دنیای اقتصاد: در شرایطی که شرکت خودروسازی سایپا برنامه خود را بهطور مشخص برای خروج پراید از خطوط تولید و محصولات جایگزین اعلام کرده، شرکت رقیب سایپا هنوز از برنامه خود برای حذف پژو ۴۰۵ خبری نداده است.
بحث خروج پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل پاس نکردن استانداردهای مرتبط با محصولات شرکتهای خودروساز با اظهارات رضا رحمانی وزیر صمت در اوایل آبان ماه امسال وارد فاز جدیدی شد. خروج دو خودروی پرتیراژ از سبد محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور قرار بود سال گذشته آغاز شود، اما بازگشت تحریمهای صنعت خودرو، شرکتهای خودروساز را با چالشهای گوناگونی روبهرو کرد. بیتردید چالش افت تولید سبب شد تا مسوولان ارشد وزارت صمت پروسه خروج دو خودروی پرتیراژ از خطوط تولید را به تعویق بیندازند.
حال بعد از گذشت نزدیک به ۱۵ ماه از بازگشت تحریمهای این صنعت و فروکش کردن شوک حاصل از آن، بار دیگر سیاستگذار کلان خودرو به دنبال اجرایی کردن استانداردهای ۸۵ گانهای است که توسط سازمان ملی استاندارد تعیین و برای اجرا به آن وزارتخانه تکلیف شده است. بازخوانی اظهارات رضا رحمانی در ارتباط با روند حذف این دو خودروی پرتیراژ به خوبی گویای این نکته است که به هر میزان روند خروج پراید از خطوط تولید سایپا روشن و مشخص است، روند خروج پژو ۴۰۵ از سبد محصولات ایران خودرو مهآلود و نامشخص است. آنچه مشخص است تاکنون فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو هیچ اظهار نظری در ارتباط با حذف پژو ۴۰۵ از خطوط تولید این خودروساز نکرده است. این در حالی است که جواد سلیمانی بلافاصله بعد از اظهارات وزیر صمت اطلاعیهای در باب خروج محصول پرتیراژ این شرکت منتشر کرد. سلیمانی ضمن تایید برنامه اعلامی وزیر برای توقف تولید پراید، جایگزینهای مدنظر سایپا برای این خودرو را نیز اعلام کرد. بنابراین در شرایط حاضر به نظر میرسد حذف پراید برای سایپا راحتتر از حذف پژو ۴۰۵ برای ایران خودرو است.
چالش پیش روی مدیران خودروساز در این ارتباط را میتوان به دو بخش قیمتی و همچنین محصول جایگزین تقسیم کرد. به نظر میرسد چالش مدیران ایران خودرو را باید در معرفی جایگزین و جلوگیری از افت تیراژ بعد از حذف پژو ۴۰۵ توسط این خودروساز جست و جو کرد. نگاهی به فاصله قیمتی محصولات اعلامی جایگزین پراید گویای این نکته است که قیمت گرانترین مدل پراید یعنی ۱۱۱ در کارخانه ۳۹ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان است در حالیکه تیبا بهعنوان محتملترین گزینه جایگزینی پراید در حال حاضر در کارخانه ۴۶ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان قیمت دارد، بنابراین فاصله قیمتی این دو خودرو ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اما فاصله قیمتی میان پژو ۴۰۵ مدل GLX بهعنوان ارزانترین محصول ایران خودرو با سمند LX بهعنوان نزدیکترین محصول این خودروساز به پژو ۴۰۵ به لحاظ قیمتی تنها ۳ میلیون و ۶۱۲ هزار تومان است؛ بنابراین ایران خودرو به راحتی میتواند از پس چالش قیمتی برای جایگزینی پژو ۴۰۵ برآید. حال به سراغ مساله تیراژ بهعنوان دیگر چالش موجود در راه شرکتهای خودروساز میرویم.
نارنجیپوشان جاده مخصوص از پس چالش یاد شده به راحتی بر میآیند. دلیل این مساله شباهت زیاد میان قطعات مورد استفاده در خطوط تولید پراید با خطوط تولید محصولاتی است که بهعنوان جایگزین این خودرو معرفی شدهاند. این مساله مورد توجه فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعهسازان و مجموعههای خودرو نیز قرار گرفته است. این فعال قطعهساز در گفتوگو با «ایسنا» تاکید میکند سایپا به راحتی میتواند از تولید پراید به تولید تیبا شیفت کند؛ اما محصولات ایران خودرو از این ویژگی برخوردار نیستند. آنطور که بهنیا میگوید قطعات مورد استفاده برای تولید ۲۰۶ با قطعات مورد استفاده در تولید ۲۰۷ متفاوت است. همین مساله در ارتباط با تولید پژو ۴۰۵ و دنا وجود دارد و قطعات این دو خودرو تفاوت زیادی با هم دارد.
از صحبتهای این فعال قطعهساز این گونه میتوان نتیجه گرفت که چنانچه ایران خودرو بخواهد پژو ۴۰۵ را از خطوط تولید خود بهطور کامل حذف کند، برای تامین قطعات محصولات جایگزین با توجه به محدودیتهایی که در تامین قطعات این خودروها وجود دارد، مسیر ناهمواری را پیش رو دارد. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که خروج پژو ۴۰۵ از خطوط تولید همان مسیری را که برای خروج پراید طراحی شده است، طی نکند و این خودرو به جز مدل GLX بنزینی که تا پایان سال از خطوط تولید حذف خواهد شد، در سایر مدلها (SLX و دوگانهسوز) همچنان میهمان خطوط تولید ایران خودرو باشد تا زیرساختهای لازم برای تامین قطعات محصولات جایگزین در خطوط تولید قطعهسازان مهیا شود.
