دنیای اقتصاد: شهروندان ایرانی عصر جمعه گذشته بازهم شاهد مناظره بر سر «قیمت خودرو» بودند، موضوعی که در این سالها همواره بحث بر سر آن داغ بوده و طی چند ماه گذشته، داغتر از هرزمانی دیگری شده است.
در این مناظره تلویزیونی که دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (بهرام پارسایی و محمدرضا منصوری) به همراه رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی (محمدرضا نجفی منش) و همچنین یک کارشناس اقتصادی (امیرحسین کاکایی)، میهمانان اصلی آن بودند و بر سر این مسئله بحث کردند که بالاخره قیمت خودرو آزاد شود یا همچنان دستوری باقی بماند. این چندمین مناظرهای است که در این سالها بر سر قیمت خودرو برگزار میشود و معمولاً نیز با به حاشیه رفتن بحث اصلی، دستآخر افکار عمومی چندان متوجه نمیشود کدام روش (آزادسازی یا سرکوب قیمت) به نفع تولیدکنندگان و مصرفکنندگان است. در مناظرههای قبلی، همواره مخالفان آزادسازی قیمت خودرو، افزایش قیمت را خلاف انصاف و اجحاف در حق مصرفکنندگان دانسته و خودروسازان را متهم به گرانفروشی میکردند و این بار نیز همین اتفاق رخ داد.
از آنسو موافقان آزادسازی نیز با پیش کشیدن مباحث کارگری و هشدار بابت تعطیلی خودروسازان و قطعهسازان، افزایش قیمت را نیاز ضروری دانسته از ورشکستگی صنایع خودرو و قطعه در صورت ادامه سیاست سرکوب قیمتی صحبت به میان آوردند.
این روال در مناظره عصر جمعه نیز ادامه یافت تا مخاطبان شاهد حرفها و ادعاییهایی تکراری از سوی هر دو گروه موافق و مخالف آزادسازی و افزایش قیمت خودرو باشند. این در شرایطی است که دولت همچنان در تعیین تکلیف نهایی قیمت خودروهای داخلی تعلل کرده و مشخص نمیکند سرانجام قیمتگذاری آزاد و در حاشیه بازار خواهد بود یا کماکان دستوری. مناظره عصر جمعه البته به جز مسائل تکراری، حاوی برخی اطلاعات و ادعاهای البته ثابت نشده بود، از جمله اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خودروسازان را مافیا خطاب و آنها و دلالان را در یک قالب گنجاندند. آنها تأکید کردند که مافیای خودروسازی اجازه ورود سرمایهگذار خارجی را به کشور نداده و حتی سبب رانده شدن رنو از ایران شده است. از آنسو نماینده زنجیره خودروسازی کشور و کارشناس حاضر در برنامه نیز تأکید کردند که اگر مجلس به وجود مافیا در خودروسازی اعتقاد دارد، پس چرا جلوی آن را نمیگیرد؟ آنها همچنین تأکید کردند که تا به امروز ۳۷ درصد از نیروهای قطعهسازی تعدیل شدند و اگر سرکوب قیمت خودرو ادامه یابد، زنجیره خودروسازی کشور یک یا دو ماه دیگر بیشتر دوام نخواهد آورد.
از دیگر ادعاهای مطرح شده در مناظره عصر جمعه، بدهی ۵۰ هزار میلیاردی خودروسازان بود. به گفته میهمانان مجلسی مناظره، از این رقم، ۲۸ هزار میلیارد به بدهی بانکی خودروسازان اختصاص دارد و ۱۵ هزار میلیارد آن نیز مطالبات قطعهسازان را شامل میشود. مجلسیها همچنین عنوان کردند که اگر همین حالا کل خودروسازی کشور را تعطیل و اقدام به واردات خودروهای هیبریدی (به جای کل تولید خودرو در کشور) کنیم، سود آن برای مملکت و شهروندان، بیشتر خواهد بود. در پاسخ به این ادعا، نماینده زنجیره خودروسازی کشور (نجفیمنش) تأکید کرد که ممنوع شدن سایت ثبتسفارش خودرو، بهدلیل مشکلات ارزی است و دولت چون ارز به اندازه کافی ندارد، این ممنوعیت را لحاظ کرده و قصدش حمایت از صنعت خودرو نبوده است.
اما مسئله مهم دیگری که اتفاقاً طرفین مناظره بر سر کلیت آن توافق نظر داشتند، لزوم رقابت در بازار خودرو در راستای کاهش قیمت و افزایش کیفیت بود. بااینحال، میهمانان مجلسی معتقد بودند در حال حاضر بازار خودرو ایران شرایط گلخانهای دارد و رقابتی در آن به چشم نمیآید و همچنین تیراژ روندی نزولی دارد، بنابراین، آزادسازی قیمت در این شرایط، کاملاً به زیان مصرفکنندگان و به نوعی خطرناک است. آنها تأکید داشتند که در یک شرایط کاملاً رقابتی (وجود خودروسازان متعدد و آزادی واردات خودرو)، تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار و حتی آزادسازی کامل قیمتگذاری، ایرادی ندارد. مجلسیها در عین حال معتقد بودند آنچه قیمت خودروهای داخلی را در بازار بالا برده، کاهش عرضه از سوی خودروسازان بوده و آنها این کار را کردهاند تا در صورت اجرایی شدن طرح تعیین قیمت خودرو ۵ درصد زیر بازار، قیمتها را به شدت افزایش دهند.
در مقابل این ادعا اما نماینده زنجیره خودروسازی و همچنین کارشناس حاضر در مناظره، تأکید کردند تیراژ خودرو بهدلیل مسائلی مانند تحریم و همچنین مشکلات و محدودیتهای داخلی (عدم ترخیص به موقع قطعات از گمرک و افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه)، پایین آمده است. آنها تأکید کردند که اگر افزایش میانگین ۷۰ درصدی قیمت تمام قطعات و مواد اولیه را در نظر بگیریم، قیمت خودروها نیز باید ۷۰ درصد بالا برود.
مناظره جمعه شب اما یک نظرسنجی را در خود جای داده و از مخاطبان پرسیده شده بود تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها به جیب کدام گروه میرود؛ خودروسازان، دلالان یا مصرفکنندگان؟ هرچند نتیجه نهایی نظرسنجی در انتهای برنامه اعلام نشد، بااینحال اعلام نتایج در اواسط برنامه مشخص کرد تا آن لحظه حدود ۶۰ درصد از مخاطبان معتقد بودند این سود به جیب دلالان میرود.
مرتضی مقدم
۱۲ آذر ۱۳۹۷این درست که قیمت همه چی رفته بالا و خودرو و قطعه هم نمیتونه از این داستان مستثنی بشه اما مساله این جاست که سیستم خودروسازی کشور به مردم بدهکاره.آیا وقتی با دلار هزار تومنی و به دلیل انحصار بازرار و ممنوعیت واردات ، پرشیا رو میدادن نوزده ملیون ابراز نارضایتی میکردن یعنی نوزده هزار دلار.قیمت الان یه تویوتا کرولای صفر.آیا وقتی که با سود دویست و سیصد درصدی تولید میکردن گامی در جهت نوآوری و پیشرفت و به روزرسانی و صادرات و تحقیق و توسعه و بومی سازی واقعی این صنعت و … برداشتن؟نه.هرگز.فقط به فکر سود بادآورده و افزایش قیمت سهام خودشون بودن.فقط به فکر پر کردن جیب های بی انتهای خودشون بودن.من با تمام وجودم حامی تولید ملی هستم اما خوروسازا به مردم و کشورمون خیانت کردن.نباید ازشون حمایت بشه
NAVID۰۰۹۸
۱۲ آذر ۱۳۹۷مرتضی مقدم .
این دیگه خیانت نیست .
این جنایت علیه بشریت در زندان آ شویتس لهستان هست که داره در ایران مردم را به سبب ایمنی فاجعه بار ، سَلاخی میکنه .
Majidsh
۱۲ آذر ۱۳۹۷همه اش بازی برای خالی کردن ته مانده جیب مردم،
جبران کمبود درآمد از طریق دروغگویی و گذاشتن کلاه بر سر مردم از همه جا بیخبر
یک روز دلار یک روز خودرو
چرا کسی نمیاد بابت چند صد هزار نفری که تو ده سال گذشته تو همین ماشین ها کشته شدن چیزی بگه و عذرخواهی کنه
چرا وقتی به بهانه تولید داخل عوارض ۲۰۰ درصدی رو ماشین وارداتی گذاشتن و الان که ارز رفته بالا میگن ما همه چیزمون وارداتیه کسی جواب نمیده
خب اگر قرار بود قطعه رو واردات کنید حتی چرا از اول مثلا تویوتا وارد نکردید
جواب این سوالات رو همه میدونن چون خیانتشون فاش شده
NAVID۰۰۹۸
۱۲ آذر ۱۳۹۷بدون شرح …..
کارشناسامون اِنگار از دنیای دیگه ای اومدن .
ببینید صنعت دست اینهاست که از خودرو فقط چهار چرخش را دیدند (( البته برای ما مردم ، نه خودشون و فرزندانشون)) .
MORI
۱۲ آذر ۱۳۹۷حس میکنم آخراشونه…
Majidsh
۱۲ آذر ۱۳۹۷حس نیست
واقعیته
sina7
۱۲ آذر ۱۳۹۷اونایی که مث من ماشین ندارن با دیدن قیمتا افسرده میشن
ولی یه سری که قبلا ماشینشونو خریدن الان دارن کیف میکنن میگن جک اس5 من شده 200 میلیون
اون بالادستیا که میلیارد میلیارد میره تو جیبشون اصن واسشون مهم نیس بنز رو 500 میلیون بخرن یا 1 میلیارد،کلا پول خرد ته جیبشونو میذارن کنار که باهاش واسه زن و بچشون ماشین بخرن
ازون ور یه سری میان میگن تحریما اثر نداره بعد نوچه هاشون مینالن که به خاطر تحریم قطعه نداریم ماشینو گرون کنید تا بتونیم تولید ملی رو بدیم دست مردم
خلاصه حرف زیاده ادم نمیدونه از کجا بگه
NAVID۰۰۹۸
۱۲ آذر ۱۳۹۷Sina 7 نازنین ،
امیدوارم شما هم به مراد دلتون برسین و بهترین خودرو را به سبب تلاش و فعالیتتون در بازار کار ، بدست بیارین .
اما مطمئن باشین همه ما ضرر میکنیم ، چه خودرو داشته باشیم ، چه نداشته باشیم .
همه ما مردم ، چه کارمند ، چه کارگر و چه بازاری ، دستمون مثل زنجیر توی دسته همه .
اگر کارگر و کارمند کار نداشته باشه و دستمزد نگیره ، چطوری میخوان از بازاری خرید کنه و اون بازاری چطوری میخواد پول اجناس خودش را به عُمده فروش بپردازه و همینطور این زنجیره ادامه پیدا میکنه تا جایی که اقتصاد فلج میشه و این میشه که در حال حاضر میبینیم در سفره خالی مردم .
پولهایی که کشیده شده به سمت کشورهای عربی به هر دلیلی و ما مردم داریم جور این سیاست اشتباه را پس میدیم .
sina7
۱۳ آذر ۱۳۹۷قربونت داداش
امیدوارم هرکسی به چیزی که لایقشه برسه
منم واسه همین گفتم اونایی که فکر میکنن سود کردن احمقن
اگه به هر دلیلی اون شخص مجبور بشه ماشینشو بفروشه به احتمال زیاد با این قیمت گزاف نمیتونه دیگه همونو بخره
تا وقتی بالادستیا ادعای قیم بودن تو کل جهان رو دارن وضعمون همینه
با همه کار دارن
فکر میکنن از امریکا و همه کشورای دنیا بزرگ ترن
وکیل مدافع همین عراقی هستن که 8 سال به خاک و ناموس ایران حمله کرد
الهی
۱۲ آذر ۱۳۹۷لعنت به این شبه مناظرات………………
دانیال
۱۲ آذر ۱۳۹۷من به شدت موافق آزادسازی قیمت ها هستم. وقتی دلار از هزار تومن شد ۳.۵ پراید هم قیمتش دو برابر و نیم شد. به نظرم الان پراید رو بکنید ۵۰ میلیون که قیمتش درست در بیاد. پژو پارس هم ۱۰۰ میلیون خیلی خوب میشه. چون دیگه کسی توان خرید شو نداره. وقتی کسی توان خرید نداشته باشه تولید هم نمی تونه بفروشه وقتی نفروشه پول در نمیاد پول در نیاد هم تعطیل میشه. و به این ترتیب از شر خودرو سازی داخلی خلاص میشیم راحت. دیگه هم نمیاد تو تلویزیون در موردش مناظره کنید.
بهراد
۱۲ آذر ۱۳۹۷ذات خراب همیشه خودشو نشون میده.
انسان های خوب کار های خوب می کنن و انسان های بد کار های بد.
گاهی انسان فراموش میکنه که قراره یه دست پارچه و یه قبر 2 متری خونش باشه
هر چقدر سن میره بالا انسان حریص تر و حریص تر میشه تا دنیا رو بدست بیاره تا بیشتر خودشو ارضا کنه و در آخر دنیا میگه ته من از اولش هیچی نبود و دیگه چیزی دیگری ندارم که بدم بهت ، آدیوس آمیگو
حمیدرضا
۱۲ آذر ۱۳۹۷اصلا بحث کردن فایده نداره وقتی واردات ممنوعه خودروی کارکرده خارجی از قیمت نوش اون ور مرز گرون تره و یه عده دارن از این میون ماهی میگیرن و مردمم هم که مجبورن با اجناس چند دهه از رده خارج شده کنار بیان
سامان
۱۳ آذر ۱۳۹۷درود بر دکتر پارسا ولی هرچی اینا حرف حق میزدن آقای کاکایی طلبکارانه تر ادامه میداد ……..