از زمانی که اعلام شد پژو ۲۰۶ ایرانی جانشین ۲۰۶ فرانسوی می شود، بیشترین نگرانی در بین طرفداران این خودرو، بحث کیفیت نمونه ایرانی آن بوده است. سوالی که در همان ابتدای امر به ذهن خطور می کند، این است که ۲۰۶ در نهایت ایرانی یا چینی خواهد شد؟ از سوی دیگر، واکنش پژو به از سر گیری تولید ۲۰۶ ایرانی بدون مجوز این شرکت هم هست و این نگرانی وجود دارد که طرف فرانسوی در مقابل تولید بدون مجوز ۲۰۶ توسط ایران خودرو حتی دست به شکایت بزند. با این حال، اما ایران خودروییها میگویند نه کیفیت ۲۰۶ افت خواهد کرد و نه پژو مشکل حادی برایشان به وجود خواهد آورد. اگر خبر تولید دوباره ۲۰۶ در ایران را خبری نسبتا خوش بدانیم، شنیدن قیمت پایه ۳۰ میلیونی آن را باید قسمت بد ماجرا بنامیم. ظاهرا ایران خودرو قیمتهای فعلی بازار آزاد ۲۰۶ را معقول می داند و قرار است این خودرو غیر فرانسوی را اینک با همین قیمتها عرضه کند!
روزنامه دنیای اقتصاد با یکی از دست اندرکاران این پروژه مصاحبه کرده اما جالب اینجاست که نامی هم از این مسئول برده نمی شود! همچنین درباره این پروژه با سایر دست اندرکاران خودرویی نیز بحث شده است.
واقعاً میخواهید پژو ۲۰۶ را دوباره تولید کنید؟ فکر پژو را نکردهاید؟ به هر حال این شرکت با ما قطع رابطه کرده و قطعات ۲۰۶ را ماهها است که تأمین نمیکند، بنابراین ممکن است در مقابل از سرگیری تولید ۲۰۶ موضعی منفی بگیرد.
خب بگیرد! وقتی پژو اینگونه با ما رفتار کرده و وسط کار ول میکند و میرود، ما هم چارهای نداریم جز اینکه به توان داخلی خودمان تکیه کنیم.
توان داخل درست، اما ممکن است پژو بابت تولید بدون اجازه ۲۰۶ از شما شکایت کند.
نگران نباش، یک طوری با هم کنار میآییم.
حالا تولید ۲۰۶ از کی شروع میشود؟
قرار بود از دیروز شروع کنیم، اما به یک مشکل کوچک برخورد کردیم که اگر حل شود، مشکلی بابت تولید نخواهیم داشت.
چه مشکلی؟
مربوط به تأمین قطعات است.
پس تأمین قطعات انجام نشده هنوز؟
حل میشود، نگران نباش. پژو ۲۰۶ ایرانی بدون تردید امسال به بازار میآید.
داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان:
خبر دارید که ایران خودرو میخواهد مدل ایرانی پژو ۲۰۶ را تولید کند؟ فکر نمیکنید با توجه به قطع روابط پژو و ایران خودرو، این کار غیر قانونی است؟
باشد، بالاخره وقتی ایران خودرو تصمیم گرفته ۲۰۶ را خودش تولید کند، حتماً فکر حواشی آن و واکنش پژو را هم کرده است. شاید اصلاً توافقاتی با هم داشته اند. از طرفی، ۲۰۶ از رده تولید پژو خارج شده و این شرکت هم آنقدر اوضاع و احوالش به هم ریخته که به این مسائل فکر نمیکند.
