ایستگاه خبر

خودروسازی باید به بخش خصوصی واگذار شود

خانه ملت: رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید باید واردات خودرو بدون انتقال ارز آزاد شود؛ چراکه در حال حاضر تولید خودروهای سنگین در کشور به مشکل تبدیل شده و این مشکل در آینده بحران خواهد شد.

ikco
عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه پژو و رنو دیگر جایی در ایران ندارند، گفت: علاوه بر فرانسه که با شروع تحریم‌ها قراردادهای خودروسازی در ایران را یکطرفه رها کرد، کشورهایی مانند کره، چین و ژاپن نیز که برای تولید برلیانس، سوزوکی ویتارا و…با ما قرارداد داشتند، ایران را ترک کردند. نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید برای مشارکت با شرکت‌های خودروسازی خارجی فرش قرمز پهن کرد، افزود: از آنجا که تمام شرکت‌های خودروسازی با شروع تحریم ایران را ترک می‌کنند ما باید به دنبال داخلی‌سازی و تامین نیازها با تکیه بر توان داخلی از طریق برندسازی و افزایش کیفیت تولیدات باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم درباره واگذاری سهم دولت در خودروسازی‌ها، اضافه کرد: خودروسازی‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شوند و دولت تنها از طریق سازمان حمایت از مصرف‌کننده بر این صنعت نظارت کند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند خودروساز باشد، ادامه داد: دولتی بودن خودروسازی، شرایط کنونی را برای این صنعت رقم زده است. وی با بیان اینکه ۹۰ درصد خودروهایی مانند کامیون، کامیونت، مینی بوس، اتوبوس، لودر و بلدوزر یا وارداتی است یا به‌صورت CKD وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: باید واردات خودرو بدون انتقال ارز آزاد شود؛ چراکه در حال حاضر تولید خودروهای سنگین در کشور به مشکل تبدیل شده و این مشکل در آینده بحران خواهد شد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: زمانی که اتوبوس‌ها عمر مفید خود را از دست می‌دهند آسیب‌ها و خطرات بسیاری برای مردم در جاده‌ها ایجاد می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. هادی نجفی

    ۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    یه نادان یه سنگی رو میندازه ته چاه
    صد تا عاقل نمیتونن درش بیارن
    شده حکایت ایران،زمانی که صنعت خودرو رو از دست خیامی ها،قندچی ها درووردن و ملی کزدن و چهار تا آدم که فرق پیچ گوشتی و انبر دستی رو نمیدونستن رو کردن مدیر که چرا چون فقط متدین هستن اونم مثلا که الان گند همه چی درومده
    مستند قندچی (ایران کاوه) رو آدم میبینه اشکشم دیگه در نمیاد از ناراحتی
    نتجیش میشه اوضاع بسیار بسیار وخیم ایران

    1. doubt

      ۲ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (258 ديدگاه)

      داش اصلا نمیشناختم این مرد بزرگو (اصغر قندچی). اینجا گفتی رفتم دیدم مستندشو و فقط میتونم بگم هزاران افسووووس. خدا شاهده بغز گلومو ول نمیکرد. چه به سرمون اومده و شاید هنوزم خبر نداریم. افسوس

  2. Genius

    ۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    خصوصی و دولتی نداره متاسفانه سطح علمی و تکنولوژیکی کشور ما اینه و بضاعت صنعتیمون همینقدره که همگان می بینند! تنها راه علاج این معضل که هم باعث بشه تولید ارتقا پیدا کنه و اشتغال و درآمدزایی پایدار نصیب کشور بشه هم مهندسین ما رو مجاب به پیشرفت و تعالی و روزآمدسازی کنه و از همه مهمتر جلوی آمار دهشتناک تلفات مادی و معنوی هموطنانمون رو در سوانح بگیره اینه که فضاهای موجود در سایپا و ایرانخودرو و بهمن موتور و کرمان موتور هر کدوم بصورت 50-50 در اختیار کمپانی های خارجی قرار بگیره اینطوری هم خارجیا نمی تونن به آسانی آب خوردن بزنن زیر قول و قرارشون هم چون آبروشون وسطه رضایت نمیدن 30 سال محصولاتشون تولید بشه و ملزم به ارائه مدل های به روز میشن

  3. Abbas

    ۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    واس من دولتی و خصوصیش فرقی نداره،واس من اولویت نابود شدنه این صنعته،چون در هر صورت گند میزنن،عاغا ما نمیخوایم خودروساز باشیم،اثبات شده که تا تو این مملکت لگن سازی داریم دستمون از ماشینای روز دنیا کوتاهه

  4. محمد

    ۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (599 ديدگاه)

    خصوصی بشه که مثله کرمان خودرو و باقی خصوصی ها اگه به ته خط رسیدن بدون حمایت، راحت کله پا بشن….؟ ? این خصوصی کردن بخاطر پیشرفت صنعت خودرو نیست…. بخاطر اینه که دیگه گاو شیرده نیست…. نمیخوان دیگه خرجش کنن… مثه یه اسب مریض میخوان بندازن به یکی….

