استارت گرانی ها در دولت سابق زده شد . ماجرا از اواسط زمستان سال گذشته آغاز شد؛ آنجاکه ناگهان صحبت از ورود شورایی به نام شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو به میان آمد و قرار شد این شورا مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی باشد. تا پیش از آن و در بازه زمانی کمتر از یک ماه، خودروسازان حال بسیار خوشی داشتند، زیرا دولت (دولت سابق) رای به آزادسازی قیمت خودروهای داخلی داده بود و آنها حالا اختیار پیدا کرده بودند که خود قیمت محصولاتشان را تعیین کنند. این «اختیار»، سبب شد قیمت خودروهای تولید داخل رشدی شدید را تجربه کرده و مردم شوکه و بهتزده شوند و خودروسازان اگرچه بهت مشتریان را لمس کردند، اما سرخوش از آزادی قیمتگذاری که دولت به آنها داده بود، پا پس نکشیده و مصرانه پای قیمتهای جدید خود ایستاده و کوتاه نیامدند. با روی کار آمدن دولت یازدهم، مشتریان بازار خودرو در حالی همچنان در انتظار کاهش احتمالی قیمتها به سر میبردند که وزیر صنعت در آخرین اظهارنظر خود صراحتا اعلام کرد قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.
خودروسازان پیش از این بارها اعلام کرده بودند بخش زیادی از ارز مورد نیاز صنعت خودرو را از بازار آزاد تهیه میکنند وسهم این صنعت از ارز مبادلهای بسیار ناچیز است؛ بنابراین قیمتگذاری نیز باید بر اساس ارز آزاد انجام شود. حالا هم این اتفاق در حال رخ دادن است و آنطور که در آخرین جلسه مشترک وزیر و خودروسازان تصویب شد، از این پس محصولات خودروسازان تماما با ارز آزاد به تولید خواهد رسید و همان اندک ارز مبادلهای نیز از این صنعت حذف خواهد شد. با توجه به این تصمیم وزیر و استقبال خودروسازان از آن، از این پس قیمت محصولات خودروسازان بر اساس ارز آزاد تعیین خواهد شد.با توجه به تصمیم اخیر وزارت صنعت چیزی که واضح است این است که انتظار هر گونه کاهش قیمت خودرو، انتظاری بیهوده است مگر اینکه شاهد بازاری رقابتی باشیم.
اتفاق اخیر هرچند برای مشتریان بازار خودرو ناخوشایند است؛ اما دقیقا عکس رفتاری است که از جانب مسوولان صنعتی در دولت دهم در رابطه با قیمتگذاری خودرو جریان داشت. آنها همواره این امیدواری را به مشتریان بازار میدادند که قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد در حالی که عملا این اتفاق رخ نداد.
ادامه ی رکود و گرانی مجدد محصولات
هر چند با اظهارات وزیر این انتظار وجود داشت که مشتریان بازار خودرو از نگرانی گران شدن خودرو دست به خرید بزنند، اما آن طور که از بازار خودرو خبر میرسد تغییری در رفتار مشتریان برای خرید خودرو رخ نداده است و حتی رکود بیشتری بر بازار حاکم شده است. علاوه براین رفتار بازار در عین رکودی که در آن جریان دارد ، کاملا برعکس بوده و آن طور که از بازار خبر میرسد قیمت برخی محصولات با افزایش همراه بوده است .
قیمت های خودروهای های تولید داخل
اما سری به قیمتهای بازار خودرو بزنیم. به گفته فعالان بازار قیمت محصولات پژو با تغییر چندانی همراه نبوده است، بر همین اساس پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار این هفته ۳۶ میلیون تومان بوده و ۲۰۷ اتومات نیز با قیمت ۵۶ میلیون تومان معامله میشده است.
صندوقدارهای این خانواده نیز در مدلهای V8 و V9 به ترتیب ۳۷ و ۵۰ میلیون تومان معامله میشوند. مدل V20 این خانواده نیز به عنوان ساده ترین تیپ قیمتی برابر با ۳۴میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.
