شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بهعنوان نهاد ثالث و معتمد وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای نهمین سال پیاپی به اندازهگیری میزان رضایتمندی مشتریان در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای سواری پرداخته و گزارش حاصل از بررسیهای خود را منتشر کرده است.
طی این تحقیق مصاحبههایی با ۵۶۲,۳۲۸ نفر از کسانی که به نمایندگیهای مجاز ۲۲ شرکت عرضهکننده خدمات پس از فروش مراجعه کردهاند انجام شده و مشخص گردیده که رضایت مشتریان در مقایسه با شش ماهه دوم سال ۱۳۹۴، به میزان ۰.۹ درصد افزایش یافته است، اما متوسط افزایش رضایتمندی اختلاف معنیداری با دوره قبل ندارد.
طبق گزارش مذکور، متوسط امتیاز کسبشده توسط شرکتها ۶۹۱ از ۱۰۰۰ بوده و در این میان، ایرتویا و گلرنگ موتور با کسب به ترتیب ۷۶۷ و ۷۸۰ امتیاز مقام نخست را به ترتیب بین شرکتهای دارای بیشتر و کمتر از ۱۰ نمایندگی فعال بدست آوردند. در ادامه نگاهی به رتبههای اول تا سوم هر گروه میاندازیم و مشروح امتیازات را در جداول جداگانه مرور میکنیم.
شرکتهای دارای بیش از ۱۰ نمایندگی خدمات پس از فروش فعال
در این دسته ایرتویا (تویوتا) با کسب ۷۶۷ امتیاز بر سکوی نخست ایستاد. اطلس خودرو (کیا) و آسان موتور (هیوندای) نیز با ۷۴۲ و ۷۳۵ امتیاز به ترتیب رتبههای دوم و سوم را از آن خود کردند.
شرکتهای دارای کمتر از ۱۰ نمایندگی خدمات پس از فروش فعال
این گروه اعضای کمتری نسبت به دسته پیشین دارد. بهترین اعضای آن نیز گلرنگ موتور (هوندا CR-V)، معین موتور (پورشه) و پرشیا خودرو (بامو) با امتیاز به ترتیب ۷۸۰، ۷۳۸ و ۷۱۵ میباشند.
در نمودار ذیل همچنین روند ارزیابی متوسط امتیاز رضایتمندی مشتریان را در سه دوره اخیر مشاهده میکنید.
بد نیست اشارهای بکنم که این مطالعه شاخصهایی نظیر زمان صرف شده برای انجام تعمیرات، نحوه برخورد و پاسخگویی، کیفیت و کمیت شبکه توزیع خدمات پس از فروش، کیفیت خدمات و هزینه پرداختی را در نظر داشته و با کمک فرآیند نیازسنجی از مشتریان در صنعت خودرو صورت گرفته است.
حسین
۳۰ آذر ۱۳۹۵در آشفته بازار واردات خودرو که اتفاقاتی همچون واردات خودروهای ساخته شده در آمریکا علیرغم برخی ابهامات قانونی در آن افتاده، دو شرکت نیز بهطور همزمان مدعی اخذ نمایندگی فروش خودروهای اسپانیایی سئات در ایران شدهاند.
به گزارش کارنت به نقل از ایسنا، سئات یکی از برندهای زیرمجموعه شرکت فولکس واگن است که محصولات آن در اسپانیا تولید میشود.
در این زمینه دو شرکت داخلی همزمان مدعی اخذ نمایندگی فروش محصولات این شرکت در ایران شدهاند. نکته قابل توجه این است که در سایت مربوطه در ایران اسم یکی از این شرکتها و در سایت جهانی شرکت سئات، اسم شرکت دیگر به عنوان نماینده در ایران قید شده است!
نگاهی به سایت جهانی شرکت سئات اسپانیا نشان میدهد که “معین موتور” نماینده رسمی این شرکت در ایران است (تصویر پایین صفحه) اما در سایت ایرانیان اصناف که سایت رسمی دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور بوده و نام تمام نمایندگیهای شرکتهای خارجی در ایران در آن قید میشود (در سایت ایرانیان اصناف آمده است که هیأت عالی نظارت بر سازمانهای کشور به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل جلسه میدهد و دبیرخانه آن در این وزرتخانه مستقر است. بنابراین این سایت به نوعی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و مورد تائید این وزارتخانه است.) اگر نام برند سئات جستوجو شود نام شرکت “کیهان موتور آرین” به عنوان نماینده شرکت سئات در ایران دیده میشود.
در این زمینه در این سایت آمده است:” نمایندگی شرکت کیهان موتور آرین (شماره ملی: ۱۰۳۲۰۸۹۷۷۱۶) از شرکت خارجی Iberia Auto LLC کشور گرجستان با برند Seat از تاریخ صدور گواهی مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۰۵ تا تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۰۱ متعبر میباشد”.
بنابراین اگر سایت جهانی شرکت سئات اسپانیا مبنا قرار گیرد یک شرکت و اگر سایت ایرانی مورد تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنا قرار گیرد، شرکت دیگری نماینده سئات در ایران است! این وضعیت در حالی است که هر دو سایت یاد شده (سایت جهانی سئات و سایت ایرانیان اصناف) معتبر و رسمی بوده و بهطور بدیهی میتوان و باید مطالب درج شده در هر دو آنها را رسمی و معتبر تلقی کرد.
در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت باید توضیح دهد که چرا فرایند واردات خودرو به ایران در چنان آشفتگی به سر میبرد که همزمان دو شرکت مدعی کسب نمایندگی یک خودروساز خارجی در ایران میشوند و بدتر از آن اسناد موجود در این زمینه نیز هر دو شرکت را محق نشان میدهد، در حالیکه به طور منطقی و قانونی تنها یکی از این شرکتها میتواند نماینده رسمی و انحصاری سئات در ایران باشد.
