ایستگاه خبرپژو

موانع تولید پژو 301 در کشور

ایسنا: با توجه به اظهارات دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، عمده مشکل قطعه‌سازان در تولید خودرو پژو ۳۰۱، قطعات الکترونیکی است که برای این منظور باید صنایع زیرساختی اصلاح شوند. مازیار بیگلو اظهار کرد: عمده اینکه نتوانسته‌ایم در قطعات الکترونیکی خودکفا باشیم، این است که قطعات استانداردی که در محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند در ایران تولید نمی‌شوند. به‌طور مثال آی‌سی‌های خاص مصرفی در ایران تولید نمی‌شوند و البته وظیفه خودروساز و قطعه‌ساز نیز نیست که این قطعات را تولید کند.


دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو افزود: ایران در سایر صنایع نیز نمی‌تواند برخی مواد را تولید کند. به‌طور مثال پلی‌آمید در ایران تولید نمی‌شود لذا در ساخت قطعات پلاستیکی که نیاز پلی‌آمیدی است، باید مواد اولیه آن وارد شود. ورق‌های بدنه خودرو نیز همگی وارداتی هستند و این در حالی است که ایران خودش تولیدکننده و صادرکننده آهن است اما نمی‌توانیم ورقه بدنه خودرو را تولید کنیم. در قطعات الکترونیکی نیز روال به همین صورت است. اینکه قطعه‌سازی بخواهد آی‌سی یا برد الکترونیکی تولید کند، در هیچ‌جا مرسوم و در واقع مقرون به صرفه نیست.


وی بیان کرد: در حال حاضر جلسات خودکفایی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود. همچنین با توجه به محدودیت‌ها، راهکار پیش‌رو برای رفع این مشکل آن است که صنایع زیر ساختی اصلاح شوند. این امکان وجود ندارد که قطعه‌ساز بتواند قطعات خاص یا مواد اولیه مورد نیاز را خودش تولید کنند. مذاکرات خوبی با صنایع دفاع صورت گرفته است؛ چراکه زیرساخت‌های خوبی در ساخت قطعات الکترونیکی همچون آی‌سی‌ها یا ترانزیستورهای خاص که مورد استفاده در ساخت قطعات الکترونیکی هستند در صنایع دفاع وجود دارد. بیگلو افزود: همچنین قرار است در صنایع معدنی نیز همچون مس، آهن، آلومینیوم و آلیاژهای خاص که در کشور تولید نمی‌شوند و وارداتی هستند به خودکفایی برسیم. البته باید این را هم در نظر بگیریم که همه این فعالیت‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و این سرمایه‌بری توسط خودروسازان و قطعه‌سازان امکان عملیاتی شدن ندارد اما بسیار امیدواریم که نتایج مطلوبی از همکاری سازمان گسترش حاصل شود.

نسخه فیس لیفت پژو 301

نسخه فیس لیفت پژو 301
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه در مورد تولید خودروهای پژو ۳۰۱، تعداد محدودی از مواد اولیه و قطعات استاندارد باید وارد شود گفت: برای ساخت این محصول نیز قطعا به واردات برخی قطعات و مواد اولیه نیاز داریم؛ چراکه تولید آن در ایران مقرون به صرفه نبوده یا امکانات و تکنولوژی آن وجود ندارد. در این خودروها عمده تفاوت با سایر محصولات خودرویی این است که از ابتدای شروع پروژه و زمانی که قرار شد این خودرو تولید شود، عمق خودکفایی آن معادل خودروهای پرتیراژی قرار گرفت که سال‌های زیادی است در ایران تولید می‌شوند. بیگلو خاطرنشان کرد: تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی‌سازی ۸۰ درصدی در خودرو پژو ۳۰۱ محقق شده و اگر برخی زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. پیکان جوانان گوجه ای

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (990 ديدگاه)

    چه عجب یک نفر شعار نداد و عین حقیقت گفت .مسئولان که تا دلتون بخواد ادعا دارن ولی عمل صفر ما اگه همین امروزم یک کار شروع کنیم هدفمند و با برنامه اگه یک دهه هم طول بکشه ولی ارزش داره تا به خواسته خودمون برسیم ولی متاسفانه انگیزه و مدیریت و حمایت صفره هستش

  2. EBI

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (10 ديدگاه)

    موتور EF7رو اینم بزارید بدید ملت علی برکت الله!

