ایستگاه خبر

زنگ خطر تولید خودروسازان داخلی به صدا درآمد

دنیای اقتصاد: آن‌طور که آمار ثبت شده خودروسازان بزرگ کشور در بورس نشان می‌دهد، ایران‌خودرو و سایپا روندی پرنوسان را در تولید طی هشت ماه امسال (فروردین تا آبان) پشت سر گذاشته‌اند. طبق ارقام منتشره از سوی ایران‌خودرو و سایپا در بورس، دو خودروساز بزرگ کشور در مقاطعی از بازه زمانی تحت بررسی، با روندی رو به رشد در تیراژ مواجه و در مقاطعی دیگر با افت تولید روبه‌رو شده‌اند. پیش از آنکه به جزئیات این نوسان ورود کنیم، به بررسی دلایل آن می‌پردازیم تا مشخص شود چرا تیراژ خودروسازان طی ۸ ماه امسال تا این حد بالا و پایین شده است.

azvico
به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل دامنه پرنوسان تولید خودروهای داخلی طی امسال (به‌خصوص از خرداد به بعد)، تحریم‌ها و همچنین مشکلات و محدودیت‌های اقتصادی است. هرچند تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو از نیمه مردادماه رسماً آغاز شد، اما اثرات آن از همان روزی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خروج کشورش را از توافق هسته‌ای و برجام اعلام کرد، رفته رفته پدیدار شد. هجدهم اردیبهشت امسال بود که ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و خبر از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران داد. وی خودروسازی کشور را در اولویت تحریم گذاشت و در نهایت اواسط مرداد، وعده‌اش را عملی کرد تا صنعت خودرو ایران در گرداب تحریم‌هایی سخت گرفتار شود.

پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، خودروسازان خارجی که به قصد تولید و سرمایه‌گذاری به ایران آمده بودند، کم‌کم چمدان‌هایشان را بستند و آماده رفتن شدند تا با جرائم سخت آمریکایی‌ها مواجه نشوند. اثرات روانی خروج آمریکا از برجام خیلی زود خود را نشان داد تا جایی که روند تأمین قطعات و مواد اولیه از خارج و همچنین نقل‌و‌انتقالات مالی رو به کندی رفت و پس از بازگشت تحریم‌ها در نیمه مرداد، کندتر و کندتر نیز شد.

طی چند ماهی که از آغاز تحریم صنعت خودروی ایران می‌گذرد نیز ضمن خروج خودروسازان معتبر خارجی از کشور، روند تأمین مستقیم قطعات از آن‌ها تقریباً متوقف شده و پیامدهای آن به وضوح در روند نزولی تولید خودروسازان قابل مشاهده است. با توجه به آنکه وابستگی به قطعات خارجی در خودروسازی ایران هنوز وجود دارد، این موضوع خود را در دوران تحریم به وضوح نشان می‌دهد و در حال حاضر نیز به یکی از عوامل اصلی نزولی شدن تیراژ تبدیل شده است. در این شرایط، خودروسازان به‌دنبال آن هستند تا قطعات موردنیاز خود را از منابع فرعی (که احتمالاً با کاهش کیفیت و افزایش هزینه تأمین همراه است) تهیه کنند. آن‌ها البته در فرصت سه‌ماهه‌ای که پس از خروج آمریکا از برجام تا بازگشت تحریم‌ها داشتند، استفاده و تا حد امکان اقدام به ذخیره قطعات کردند. هرچند تیراژ خودروسازان روند عادی گذشته را ندارد، بااین‌حال ذخیره قطعات سبب شد تولید خودرو در کشور تا پایان مهر افت خیلی زیادی را تجربه نکند، اما با اتمام این ذخایر و در صورت عدم تأمین قطعات از منابع فرعی، سقوط آزاد تولید خودرو دور از ذهن نیست.