    1. SS

      ۲ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (791 ديدگاه)

      ممکنه اینطور باشه که شما میگید
      اما اندازه کاذب این صنعت باعث میشه من فکر میکنم قضیه چیز دیگری هست و با یک واگذاری خصولتی دیگه مواجه هستیم که قراره شرایط رو بدتر بکنه و دوباره به سمت شعارهای توخالی “تولید ملی و برندسازی” که در طی چند دهه به جز ضرر برای جامعه چیزی در پی نداشته در جهت تامین منافع یک عده بریم و دیگه مسئولیتش هم به عهده دولت هم نباشه.
      ضمن اینکه مسئولی که این سطح از تفکر رو داره که میگه “چرا خودروسازهای خارجی با تحریم ها بازار رو ترک کردن؟” مشخصه هیچ ایده ای از تجارت جهانی و سهم ناچیز ایران از اون نداره و همچنان فکر میکنه در مرکز جهان نشسته و خارجی ها باید بازارهای جهانی رو رها کنن و ریسک تحریم شدن رو به جون بخرن تا در بازار ایران که یک هزارم بازار رو در اختیار داره (برای خودروهای به روز مونتاژی و وارداتی، نه ارابه های مرگ) و روز به روز هم با کم شدن قدرت خرید مردم سهمش از این تجارت کمتر میشه رو در اولویت قرار بدن.

  5. حمید

    ۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (97 ديدگاه)

    اجازه بدین از عراق و امارات خودروی دست دوم وارد بشه. بدون ارز یعنی با بیت کوین (که خدا رو شکر داره تو خود ایران ماین میشه) و یا با پیمان پولی دوجانبه. خدا رو شکر ما اونقدر صادرات به عراق داریم که بتونیم به جاش «دینار» بگیریم و همون دینار رو بدیم به مردم بجاش خودروی دست ۲ وارد کنیم (خودروی نو نمیشه وارد کرد چون خودروی نو فروشش ردگیری میشه و بدلثل اینکه ما تحریم هستیم واسه دولت اون کشور مشکل ایجاد میشه).خودروی دست ۲ از برندهای جهانی برای کشور ما و بازار تشنه داخلی کاملا توجیه اقتصادی داره.

    1. مهدی

      ۲ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      خودروی کارکرده نیاز مبرمی به قطعات و‌اموزش و تعمیر کاران داره و باتوجه به از رده خارج شدن بسیاری از انها قطعات گرانتر و قالبا تقلبی هست و از انجایی که شما تحریم هستی قطعات بهت نمیدن پس با این کار هم سرمایه های ملی به باد دادی و مردم سوار خودروی بدون قطعه و با تنوع مدل بالا بدون خدمات پس اژ فروش کردی ضمن اینکه این کار غیر طبیعی باعث ایجاد زمینه های فساد میشه مثلا خودرو دست دوم را در این کشور برمیدارن قطعات ارزان بیکیفیت سوار ان میکنن و شما غافل از همه با اعضا خانواده سوار این بمب ساعتی میشه و …

      1. SS

        ۲ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (791 ديدگاه)

        نقطه ضعف یک راه حل رو گفتن که راحت هست
        شما بگید چه پیشنهاد جایگزینی دارید؟
        اینکه مردم همچنان پراید و پژو حلبی با اسم های مختلف مثل ساینا و دنا بخرن (که اون هم به سختی میتونن) و در جاده ها کشته بشن راه حل نیست پاک کردن صورت مسئله هست.
        ظاهرا در دید بعضی افراد سرمایه ملی اصلا متعلق به مردم این کشور نیست و خرج شدنش در راه آسایش و راحتی این ملت جایز نیست و به همین دلیل واردات هرنوع خودرویی که کالای مصرفی “ضروری” هست و نه لوکس رو به باد دادن سرمایه مملکت میدونن!!! و راه حل جایگزین اونها هم به کشتن دادن ملت در جاده ها هست.

  6. MjM

    ۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (738 ديدگاه)

    وقتی از ریشه هم چی خرابه دولتی یا خصوصی هیچ فرقی ندارن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا