دنیای اقتصاد: برآورد سه خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد فروش آنها طی امسال و در مقایسه با سال ۹۷ رشد قابلتوجهی خواهد داشت، رشدی که الزاما به معنای صعود تولید به همان میزان نیست.
طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس توسط ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو، هر سه شرکت در مقایسه با سال ۹۷ فروش بیشتری را تجربه خواهند کرد و در این بین، سایپاییها از سال ۹۶ نیز بیشتر خواهند فروخت. بر این اساس، پیشبینی خودروسازان از فروش یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاهی طی سالجاری حکایت میکند که نسبت به سال گذشته رشد ۲/ ۵۱ درصدی را نشان میدهد. این در حالی است که در مقایسه با سال ۹۶، خودروسازان ۱۸۸ هزار و ۳۷۷ دستگاه معادل ۵/ ۱۳ درصد کمتر خواهند فروخت. برآورد فروش بیش از یک میلیون و ۲۱۲ هزار دستگاهی خودروسازان طی امسال اما در حالی است که الزاما به همین میزان محصول سواری و وانت تولید نخواهد شد. این اختلاف احتمالا ریشه در فروشهای مدتدار خودروسازان دارد. به عبارت بهتر، ممکن است خودروسازان محصولاتی را طی امسال پیشفروش و سال آینده نسبت به تولید و تحویل آنها اقدام کنند. نکته دیگر اینجاست که در برآورد خودروسازان، فروش برخی محصولات که هنوز در حال تولید است، صفر اعلام شده است. این موضوع از آن جهت است که امکان فروش جدید این محصولات به دلیل توقف تامین قطعات آنها (ناشی از تحریم) وجود ندارد و هر آنچه امسال ساخته شود، صرف تعهدات قبلی خواهد شد.
- وداع ایرانخودرو با رنو و ویتارا
اما سری به برآورد فروش خودروسازان بزنیم و ببینیم طبق پیشبینی آنها، هر کدام تا پایان امسال چند دستگاه محصول را به فروش خواهند رساند. ابتدا از ایرانخودرو شروع کنیم، شرکتی که تعداد فروش امسال آن بیش از سال ۹۷ برآورد شده است. بنابر آنچه ایرانخودرو به بورس ارائه داده، این شرکت قرار است تا پایان امسال ۵۸۰ هزار دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فروش برساند، حال آنکه طی سال گذشته، فروش آن ۳۶۰ هزار و ۷۶۶ دستگاه بوده است. با این حساب، ایرانخودروییها قرار است در سالجاری فروش خود را ۲۱۹ هزار و ۲۳۴ دستگاه افزایش دهند که معادل حدودا ۳۸ درصد رشد میشود. البته اگر تعداد فروش پیشبینیشده برای سال ۹۸ را با رقم فروش طی سال ۹۶ مقایسه کنیم، ایرانخودروییها با افت مواجه خواهند شد. آبیهای جاده مخصوص در سال ۹۶ توانستند ۷۰۲ هزار و ۴۸۸ دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فروش برسانند؛ بنابراین پیشبینی فروش امسال آنها ۱۲۲ هزار و ۴۸۸ دستگاه معادل ۱۷.۵ درصد کمتر از دو سال پیش است. ایرانخودرو همچنین در سال ۹۷ و نسبت به ۹۶ نیز ۳۴۱ هزار و ۷۲۲ دستگاه یعنی ۴۸.۷ درصد افت فروش را تجربه کرده و با توجه به پیشبینی سال ۹۸، اگرچه نرخ رشد منفی فروش طی سالجاری کاهش مییابد، اما تداوم خواهد داشت.
در حالت تفکیکی اما بیشترین سهم فروش در بین محصولات ایرانخودرو به گروه پژو اختصاص یافته و کمترین نیز نصیب وانت آریسان شده است. بر این اساس، برآورد فروش محصولات پژویی ایرانخودرو تا پایان سالجاری، ۴۰۳ هزار دستگاه است که شامل مدلهای ۲۰۶، ۲۰۷، ۴۰۵ و پارس میشود. با توجه به پیشبینی موجود، فروش پژوهای ایرانخودرو در مقایسه با سال ۹۷ حدود ۷۶ درصد رشد خواهد کرد، اما در مقایسه با سال ۹۶ تا ۹.۶ درصد کاهش پیدا میکند. پس از خانواده پژو، سمند بیشترین فروش را طی سالجاری به خود اختصاص خواهد داد، چه آنکه ایرانخودروییها پیشبینی کردهاند تا پایان امسال ۶۹ هزار دستگاه از این محصول را بفروشند. فروش سمند در سال گذشته ۴۴ هزار و ۶۰۸ دستگاه بوده، بنابراین طبق برآورد صورت گرفته، امسال ۵۵ درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که فروش خودرو موردنظر امسال و در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۳۵ درصد افت میکند.
برآورد فروش ایرانخودرو در مورد دیگر محصولش به نام دنا، از رشد نسبت به سال ۹۷ حکایت دارد. قرار است تا پایان امسال ۵۰ هزار دستگاه دنا در ایرانخودرو به تولید برسد که معنای آن، رشد ۶۸.۵ درصدی در مقایسه با سال گذشته است. دنا جزو محصولاتی است که پیشبینی میشود فروش آن نسبت به سال ۹۶ نیز بالا برود، چه آنکه طبق برآورد ایرانخودرو، این شرکت امسال ۱۷.۷ درصد بیشتر از دنا خواهد فروخت. این موضوع البته در مورد رانا نیز صادق است، چه آنکه برآورد ایرانخودرو نشان میدهد این محصول رشدی شدید را در فروش نسبت به سالهای ۹۶ و ۹۷ تجربه خواهد کرد. طبق پیشبینی ایرانخودرو تا پایان امسال ۱۵ هزار دستگاه رانا به فروش خواهد رفت و این یعنی در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳۱۲ درصد رشد فروش نصیب رانا میشود. بنابر پیشبینی ایرانخودرو، رانا در مقایسه با سال ۹۶ نیز ۱۲۰ درصد رشد فروش را طی سالجاری تجربه خواهد کرد.
ایرانخودروییها اما برای دو محصول چینی خود یعنی هایما و دانگ فنگ نیز پیشبینی متفاوتی فروش طی سالجاری و در مقایسه با سال ۹۷ دارند. بر این اساس، ایرانخودرو قرار است ۱۵ هزار دستگاه از هر یک از این دو محصول را تا پایان سالجاری به فروش برساند که در مورد هایما نشان از رشد دارد اما برای دانگ فنگ، افت را به همراه خواهد داشت. آبیهای جاده مخصوص در سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۸۴ دستگاه هایما را به فروش رساندند که با احتساب ۱۵ هزار دستگاه پیشبینیشده امسال، رقم فروش این محصول ۱۳ درصد بالا میرود. فروش این محصول نسبت به سال ۹۶ نیز چیزی حدود ۶۵ درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که فروش دانگ فنگ طی سالجاری، هم در مقایسه با سال گذشته و هم نسبت به ۹۶ افت میکند. بر این اساس و با توجه به برآورد فروش ۱۵ هزار دستگاهی دانگ فنگ طی امسال، ایرانخودرو با کاهش ۱۶ درصدی فروش این محصول نسبت به ۹۷ و افت ۵۱.۵ درصدی در مقایسه با ۹۶ مواجه میشود.
ایرانخودروییها اما برای دو محصول دیگر خود یعنی سوزوکی گرندویتارا و تندر ۹۰ پیشبینی فروش صفر دستگاهی داشتهاند. بر این اساس، فروش این دو محصول تا پایان امسال به صفر خواهد رسید. این موضوع نشان از توقف تولید ویتارا و تندر ۹۰ در ایرانخودرو دارد. توقف تولید و صفر شدن فروش این دو محصول کاملا با تحریم در ارتباط است، چه آنکه هم رنو و هم سوزوکی از بیم جرایم مادی و معنوی آمریکاییها، از ادامه حضور در ایران و ارسال قطعات بابت تولید محصولاتشان در ایرانخودرو صرفنظر کردهاند. ایرانخودرو در سال گذشته ۱۲ هزار و ۴۳۱ دستگاه و در سال ۹۶ نیز ۵۰ هزار و ۶۷۳ دستگاه تندر ۹۰ فروخته بود. فروش ویتارای این شرکت نیز در سالهای ۹۶ و ۹۷ به ترتیب پنج هزار و ۲۱۴ و ۲ هزار و ۶۴۴ دستگاه بوده است. ایرانخودروییها اما نه برای پژو ۳۰۱ برآورد فروش اعلام کردهاند و نه برای پژو ۲۰۰۸، بنابراین اولی طی سالجاری عرضه نخواهد شد و دومی نیز از خطوط تولید این شرکت خداحافظی خواهد کرد.
- افزایش فروش سایپا نسبت به ۹۶ و ۹۷
به سایپا برویم و ببینیم برآورد فروش این شرکت در سال ۹۸ چند دستگاه از انواع محصولاتش است. سایپاییها قرار است تا پایان امسال ۴۸۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع محصول سواری را به فروش برسانند که این رقم نسبت به سال گذشته رشدی ۱۸۶ هزار و ۱۱۲ دستگاهی معادل ۶۱.۷ درصد را نشان میدهد. سایپاییها همچنین در مقایسه با سال ۹۶ نیز با افزایش فروش مواجه خواهند شد، چه آنکه برآورد آنها نشان از افزایش ۶.۴ درصدی دارد. سایپاییها برای محصول جدید خود یعنی رهام، پیشبینی فروش ارائه ندادهاند و بنابراین احتمالا این محصول طی سالجاری روانه بازار نخواهد شد.
در بین محصولات سایپا اما پراید بیشترین تعداد فروش را طی امسال خواهد داشت، خودرویی که قرار بود حذف شود، اما شرایط رخ داده ناشی از تحریم، آن را فعلا ماندگار کرده است. طبق پیشبینی سایپا تا پایان سالجاری ۲۴۵ هزار و ۴۳۰ دستگاه پراید به فروش خواهد رفت که نسبت به سال گذشته، بیش از ۹۲ درصد رشد میکند. فروش پراید همچنین در مقایسه با سال ۹۶ نیز افزایشی خواهد بود؛ بهنحویکه سایپا ۳.۷ درصد بیشتر پراید خواهد فروخت. دیگر محصول سایپا یعنی تیبا نیز امسال با رشد فروش چه در مقایسه با سال گذشته و چه نسبت به سال ۹۶ مواجه خواهد شد. برآورد سایپاییها این است که امسال ۲۲۸ هزار و ۸۷۰ دستگاه تیبا میفروشند و این یعنی ۶۶.۶ درصد رشد. طبق پیشبینی سایپا، فروش تیبا در مقایسه با سال ۹۶ نیز ۳۱.۵ درصد بالا میرود.
سایپا اما چند محصول مونتاژی را نیز در خطوط تولید خود دارد که برآورد این شرکت نشان میدهد فروش آنها در مقایسه با سال گذشته و سال ۹۶ کاهشی خواهد بود. در این بین، قرار است تا پایان امسال تنها ۴ هزار دستگاه سراتو به فروش برسد و این یعنی ۷۵.۲ درصد افت نسبت به سال گذشته. فروش این محصول در مقایسه با سال ۹۶ نیز ۸۶.۲ درصد افت را تجربه خواهد کرد. مونتاژی دیگر سایپا به نام آریو نیز فروشی ۶ هزار دستگاهی طی سالجاری خواهد داشت که نسبت به سال گذشته ۳۳.۲ درصد کمتر است. با توجه به برآورد سایپا، فروش این محصول در مقایسه با سال ۹۶ نیز ۲۶ درصد افت میکند. در نهایت اما سایپا پیشبینی کرده که تا پایان امسال فقط ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه چانگان را به فروش برساند. بر این اساس، فروش این محصول چینی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افت خواهد کرد. فروش این محصول نسبت به سال ۹۶ نیز تقریبا معادل همین عدد (۷۰ درصد) سقوط میکند. افت فروش محصولات مونتاژی سایپا نیز با تحریم و افت تولید آنها در ارتباط است و باید منتظر ماند و دید آیا نارنجیهای جاده مخصوص موفق به تحقق پیشبینی فروش خود در مورد چانگان و سراتو و آریو خواهند شد؟
- تمرکز پارسخودرو روی پراید
برآورد فروش پارسخودرو طی سالجاری اگرچه نسبت به سال گذشته افزایشی است، اما در مقایسه با سال ۹۶ افت را نشان میدهد. بر این اساس، پارسخودروییها قرار است امسال ۱۴۵ هزار دستگاه انواع محصول را به تولید برسانند که نسبت به سال گذشته تنها چهار هزار و ۲۸۳ دستگاه معادل ۳ درصد افزایش خواهد داشت. این در حالی است که فروش پارسخودروییها در مقایسه با سال ۹۶ بیش از ۹۵ هزار دستگاه معادل ۳۹.۷ درصد افت میکند. طبق پیشبینی پارسخودرو، فروش پراید این شرکت در سالجاری به ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید و این یعنی رشد بیش از ۶۹ هزار دستگاهی معادل ۱۱۱ درصد رشد. با توجه به برآورد پارسخودرو، فروش پراید طی امسال و نسبت به سال ۹۶ حدود ۴۸ هزار دستگاه رشد خواهد کرد که نشان از صعود ۳۶.۵ درصدی دارد. در صورتهای مالی پارسخودرو عبارت «انواع خودرو سواری» قید شده که مشخص نیست منظور کدام محصولات است. هرچه هست، پارسخودرو برآورد کرده فروش «انواع خودرو سواری» طی سال ۹۸ به ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه برسد. آمار مربوط به این خودروها در سال ۹۷ حدود ۷۷ هزار دستگاه بوده؛ بنابراین این شرکت امسال و نسبت به سال گذشته افتی بیش از ۸۲ درصد را در تولید محصولات موردنظر تجربه خواهد کرد. در لیست فروش امسال پارسخودرو نامی از برلیانس و تندر ۹۰ و پارستندر و ساندرو به چشم نمیآید و این میتواند به معنای توقف تولید محصولات مذکور طی امسال باشد. رنو و برلیانس از بیم جرایم مادی و معنوی آمریکا، ایران را ترک کردهاند.
علی
۱۳ مرداد ۱۳۹۸آخه چطور؟
با توجه به دوبله شدن قیمتها خریداران باید نصف بشن که اغلبشون هم دلالن و مشتری واقعی نیستن!
این افزایش فروش رو نمیفهمم! حتی اگر بلند مدت هم باشه…
ناقلاها نکنه پولاتونو قایم کردین ما نبینیم! ما که هر کیو میبینیم داره میناله پس کی میره اینا رو میخره!
NAVID۰۰۹۸
۱۳ مرداد ۱۳۹۸میناله چیه عزیز
تو همین یکساله ، اونهایی که ، کم هم نیستند و تو دوست و فامیل هم میبینیم ، سرمایه خودشون را با خرید مِلک ، دلار ، طلا ، ماشین و…. چند برابر کردند .
پول هست ، برای کارگر و کارمندی که حقوق بگیرِ و افرادی که تازه تجدید فَراش کردند و زندگی جدیدی شروع کردند پول کمه .
افراد بازاری که جنسشون با گرونی گرون شد ، اون کارمند کارمند و کارگر بودند که وای به حالشون شده با این گرونی .
در ضمن ، افرادی که خودروهای خوبی مثل وارداتیها یا منتاژیهایی چون سوزوکی ، رنو ، کیا ، هیوندای دارند ، دو دستی بچسبند که فکر کنم تا یک دهه آینده هیچ خبری از وضعیت خوب وجود نداره .
یه جورایی برگشتیم به دهه ۷۰ شمسی و بازار خودرو آن زمان ، با این تفاوت که دیگه مردان اون زمان مرد بودند و این زمان دزد و نامرد .
سروش
۱۳ مرداد ۱۳۹۸باز دهه هفتاد داشتیم از خودرو های ۲۰ سال قبلش استفاده میکردیم. الان ۴۰ سال قبل
Genius
۱۳ مرداد ۱۳۹۸طی 20سال اخیر به دفعات از زبان مسئولین شنیدیم شتاب رشد علمی ایران از میانگین جهانی بالاتره یا تیم های اعزامی از ایران تو فلان المپیاد و بهمان مسابقات شرکت کنندگان امریکایی و اروپایی رو پشت سر گذاشتن اما در عمل تو این کشور کمترین رشد صنعتی ای دیده نمیشه!!پارس خودرو چرا باید یا مونتاژکار داچیا و نیسان و برلیانس باشه یا پراید؟؟!!؟؟چرا گروه خودروسازی سایپا که پارس خودرو هم جزوش هست نمی تونه یکسال و نیم بعد از رونمائی رسمی از رهام که در سطح خودروهای دهه90 میلادی دنیاست این محصول رو تولید و بدست مشتری برسونه؟؟!!دانشگاه های پرتعداد فنی و مهندسی ما چه میکنند؟!
مهدی
۱۳ مرداد ۱۳۹۸اقتصاد به ازامش نیاز دارد درختی که در زمین شور زاز و تندبار باشد میوه ای نمیدهد . وقتی کشور هر چند سال درگیر یک تنش سیاسی بزرگ با جهان میشود چه انتظاری از رشد صنعتی کشور داری
حسین دهمرد
۱۳ مرداد ۱۳۹۸اگه منظورت از تنش افزایش قیمت دلاره که مشکل از سیستم بانکی خود ماست که به همدیگه سود میدن و خلق نقدینگی میکنن و ارزش ریال میاد پایین. اگه آمریکا تحریم نکنه اینا مشکلات رو گردن کی بندازن؟ کرم از خود درخته.
مهدی
۱۳ مرداد ۱۳۹۸تنش در سیایت خارجی فشار به اوضاع داخلی منتقل میکنه الان نه سرمایه گذار خارجی حاضر در این کار وتولید بکنه که هیچ سرمایه دار داخلی هم دنبال رفتنه
وحید
۱۴ مرداد ۱۳۹۸جواب سوال شما را اینگونه میتوان داد که خودروسازان الزامی به تولید خودرو جدید و به روز نمیبینند ، حتی خود را ملزم به تولید قطعات همین خودرو ها هم نمیبینند. چون از یکی طرف درب این مملکت به روی ورود خودرو بسته است و از طرفی دیگر سود کلان و سو استفاده ای که از واردات قطعات می شود سر به فلک می کشد. باید دانست تا قوانین اصلاح نشود همین است که هست. مگر مغز خر خورده اند خودرو جدید تولید کنند، با همین آهن پاره های 60 سال پیش دارند مردم را می دوشند. تکنولوژی تولید خودرو 200 سال است که در دنیا وجود دارد و اصلا چیی جدید و به اصطلاح high tech نیست. مطمئن باشید اگر کار رابه دانشگاهها می سپردند الان وضعیت جوردیگری بود. با این تفاسیر به نظر شما چرا وضعیت اینگونه است ؟
افسوس و صد افسوس
شاهین
۱۳ مرداد ۱۳۹۸چند روز پیش تو خیابون دیدم یکی سواره پژو پارس سال شده بود که قالپاقه زشتی هم داشت …
***
عمرا اگه دستمون به بهترین ها برسه به لطفه این دسته از …
MjM
۱۳ مرداد ۱۳۹۸بهتره بگیم مونتاژ کاران امسال چقدر میفروشونن!