دنیای اقتصاد: بسیاری از کارشناسان مدتهاست که نسبت به رفتار هیجانی مشتریان در مواجهه با نوسات بازار خودرو هشدار میدهند. هرچند رفتارهای هیجانی سمت تقاضا، واکنشی است نسبت به عملکرد عرضهکنندگان خودرو، با این حال بهنظر میرسد این رفتارها سمت و سوی مشخصی ندارد. بهطوریکه در برخی مقاطع مشتریان به بازار خودرو پشت کرده و تقاضا افت میکند و در زمانهایی نیز تقاضا به بالاترین میزان خود میرسد و عرضه خودروسازان پاسخگوی تقاضای بازار نیست.
این افت و خیز تقاضا، تاثیر زیادی بر قیمت محصولات تولیدی داشته و در برخی موارد نیز آشفتگی بازار را به همراه دارد. به این ترتیب نقش طرف عرضه در ایجاد نوسان قیمتی در بازار خودرو امری واضح و مشخص است؛ اما در اتفاقات هفته گذشته بازار که قیمتها روند صعودی به خود گرفت برخی تحلیلگران بر نقش موثر متقاضیان خودرو تاکید دارند و اینکه رفتارهای هیجانی آنان را یکی از عوامل آشفتگی بازار میخوانند؛ بهطوریکه برخی متقاضیان با انتظار تورمی سال آینده به بازار هجوم آورده و هر خودرویی را با هر قیمتی خریداری کردند که همین موضوع منجر به افزایش قیمتها در سطح غیرمعقولی شد. به این ترتیب بخشی از تقاضا بهدلیل بیاعتمادی به شرکتهای خودروساز در زمینه تولید همراه با کیفیت و همچنین تورم انتظاری این روزها در بازار شکل گرفته است. در این بین اما برخی مشتریان نیز افزایش قیمتها را تنها حبابی خواندند که با افزایش تولید این حباب از بین خواهد رفت. برخی کارشناسان نیز در این مورد با مشتریان همنظر بودند؛ بهطوریکه تاکید بر نخریدن خودرو در شرایط کنونی داشتند. آنها با این ادله که دلالان و واسطهگران بار دیگر سرمایه خود را به سمت بازار خودرو حرکت دادند و همین عامل منجر به افزایش کاذب قیمتها شده، خریداران را از خرید بر حذر داشتند.
البته میتوان دیدگاه دیگری هم برای بخش تقاضا تعریف کرد. براساس این دیدگاه، مشتریان بهمنظور خرید خودروی مورد تقاضای خود در بازار حضور پیدا نمیکنند و تنها تقاضای خرید را تا زمان عرضه خودرو توسط خودروسازان به تاخیر میاندازند. آنها مترصد فرصت باقی میمانند و به محض اینکه شرکتهای خودروساز در قالب پیشفروش یا فروش قطعی اقدام به عرضه محصولات خود کنند در صف فروش حضور پیدا کرده و اقدام به خرید خودروی مورد نظر میکنند. حال با توجه به تنوع دیدگاه مشتریان در شرایط فعلی بازار این سوال مطرح میشود که کدام دیدگاه، دست بالا را در میان متقاضیان و مصرفکنندگان دارد؟ و سوال دیگر اینکه تاثیر این رفتار غالب بر نمودار قیمتی بازار چگونه است، آن را صعودی میکند یا در سراشیبی قرار میدهد؟
کارشناسان در پاسخ به این سوال معتقدند سه مولفه موثر روی قیمت خودرو در شرایط فعلی فعال شده است. نرخ ارز، تورم انتظاری و حضور پررنگ دلالان در بازار خودرو. آنها میگویند: در شرایط حاضر نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته است. از طرف دیگر بهدلیل بیاعتمادی به سیاستگذاران و سیاستهای اتخاذ شده این ذهنیت در جامعه تشدید شده است که سال آینده به دلیل افزایش نرخ تورم، قیمتها روند صعودی به خود میگیرد، بنابراین یک تورم انتظاری در ارتباط با سال آینده در اذهان شکل گرفته است؛ بنابراین کارشناسان معتقدند تورم انتظاری شکلگرفته بیشترین سهم را در تفکر متقاضیان دارد. در راستای شکلگیری همین تفکر شاهد هستیم که سرمایههای سرگردان نیز براساس همین تحلیل به بازار ورود میکنند. وجود سرمایههای سرگردان و تورم انتظاری شکلگرفته دست در دست هم سبب افزایشی شدن نمودار قیمت در بازار خواهند شد. کارشناسان تنها مسالهای را که میتواند صعود قیمتها در بازار را متوقف کند، افزایش عرضه عنوان میکنند.
- کالبدشکافی تقاضا
همانطور که اشاره شد مصرفکنندگان یا بهعبارت دیگر طرف تقاضا سهم عمدهای در صعودی شدن نمودار قیمتی در بازار دارند. آنها براساس تحلیل خود به کنش در بازار میپردازند. بخش اول کنشگران به این دلیل در بازار حضور پیدا کرده و اقدام به خرید خودرو میکند که چشمانداز مثبتی برای آینده اقتصاد و همچنین بازار خودرو قائل نیست. این دسته از متقاضیان معتقدند با توجه به ضربهپذیر بودن اقتصاد کشور از یک طرف و هوشمندانهتر شدن تحریمها از طرف دیگر، وضعیت تولید خودروسازان از این دو ناحیه آسیب خواهد دید. استناد آنها اتفاقی است که در دور اول تحریمها در سالهای ابتدایی دهه ۹۰ شاهد آن بودیم. در دور اول تحریمها، شرکتهای خودروساز نیمی از توان تولیدی خود را بهدلیل اعمال تحریم از دست دادند و به لحاظ کیفی محصولات تولیدی خودروسازان شرایط مساعدی نداشت؛ بنابراین متقاضیانی که این تحلیل را دارند با تاکید بر نیاز خودروسازان به تامین بخشی از قطعات از منابع تامین خارجی و اینکه در شرایط فعلی شرکای اصلی خودروسازان از خطوط تولید خارج شدهاند، چشمانداز روشنی برای آینده خودرو نمیبینند؛ بنابراین آنان معتقدند که هر چه به جلو برویم خطوط تولید خودروسازان خلوتتر میشود و نمودار کیفیت هم سیر نزولی به خود میگیرد، در این شرایط نمایندگان این تفکر تاکید دارند باید هر چه زودتر در بازار حضور پیدا کرده و خرید خود را انجام دهند. بدبینی به شرایط اقتصادی کشور و مه آلود بودن فضای آن، سبب میشود تا خودرو به عنوان یک کالا دچار تغییر جایگاه شود.
خودرو که به طور معمول در طبقه کالاهای مصرفی قرار دارد بهدلیل فساد ناپذیر بودن و امکان نگهداری طولانی، جایگاه خود را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای در میان جامعه تغییر میدهد؛ بنابراین شاهد هستیم که بخشی از متقاضیان برای حفظ ارزش دارایی خود به بازار ورود کرده و سرمایه ریالی خود را به خودرو تبدیل میکنند. این بخش از متقاضیان در واقع دلالانی هستند که در وهله اول بهدلیل حفط ارزش سرمایه خود و در مرحله بعد به طمع کسب سود در بازار حضور پیدا کرده و خودروخریداری میکنند.
مسالهای که این نوع تفکر به آن استناد میکند، این است که طی سال آینده درآمدهای ارزی دولت از فروش نفت کاهش خواهد یافت و دولت برای جبران کسری بودجه مجبور به چاپ اسکناس و بالا بردن پایه پولی کشور میشود. این اتفاقات اسباب صعودی شدن نرخ تورم در اقتصاد کشور را مهیا میکند؛ بنابراین طی سال آینده شاهد جهش تورمی خواهیم بود؛ بنابراین علاوهبر کاهش عرضه، تورم انتظاری و حجم تقاضایی که این تورم به بازار تحمیل میکند، سبب افزایش بیش از پیش قیمتها خواهد شد.
بخش دیگری از متقاضیان به اندازه دسته اول به شرایط اقتصادی کشور بدبین نیستند. آنها معتقدند وضعیت فعلی بازار بیش از اینکه از مولفههای اقتصادی تاثیر گرفته باشد، تحت تاثیر شرایط هیجانی و جولان دلالان و واسطهها در بازار است. نمایندگان این تفکر بر خلاف نمایندگان تفکر پیشین که امیدی به سیاستگذاران و دولتمردان برای حل بحرانهای آتی ندارند، همچنان نیمنگاهی امیدوارانه به سیاستگذاران کلان کشور دارند. آنها معتقدند در شرایط خاص و ویژه دولتمردان به بازار ورود کرده و اجازه نمیدهند واسطهها حاکم مطلق بازار باشند؛ بنابراین این تفکر تقاضای خرید خود را تا زمان عرضه دستوری شرکتهای خودروساز به تاخیر میاندازند. البته در این تفکر هم باز رد پایی از دلالان قابل مشاهده است. با توجه به فرمول جدید قیمتگذاری از مبدا، شرکتهای خودروساز موظف هستند محصولات خود را ۵ درصد زیر حاشیه بازار عرضه کنند. این ۵ درصد در شرایط نوسانی میتواند برای واسطهها و دارندگان سرمایههای سرگردان جذاب باشد و آنها را مجاب کند تا در طرحهای فروش خودروسازان حضور داشته باشند.
