دنیای اقتصاد: با اعلام آمار تولید خودرو در کشور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشخص شد خودروسازان بخش خصوصی نیز مانند شرکتهای وابسته به دولت (ایران خودرو و سایپا)، با کاهش تولید مواجه شدهاند.
طبق آمار اعلامی که به ۱۰ ماه امسال مربوط میشود، شرکتهای بخش خصوصی توانستهاند در مجموع ۸۵ هزار و ۸۵۶ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند. با این حساب، تولید خصوصیها در مقایسه با ۱۰ ماه مشابه سال گذشته حدود ۱۸.۵ درصد کاهش را تجربه کرده است. با توجه به تیراژ اعلامی و با در نظر گرفتن آمار کل تولید خودروهای سواری در ۱۰ ماه امسال، سهم خصوصیسازان از کل تیراژ به حدود ۱۳ درصد رسیده که نشان از کاهش بیش از چهار درصدی سهم این محصولات در مقایسه با آمارهای قبلی دارد. با آغاز تحریمهای آمریکا علیه خودروسازی ایران، نه تنها خودروسازان بزرگ وابسته به دولت، بلکه خصوصیها نیز با مشکل تامین قطعات و از دست دادن شرکای خارجی مواجه شدند.
خودروسازان خصوصی که بیشتر آنها را چینیها تشکیل میدهند، توانستند در این سالها سهم خود را در تیراژ خودروهای داخلی افزایش دهند و از مرز ۱۷ درصد نیز عبور کنند. با این حال تحریمها ترمز خودروسازان خصوصی را کشیده و حالا سهم شان به حدود ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است. بیشتر شرکای خارجی خودروسازان خصوصی را چینیهایی تشکیل میدهند که گمان میرفت با وجود تحریمهای آمریکا، باز هم در ایران بمانند، اما طی چند ماه گذشته تیراژ آنها در مسیر افت قرار گرفته است.
چندی پیش طی گزارشی به بررسی شرایط خودروسازان خصوصی پس از آغاز تحریمهای آمریکا پرداختیم و مشخص شد برخی از آنها در دیماه امسال هیچ تولیدی نداشته و برخی دیگر هم افتی شدید را تجربه کردهاند. گویا چینیها نیز برای ماندن در ایران دچار تردید شدهاند، زیرا تحریم گریبان آنها نیز چسبیده و تامین قطعات را سخت و محدود کرده است.
- کاهش تیراژ خصوصیها
در بین خودروسازان بخشخصوصی اما بیشترین تیراژ طی ۱۰ ماه ابتدایی امسال باز هم به «مدیران خودرو» تعلق یافته است، شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ میکند. بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این شرکت ۳۶ هزار و ۷۲ دستگاه انواع محصولات سواری را در ۱۰ ماه امسال به تولید رسانده و این رقم نشان میدهد مدیران خودرو نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، بیش از ۳۹ درصد کاهش تیراژ داشته است. این شرکت همچنین در دیماه امسال هیچ تولیدی نداشته است! در بین محصولات مدیران خودرو، بیشترین تیراژ نصیب ام وی ام X۲۲ شده و کمترین تیراژ را نیز مدل ۱۱۰ جدید به خود اختصاص داده است.
پس از این شرکت، کرمان موتور دارای بیشترین تیراژ در بین خودروسازان متعلق به بخش خصوصی است. بنابر آمار اعلامی، کرمان موتوریها تا پایان دیماه امسال ۳۳ هزار و ۷۹۰ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کردهاند تا در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته، حدود پنج درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. در بین محصولات تولیدی توسط کرمان موتور، هنوز هم هیوندایی دیده میشود و این شرکت در ۱۰ ماه امسال ۵۴۰ دستگاه مدل النترا را مونتاژ کرده است.
دیگر محصولات مونتاژی کرمان موتور در ۱۰ ماه امسال را مدلهای چینی (جک و لیفان) شامل میشوند که بیشتر آنها با کاهش تولید مواجه شدهاند. البته ظاهرا تولید لیفان طی چند ماه گذشته در این شرکت متوقف شده و در حال حاضر کرمانیها فقط میزبان مدلهای جک هستند. بیشترین رقم تولید در کرمان موتور به جک S۵ تعلق دارد و کمترین تیراژ نیز نصیب مدل J۴ شده است.
دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی ۱۰ ماه امسال هشت هزار و ۳۵۰ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، گروه بهمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳ درصد افزایش تیراژ را به خود میبیند. این شرکت، مزدا ۳، بسترن و هاوال را مونتاژ میکند که اولی با افت تولید مواجه شده و دومی رشد کرده است. تولید هاوال نیز در این شرکت فعلا ادامه دارد، هرچند ظاهرا خودروساز چینی نمیخواهد به مونتاژ محصولاتش در ایران ادامه دهد.
سری هم به دیگر خودروسازان بخش خصوصی بزنیم و ببینیم آنها چه افتوخیزی در تولید طی ۱۰ ماه امسال داشتهاند. در این بین، «صنعت خودروی آذربایجان» که به مونتاژ محصولات امجی چین مشغول است، در بازه زمانی تحت بررسی، سه هزار و ۵۲۹ دستگاه امجی را مونتاژ کرده است. این آمار نشان میدهد خودروساز موردنظر توانسته تولید خود را نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته بیش از ۱۴.۵ برابر رشد دهد. مدل امجی ۳۶۰ توربو بیشترین تیراژ را در بین محصولات «صنعت خودروی آذربایجان» دارد. این شرکت در دیماه تنها ۶۱ دستگاه تیراژ داشته است.
اما از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی نیز خبر میرسد این شرکت در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افت ۴۵ درصدی مواجه شده است. کارمانیا که محصولات BYD چین را در دو مدل S۶ و F۳ مونتاژ میکند، تنها ۸۷۹ دستگاه از این خودروها را تا پایان دیماه امسال به تولید رسانده است.
بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخش خصوصی به نام «خودروسازان بم» در ۱۰ ماه امسال تیراژی یک هزار و ۷۳۷ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، حدود ۶۳ درصد رشد تولید را به خود میبیند. این شرکت که در دیماه امسال هیچ تولیدی نداشته، میزبان محصولی چینی به نام GC۶ (متعلق به جیلی چین) است.
در نهایت اما دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان خودرو نیز توانسته در ۱۰ ماه امسال تیراژی یک هزار و ۴۹۹ دستگاهی را از خود به جا بگذارد. این شرکت محصولی به نام کوپا مونتاژ میکند که به یکی از زیرمجموعههای زوتی چین تعلق دارد. ریگان خودرو در دیماه امسال فقط ۳۴ دستگاه تیراژ داشته است.
Abbas
۹ اسفند ۱۳۹۷حال نداشتم از بالا تا پایینو بخونم فقط با دیدن عکسا عمق فاجعه معلومه پس ورشکست شدنشون یه دنیا برام با ارزشه
#خودروسازان_وطنی_داعشین_ایران
مزدا
۹ اسفند ۱۳۹۷منم نخوندم فقط میدونم چند روزه قند و چای باز گرون شده ملت حالا به جای صف گوشت تو صف قند و چای هستند!!
الان دغدغه اکثر ملت نون شب هس دگه دغذغه ماشین دار شدن رو خیلیا بی خیال شدن
Amir213r
۹ اسفند ۱۳۹۷دیگه حس خوندن همچین خبرهای نیس…
فقط خیلی فرقی نکرده چن تا اشغال ساز چینی که با پول تویوتا خودرو تحویل میدادن وضعشون خرابه…..
دولتی و خصوصی همه برن به درک…..