اولین برنامه مناظره با نگاهی به صنعت خودروسازی ایران و قیمت اتومبیلهای تولید داخلی جمعه پخش میشود.
سعید نبی تهیه کننده برنامه مناظره با اعلام این خبر اضافه کرد: این هفته آقایان داوود میرخانی رشتی مدیر عامل سابق ایران خودرو، حمیدرضا فولادگر نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر جمشید پژویان استاد دانشگاه، دکتر محمدحسین ادیب استاد دانشگاه و مهندس رضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان ایران با حضور در برنامه مناظره این هفته به بررسی قیمت تولیدات داخلی خواهند پرداخت.
وی اضافه کرد: هدف اصلی در تولید برنامه مناظره بررسی ریزبینانه و دقیق مسائل و موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه مان است و امیدواریم در پایان هر برنامه و در کنار بیان مشکلات و مسائل به راهکارهای عملی نیز دست یابیم.
برنامه مناظره کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیماست که در استودیوی ۱۱ و با همان دکور مناظره هشت نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری هر جمعه ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹:۳۰ با اجرای مرتضی حیدری و تهیهکنندگی سعید نبی روی آنتن شبکه یک سیما میرود.
از این فرصت استفاده کرده و در قسمت نظرات سوال های خود را مطرح کنید شاید مورد توجه مسئولین و تیم برنامه مناظره قرار گرفت.
یه آقایی
۲۴ مرداد ۱۳۹۲مهندسین خودرو ساز ما استعداد طراحی خودرو را ندارند. اونها باید در بخش های دیگری به کار گمارده شوند برای مثال: لنت ترمز پارس تولید کنن، آب حوض بکشن، حالا اگه این وسط پیرزنی هم بود خفه کنن
محمدرضا
۲۴ مرداد ۱۳۹۲پیرزن هاشون همین ملتن که تقریبا 35 ساله خفشون کردن . . .
ارمین
۲۵ مرداد ۱۳۹۲سئوال 1-آقای پژویان در مصاحبه هفته پیش گفتند شورای رقابت تعداد کارشناساش کمتر از 6نفره,با این شمار کارشناس چگونه 5ماه پیش بدون یک ارزیابی درست و محاسبه قیمت تمام شده به خودشون اجازه دادند مثل یک آدم عامی بگویند قیمت خودرو خیلی بالاست و بعدا 3بار قیمت اعلامی خودشون را تکذیب کردند و آخر سر اونقدر افزایشش دادند که تقریبا به همون قیمت اسفند رسیدند ولی نتیجه اون اعلام نظرهای بی اساس رکود مطلق بازار خودرو شد؟
2-چه عاملی موجب ناکارآمدی صنعت خودروئی است که 40 سال پیش به روزترین خودروهای دنیا را مونتاژ میکرد مانند کادیلاک و بیوک و شورولت و پیکان و جیپ را میساخت اونم در مدلهای مختلف مثل کار,جوانان,اتوماتیک و ضمنا واردات نیز کاملا آزاد بود اما اکنون با اینهمه پیشرفت صنعت خودرو و ارتباطات در دنیا هنوز همون ماشینهای 40 سال پیش هم قادر نیستند تولید کنند؟
M3 E92
۲۵ مرداد ۱۳۹۲بدترین قسمت بدبختی این است که هیچ راهی برای فرار از آن وجود ندارد..