اما پژو پارس سال طی هفته گذشته ۳۴ میلیون تومان قیمت داشته و مدل دوگانه سوز آن نیز ۳۵ میلیون تومان بوده است.
دیگر فرانسوی بازار؛ یعنی تندر E1 در بازار هفته گذشته ۳۲ میلیون تومان معامله شده و تندر۹۰ پارس خودرو نیز قیمتی برابر با ۳۵ میلیون تومان داشته؛ این در حالی است که مدل ایران خودرویی این محصول ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
رانا، دومین خودروی ملی ایران خودرو نیز ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته در حالی که سمند، اولین خودروی ملی این خودروساز با قیمتی پایینتر از رانا در بازار به فروش میرسد. در حال حاضر سمند ال.ایکس در بازار با قیمت ۲۷ میلیون تومان معامله میشود.
اما بعد از پراید ۱۱۱ که هماکنون در مدل فول خود ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله میشود، گران ترین مدل این خانواده؛ پراید ۱۳۱ با قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. مدل ۱۳۲ این خانواده نیز ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تیبا نیز به عنوان اولین خودروی ملی سایپا همچنان روی ۲۰ میلیون تومان ثابت مانده و از اظهارنظرهای گوناگون تاثیری نگرفته است.
قیمت مونتاژیهای پارس خودرو نیز از این قرار است که ماکسیما همچنان روی ۱۱۵ میلیون تومان باقی مانده و تیانا نیز ۱۴۲ میلیون تومان معامله میشود. قیمت مگان نیز روی ۸۷ میلیون تومان است.
گراند ویتارا نیز به عنوان مونتاژی شاسیبلند ایران خودرو در مدل دندهای خود ۱۲۶ میلیون تومان قیمت دارد و در مدل اتومات نیز ۱۳۰ میلیون تومان معامله میشود.
منبع – روزنامه ی دنیای اقتصاد
زیگما
۱۰ آبان ۱۳۹۲ساکت نمونین مردم.
slr722
۱۰ آبان ۱۳۹۲کی گفته نسل ما نسل سوخته است؟؟؟
نسل ما نسل جز غالست…
ali97
۱۰ آبان ۱۳۹۲بز اونقد بره بالا تا مردم کم بیارن نخرن اینا ورشکست شن
ولی مردم ما فک کنم پراید رو با قیمت 30 میلیون هم یه ماشین ایده ال بدونن
بازم صبر میکنیم
sorena330
۱۰ آبان ۱۳۹۲توروخدا اوناییکه قصد خرید ماشین صفر دارید(مث من )یه سال صبر کنید خودروسازی رو تحریم کنید برین ماشین دست دوم بخرین واسه یه بارم شده یه ان جی او تشکیل بدیم واسه یه بارم شده متحد بشیم تا خودروسازی ایران ورشکست بشه تا نعمت زاده و امثالش بفهمن مردم تصمیم گیرنده ان نه کس دیگه…
توروخدا این شبه ماشین ها رو نخرین بالاخره مجبور میشن کوتاه بیان…
امین
۱۰ آبان ۱۳۹۲وجود امید به پایین اومدن قیمت ها برای مردم باعث شک کردن وامروز و فردا کردن خریدشون شده بود.
برای همین آب پاکی ریختن رو دل مردم که خریداران واقعی با علم به این که قیمت ها تثبیت شده بیان و ماشین مورد نظرشون رو بخرن و بدین ترتیب مسولین میفهمن که آیا واقعا کسی هست که زیر بار قیمت ها بره یا نه و اگر هم رفت که بیاد و پول بی زبونو بده دست اینا که ورشکست نشن.