بی نام
۲۰ آبان ۱۳۹۸تمام مدیرای حال و سابق ایران خودرو و خانواده هاشون با تولید 405 تونستن بنز و پورشه سوار شن و امریکا و انگلیس زندگی کنن. قطعا اون ها عاشق 405 هستن و نمی خوان بسادگی از دستش بدن
مزدا
۲۰ آبان ۱۳۹۸به خدا دست اینا گرفتار شدیم بدجور هم گرفتار شدیم
Abbas
۲۰ آبان ۱۳۹۸من موندم اینا چه خودرو سازی هستن که از عهده ی خارج کردن حتی یکی از مدلاشونم از خط تولید برنمیان(جالب اینجاس از رو همین ماشین کلیم فیس لیفت دارن که برای جایگزین کردن باهاش مشکلیم ندارن)،به فرض مثال هیوندای رو در نظر بگیرین که با این طیف وسیع از محصولاتش دم به دقیقه فیس لیف و تغییر نسل میده و از رده خارج میکنه،هیچ مشکلیم براشون پیش نمیاد،مثلا از ۲۰۱۰ تا الان فقط تعداد سوناتا ها رو بشمارین!!!
((آنطور که بهنیا میگوید قطعات مورد استفاده برای تولید ۲۰۶ با قطعات مورد استفاده در تولید ۲۰۷ متفاوت است))برار دقیقا میشه بگی دویست و هفتتون کجاش بجز دوتا چشم قلمبه و یه دهن گشاد و یه داشبورد با ۲۰۶ متفاوته؟؟؟
Farzad
۲۰ آبان ۱۳۹۸وااااااای چه چالش بزرگی ……خخخخخ
امیر
۲۰ آبان ۱۳۹۸این حرکت بخاطر مردم نیست چون اگه بخاطر مردم بود باید ده سال پیش اینکار میردن بخاطر جیب خودشون دنا و پژو پارس با قیمت بیشتر میکنن تو پاچه مردم از انور پراید هم همون داستان
M3csl
۲۰ آبان ۱۳۹۸سختی نداره که
به نظر من چالش حذف کردن سس از
ساندویچ از این سخت تره.
یا نوشابه.
meysam
۲۰ آبان ۱۳۹۸.
بی انصاف نباشید. واقعا براشون سخته. آخه کلی دلبستگی و خاطره با این فرغونها دارن.
حکم غول چراغ جادو رو داره براشون. از همینا به همه چیز رسیدن. چطور ولش کنن؟
محمد
۲۰ آبان ۱۳۹۸مسلما واسه دزدا و خائن هایی که سفرشون رو جان و مال مردم پهن شده خیلی سخت خواهد بود
amin
۲۰ آبان ۱۳۹۸البته قیمت کارخانه تیبا 43.463.000 تومان هست که در متن به اشتباه 46 میلیون ذکر شده
ولی در کل جدای از قدیمی بودن 405 و لزوم به زباله دان افتادن خودروهای قدیمی سوال من این هست که چه استانداردهایی وجود دارد که پژو 405 نمیتواند پاس کند ولی پارس میتواند؟؟
مگه فرق این 2خودرو چیست؟
MjM
۲۰ آبان ۱۳۹۸خدا کنه اونقدری زنده باشم تا نابودی اینارو ببینم!
حمیدرضا
۲۲ آبان ۱۳۹۸همون موقع که سمند تولید شد باید خاندان پژو میرفت کنار از لحاظ پلتفرم و موتور که یکین فقط و فقط اتاق باهم فرق داره که اونم اگر بعد ده سال بگن سخته پس باید برن دنبال یه کار دیگه چون این تغییر اسان ترین تغییر در دنیای خودرو هست
" Swedish Arrogant Tiger"
۲۹ آبان ۱۳۹۸اخه اون زمان کی سمند میخرید؟
اون زمان هیچی همین الان هم سمند نمیتونه جایگزین 405 باشه.
و سوال اصلی اینه: چه تفاوتی بین پارس و 405 و سمند و سورن وجود داره که فقط 405 نمیتونه استاندارد رو پاس کنه؟
داود
۲۳ بهمن ۱۳۹۸اخه اینهمه میگن حذف پژو۴۰۵پس چرا حرفی از حذف سمن وپژوپارس نمیزنن؟؟مگه تو ماهیت فرقی باهم دارن،پژو پارس عینا همون پژو۴۰۵فقط چهارتا چراغ ودوتا کاپوتش فرق داره،ایا این تفاوتها باعث الایندگی کمتر یا امنیت بیشتر شده؟؟یا سمند مگه شاشی و فنی با پژو ۴۰۵فرقی داره؟؟بجزموتورef7یا حتی دنا که کل شاسی و سیستم تعلیق و جلوبندیش و گیربکس ودورچین موتورش همون پژو۴۰۵دهه شصتی خودمونه،،،
درمورد پراید و تیبا هم همونه،
بخدا همین پرایدم که همش میگن کم مصرف خییلی هم پرمصرفه،شما نسبت به حجم۱۳۰۰سی سی وبازدهی کم شصت اسب بخاری و وزن۹۰۰،کیلوگرمیش حساب کنی خیلی هم پرمصرفه،،تو عرف خودروسازی استاندارد همچین ماشینی تو جاده بین سه ونیم تا چهارونیم،،وداخل شهر بین پنج تا شیش لیتر باید بنزین بسوزونه نه بین هفت تا ده لیتر