برای بیشتر مردم دنیا، خرید خودرو فرآیندی لذتبخش بهشمار میرود و معمولاً با کمترین حاشیه به انجام میرسد، اما در ایران، ماجرایی پرحاشیه و دردسرساز است. چه آنکه ایرانیها باید از هفتخوان رستم بگذرند تا خودرو ثبتنامیشان را تحویل بگیرند.
جدای از اینکه تنوع چندانی در بازار خودرو ایران وجود ندارد و کیفیت نیز از سطح قابلقبول و رضایت بخشی برخوردار نیست و قیمتها هم بالا هستند، موضوع مهم دیگر، نحوه پیشفروش و تحویل همین خودروهای کم تنوع و کمکیفیت و گران است. به عبارت بهتر، خودروسازان کشور نهتنها نتوانستهاند به لحاظ کمی و کیفی، تولیدات مناسبی داشته باشند؛ بلکه در پروسه فروش نیز رضایت عمومی را به دست نیاوردهاند. در حال حاضر بسیاری از مشتریان ایرانی نسبت به شکل و شمایل پیشفروش و قیمت و تحویل خودروهای داخلی معترض هستند و اعتقاد دارند که خودروسازان در حق آنها اجحاف میکنند. مشخص نبودن قیمت نهایی خودرو، تحویل ندادن خودروهای ثبتنامی در موعد مقرر و افزایش قیمت خودروها به بهانه استانداردهایی مانند کیسه هوا و یورو ۴، از جمله مواردی هستند که مشتریان ایرانی همواره به خصوص طی دو سال گذشته (همزمان با افت تولید و رشد قیمت خودروهای تولید داخل) نسبت به آنها گله و شکایت داشتهاند.
به عبارت بهتر، ایرانیها در شرایطی اقدام به پیش خرید خودرو میکنند که نه زمان تحویل خودرو ثبتنامیشان قطعی است و نه قیمت آن؛ از همین رو است که گاهی باید مدتها بابت دریافت خودرو خود انتظار کشیده و دست آخر نیز آن را با قیمتی بیش از آنچه تصور میکردند، تحویل بگیرند.
اولین مسئلهای که مشتریان ایرانی در پروسه خرید خودرو با آن مواجهاند، مشخص نبودن قیمت است، بهنحوی که خودروسازان به آنها نمیگویند محصول ثبتنامی را با چه قیمتی تحویل خواهند داد. توجیه خودروسازان در قبال چنین رفتاری این است که میخواهند خودروها را به قیمت روز (قیمتی که همواره صعودی است) تحویل دهند و این یعنی مشتریان مجبورند خودرو خود را گرانتر از زمان ثبتنام آن، تحویل بگیرند. این در حالی است که گاهی چندین میلیون تومان به قیمت خودروهای ثبتنامی اضافه میشود و مشتریان توان پرداخت این مابهالتفاوت را ندارند. از طرفی، مشتریان با توجه به قدرت خرید و به اصطلاح با نگاه به وضع جیبشان، اقدام به پیشخرید خودرو میکنند، اما خودروسازان با اعلام دیر هنگام قیمت نهایی خودروها، تمام برنامه ریزی و ذهنیت آنها را به هم میریزند، تا جایی که حتی ممکن است از دریافت خودرو خود منصرف شوند.
بهعنوان مثال، یک کارمند عادی با توجه به میزان حقوق دریافتی و سرمایهاش اقدام به پیش خرید خودرو میکند و وقتی ناگهان حداقل دو سه میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه میشود، این کارمند یا باید قرض گرفته و از سایر هزینههایش بزند، یا اینکه کلاً از دریافت خودرو ثبتنامیاش انصراف دهد.
دیگر مسئلهای که مشتریان ایرانی در خرید خودرو باید با آن دست و پنجه نرم کنند، قطعی نبودن زمان تحول خودروهاست. هرچند در فاکتور فروش بازه زمانی تحویل خودروهای ثبتنامی درج میشود؛ اما مشتریان معمولاً موفق به دریافت خودرو خود در آن تاریخ نمیشوند و این کار برای خودروسازان، عادی و تبدیل به رویه شده است.