مردم باید یه خورده تدبیر داشته باشن و زیر بار قیمت ها نرن
آفتاب همیشه پشت ابر نمیمونه . مثل این که رو تقدیر ما ایرانیا نوشتن صبر ایوب
کرمانشاه
۱۰ آبان ۱۳۹۲به گفته رییس سایپا بعضی خودروها مثل مگان عهد بوق و ال نود چون ارز بری زیادی دارن احتمالا تا 30 درصد گرون میشه.یعنی مگان تو نمایندگی میشه حدود صد میلیون!!!!حروم نیست صد میلیون برا مگان و پنجاه میلیون واسه ال نود داد!!! فحش اینجاست وزیر محترم صنعت هم با خنده زیبا گرانی احتمالی خودرو رو اعلام میکنه.اون خندش یعنی مردم ایران خیلی گاگولین…
VAHID JINPACHI
۱۰ آبان ۱۳۹۲به نظر من این تازه اولشه ماشین باز هم گرون تر میشه…
هر کاری کنید باز هم خودرو ساز های ایرانی ور شکست نمی شن چون پارتی کلفتی پشتشونه…
برید ماشین بخرید چون باز هم امکان داره دوباره گرون بشه….
حمید
۱۱ آبان ۱۳۹۲شما رو نمیدونم ولی من حاضر نیستم فهم و شعور و شرف وغیرتمو با لگن عوض کنم که بعدم دو غول دزدی به ظاهر خودروساز بهم بخندن و با پولایی که من واسشون زحمت کشیدم حال کنن.
VAHID JINPACHI
۱۰ آبان ۱۳۹۲متشکریم اقای روحانی.
km
۱۰ آبان ۱۳۹۲ایران تنها کشوریه که آرزوی مردمش ورشکست شدن صنعت خودروسازیشه
mahdi
۱۰ آبان ۱۳۹۲صنعت خودروسازی؟مگه همچین چیزی تو این مملکت داریم؟
کورش
۱۴ آبان ۱۳۹۲منظورش مافیای شبه خودرواندازی بود
کمیل
۱۰ آبان ۱۳۹۲اگر بنابر آزاد شدن قیمت گذاریهاست، دیگه چرا به بهانه حمایت از تولید کننده داخلی این همه تعرفه واردات میگیرید؟ وقتی قراره قیمتها آزاد بشه، حمایت معنی نداره، باید واردات هم آزاد بشه!
من نمیدونم سر مردم و چندجا میخوان ببرن! بس کنید دیگه…
mehran911
۱۰ آبان ۱۳۹۲هیچ کاری از دست مردم بر نمیاد جز اینکه با نخریدنه ماشین صفر (منظورم از نمایندگیه) رکود ایجاد کنند تازه یه دست صدا نداره باید متحد بشیم . یا همه با هم اعتراض کنیم تا این دوشرکت خصوصی بشن که این هم احتمالش نزدیک صفره
احمد
۱۰ آبان ۱۳۹۲به نظر من کار خوبی کردن که لااقل تکلیف مردومو روشن کردن، قبلا هی منتظر بودیم ارزون شه، امید الکی داشتیم حالا میدونیم با چی رو به رو هستیم
من خودم به شخصه ماشین های چینی رو ترجیح میدم هرچی باشه لااقل پولمو واسه ماشینی میدم که برای ساختش همون قدر هزینه شده نه بابت خودروهای از رده خارج داخلی که با هزینه کم ساخته میشن ولی با قیمت گزاف به ما فروخته میشن
مسعود
۱۰ آبان ۱۳۹۲اره به خدا حق با شماس اخه پراید چی داره تازه کیسه هوای الکی هم گذاشتن مسخره س به خدا که شده 20 میلیون همون ماشینای چینی ازشون بهتره
سارا
۱۰ آبان ۱۳۹۲دوست عزیز ماشین چینی هم توسط خودروساز داخلی وارد میشه … با قیمت ناچیز میارن و به قیمت ماشین اروپایی میفروشن … نخرید آقا جان نخرید …
حمید
۱۱ آبان ۱۳۹۲شما چطور به این نتیجه رسیدی که مثلا mvm110 بیست میلیون تموم شده ؟ 315 شی و هشت میلیون تموم شده ؟ نصف تزییناتشون از زباله بازیافتی درست میکنن!!!!
