محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، قیمت خودروهای داخلی را کف قیمت اعلام کرد تا بدین ترتیب از گرانی آنها دفاع کرده باشد. خودروهای ارزانی که جناب وزیر از آنها صحبت میکند و افزایش اندک قیمت آنها را هم جایز میداند، همان خودروهای قدیمی، بی کیفیت، نا امن، پر مصرف و پر هزینه ای هستند که حتی با احتساب ارز آزاد، در بازارهای جهانی کسی به آنها نگاهی نخواهد کرد و تنها با یک سوم قیمت قادر به فروش خواهند بود.
ارز آزاد، توجیه یا دستمایه گرانی.متهم شماره یک تمام گرانیهای این چند سال اخیر، گرانی ارز ناشی از تحریمها بوده است. اما وقتی بانک مرکزی به صورت علنی و رسمی جلوی کاهش قیمت ارز را میگیرد، دفاع از گرانی همه کالاها در مورد صنعت خودرو نیز توجیه میشود. گفته میشود که خودروسازان تاکنون از ارز مبادله ای سهم کمی دریافت کردهاند و نیازهای وارداتی خود را بیشتر با ارز آزاد تأمین میکنند. این در حالیست که شورای رقابت برای تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو، مبنا را ارز مبادله ای در نظر گرفته است. وقتی چانه زنیها برای خارج کردن شورای رقابت از گود قیمت گذاری موثر نشد، یک راه جدید باز شد. با ساست جدید وزارتخانه صنعت، بهانه از شورای رقابت نیز گرفته شده و باید فرمول خود را با ارز آزاد اصلاح کند.
شورای رقابت، ارزان میشود، گران شود.
از ابتدای ورود شورای رقابت به بازی قیمت گذاری خودرو، رئیس و اعضای این شورا با مصاحبههایی آتشین قیمت خودروهای داخلی را بسیار گران توصیف میکردند و گاهی از کاهش ۵۰ درصدی قیمتها نیز خبر میدادند. این صحبتها در جامعه و بازار به التهابی انجامید که در انتهای سال ۹۱ بازار خودرو را در رکودی بی سابقه فرو برد و این انتظار در جامعه به وجود آمد که شورای رقابت، ترمز قیمت خودروها را کشیده و افسار را برگرداند! اما چیزی که در عمل و پس از ماهها تأخیر اتفاق افتاد، نرمش پله به پله شورای رقابت با خودروسازان و وزارت بود تا آنجا که قیمتهای این شورا دست کمی از قیمتهای خود خودروسازان نداشت و حتی از قیمتهای بازار آزاد نیز فراتر میرفت! ظاهراً شورای رقابت برای ماندن در جایگاه قیمت گذاری خودرو، به دست و پا زدن افتاده و سعی دارد دل خودروسازان را به هر نحوی بدست آورد. اما این ضعف باعث نشده تا خودروسازان و وزارت صنعت، برای کندن این موی دماغ تلاش نکنند.
قیمتها چقدر گران میشوند.
جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت بر افزایش قیمت خودروها مهر تایید زده و گفته که این افزایش قیمت، جزئی خواهد بود. وی با بیان اینکه ارز آزاد و مبادله ای در حال حاضر تفاوت اندکی با هم دارند، پیش بینی افزایش اندک در قیمت ها را کرده است.
جمشید پژویان: با توجه به گفته وزیر صنعت، از خودروسازان خواستهایم آنالیز قیمت محصولات خود را بر حسب ارز آزاد، به ما اعلام کنند و اگر وزارت صنعت، بر این آنالیز صحه بگذارد، مبنای قیمتگذاری از ارز مبادلهای به ارز آزاد تغییر خواهد کرد.
دبیر انجمن خودروسازان نیز از زیان ۴ هزار میلیارد تومانی این شرکتها به دلیل سیاستهای دولت قبل خبر داد. محمد رضا نعمت بخش افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروها را اجتناب ناپذیر میداند.