حالا از اینها گذشته، به نظرتان با تولید مدل ایرانی ۲۰۶، کیفیت آن افت نخواهد کرد؟
قطعه سازان داخلی از همان اول هم قطعات پژو را با مهندسی معکوس تولید کرده و میکنند. پژو اصلاً نقشه طراحی قطعاتش را به ما نداده و هرچه ساختهایم کپی کاری یا همان مهندسی معکوس بوده. یکی از ایرادهای بزرگ مهندسی معکوس، افزایش ضایعات است که هزینه تولید را بالا میبرد. کلاً در خودروسازی ایران وقتی تیراژ بالا میرود، کیفیت با اما و اگرهایی مواجه میشود و دلیلش هم کپی کاری است. الان خودرویی مثل تندر-۹۰ به این دلیل با کیفیت مانده که تیراژش بالا نیست و اگر بالا برود، خودروسازان نمیتوانند کیفیت آن را کنترل کنند.
البته ژاپنیها هم قطعات آمریکایی را مهندسی معکوس کردند منتها با کیفیتی بهتر به تولید رساندند، اما ما با کیفیت پایینتری تولید میکنیم. حالا اینها خیلی مهم نیست، بگذار ایران خودرو پژو ۲۰۶ را تولید کند و به بازار بدهد و قیمتها را پایین بیاورد، تا بعد.
محمدرضا نجفی منش، عضو هیاتمدیره انجمن قطعه سازان:
مردم نگران کیفیت ۲۰۶ ایرانی هستند و اینکه نکند سطح کیفی آن افت کند.
اینکه میگویی، شائبه دشمنان است. مردم نگران نباشند، چون تجربه رانا نشان داده ما میتوانیم خودرو را با کیفیت بالا تولید کنیم. رانا و ۲۰۶ حدود ۷۰ درصد قطعات مشترک دارند، پس وقتی رانا با کیفیت خوبی از آب درآمده، ۲۰۶ هم سطح کیفی خوبی خواهد داشت.
اما رانا هنوز حضور پررنگی در بازار پیدا نکرده است.
مطمئن باشید رانا در بازار بسیار موفق خواهد بود و کیفیت پژو ۲۰۶ ایرانی هم بالا خواهد ماند.
ایران خودرو قرار بوده دیروز تولید ۲۰۶ ایرانی را شروع کند، اما نکرده، شما نمیدانید چرا؟
نه باور کن.
به هر حال شما به عنوان قطعه ساز باید در جریان برنامه ریزی تولید ۲۰۶ باشید.
بله، اما خبر ندارم چرا تولید ۲۰۶ دیروز شروع نشده.
خودشان میگویند یک مشکل کوچک در تأمین قطعات دارند.
اتفاقاً ما قرار بود دیروز به آنها قطعه بدهیم که نشد.
پس مشکل از ناحیه تأمین قطعات داخلی بوده؟
مشکل را پیدا کردی بالاخره!
با این اوضاع در مورد تولید ۲۰۶ ایرانی چه فکر میکنید؟
ما قبلاً هم بخشی از قطعات ۲۰۶ را تولید میکردیم و الان هم محدودیتی نداریم.
ساسان قربانی دبیر انجمن قطعهسازان:
با توجه به شرایط مالی و توان تکنولوژیکی صنعت قطعه کشور، آیا توان تامین تمام قطعات پژو ۲۰۶ را داریم؟
توانش که هست، اما مشکل ما به افزایش قیمت مواد اولیه برمیگردد. ما الان توانایی کامل در تولید بدنه و قطعات داخل اتاق و… پژو ۲۰۶ را داریم، اما چون قیمت مواد اولیه رشد کرده، باید یک اصلاح قیمت در این مورد انجام شود. اگر ایران خودرو این موضوع را حل کند، مشکلی بابت تامین قطعات وجود نخواهد داشت.
انتظار دارید چقدر به قیمت قطعات ۲۰۶ اضافه شود؟
همان قدری که هست. الان هزینههای تولید ما با توجه به افزایش قیمت شدید ورق و آلومینیوم و پلیمر و … و ارز، سه برابر شده و ۷۰ درصد قیمت یک خودرو هم به قطعات آن وابسته است. به نظر من با توجه به رشد هزینهها، قیمت پژو ۲۰۶ ایرانی باید به ۳۰ میلیون تومان برسد.