  3. حمید

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    احتمالا سان روف حذفه ایر بگ رینگ آهنی
    شکلش که اصلا زشت هست مخصوصا همین که قرار بود مونتاژ بشه
    موتور هم قدیمی روی سمند و …
    در حقیقت یک سمند یا پژو رو می تواند بدهند ۲۰۰ ملیون

  4. حسین دهمرد

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2647 ديدگاه)

    ( اما نمی‌توانیم ورقه بدنه خودرو را تولید کنیم.) خااااااااااک
    درشو تخته کنین بره-جاش کارخونه چیپس و پفک و سیگار و گاوداری و اینجور چیزا بزنید هم کارگرا بیکار نمیمونن هم کمتر آدم میکشید هم به صرفه هست.

  5. ااااا

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    قیمتش چنده

    1. نوید جهرمی

      ۱۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      200 تومن ناقابل

  6. Genius

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    ما هنوز از دسترسی به دانش منسوخ طراحی و تولید ECU پراید که متعلق به دهه 80 قرن میلادی گذشته است ناتوانیم اونوقت ادعای ساخت محصول جدیدمون چیه دقیقا؟!!؟

  7. iman

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (258 ديدگاه)

    مواد اولیه آفتابه و دمپایی هم از خارج وارد میشه چه برسه به قطعات خودرو بعد حرف مفت خودکفایی میزنن

  8. مرتضی مقدم

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (178 ديدگاه)

    تا جایی ک من یادمه فولاد مبارکه سال 90 یا 91 این ورق ها رو تولید و صادر کرده.چرا نمی توانیم تولید کنیم؟؟؟باید بپرسیم چرااستفاده نمی کنیم؟پلی آمید مگه چ فرایندی داره؟اینا بهونست برا کار نکردن و در رفتن و استفاده از رانت های چند صد ملیاردی.نداریم بریم بسازیم.قطعات الکترونیکیش پیچیده تر از قطعات الکترونیکی موشک هایی هست که الان با برد 2500 کیلومتر دقت ده متر دارن یا راداری که هواپیمای رادار گریز رو کشف میکنه؟؟؟ نه نیستن.بلکه نمیخان ک بسازیم.هر جا ک دولت و لیبرال ها دخالت نداشتن الان تو قله فناوری اون کار هستیم.هر جا هم تکنوکرات های ما نمیتوانیم بگو کار کردن مفلوک ششدیم مث همین خودروسازی

    1. 22

      ۱۰ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (12 ديدگاه)

      کشتید ما رو با این ۴تا موشکتون … خوبه همشون رو روسیه بهتون میده ، اگه ناو هواپیمابر بهتون میداد چیکار میکردید ؟ فکر کنم هر روز رنگش میکردیت و تو اخبار نشونش میدادید … به جان خودم حتی راکتی هم که شلیک میشه ساخت روسیه یا کره شمالیه شما به اسم خودتون میزنیدش … در واقع موشک روسی پهپاد آمریکایی رو ساقط کرد … خلاص …

      1. محمد

        ۱۰ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (35 ديدگاه)

