ایستگاه خبر

مقاومت در برابر کاهش قیمت خودرو!

فارس: با وجود حذف قیمت‌ خودرو از برخی سایت‌های فروش اینترنتی، دلالان همچنان در برابر کاهش قیمت‌ها در بازار مقاومت می‌کنند و مانع از خرید و فروش خودرو با قیمت‌های پایین‌تر می‌شوند. پس از آنکه شاهد رشد نجومی قیمت خودرو در کشور و درج این نرخ‌ها روی سایت‌های فروش خودرو بودیم،‌ اقداماتی برای حذف قیمت‌ها انجام شد که این مساله تا حدی تاثیر روانی بر بازار داشت؛ اما با این وجود، دلالان و افرادی که خودرو برای فروش دارند همچنان در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کرده و حاضر نیستند آن را با قیمت‌های پایین‌تر عرضه کنند.


بررسی بازار نشان می‌‌دهد با وجود کاهش قیمت برخی خودروها، همچنان نرخ‌ها در بازار غیرواقعی و حبابی هستند به‌طوری که پراید ۱۳۱ با قیمت ۵۱ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود اما خریدار چندانی برای این خودرو وجود ندارد و مردم به امید منطقی شدن قیمت‌ها دست نگه داشته‌اند. سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد گفت: بعد از حذف قیمت‌ها از سایت‌های فروش اینترنتی خودرو، افزایش قیمت خودرو در بازار متوقف شده و در عین حال خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. وی با بیان اینکه قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز طی روزهای اخیر نوسانی نداشته است، گفت: خریداری برای این نوع خودروها نیز وجود ندارد.
موتمنی با بیان اینکه اخیراً شیطنت‌هایی برای افزایش قیمت خودرو در بازار اتفاق می‌افتاد ولی خرید و فروشی صورت نمی‌گرفت گفت: خودرو باید دارای قیمت مصرف‌کننده باشد یعنی از نظر قانونی قیمت فروش خودرو بعد از تحویل از کارخانه مشخص باشد و تعیین کنند که چه میزان سود در فروش یک خودرو قابل کسب است. موتمنی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌های بالایی که برای خودروها اعلام می‌شود، فقط روی کاغذ نوشته می‌شوند، گفت: بازار راکد است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. وی توضیح داد: عده‌ای از دلالان و همچنین برخی از مردم نسبت به خرید خودرو اقدام کرده‌اند و منتظرند تا قیمت‌ها بالا رود و پس از آن نسبت به عرضه خودرو اقدام کنند. در عین حال، متقاضیان نیز برای خرید خودرو دست نگه داشتند و منتظرند تا بازار تعدیل شود. به گفته وی، افرادی که خودرو را در زمان گرانی خریداری کرده‌اند حالا مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و منتظرند تا قیمت‌ها افزایش یابد و پس از آن برای فروش اقدام کنند.

  • واردات قطعه هم افت پیدا کرد


دنیای اقتصاد: گمرک آمارهای صادرات و واردات مربوط به فروردین سال ۹۸ را منتشر کرد. براساس گزارش گمرک، در بخش صادرات و واردات خودرو، قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری و همچنین قطعات یدکی به ترتیب شاهد افت ۵۸ و ۵۹ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته هستیم. در این ماه در مجموع، ۲۹ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۹۰۰ دلار انواع خودرو، قطعات منفصله و لوازم یدکی از طریق گمرکات به کشور وارد شده است. این میزان واردات در شرایطی است که شاهد بودیم طی مدت مشابه سال ۹۷، در مجموع ۶۸ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۵۲۰ دلار انواع خودرو و قطعات مرتبط با آن به کشور وارد شد. بنابراین به نسبت سال گذشته شاهد افت ۵۹ درصدی در بخش واردات خودرو و قطعات متعلق به آن بوده‌ایم.

این افت در بخش واردات خودروی CBU پررنگ تر است. در اولین ماه سال‌جاری شاهد هستیم که ۳۳۵ دستگاه انواع خودروی سواری از گمرکات کشور ترخیص شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، در مجموع هزار و ۲۶ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده بود؛ بنابراین در بخش واردات خودرو به کشور در اولین ماه سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال ۹۷، شاهد افت ۵/ ۶۷ درصدی هستیم. دلیل اصلی این مساله ممنوعیت واردات خودرو به کشور است که از ابتدای تیرماه سال گذشته اعمال شده است.

از دیگر نکات با اهمیت در ارتباط با واردات خودرو، قطعات منفصله و قطعات یدکی، خروج این بخش از فهرست اقلام عمده وارداتی به کشور است. پیش از این همواره شاهد بودیم که خودرو و قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری با ساخت داخل کمتر از ۳۰ درصد در رتبه اول تا سوم فهرست کالاهای عمده وارداتی به کشور قرار داشت؛ اما در اولین ماه سال‌جاری مشاهده می‌شود که این دست از کالاها جایی در میان لیست اقلام عمده وارداتی ندارند. خروج خودرو و قطعات منفصله از لیست اقلام عمده وارداتی بی‌ارتباط با کاهش تولید خودروهای مونتاژی در خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین افت ۹۲ درصدی تولید شرکت‌های خصوصی که اکثرا محصولات برندهای چینی را مونتاژ می‌کردند، نیست. البته جدول ارائه شده توسط گمرک مرتبط با واردات، حاوی اطلاعات دیگری نیز هست. به‌عنوان نمونه در شرایطی که صنعت خودروی کشور سایه تحریم را بالای سر خود می‌بیند و خطوط تولید خودروسازان در این شرایط خلوت شده است، وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار کلان بخش خودرو افزایش عمق داخلی‌سازی را به‌عنوان راهکار مقابله با کاهش افت تولید در دستور کار قرار داده است حال آنکه آمارهای گمرک از وابستگی خودروهایی همچون پراید و تیبا به قطعات خارجی حکایت دارد. به‌طور مثال شاهد هستیم که در فروردین‌ماه سال‌جاری ۸۹ هزار و ۸۸۰ کیلو گرم پلوس تیبا وارد گمرکات کشور شده است.

همان طور که اشاره شد، بخش صادرات نیز در اولین ماه سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت همراه بوده است. طی فروردین‌ماه سال‌جاری در مجموع یک میلیون و ۸۹۰ هزار و ۱۹۰ دلار انواع قطعات از کشور صادر شده است. این میزان صادرات در شرایطی است که در مدت مشابه سال گذشته در مجموع ۴ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۳۳۶ دلار انواع قطعات خودرو از گمرکات سراسر کشور به سمت کشورهای مقصد بارگیری شده بود. در همین حال براساس آمارهای ارائه شده هیچ خودرویی در فروردین امسال صادر نشده است.

اما از مقاصد عمده واردات خودرو، قطعات منفصله و قطعات یدکی به کشور می‌توان چین وامارات متحده را نام برد. این دو کشور در فروردین‌ماه سال گذشته نیز رتبه‌های اول و دوم بخش واردات به کشور را به خود اختصاص داده بودند. در بخش صادرات قطعات خودرو نیز در سال‌جاری دو مقصد پاکستان و عراق رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که سال گذشته عراق رتبه اول را در بخش واردات قطعه از کشور داشت و افغانستان دوم بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (10 ديدگاه)

    امیدوارم روزی با خاک یکسان شن

  2. کافر مقدس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    وقتی شرایطی رو ساختن که مردم پولشون رو بدن به ماشین پراید 100تومنی هم دور از ذهن نیست

    وقتی کالای مصرفی میشه سرمایه

    چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم

  3. هادی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    ***
    وقتی کسی برای پراید ۵۱ میلیونی پول نده قیمت این نمیشه،این ملت پراید ۱ میلیارد هم بشه میخرن
    مستندی بود از یکی نماینده های مجلس میگفت یکی از مدیران ایران خودرو میگفته وقتی ماشین بدون لاستیک هم بزاریم پشت در کارخانه میبرن پس چرا زحمت به خودمون بدیم

  4. مجتبی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (18 ديدگاه)

    دلال خود ایران خودرو وسایپا هست که ماشیناشون میدن به دلالها.وهر روز بشون میگن امروز این قیمت بدین ماشین رو وفردا اون قیمت

    1. نوید جهرمی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      چرا نمیخوایم قبول کنیم که مشکل اول از خود ما مردمه و دلال اول خود مردمن؟
      سزای گرانفروش نخریدنه. تا جهلمون رو کنار نزاریم چیزی درست نمیشه.

  5. Abbas

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    هرچقدر مسئولین مقصرن،ده برابرش خود مردم شریف و دلال مقصرن،ما حدود ده روز پیش میخواستیم یه زمین بخریم ۸۰ میلیون،بعد دو سه روز بعدش بهمون گفت ۸۱ گفتیم مشکلی نیس،وقتی رفتیم سر معامله گفت ۸۵،طرفم بنگاه دار بود نه صاحاب زمین،گفتیم عه اینجوریه؟؟پس بذار سر قبر بابات،متاسفانه دلالی چنان تو گوشت و خون این ملت ریشه زده که هیچ جوره درست بشو نیس

    1. نوید جهرمی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      حرف درست رو گفتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا