روز چهارشنبه، شرکت جنرال موتورز، شریک پژوی فرانسه از تعلیق ارسال قطعات و همکاری پژو با شریک ایرانی آن خبر داد. طبق بیانیه جنرال موتورز، پژو حتی قبل از شراکت با جنرال موتورز هم تحریم ها بر ضد ایران را با تعلیق ارسال محموله قطعات آغاز کرده بود.
دولت ایالات متحده مالک ۳۲ درصد سهام جنرال موتورز است و این شرکت هم هفت درصد از سهام پژو را در اختیار دارد. پژو هم اعلام کرده که تنها ۱.۵ درصد از درآمد جهانی این شرکت از معامله با ایران خودرو حاصل می شود و سرمایه ای در ایران ندارد. این درحالیست که پیش از این نقش ایران خودرو در بازار و درآمد پژو بیش از این عنوان می شد. پژو همچنین سال گذشته با زیان روبرو بود.
تا این لحظه ایران خودرو به این خبر شبکه “فرانس ۲۴” واکنشی نشان نداده است. اما امیدواریم استعمار پژو بر ایران بلاخره به پایان رسیده باشد. پژو بر خلاف رنو تا کنون سرمایه گذاری و ورود سرمایه به ایران نداشته و حتی در پروژه پژو 206SD هم سر شریک ایرانی خود کلاه گشادی گذاشت و خودرویی که پول طراحی کلان آن توسط ایران پرداخت شده بود اینک در ترکیه و مالزی هم ساخته می شود. بعلاوه قولهای فراوان مبنی بر ساخت خودروهای جدید و مخصوص بازار ایران نیز هیچ گاه رنگ حقیقت به خود نگرفتند.
ممکن است از این پس خودروهای پژو با گیربکس اتوماتیک با مشکل تولید و خدمات پس از فروش مواجه شوند اما بعید است ایران خودرو از این تحریم ضربه ای ببینید. مخصوصا الان که سمند و رانا و دنا را می تواند بجای معادل پژویی آنها جایگزین نماید.
فری
۱۱ فروردین ۱۳۹۱اگه بد بود و استعمار بود خوب شما ورودش رو قطع می کردین حالا که تحریم شده شده اخ ؟ این که سمند و دنا و رانا رو با فروش محصولات پژو در ایران مقایسه کردید واقعآ خنده داره.
ناصر
۱۲ فروردین ۱۳۹۱دیگه باید با ما چکار می کرد آقا فری. البته حرفتون درسته ولی در نظر داشته باشید که هیچکس مثل فرانسوی ها دست رشوه دادن نداره.
amin
۱۲ فروردین ۱۳۹۱پژو خیلـــــــــــــــــــــــــــــی غلط کرد ایران را تحریم کرد .خاک بر سرش کنن اگه ایران محصولات پژو رو نخره پژو ورشکستـــــــــــــــــــــــــــــــــه میشه…
آرمین
۱۱ فروردین ۱۳۹۱امیدوارم ایران خودرو برند های چینی رو جایگزین پژو نکنه
f
۱۱ فروردین ۱۳۹۱khejalat avare
مهدی
۱۱ فروردین ۱۳۹۱به نظر منکه خوبه
ما هر وقت تحریم شیم پیشرفت میکنیم
البته امیدوارم کیفیتم فراموش نکنن
حسین
۱۱ فروردین ۱۳۹۱خدا بخواهد دیگه داریم از شر پژوهای دوره دقیانوس ایرانخودرو خلاص می شیم.
پژمان
۱۱ فروردین ۱۳۹۱جناب آقای پژو
میخواستم بدونم که کی غیر از ایران این محصولات آشغال شما رو میخره؟؟؟؟
درواقع تحریم اقتصاد خودتون کردی :دی
ایران هم تا برادران چینی داره غم نداره
شما تحریم کن ایران کپی برابر اصلشو میزنه
آقای پژو فک کردی خیلی زرنگی؟؟
امير على
۱۱ فروردین ۱۳۹۱اقایونى که اطلاعات ندارند لطفا نظر ندن. خودروهاى چینى پیشنهاد خوبى میتونه باشه نسبت به پژوهاى تولید شده سالهاى اخیر.
ali
۱۱ فروردین ۱۳۹۱به خدا پژو دیوونه شده آخه اشکل کی به جز ایران ماشین های آشغالتون رو قبول می کنه
حمید
۱۱ فروردین ۱۳۹۱این بیست سال به اصطلاح همکاری با پژو چه عاید ما کرد؟ چه پیشرفتی حاصل شده؟ به جز اینکه سر ما را کلاه گذاشتند و هیچ تکنولوژی به ایران منتقل نکردند . ای کاش بجای پژو با تویوتا یا آئودی یا فولکس واگن کار کرده بودند.تا این شرکت کلاه بردار و کثیف در ایران است صنعت خودرو ما همین است.
جمشید جم
۱۱ فروردین ۱۳۹۱توقع دارید کسانی که کشورشان را ظرف 4 روز به آلمانها دادند بهتر از این باشند؟
atila
۱۱ فروردین ۱۳۹۱واقعا اگه از شر پزو به هر طریقی هم که شده راحت بشیم روزی هزار بار باید شکر گذار باشیم– بحث پزو نیست فقط موضوع اینه که همکاری با المانها یا زاپنیها خیلی به نفع هم صنعت ماست هم مصرف کننده ها– تا فرانسه دزد و کره دکتر کپی
1328
۱۱ فروردین ۱۳۹۱اینشاالله بزودی شاهدفروریختن برج ایفل به مانندبرجهای دوقلوخواهیم بودلعنت برفرانسه ورییس جمهورلنگ ولوده شان وتمام تولیداتشان ولعنت به ایران خودروی وطن فروش که باتمام مصیبتهایی که فرانسه به ما ومردم ما تحمیل کرده هنوزازبرندپژواستفاده میکند خاک برسرمسئولین بی لیاقت ومواجب بگیرووطن فروش وخائن ایران خودروکه حتی به فرمایشات رهبرعزیزمان درسال جدیدهم واکنشی عملی نشان ندادنداینشاالله درسال جدید شاهدبرچیده شدن این فرزندحرام زاده طاغوت{ایران خودرو}ازاین سرزمین باشیم وبه فرموده رهبرفرزانه وعزیزمان بامصرف کالای صددرصد ایرانی باعث سوختن ریشه شریان استعماراینگلیس وفرانسه یعنی ایران خودرودرایران اسلامی باشیم به امیدایرانی بدون ایران خودرو
zary
۱۲ فروردین ۱۳۹۱اوه .ه .ه یواش عزیز جان برادر تو که همه رو کشتی .کجا بودی تا بحال این همه پژو که فروختن !
تازه اگه همین پژو نبود اولا از شر پیکان راحت نمیشدیم دوما طلب هامون بابت فروش نفت به فرانسه قبل از سال 57 وصول نمیشد. الان هم برای حل مشکل خودرو وخودرو سازی راهی جز خصوصی کردن و فروش ایران خودرو و سایپا و… به بخش خصوصی نیست.
behzad
۱۲ فروردین ۱۳۹۱با سلام و خسته نباشید به همه
ایران به غیر از برند های چینی چیز دیگری نمیتونه جایگزین پژو کنه و همچنین مدل های جدید پژو جهت تولید به ایران واگذار نمیشه تا ما کیفیت برتر تکنولوژی اروپایی رو ببینیم
حامد
۱۲ فروردین ۱۳۹۱آخه برادر … اگه همین ایران خودرو زاقارت هم نبود که این همه کارگر و تولید کننده و وارد کننده و فروشنده قطعات به همراه خانواده شون هم که به برکت بی کاری فزاینده تا حالا صد بار مرده بودن.
می دونید تو سال 1351 شرکت هیوندای که داشت تازه راه اندازی می شد از ایران خودرو تقاضای انتقال تکنولوژی کرده بود؟ حالا ما کجاییم و اونا کجا…؟
SAM
۱۲ فروردین ۱۳۹۱بابا نمکش جلوش چشاتون رو بگیره
خوبه هنوزم که هنوزه دارین 206 سوار میشین ؟
خوبه هنوزم همه تو کف کیفیت محصولاتشونن
خداوکیلی میتونی 405 رو با تولیدات ملی مقایسه کنی
الحق و الانصاف که ..
سیاوش
۱۲ فروردین ۱۳۹۱نمک؟ لابد شرکت پژو عاشق چشم و ابروی ما بوده! چند برابر معمول سود کردند تکنولوژی منتقل نکردند تا جایی که واسه طرحی موتور از اتریش و آلمان کمک گرفته شد.جلوی تولید محصولات جدید رو با هزار ترفند گرفتند جلوی هر گونه خلاقیت و تلاش برای پیشرفت درونی رو گرفتند. خلاصه اینکه این همکاری با پژو دقیقا مثل قراردادهای ننگین دوران قاجاره!
محمد
۱۲ فروردین ۱۳۹۱خدا بخیر کنه,فردا این ایران خودرو چه داستانی سر ملت پیاده میکنه.
رابرت
۱۲ فروردین ۱۳۹۱واقعا خوب شد که تحریم کرد اونقدر تو خیابون 206 و 405 و پراید دیدیم حالمون بد شد ای کاش یه روز میشد مردم این ایران خودرو و سایپا رو تحریم کنن و ازشون ماشین نخرن که دیگه این همه بازی سر مردم نیارن
داریوش
۱۲ فروردین ۱۳۹۱به جز واگزاری تولید محصولات از رده خارج چی از پژو به ما رسیده؟ 22 سال وقت و توان کشور هدر رفت.
ali
۱۲ فروردین ۱۳۹۱ایران خودرو مرد باشه همین خودروهایی رو که تولید میکنه با همان کیفیت و قیمتی که به برادران عراقی میدهد به هموطنان ایرانی بدهد.برای جایگزینی پژو هم شرکت زیاده.
کوروش
۱۲ فروردین ۱۳۹۱به این قضیه از این دید نگاه کنید که پژو چی به ماد در طی چند سال؟ باور کنید رفتن این شرکت از ایران از الطاف خفیه الهی است!!!