اشكان
۲۵ مرداد ۱۳۹۲سلام آقایون شما رو به خدا واردات خودرو را آزاد کنید وتعرفه واردات را حذف کنید چقدر دیگه مردم با این به اصطلاح خودرو داخل که در واقع ارابه مرگ هست جانهایشان را از دست بدهند تا به کی این به اصطلاح خودرو داخل که در واقع ارابه مرگ هست هوای کشور را آلوده کند ؟؟؟ تا به کی هزاران انسان جان عزیزشان را از دست بدهند
محمد
۲۵ مرداد ۱۳۹۲سلام دوست عزیز
اشتباه نکن ما توان طراحی و تولید داریم اما سرمایه گذاری کافی نیست
احسان -ب
۲۵ مرداد ۱۳۹۲اگر ما با کشور های اروپای و امریکااااا دوست بشیم به غیر از فرانسه . ای کشورهای اروپای و امریکا میتوانند در صنعت خودرو سازی به ما کمک کنن الان تمام صنعت خودرو سازی جهان با همدیگر کمک میکنن چرا ما نباید با اینجور کشور ها همکاری کنیم .ایا صنعت خودرو سازی خوبی داریم .ما میتوانیم با همکاری با این کشورها صنعت خودرو سازی بهتری در خاور میانه داشته باشیم ما از لحاظ طراحی کاملا مشکال داریم .به خدا بهتریت را این است که با کشور های دنیا دوست شویممممممممممممممم
هومن
۲۸ مرداد ۱۳۹۲مشکل کشور ما همین اتکا به کشور های دیگست باید مثل ژاپن بگویم ما می توانیم نه مثل عربستان فقط مصرف کننده باشیم یا همین حالای کشور خودمون با ید بها داده بشه به همین جوون های کشورمون چقدر مصرف کننده باشم
محمدرضا
۲۵ مرداد ۱۳۹۲البته هر کی هم که طرحی داره یا رفته خارج یا توی سینش چالش کرده…..
هر کی دستی داشته و پارتی رفته توی ایران خودرو و سایپا با برادران چین نقشه خالی کردن جیب ملت را کشیدند به جای نقشه ی خودرو….!!
علیرضا
۲۵ مرداد ۱۳۹۲دم پژویان گرم که […] به قیافه آشغال سازای داخلی … شما که همه چیز رو از چین وارد میکنید خب یه اقتصاد دان هم از چین وارد میکردید :))
آرش
۲۷ مرداد ۱۳۹۲معلومه که پژویان هم در عوامفریبی استاده و خوب بلده رگ خواب مردم کجاست و چیه؟
یه پسل باهوش
۲۵ مرداد ۱۳۹۲متاسفانه چون به مهندسین ما به جز معادلات و مسائل از قبل حساب شده هیچ چی دیگه یاد نمی دن
از همون دبستان تا خود صنعتی شریف تو مخشون اعداد ارقام اراجیف می ریزن
نه نو آوری نه هنر نه شکستن هنجار های علمی
آرش
۲۷ مرداد ۱۳۹۲نه معادلات ریاضی و مهندسی اراجیفه,و نه مهندس ایرانی بی هنر است بلکه جامعه و مدیران بدلیل عقب ماندگی و عدم تحمل و درک مسائل علمی اجازه ابراز وجود به عالمان را نمیدهند.روزی که گفتبم زمین مال کسیست که بیل میزنه و کارخونه مال کسیست که کار بدنی انجام میده نه کسی که کار را مدیریت میکنه پدر مدیریت و صنعت و کشاورزی و علم رو درآوردیم و به این سادگیها هم درست شدنی نیست.تا وقتی که به سرمایه گذار و مدیر به چشم مفت خور نگاه کنیم بساط همین است.
hesan
۲۵ مرداد ۱۳۹۲الهم عحل ولییک الفرج.
فقظ اینطوریه که قیمت خودرو ها درست میشه.
احمد
۲۴ مرداد ۱۳۹۲برای تعرفه ی خودرو چه برنامه ای دارید؟
برای، حمایت از استعداد های داخلی چه برنامه ای دارد.
برای توسه پیشرفت خودسازی چه برنامه ای دارید.
xsajad
۲۵ مرداد ۱۳۹۲من که امیدی ندارم باور کنید اگر تعرفه های گمرک رو ازاد کنن این شرکت ها ور شکست میشن و هرگز این اتفاق نخواهد افتاد دوستان این سوالات که بپرسن تعرفه ازاد میشه یا نه طرحش مسخره هست چون هرگز ایران رضایت به ورشکستی این صنعت نخواهد داد .
