در حالی که هنوز شورای رقابت قیمت نهایی شش خودروی مونتاژی و ارزبر را اعلام نکرده، خبر می رسد بانک مرکزی نرخ تورم بخشی آنها را محاسبه و در اختیار شورا قرار داده است.
رنو مگان، تندر ۹۰، پژو ۲۰۶، نیسان تیانا، سوزوکی ویتارا و رانا شش خودرویی هستند که بیشتر قطعات آنها وارداتی به حساب میآید یا ارزبری بالایی دارند و خودروسازان به همین دلیل معتقدند شورای رقابت باید قیمت این ماشینها را با نرخ تورمی جداگانه حساب کند.
احمد نعمت بخش تاکید میکند: ما نامه رسمی خودروسازان را مبنی بر اینکه قیمت مگان حدود ۸۵ میلیون تومان از آب در میآید و تندر هزینه تولیدی معادل ۳۹ میلیون تومان دارد، به شورای رقابت دادهایم، پس آنها چطور میخواهند با نرخ تورم ۶۰ درصد، قیمت مگان و تندر و امثال اینها را تعیین کنند. به گفته او، با این شرایط خودروسازان باز هم ضرر خواهند کرد و قیمتگذاری با نرخ تورم ۵۲ تا ۶۰ درصد، قابلیت اجرایی ندارد. او به وضع نامناسب تولید و کاهش حدوداً ۷۰ درصدی تیراژ خودروها در فروردین ماه امسال نیز اشاره کرده و میگوید: ظاهراً هیچ کس نمیخواهد شرایط بحرانی صنعت خودرو را بپذیرد، گویا همه فکر میکنند ما شلوغ کاری میکنیم و اوضاع بحرانی نیست. اما ببینیم با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، قیمت جدید شش خودرو ارزبر مونتاژ داخل چقدر میشود و تا چه اندازه با قیمت فعلی آنها متفاوت خواهد بود.
اگر مبنا را آخرین فرمول اعلامی از سوی شورای رقابت قرار بدهیم و نرخ تورم بخشی را برای هر شش خودرو حداکثر (۶۰ درصد) لحاظ کنیم، قیمتهای جدید کمتر از نرخ فعلی آنها از آب در خواهد آمد. طبق فرمول شورای رقابت، قیمت خودرو از ضرب قیمت آن در فروردین ماه ۹۰، به علاوه قیمت آن ضرب در نرخ تورم منهای دو درصد، محاسبه میشود. بر این اساس، قیمت جدید رنو مگان از ۷۵ میلیون تومان فعلی به 58 میلیون تومان سقوط خواهد کرد که بدون تردید پارس خودرو زیر بار چنین قیمتی نخواهد رفت. نیسان تیانا نیز قیمتی معادل ۱۲۵ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان را تجربه خواهد کرد. در مورد سوزوکی ویتارا نیز داستان به همین شکل است، به نحوی که قیمت جدید این خودرو به ۹۱ میلیون تومان میرسد که از نرخ کارخانهای و بازار آن بسیار کمتر است. با این حساب ایران خودرو نیز بعید است چنین قیمتی را برای ویتارا از شورای رقابت بپذیرد. اما ایران خودروییها با این وضع احتمالاً قیمت جدید پژو ۲۰۶ را نیز نخواهند پذیرفت. با توجه به فرمول شورای رقابت و نرخ تورم اعلامی، قیمت جدید پژو ۲۰۶ در تیپ ۲ آن رقمی برابر با ۲۵ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان از آب درمیآید. این در حالی است که ایران خودروییها پیشنهاد ۳۱ میلیون تومان را برای ۲۰۶ ارائه کردهاند. همچنین قیمت جدید ۲۰۶ مدل V8 نیز رقمی برابر با 29 میلیون و ۳۸۰ هزار تومان خواهد بود که بسیار کمتر از نرخ فعلی آن است. رانا نیز در نهایت قیمتی برابر با ۳۳ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان خواهد داشت که به نظر برای ایران خودرو راضیکننده خواهد بود. اما بشنویم از قیمت تندر ۹۰؛ این محصول نیز که گفته میشود ۳۹ میلیون تومان هزینه تمام شده آن است، با توجه به نرخ تورم اعلامی، ۲۶ میلیون و ۵۴۴ هزار تومان قیمت خواهد داشت. با این حساب ایران خودرو و پارس خودرو زیر بار چنین قیمتی نخواهند رفت، مخصوصاً اینکه پیشتر نیز عنوان کردهاند در صورتی که تولید تندر ۹۰ با زیان زیادی همراه باشد، تولید آن را متوقف خواهند کرد.