حمید
۱۱ آبان ۱۳۹۲در ضمن چینی ها هم از رده خارجه ، اگه نبود تو اروپا و آمریکا عرضه میشد ولی مطابق با استاندارد نیست اجازه نمیدن بهشون
ramin
۱۰ آبان ۱۳۹۲خدایا یه نگاهی این پایین مایینا بنداز ببین چه خبره
وحید
۲۶ آبان ۱۳۹۲دوست من
چرا به سمت خدا نشانه گرفتی؟
خدا از همه چیز خبر داره منتهی دو نکته رو هیچ وقت فراموش نکن:
1- خدا به انسانها اختیار داده تا بعدا هم هرکسی را به سزای عمش برسونه
2- خدا خیلی صبر داره
Kurosh
۱۰ آبان ۱۳۹۲اینکه هر روز داره اوضاع بدتر میشه؛ یعنی اینکه خودشونم نمی دونن دارن چکار می کنن…
صبر داشته باشید، بزودی خبرهای خوشی میشنویم…
Pooya
۱۰ آبان ۱۳۹۲بابا تو یونان یه مدت قیمت شیر رفت بالا مردو نخریدن واسه همینم شرکتا ضرر دادن و قیمتش اومد پایین
حالا انجارو نگا کن با دادن امید الکی به مردم جنساشونو میفروشن
واین کارو هم تا صد سال دیگه میکننو بعد صد سالم بازم مردم فک میکنن قیمت میاد پایین
علیرضا
۱۰ آبان ۱۳۹۲می خوان به بازار شوک وارد کنن تا مردم برن بگیرن در حال حاضر الاغ سواری شرف داره به فرغون سواری اینا به امید نابودیه کامل صنعت دلالی و مافیاییه خودرو!
ali
۱۰ آبان ۱۳۹۲تنها کاری که مردم ایران میتونن بکنن اینه که یه مدت از اینا ماشین نخرن یعنی یکم دندون رو جیگر بزارن این ماشین های اخرین سیستمو ! یه مدت نخرن … ببینین چطوری تو حول و ولا میفتن … حالا نه نصف قیمت ولی مجبور میشن قیمتو بیارن پایین
VAHID JINPACHI
۱۰ آبان ۱۳۹۲خدا به دادمون برسه…!!!!
مجید
۱۰ آبان ۱۳۹۲رئیس بانک مرکزی قیمت دلار نباید از 3000 تومن پایینتر بیاد ، وزیر اقتصاد گرانی های اخیر به خاطر تحریمها و بالارفتن قیمت دلار و ارزه و قیمت خودرو هم باید با ارز آزاد حساب بشه و قیمتها پایین نمیاد ! و ظاهرا قراره 6 تا 7 درصد هم بالاتر بره شرایط واردات هم روز به روز سختر میشه . دزدی که فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست جناب روحانی .
PRC
۱۰ آبان ۱۳۹۲الان کمپانی های بزرگ دنیا دارن بهترین محصولاتشون رو با قیمت رقابتی عرضه می کنن و هر روز ارزون تر از دیروز! اونوقت تو ایران این دو تا شرکت دارن آشغال ترین خودرو های دنیا رو هر روز گرون تر می کنن… و مردم هم می خرن
تا وقتی ما بخریم اونا هم میفروشن.
محسن.د
۱۰ آبان ۱۳۹۲قبلا گفتم، بازم میگم : “تا وقتی مردم تو صف خرید باشن، هر بلایی سرمون بیاد حقمونه”
LAMBORGHINI DIAM
۲۳ آبان ۱۳۹۲تا وقتی متحد نباشیم همینه!!!!!
حسن
۱۰ آبان ۱۳۹۲لطفا کمی تعقل کنید:
موقعی که دلار حوالی 1000 تومان بود پژو 405 حدود 13 میلیون قیمت داشت که از این رقم راحت 12 میلیون مستقیم به خودروساز می رسید و تا جائیکه من می دونم خودروساز حدود 3 میلیون بهره می کرد. یعنی قیمت تمام شده کلی نه واقعی حوالی 9 تومان بود چون این شرکت ها بهره وری پایینی دارند. حالا دلار 3000 تومان شده و هزینه تمام شده 27 تومان هست. نزدیک 3 میلیون برای ABS ، ایربگ، بیمه و انواع مالیات و … در نظر بگیرید. یعنی حدود 30 میلیون. این وسط می تونید به ازای کاهش کیفیت قطعات، ارزان سازی و حذف شدن هزینه های اولیه بخاطر عدم تغییر خط تولید طی بیش از یک دهه و برگشت قطعات در گارانتی ها، حدود 5 الی نهایت 6 میلیون کم کنید. به رقم 24 میلیون می رسید یعنی کارخونه عملا داره با زور، همون 3 میلیون بهره رو می کنه و این وسط باید سودشو از خوابوندن پول مردم، آپشن های زوری و کارت طلایی بیشتر کنه. کاملا واضحه قیمت خودرو الان تو کفه و تا یه عده دلال تو بازار فعال نباشن کسی حاضر نیست ماشین با موعد تحویل 4 ماه بعد و قیمت نامشخص ثبت نام کنه. این صنعت تموم شدست. فقط کافیه یک سال کسی ماشین صفر نخره. دهنشون سرویس می شه.