بخشی از تقاضا هم با توجه به اوج گرفتن نمودار قیمتی خودرو و ناتوانی در تامین نقدینگی برای خرید به ناچار از چرخه بازار حذف خواهد شد.
- چگونگی مدیریت بخش تقاضا
همانطور که در ابتدای گزارش به آن اشاره کردیم رشد قیمتی خودرو در بازار دور از ذهن نخواهد بود؛ حال این سوال مطرح میشود که واکنش مشتریان به شرایط بازار چگونه خواهد بود؟ و سوال دوم اینکه رفتار سمت تقاضا چه تاثیری بر قیمتها خواهد داشت؟
در این زمینه حسن کریمیسنجری کارشناس خودرو به «دنیای اقتصاد» میگوید: در ارتباط با شرایط فعلی بازار سه عامل دخیل هستند. افزایش نرخ ارز، ایجاد تورم انتظاری و پیشخریدهای صورت گرفته توسط دلالان که توانسته در روزهای اخیر بازار خودرو را ملتهب کند. این کارشناس میگوید: در حال حاضر طرف تقاضا، چه مصرفکننده واقعی، چه دلال این تحلیل را دارد که قیمت خودرو باز هم روند صعودی خواهد داشت؛ بنابراین در بازار حضور پیدا میکند.
امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو نیز به نقش فروشهای فوری صورت گرفته توسط خودروسازان اشاره میکند و به خبرنگار ما میگوید: چنانچه خودروسازان بتوانند با فروش فوری خودرو نیاز بازار را تامین کنند و این عرضه تداوم داشته باشد، میتوان امیدوار بود که قیمت خودرو در بازار روند نزولی به خود بگیرد. این کارشناس خودرو با اشاره به وضعیت بازار میگوید: در حال حاضر تقاضای موجود در بازار به لحاظ نیاز به خودرو نیست بلکه متقاضیان به دنبال بیمه کردن ارزش پول خود در آینده و در مواجهه با رشد تورم آتی هستند؛ بنابراین با توجه به تورم انتظاری و حضور سرمایههای سرگردان در بازار خودرو، روند افزایش قیمت حداقل تا پایان سال صعودی خواهد بود.
این کارشناس تاکید میکند: چنانچه فروش فوری خودروسازان نتواند جوابگوی نیاز بازار باشد. بازار برای سرمایههای سرگردان جذابتر خواهد شد.
Danial
۲ اسفند ۱۳۹۷.
به چی میگم خدایش عین واقعیت
گرون کردن ماشین ها دیگه جا نداره ولی…
ولی مردم هنوز جا دارن.
باور کنید پراید 100 میلیون بشه بازم میخرن من بهتون قول میدم حتی پراید 200 میلیون هم بشه بازم میخرن از این نظرم عکس میگیرم مطمینم اگه بلند نشیم و دولت سرجاش باشه تا 1404 به حقیقت میپیونده
Danial
۲ اسفند ۱۳۹۷در تکمیل حرفم باید بگم آقا اون دلالان که تو متن ازشون اسم بردید همون دولت مردان هستن پس توقع اینکه که قیمت کم بشه خیلی احمقانس اون تحلیلگرنی که الکی امید میدن خود اونا بری بگردی کم کم 10 تا ماشین تحویل 99 ثبت نام کردن.
ولی از نظر من بهترین کار همینکه مردم برن بخرن و به این آشوب همینجوری دامن بزنن هر چی آشوب و هرجو مرج بیشتر بشه احتمال تغییر کلی تو کل کشور بیشتر میشه بزار پراید بشه 1 میلیارد کی به کیه بزار گوشت بشه کیلویی 1 میلیون و با حقوق یک ماه کارگر برابر بشه آقا هر انقلابی باید براش خون بدیم و این موضوع باید از یکجا شروع بشه و یکسری باید باید باید باید قربانی بشن شاید منو شما جزو اون قربانی ها باشم ولی باشه اشکال نداره حداقل نسل بعد ازمون تشکر میکنن.