اوضاع به شکلی است که بیشتر مشتریان از همان زمان ثبتنام این واقعیت را میپذیرند که خودرویشان را در موعد مقرر دریافت نخواهند کرد و گاهی مجبورند چند ماه تأخیر را نیز به جان بخرند. این موضوع نیز به نوبه خود، مشتریان را سردرگم میکند و حتی باعث به هم خوردن برنامهها ریزیهایشان میشود.
بهعنوان مثال، برخی مردم برای مسافرتهای نوروزی و به امید سفر با خودرو شخصی، اقدام به ثبتنام میکنند، اما خودروسازان گاهی با تحویل ندادن محصولات ثبتنامی، کل برنامه آنها را به هم میریزند. جدای از قطعی نبودن قیمت و زمان تحویل، مشتریان ایرانی با مسئلهای دیگر به نام «افزایش قیمت بهدلیل ارتقای استاندارد خودروها» نیز روبهرویند و باید گرانی حاصل از این ماجرا را تحمل کنند. آنهایی که به تازگی دعوتنامه تحویل خودرو برایشان ارسال شده، احتمالاً با افزایش قیمت چند میلیونی روبهرو و از این موضوع گلهمندند، گلهای که بهحق است، اما ظاهراً کسی پاسخی قانعکننده برایش ندارد. ماجرا از این قرار است که در دعوتنامههای ارسالی، چند میلیون تومان بابت استانداردهای یورو ۴ و کیسه هوا به قیمت خودروهای ثبتنامی اضافه شده و مشتریان چارهای جز پرداخت این هزینه اضافی ندارند. حالا این پرسش برای مردم پیش آمده که مگر یورو ۴ و کیسه هوا و امثال اینها، جزو موارد استاندارد نیستند؛ پس چرا خودروسازان آنها را به چشم آپشن میبینند و بابتشان چند میلیون تومان روی قیمت خودرو میکشند؟ بهعنوان مثال، سایپا به تازگی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بهانه استاندارد یورو ۴ به قیمت محصولات پیشفروش شدهاش اضافه کرده که این موضوع برای مردم قابل پذیرش نیست. وقتی این مسائل و چالشها را در کنار هم میگذاریم، متوجه میشویم خرید خودرو در ایران تا چه حد پروسه دشواری است و نه تنها معمولاً لذتی ندارد؛ بلکه حواشی و دردسرهایش سبب ناخشنودی و عذاب مردم میشود و طبعاً تا زمانی که خودروسازان رفتار خود را اصلاح نکنند، این «عذاب» کماکان ادامه خواهد داشت. با این حال گویا فروش خودرو بدون اعلام زمان تحویل و قیمت قطعی و همچنین افزایش قیمت به بهانه ارتقای استاندارد، برای خودروسازان به رویه تبدیل شده و دیگر شکلی عادی و طبیعی به خود گرفته است؛ زیرا نه اقدامی برای اصلاح آن انجام میدهند و نه با پاسخهایی منطقی و عاری از توجیه و بهانه، مشتریان را قانع میکنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به نوع برخورد خودروسازان با مشتریان، نمیتوان صنعت خودرو را صنعتی «مشتریمدار» بهحساب آورد، بهنحوی که بهنظر میرسد «مشتری» در اولویت برنامههای شرکتهای خودروساز داخلی نیست. در واقع بهنظر میرسد خودروسازان ایرانی به همین روند معیوب خو گرفته و وقتی میبینند مردم در هر شرایطی و با همه دشواریها، خودرو میخرند، اقدام چندانی در راستای اصلاح رفتار خود انجام نمیدهند و از طرفی، مشتریان نیز ظاهراً به این اوضاع عادت کردهاند. کارشناسان ریشه این ماجرا را در انحصاری بودن بازار خودرو ایران و نبود رقبایی جدی برای خودروسازان بزرگ کشور دانسته و تاکید دارند که این «بیرقیبی» اصلیترین دلیل برخوردهای نامناسب با مشتریان است. به گفته آنها، هرچند شرکتهای خصوصی نیز در صنعت خودرو کشور فعالیت داشته و روی کاغذ بیش از ۲۰ خودروساز در ایران فعالیت دارند، اما توان همه آنها روی هم به اندازه سه خودروساز بزرگ داخلی (ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو) نیست و بنابراین در این بازار، رقابت معنایی ندارد و حرف اول و آخر را همان سه خودروساز مذکور میزنند. این در حالی است که اگر شرکتهای بزرگ خارجی در ایران حضور داشتند و روشهای نوین فروش را به اجرا میگذاشتند (روشهایی که مبنای آن مشتریمداری است)، خودروسازان داخلی نمیتوانستند محصولات خود را هر وقت که خواستند و با هر قیمتی تحویل مردم بدهند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
SAMANpes
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳اقا ما چه گناهی کردیم باید وضعمون اینطوری باشه ؟!
ما چه گناهی کردیم که باید تو ایران باشیم؟! :|
انزو
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳فقط باید یه پول هنگفتی داشته باشیم ک بتونیم هر ماشینی خواستیم بخریم.
رضا
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳در کشوری که انحصار در تمام بخش ها وجود داره و همه چی حتی گوجه هم دولتی شده و دست دولت تو همه چی هست و دخالت مستقیم داره……معلومه وضع اینجور میشه
یه پسل باهوش
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳مشکل اینجاس که تا مشکل می خواد رفع بشه یه عده دلواپس می شن
Ehsan
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ای کلک من میخواستم اینو بگم
مرتضی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳عجب باهوشی هستی تو!!!! اون عده حق دارن دلواپس شن اگه فکر میکنی شرایطی که میخوان درست کنند مشکل رو حل میکنه باید بگم واقعا ساده ای!!! درواقع این دلواپسی الحق درسته!!! عده کمی سواد و مطالعه در این مورد دارن فقط یکی از موارد اینه که دولت جدید میخواد با افزایش تعرفه های واردات درامد بالایی داشته باشه!!! یعنی بیشتر از دولت قبل یکی از سیاستهای دولته جدیده شک نکن!! یعنی رسما اعلام شده ولی خوب اکثرا غافلند!
Ehsan
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳البته در اینکه انها دلشون واسه مردم نسوخته هیچ شکی نیست ولی فکر کنم تعرفه های دولت قبل بیشتر بود
سرپرست سازمان توسعه تجارت از عدم تغییر تعرفه 90 درصدی واردات خودرو در سال آینده خبر داد ( سال 90 و 91 )
-خودروهای وارداتی تا 1500 سی سی ظرفیت موتور 30 درصد
-خودروهای وارداتی بیش از 1500 تا 2000 سی سی ظرفیت موتور 35 درصد
-خودروهای وارداتی بیش از 2000 تا 2500 سی سی ظرفیت موتور 40 درصد
-خودروهای وارداتی بیش از 2500 تا 3000 سی سی ظرفیت موتور 70 درصد
-خودروهای وارداتی بیش از 3000 سی سی ظرفیت موتور 100 درصد ( امسال )
sorena330
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳یکی از همین دلواپسین آقا مهرداده که حقم داره دلواپس باشه،
جایی که یکی از مدیران سابق خودروسازی حضور داشته باشه یقینا گناهکاری و مال مردم خوری بیداد میکنه…
مرتضی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳احسان اینو یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد البته بخاطر یه سری افشاگری ها ازش شکایت شده
غفاری
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳گناه ما اینه که هر چی بهمون بفروشن میخریم با هر قیمتی
ساعت 8 پیشفروش شروع میشه 8 و 5 دقیقه تمومه
morteza
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳موافقم ولی این دلیل نمیشه اشغالارو بما بندازن بعدم منت کنن میدونی مقصر کیه مقصر منم که تو ایران به دنیا اومدم همین
طوفان
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳نه مقصر تویی چون میری هر ماشینی رو که می سازن با هر شرایطی میخری همین !
sj
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳شما هم رسوا کردین هی وضع بده خراب داغونه ب جهنم داغونه نمیشه ادم خودشو بکشه خیلی از پولدارها تو ایران هم همین ماشینهای سایپا و ویران خودرو دارن
amin
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳کسی پول داشته باشه از پولش واسه رفاه وسلامتی خودش و اطرافیانش استفاده نکنه احمقه
پولشو یا خودش خرج کنه یا دست یه نیازمندو بگیره ..
[…]
فواد
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳آقا ما دلواپس این اوضاعیم شما چطور؟؟؟
چاپلو
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ME too
آرش
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳بلانسبت دوستان،گناهمون اینه که هر چی بهمون انداختن مثل گاگولا میریم میخریم.
زیگما
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳تا وقتی سکوت کنید همین میشه….
مهران
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳نمیدونیم حقمون چیه….
سعید
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳بسم حق
کتک !!
َعلی
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳فک کنم باید بگید سکوت *کنیم* چون فکر می کنم شما هم در سکوت به سر می برید :دی
تا وقتی همه ففط شعار میدن همین وضعیت باقی می مونه ( منظورم با شخص خاصی نیست )
خاوری مزراتی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳آخر سنگر سکوته !!!
زیگما
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳شما ها همش از این وضعیت مینالید برای همین مخاطبم شما بودید نه خودم!
من که مشکل خاصی ندارم. خودمو درگیر مشکلات، زیاد نمیکنم…..برید زندگیتونو بکنید. همش 60 70 ساله…..
Kobain
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳” سایپا به تازگی دو میلیون و 200 هزار تومان به بهانه استاندارد یورو 4 به قیمت محصولات پیشفروش شدهاش اضافه کرده که این موضوع برای مردم قابل پذیرش نیست. ”
موضوع برای مردم ناخوشایند هست ولی غیر قابل پذیرش نیست چون اگر اینطور بود اینهمه سال سایپا و ایران خودرو به کار خودشون ادامه نمی دادن و الان می بایستی ورشکست می شدن . متاسفانه مردم ما با هر چی کنار می آن و بهش عادت می کنن .
امیر مسعود
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳تا خودرو سازی در ایران انحصار است هیچ کدام از مشکلات مشتری نظیر کیفیت . قیمت وتنوع حل نمی شود.مشتری در ایران باتوجه به بوجه ی خود مجبور به خرید از ایرانخودرو یا سایپا است
راه های ایجادرقابت .1- کاهش تعرفه واردات.2.واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی
Mohammad
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳من این موضوع رو یک بار دیگه هم گفتم ولی بازم میگم که ای کاش قیمت خودرو توی ایران مثل کیفیت ماشیناشون ثابت بود
محسن
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳نرود میخ آهنین در سنگ…
این مدیرای بی لیاقت ویران خودرو و سایپا اگه آدم بشو بودند که زودتر از این ها آدم می شدند… تا قیام قیامت همین وضعه دوستان
Junior
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳مدیران دو تا شرکت خودروساز فقط یه دستاویزن که بقیه خودشونو پشت اونا قایم کنن.سیاست گذاریها جای دیگه انجام میشه و خود دولت رسما و کاملا تو فروش و بازار خودرو تاثیرگذار و سهیم هستش.
تا حالا همه ما به طور غیر رسمی میدونستیم که تقریبا نصف پول فروش هر ماشینی میره تو جیب مبارک دولت، اما دبیر انجمن خودروسازها تو برنامه روز جمعه آخرش که دیگه کم آورده بود رسما و جلوی دوربین گفت که آقا 40 درصد از سهم فروش هر خودرویی برای دولته!!!
حالا شما فرض کنید اگر این 40 درصد کم بشه مثلا سمند میشه 16000000 تومن یعنی حدودا 5300 دلار! فکر میکنم تو این شرایط افتضاح اقتصادی قیمت معقولی باشه …
YaShaR
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳مشخصا هیچکس از این وضع راضی نیست ادامه دار بودن این شرایط یک رانت خیلی گردن کلفت می خواد در حد دولت ، والا بسادگی قابل حل شدنه
sorena330
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳کاش فقط از قیمت و زمان تحویل خبر نداشتیم،حتی امکان داره یه ماشین دیگه بجای ثبت نامی بهمون تحویل بدن مث قضیه مگان
PEUGEOT
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳آره سورنا جان همین اتفاق هم افتاده
عموی من تقریبا 2 سال پیش یه 405 ثبت نام کرد 2 ماه دیرتر خودروشو تحویل دادن موقع تحویلم گفتن ما 405 نداریم اگه دوست دارید بجاشSD 206 بردارید و تفاوت قیمتشم باید بدید
عموم هم قبول نکرد بعد پولشو بهش دادن رفت یه پرشیای 87 گرفت
رضا
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳تنها آرزوم اینه که یه روز همه چی آزاد بشه و خودروسازای خارجی تو ایران کارخونه بزنن و داخلی ها یک روزه ورشکست و نابود بشن
مهدی ف
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳انشاال.. اون روز همین فردا باشه
Un4given
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳اتفاقا اصلا این دو لگن ساز بزرگوار تقصیر ندارند بلکه دارن کاسبیشونو میکنن. اما این وسط ما مقصریم که ازشون پیش خرید میکنیم.
PEUGEOT
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳دقیقا منم باهات موافقم
ما هستیم که با خرید خودروهای صفر به خودروسازا میگیم کارتون درسته و به کارتون ادامه بدید
حقیقت تلخه ولی باید گفت ما ایرانی ها عادت داریم که هرچی که گرون میشه و وضع بدتری نسبت به قبلش پیدا میکنه بیشتر بخریم تا اونا بیشتر به این کارشون ادامه بدن
به نظرم تا این اخلاقای بدمون درست نشه این حقمونه
یارو . فقط المان . فقط فولوکس
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳پزو جان برای اولین بار باهات موافقم
از قدیم گفتن (از ماست که بر ماست)
پدال از این مطالب داخلی نزار اعصابمون خورد می شه (البته خلایق هر چه لایق)
(پرچم بالاست)
محمد
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳عاغا پس چی بخریم آخه
با این قیمت های بالای ماشین خارجی مگه میشه نزدیکشون شد
اینجاس که باید دوچرخه رو ترجیح بدیم…
مث خودم که الان دو سالی هست دوچرخه سوار میشم البته شهر ما زیاد بزرگ نیست :))))
طوفان
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ماشین کارکرده
یه پسل باهوش
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳سالی 28000 نفر کشته
سعید
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳از نویسنده مقاله بسیار ممنون و سپاسگزارم …
mt amre
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳من آذر 91 مگان ثبت نام کردم 35 تومن پول من به مدت 13 ماه تو حساب پارس خودرو دزد موند (قرار بود 5ماهه مگان تحویل بدن) بعد این مدت پولمو پس ندادند که هیچ مجبورم کردن به جای پولم 2تا پراید بگیرم به قیمت بهمن92
به همه نهادها هم شکایت کردم ولی بی نتیجه بود
خودروسازان ایرانی بزرگترین تبهکاران ایران هستند.
مصطفی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳خدایا ما رو از این کشور نجات بده
Vahid
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳هیچ اتفاق جدیدی قرار نیست بیافته. تا 10 سال دیگه رو مطمعنم. راستی نمیدونم میدونید یا نه ولی من امشب تو روزنامه خوندم ، که تولید ویتارا و مزدا3 و تیانا وولیکس C30 و جک متوقف شد.
خلاصه که همین. مردم هم که ماشاال… با فرهنگ. با خودش میگه حالا من یه ماشین بگیرم که چیزی از کسی کم نمیشه.یکی نیست بگه آخه همه مثل تو فکر کردن(تو همه موارد)که الان اینجوری شد. با خودمم هستم. هر کدوم از ما تا یه پولی دستمون میاد ، تمام این حرفا یادمون میره.
یه خاطره بگم: یه بار داشتیم با پدرم و برادرم میرفتیم شیراز با پژو 405 ، سر یه پیچ یهو یه بلانسبت خر با کره ش جلومون سبز شد ، ناچارا کوبیدیم به خره ، سپر ماشین شل شد ، چراغ های سمت راست کلا شکست و جالب اینجا که خره آخ هم نگفت. واز اون جالبتر که . واقعا خر هیچ چی نمیفهمه.چرا؟ چون داشت سمت راست میرفت، بعد از اینکه ما بهش زدیم، 180 درجه چرخید و اونوری شد و بعدش به سمت چپ رفت. کلا تکلیفش با خودش معلوم نبود.(خر بود)
نکته اینجاست که خره سالم موند ولی ماشین ما جلوش نابود شد.(اینست خودروی ملی، حتی یک خر میتونه اونو بترکونه). فکر کن اگه باهاش بخوری تو دیوار چی میشه؟؟!! انا لا و انا اله راجعون.
خوش باشید
یه پسل باهوش
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳پدال جان لوگوی جدید مبارک
کاظم
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳اگر پراید صدمیلیون شود!!!!!!!!. مردمانى از سرزمین پارس ان را میخرن!!!!!!!!!!!!
امید
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳کیفیت.کمیت.تکنولوژی.ایمنی در یک گاری وجود ندارد
من دلم برای این مواد اولیه که داره حروم میشه میسوزه
چقد بنزین حروم میشه تو این مملکت بخدا باز زیر نویس میکنن میگن مصرف انرژو اینجا 9 برابره ژاپون هست خب با این گاریهایی که مصرفشون زیاده تقصیر ما مردمه؟!!!…
امید
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳منظورم انرژی و ژاپن بود
کاظم قاقی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳یه خورده انصاف داشته باشین خودروسازهای داخلی تحت فشارهای زیادی بودند اگه قیمت خودروها هم به اینجا کشیده بخاطر تحریمهای دولت های ظالم غربیه مقصر اونان که حق انسانیت رو بجا نمی آرن
کیان
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳یعنی تحریم هارو بردارن ماشین ارزون میشه و کیفیتش میره بالا ؟!
قاقالی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳خداوندا صنایع خودروسازی ایران خودرو ، سایپا و پارس خودرو را به سرنوشت هیروشیما و ناکازاگی در جنگ جهانی دوم مبتلا بگردان الهی آمین
حاجی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳روند نامگذاری و رشد خودروی صددرصد ایرانی ساخت کارخانه سایپا با همکاری اولیه
شرکت kia کره جنوبی:
پراید HB -ایده اولیه و ساخت از کره
مابقی خلاقیت و نوآوری ایرانی
پراید kia
پراید station
پراید صبا
پراید 141
پراید 132
پراید 111
پراید 131
پراید 121
پراید 132sx
پراید132lx ، ……
و هم اکنون در بازار استفاده های غیر سواری از این
محصول شگرف ؛
***** پراید وانت *****
(با قابلیت حمل چند جعبه خالی میوه)
به این ترتیب
و بزووووووووودی در آینده ای نزدیک و در سال های نه چندان خعععععععععععلی دور ؛
پراید جدول ضرب
پراید مشتق2x
پراید رادیکال 5
انتگرال پراید دوگانه سوز
پراید سه معادله سه مجهول
پراید رسم نمودار
و نیز تبدیل آن به سایر محصولات حمل و نقل ؛
پراید 18چرخ
پراید 10تن
پراید شبه نیسان
پراید شبه ماکسیما
پراید شاسی بلند
پراید خاور
پراید چرثقیل
پراید میکسر
پراید تراکتور
پراید ترانزیت
پراید ناو
پراید اف 16
پراید مترو
پراید کوپتر
بوئینگ 747 پراید
پراید بدون سرنشین
وَ وَ وَ وَ….
پرتاب اولین پراید به فضا!!!!!!!!!
این روند همچنان ادامه دارد ،
و سایپا مطمئن و پابرجاست!!!
