ایستگاه خبر

چه مدل ۲۰۶ را نباید خرید؟

بررسی گزینه‌های پژو در سایت دیوار؛
رپورتاژ: اگر گشتی در تعمیرگاه‌های خودرو بزنید متوجه تفاوت بین ۲۰۶های مراجعه‌کننده خواهید شد؛ بیشتر خودروهای ۲۰۶ که نیازمند تعمیر اساسی می‌شوند تولید سال‌های بعد از ۱۳۹۲ هستند. برای همین با جست‌و‌جو در سایت دیوار هم متوجه خواهیم شد که اصالت این خودرو به امتیازی برای خرید و فروش آن تبدیل شده است. یعنی این روزها یک خودروی فرانسوی قدیمی راحت‌تر از خودروی ایرانی جدید فروخته می‌شود!


کارشناسان خودرو می‌گویند در پژو ۲۰۶ تولید شده پس از سال‌های تحریم هیچ ردی از فرانسه دیده نمی‌شود. به جای آن می‌توان با خیال راحت‌تری گفت که این خودرو تبدیل به ۲۰۶ چینی و یا هندی شده است.

استهلاک بالای تیپ سه و یک

همه مدل‌های ۲۰۶ تولید شده تیپ یک فرانسوی هستند اما صرف فرانسوی بودن تضمین یک خرید خوب را به ما نمی‌دهد. برای مثال به خاطر نداشتن سیستم مالتی پلکس و ضبط سی‌دی دار بسیاری از افراد سراغ تیپ یک نمی‌روند. تیپ سه هم مدل ارتقا یافته این شرکت بود که با ورود تیپ پنج نسخه‌های محدودی از آن تولید شد. یکی از مشکلات بزرگ خرید این تیپ‌ها این است که فروش، دشواری زیادی دارد. تعمیرکاران می‌گویند یک ۲۰۶ گوشه پارکینگ هم که باشد استهلاک دارد؛ چه برسد به خودرویی که سال‌ها از آن کار کشیده شده است.


تیپ دو و پنج تنها مدل‌های هاچ‌بک ۲۰۶ هستند که هنگام فروش، مشتری را به دردسر نمی‌اندازند؛ اما در حال حاضر خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ ما را مقابل این دو راهی قرار می‌دهد که  کدام سری ارزش بیشتری دارد؟ خودرویی که قبل از تحریم تولید شده  یا مدلی که بعد از سال ۹۲ به بازار آمده؟ برای خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار دست دوم شاهد نمونه ایرانیزه‌شده و همچنین نمونه فرانسوی آن هستیم. برای مثال گیربکس ایرانی هیچ وقت جای همتای فرانسوی‌اش را نگرفت. گیربکسی که از زمان تحریم روی ۲۰۶ نصب می‌شد همان گیربکس ۴۰۵ بود که سازگاری با این خودروی فرانسوی نداشت. همین تغییر کافی بود تا شتاب خودروهای ایرانی هم کاهش یابد. برای مثال ۲۰۶ تیپ پنج می‌تواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۹.۵ ثانیه طی کند اما این زمان در تیپ پنج ایرانی به ۱۱.۵ ثانیه می‌رسد.

البته همه این تغییرات منفی نبوده. برای مثال می‌توان گفت تنها برتری خرید ۲۰۶ تیپ ۲ ایرانی کلاج نرم‌تر آن است که به شکل نیم‌کلاج راحت‌تر نگه‌داشته می‌شود و حس خودروهای گران‌قیمت را القا می‌کند. همچنین ۲۰۶ ایرانی فرمان نرم‌تری دارد. به تیپ پنج امکانات رفاهی مانند اتصال به بلوتوث گوشی، سنسور مانع عقب یا هشدار گرافیکی در خودرو اضافه شده که در گذشته وجود نداشته است؛ اما این ویژگی‌ها دلیل نمی‌شود که ما مهم‌ترین عضو خودرو را نادیده بگیریم. با خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ایرانی متوجه خواهیم شد که قطعات  موتور دیگر فرانسوی نیستند و بر روی بیشترشان نام چین هم به چشم می‌آید. اگرچه هر دو موتور TU3 دارند اما همین موضوع منجر می‌شود که در طولانی‌مدت کیفیت خودروی ما افت بیشتری پیدا کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های ۲۰۶ ایرانی و فرانسوی سیستم برق آن است. پژو ابتدا با تولید تیپ یک شاهد نقص‌هایی در برق این خودرو بود برای همین برای سری یک سیستم مالتی پلکس را طراحی کرد تا شبکه‌های الکترونیکی موتور، داشبورد و روی فرمان را از هم جدا کند. اما در ۲۰۶ ایرانی شده بار دیگر سیم‌کشی‌ها با هم یکی و تبدیل به یک شبکه واحد شدند و مشکلاتی را در برق خودرو به وجود آوردند.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    با این اوضاع فعلا ن میشه خرید ، ن فروخت!

  2. محمد

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    والا اگه مثل همه جای دنیا باشه هیچ مدل۲۰۶ رو نباید خرید تا سازنده مجبور بشه مدل بروزتر براش ارایه کنه
    .
    اما از اونجایی که خودروهای تولیدی ما،
    پهلوانانی هستند که هرگز نمیمیرند،
    چاره ای نیست
    .
    فقط ۲۰۶ بعد از بیش از ۲۰ سال تولید هنوز هم زشت بنظر نمیاد و حداقل تصورتون رو از ماشین خراب نمیکنه
    حتی پراید اصلی هم اونقدری زشت بنظر نمیاد که فیس لیفتهایی که ما خودمون روش انجام دادیم به اسم ۱۳۲ یا ساینا یا…
    ایکاش کمی به خریدار اهمیت میدادیم
    فقط کمی

  3. datsun

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3942 ديدگاه)

    یه بنده خدایی تو دوئل پژو و هوندا میگفت پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ و ۵۰۴ اسطوره ان ? به ایران خودرو حق میدم که هنوز اینا رو تولید میکنه ادامه بده پسر اسطوره بساز اسطوره
    اسطوره?

    1. ahmad

      ۲۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      نه مزدا 1000 و نیسان گاوی اسطوره ان ، پسرجان تمام مدلهایی که گفتم در زمان خودشان بود ، نه تو سال 2018 ، اگه سنت به اون قدیما قد میداد و مجلات مختلف خودرویی مطالعه کرده بودی میفهمیدی چی میگم .

  4. پدرام

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (20 ديدگاه)

    این چه استدلالیه! پژو 206 تیپ 3 طوری رد کردند انگار چه فرقی داره در حقیقت همان تیپ 2 هست با آپشنهای تیپ 5 که اتفاقا فروش خوبی هم داره چون سطح آپشن در حد تیپ 5 هست و فقط موتورش تیپ 2 هست اینکه نوشته شده فروش آن دشوار است اتفاقا وقتی شیشه عقب برقی، آینه برقی داره خیلی بهتر از مدل تیپ 2 به فروش می ره اگر تیپ 1 رو بگین بله چون ایربگ هم ندارد

  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    بیشتر افرادی که مدلهای بعد از سال ۱۳۹۰ را تا به حال خریداری کرده اند ، وحشتناک پشیمون هستند ، بخصوص تیپهای ۵ پژو ۲۰۶ ، و کلاً در این چند سال خیلیها پژوهای قبل سال ۱۳۹۰ را نگهداری کردن ، و اگر هم خواستن خودروی خود را نو بکنند ، میروند به سمت خودروهای چینی که بسیار بهتر از شرکت ایرانخودرو ، جواب پس داده .

    بشخصه پژوها و سمندهای صفر کیلومتر زیادی دیدم ، که هنوز به ۱۰۰۰km نرسیده ، ماشین دچار ایرادهای فنی موتوری و گیربکسی فراونی شده اند .

    1. emad1990

      ۲۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      من دوستم 96دنا گرفته بود بعد1500کیلومتر ایراد موتور اساسی پیدا کرده بود
      رفته بود تعمیرگاه بیرون بهش گفته بودن کل موتورت باید عوض بشه
      موتور و به هر زحمتی که بود عوض کرد و بلافاصله از شرش راحت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا