پرونده برچسب مصرف سوخت روز گذشته با اظهارنظر یک مقام مسئول در شرکت بهینهسازی، مبنی بر مهلت دوساله به خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت بار دیگر گشوده شد. رئیس امور استاندارد و تدوین معیار بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در گفتوگو با خبرگزاری وزارت صمت عنوان کرده بود که مرحله جدید اعطای برچسب انرژی به خودروها دو سال دیگر انجام میشود؛ بنابراین خودروسازان دو سال وقت دارند کیفیت خودروهای خود را در مصرف سوخت افزایش دهند.
به گزارش پدال و به نقل از دنیای اقتصاد، داستان برچسب مصرف سوخت بر خودروهای عرضه شده به بازار، سال ۸۵ همزمان با احتمال حذف یارانه سوخت و گرایش مردم به خودروهای کممصرف آغاز شد. نصب برچسبهای مذکور این امکان را به مشتری میداد تا با آگاهى بیشتر نسبت به میزان مصرف سوخت، دست به انتخاب و خرید خودرو بزنند.
در همین راستا در سال ۸۵ کمیتهای با عضویت نمایندگان وزارت نفت، نیرو، صنایع و معادن و همچنین موسسه استاندارد و سازمان بهینهسازی مصرف سوخت تشکیل و طی آن، اعضا مکلف به تدوین استاندارد بنزین مصرفی کشور و البته تعیین معیارهایی برای نصب برچسب انرژی شدند. آنچه که از نتایج رایزنیهای اعضای کمیته مذکور برآمد، این بود که با توجه به بنزین مصرفی در کشور (با اکتان ۸۷) هفت معیار A، B، C، D، E، F، G برای نصب برچسب روی خودروهای تولید داخل در نظر گرفته شد. این در حالی است که برخی از اعضای کمیته مخالف معیارهای در نظر گرفته بودند و تأکید داشتند معیار مصرف باید به جای D روی گرید G قرار گیرد تا به این طریق تولید خودرو در کشور با مشکل مواجه نشود؛ چراکه در صورت در نظر گرفتن معیار D تولید برخی از خودروهای داخلی متوقف میشود، حالآنکه سازمان بهینهسازی معتقد بود که برای تعیین معیار مصرف سوخت همانند سایر کشورها باید استاندارد بر پایه یورو ۲ تعیین شود تا به این طریق امکان ارتقای استاندارد خودروهای داخلی فراهم شود. اختلافات به وجود آمده میان اعضای کارگروه موجب شد تا اجرای طرح به تعویق افتد؛ بهطوریکه پس از تأخیر سه ساله بالاخره در شهریورماه ۸۸ خودروسازان ملزم به نصب برچسب مذکور شدند؛ اما همانطور که گفته شد طبقهبندی خودروها بر اساس مصرف سوخت در هفت گروه A، B، C، D، E، F و G قرار گرفت که معیارD بهعنوان معیار پذیرش متوسط انتخاب شد.
حالا پس از گذشت هفت سال از پرونده پرهیاهوی برچسب مصرف سوخت و در روزهایی که تولیدکنندگان با تحریمهای بینالمللی دستوپنجه نرم میکنند و بر سر ادامه تولید و حفظ تیراژ کنونی به چارهاندیشی نشستهاند، این بار از سوی شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تهدید به توقف خط تولید شدهاند. هرچند کاهلی خودروسازان در ارتقای کیفی محصولات تولیدی و همچنین کاهش مصرف سوخت آنهم در سالهای طلایی خودروسازی کشور امری پذیرفته است، اما حالا به نظر میرسد که نهادهای نظارتی بدون در نظر گرفتن شرایط کنونی زمان را برای تنبیه تولیدکنندگان مناسب دیدهاند؛ بهطوریکه مریم مهدینژاد رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با تأکید بر مهلت دوساله به خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت عنوان کرده است که در مرحله دوم، استانداردهای مصرف سوخت سختگیرانهتر شده، بهطوریکه یک خودرو که در مرحله نخست، دارای برچسب انرژی (A) بود در مرحله دوم نتوانست این برچسب را دریافت کند و یک رتبه افت کرد.
مهدینژاد با اشاره به اینکه ردهبندی برچسب خودرو از «A» تا «G» است، اضافه کرد: تاکنون خودرویی نتوانسته است در مرحله دوم برچسب «E» مصرف انرژی را دریافت کند. رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل همچنین این نکته را مورد تأکید قرار داده که هشت محصول از ۶ کارخانه تولیدکننده خودرو در کشور فاقد استاندارد مصرف سوخت هستند. وی ادامه داده که مرحله جدید اعطای برچسبهای انرژی به خودروها ۲ سال دیگر انجام میشود؛ بنابراین خودروسازان ۲ سال وقت دارند کیفیت خودروهای خود را در مصرف سوخت افزایش دهند. رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با بیان اینکه مرحله آتی اعطای برچسب انرژی سختگیرانهتر میشود، به تولیدکنندگان هشدار داده که با توجه به شرایط فعلی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت نکنند، در ۲ سال آینده نیمی از خودروهای تولیدی کشور قادر به دریافت برچسب انرژی نخواهند بود. مهدینژاد همچنین تأکید کرده که در سال ۱۳۹۴ مصرف نهایی انرژی کشور معادل یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون بشکه نفت خام بود که ۳۰۴ میلیون بشکه از آن در بخش حملونقل مصرف شده است. وی افزود: ۴۷ درصد سوخت مصرفی بخش حملونقل به بنزین و ۳۵ درصد به گازوئیل اختصاص داشته است.
رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تصریح کرد: از ۳۰۴ میلیون بشکه معادل نفت خام مصرفی، ۲۵۸ میلیون بشکه به فرآوردههای نفتی و بقیه به گاز طبیعی فشرده (سیانجی) و دیگر سوختها مربوط است. وی با بیان اینکه روند مصرف بنزین در بخش حملونقل تابع مصرف سوخت خودروهاست ادامه داده است که با وجود سرانه پایین مالکیت خودرو در ایران نسبت به دیگر مناطق، اما مصرف سوخت خودروها در کشور بالاست. مهدینژاد یادآور شد: در ایران به ازای هر یک هزار نفر، ۲۰۰ دستگاه خودرو وجود دارد، درحالیکه این سرانه در آمریکا ۷۹۷ و در ایتالیا ۶۷۹ است. وی گفت: افزون بر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران فرسوده است؛ بهطوریکه ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد میکنند و مجموع خودروهای سبک کشور ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه برآورد شده است. رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: خودروهای داخلی به دلیل کیفیت پایین، دارای آلودگی زیاد و مصرف بالای سوخت هستند؛ به این منظور در سال ۱۳۹۶ میانگین مصرف سوخت خودروهای کشور ۷/ ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بود.
جنوب
۲۱ شهریور ۱۳۹۷تأکید داشتند معیار مصرف باید به جای G روی گرید D قرار گیرد تا به این طریق تولید خودرو در کشور با مشکل مواجه نشود؛ چراکه در صورت در نظر گرفتن معیار G تولید برخی از خودروهای داخلی متوقف میشود.
(فک کنم برعکس نوشته شده)
مزدا
۲۱ شهریور ۱۳۹۷دلیل اینکه این پرونده باز شده اینکه:
رهبر در دیدار با دولت گفت” که مصرف سوخت در کشور خیلی بالا هست حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است وباید این کاهش پیدا کنه به ۷۰ و ۶۰ میلیون لیتر همچنان که در گذشته این اتفاق افتاده بود ”
این جمله رهبری بود به نظرم دولت به همین خاطر دست به کار شده
شاهین
۲۱ شهریور ۱۳۹۷سلام
من مشکلی تو متن ندیدم.
جنوب
۲۱ شهریور ۱۳۹۷سلام .اصلاح شده.متن من کپی پیست از مقاله بالاس.الان متن منو و مقاله متفاوت شد
حسین
۲۱ شهریور ۱۳۹۷تنها راه چاره توسعه سیستم های هیبریدی برای خودرو ها هست!
بعنوان مثال در خودرو تویوتا پریوس از موتور کرولا استفاده شده و موتور برقی!
البته موتور کرولا که ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکنه برای کاهش مصرف سوخت قدرتش به ۹۰ اسب کاهش یافته و در کنار موتور برقی مجموعا نزدیک به ۱۴۰ اسب قدرت تولید میشه!
خب ایرانخودرو هم میتونه با استفاده از نسخه توربو موتور های ملی ( ef7 & ef4 ) سیستم هیبریدی برای محصولاتش توسعه دهد!
قطعا موتور ef4 توربو اگر برای حداقل مصرف سوخت تنظیم شود ( که طبیعتا قدرتش کمتر از ۱۲۰ اسب میشود ) و از یک یا دو موتور برقی در سیستم هیبریدی اش استفاده کند مصرف سوخت زیر ۵ لیتر را خواهد داشت!
در مراحل بعدی میتوان سراغ سیستم های پلاگین هیبرید رفت.
علی
۲۱ شهریور ۱۳۹۷پلاگ این ارزونی خودشون
یه هیبرید ملایم بزنن ما راضی ایم
البته فقط بحث فنی ش
بحث ایمنی چی میشه؟
پایداری و هندلینگ
کیفیت داخلی و …؟
تقصیر خوده این ارگان هاست
یهویی میان ۱۰ تاشون از ۱۰ طرف خودروسازو محاصره میکنن
بعدم تبشون فروکش میکنه بیخیال میشن
باید یه برنامه مدون بشه
مثلا بگه ۲ سال وقت دارید ایمنی حداقل به ۳ ستاره اروپا برسه
بعد از اون هندلینگ و پایداری مثلا به حداقل ۰.۷۵g یا مثلا تست موس با ۷۰ کیلومترسرعت
بعد الایندگی حداقل یورو۵ و مصرف رده C
دونه دونه
نه همشون یهویی
چون سنگ بزرگ علامت نزدنه
حسین
۲۱ شهریور ۱۳۹۷بله ، موافقم
مزدا
۲۱ شهریور ۱۳۹۷بنزین ایران با توربو همخوانی نداره اگه قرار باشه این کار رو کنن باید بنزین رو درست کنن
مهدی دهقان
۲۱ شهریور ۱۳۹۷دلتون خوشه ایران بیاد هیبرید بزنه همین الانشم تو مونتاژ پراید موندن هنو قبول نکردین ما هیچی نداریم نه صنعت نه کشاورزی هیچیمون سر جاش نیس