو بذارین مردم کمتر عذاب بکشن…..
ابی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱اقا این صحبتا فایده نداره
پیر شدم از بس تو این سایت نظر نوشتم و نظر خوندم
حالا حالاها باید پراید سوار بشیم
سر خودتونو درد نیارید
همش بی فایدس
ارش
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱اطمینان داشته باشید مافیای خودروسازان داخلی نمی ذارن این کار عملی بشه. حالا ما گفتیم
امین
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱منم خیلی دلم میخواد یه bmw اطاق 3 داشته باشم اگه کسی قیمت میدونه بگه ممنون میشم
tatepito
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱دوستان گرامی باید واقعیات دنیای امروز رو بپذیریم
اگر ایران روزی بخاد وارد سازمان تجارت جهانی بشه که در واقع راهی جز این هم نداره پس باید تا اون زمان صنعت و کشاورزی اونقدر قدرتمند باشه که بتونه بدون کمک دولتی روی پای خودش بایسته
اما صنعت خودروسازی ایران همانند یک بچه 50 ساله هست که توی 5 سالگی گیر کرده و رشدی نکرده!!
چه توضیحی از این واضحتر بر ناکارآمدی سیاستهای غلط دولتی؟؟
البته همین قضیه در بخشهای دیگر هم وجود داره ولی چون مردم همیشه چیزهایی رو که دم دستشون هست رو میبینند به بقیه کمتر توجه دارند..
فکر نکنید که وضعیت در کشاورزی و دامداری بهتر از این هست…
من واقعن نمیدونم مسئولان چطور فکر میکنند و چیکار میکنند ولی نتیجه گویای عملکردشان هست.
به امید سربلندی ایران و ایرانی.
tatepito
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱یک چیز دیگه الان به ذهنم رسید من نمیدونم چرا ما ملت منتظریم تا همیشه یکی دیگه یه کاری واسه ما بکنه!
یا منتظریم یکی پابشه تا نیمه راه رو بره بعد دنبالش بیوفتیم!
چرا از خودمون جسارت نشون نمیدیم!
تصور کنید اگه همه مردم به چنین وضع فلاکت باری اعتراض کنند حالا نه مثلن فردا راه بیوفتید تو خیابونا!
میشه اعتراض رو بصورتهای مسالمت آمیز نشون داد
ساده ترین راهش هم اینه که اصلن اتومبیل صفر نخریم
یا با فرستادن پیامهای اعتراضی به مسئولان باعث بشیم در سیاست گذاریشون منافع جمعی رو در نظر بگیرند تا سود عده ای خواص اگر موج اعتراضات گسترده باشه حتمن توجه خاهند کرد
[…]
Mrez
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ایران عزیز من قبلا از امکان در تایپ غلطم عذر خواهی کردم اگه شما هم بخواهید یه متن انگلیسی بنویسید مطمئنا کم غلط ندارید من مثل شما تحصیلات عالی رو !!! ایران نبودم !
ایران
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱DON’T BE TOO SURE ABOUT MY knowledge of English language.
if you had been graduated from iran, you would understand your people’s sorrows. but you don’t….
by the way if you don’t know someone, you had better not misjudge them…. mr genius…