هرچند با توجه به نرخ تورم اعلامی، قیمت خودروهای ارزبر پایینتر از نرخهای فعلی خواهد بود، اما به احتمال زیاد قیمتهای نهایی باز هم با توافق خودروسازان و شورای رقابت تعیین و اعلام خواهند شد. با وجود منطقی بودن نسبی قیمتهای محاسبه شده، بعید است که کسی با بازار خودرو و خودروسازان ایران آشنا باشد و به این قیمتها دل خوش نماید. با وجود آرزوی قلبی برای کاهش روز افزون قیمت خودرو و آزادسازی واردات آن به عنوان حق مصرف کنندگان ایرانی برای استفاده از خودروهایی ایمن و بروز، بعید می دانیم که این قیمتهاعملی شود! نظر شما چیست؟
منبع: دنیای اقتصاد
فرامرز
۲۱ شهریور ۱۳۹۲اینا به مفت خوری عادت کردن. امکان نداره چیزی ارزون بشه (حداقل تو این ۲۰ سالی که خرید کردن رو یاد گرفتم ندیدم). مجبور هم بشن چهار تا آپشن و استاندارد آلایندگی میزنن و قیمت رو از قبل هم گرون تر میکنن. فقط حقوقمونه که با نرخ تورم بالا نمیره!!!
HASSANBMW
۲۱ شهریور ۱۳۹۲یکی نیست به اینا بگه شما یا تولیدتون رو خوب کنین یا واردات رو آزاد کنین!!!
کاری که به راحتی کشورای دیگه دارن انجام میدن،حالا این چه مرضیه که اینا اینطورن خدا میدونه!!!!!!!!
حسین
۲۱ شهریور ۱۳۹۲خب معلومه دیگه حسن جان که چرا اینا اینطورن…اگه واردات آزاد بشه که فقط یه عده خاص نمیتونن روز به روز پول روی پول بذارن…همه وضعشون خوب میشه…اینم واسه خیلیا سخته…چشم ندارن ببینن
aventador twin turbo
۲۱ شهریور ۱۳۹۲حسن آقا دقیقا همین حرف رو روحانی جدیدا زده و به شدت گفته یا کیفیت رو بالا ببرید و یا قیمت هارا پایین بیاورید یا این که گمرک رو آزاد می کنم!!!!!دمت گرم حد اقل تو یکم به فکر ما هستی
مهیار
۲۲ شهریور ۱۳۹۲نکته ی عجیب اینجاست که قیمت رانا گرون تر از قیمت فعلی اون اعلام شده که نمیدونم چرا واینکه مگه رانا از 206v8 بهتره؟ موتوره جفتشون یکیه و از لحاظ امکانات 206 یه چند تا آپشنی بیشتر داره ولی چرا قیمت رانا اینجوری میخواد بشه نمیدونم
slr722
۲۱ شهریور ۱۳۹۲پدال ای کاش این خبر نمیذاشتی…
چون فقط دلخوش میشه ادم…
کی قیمت اخه انقدر میاد پایین…
aryamehr
۲۱ شهریور ۱۳۹۲قیمت عمرا پایین بیاد نخریدیم بالا رفت خریدیم بالا رفت بزن ب بی خیالی مگه ماشین نون شبه ی سری اینجا همش ناله میکنن وقتی آینه بغل آزرا 8 ملیونه پولشم داشته باشم نمیخرم مگه فقط ماشینه قطعات نداره تعمیرکار نمیخواد ول کنین بابا دلتون خوشه
aventador twin turbo
۲۱ شهریور ۱۳۹۲اینجا زده پژو 206 مدل v8 . یعنی 8 سیلندره ؟ امکان نداره . اینها هنوز بلد نیستند مدل هارو درست اسم گذاری کنند . اون وقت می گویید کیفیت مونتاژ پایین است!!!!
مهیار
۲۲ شهریور ۱۳۹۲aventador twin turbo نه 206 فقط مدل 4 سیلندر داره که یکیش1400cc و اون یکیش هم 1600cc حجم موتورشه اون v8 کد یکی از مدل های صندوقدارشه بقیه مدل هاشم مثل v1_v2_v20_v9 که فرق دارن با همدیگه
سارا
۲۲ شهریور ۱۳۹۲امیدوارم همین 30% هم متوقف بشه که دیگه تولید نکنن … چه پررو تهدید هم میکنن … تندر 10 میلیونی رو 26 هم نمیدن 206 مال 10 سال پیش رو به 29 راضی نیستن ! برید به جهنم با اون آشغالاتون ….
سارا
۲۲ شهریور ۱۳۹۲من یه ماشین مدل 84 دارم همه جاش به صدا افتاده اما انقدر نمیخرم تا این لجن سازی ها به خاک سیاه بیفتن
مهیار
۲۳ شهریور ۱۳۹۲فرض کنیم قیمت ها رو هم تصویب کردن مگه خودروساز ها با این قیمت ها راضی به فروختن ماشین میشن؟ همین الان پارس خودرو چند وقته تو سایتش مگان و تیانا یا ایران خودرو ویتارا نمیفروشن چون قطعه ندارن که تولید کنن و اگر هم تولید کنن با قیمت گرون تر از بازار میفروشن
مهیار
۲۳ شهریور ۱۳۹۲اینم بگم که اگه آخرش مجبور به فروختن با همین قیمت ها بشن این قدر کیفیتو میارن پایین که بازم مثل سابق کلی سود کنن یا 4 تا آپشن مسخره میذارن رو ماشین(مثل اون پک هایی که روی تندر اجباری عرضه کردن) و بعدش قیمت کلی میبرن بالا
محمدرضا
۲۱ شهریور ۱۳۹۲والا اینا هر وقت گفتن پایین میاد بیشتر رفت بالا . . .
البته پایین میاد ولی نه قیمت ها بلکه چیز دیگری . . .
والبته در زمان دیگری . . .
VAHID JINPACHI
۲۱ شهریور ۱۳۹۲این خودرو سازها این قدر خوردن که هیچ کس زورشون به اون ها نمی رسه…
موندم که چه کسی پشت اون هاست…؟
رئیس شورای رقابت نا امیدت نکنم ولی این خودروسازان خیلی کلفت و {…}هستند…
برو واردات رو ازاد کن تا مردم هر روز و هرشب دعات کنن…
حسین
۲۱ شهریور ۱۳۹۲ما مردمی هستیم که هر چی سرمون میاد حقمونه . تا زمانی که واسه خودمون ارزش قائل نیستیم نمیتونیم انتظار داشته باشیم واسمون ارزش قائل بشن . جالب اینه که میدونیم خودروهای داخلی و خودروهای چینی قابل اعتماد نیستن و میدونیم خودروسازیها دارن سرمون کلاه میذارن بازم میریم میخریم . اوناهم پیش خودشون میگن خوبه که هر بلایی سر این مردم میاریم لام تا کام حرف نمیزنن پس بیاد سواستفاده کنیم . پس حقمونه . یا باید متحد بشیم یا با خواری زندگی کنیم . انتخاب با مردمه
ALirEzA
۲۱ شهریور ۱۳۹۲همین قیمتای جدیدم باز زیاده
ولی خب قابل حضم تره – امیدوارم تایید بشه که بعید میدونم
ماشین خریدن از اینا حرومه ماشینای چینی هرچی باشن ازینا بهترن
من که امکان نداره ماشینای اینارو بخرم…
عرفان
۲۱ شهریور ۱۳۹۲اینا هی از همدیگه تو شرکتو وزارتاشونو مجلس درخواست میکنن !! درخواست چی؟؟ نرخ دقیق تورم؟؟ بابا آخه نامردیم حدی داره آخه نرخ دقیق تورم به چه درده اینا میخوره؟؟
یه راه حل مناسب واسه تولید در تمام عرصه ها هست اونم اینه:
قیمت خودرو و تمامه اجناس تولیدی رو به قیمت 2 سال پیش برگردونن (قیمت قبل تورم) بعد دولت تمام و کمال ضرر های تولید کننده هارو بده حتی بیشتر هم بده تا رونق پیدا کنن تا وضیعت درست شه.
