رپورتاژ: تویوتا لندکروزر 3f درواقع نسل سوم تویوتا لندکروز کلاسیک است. در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ تولید میشد و مدلهایی از سری J70 و J60 که بر روی آنها موتور 3f قرار میگرفت به تویوتا لندکروز 3f معروف بود. این خودرو بهقدری چسبندگی بالایی دارد که کوههایی با شیب بسیار تند را بهراحتی طی میکند. به همین دلیل نیز در بین آفرود بازان قدیمی این خودرو از ارزش بسیاری برخوردار است. هنوز هم برای جابهجایی بار از روی کوهها از این خودرو استفاده میکنند. این خودرو توانایی حمل بار بیش از ۲ تن بار را دارد. هرچند بر روی کاغذ این عدد به ۱ تن تا ۱.۵ تن کاهش مییابد. اما آنچه که در طول این سالها تویوتا 3f به نمایش گذاشته است چیزی فراتر از این است.
تویوتا لندکروز 3f علاوه بر یک آفرود قدرتمند یک شاسیبلند خانوادگی نیز محسوب میشود. کابین این خودرو به نسبت مدلهای همدوره خودش بسیار جادار و راحت بود. بنابراین بهجز استفادههای آفرودی این خودرو بهعنوان یک شاسیبلند خانوادگی و شهری نیز استفاده میشد. به همین دلیل نیز خریدوفروش تویوتا لندکروز 3f بهعنوان یک خودرو دوجانبه در دهههای ۶۰ تا ۹۰ به آمار خوبی رسید. در ادامه با ما همراه شوید تا با ویژگیهای این خودرو و بیشتر آشنا شویم.
مشخصات بدنه تویوتا لندکروزر 3f
تویوتا لندکروز 3f در کلاس SUV های کامپکت قرار میگرفت و با نسخههای دو در و ۴ در وارد بازار میشد. بدنه این خودرو ۱ متر و ۸۰ سانتیمتر عرض داشت و ارتفاع آن نیز به یک متر و ۷۵ سانتیمتر میرسید. تویوتا لندکروز 3f به دلیل فاصله مناسب از زمین توانایی بالایی در عبور از مسیرهای صخرهای را دارد. برخلاف خودروهای جدید تویوتا که همه دارای جلوپنجرههای بزرگ و هواکش برای موتور هستند، این خودرو از جلوپنجره کوچکی برخوردار است که موتور خودرو تنها از این محفظه هوا دریافت میکند. اما بااینحال این طراحی تأثیر زیادی بر عملکرد فوقالعاده این خودرو نگذاشته است. سایر اجزاء بدنه تویوتا لندکروز 3f نیز به سبک و سیاق دهه ۸۰ میلادی طراحیشده و ظاهری ساده اما کاربردی به این خودرو داده است. در همان دهه ۸۰ نیز ظاهر این خودرو زیبا و جذاب بود و همین طراحی تأثیر زیادی بر فروش تویوتا لندکروزر 3f در سراسر دنیا گذاشت.
داخل کابین تویوتا لندکروزر 3f
همانطور که میدانید تویوتا لندکروز 3f یک ماشین کلاسیک محسوب میشود. بنابراین کابین این خودرو نیز با همان استانداردهای دهه ۸۰ طراحیشده است. کابین این خودرو از ارگونومی بالایی نسبت به زمان تولید خودش برخوردار است. صندلیهای نرم و راحت، دریچههای تهویه هوا در کنسول میانی، پشت آمپر بزرگ و واضح و بسیاری از ویژگیهای دیگر رانندگی با این خودرو را بهعنوان یک آفرود دهه ۸۰ ای راحتتر کرده است. اما بهطورکلی اگر قصد خرید تویوتا لندکروز 3f را دارید نباید انتظار یک اتاق آرام و بدون ضربه را داشته باشید زیرا خودروهای آفرودی اکثراً از سیستم تعلیق خشکی برخوردارند که ضربات و کوبشها را به اتاق خودرو منتقل میکنند. اما در عوض این خودرو با توانایی بسیار بالایی که برای مانور در مسیرهای آفرودی شما را از هر خودرو دیگر بینیاز خواهد کرد.
مشخصات فنی تویوتا لندکروزر 3f
تویوتا لندکروز 3f که از دل سری j60 و j70 تویوتا لندکروز بیرون آمده است، با موتورهای دیزلی و بنزینی متفاوتی وارد بازار شد. اما مدلهای موجود از این خودرو در ایران تنها با موتورهای بنزینی موجود هستند. از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ مدلهای مربوط به سری j60 تویوتا لندکروز 3f با موتورهای بنزینی ۴ لیتری ۶ سیلندر ارائه میشد. نیروی این پیشرانه قدرتمند توسط یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و یا ۵ سرعته دستی به چرخها منتقل میشد و عملکردی دیدنی را برای این خودرو فراهم میکرد. نیروی چسبندگی و تعلیق این خودرو طوری در عملکرد باهم هماهنگ هستند که قدرت بالا رفتن از شیبهای بسیار تند را به این خودرو دادهاند. بنابراین برای سفرهای آفرود کوهی و برای عبور از مسیرهای صخرهای و یا تپههای شنی بلند خرید تویوتا لندکروز 3f میتواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.
منبع : ویرلن