یانکی
۲ اسفند ۱۳۹۷اینجا دیگه درست بشو نیست.باید صاف بشه از نو ساخته بشه با آدمای جدید.گیرم همه چی عوض بشه آیا مردم بازم تو لاین مخصوص ماشینهای امداد نمیرن.بازم به آمبلانس راه نمیدن و دنبالش قطار نمیشن.تو خیابون لای هم نمیپیچن.سر 500 تومن کرایه دعوا نمیکنن.اتحاد برقرار میکنن.دل سوز خودشون میشن.نه آقا بی فایدست دیگه درست نمیشه.گر معمار خشت اول را نحد کج تا سریامیرود دیوار کج.به خدا اون دیوار کج به پایان میرسه ولی ما ملت ایران نه.دلم خونه بچها دیگه بریدم.امید به زندگی زیر صفر با 32 سال سن.
aston martin
۲ اسفند ۱۳۹۷هیچ وقت فکر کردین شاید اینا همه شانتاژ خودروساز برای دلسردکردن مردم از تحریم خرید خودروی صفر داخلیه؟؟
ایلیا
۲ اسفند ۱۳۹۷ول کن خدا وکیلی، اینقدر همه چیز رو سیستماتیک نبینید
تحریم کجا بود، شانتاژ کجا بود
مملکت مثل جوونی ما نابود شده
اونا هم ی آشغالی میسازن میدن به مردم
نه بهتر از این میتونن بسازن نه ارزون تر از این
اصلا کجای کشورمون از خودرو سازیمون بهتره که فکر میکنیم توی خودرو سازی ی توطئه ای صورت گرفته؟
وضع دانشگاهامون خوبه؟
وضع اشتغال خوبه؟
امار طلاق و خودکشی و اعتیاد نرماله؟
فرهنگ از بین نرفته؟
خودروسازی هم مثل بقیه
هرکی دنبال اتحاد و تحریمه و زورش میرسه بره بالادست رو تحریم کنه که همه ی بدبختیمون از اونجاهاست وگرنه بدو بیراه گفتن به این خودروسازا عین سادگیه
aston martin
۳ اسفند ۱۳۹۷شاید یادتون نیاد ولی اون زمان که کمپین نه به خودروی صفر راه افتاد مقامات همچین از دستو پا در اومدن و جلوش وایسادن که انگار کارخونه خودروسازی مال باباشون بود. تو ویکیپدیا پویش خرید خودروی صفر ممنوع رو سرچ کن تاریخچشو میبینی
اگر اینا نبود شاید حرفتو قبول میکردم ولی وقتی دیدم که چجوری ترسیده بودن از افت خرید خودرو فهمیدم که اتفاقا کاملا هم محتمله اینکارا سیستماتیک باشه
من که هرکیو دورو برم میشناسم اصلا خودروی صفر نمیخره اتفاقا الان همه رو آوردن به دست دوم. شاید شوخی بگیری ولی آخرین کسی که خودروی صفر خرید رو یادم نمیاد تو اطرافیانم حتی دوستان دور
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۳۹۷خاطِرِتون جمعِ جمع
هرچیزی که گرون بشه ، ارزون نمیشه
فقط اینو بدون ، ایرانی ثابت کرده ، آفتاب پَرسته خوبیه ، و با تمام شرایط میتونه خودش را وِقف بِده .
مثل تمامِ اون مشکلاتی که در این ۴۰ سال بِهِش عادت کردِ ، به پراید ۵۰ ، ۶۰ ، ۱۰۰ ، ۱۵۰ ، ۲۵۰ ، ۸۰۰ و…………………………… میلیون تومنی هم عادت میکنه .
کافر مقدس
۲ اسفند ۱۳۹۷از موقعی ک یادمه بعد از هر گرانی یه عده میخرن یه عده هم پشت مانیتور اعتراض میکنن
هیشکی تو عمل اهل همدلی و اتحاد و اعتراض نیست . نباید هم باشه البته میزنن بری تو آسفالت دیگه صداتم در نیاد
ایران = همینه که هست
Amir213r
۲ اسفند ۱۳۹۷والا ن پول داریم دیگه ایران زندگی کنیم نه داریم مهاجرت کنیم……
فقط نمردیمو معنی رونق اقتصادیو فهمیدیم…….
Amir213r
۲ اسفند ۱۳۹۷بابا به پیر به پیغمبر دارن ورشکست میشن نخرید تورا قرآن نخرید ادم ***که میره پراید 50میلیونی میخره ولا داره به 90میلیون ایرانی خیانت میکنع دست کمی از داعش نداره
از بس حرص این جماعت خوردیم دق کردیم…
MORI
۲ اسفند ۱۳۹۷نمیدونم نظرم تایید بشه یا نه
ولی امیدوارم بشه
برای تغییر کلی(چیزی که همه امیدوارن بهش) نیاز به یک لیدر و رهبر هست پس تا رهبر نباشه امیدی به تغییر نیست
بهراد
۲ اسفند ۱۳۹۷فقط با شفاف سازی و آزاد سازی واردات خودرو با تعرفه 5% میشه همه ی این سیرک هارو تعطیل کرد.
نمی دونم دولت که واسه هر خودرو 150% تعرفه میگرفت یعنی به ازای هر دو تا خودویی که وارد میشه معادل ارزی قیمت دو تا خودرو از کشور خارج میشه ولی معادل ارزی قیمت سه تا خودرو میرفت تو جیب دولت! یعنی قیمت یه خودرو هم مفتکی میرفت تو خزانه.
حالا مرگشون چی بوده میگفتن باعث خروج ارز از کشور میشه؟از اینور نفت کم میفروختن اما پولشو از واردات میگرفتن مثلا کسری بودجه رو جبران میکردن.جوک ترینش حمایت از داخلی بود.
ولش کنین ما میدونیم انسان خوب کیه و حیوانات بد چه کسانی هستن.خدا هم نگاه می کنه .نگاه!!!کافیه؟؟؟
آمریکا هم دست رو جای خوبی بگذاشته میدونه مفت خور هارو چطوری از نون خوردن بندازه.تحریم های قبلی فشارش رو مردم بود ولی الان به بالابالا ها هم اثر کرده واسه همینه صداشون در اومده و پشت هر میکروفونی واسه چی دارن داد میزنن.ترامپ بدون شلیک یه گلوله ،شدید ترین ضربات رو وارد کرده.منم بی طرفم چون اگه اون نمی زد خودمون به خودمون رحم نمی کردیم.درست مثل الان.یادمه آخرای شوروی مردم دائم تو صف بودن غذا آذوقه ووو جالبیش اینکه موشک هم داشتن ولی با اونم نتونستن جلو فروپاشیشون رو بگیرن
مهدی
۲ اسفند ۱۳۹۷با توجه به ضربهپذیر بودن اقتصاد کشور از یک طرف و هوشمندانهتر شدن تحریمها از طرف دیگر، اصولا تحریم کنندگان ازهوش بالا و چابکی زیادی برخوردار هستند انها با تکیه بر تکنولوژی میتونن راه تنفس را پیدا کرده اون را مسدود کنند دقیقا نقطه مقابل ان ها مسیولین ما هستند که دارای ناکارامدی شدید وسیستم های سنتی هستند که بیشتر بر روابط قبیله ای وپارتی بازی ها وپسر خالگی ها بنا شده اند طبیعتا در این شرایط افزایش فشار یر اقتصاد فلج ایران دور از انتظار نیست
مسعود
۲ اسفند ۱۳۹۷قیمت پراید انقدر بالا رفت که الان دیگر می توان انرا در داخل ساخت هرکس با عده ای جمع شود می توانند پراید را باقیمت کمتر بسازند و انکه ما نفهمیدیم در پیش فروش قبلی گفتند روزنامه ها که انقدر مردم پول دادند که می شد کارخانه تویوتا را خرید و اینکه اگر ان پیش فروش ها بازار بیاید خیابانها جا ندارد باز الان می مینیم باز پیش فروش می کنند انها هم خریداری می شود اگر اینها ماشین شوند بیاید خیابان نیاز برطرف می شود چطور است اصلا با عقل جور در نمی اید اینهمه پیش فروش باز پیش فروش جدید فروش نقدی واقعا کسی که پول پیش فروش می دهد می داند الان در چه وضعی قرار دارد ایا تحویل می گیرد اگر تحویل بگیرد بازار کشش خرید دارد؟!
Khosrow
۲ اسفند ۱۳۹۷همه روشن فکرا جمع شدند باز / همه خوبن – اون جماعت ترکیده و – وحشی و حقه باز و بی سواد و پراز عقده و قانون گریز همشون منم / نمیخرن که سوارشن – میخرن بالاتر فرو کنن / دم دولتی ها گرم ..
ali a
۲ اسفند ۱۳۹۷قبلا خیلی حرص میخوردم و پایه هرجور اعتراضی هم بودم….ولی کاملا اینو فهمیدم هرچی سر مملکت بیاد مردم ککشون هم نمیگزه…پس دیگه اصلا خودمو ناراحت نمیکنم…میگن هر کشوری به اندازه لیاقتش آرامش و آسایش داره… با این سطح فرهنگ و شعور …بیشتر از این لیاقت این مردم نیست…
Abbas
۳ اسفند ۱۳۹۷اون دوسالی که مفتی زیر پرچم این مملکت خدمت کردم حرومشون،جوونیمو حروم کردن