حسین
۳۰ آذر ۱۳۹۵یعنی ببینید وضعیت تا چه حد شیر تو شیره که خود شرکت سئات با اون عظمت میگه نمایندگی ما شرکت معین موتوره اونوقت سایت اصناف میگه شما حالیتون نیست نمایندگی شما کیهان موتور آرینه
البته تو همین مقاله هم توضیح داده شده که کیهان موتور از سئات گرجستان نمایندگی گرفته اما معین موتور از خود شرکت مادر اسپانیایی
من یکم تحقیق کردم متوجه شدم معین موتور نمایندگی کاملا رسمی سئات تو ایرانه و گارانتی محصولاتش مثل خود شرکت سئات اسپانیاست و خودروهای سئات خریداری شده از معین موتور در تمام کشورهایی که سئات نمایندگی داشته بتشه شامل خدمات گارانتی میشه
و حتی سئات برای خودروهای صادر شده به ایران منو فارسی هم تهیه کرده و سیستم ناولری نصی شده روی خودرها کاملا فارسی شده
اونطور که من متوجه شدم شرکت معین موتور تا فبل از عید قرار اولین پارت خودروهای سئات شانل لئون تولدو و ایبیزا رو وارد کنه و بخاطر آفرهایی که شرکت مادو بهش داده با قیمتهایی پایین تر از قیمتهایی که کیهان موتور برای فروش لئون قرار داده اقدام به فروش کنه
البته بر طبق مصوبه هیات دولت تمامی وارد کنندع ها باید تا ماه آینده از شرکت مادر نمایندگی رسمی بگیرن که این یعنی معین موتور شرکت رسمی باید باشه
امیدوارم هرچی که هست به نفع مصرف کنندع تموم بشه چون خودروهای سئات اگر با قیمت مناسب وارد بشه رقیب خیلی بهتری از خودروهای چینی و یک سری کره ای ها هستش
volvo fh
۳۰ آذر ۱۳۹۵باید از شهرستان هم آمار بگیرند.اینکه از تهرانی ها میپرسند به درد نمیخوره.
تو شهرستانها وضعیت افتضاحه
آمارشون کشکیه
Matin
۱ دی ۱۳۹۵اگر شرکت ها همین خدمات رو به خارجی ها بدن ۲۰۰ امتیاز هم نمی تونن بگیرن
pony car
۵ دی ۱۳۹۵در حال حاضر فکر کنم تنها معین موتور و رامک خودرو و نگین خودرو از کمپانی مادر نمایندگی گرفتند درست یا شرکت دیگه ای هم هست?
یاسین
۸ دی ۱۳۹۵آرین موتور و مدیا موتور هم نماینده رسمی شرکت مادرن اگه سایت میتسوبیشی و ام جی رو باز کنی تو محدوده ایران نمایندگیشونو زده و واقعا ارین موتور رو راست میگه خدمات پس از فروشش خوبه من یه همکار دارم لنسر داره تعریف میکرد که خیلی خوب برخورد میکنن ظاهرا میتسوبیشی حتی سیر انجام امور سرویس و تعمیرات رو هم به ارین موتور دیکته کرده که باید اینطوری انجامش بدین
احمد باقری
۷ دی ۱۳۹۵عجیبه.
ahmad
۸ دی ۱۳۹۵من اغلب کسانی رو که دیدم از خدمات ایرتویوتا خیلی ناراضی بودن!
عجیبه که توی این آمار رتبه اول رضایتمندی رو گرفته!!!
محمد. س
۱۵ دی ۱۳۹۵با سلام
یکی از ترفند هایی که برخی نمایندگان فروش به کار می برن اینه که ، شماره تلفن خودشون رو تو برگه ها می نویسن و ارسال میکنن.
یعنی اون کسی که زنگ میزنه تا از مشتری در مورد خدمات بپرسه ؛ در واقع داره با یکی از عوامل همون نمایندگی صحبت می کنه.
اگه آمار واقعی باشه رضایت مندی میاد زیر 100
میلاد
۱۲ اسفند ۱۳۹۵سلام
اخه مگه میشه
مگه داریم
ایران فرغون از 1000 امتیاز 711 انتیاز بیاره و پنجمین بشه!!!
به جون خودم من یه پارس ال ایکس یا همونtu5 گرفتم دیگه همه چیم جلو چشام اومد 5 ماه این ماشینو داشتم فک کنم 15 بار به نمایندگی مراجعه کردم واقعا بی کیفیت ماشین نیدن دست ادم بخدا
چنبار که صندوقش رگلاژ نمیشد
یبار زیر جک صندوق عقب و قطعه پلاستیکیش همش میشکست
یبار که رودری خشک در عقبش بی کیفیت بود و ترک خورده تحویل داده بودن
چنبار بخاطر گیربکسش رفتم نمایتدگی
دیدم دتده 3 رو واسه خودش میندازه خلاص بدون اینکه من کلاچ بگیرم و کوچکترین چاله اگه میفتادم و دتده داخل 3 بود میتداخت خلاص
دنده 1 و 2 هم که افتضاح اصلا تا دور نوتورو میبردی بالا گیربکس زوزه میکشید
2 تومن زیر قیمت فروختیم راخت شدم بخدااااااااا
هر دفعه هم که میبردم ننایتدگی فردا یا مسفرداش از صنعت و تحارت زنگ میزدن و منم کلی اعاراض از عر کس هم میپرسم از اشغالای ایرانی تاراضی ان و همه میدونن که قطعات تولیداتشون رو کارگاههای زیر زمینی دارن میزننن…
یا حق