        22 عزیز هیچ کشوری نمیاد پیشرفته ترین تکنولوژی هاش رو حتی به نزدیکترین و متحدترین و مشترک المنافع ترین کشور با خودش نمی ده حالا بماند که ما مشترک المنافع ترین با روس ها نیستیم و …
        روسیه قرار بود یه s300 به ما بده که اونم بعد از اینکه دید ما به تکنولوژیش رسیدیم به ما داد. فکر کنم قبول داشته باشی پهپاد ترایتون و RQ170 از پیشرفته ترین های جهان هستند و برای زدنشون یا سالم به زمین آوردنشون نیاز به پیشرفته ترین رادار یا موشک هستش و قطعا روسیه همچین تکنولوژی رو در اختیار ایران قرار نخواهد داد. اینکه میگم بهترین رادار و موشک برای اینه پهپاد های چند صد دلاری انصارالله از سیستم چند صد میلیون دلاری پاتریوت رد می شه یا موشک هاشون هم همینطور. یا مثال دیگه راکت های 80 کیلومتری حماس و کلی مثال دیگه . در ضمن هر سامانه ی پدافندی یه ضریب خطا داره و مثلا برای یه هدف باید دو یا سه موشک شلیک کنه اونم تو ارتفاع معمولی و سامانه ی سوم خرداد با یه شلیک تونست یه پهپاد فوق پیشرفته رو که شناسایی کرده بود تو ارتفاع 15.3 کیلومتری بزنه
        و این یعنی تکنولوژی و در پاسخ به اینکه میگی روسیه داده مشخصات این سامانه شباهت چندانی با S300 روسی نداره (اس 300 روس توانایی رهگیری 100 هدف و درگیری همزمان با 12 تا شونو داره در حالی سوم خرداد ایرانی توانایی درگیری با 4 هدف داره ) و مهم تر از همه اینکه اون پهپاد با یک موشک در اون ارتفاع
        زده در حالی که سامانه پاتریوت عربستان یکی دو سال پیش در برابر موشک های یمنی ها 8 تا موشک شلیک کرد که یکیش تو ریاض فرود اومد و اگر بخواهیم فرض کنیم مهندسان روس با ایرانیها همکاری داشتند اینهم نادرسته چون اونا هم تو پروژه ای همکاری نمی کنند که رو دست سامانه خودشون بلند شه. اینا گفتم تا قانعت کنم . در ضمن امنیت دلیل نمی شه مردم ایران از سایر حقوق ابتدایی شون محروم بشن. باید واقع بین باشیم و فقط نیمه ی پر لیوان یا نیمه ی خالی اون نبینیم و در نهایت اون چه که آشکاره فساد و وطن فروشی یه عده مانع پیشرفت این کشور تو برخی حوزه ها می شه

      2. نوید جهرمی

        ۱۰ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (3792 ديدگاه)

        روسیه یه نیروگاه بوشهر برامون میخواست بسازه که اونم خودمون ساختیم. یه اس 300 میخواست بده که اونم معلوم نشد چن تاشو نداد. حتی لاداها و ماشین و کامیون رو حاضر نشدن به ایران بدن.(نامردتر از روسیه در حق ایران هیچ کس نبوده حتی انگلیس و امریکا)
        اگر این جور بود که ما از کسی گرفتیم که امریکا هزار بار تو بوق و کرنا میکرد و هزارتا مانور تبلیغاتی میرفت.
        باید قبول کرد در بعضی زمینه ها قوی شدیم و در بعضی زمینه ها ضعیفیم. نه دیدگاه صفر و صدی. لاقل ایران از نظر نظامی، با ایران زمان جنگ خیلی فرق کرده.

      3. مرتضی مقدم

        ۱۱ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (178 ديدگاه)

        ی جایی باید کشورتو باور کنی.چهار تا موشک نیس و خیلی چیزای دیگه هم هست.یکم در مورد سامانه راداری ک بتونه پیشرفته ترین و پنهانکارترین پهپاد رو کشف و روش قفل آتش کنه و با ی تیر خلاصش کنه فک کن.این تکنولوژی رو چند تا کشور دارن؟شاید دو تا یا سه تا و مطمئنا ب کشور دیگه نخواهند فروخت.رادار برد بلند ایرانی الان مسافتی به شعاع 1500 کیلومتر دقت کن 1500 کیلومتر رو اسکن میکنه.یعنی هواپیمایی که از تلاویو هم بلند شه رو توی دید داره.این یعنی قله تکنولوژی روز دنیا در فناوری الکترونیک و مخابرات و رادار.و ……من افتخار میکنم

    2. نوید جهرمی

      ۱۰ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      با تیکه اول صحبتت موافقم. خداکنه بخوان کاریو انجام بدن. ایرانی جماعت نشون داده تنبله ولی اگه بخواد کاریو انجام بده یا مجبور به چیزی بشه تا تهش نره ول کن ماجرا نیست.
      اگه برای خودروسازی هم مثل اون زمان که خیامی استارت مونتاژشو زد(جدا از حواشی و داستانش) تکیه به نیروی داخلی و جوانهامون میشد و دست بخش خصوصی بود از این منجلاب بیرون اومده بودیم.
      ولی با تیکه آخر نوشتت که به دولت لیبرال و دموکرات و … ربط داره موافق نیستم. به نظرم همه دولتهایی که اومدن سروته یه کرباس بودن و رنگ و لعابشون فرق داره.
      کسی دنبال حل مشکل نیست. به دنبال منافع شخصی و حذبی هستن و شانه خالی کردن از مسئولیت.
      این وسط ما مردم نباید گول میخوردیم و باید مطالبه به حق داشته باشیم و اینا رو مورد سؤال و بازخواست قرار بدیم که اینطور نیست. پس چیزی فعلا به این زودی ها قرارنیست حل شه.