۳۰ میلیون؟
عجیب است؟
شاید چندان قابل هضم نباشد.
ما اگر همین ۲۰۶ یا خودرو مشابه آن را بخواهیم وارد کنیم، باید دو برابر پول بدهیم. الان هزینه واردات یک خودرو با قیمت پایه ۱۰ هزار دلار، چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد، خب با این شرایط تولید ۲۰۶ سی میلیونی داخلی عاقلانهتر است تا واردات مثلا یاریس ۶۰ میلیونی.
حمیدرضا تقوینژاد، معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو:
خبر تولید پژو ۲۰۶ ایرانی برای مردم هم خوشایند بود و هم نگرانکننده.
نگرانکننده چرا؟
آنها نگرانند که نکند کیفیت ۲۰۶ پایین بیاید.
از قول من بنویس کیفیت ۲۰۶ خودکفا شده ایرانی در مقایسه با مدل قبلی (فرانسوی) آن افت نخواهد کرد.
چه تضمینی برای این اظهارنظرتان به مردم میدهید؟
تا سال گذشته ۸۰ درصد قطعات پژو ۲۰۶ را داخلیسازی کرده بودیم و پس از اینکه پژو با ما قطع ارتباط کرد، مجبور شدیم شتاب بیشتری به این کار بدهیم. مشکل اصلی ما قطعات الکتریکی پژو ۲۰۶ بود که پژو اجازه نمیداد آنها را داخلی کنیم و طی دو سه سال گذشته همواره بر سر این موضوع با هم درگیر بودیم. پس از قطع ارتباط پژو، تیمهایی ویژه را برای خودکفا شدن در ۲۰ درصد قطعات باقیمانده تشکیل دادیم و توانستیم کل سیستم الکتریکی ۲۰۶ را که ایربگ و ترمز ضدقفل نیز به آن مربوط میشود، داخلیسازی کنیم.
خودتان به تنهایی؟
نه با یک کشور شرق آسیایی.
کدام کشور؟
بماند.
اگر نگویید همه فکر میکنند منظورتان چین است.
حق با شماست، اما چین نیست، ما با کمک یک شرکت کرهای و همچنین یک شرکت اروپایی توانستیم تجهیزات الکتریکی ۲۰۶ را داخلیسازی کنیم. البته این کار در فاز اول که به حوزه نرمافزاری مربوط میشود انجام شد و همزمان کار را با شرکتهای داخلی نیز پیش بردهایم و ظرف چند ماه آینده از توان کاملا داخلی خود در ساخت تجهیزات الکتریکی استفاده خواهیم کرد.
حالا نتیجه کارتان به کجا رسیده؟ ۲۰۶ ایرانی از کی تولید خواهد شد؟
تولید که شروع شده، ما همین الان روزی ۵۰ دستگاه ۲۰۶ تولید میکنیم.
اما یکی از همکارانتان میگوید به مشکل کوچکی در تامین برخوردهاید.
منظور وی حتما آن مسائل و مشکلات کلی تولید بوده است. ما از ابتدای امسال همواره با کمبود قطعه روبهرو بودهایم و حالا ۲۰۶ هم از این قائده مستثنی نیست. در این چند ماه گذشته زیاد پیش آمده که مونتاژ و تولید خودرویی به دلیل نرسیدن برخی قطعات ناقص مانده، اما در نهایت تولید انجام شده است. ایران خودرو در حال حاضر تولید آزمایشی ۲۰۶ را آغاز کرده و تا پایان سال تیراژ روزانهاش را به ۳۰۰ دستگاه میرساند.
پارسال همین موقع تیراژ روزانه ۲۰۶ چقدر بود؟
بالای ۱۰۰۰ دستگاه.
پس خیلی فاصله دارید تا به آن رکورد برسید.
سعی میکنیم طی سال آینده تیراژ روزانه را به ۵۰۰ و حتی ۸۰۰ دستگاه برسانیم. هدف اولمان این است که چهار پنج هزار دستگاه پژو ۲۰۶ پیش فروش شده را تحویل مردم بدهیم و…
مگر تعهد ۲۰۶ دارید هنوز؟
بله، واقعا شرمنده مردم هستیم و من همین جا بابت تاخیر پیش آمده عذرخواهی میکنم. تعهدات باقیمانده را که انجام بدهیم، احتمالا پیش فروشی دوباره را برای ۲۰۶ در نظر خواهیم گرفت.
کی؟
سعی میکنیم همین امسال هر دو کار را انجام بدهیم.
پژو ۲۰۶ ایرانی را با چه قیمتی عرضه خواهید کرد؟
قیمتها که دو برابر شدهاند و یک حساب و کتاب ساده نشان میدهد هزینههای تولید ما چقدر افزایش پیدا کرده است. قیمت مواد اولیه و ارز سه برابر شده و اینها بر قیمت همه خودروهای داخلی از جمله پژو ۲۰۶ اثر گذاشته است.
حالا آخرش چند؟
۳۰ میلیون تومان.
زیاد نیست؟
اگر ایران خودرو پژو ۴۰۵ را با قیمت ۳۰ میلیون تومان عرضه کند، کسی نمیخرد، اما مطمئن باشید ۲۰۶ سی میلیونی خریدار دارد. البته افت تقاضا خواهیم داشت، اما به هر حال ۲۰۶ را با این قیمت هم میخرند.
می گویند در ۲۰۶ ایرانی از قطعات چینی استفاده شده، درست است؟
ممکن است چهار تا قطعه از چین آورده باشیم، اما مطمئن باشید قطعات چینی خریداری شده، مورد تایید پژو هستند. در واقع ما از همان قطعهسازان چینی که با پژو در ارتباط هستند، قطعه خریدهایم.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
شروین
۱ آبان ۱۳۹۴سلام . من 4 سال پیش در امارات زندگی میکردم و اونجا دنبال یه ماشین ارزون میگشتم که بگیرم یه دوست یه پژو 206 cc داشت که من ازش گرفتم و 5 ماه ماشینو داشتم و ازش راضی بودم . ولی بعدش که رو به راه شدم . فورد اکسپلورر گرفتم . ولی حالا 6 ماهه ایرانم و یه 206 تیپ5 سال 90 گرفتم که کارامو باهاش بکنم . ولی واقعا یه چیز آشغاله . هر روز یه جاش در میره .اون کجا این کجا . از نظر کیفیت اصلا قابله مقایسه نیست . در اینجا خیلی گرونتره و با کیفیت خیلی پایینتر . فقط اینارو گفتم که بدونیم همه جوره دارن سر مردم کلاه میزارن . همین الان با درهم امارات حساب کنیم اون ماشین 18.5 میلیونه و فول امکانات . اینجا 33 میلیون . با کیفیت خیلی پایین . تازه اونجا این ماشین رو از نمایندگی با پرداخت 5میلیون و اقساط 1 تا 5 سال بدون بهره میگیری . تازه التماس میکنن بخری . مگر مثل من که اولش پول زیاد نداشتم . وگرنه اونجا با فرقون فرقی نمیکنه . اگر بزارن کمپانی ها وارد ایران بشن همه راحت ماشین میخرن لیزینگ برون بهره . نمیزارن چون زانتیا رو هم قیمت تویوتا کمری یا نیسان پاترول 2013یا هوندا آکورد 2014 میفروشن .
واقعا تو ایران ما بدبختیم . پولشو میدیم ولی آشغال تحویل میگیریم .
فقط میتونم بگم خدا کنه درست بشه .
محفوظ
۱۶ آذر ۱۳۹۶الان که ۲۰۶ ایرانی اومده به اذعان همه نسبت به نوع خارجی یک افتضاح به تمام معناست.