سوال من اینه که چرا تعرفه ماشین ها در عراق و کشورهای حاشیه با داخل کشور اختلاف زیادی دارد
aryamehr
۲۴ مرداد ۱۳۹۲یعنی اگه سوال بپرسیم اونا سریع ککشون میگزه پاسخ میدن چه خوش خیالن ملت
ناصر
۲۴ مرداد ۱۳۹۲حیدری؟
:-)
من کلا از این آقا دل خوشی ندارم 8 سال تنها کسی که از احمدی نژاد مصاحبه تلویزیونی میگرفت همین آقا بود و جالب اینکه فقط میگفت سلام و باقیشو میداد دست رئیس جمهور و اصلا از رئیس جمهور سوال چالشی نمیپرسید
حالا در هر صورت کاش این سوال پرسیده بشه : 34 سال از انقلاب اسلامی میگذره و توی این 34 سال به بهانه حمایت از تولید ملی تعرفه واردات خودرو رو بی نهایت بالا بردیم و وام های کلان در اختیار خودرو سازهامون قرار دادیم ولی دیدیم که خودرو سازان هیچ تحرکی از خودشون نشون ندادند،بله توی تغییر چراغ و سپر حرف اول رو میزنیم ولی ببینید شرکتهایی مثل هیوندا یا کیا که 34 سال پیش از ما خیلی عقب بودن حالا کجان؟ اونا واردات خودرو رو آزاد کردند از این رو شرکتها برای بقای خودشون تلاش کردن و امروزه حاصلش اینه که دارن خودرو به قلب اروپا و آمریکا صادر میکنن، آیا بهتر نیست تعرفه واردات خودرو رو کاهش بدیم تا خودرو ساز اینقدر احساس امنیت و یکه تاز بودن در بازار بهش دست نده و برای بقای خودش به دنبال ساخت خودرو های “متنوع ” و “مرغوب” بره؟
مخ خودرو
۲۵ مرداد ۱۳۹۲جالبه که گاهی وقت ها به خودشون افتخار میکنند که مقام اول مثلا در خدمت پس از فروش یا مقام اول در تعداد فروش و … رو بدست آورده اند .
احمد
۲۴ مرداد ۱۳۹۲برای توسعه وپیشرفت صنعت خودروسازی ایران چه برنامه ای دارید؟
برای تعرفه ی خودرو های خارجی چه برنامه ای داری؟
VAHID JINPACHI
۲۴ مرداد ۱۳۹۲جای اقای نعمت بخش هم سبزه که بگه ما داریم با ژاپن رقابت می کنیم !!!!
این دیگه به مناظره احتیاج نداره این اقایان باید واردات رو ازاد کنن ، رقابت ایجاد کنن…
این قدر اقای نعمت بخش پارتی و پول داره که همه رو می خره .
برای اقای پژویان هم ارزوی موفقیت و تندرستی می کنم .
انشاء الله که واردات آزاد می شه .
sean
۲۴ مرداد ۱۳۹۲چه عجب! ما حتی نمی تونیم رانا رو گسترده تولید کنیم! 40 سال صنعت خودرو داریم از چین 10 ساله خیلی عقب تریم! کل صنعت خودرو سازی ما مشکل داره و مشکل هم از بالا شروع میشه و در سطح مدیران نیست! سوال من اینه… قیمت پراید بر روی چه اساسی تعیین میشه؟ تا موقعی که تحریم ها هستند خدا هم کاری نمی تونه بکنه
مهیار
۲۵ مرداد ۱۳۹۲sean بیشتر از 40 سال سابقه ی تولید خودرو داریم پارس خودرو اولین خودروساز ایران در سال 1335 تاسیس شد و از سال 1337 فعالیت خودشو شروع کرد اگه خواستی میتونی فیلمش رو اینجا ببینیhttp://www.aparat.com/v/N27q0
AMIR1992
۲۴ مرداد ۱۳۹۲پس با این مناظره معلوم میشه این چهار سال قراره چه به سرمون بیاد.