  9. 22

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (12 ديدگاه)

    آقا محمد عزیز … اولا که من نگفتم مشابه s300 هستش گفتم روسیه یا کره شمالی اون رو در اختیار ایران قرار داده ( حالا من چه میدونم چه سامانه ای بوده که اینا اسمش رو گذاشتن ۳ خرداد ) … دوما من کی از آمریکا یا عربستان دفاع کردم که این جور مثالها رو میزنی ، من فقط گفتم پهپاد آمریکایی ساقط شد … سوما سیاست اونقدر پیچیده و در عین حال سادست ( پارادوکس ) که هیچ کسی هیچ بویی از واقعیت نمیبره اما اظهار نظر میکنه … با این حال این حرف من ممکنه خیلی احمقانه به نظر برسه اما از کجا معلوم دست ایران و آمریکا توی سیاست تو یه کاسه نباشه و عملا ماها بازیچه ی دو طرف …

    1. مهدی

      ۱۰ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1328 ديدگاه)

      ترکیب سیستم اس ۲۰۰ یا یک سیستم بوک ام ۲ البته زدن این پهباد خیلی عجیب بود یک استدلال محکم وجود دارد که میگه از انجایی که این سامانه در بعضی از بخش ها بومی بود مثل رادار طبیعتا برای امریکا هک دقیق سیستم قفل رو هدف فقط با یک نمونه واقعی امکان پذیر که با فرستادن این پهباد لقمه چرب و نرم و قفل سیستم موشکی روی هدف به این هدف رسیدن و روز بعد هم عملیات اصلی که حمله سایبری به سیستم‌ مو شکی. انجام دادن نکته جالب تر اینکه یکی دو روز پیش هم اف ۲۲ که رادار گریز هست به متطقه فرستادن و به نظر میرسه پهباد طعمه کردن تا سیستم هک کنن و با امنیت کامل اف ۲۲ برای مقاصد مختلف مثل جاسوسی استفاده کنن

  10. SS

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (823 ديدگاه)

    با حرفتون موافق و مخالف هستم ! چون حرف شما ناقض خودش هست
    1. شما میگید روس ها یا هر کشور دیگری هیچ وقت اخرین تکنولوژی نظامی خودش رو حتی در اختیار متحدش هم قرار نمیده که کاملا حرف درستی هست. پس کشوری مثل ایران که نیاز به این سیستم ها داره و اتحاد خاصی با ابرقدرتی نداره مجبوره با هر هزینه و کمی و کاستی این سیستم ها رو از پایه بسازه و به تدریج ضعف های اون رو برطرف کنه؛ اما خودروسازی اینطور نیست و فقط شرکتی مثل فولکس در 20 کشور مختلف خط مونتاژ داره و بروزترین خودروها رو با کمترین قیمت ممکن تولید میکنه. تولید خودرو از صفر مستلزم تحقیق و توسعه و در نتیجه هزینه بسیار زیادی هست که اون رو در صنایع نظامی هم بدون توجیه میکنه. حتی در شرایط عدم ارتباط ما با خودروسازهای جهانی سپاه تصمیم گرفته بجای تولید خودرو توسط خودش از خودروهای امتحان پس داده تویوتا استفاده کنه و وزارت دفاع هم با توجه به نیاز با استفاده از درایوترین زامیاد فقط به طراحی بدنه با توجه به نیاز خودش اکتفا کرده. بحث دیگر هم زمان هست، در حال حاضر ایران جنگنده های مختلفی رو طراحی و تولید میکنه اما خود مسئولین نظامی میدونن که فعلا این جنگنده ها در تراز دو یا سه جهانی هستن و به همین دلیل به دنبال خریدن جنگنده های به روز تا زمان برطرف شدن نیاز هستن اما در زمینه خودروسازی که یک صنعت غیرنظامی هست 40 سال بدون هیچ پیشرفتی بوده شما نمیتونید بگید که 20 سال دیگر هم صبر کنید تا یک خودروی خوب بسازیم!
    2. صنایع نظامی از نظر ماهیت با صنایع خودروسازی متفاوت هستن و در نتیجه عمل کردن به شیوه صنایع نظامی در خودروسازی در نهایت رضایت مشتری رو در پی نداره. در صنایع نظامی رقیب شما کسانی هستن که شما رو مجبور میکنه اساس سیستم ها رو بروزرسانی کنید و هرروز به فکر بهتر کردن اونها باشید اما در عین حال هیچ ضرورتی برای ایجاد اسایش و تغییرات جزیی وجود نداره. اما در صنایع خودروسازی به علت وجود رقابت متفاوت که فقط بر اساس رضایت مشتری هست ممکن هست قطعات اصلی خودرو مثل اجزای موتوری یا شاسی حتی برای 10.15 سال ثابت بمونه اما هرساله تغییرات جزئی ظاهری و آسایشی اعمال میشه. نمونه این بحث هم خودروهای روسی زمان شوروی بودن که دوام فوق العاده ای داشتن اما هیچگونه ریفاینمنت و امکانات رفاهی در اونها دیده نمیشد.
    3. در نهایت همه میدونیم که در زمینه “خودرو” تولید ملی و خودکفایی تا امروز فقط بهونه ای برای ادامه تولید خودرو های سه دهه قبل و سود بردن یک مافیای گسترده بوده که هیچ علاقه ای هم به پیشرفت نداره و حتی کوچکترین پروژه ها رو هم با هزینه های چند صد میلیاردی انجام داده و که شرکت های خودروساز واقعی با این هزینه ها یک خودروی جدید رو طراحی و تولید میکردن. این مافیا دولت رو هم (حداقل در ظاهر) با اشتغال نسبتا زیادی که در دست داره گروگان گرفته و اجازه فعالیت هیچ شرکت مستقلی رو نمیده در نتیجه تا زمانی که این روند به هر اسمی ادامه داشته باشه نباید امیدوار به هیچ پیشرفتی در خودروسازی ایران بود.

