در ۵ ماه ابتدای سالجاری، در مجموع ۶ هزار و ۵۷ دستگاه خودرو وارد شده است. براساس آمار گمرک، ارزش دلاری این تعداد خودرو، معادل ۱۶۲ میلیون دلار بوده است. در حالی در ۵ ماه ابتدای سالجاری این تعداد خودرو وارد گمرکات کشور شده است که در مدت مشابه سال قبل، ۳۳ هزار و ۱۴۹ دستگاه انواع خودرو با حجم موتور تا دو هزار سیسی وارد کشور شده بود.
به گزارش دنیای اقتصاد، بر این اساس در ۵ ماه ابتدایی سال گذشته در مجموع برای واردات خودرو، ۹۳۶ میلیون دلار پرداخت شده بود. افت ۵/ ۸۱ درصدی واردات خودرو در شرایطی اتفاق افتاده است که این مساله تبعات گوناگونی برای واردکنندگان و مصرفکنندگان بهدنبال داشته است. در حالی شاهد افت واردات خودرو هستیم که شرکتهای واردکننده در تحویل محصولات پیشفروش شده خود با چالش جدی روبهرو هستند، براساس آمارهای منتشر شده، نزدیک به ۲۰ هزار خودرو توسط نمایندگیهای رسمی پیشفروش شده اما با ممنوعیت ناگهانی ورود خودرو به کشور، اجازه ترخیص آنها از گمرک داده نمیشود.
همین مساله سبب شده تا مشتریان در وضعیت بلاتکلیفی به سر ببرند؛ بهطوریکه نمیدانند منتظر دریافت خودرو ثبت نامی خود باشند یا اینکه پیش پرداخت خود را از این شرکتها طلب کنند. اتفاق دیگری که در اثر افت واردات خودرو به کشور شاهد هستیم، انحصار بیش از پیش تولیدکنندگان داخلی بر بازار خودرو است. با اینکه واردکنندگان تنها سهمی ۳ درصدی از بازار خودرو کشور داشتند، ولی با ممنوعیت واردات شاهد هستیم که همین سهم اندک هم در اختیار خودروسازان داخلی قرار گرفته است.
همچنین بعد از ممنوعیت واردات در تیرماه ۹۷، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت در یک نشست خبری اعلام کرد، ممنوعیت واردات تا پایان سالجاری ادامه دارد. این در حالی است که در چند وقت اخیر برخی از نمایندگان مجلس از لغو قریبالوقوع این ممنوعیت خبر دادهاند. بیشک تعیین تکلیف این موضوع و اعلام رسمی از سوی مسوولان دولتی هم وضعیت شرکتهای واردکننده را برای ادامه فعالیت معلوم میکند و هم وضعیت مشتریانی که پیش خرید انجام دادهاند.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از موافقت دولت با ترخیص خودروهای متوقف در گمرک خبر داده اما این طرح هنوز ابلاغ و اجرایی نشده است. مرشدسلوک با بیان اینکه تعداد قابل توجهی خودرو در انبار تولیدکنندگان خارجی و همچنین در بندر جبلعلی امارات دپو شده است، تصریح کرد: با توجه به آنکه از یک سو پول این خودروها به خودروسازان خارجی پرداخت شده و از سوی دیگر این خودروها به صورت پیشفروش به خریداران داخلی واگذار شده است امیدواریم با واردات و ترخیص این خودروها نیز موافقت شود.
وی خاطرنشان کرد: موافقت دولت با واردات خودروهای متوقف در گمرک و همچنین موافقت با ورود باقی خودروهای ثبتسفارش و خریداری شده تاثیر مثبتی بر بازار خودروهای وارداتی داشته و باعث تعدیل نرخهای فعلی در بازار خواهد شد.
NAVID۰۰۹۸
۲۰ شهریور ۱۳۹۷چه فایده ای داره دیگه ، البته بهتر از بسته بودنشه ولی شما با یک حساب سرانگشتی و تازه بدون هیچ برآورد مالیات ، گمرک ، تعرفه و هزارتا دنگ و فنگ دیگه که حساب هم بکنید ، بطور مثال اگر سانتافه و یا کمری را ۳۰ هزار دلار در نظر بگیریم و ضرب در دلار ۱۴ هزار تومنی بکنیم میشه به عبارتی ۴۲۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ناقابل .
یعنی تازه قیمت پایه را در نظر گرفیم بدون هیچ هزینه اضافی ، حالا شما همینو با هزینه های جانبی ، اما مهم ، حساب کنید ، میشه قشنگ یه چیزی تو مایه های ۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون .
حالا بشین فکر کن پارسال با همین ریال آشغال میخریدیم ۲۲۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون و حالا بعد یکسال با همین وضع خرابتر اقتصاد و درآمد ریال و ارزش آشغال ریال که دیگه افغانی هم نگاهش نمیکنه ، باید سانتافه را بخرین حدود ۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون .
عجب روزگاریه .
عجب فیلمی داریم ما .
???
مزدا
۲۰ شهریور ۱۳۹۷یه باوری بین ملت ایجاد کردن که همه دعا میکنن وضع بدتر از این نشه وضعیت یه سال پیش پیشکششون!!
بعدش ما یه عادتی بدی داریم که به هر وضعیت بد اقتصادی زود عادت میکنیم
شاید سال بعد بگیم کاش دلار ۱۴ هزار تومان بود!!!
محمد
۲۰ شهریور ۱۳۹۷این طرز فکر خطرناکه که دلار شده ۱۴.۰۰۰ تومن اما ته خواسته اینه که از این گرونتر نشه
این مرگ خودخواسته است
پس خودخواسته و خودکرده را تدبیر نیست چون ظاهرا وضعیت راضی کننده است
مزدا
۲۰ شهریور ۱۳۹۷من که هنگ کردم!!اگه پول این خودروهای ثبت سفارش شده به خودروساز خارجی پرداخت شده چرا دولت اجازه ورود نمیده!!؟
دوما وقتی دولت تصمیم به ممنوعیت ورود خودرو خارجی میکرد به عقل معیوبشون خطور نکرده اون هموطن های که قبل تحریم خودرو ثبت نام کردن و پولشونو هم به شرکت داخلی دادن تکلیفشون چی میشه!؟
حداقل میزاشت اون ثبت نامی ها خودروهاشونو تحویل میگرفتن بعد ممنوع میکرد
امير علي
۲۰ شهریور ۱۳۹۷به نظر شما اگه عقلشون میرسید الان وضعیت مملکت اینطور بود????
emad1990
۲۰ شهریور ۱۳۹۷اتفاقا عقلشون خیلی خوب میرسه.منتها به پرکردن جیبشون
حسین دهمرد
۲۱ شهریور ۱۳۹۷کرم دارن میخوان اذیت کنن. مثه همین تابستون و سهمیه بندی برق الانم سهمیه بندی پراید
Omid
۲۰ شهریور ۱۳۹۷انگار مردم مرده ان صدا از دیوار در میاد از اینا در نمیاد
tvdn
۲۰ شهریور ۱۳۹۷من بخاطر کارم دائما تو سفرم ، تو جاده ها پر از لکسوس ال ایکس 570 ، یا لندکروز و امثالش که بار تریلی ها هستن . اگر واردات ممنوعه اینااز کجا دارن میان ؟برای چه کسانی هستن ؟ فقط داشتن ماشین خارجی برا مردم عادی بده ؟
javas
۲۰ شهریور ۱۳۹۷داداش اینا اکثرا میرن سمت روسیه عراق یا آذربایجان
tvdn
۲۱ شهریور ۱۳۹۷خیر دوست عزیز اینا از سمت روسیه یا اذربایجان به سمت تهران میرن .چون مسیر حرکت من همیشه همین جوریه .عراق رونمیدونم
الهی
۲۱ شهریور ۱۳۹۷دیگه با این دلار … و این در نیامدمون… تعرفه صفر درصد که هبچ… منفی ۸۰ درصدم نمیتونیم بخریم…
پولی برامون نمونده…
بقیه را نمیدونم…
ما که باید شکر کنیم که درجا میرنیم و هنوز بدتر از درجا زدن نشده اوضا…!!!
شاید این مدت بعضیا خیلی وضعشون از احتکار ارز و سکه بهتر شده باشه… که البته همیشه اینجور نمیمونه…
sina7
۲۱ شهریور ۱۳۹۷اینجاس که باید گفت خدایا نشون بده اون رستاخیزتو ،شاید بتونیم ایمان بیاریم
سپهر
۲۱ شهریور ۱۳۹۷کسی که سکه یا دلار میخره در واقع ارزش پولش رو ثابت نگهداشته شاید تو کوتاه مدت بتونه با فروشش خونه بخره یا ماشین ولی در حالت کلی داراییش ثابت مونده بیشتر نشده اونم در بلند مدت ضرر میکنه.
نوید جهرمی
۲۲ شهریور ۱۳۹۷همینام که وارد شده موندم چطور وارد شده
گیرم که درست بوده. با دلار 11000 تومنی که نخریدن. با همون قیمت قبل از عید خریدن و گذاشتن تو گمرک.
الان وضع اقتصادی طوری هس که اینقدر مردم درگیر خودشون شدن که وقتی برای فکر کردن به حواشی مثل سیاست باقی نمیمونه. اونی که نداشته نابود شد. اونی که داشته در حال ندارشدنه. کسی که از راه درست پول درمیاورده اینقدر سختی داره که دلش به خرج کردن نمیاد. پول های بادآوردس که باد هم میبره.
میخواد واردات باشه یا نباشه. برای جوونایی مثل من ک هرچی بدوون سال بعد ندارن دردی دوا نمیکنه.