N.I.M.A
۲۵ مرداد ۱۳۹۲با سلام من چند سوال دارم :
1 – چرا ایران خودرو نباید به اندازه هیوندای که در یک سال بنا شده اند پشیرفت کند؟
2 – چرا خودروی چینی وارد میکنید و با این کار ضرر به تولیدات داخلی میزنید؟
3 – ایا از دیدن خیابانهای تهران و یا شهرهای دیگر لذت میبرید که همه ی ماشینها یک شکل هستند؟(فقط پراید و پژو میبینیم)
باتشکر
fleetwood
۲۵ مرداد ۱۳۹۲داش نیما ایران خودرو تازه یک سال زودتر از هیوندا شروع کرد،
زمانی که بچه های ما همسن و سال ما بشن این حرف بینشون رواج داره : هند هم دیگه به ایران ماشین نمیده ولی فلان ماشین به صورت CKD از افغانستان وارد میشه ، اون لااقل بهتر از ماشینای تولید داخله
رضا
۲۵ مرداد ۱۳۹۲عاقا ما اصلا نخواستیم ماشینای خوب بیارین تو کشور به همون پراید هم راضی هستیم!فقط این خودرو سازها به سمت هیبریدی و الکتریکی شدن برن به خدا دیگه نمیشه تو تهران نفس کشید!!!!
(I Love Ford Mustan Shelby GT500)
نيما
۲۵ مرداد ۱۳۹۲شاید باورتون نشه ولی توی پارکینگ خونه ی ما از یازده تا ماشین نه تاشون پراید هست و فقط ما و یه همسایه دیگه پژو داریم (خدارو شکر ماشین ما فرانسوی هست و گر نه خیلی سال قبل دخلمون اومده بود ) واقعا خجالت آوره ،آخه پراید چیه ؟؟؟؟!؟!
ارمین
۲۵ مرداد ۱۳۹۲نیمای عزیز مثل اینکه شما مقاله کدام خودروها بیشتر تصادف کرده اند ؟ در همین پدال را نخوندید.البته الان هر چه گشتم پیداش نکردم.بر اساس آمار پلیس راهور ناجا تا پایان سال 91 اینگونه گفته شده 1-سمند با 3/4 درصد 2-خانواده پژو با 3/3 درصد 3-پیکان با 2/8درصد 4-پراید با 2/4 درصد در صدر هستند.
نيما
۲۵ مرداد ۱۳۹۲بله خوندم به نظر من تصادفات مهم هست ولی آمار مرگ و میر پراید داره از عزراییل جلو میزنه مهم کیفیت هست و متاسفانه پراید ……
نيما
۲۵ مرداد ۱۳۹۲البته میدونم دیگه بعضیا چاره ای ندارن اما آخه پراید خیلی ….
mahsa-faghat alman
۲۵ مرداد ۱۳۹۲اینا همه سیاه بازیه میخوان سر مردمو گرو کنن و کار خودشونو بکنن.206 تیپ 2 شده 40 میلیون
محمد
۲۵ مرداد ۱۳۹۲الودگی هوا ، تصادفات منجر به مرگ ،کاهش زیبایی شهرها ( به ویژه شهر های توریستی) ، افزایش مراجعه به تعمیر گاه ، کمبود بازده موتور ها (مصرف سوخت بیشتر) وترافیک و… عواقب تولید خودرو های رده خارج
دادگر
۲۵ مرداد ۱۳۹۲ممکنه از مسوولین فقط پرسیده بشه آیا به روح اعتقاد دارند؟
e_m
۲۵ مرداد ۱۳۹۲بهشون بگید:
آخه پدر سوخته ها پراید و پژو و سمند هم شد ماشین…………………!!!
Cobain
۲۵ مرداد ۱۳۹۲من نمی خوام به صنعت خودرو کمک کنم ! من می خوام با خیال راحت ، سوار ماشین 14-15 ملیونی ( فرضا انواع مدلهای هیوندای یا کیا یا تویوتا ) نو یا دست دومم بشم ، و بدونم پولی که بابت ماشین دادم ، ارزشش رو داشته . بدونم قرار نیست با اولین تصادف ماشین من مچاله بشه و اگر خودم از حادثه جون سالم بدر بردم مجبور باشم ماشین رو یک دهم قیمت بفروشم . بتونم از حداقل امکانات موجود استفاده کنم و مجبور نباشم صدای آزار دهنده ی قطعات ماشینم رو مرتب بشنوم ! سوال من اینه ! چرا من مجبورم به صنعتی کمک کنم که آرزوی نابود شدنش را دارم ؟
اشكان
۲۵ مرداد ۱۳۹۲با سلام از همه مسولان خواهش میکنیم تعرفه واردات خودرو را حذف کنند و واردات خودرو را ازاد بگذارند تا مشکل گرانی خودرو حل شود . با تشکر
parsa
۲۵ مرداد ۱۳۹۲همینطور که یک تیم فوتبال برای پیشرفت باشگاه تیمش بازیکن خارجی میاره چرا شرکتهای خودرو ساز ما از طراح خارجی رو نمیارن مانند هیوندای کره که طراح شرکت آئیودی رو با مبلغ بیشتر بکار گرفت توی این دو سه سال گذشته واقعا بزگترین کمپانی های خودروساز جهان به وحشت و فکر چاره انداخته وبا اوردن یک طراح خوب هم صنعت مان رونق میگیره وهم تعداد زیادی طراح داخلی تربیت میشه..در ضمن لیلقت ما ایرانی ها لادا نیست…
parsa
۲۵ مرداد ۱۳۹۲دلار برای خودروهای سواری کچک هر دلار7 هزارتومان مانند تویوتا کمری .سوناتا هردلار14هزار تومان suvها هردلار 22هزار تا 38 هزار تومان چرا …..کی این رانت ها رو میخوره چرا ملتو اینقدر ساده و بی سواد حساب می کنند . نه این ملت مظلوم و متین وباوقار وباوفا هستن واز همه مهمتر اصالت بسیار عالی و نجابت و البته خیلی محسنات دیگه ای هم دارن که هیچ ملتی ندارن که متاسف انه بعضی اشخاص دارن سوء استفاده میکنند واین خود یک خیانت است…
فقیر
۲۵ مرداد ۱۳۹۲دوست عزیزم اقا پارسا هیچ جای دنیا به سواری دادن به زورگو وراحت طلبی و بی تفاوتی به ظلم و سوء استفاده نجابت و متانت و وقار و…نمیگن..
این توجیه غیر معمول ما ایرانیهاست
توبی
۲۵ مرداد ۱۳۹۲1- چرا حودرو به عراقی ها ارزانتر از مردم خودمان داده می شود؟ اگر سمند با کیفیت را آنجا می دهند 7000 دلار اینجا هم همینقدر بدهند.
2- ادعای نداشتن منابع مالی توسط خودروسازها با خرید سهام بانکها و زمین توسط انان چگونه قابل توجیه است؟
3- این آقایان مدافع خودروسازان حاضرند برای دختر و پسر دانشجویشان پراید بخرند و آنها را به جوانمرگ کنند؟
4- نرخ دلار سه برابر شده ئتعرفه نصف شده یعنی در کل تعرفه افزایش داشته. چرا تعرفه را 20 درصد نمی کنند و واردات خودرو را برای همه آزاد تا وضعیت روشن شود؟
5- چرا واردات خودرو دست عده ای نورچشمی باشد؟
6- شما که ادعای تولید خودرو داشتید چه شد یه یک دفعه با تحریم به این روز افتادید؟
علی
۲۵ مرداد ۱۳۹۲سلام
1-ایران خودرو همزمان با هیوندای شروع کردن آنها چه کرده اند که به این نقطه از صنعت خودرو رسیدن ولی ایران خودرو کجاست
2-خودرو ساز به کسی میگن که حداقل هر 2 سال یک طراحی جدید روی پلت فرم خود بگذارد ولی ما چه کردیم پس از نظر علمی ما خودرسازی نداریم
شروین
۲۵ مرداد ۱۳۹۲مگر آقای نعمت بخش و اون آقای دبیر انجمن خودروسازان نگفتند که از بس پیشرفته هستند می تونند به چین خودرو صادر کنند؟
خب آقایان وزارت صنعت و بازرگانی تعرفه رو بردارید ، خودروسازان هم به هر قیمتی که خواستند بفروشند ،مردم هم خودشان انتخاب کنند که خودروهای باکیفیت و به روز داخلی را بخرند یا خودروهای آشغال آلمانی و …..!
محسن آبادان
۲۵ مرداد ۱۳۹۲میخوام بدونم واقعا کسایی این همه ادعای حمایت از تولید ملی میکنن خودشون هم سوار این زباله ها میشن؟ خودروی خوتون چی هست آقایون؟ چرا فرماندهان سپاه نیروی انتظامی و وزارت خونه ها و ادارات گردن گلفت سوار لندکزوز میشن؟ آیا حمایت از تولید داخلی فقط برای قشر ضعیف جامعست تا خود مسؤلین به هر نان و نوایی که خواستن برسن؟
دادگر
۲۵ مرداد ۱۳۹۲آیا مسوولین به روح اعتقاد دارند؟
صدای حق
۲۵ مرداد ۱۳۹۲اینا که واسه مناظره دعوت کردن که همشون با هم رفیقن !!!!! ما دلمون به پژوهان خوش بود که نمیدونم ترسوندنش ..نمیدونم بهش رشوه دادن یا … …الان اومدن یعنی مناظره بذارن که مردم بدبخت رو خر کنن بازم بیان این خودروهای اشغال رو که قیمت خون هفت جده آبادشون رو کشیدن روش ثبت نام کنن …مـــــــــــــــــــــردم شما رو به دین به مذهب به هر چی بهش اعتقاد دارین گـــــــــــــــــــــوال این از خدا بیخبرهارو نخورید ……خدا لعنتشون کنه…
نخود آش
۲۵ مرداد ۱۳۹۲عزیزانی که سوال کردن. من جواب همتونو دارم. فقطتو چند کلمه خلاصه شده.
به شما چه؟؟؟؟
اینجا هر کاری که سودش زیاده انجام میدن. به مشتری کاری ندارن که راضیه یا نه…
مصی
۲۵ مرداد ۱۳۹۲دلیل اینکه اونا پیشرفت میکنن و ما مثل … تو گل موندیم واسه اینه که اونا کافررررررررررررررررند و ما مسلمان.
amir
۲۵ مرداد ۱۳۹۲خودروسازی و بازار خودرو در ایران دولتی و انحصار دولت و نهادهای دولتی و نظامی و قدرت هست و دولت سود و درآمد سرشاری از تولید فروش خودروهای از رده خارج و از بازار انحصاری خودرو و تعرفه 110 درصد واردات و … دارد و مردم ایران هم که هیچ حق انتخابی ندارند و اعتراضی نمیکنند و مجبورند خودرو از رده خارج رو به چند برابر قیمتی که به عراق و سوریه و ونزوئلا فروخته میشه و یا مجانی داده میشه خریداری کنند و افراد زیادی در خودروسازی دولتی ایران مشغول به کار هستند که اگر بیکار بشند و خودروساز دولتی ورشکسته بشه و بازار انحصاری خودرو در ایران شکسته بشه این افراد شاغل در خودروسازی دولتی و داخلی بیکاری میشند و امار بیکاری دولت بالا میره و اعتراض و …. اجتماعی شکل میگره و تبدیل به یک خطر برای دولت و …. میشه در نتیجه دولت و نهاد های دولتی و نظامی با وجود منافع مالی و … که از خودروسازی و بازار انحصاری خودرو دارد بازار انحصاری خودرو و خودروسازی دولتی رو آزاد و رقابتی نمیکنه و این برنامه تلویزیونی هم مثل هزاران برنامه تلویزیونی و مناظره تلویزیونی و … دیگه با یک سری حرف های دروغ و …. درمورد پیشرفت صنعت خودروسازی و کیفیت خودروساز داخلی و رقابتی شدن بازار خودرو نمایش داده میشه و تمام میشه
رامین
۲۵ مرداد ۱۳۹۲رقابت در خودروسازی وقتی معنی پیدا میکنه که واردات خودرو آزاد بشه .شرکتهای مختلف خودرو ساز وارد ایران شوند .اون وقت خودرو ساز داخلی باآنها رقابت کنه .کیفیت و خدمات پس از فروشش رو ارتقا بده و نرخ ماشینش رو به قیمت واقعی عرضه کنه.آنوقت میبینید کسی حاضره خودرو داخلی با ایرادات موجود از شرکت بخره یا یک ماشین خارجی با کیفیت و گرانتی کیلومتر بالا .با شرایط موجود لااقل تا 30 سال آینده بعید بنظر میرسه!!!!!!!