آن‌طور که فعالان صنعت خودرو می‌گویند، اگر مجموعه مشکلات و محدودیت‌های داخلی حل شود، آن‌ها با توجه به تجربیات قبلی، توانایی اداره امور خود را در دوران تحریم خواهند داشت. منظور آن‌ها از مشکلات و محدودیت‌های داخلی، بیشتر مسائلی مانند قیمت‌گذاری دستوری و سختگیری در ترخیص مواد اولیه و قطعات از گمرک و همچنین گره‌های بانکی به‌خصوص در بخش گشایش اعتبار است. فعالان صنعت خودرو بر این باورند که خودروسازی و قطعه‌سازی کشور در حال حاضر علاوه بر تحریم‌های خارجی، با تحریم‌های داخلی نیز مواجه است و اتفاقاً دومی آن‌ها را بیشتر آزار می‌دهد.

دراین‌بین، کاغذبازی‌های زیاد در پروسه ثبت‌سفارش قطعات و مواد اولیه و همچنین ترخیص آن‌ها از گمرک، دست و پای خودروسازان و قطعه‌سازان را برای سرپا نگه‌داشتن تولید بسته است. مشکل اصلی در این ماجرا، به ارز مربوط می‌شود، چه آنکه با وجود تداوم قیمت‌گذاری دستوری، ارز دولتی در اختیار زنجیره خودروسازی قرار نمی‌گیرد. از آن سو، داستان دریافت مابه‌‌التفاوت ارزی از خودروسازان و قطعه‌سازان نیز هنوز کم‌وبیش پابرجاست. البته خودروسازان ظاهراً بابت قطع یارانه ارزی موضع منفی ندارند، منتها حرفشان این است که قیمت‌گذاری نیز باید آزاد شود. به اعتقاد آن‌ها، وقتی پرداخت ارز دولتی به زنجیره خودروسازی قطع شده و نرخ مواد اولیه نیز بالا رفته، دیگر قیمت‌گذاری دستوری معنایی ندارد و باید لغو شود. موضوع قیمت خودرو سال‌هاست یکی از چالش‌های بزرگ خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود و در شرایط فعلی که تحریم‌ها برقرار و نرخ ارز و مواد اولیه صعود کرده، بیش از هر زمان دیگری مطرح است.

در مجموع، شرایط کلی برای فعالیت عادی خودروسازی کشور فراهم نیست و مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی، سبب شده تیراژ در مسیری نزولی قرار گیرد. اوضاع به شکلی است که فعالان صنعت خودرو اخیراً در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری تأکید کردند ادامه کار با این شرایط امکان‌پذیر نیست و اگر اصلاحات و اقدامات لازم در مورد مسائلی مانند ترخیص قطعات و لغو قیمت‌گذاری دستوری صورت نگیرد، تولید خودرو متوقف و موجی بزرگ از بیکاری ایجاد خواهد شد.

  • رکورد کاهش تولید در آبان

تولید خودرو در ایران
اما ببینیم آمارهای اعلامی خودروسازان به بورس، چه جزئیاتی از افت‌وخیز تولید را در خود جای داده است. مقایسه نمودار ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا با یکدیگر، نشان می‌دهد هر دو شرکت روندی تقریباً یکسان را در هشت ماه امسال طی کرده‌اند. بر این اساس، هر دو خودروساز فروردین را با تولیدی کمتر از ظرفیت اسمی خود به پایان رسانده‌اند که البته این موضوع روال عادی هرساله به‌شمار می‌رود و با تعطیلات نوروزی در ارتباط است. طبق نمودارهای موجود، ایران‌خودرو در این ماه ۳۰ هزار و ۱۹۰ دستگاه تیراژ داشته و سایپایی‌ها نیز ۲۹ هزار و ۶۵۹ دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده‌اند. طبق معمول، تیراژ خودروسازان در اردیبهشت رشدی بزرگ را تجربه و ایران‌خودرو ۶۴ هزار و ۴۷۹ دستگاه تولید را به نام خود ثبت کرده و گروه خودروسازی سایپا هم ۴۷ هزار و ۵۴ دستگاه تیراژ داشته است.

روند نزولی تولید در هر دو شرکت اما از خرداد (پس از اعلام خروج آمریکا از برجام) آغاز و تا پایان شهریور ادامه داشته است. بر این اساس، تیراژ ایران‌خودرو در خرداد به ۳۶ هزار و ۷۹۲ دستگاه نزول کرده و در تیر نیز به ۳۱ هزار و ۲۶۶ دستگاه رسیده است. هرچند ایران‌خودرویی‌ها در مرداد و نسبت به تیر، افزایش تیراژ را ثبت کرده‌اند، بااین‌حال در شهریور دوباره افت کرده و تولیدشان به زیر ۳۰ هزار دستگاه رسیده است. در این بازه زمانی، سایپایی‌ها روندی کمی متفاوت را طی کرده از خرداد تا شهریور، کاهش تیراژ داشته‌اند. این خودروساز در خرداد ۳۳ هزار و ۱۶۶ دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده و در تیر نیز ۳۱ هزار و ۲۳۸ دستگاه تیراژ داشته است. در مرداد و شهریور نیز به ترتیب ارقام ۲۵ هزار و ۷۱۷ دستگاه و ۲۰ هزار و ۵۸۵ دستگاه برای گروه خودروسازی سایپا در تولید به ثبت رسیده است.

دو خودروساز بزرگ کشور اما در مهر امسال ناگهان افزایش تیراژ را تجربه کرده‌اند. طبق آمار، ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند در اولین ماه پاییز ۳۵ هزار و ۳۹۷ دستگاه انواع محصول را به تولید برسانند که در مقایسه با شهریور، مرداد و تیر، روندی افزایشی را نشان می‌دهد. سایپا هم تیراژی ۲۸ هزار و ۳۲۵ دستگاهی را در مهر به ثبت رسانده تا در مقایسه با شهریور و مرداد، روندی افزایشی داشته باشد. به‌نظر می‌رسد تسریع روند ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک، یکی از دلایل رشد تیراژ خودروسازان در مهر بوده است. این البته در حالی است که ایران‌خودرو و سایپا در آبان، آماری ناامیدکننده را به ثبت رسانده و رکورد کاهش تولید ماهانه خود را شکسته‌اند.

بر این اساس، ایران‌خودرو در آبان تنها ۲۱ هزار و ۹۲۳ دستگاه تیراژ داشته که از تمام آمارهای ماهانه این شرکت طی سال جاری کمتر است. همچنین سایپایی‌ها هم ۲۰ هزار و ۲۹۵ دستگاه تیراژ را به ثبت رسانده‌اند که طی هشت ماه امسال کمترین بوده است. باید منتظر ماند و دید روند کاهشی تیراژ خودروسازان در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت یا سرنوشتی دیگر در انتظار آن‌هاست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Genius

    ۱۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    ما مردم خوبی نیستیم و قدر خودمون و مملکتمون رو نمیدونیم برای همین حاضریم در سال 2018 هنوز که هنوزه خودروهای متعلق به دهه 80 قرن گذشته رو با مبالغ گزافی خریداری کنیم!حالا امیدوارم بحران اقتصادی جاری که باعث شده خیل عظیمی از مردم در تامین مایحتاج روزمره خودشون بمونن و خودرو رو به اولویت های آخر اونها بدل کرده اقلا یک دستاورد مهم داشته باشه و اونهم بی اعتنائی به مونتاژکاران بی هنر داخلی و باد کردن گاری های موتوردار فرتوت و غیراستاندارد بر روی دستشان باشد!

    1. عارف

      ۱۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (53 ديدگاه)

      و کارگران این شرکت ها هم بعد از تعطیلی و عدم تولید خودرو در کشور، در نمایندگی خودرو های خارجی وارداتی جدید که مجوز فعالیت میگیرن، مشغول به کار میشن. با درامد بهتر، کار بهتر و استاندارد. مردم هم خودرو های خارجی رو میخرن و کمتر حادثه می بینن، مصرف سوخت کمتر میشه، مخارج جانبی مثل تعمیر خودرو ها کاهش پیدا می کنه، اعصاب راحت تره، سرقت خودرو کمتره و آلودگی هوا کمتره و هزار تا حسن دیگه

    2. حامد

      ۱۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (23 ديدگاه)