داوود
۱۰ آبان ۱۳۹۲سلام
به همه دوستان پیشنهاد میکنم که بیان کمپین تحریم ماشین صفر داخلی رو راه اندازی کنیم و تو شبکه های اجتماعی و … تبلیغ کنیم تا بالاخره این جماعت حساب دستشون بیاد که ” بابا صبر هم اندازه ای داره ” جمع کنید بساط آهن قراضه فروشی تونو و حمایت از صنعت ایرانی نما ! رو …
sorena330
۱۰ آبان ۱۳۹۲به قول دوستان و البته نظرات قبلی خودم بیاین برای اولین بار حرکت جمعیمون رو علیه این دو غول شبه ماشین ساز شروع کنیم… .
خنده ی نعمت زاده وقتی میخواست مژده!ی افزایش قیمت بده خیلی توهین بود”مردم منتظر کاهش قیمت نباشن”
به شعور ایرانی توهین شده…
اشكان
۱۰ آبان ۱۳۹۲خدایا یه نظری به ایران و ایرانی کن
mojtaba..designer
۱۰ آبان ۱۳۹۲اتحاد اتحاد شکست تابوت ساز ها…..
من قبلا هم گفتم باید جو سازی رو بیشتر کنین تا خانواده هاتونو دوستانتون به سمت لگن ها نرند تا یه مدت………
با اس ام اس ایمیل هرچی هرجوری بلدین این وظیفه ی ایرانی بودنتو انجام بدین.
ما میخواییم نشون بدیم ملت ایران مردمانی بافرهنگی هستن و اگه حتی اگه کسانی اشتباه کنن به روشون نمیان تا زمانی که خودشونو اصلاح کنن ولی اگه از همین بزرگیمون سوء استفاده کنن ما هم نشون میدیم که وقت فرصت دادن دیگه تموم شده الآن دیگه وقته تنبیه هستش…..
اشكان
۱۰ آبان ۱۳۹۲حذف تعرفه واردات خودرو و واردات آن حق ما است این به اصطلاح خودرو ارزانی خودتان
محسن.د
۱۰ آبان ۱۳۹۲دیدن فروش کم شده میخوان با این حرف که “قراره گرون بشه”،مردم رو بکشونن واسه خرید (چون مردم رو میشناسن!). حاضرم شرط ببندم!
حسین
۱۰ آبان ۱۳۹۲نمیدونم چرا ولی یه احساس خیلی قوی بهم میگه منافع تمام این دزدی ها و گرانی ها به یه ارگان خیلی خاص میرسه یه ارگانی که مالک همه چیز در ایرانه ……….نظر شما چیه
pentagon usa
۱۰ آبان ۱۳۹۲ملت نخرید بابا نخرید از این دزداى بیشرف ماشین نخرید نخرید اقا نخرید
اسی 2160
۱۰ آبان ۱۳۹۲ماشین هم مثل سن انسان میمونه همش میره بالا تاییدیه یادت نره ؟.///
parsa
۱۰ آبان ۱۳۹۲مقصر اصلی مردم عزیزمونن که عادت کردن به گرونی تازه گرون میشه بیشتر میخرن اخه قوطی پراید چیه 18600000!
واقعا تا وقتی مردم سکوت میکنن و به هر قیمتی میخرن!هیچ کاری نمیشه کرد !
خلایق هر چه لایق…….