آخه کجای دنیا مردم باید ضرر تولید کنندرو پرداخت کنن؟؟هان؟؟
پس دولت محترم وظیفش چیه؟؟؟
یکی دیگه دلارو برده بالا ضررشو باید مردم سطح پایین بدن.
عرفان
۲۱ شهریور ۱۳۹۲داداش حسین خودتو خسته نکن من چن ساله دارم این حرفه تورو به خیلیا میزنم, ازین مردم آبی گرم نمیشه متاسفانه.
خودتو خسته نکن داداشه گلم بی فایدست.
حالا جاش اینجا نیس اینارو بگم پدال هم لطف کن پاک نکن کامنتمو.
مردم اون کشوری با فرهنگو تمدن هستن که وقتی شیر یه ذره قیمتش رفت بالا هیچ کس نخرید تا برگردونده شد به کارخونه و دولت معذرت خواهی کردو قیمتارو برگردوند سرجاش, نه مردم ما که ادعای روشن فکری هم دارن. جنس گرون میشه بعد یارو 4 برابر مصرف خانوادش میخره میبره,آخه کجا اینتوریه؟؟
((((پدال شرمنده لطفا پاکش نکن این کامنتو))))
کرمانشاه
۲۱ شهریور ۱۳۹۲محاله قیمتارو پایین بیارن اگه باور کنیم خودمونو گول میزنیم.فردا یه جلسه با مدیران بانک مرکزی میذارن میگن سوتفاهم بوده تازه سوزوکی الانم که فولش 130 تومنه باز ضرر میدیم میگین نه بشینید و ببینید
Fox
۲۱ شهریور ۱۳۹۲دلم به حال این خودرو سازهای داخلی می سوزد!!!! بندگان خدا همش دارند ضرر می کنند!!!!!!!!!!!!!
aventador twin turbo
۲۲ شهریور ۱۳۹۲مسیح دوم هم اومد.آقای foxاین ها این قدر خوردن و بردن که تا چند سال هم اگه خودرو مجانی بدهند بازم ضرر نمی کنند
امین
۲۱ شهریور ۱۳۹۲آقایون اگر هم قرار باشه قیمت ها بیاد پایین ، ماشین زیر پای شما ( که قراره بفروشیدش و یه ماشین خوبتر بگیرید ) هم پایین خواهد آمد .
رضا
۲۲ شهریور ۱۳۹۲دوستان کاملا مشخصه که کی داره از فروش خودرو سود می بره.. خودرو سازها و دولت.
وقتی گمرک دست یکی و تولید دست دیگری هست چرا جیب منو شما رو خالی نکنن؟
چرا؟ کیه که مچشون رو بگیره؟
pentagon usa
۲۲ شهریور ۱۳۹۲وقتی ظرفیت فروش تیبا هاچ بک تو سایت سایپا در عرض چند ساعت پر میشه دیگه چه انتظاری از این مردم میشه داشت؟ تازه اسمشم گذاشتن رویای جوانی
آرش
۲۲ شهریور ۱۳۹۲مردم ما باید به این باور برسن که با تحریم این چهارچرخه سازان می تونن تعیین کننده قیمت خودرو در بازار باشن و می تونن اونا را به خاک سیاه بشونن
مهمان
۲۲ شهریور ۱۳۹۲بعله دولت هم خودش کلی از فروش اینا سهم میبره واسه همینه دنبال درست شدن بازاره وگرنه هر دولتی بود تعرفه وارداتو به نرخ معقول میبرد (4-8 درصد) و ورود همه خودرو ها رو ازاد میکرد ، فقط میگفت چون دوست نداریم زیاد ارز خارج بشه تعرفه خودروهای لوکس ( مثل بالای 2500cc ) رو دو یا سه برابر میکنیم ، همین و بس
احسان
۲۲ شهریور ۱۳۹۲خداییش رانا رو بی خیال اون که به حساب تولید داخله ؟؟؟؟؟؟؟؟
arash zx
۲۲ شهریور ۱۳۹۲اگر یک روز دیدید قیمت ها پایین آمده بدونید ۱۰۰ درصد اون روزه قیامته…..
این آشغال سازها که کیفیت رو بالا نمی برند و قیمت ها رو پایین نمیارند….
پس تنها راه آزاد شدن گمرک هستش و بس….
گمرکی که حقشون نیست و الکی از مردم پول می گیرند.
ASHKAN
۲۳ شهریور ۱۳۹۲تنها راه آزاد شدن گمرک هستش و بس…. و آزاد سازی واردات خودرو arash zx موافقم همینه .
سام*
۲۲ شهریور ۱۳۹۲فقط باید واردات با حق گمرکی 4 تا 8 درصد ازاد بشه.اگه تحریمها کمتر و یا رفع بشه در نتیجه دلار پایین بیاد اونوقت که قیمت وارداتی ها میشکنه و قدرت خرید مردم بالاتر میره.برای صنعت خودرو سازی هم این بهترین راه حل.یا میتونن خودشون رو وفق بدن یا تو بازار رقابتی حذف میشن.این وسط برنده اصلی خریدار هست.ما باید تکلیف خودمون رو درون خودروسازی جهانی یکسره کنیم یا ما واقعا میتونیم رقابت کنیم و خودروساز باشیم یا نمیتونیم.اگه تونستیم که خیلی خوبه اگه نتونستیم بریم تو صنعتی که دارای مزیت نسبی هستیم سرمایه گذاری کنیم.
کافر مقدس
۲۲ شهریور ۱۳۹۲قیمت ها مییاد پایین آره ZaaaRt
خودروساز داخلی 30یاست 30یاست
مشتری ایرانی خجالت خجالت
نگران نباشید به جاش رکورد دار مصرف سوخت در دنیا هستیم و در تصادفات رکورد دار
ایرانی میتواند ب خوداااااااااا
milad
۲۲ شهریور ۱۳۹۲چه توقعی از این کارخونه ها هست وقتی که خود مردم ما برای سود بیشتر از ناچاری مردم سو استفاده میکنن و مثل قارچ نمایندگی ماشین بی کیفیت چینی رو میگیرن و سود به جیب میزنن. میبینید که چقد این نمایندگی ها زیاد شده..
فرشاد
۲۲ شهریور ۱۳۹۲اخه مشکل فقط آزاد شدن واردات نیست.
بع فرض که واردات خودرو هم آزاد بشه تو این شرایط با هر بهونه ای واردات قطعات یدکی تحریم میشه و دوباره روز از نو روزی از نو.ینی واردات قطعات دست یک سری سرمایه دار میفته که اونها جای ایران خودرو رو میگیرن و خون مردم رو تو شیشه میکنن.
پر واضحه که قیمت خودرو نباید این باشه که الان هست ولی یکی میاد دستور میده قیمت برگرده به دو سال پیش و دولت پول ضرر این مدت رو به خودروساز بده عزیزم من برای امسال 80 هزار میلیارد کسری بودجه داریم.آموزش و پرورش هر ماه حقوق معلم ها رو با تاخیر چند روزه داره پرداخت میکنه پولی تو بساط نیست که بدن به خودرو سازا.
شرایط خیلی بدتر از این هست که یه همچین قهرمان بازی دولت لخواد از خودش در بیاره.
حامد MASERATI GT
۲۲ شهریور ۱۳۹۲خیلی خیلی بعیده این قیمتا رو قبول کنن دقیقا عین جریان پراید و پژو و سمنده . قرار بود پراید بدون ایربگ و رنگ متالیک و فرمون هیدرولیک بشه 14 و 700 سایپا هم قبول کرد اما الان پراید همه مدلاش با ایربگ و رنگ متالیکه که بالای 16 تومن میشه یعنی دقیقا مردم و سرکار گذاشتن . این قیمتا برا 206 و مگانم غیرممکنه قبول کنن بالاخره اون بالایی ها هم خرجشون رفته بالا نمیشه از سودهای کلانشون دست بکشن.
امید
۲۲ شهریور ۱۳۹۲دوستان برای ایرانی بودنم متاسفم که نمیدونم تاوان چیو منه جوون 24 ساله تو این گرونی میدم.دیگه خرید یه تولید داخل خوب(خدای نکرده 405)شده معجزه.نمیدونم کی قراره بیاد:مهدی،سوشیانت،مسیح.اصن واقعیه؟!به خدا کم آووردیم دیگه…منم عشق ماشینم ولی حصر شدم رفت….مردم یه ذره این صنعت خودرو رو تحریم کنید و نخرید،تا جوونا تو این سوله تاریک یه شمع روشن شه واسشون ..التماااااااااااااس
احمد.ف
۲۲ شهریور ۱۳۹۲داداش چرا پای اعتقادات رو میکشی وسط، اینکه اوضاع بده قبول ولی دیگه همه چیزو که نباید به هم ربط بدی. باور کن منم اوضاعم مثل توه ولی دیگه نباید که زد به سیم آخر.
حمادی
۲۲ شهریور ۱۳۹۲کاش گمرک رو ور میداشتن که مجبور به خرید اینا نبودیم
mz
۲۲ شهریور ۱۳۹۲احتمالا اگه بخوان مگان رو 57 میلیون بدن همه چیزشو حذف میکنن از جمله (فرمون صندلی ها و پدال گاز و ترمز و موتور ماشین و گارانتی مسخره و ………) بعد برای هر کدوم از اینا یه مبلغی جدا میگیرن که جمع بزنی از همون 75 هم میزنه بالا تر !!!!!
همون قیمتا رو بذارین بی خودی خودتونو خسته نکنین اینا بلدن چه جوری از زیرش در برن .
habib
۲۲ شهریور ۱۳۹۲قیمت عمرا بیان پائین
همش سیاه بازیه ….
خجالت بکشید(کاری سازان ایران)
ASHKAN
۲۳ شهریور ۱۳۹۲حالمون را به هم زدید با این آشغالایی که به زور و اجبار به ملت غالب کردید واردات خودرو را آزاد و تعرفه گمرک را بردارید چقدر دیگه از مردم بیچاره با ارابه های مرگ کشته شوند این آشغال ها برای خودتون و خانواده خودتان ما خودرو استاندار و ایمن را بدون گمرک میخواهیم
محمد
۲۳ شهریور ۱۳۹۲پارسال قبل از محاسبه قیمت توسط شورای رقابت قیمت سمند پایه گاز سوز حدودا 27 تومن بود که با فرمول این شورا به قیمت تقریبی 25 تومن رسید. بعد از گذشت یکی دو ماه بحث مسخره یورو 4 رو پیش کشیدن و قیمت سمند رو به حدود 29 تومن رسوندن (2 میلیون تومن بیشتر از27 تومن).یکی از دوستام که تو خط تولید پارس خودرود کار می کنه میگه یورو 4 صرفا یه دستاویز مسخره برای بالا بردن چند میلیونی قیمت خودرو بوده. تنها چیزی که اینها تو خودروهای به اصطلاح یورو 4 انجام میدن مثلا عوض کردن جای اگزوز یا خم کردن یه لوله بوده.(سمند اینجا صرفا یک مثال بوده)
حسن
۲۳ شهریور ۱۳۹۲تا موقعی که صنعت خودروی کشور انحصاریه و واردات خودرو آزاد نشه نه خبری از نوآوری هست ونه خبری از رقابت در اقتصاد شرکت بی رقیب همیشه پیروزه. شرکتهای خودروسازی ما فقط ادعا دارن وبس!!
سهیل
۲۳ شهریور ۱۳۹۲این خودرو سازا مثل مافیا میمونن مگه میزارن قیمت بیاد پایین دولتم فکر نکنم کاری بکنه چون سود اینها همه میره تو جیب دولت اونم تو شرایط فعلی تحریم امکان نداره ارزون شه ما که ندیدیم ….
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۲۳ شهریور ۱۳۹۲درود.
همشون دزدن.
خدا میدونه اگه این ها قیمت هارو پایین بیارن کیفیت ماشین ها چی میشه!!!!!!
خودرو ساز ها میرن دنبال قطعه ساز های درجه 10.!!!!!!!!!
باز هم مردم ضرر میکنند.
باز هم مردم تقاس پس میدهند.
همش مردم.
خدا لعنتتون بکنه.
به خدا بری 5 میلیون بدی پیکان بخری شرف داره به این اشغالا.
ایران و المان