      شما راست میگی !!!!!!!! اتفاقا با عرض احترام به خیلی ها ما خیلی مردم شیرین عقلی هستیم که 25 ساله داریم پراید سوار میشیم که به اندازه یه دوچرخه ایمنی نداره و در ضمن برای پیش خریدش ثبت نام هم میکنیم
      حمایت از تولید داخلی حرف درستیه ولی به شرط اینکه تولید کننده و دولت از این حمایت سو استفاده نکنن و به فکر ارتقای محصولات باشن و یه کم به جان و مال مردم اهمیت بدن
      خیلی برای افرادی که بیکار میشن ناراحتم چون اکثرا از قشر کارگر هستن و اسیب پذیر ولی امیدوارم این دو تا شرکت مافیایی (ویران خودرو و سایپا) درشون برای همیشه تخته بشه

    3. مزدا

      ۱۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      تولید جدید دویست شش یا دویست هفت رو میدیدم با قالپاق پلاستیکی و چراغ راهنما رو گیلگیر هم حذف شده بود که با قیمت مزدا سه به ملت میچاپونن

  2. مهدی

    ۱۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1327 ديدگاه)

    البته این وضع به نظر میرسه به زودی موج جدید بیکاری کشور به پرتگاه میرسونه

    1. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

      ۱۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (137 ديدگاه)

      ارزش داره

    2. Genius

      ۱۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      مملکت ما صنایع قوی ای مثل صنایع غذائی یا صنایع نساجی و چرم داره که محصولاتشون قابل رقابت در بازارهای جهانی رو دارند لذا بخشی از نیروهای کارگری و تخصصی مشغول در مونتاژکاران فعلی میتونن به اونها منتقل و با افتخار برای خانواده خود نان حلال دربیاورند.درصدی هم از پرسنل کنونی این کارخانجات میتونن فردا در کمپانی هایی که بصورت جوینت ونچر با شرکتهای بزرگ خودروساز تاسیس میشه مشغول بکار بشن تا هم سطح سواد و توانایی های فردیشون رو ارتقاء بدن هم با جان و مال و آبروی مردمان کوچه و خیابان بواسطه تامین خودروی به روز ایمن و مدرن بازی نکنند!

  3. PlymouthBarracuda

    ۱۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (130 ديدگاه)

    به امید نابودی این غده سرطانی…

  4. metti

    ۱۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (119 ديدگاه)

    ایشالا هر چه زودتر به کل از صفحه روزگار محو میشن و از دست خونخوارانی که تابوت های متحرکشونو به نرخ خون به مردم زحمتکش غالب میکنن راحت میشیم ??

  5. F22RAPTOR

    ۱۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    انشالله زنگ تعطیلیشون

  6. NAVID۰۰۹۸

    ۱۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    خدایا تمومشون کن دیگه .
    ممنونم ترامپ .
    ۸۰ میلیون ایرانی داشتن جور چندهزار ایرانی دیگری را میکشیند، که از روح و روان تا نقص عضو و کشته شدن به بهانه اِشتغال .
    خداروشکر خداروشکر خداروشکر .
    مسئولینی که دلشون برای مردمشون نسوزه ، باید یک آشغالی مثل ترامپ ، فیتیله پیچشون کنه .
    چه خانواده هایی به سبب ایمنی کم این لگنها داغدار شدن و از هم پاشیدن .
    به طور مثال : اگر ۲۰۰۰۰ نفز شاغل باشند در خودرو سازی ، ما بیش از این مقدار در سال تلفات جانی و مالی داریم که همین رو در سالهای اَخیر ضرب کنین تا پی به این جنایت بزرگ خودروسازی ببیرید .

    1. مهدی

      ۱۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1327 ديدگاه)

      البته ترامپ قصد فیتیله پیچ کردن کسی نداره اصولا کسی گاو شیرده خودش نمیکشه فقط کاه و جوش کم میکنه

      1. emad1990

        ۱۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (999 ديدگاه)

        با نظر مهدی موافقم

  7. احمدرضا

    ۱۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (227 ديدگاه)

    یک کلمه:بهتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا