رپورتاژ: گروه خودروسازی فاو (FAW) با سابقه حدود ۶۰ ساله یکی از پیشتازان صنعت خودروسازی در جهان است. این شرکت خودروساز چینی دارای سبد محصول متنوعی بوده و از انواع کامیونها و وانتها تا سواری و … را تولید میکند.
فاو را در کشور ما با برند بسترن میشناسند؛ برندی که تحت مالکیت شرکت دولتی چینی بوده و در ایران توسط گروه خودروسازی بهمن مونتاژ و عرضه میگردد. این خودروی چینی حدود ۳-۴ سالی است که با برند بسترن B50 و سپس بسترن B50F بهطورجدی وارد بازار ایران شده است. پس از دو مدل معرفیشده ۱-۲ سالی است که مدل B30 نیز توسط گروه خودروسازی بهمن به فروش میرسد. هرکدام از این مدلها مزایا و معایب خود را دارد که با اطلاع از آنها میتوانیم تصمیمگیری بهتری داشته باشیم. اگر شما قصد خرید یک خودروی چینی در رنج قیمتی متوسط را دارید؛ بسترن میتواند گزینه قابل قبول برایتان باشد و اگر در انتخاب بین مدلهای مختلف خودروی بسترن ماندهاید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم که مقایسهای بین بسترن B30 و بسترن B50 داشته باشیم :
طراحی و دیزاین
بسترن همانند بسیاری از ماشینهای چینی که نسب به گذشته توجه بیشتری به ظاهر خود داشتهاند، زیبا طراحی شده است. کار طراحی این ماشین توسط شرکت ایتال دیزاین صورت گرفته است.
مشخصات فنی
بسترن B30 از پیشرانه ۴ سیلندری ۱۶۰۰ سیسی با قدرت ۱۰۷ اسب بخار بهره میبرد که میتواند گشتاوری حدود ۱۵۵ نیوتن ایجاد کند. از آنطرف بسترن B50F از پیشرانهای ۴ سیلندری ۱۸۰۰ سیسی استفاده میکند که میتواند قدرتی برابر با ۱۴۳ اسب بخار و گشتاوری قریب به ۱۷۳ نیوتن تولید کند. شتاب B50 نسبت به B30 بیشتر بوده و صفرتا صد در ۱۲ ثانیه طی میکند که در مدل B30 این مقدار ۳ ثانیه بیشتر است.
هر دو مدل از گیربکس اتومات ۶ سرعته استفاده میکنند. طبق نظر کارشناسان گیربکس بسترن برای رانندگی در شهر مناسب بوده ولی ممکن است در مسیرهای کوهستانی و جاهایی که سرازیریهای جدی دارد راننده را اذیت کند، چراکه تمایل به سبک کردن دنده وجود دارد.
در هردو نمونه از زنجیر بهجای تسمه تایم استفاده شده است که خود یک مزیت بهحساب میآید. البته در نمونههای اول بسترن همین موضوع باعث ایجاد صدا و لرزش شده بود که در مونتاژهای بعدی با استفاده از فناوری NVH (سیستم کاهش صدا و لرزش) بسیاری از این قبیل مشکلات برطرف شد.
باید گفت بسترن در مقایسه با رقبای چینی خود در بازار ایران از ارزش خرید نسبتاً خوبی برخوردار است. اگر جوان هستید شاید خرید بسترن B30 برای شما مناسبتر باشد و اگر در سن و سال میانسالی قرار دارید بسترن خرید بسترن B50 یا B50F میتواند حس آرامش و متانت خاصی را به شما القا کند.
در بازار امروز ایران قیمت بسترن B30 چیزی در حدود ۱۳۰ میلیون تومان است. برای خرید بسترن B50F نیز بایستی چیزی در حدود ۱۷۰ میلیون هزینه کنید. البته مدلهای کم کارکرد این خودروها نیز میتواند گزینه مناسبی برای کسانی که بودجه کمتری دارند باشد. با مراجعه به سایتها و اپلیکیشن های خرید و فروش خودرو نظیر دیوار میتوانید قیمت فروش بسترن B30 و بسترن B50F را هم در مدلهای صفرکیلومتر و هم در مدلهای کارکرده مشاهده کنید.
منبع : ویرلن
حسین
۲۰ دی ۱۳۹۷ما ۴ ساله b50f داریم ، خداروشکر با وجود استفاده زیاد در انواع جاده ها (۱۰۵ هزار کیلومتر) ماشین مشکل خاصی نداشته!
موتور که نیازی به تعمیر نداشته و فقط قطعات مصرفی عوض شده ، یکبار شرکت فراخوان داد و کولر های خودرو ها رو عوض کرد.( اما بازم کولرش در دما بالا خیلی خوب نیس و حتما پیشنهاد میکنم شیشه ها رو دودی کنید).
از لحاظ هندلینگ ، امکانات ، صدای موتور ، کیفیت و … هم متوسط رو به بالا هست!
البته کمی مشکل مونتاژ در بعضی نمونه ها بوده که باعث صداهای اضافی بوده اما مال ما چون سری اولی هست خداروشکر مشکلی نداشت.
فقط افت قیمتش زیاده! یادمه سال ۹۳ که ما این ماشین رو ۷۴ خریدیم ، گرند کمری ۶۰ بود! الان اون ۸۰ میلیون گرونتر از ماشین ماست! ۷۴ میلیون میشد بیشتر از ۲۰ هزار دلار! اما الان ۱۲ هزار دلار ارزش ماشین مون شده!
کاش حداقل b50rs وارد بشه!
مهدی
۲۱ دی ۱۳۹۷کمری میخریدی هم سود میکردی هم حالش میبردی و موقع فروش افت هم نداشت دنبال مشتری هم نمیدویدی و از نمه مهمتر میشد راحت بدون استرس چندین سال دیگه هم استفاده کنی ونگران تامین قطعه هم نباشی البته میتونستی از محصولات کره ای مدل بالا هم بخری که اونم خوب بود
حسین
۲۲ دی ۱۳۹۷والا من خیلی گفتم ولی پدرم گفتم فقط ماشینی که مونتاژ داخل باشه میخره!
الانم میگه ناراحت نیستم از افت قیمت ، چون پول ب خارجی ها ندادم!
بالاخره هر کس یکجوره!
ایشونم چون خودش صنعتگر بوده ، اینجوری هس!
arash
۲۱ دی ۱۳۹۷من بنظرم آریو ماشین خوبیه نسبت ب اینا و نسبت ب پولش ولی سایپا نمیدونم چشه ک قطعاتش رو کم وارد میکنه انگار از قصد نمیخواد جا بیفته
مهبد فرهودی
۲۳ بهمن ۱۳۹۷سلام، ممنون از اظهارات ارزشمندتون. من از خرید بسترن صرفنظر کردم
مهدی
۱۰ بهمن ۱۳۹۸بسیار ماشین خوب هست من که راضیم سواریش عالیه هیچ مشکلی هم نداشته تا الان b30
فرزین
۳ خرداد ۱۴۰۰بسیار ماشین خوبی هستش b50f
علی
۱ بهمن ۱۴۰۲در مورد شتاب بسترن به طرز زیرکانه ای نوشته ۳ ثانیه نسبت به b50 کندتره و نگفته صفر تا صد این خودرو ۱۵ ثانیه هست ..طبیعیه خب با ۱۰۷ اسب بخار ننیتونه ماشین چابکی باشه ولی گفته برای جونها مناسبه..کلا تناقض زیاد داره و البته آریو که ۱۱۲ اسب بخار هست کمی قویتره ولی خیلی در مورد ضعف شتاب این خودرو نوشتن در سایتها….از اونجایی که هیچ چیز تجربه نمیشه بنده هر دو را سوار شدم و از نظر شتاب و قدرت در یک سطح هستند البته به نظرم گیربکس ژاپنی بسترن کمی عملکرد بهتری نسبت به گیربکس کره ای آریو داره. از نظر ایمنی تست های آریو زوتی موجود هست ولی بسترن تست تصلدف پیدا نمیشه ازش و این نشان دهنده بهتر بودن وضع ایمنی آریو هست نسبت به بسترن که نکنه مهمیه چون اگر چینیها ماشین ایمن بسازن حتما تست تصادفش هم مپخش میکنن و بلعکس