    1. مهدی

      ۱۱ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1328 ديدگاه)

      چند نکته اولا ایران تا حالا جنگنده ای طراحی نکردی و یکی دو مورد بروز رسانی بوده که همه گیر نبوده بیشتر جنبه نمایشی داشته دوم صنایع نظامی درسته تکنولوژی سطح بالایی داره و لی از ان مهمتر مسایل سیاسی است بطور مثال روس ها میک ۳۵ که به قول خودشون سطح بالایی از تکنولوژی داره برای فروشش به هند و مصر التماس میکنن ولی خریدار نداره نقطه مقابل هم ایران و کره شمالی هستش که هزار ناز و ادا در میاره و دنبال گرفتن امتیاز از غرب هستش مسله خودرو هم تفاوت بین اقتصاد و‌مسایل نظامی هست اصولا اقتصاد در شرایط ثبات رشد میکنه و نه در شرایط فشار

      1. SS

        ۱۲ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (823 ديدگاه)

        بله من هم منظورم از طراحی و ساخت جنگنده ، جنگنده ای مثل سوخو 35 یا اف 16 نبود بلکه همون صاعقه و آذرخش بود که بر پایه اف 5 هستن و در حد و نقش گشت نظامی و پشتیبانی نزدیک قابل قبول هستن
        در مورد مسائل سیاسی هم حرف شما کاملا درست هست اما در هر صورت تکنولوژی مورد استفاده در جنگنده های صادراتی (مخصوصا در مورد روسیه ) با جنگنده های غیر صادراتی بسیار متفاوت هست

  11. حسن جون

    ۱۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینجا بحث رفته به سمت موشک و پهباد و بزن بزن،
    بابا موضوع خودرو بوده مثل خروس جنگی افتادید به جون هم

  12. سیدمجتبی

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    نمای جلو مثل صورت ادمیه که دندوناش ریخته تو دهنش داره میخنده . زورچپونی ضعیفترین ماشین اروپا رو اوردند توی مملکت هی مدال طلا به گردنش اویزون می کنند . اینهمه غول های بزرگ خودرو سازی توی اسیا و اروپا هست یکیش تویوتا دومیش هوندا سومیش ائودی چهارمیش فولکس پنجمیش داتسون . شورلت ، وووو پژو و سیتروئن بزرگترین عیبشون سیستم خنک کننده موتور و ضعف شدید در سر سیلندره .
    اگه ایران خودرو ، خر و الاغ و یابو و مادیون و اسب مونتاژ میکرد ارزش بیشتری داشت تا ماشین های فرانسوی مونتاژ کنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا