دنیای اقتصاد: یک هفته مانده به برگزاری مجمع ایرانخودرو، خط تولید پژو ۳۰۱ در این شرکت بیحضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد تا پروژه ساخت این محصول بدون شرکت فرانسوی پیش برود.
پژو ۳۰۱ یکی از سه محصولی است که بنا بود در قالب قرارداد همکاری مشترک ایرانخودرو و پژو به تولید برسد، اما تحریمها مانع این اتفاق شد. این دو شرکت پس از توافق هستهای آذر ماه ۹۲ مذاکرات خود را برای همکاری دوباره آغاز و در نهایت بر سر تولید سه محصول در ایران به نامهای پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ به توافق رسیدند. ازآنجاکه پژو پیشتر در اواخر سال ۹۰ بهطور ناگهانی ایران را ترک بود، بازگشت دوباره این خودروساز با انتقادهای زیادی مواجه شد، اما در نهایت قرارداد این شرکت با ایرانخودرو به امضا رسید. ابتدا این پژو ۲۰۰۸ بود که وارد خطوط تولید ایرانخودرو شد و آبیهای جاده مخصوص ۱۶ هزار دستگاه از آن را پیش فروش کردند. خودروی بعدی که قرار بود در ایرانخودرو و طبق قرارداد این شرکت با پژو تولید شود، مدل ۳۰۱ بود، اما پیش از آغاز ساخت این محصول، آمریکا از توافق هستهای و برجام خارج شد تا به تبع آن، پژو نیز ارتباط خود با آبیهای جاده مخصوص را قطع کند و در نتیجه تولید ۳۰۱ به محاق برود.
گذشت تا اینکه ایرانخودروییها رسما اعلام کردند قصد دارند پژو ۳۰۱ را داخلیسازی و با تیراژی انبوه روانه بازار کنند. انتشار این خبر آن هم در شرایطی که تحریم خودروسازی ایران توسط آمریکا، تولید امثال پراید و پژو ۴۰۵ (داخلی ترین خودروهای کشور) را مختل کرده بود، عجیب بهنظر میرسید. با این حال ایرانخودرو دیروز رسما خط تولید پژو ۳۰۱ را افتتاح و تولید آزمایشی این محصول را آغاز کرد. گویا مسوولان ایرانخودرو ترسی نیز بابت شکایت احتمالی پژو بهدلیل تولید بدون مجوز ۳۰۱ ندارند و حتی معتقدند آنها باید از پژو شاکی باشند تا پژو از آنها. به گفته ایرانخودروییها تا به امروز بیش از ۶۰ درصد قطعات پژو ۳۰۱ داخلیسازی شده و باقیمانده آن نیز طی ماههای آتی ساخت داخل خواهد شد. در این مورد، مدیرعامل ایرانخودرو گفت: هماکنون ۶۰ درصد قطعات پژو ۳۰۱ داخلیسازی شده و در زمان تحویل به مشتری میزان داخلیسازی آن به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.
هاشم یکه زارع با بیان اینکه پژو ۳۰۱ نهایتا اردیبهشت سال آینده به بازار عرضه خواهد شد، افزود: این محصول در فاز اول تیراژی ۱۰۰ هزار دستگاهی خواهد داشت، اما در ادامه و ظرف چهار سال به تعداد تولید ۲۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید. وی به دیدار خود با مدیران پژو در اواخر سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: پژوییها گفتند که نباید ۳۰۱ را بدون حضور آنها تولید کنیم و ما نیز در جواب گفتیم شما از قرارداد خارج شدهاید و ایرانخودرو این محصول را داخلیسازی و به تولید خواهد رساند. مدیرعامل ایرانخودرو از سرمایهگذاری ۶۰ میلیون یورویی برای خط تولید پژو ۳۰۱ گفت و تاکید کرد که پلتفرم این محصول در حال حاضر متعلق به ایرانخودرو است؛ بنابراین میتوان چند محصول دیگر را نیز روی آن تولید کرد. یکه زارع اما این را هم گفت که ظرف پنج سال گذشته ۱۵۰ میلیون یورو خسارت از پژو در دفاتر ایرانخودرو به ثبت رسیده است. مدیرعامل ایرانخودرو در ادامه به داخلیسازی قطعات در دوران تحریم نیز اشاره کرد و گفت: مهرماه امسال داخلیسازی یکی از قطعات استراتژیک خودرو را که هیچ کس جرات نزدیک شدن به آن را نداشت، نهایی خواهیم کرد.
- وزیر صنعت نیامد
افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ اما در حالی روز گذشته انجام شد که همه منتظر حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بریدن روبان افتتاحیه بودند، اما رضا رحمانی بهجای ایرانخودرو، صدها کیلومتر آن طرف به خراسان شمالی رفت تا پروژههایی صنعتی و معدنی را افتتاح کند. نیامدن وزیر صنعت به مراسم افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ با توجه به تاکید ویژه وی بر داخلیسازی، عجیب بود. رحمانی بارها بر لزوم خودکفایی در صنعت خودرو تاکید کرده؛ بنابراین انتظار میرفت در مراسم دیروز که افتتاح خط تولید یک محصول خارجی و داخلیسازی ۶۰ درصدی آن بود، حضور پیدا کند که نکرد.
- تولید چهار محصول دیگر روی پلتفرم ۳۰۱
در مراسم دیروز اما مدیرعامل طراحی مهندسی و تامین قطعات ایرانخودرو نیز گفت: مرداد سال گذشته که پژو ایران را ترک کرد، ایرانخودرو به ساخت داخل ۴۰ درصدی در تولید پژو ۳۰۱ رسیده بود، اما حالا به عدد ۶۱ درصد در این محصول رسیده است. منصور منصوری با بیان اینکه رقم داخلیسازی پژو ۳۰۱ طی چند ماه آینده به ۸۰ درصد خواهد رسید، افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته تولید این محصول در سال ۱۴۰۰ به این عدد به ۱۰۰ هزار دستگاه میرسد. وی تاکید کرد: برای پروژه پژو ۳۰۱ با ۱۹۸ قطعهساز وارد مذاکره شدیم و در نهایت با ۹۶ سازنده قرارداد منعقد شد؛ با در نظر گرفتن شرکتهای همکار با این سازندگان، در مجموع ۳۰۰ سازنده درگیر پروژه پژو ۳۰۱ هستند. مدیرعامل طراحی مهندسی و تامین قطعات ایرانخودرو افزود: پژو ۳۰۱ در دو مدل وارد بازار میشود؛ ابتدا مدل دستی آن را عرضه میکنیم و سپس نوع اتومات. به گفته منصوری، ایرانخودرو در آینده میتواند چهار محصول دیگر را روی پلتفرم پژو ۳۰۱ به تولید برساند.
در ادامه این مراسم، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیسجمهوری نیز با بیان اینکه خودروسازی ایران از مرحله مونتاژ عبور کرده، گفت: در حال حاضر به سمت تولید محدود پیش رفتهایم و بهعنوان نمونه میتوانیم پژو ۳۰۱ را بدون حضور طرف فرانسوی تولید کنیم. وی افزود: مجموعه ایرانخودرو تلاش کرده تا قطعات باقیمانده در این خودرو را به مرز ۸۰ درصد داخلیسازی برساند؛ این در شرایطی است که با توجه به تحریمها، تامین قطعات سخت است و صنعت خودرو باید از این موقعیت استفاده کرده و دانش فنی را به کار گیرد.
دیگر سخنران مراسم روز گذشته ایرانخودرو، دبیر انجمن قطعهسازان ایران بود که تاکید کرد بالاترین سطح داخلیسازی در پروژه پژو ۳۰۱ قابل مشاهده است. مازیار بیگلو با بیان اینکه حتی یک مهندس خارجی نیز هماکنون در خطوط تولید پژو ۳۰۱ حضور ندارد، گفت: این اولین پروژهای است که ساخت آن در صنعت خودرو با بالاترین سطح داخلیسازی شروع شده و نوع پیگیری این پروژه نیز بسیار خاص بهنظر میرسد؛ زیرا چنین هماهنگی و شفافیتی میان خودروسازان و قطعهسازان وجود نداشته است. وی تاکید کرد: در پروژه داخلیسازی و تولید پژو ۳۰۱ حتی با یک قطعهساز خارجی هم کار نمیکنیم.
پژو ۳۰۱ ایرانی در قالب ۳ تیپ و مدل شامل دو مدل با گیربکس دستی و موتور EC5 و یک تیپ و نوع با گیربکس اتوماتیک و موتور EC5 به تولید خواهد رسید.
حجم موتور این خودرو ۱.۶ لیتر، حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتنمتر در دور موتور ۴ هزار است. در تیپ تولیدی ۳۰۱ در سال نخست، گیربکس دستی ۵ سرعته تعبیه خواهد شد. گنجایش صندوق عقب آن با ظرفیت ۶۴۰ لیتر نیازهای یک خانواده ایرانی را مرتفع میکند. ۳۰۱ سطح آلایندگی استاندارد یورو ۵ را پاس کرده و دوستدار محیط زیست بهحساب میآید.
سیستم ترمز ABS، سیستم ایمنی ESP، ایربگ جلو، چراغهای مه شکن جلو و عقب، چراغهای دی لایت به هنگام رانندگی، تهویه مطبوع دستی و رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ ازجمله مشخصات اصلی خودرو است.
The best or nothing
۲۵ تیر ۱۳۹۸یه آشغال دیگه به سبد آشغالدونی هاشون دارن اضافه میکنن … اونم با قیمتای فضایی… چطوره که میگن قطعه نداریم پراید تولید کنیم..چیشد یهو معجزه کردنو دارن پژو 301 تولید میکنن… دور از جون جمع ، در طول تاریخ بشریت هیچ ملتی تا این حد خر گیر نیومده بود .
سارا
۲۵ تیر ۱۳۹۸کامنت شما رو باید با طلا نوشت
رها
۲۵ تیر ۱۳۹۸بقول متالیکا
Sad But True
هادی نجفی
۲۵ تیر ۱۳۹۸صد هزار ماشین ناقص به گفته خودشون تو انبار هست اونم چی بالابر ۴۰۵ و پرشیا و …
حالا یک دفعه معجزه شده میخوان پژو ۳۰۱ که ۵۰ سال جلو تر از علم ایناس رو تولید کنن، یعنی کسی که این ماشین رو میخره واقعا ***
ونوم اف ۵
۲۵ تیر ۱۳۹۸خطوط اخر رو بخونید همون موتور تی یو ۵ هست . ۱.۶ لیتر و ۱۱۵ اسب
sina7
۲۵ تیر ۱۳۹۸بعد از یه مدت هم میان به ثبت نامیای *** میگن موتورش جور نشد به جاش tu5 میزنیم
دیلایت هم گرونه نیاز نیس
سانروف و چرم و تجهیزات برقی هم قرطی بازیه اونارم برمیداریم
اتومات هم خوب نیس دستی بهتون میدیم که رانندگیتون بهتر شه
مردم داشبورد دنا رو پسندیدن اونو میذاریم واستون
قیمت اولیه هم ۲۰۰ بود ولی خب با توجه به گرونیا،چون ما مردم ایرانو خیلییییی دوس داریم به جای ۴۰۰ میلیون بهتون میدیم ۳۵۰ میلیون
مهدی
۲۵ تیر ۱۳۹۸ماجرای بسیار مشکوکی هستش یک سناریو اینه که اینها فقط اتاق هایی هستند که قرار بود موتور و سایر ملزومات روی ان نصب بشه وبدلیل نبود قطعات یا موتور اچ ۳۰ یا تی یو ۵ بزارن روش یک احتمال قوی دیگه هم جنگ قدرت درون ایرانخودرو و وزارت خانه هستش و مدیران ایران خودرو قصد دارند بانمایش تعداد محدودی از این خودور و وعده تولید به اهداف سیاسی وکاری خودشون در وزارت خانه برسن که نیامدن وزیر صنعت پاتک به این سیاست هستش سناریو اخر هم خودروهایی که هستش که قبلا وارد کشور شده وامروز چاه نفت ایرانخودرو هستش تا در این انقباض مالی با رقم بالا بفروشن و به روند کاری خودشون ادامه بدهند
حمید
۲۵ تیر ۱۳۹۸همه جا دارند شاسی میسازند اینا این آشغالها رو
جواد
۲۵ تیر ۱۳۹۸مگه نمیگن تولید 301 بدون حضور پژو یا پلتفرمش مال خودمونه ! پس چرا همه جای این ماشین آرم پژو هست !!؟
پارس خودرو برلیانس میزد تازه نمیگفت مال خودمونه ولی آرمش جلو و عقب بود .!
سارا
۲۵ تیر ۱۳۹۸چجوریه که قطعات 405 هنوز وارد میشه بعد اینا 301 داخلی سازی کردن ؟
نوید جهرمی
۲۶ تیر ۱۳۹۸مینویسن پژو، شما بخون دانگ فنگ 301
John
۲۵ تیر ۱۳۹۸خدا میدونه این پست فطرتا دوباره چه نقشه ی شیطانی ای برامون چیدن
ایمان
۲۵ تیر ۱۳۹۸حاضرم قسم بخورم که دارن مثل …. دروغ میگن
فقط کافیه به حرفاشون دقت کنی تا متوجه تضاد در همه حرفاشون بشی
خودشون گفتن به خاطر تحریم ها N هزار خودروی ناقص روی دستمون مونده ؛ حالا چطوری رفتن قطعات پژو ۳۰۱ رو بومی کردن و از همه چی بی نیاز شدن ؟؟؟؟
اگه خودمون توانایی این کار رو داشتیم چرا خودروهای ناقص رو نتونستیم کامل کنیم و برسونیم دست مردم ؟؟؟؟
فقط دروغ ، دروغ ، دروغ ؛ تو رو خدا بس کنید مردم بیچاره گناهی ندارن
metti
۲۵ تیر ۱۳۹۸همه ی صحبتا یه طرف اون مطلب که گفته بودن از مرحله ی مونتاژ کاری عبور کردیم یه طرف
البته درست گفتن از مونتاژ کار بودن به مرحله ی آشغال ساز شدن ارتقا پیدا کردیم
Genius
۲۵ تیر ۱۳۹۸اگر واقعا بدون حرف پس و پیش دانش بازطراحی این پلتفرم در اختیار ایرانخودرو قرار گرفته و هیچ نیازی به قطعات CKD ارسالی از دانگ فنگ نداریم برای تولیدش چرا اسمش هنوز پژوئه؟؟؟!!!چرا با لوگوی کله اسب ویرانخودرو و بعنوان سمند سهندی سبلانی البرزی و جایگزین دنا ارائه نشده؟؟؟اینها اثبات میکنه داخلی سازی نیست و دارن اینطوری صحنه سازی میکنن تا پژو بخاطر ارائه قطعه به ایران تحت فشار امریکا قرار نگیره
Hami
۲۵ تیر ۱۳۹۸پژو جرات نداره قطعه به ایران صادر کنه، راههای مبادلات مالی هم که بسته است، وقتی نمیتونه پول بگیره چرا قطعه بده؟؟؟ تمام راههای ارتباطی با طرف ایرانی زیر رسد آمریکا قرار داره و به ریسکش نمی ارزه. دوره قبلی تحریمها پژو و رنو سود محصولات تولید شده با برندشون رو نمیگرفتند حتی رنو به صورت محدود قطعه به ایران میداد چون به آینده امیدوار بودن، ولی در حال حاضر پژو/رنو و بقیه شرکتهای که بعد برجام در ایران سرمایهگذاری کردن به کل از آینده اقتصادی و سیاسی ایران نا امید شدن، پژو و رنو در حال حاضر در حال سرمایهگذاری در آفریقا هند و مراکش هستند.
داخلی سازی هم جوکی بیش نیست، ایرانخودرو در اواسط دهه ۸۰ ادعا داخلی سازی بالای ۷۰ درصد پژو ۲۰۶ رو داشت، به خصوص موتور TU5، ولی دیدید که بعد از تحریم های ۹۰ چی شد…، پس این ماشین با کمک قطعات صادر شده از شریک چینی یعنی دانگ فنگ و احتمالاً قطعات چیرانیزه تیپ ۵ (چون در بخش فنی شباهت های زیادی به هم دارن و قابلیت خوراندن قطعات آشغال های فعلی به این ماشین زیاده) در راستای زدن تو دهن بزرگ تر با لوگوی سازنده اصلی تولید خواهد شد.
تولید ۳۰۱ با لوگو پژو مثلاً سیاست تو دهنی زدن ایرانخودرو به شریک غربی، اوج گستاخی طرف ایرانی در ادعا مالکیت پلتفرمی که هیچ سهمی در توسعش نداشته مشخص میشه
حمیدرضا
۲۵ تیر ۱۳۹۸منتظر شکایت پژو و خسارت احتمالی و رفتن تا مرز ورشکستگی ایران خودرو خواهیم بود منتهی نه الان چند سال دیگه
Hami
۲۵ تیر ۱۳۹۸پژو شکایت نمیکنه ، چون نمیتونه شکایت کنه، همونجوری که قبلاً هم در دوره قبل شکایت نکرد چون نمیتونست شکایت بکنه…به کجا باید شکایت بکنه؟ چجوری باید جلو تولید محصولات با لوگو پژو بگیره؟ تو این کشور و اکثر کشورهای که ایرانخودرو بهش ماشین صادر میکنه یا کرده نه پژو به صورت مستقیم حضور داره نه یه سیستم قضایی و حقوقی درست حسابی مثل غرب وجود داره که بشه شکایت کرد و خسارت گرفت.
پس تا موقعی که ایرانخودرو یا هر شرکت دیگه ای ماشین با لوگو کمپانی معروف به کشور های اروپایی غربی صادر نکنه خبری از شکایت نیست.
ali a
۲۵ تیر ۱۳۹۸فقط طراحی بیرونش قابل قبوله …وگرنه نه امکانات خوبی داره.مثلا فرمانش هیچ دکمه ای روش نیست و مثل 206 کنترلر پشت فرمون داره! . نه قیمت خوبی داره .نه موتور قوی و نه ایمنی جالبی…. قیمتش هم بالای 200 مینئازن به ملت همیشه در صحنه…
Hami
۲۵ تیر ۱۳۹۸این ماشین در کشورهای در حال توسعه رقیب داچیا لوگان/رنو سیمبول/تندر به حساب میاد و در مقایسه با رقیبش ماشینه بدی نیست، ولی سال دیگه بالا ۲۵۰ تا ۳۰۰ میندازن به ملت و ملت زرنگ(احمق/خودخواه/سواستفاده گر) همشون شب عید ثبت نام میکنن.
علیx76
۲۵ تیر ۱۳۹۸این ماشین فقط میتونه جایگزین پارس و ۴۰۵ باشه
نه بیشتر
امیر
۲۵ تیر ۱۳۹۸اولا که ایران خودرو برای تامین موتور 206 و قطعات دیگه با دانگ فنگ همکاریش شروع کرد و گرنه نیازی به تولید h30 کراس و s30 نبود قطعات 301 رو هم به احتمال زیاد دانگ فنگ تامین میکنه احتمالا پژو هم برای این که بعدا برگرده بهشون اجازه داده
farhad
۲۵ تیر ۱۳۹۸خیلی ساده است شرکت دانگ فنگ همکار پژو سیتروئن قطعات را با پک چینی برای ایران خودرو ارسال میکنند ما هم مدعی میشیم پژو تولید کردیم ما در دادن اعداد ارقام ساختگی ید طولایی داریم.
Roham
۲۵ تیر ۱۳۹۸الان باید ذوق زده بشیم؟!!!
ارش
۲۵ تیر ۱۳۹۸این موتور که تو عکس هست فکر کنم tu5 هست شلوغش کردن
مهدی
۲۵ تیر ۱۳۹۸301=405-104
اگر از 405 به میزان 104 واحد از کیفیتش کم کنیم میشه 301 یعنی قبل تولد 405 در فرانسه حدو سال 1965 میشه یعنی ماشین 70 سال قبل تو خیابون میاد با روکش جدید
بیچاره
۲۵ تیر ۱۳۹۸پژو 301 با همکاری ۳۰۰ قطعه ساز داخلی و برای رند شدن قیمت با بقیه ۳۰۰ میلیون
SS
۲۵ تیر ۱۳۹۸ماشین جالبی نیست که خودکفایی در تولیدش هم افتخاری برای کسی باشه
پلت فرم و موتور که ارتقا یافته همون 206 هست که کم کم داره 20 ساله میشه. کابین هم پر از پلاستیک بی کیفیت.
البته اگر قرار بود جایگزین 405 و پارس بشه و با قیمت معقول باشه خوب بود
اما همه ایران خودرو و سایپا رو میشناسیم. این ماشین کاملا معمولی سال دیگه با قیمت گزاف عرضه میشه و برای تولید کننده ش هم مهم نیست که چقدر فروش کنه چون از نظر اقایون این صنعت با همین وضعیت و به هر قیمتی باید وجود داشته باشه.
سعید
۲۵ تیر ۱۳۹۸اولا خود پژو یه خودروساز عقب افتاده درجه سه توی دنیا که حتی مجوز صادرات به امریکای شمالی رو نداره
دوما این ماشینش جزو تولیداتش برای کشورهای درجه دو مثل ترکیه و یونان ه و حتی تو اروپای غربی عرضه نمیشه
چرا، چون اگه این ماشین و از نزدیک دیده باشین تو نگاه اول با رانا یا همون ۲۰۶ صندوقدار اشتباه میگیریدش
این پروژه رو پژو برای رقابت با لوگان (L90) رنو برنامه ریزی کرده و برای اینکه ارزون تموم بشه یه جورایی همون پلت فرم ۲۰۶ صندوق دار و با یه تغییر جزئی تو موتورش راه انداخت
این موضوع هم که تولید این ماشین امکان نداره اصلا احتیاج به توضیح نداره، فرض کنیم راست بگن، فرض محال که محال نیست این که ۶۰ درصده شما بگو ۸۰ درصد داخلی سازی، باشه ما اسکل، خوب ۲۰ درصد بقیه رو از کجا میخواین وارد کنید
این تولید آزمایشی هم یعنی همین دیگه، یعنی اون درصد باقی مونده از داخلی سازی چه ۲۰ چه ۴۰ درصد وجود نداره دیگه، این چندتا رو قبلا وارد کرده بودن الان سر هم کردن
پس با این توضیحات چه کاسهای زیر نیم کاسه دارن؟
اولا به این بهونه یه وامی، تسهیلاتی، امتیازی از دولت می گیرن
دوما اگه بتونن قالباش و از چین مییارن اتاقش و میزنن و موتورش رو هم با موتور ۲۰۶ جایگزین میکنن
به این روش ۲۰۶ صندوق دار و به جای ۱۲۰ میلیون ۳۲۰ میلیون میفروشن
Ahmad
۲۶ تیر ۱۳۹۸جُک نگو داداش پژو عقب افتادس یه نگاه به 508 ، 308 و 208 جدید بنداز بعد بگو پژو عقب افتادست در ضمن گروه پژو سیتروئن دومین خودروساز بزرگ اروپا و پنجمین خودروساز بزرگ دنیاست ثانیاً نرفتن با راه ندادن فرق میکنه پژو اگه بخواد بره آمریکا کاری براش نداره همانطور که چینیا دارن میرن ، حتماً با منطق تو پژو از چینیا هم عقب مونده تره . ( خخخخخ ) بهرحال کلی خندیدم از کامنتت ، دَمت گرم ، تو شرایط فعلی واقعاً به خندیدن نیاز داریم ، باز هم از این کامنتا بزار .