محمد حسین مادریدیستا
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳خخخخخخخخخخخخخ
استدلالت تو حلقم:))
کلی خندیدیم ایول
Junior
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳پراید Safari رو یادت رفت بگی !!!…
قاقالی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳حاجی عزیز پرتاب اولین پراید به فضا رو خوب اومدی کلی خندیدیم…
حاجی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳همیشه فکر میکردم کیا هستن که بر عکس همه نظر میدن حالا یکیش دیدم که آقای کاظم قاقیست.آقای قاقی صنعت کشور مثل یک سوراخ بزرگ هست که سرمایه مملکت رو تلف میکنه.شما ماشین سوییسی یا هلندی دیدید؟چی سوار میشن اینا؟رفتن پی صنعت خودشون ماشین هم بنز و بی ام و و تویوتا سوار میشن.اما ایران همه صنعت ها رو گرفته به دست توی همه هم آخره.بعد از چهل سال شما توی سرچ سایتهای معروف ماشین برید حتی ماشینهای کارخونه هاتون وجود هم ندارن چه برسه به رقابت؟؟؟
کاظم قاقی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳حاج آقا سلام
1- دلیل نمیشه وقتی همه یه نظر دارن تو هم مثل بقیه نظر بدی
2- من برعکس همه نظر نمیدم ، همه برعکس من نظر میدن
3- من مثل بعضی ها ( مثلا قاقالی ) نیستم که برای لایک کردن نظرم هر چی از دهنم در اومد بگم
رضا
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳این اقای قاقی حتما […]که اینقد سنگشونو به سینه میزنه
امیر
۱ خرداد ۱۳۹۳بابا ولش کنین.بهش کم محلی کنید خودش میزاره میره
عادل
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳جهنم زمین ایرانه با این وضعیت اقتصاد و…
متاسفانه جایی زندگی میکنیم که مسئولانش اصلا به فکر راحتی و جان مردم نیستند. بااین ماشین هایی که تولید میکنن…
یکی نیست بهشون بگه شما که اینقدر دغدغه ی مصرف انرژی و بنزین رو دارین…
برین ماشین هاتون رو استاندارد کنین… اونوقت ببینن چقدر میتونه به نفع مردم و کشور باشه….. البته اگه آقایان بخوان…
شاید بعضی ها از این وضعیت سود میبرن….
محمد ر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳خودم کردم که لعنت بر خودم باد
اگر مردم ایران 3 ماه سایپا و ایران خودرو را تحریم کنن همه چیز درست میشه.
خودرو میمونه رو دستشون قیمت ها میاد پایین و دیگر نمیتونن هر بازی میخوان در بیارن
و اینجوری مشتری سالاری رواج پیدا میکنه
با مهر اریایی-سپاس
xantia
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳واقعا ما مردم عجیبی هستیم ، همه میدونیم که این آشغال سازها دارن از ما می دزدن ولی بازهم پشت در نمایندگی ها صف می بندیم.واقعا دلم برای خودم میسوزه …
sadegh
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳پدال چرا کامنتا رو حذف میکنی؟!؟!؟!؟!؟!
sina
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳والا ما یه سمند ال ایکس سال ثبت نام کردیم … توی آبان ماه . قرار شد بهمن ماه بدن ندادن. همینجوری گذشت گذشت گذشت … اردیبهشت به ما تحویل دادن . نکته جالب اینه که ماشین نه ضبط داشت نه رینگ.!!
با تشکر از شما و ایران فرغون :)
کیان
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳مشکل ما مشکل فرهنگیه، مشکل از تک تک ماست، همه ما نون و به نرخ روز میخوریم، اگه ماشین، خونه، سکه، دلار قیمتش ثابت بشه یا بیاد پایین حتی مصرف کننده هم نمیخره ولی اگه بره بالا، صف میبندند برای خریدش، مسئله خرید نیست سرمایه گذاریه حتی رو یه آشغال، والا همه کاسب شدن ولی فکر نمیکنن که این یه تجارت خونینه، این ماشین های بی کیفیت ارابه مرگه که ما به تولید اونا کمک میکنیم، شاید عزیز ما بهمین دلیل جونشو از دست بده…
ناصر5509
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳من سال 91 تیبای صفر خریدم خیلی ماشین آشغالی بود خدا دهلت کنه این خودرو ساز های حروم خور رو
سعید از بوشهر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳انحصار
انحصار
انحصار