نعمت بخش: شورای رقابت باید علاوه بر اعمال نرخ آزاد ارز در فرمول قیمتگذاری، تورم سه ماهه و ۶ ماهه امسال را نیز حساب کند.
نعمت زاده: ضرب و تقسیم وزارت صنعت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نشان میدهد قیمتهای جاری خودرو، کف قیمت است و مردم منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند، زیرا از این پس قیمت با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.
به قول یکی از خوانندگان پدال، خدا این «نعمتها» را از صنعت خودروسازی ایران نگیرد!
شیب کاهشی قیمت خودرو با تلاشهای بی وقفه خودروسازان، شورای رقابت، انجمن خودروسازان، وزارت صنعت و سایر دوستان و وابستگان، به سمت بالا خواهد رفت. اما سؤال بزرگ اینجاست که آیا این خودروها ارزش بهای تعیین شده را دارند؟ اگر خودروسازان ما قادر به تولید خودرویی روزآمد و در حد خودروهای متوسط دنیا و با قیمتی در حد آنها نیستند، چه لزومی به اجبار مردم برای خرید چنین محصولات بنجل، قدیمی و گرانی وجود دارد؟ آیا مصرف کنندگان می توانند در برابر این اتحاد همه جانبه برای افزایش قیمت ها، مقاومت کنند؟
حمید
۶ آبان ۱۳۹۲من مدتیه کرج زندگی میکنم . این اواخر میدیدم هر چی ماشین قدیمیه تو تعمیرگاه ها داره بازسازی میشه ، عده ای از مردم واقعا دست از لگن سازی ها برداشتن ، ولی باز دارن حرف از ممنوع کردن تردد میزنن که کسی ماشین قدیمی نخره . خیلی ها رفتن سراغ دهه نود ، هشتاد و حتی هفتاد ولی اینا جلو همه چیزو میگیرن مبادا قرونی از سودشون کم شه .
zondar
۶ آبان ۱۳۹۲چطور میشه دولت و اشغال سازها روی تایین قیمت خودرو اشراف نداشته باشن و بازار قیمت رو تایین کنه بعد با الهام از قیمت بازار ،کارخانه قیمتشو از بازار بیشتر تایین کنه.برام سواله واقعا؟!جمله وزیر یک کشور 75 میلیونی با قدمت 4000 سال:به خودرو سازها گفتیم زیاد خودرو را گران نکنند خخخخخخخ .
محسن.د
۶ آبان ۱۳۹۲تا وقتی مردم تو صف خرید خودرو باشن وضعیت همینه.هرچی سرمون بیاد حقمونه!
jalal
۶ آبان ۱۳۹۲قیمت خودرو های ما علاجی ندارد ارزان هم نخواهد شد .
مهدي
۶ آبان ۱۳۹۲هی به مردم فشار بیارین هی به مردم فشار بیارین.یه وقت میرسه همین مردم چنان بهتون فشار بیارن که استخونهاتون لای دستهاشون خرد بشه. آقاجون بالاخره باید این بساط رو جمع کنین برین از این مملکت. دیر و زود داره سوخت و سوز نداره.
سینا
۶ آبان ۱۳۹۲مهدی جون نترس، دیگه حنای مردم واسه اینا رنگی نداره …
مصطفی
۱۲ آبان ۱۳۹۲مردم فقط بلدن خودشونو خوب فشار بدن.
امین
۶ آبان ۱۳۹۲با سلام . من الان 32 سال سن دارم و زمانی که 206 ارزون بود میخواستم بخرم ولی یدفعه گرون شد دیگه نخریدم . تا الان هم با موتور کارهام رو انجام میدم. اگر هم خواستم بخرم قصد خرید دسته دوم دارم . مردم عزیز خواهش میکنم ماشین نو نخرید تا این کارخونه هایی که توش تابوت ساخته میشه یا تعطیل بشه یا یه فکر اساسی براش بکنن . اگر مسلمونید نخرید اگر انسان هستید و عقل دارید نخرید نخرید و نخرید با نخریدن همه چیز درست میشه
ehsan
۷ آبان ۱۳۹۲باهات موافقم
البته جدیدا مردم کمتر ماشین نو میخرن توی نمایشگاه ها هم فقط ماشین کهنه موجوده چون کسی نمیخره
ramin
۶ آبان ۱۳۹۲آقایون حرف رییس جمهورو شنیدید تازگیا؟؟میگه خزانه خالی تحویلش داده شده.ینی هیچی توش نیست!!!پس این همه سرمایرو کجابردن!!!!بله دیگه….
علي
۶ آبان ۱۳۹۲لعنت به اونایی که با این خودروهای اشغال قرن بوق مردم رااغفال میکنندولعنت به اونایی که ازاونا حمایت میکنندمگر وقتی شرکت های خودروساز سودمیکنند ازسودشان به ملت میدهند به خاطرچندنفرکه دراین شرکتها کارمیکنند باید 75000000نفر زجر بکشند .تعطیلی این شرکتها بهتر است.
علاج این مشکل بامن وشماست( فقط نخریدن)
فری
۶ آبان ۱۳۹۲همسایه بغلی ما الان سه ماهه که واسه یکی از ماشینای ایران خودرو ثبت نام کرده امروز صبح اومده میگه خبر رو شنیدی زرنگی کردیم اونموقع ماشین خریدیم ها…
بعد دوستان میگن ماشین نخریم .. 10 نفر نخریم بعد 100 نفر برن بگیرن..!
بعضی ها هم میگن به جای این لگن ها ماشین چینی بگیریم باز فرقی نمیکنه پولش جیب همین حروم زاده ها میره .حتی شرکت ستاره که محصولات بنز رو وارد میکنه بخش زیادی از سهمش متعلق به ایران گاریه …
این هم خیلی تاسف باره که بعضی ها هم رو آوردن به بازسازی ماشینای بیست – سی سال پیش و با قیمتهای 30 – 40 میلیونی فروختنشون.
از مسولین سایت پدال هم از صمیم قلب به خاطر رسالت رسانه ای بی نظیرشون تشکر میکنم.
ایرانی
۶ آبان ۱۳۹۲فقط یه چیز میشه گفت:
یه دشت سرسبز یه رود پرآب یه سد محکم داشتیم تو سیلاب
ما از خوشی ها دلامون آزرد سد رو شکستیم دنیا را آب برد
حالا از اون درودشت چیزی نمونده باقی
انگار از اون میخونه صدساله رفته ساقی
نه کار ایناست نه کار اوناست
ازاین و اون نیست ازماست که بر ماست
مهیار
۶ آبان ۱۳۹۲تازه دلمونو خوش کرده بودیم شاید قیمت ها بیاد پایین که آقای نعمت زاده آب پاکی رو ریختن رو دستمون خب حداقل خیالمون راحت شد که اوضاع درست بشو نیست
محمد
۶ آبان ۱۳۹۲دیگه مزه ی پراید 20 میلیونی رفته زیر دندون خودرو ساز ها! محاله بذارن ارزون شه
تا وقتی ملت می خرن اونام میفروشن
hossein
۷ آبان ۱۳۹۲متاسفم واقعا خاک عالم توسر این صنعت عقب مونده خودرو سازیمون.ی مشت فرقون با بالاترین قیمت ب دست این مردم میدن تازه روز ب روزم ب قیمتا زیاد میشه.
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۷ آبان ۱۳۹۲درود.
خسته ام. خسته.
ازین همه حرف. حرف . حرف.
امیدوارم مردم دیگه راهشونو انتخاب کرده باشند.
یا تحریم خودرو ساز ها یا بازم مرگ و میر در لگن ها.
((( ایران و المان )))..
امین
۷ آبان ۱۳۹۲دیگه حالمو بهم زدن
مگه مملکت مال باباتونه که هر روز یه تزی میدین؟
بخدا خوب مردمی داریم . هر ملتی بود با وجود این همه نامردی صبرش تموم میشد
متاسفانه کم بودن آگاهی بعضی از مردم که با هر قیمتی با خرید خودرو از اینا حمایت میکنن باعث این موضوع شده
دلم فقط با این خوش میشه که خدا جای حق نشسته و روزی دمار از روزگار مال مردم خورها در میاره
reza
۷ آبان ۱۳۹۲حق داری داداش. فقط ناراحتیم از اینه که ما اون روز رو نبینیم…
نسل سوخته که میگن خود ماییم !
نخود آش
۷ آبان ۱۳۹۲فقط یه عرض دارم. اونم اینه که تا مردم ایران آدم بودن یادشون نیاد مملکتون همین آشه و همین کاسه.
مسئولین و کارخونه دار و دلال و واسطه و خود مردم همه هموطنیم و همخون. یادتون باشه.
yashiroo
۷ آبان ۱۳۹۲نعمت زاده اینو گفت چون امار خرید و فروش نشون میده که همه منتظر کاهش قیمتن.اگه همین جور نخریدن ها ادامه پیدا کنه ایران خودرو بشدت ضرر میکنه.خواهشا نخرید فعلا.
yashiroo
۷ آبان ۱۳۹۲بخدا پراید همین الان بشه 50میلیون یه عده میرن سریع میخرن که مبادا گرون تر شه .واقعا خلایق هر چه لایق
اشكان
۷ آبان ۱۳۹۲واااااااااااااااااااای خداااااااااااااااااااااااااااااا کمک کن
ناصر
۷ آبان ۱۳۹۲عزیز من نخرید نخرید نخرید – ببخشید منظورم این بود بخرید تا به شکوفایی صنعتی برسیم و قله ها را یکی پس از دیگری فتح کنیم !. البته مسئولان سرور ما هستند اونا برن خودروی خارجی بخرند – خیلی خیلی سپاسگذارم
حامد MASERATI GT
۷ آبان ۱۳۹۲باید ملت جمع بشه باید جمع بشیم بریم سایپا و ایرانخودرو رو اتیش بزنیم تا حال ایت حروم خورا جا بیاد تنها راهش همینه
امیر علی
۷ آبان ۱۳۹۲چند سوال هست که ذهن من و ملت ایران را مشغول کرده :
1- خودرو “ساخت داخل” چه ربطی به دلار داره ؟ بنده روی ساخت داخل خیلی تاکید دارم
2-اقای وزیر خودروهایی که با ارز دولتی در دو کارخانه فرغون سازی تولید شده و سپس با نرخ ارز ازاد به مردم فروخته شده ، تکلیف کارخانه و مردم چیه در این مورد ؟ واضح تر بگم چه کسی به این کلاه برداری رسیدگی می کنه ؟ و پول مردم رو پس میده ؟
3-اگر خودرو باید به نرخ ارز ازاد حساب بشه پس باید واردات خودرو هم ازاد بشه . منطق اینو میگه ، شما چی میگی جناب ….؟
4-چرا جان مردم مهم نیست ولی سود این دو شرکت فرغون ساز اینقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدر مهمه ؟
لطفا با کلمات در رسانه ها بازی نکنید مردم هرچه قدر هم پیچیده حرف بزنید باز هم می فهمند . هر کس که فکر میکند مردم نمی فهمند و می شود با اصطلاحات و کلمات انها را فریب داد ، خودش نفهم است .
والسلام
mojtaba..designer
۷ آبان ۱۳۹۲لطفا از طریق sms or email or facebook دوستان و آشناهاتونو از این مسئله آگاه کنید.
که کسی سمت لگن ها نرند فقط چند ماه…
قرن بوققققققققققققق
۷ آبان ۱۳۹۲من که این خبر شنیدم کلی به خودم و این مسئولین خندیدم
علی
۷ آبان ۱۳۹۲به گفته ی اقای پژوهان در برنامه مناظره شبکه ی یک کارخانه سایپا در سالهای 90 و91 بیش از 8 هزار میلیارد سود اوری داشته است (پولهای مردم بد بخت و ساکت ) بازهم سود این شرکتهاکمه و باز هم از جیب مردم باید در بیارن با تولید خودرو هایی که جان انسانها را میگیرد اینهمه ما از حقوق بشر صحبت میکنیم و شعار میدهیم ولی جان اسانها برایمان مهم نیست و فقط سود میلیاردی برایمان مهم است.
علی
۷ آبان ۱۳۹۲وقتی تو این کشور رقابات با خودرو سازی جهانی نباشد و خودرهای خارجی را به مابا قیمت های نجومی میفروشن دست خودرو سازهای داخلی باز میشه و قیمتاشو شدیدا میبره بالا بدون انکه کیفیت ببره بالا(هنوز انقدر پولدار نشده ام که خودروی ایرانی بخرم)
h.s.7
۷ آبان ۱۳۹۲…..مچکــــــــــریـم!!!!!
مصطفی
۱۲ آبان ۱۳۹۲اون از ارز این از خودرو بعدش هم که نوبت یارانه است!!
واقعا مچکریم از این همه تدبیر و کلید!!!
مهدي
۷ آبان ۱۳۹۲آقایان مسئولین محترم. به کجا چنین شتابان؟ دنبال چی هستین؟ نهایتش اینه که ازاین کلاهبرداریهای قانونی که راه انداختین n میلیارد پول بدست بیارید.خوب آخرش چی؟ مگه چندسال دیگه زنده هستید؟ مگه چه آرزوهایی دارید که به اون نرسیدید و حالا میخواهید با ازبین بردن آرزوهای جوانان ایرانی که من و امثال من جزو اونها هستیم ، به آرزوهاتون برسید؟ واقعا میخواهید آرامش و رفاه فرزندان شما و یا هفت نسل شما که بعدها قراره متولد بشن!!! با حسرت به دل موندن من و امثال من ، تامین بشه ؟ آقایان خودروساز ، عاقبت همه شما اینه که مثل بقیه سه تیکه کفن دورتون میپیچن و شمارو جایی میبرن که اندازه اش تقریبا اندازه صندوق عقب ماشینهاییه که می سازید.بعدشم میزبان یه مشت سوسک و مورچه و مار و … میشید. ببینم اونجا این پولهایی که اینطوری بدست آوردید به کمکتون میاد؟ یا بچه هاتون یا نوه هاتون اونجا دست شما رو میگیرن؟ آقایان وزیر و وزرا ، آقایان مسئول که چند صباحی بر صندلی مدیریت مینشینید و میروید . دنیا دار مکافات است.
فقیر
۷ آبان ۱۳۹۲دوستان گرام دقت داشته باشید در جوامع بسته ای مثل کشور خودمون دولتها با وعده های شیرین حمایت مردم را جلب کرده بعد از نشستن بر کرسی قبیله ای و رفیقانی که چندین سال باهم بوده اند(شما بگید حزب چه اصلاح طلب چه اصولگرا و …)دور هم جمع میشوند تا ازسفره 4ساله برا تامین باقی عمر نهایت بهره را ببرند حالا این وسط مردم عوام و متوسط به پایین چه میشوند میبیند..در صورتی پیشرفت عاید جامعه خواهدشد که رسانه های ازاد که مورا از ماست بکشند بیرون و قانون محکم که با هیچکسان و گردن کلفتان تعارف نداشته وبا اشد مجازات برخورد کنند…
ولی متاسفانه…..
باقیشو شما بگید
یاحق
مهدی ابادانی
۷ آبان ۱۳۹۲دست آقای نعمت زاده درد نکنه. اقای اقتصاددان رئیس دفتر رئیس جمهور هم که بنز دارن. مبارکشون باشه.