تا شاید عده ای مجبور شوند به خود بیایند و دیگر با کمی رشوه ایران را زیر بار هر قرارداد و همکاری ننگین ایچنینی نبرند.
علیرضا
۱۲ فروردین ۱۳۹۱مقصر ایران خودروست که به این شرکت دره پیت اینقدر رو داد.
منصوری از خوزستان
۱۲ فروردین ۱۳۹۱چاره کار تحویل همین محصولات فعلی به مردم باکیفیت صادراتی و تلاش داخلی برای توسعه و بهبود و محصولاتی مثل سمند و دنا و رانا و…. واصلاح جلوی ضایع تیباست. در کل این مسئله به صورت موقتی مشکاتی ایجاد میکند. در آینده باید به فکر شرکایی بهتر باشیم که درست همکاری کنند و در کنار پر شدن جیبشان از همکاری پرسود با ایران کمی هم فناوری به شرکت های ما منتقل کنند نه مثل پژو که مثل زالو فقط خون می مکید.
ناصر
۱۲ فروردین ۱۳۹۱ارتش آلمان کشور پرمدعای فرانسه را چند روزه اشغال کرد؟
فرانسه با مردم الجزایر و افریقا چه کرد؟
فرانسه در سال 1991 در رواندا چه کرد؟
فرانسه یار غار صدام و قذافی نبود؟
فرانسه در حال کمک به تجهیز صدام به سلاح هسته ای نبود؟
آیا چنین کشوری شایسته احترام و همکاری با ماست؟
از قریب به بیست سال کار کرن با پژو چه به دست آوردیم؟
آیا پژو باید پس از این اجازه همکاری با خودروسازان ما را داشته باشد؟
سیما
۱۲ فروردین ۱۳۹۱از قدیم گفتند گوست تن خودت رو بخور و منت قصاب رو نکش!ما هر کجا از توان و هوش ایرانی استفاده کردیم موفق و سربلند شدیم.
استفاده حداکثری از توان داخلی + پرهیز از کلاه برداری و گرانفروشی خودرو + بالابردن کیفیت محصولات تولیدی +تلاش و طرحی محصولات جدید + پیدا کردن جایگزین مناسب و باشرف = افتخار آفرینی برای ایران و ایرانی
نازنین
۱۲ فروردین ۱۳۹۱از کی تا حالا ؟فروشنده باید ناز کنه یا خریدار؟ معلومه که به پژو خیلی رو دادیم.فرانسوی های قورباغه خور! برید به جهنم!با هر شرکت و کشوری کار کرده بودیم وضع خوروسازی مون بهتر بود.
پوریا
۱۲ فروردین ۱۳۹۱اخه کجا پژو فرانسوی تو ایران پژو 206 تیپ 2تمام قطعاتش ایرانی هست.405 تمامش چینی هست فقط میمونه تیپ 5 و6 که اونم گیربکسش و بعضی قطعاتش فرانسوی بودن.ولی درکل بیشترین قطعات پژو ساخت ایران وچین هست.فکر نکنم ایران این وسط ضرری بکنه.
محسن
۱۲ فروردین ۱۳۹۱برای فرانسویها و پژو متاسفم که اینقدر بی شرف بی حیا هستند. امیدوارم درس عبرتی باشه برای مدیرانی که توان و خلاقیت ایرانی رو نادیده گرفته و سرکوب میکنند و به فرانسوی ها تکیه میکنند.
بهنام
۱۲ فروردین ۱۳۹۱همون وقتی که پژو جلوی طراحی و تولید پیکان جدید رو گرفت مسئولین ما باید میرفتند دنبال یه شرکت دیگه. خدا وکیلی پژو با سیاست های کثیف و استعماری جلوی پیشرفت صنعت خودرو ما رو نگرفت؟ فقط تصور کنید اگر این بیست و چند سال به جای کارکردن با شرکت مسخره پژو با فولکس واگن کار کرده بودند الان چقدر پیشرفت کرده بودیم.
علیرضا
۱۲ فروردین ۱۳۹۱بعضیا یه جوری میگن آخجون شر پژو کم شد که انگار الان میخوان براشون فولکس پاسات بزنن !
نه چند تا آشغال چینی تولید میکنن…
باز اگه ماشین درجه 1 چینی تولید میکردن خوب بود. تو ncap اروپا یعضیاشون 4 ستاره گرفتن بقیه 0 ستاره !!!!!
علیرضا
۱۲ فروردین ۱۳۹۱در ضمن …
به امید ورشکستگی سایپا و ایران خودرو در سال حمایت از تولید ملی !!!!!!!!!!!!!!
رفیق
۱۴ فروردین ۱۳۹۱بزودی این اتفاق میافتد شرکتی که نتواند سطح تولیداتش را ارتقا دهد جز ورشکستگی نباید انتظار داشته باشد یکی از مسئولین موقع انتخابات میگفت هر شرکتی نتواند با بازارهای جهانی رقابت کند همان بهتر که تعطیل شود حالا همان شخص پنهان و آشکار از این خودروسازها حمایت میکنندو برایشان درصد و مهلت اضافه مقرر میکند