هر کسی که دارای خودروی خارجی یا ایرانی باشد باید مبلغی را به عنوان عوارض سالیانه پرداخت کند. میزان مبلغ عوارض خودرو با توجه به نوع خودرو و سال تولید آن متفاوت است. عوارض سالیانهی خودرو با عوارض بزرگراهها متفاوت است. شهرداری مبلغ جمع آوری شده از عوارض سالیانهی خودروها را برای امور رفاهی و خدماتی خرج میکند. خدماتی مانند آسفالت خیابانها و کوچهها، رنگآمیزی جداول، چراغها، تابلوها و … از جمله مواردی هستند که شهرداری بعد از اتخاذ این عوارض برای شهروندان آماده میکند. ظاهرا اخیرا یک عوارض دیگر نیز به خودروهای بعضی شهرها اضافه شده است که مربوط به آلودگی هوا است.
آلودگی هوا از جمله بزرگترین معضلات شهرهای بزرگ ایران است و در سالهای اخیر بسیار دردسر ساز شده است. دولت نیز تصمیمهای زیادی برای کاهش آلودگی هوا گرفته است. کیفیت پایین خودروها نیز یکی از اصلیترین موارد آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران است. آلودگی هوا برای کشورهای دنیا بسیار هزینهبر است. بسته به شرایط کشورها، ۲ الی ۴ درصد تولید ناخالص داخلی برای اثرات بهداشتی آلودگی هوا هزینه میشود که در ایران طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، هزینههای آلودگی هوا بیش از ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی است.
معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه را امضا و ابلاغ کرد.
هیات وزیران در جلسه ۵ مرداد ۱۴۰۱، به موجب تکلیف مقرر در بند (ب) ماده (۲۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه را تعیین کرد.
طبق این قانون جدید، شهرهای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک به عنوان شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسایل نقلیه تعیین شدند.
حسام
۱۴ مرداد ۱۴۰۱این داستان، چجوری جیبمون رو پر کنیم؟!
خودرو با تکنولوژی ۳۰ سال پیش تولید کنیم، هوا آلوده شه، به همین بهانه پول بگیریم
مزدا
۱۵ مرداد ۱۴۰۱این همه عوارض و مالیات و جیب ملت رو زدند.
بیان توضیح بدند پول ملت رو کجا خرج میکنند و کجا رو آباد کردند!؟
مسعود
۱۵ مرداد ۱۴۰۱برای عزیزان سوریه و عراق و لبنان تا مبادا یوقت مردم عزیزشون شرمنده زن و بچشون نشن
امین
۱۴ مرداد ۱۴۰۱به گدایی افتادن و پول ندارن به جای اینکه مشکلشونو با دنیا حل کنند، هر روز یه کلک و حقه ای سوار میکنند که مردم تحت فشار رو بیشتر تلکه بکنند.شرم بر شما
حسن
۱۴ مرداد ۱۴۰۱عوارض و مالیات ساخت بنا را میگیرن بع خونه ی بالای 10 ملیارد هر سال مالیات باید بده . عوارض و مالیات خودرو را میگیرن گمرکی در حد فاجعه بعد مالیات سالانه داره . الان خودرو عوارض الودگی هم داره . ببین چقد تاسف بار و ننگ اوره نحوه ی اداره ی کشور بیسوادی و ناتوانی از مشخصات بارز مدیران مملکت دزدی با اعلان بلند
Zonda R
۱۵ مرداد ۱۴۰۱صورت مسعله رو پاک میکنن؟!!!
خب چرا نمیاید خودروهای برقی رو با سوبسید دولتی وارد نمیکنید؟
نه این سخته خودروهای روز با استاندارد آلاینگی بالا وارد کنید یا مونتاژ کنید
البته ک کیفیت بنزینم چنگی به دل نمیزنه
با خودروهای سنگین چکار میکنید که هر یدونش میتونه گند بزنه به یه اتوبان
فقط قسمت گرفتن پولشو خوب بلدن
شاعر
۱۵ مرداد ۱۴۰۱بابت مازوت سوزی نیروگاهها کی قراره دولت رو جریمه کنه؟
همه جای دنیا اگر جریمه ای هست مال تولید کننده ای هست که استانداردها رو رعایت نکرده نه مصرف کننده ای که در شرایط انحصار مجبور شده کالای بی کیفیت رو بخره و بعد بابتش جریمه هم بشه!!!!!!!
وقاحت هم حدی داره
ضمنن پولی که دریافت میشه صرف آسفالت و رنگ آمیزی جدول میشه؟! اگه بابت آلودگی هوا داری جریمه میکنی قاعدش اینه پول صرف تولید انرژی پاک و زیرساختهای حمل و نقل عمومی مثل مترو و فرهنگ سازی و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز جهت تردد با دوچرخه و موتور برقی و غیره بشه!
ضمنن خود دولت چه تلاشی کرده که خودرو استاندارد و روز دنیا رو در اختیار مردم بزاره که الان خودش رو محق میدونه که جریمه کنه؟!
یه روز نشد از خواب بیدار شیم ببینیم این مسئولین نامحترم یه تصمیم مثل انسان گرفتن و وجود بدرد نخورشون باری از دوش مردم برداشت
همش حرفهای دوزاری و تصمیهای صد من یه غازی!
NAVID۰۰۹۸
۱۵ مرداد ۱۴۰۱احتمالاً تا مدتی دیگر همین که زنده هستیم هم باید عوارض بدیم !
یوسف
۱۵ مرداد ۱۴۰۱اتوبوس های شرکت واحد رو دیدین تا حالا به تنهایی واسه آلوده کردن تهران کافی به نظر میان…. همیشه صورت مساله رو پاک میکنن مسؤلین بی سواد
حسین دهمرد
۱۵ مرداد ۱۴۰۱برای ماشینهای خاصی تعیین شده یا همه
یوسف
۱۵ مرداد ۱۴۰۱مالیات بر آلایندگی زمانی معنی و مفهموم داره که شما قدرت انتخاب داشته باشی. بتونی بین گزینه های مختلف، خودرویی با آلایندگی کمتر و پاک تر رو انتخاب بکنی، و این قانون باعث میشه شما تشویق به خرید خودروهای پاک تر مثل هیبریدی ها و الکتریکی ها بشی، جایی که همه خودروهای تولیدی برپایه موتور پراید، 405 و 206 هستن، موتورسیکلت های دوزمانه تو شهر و روستا جولان میدن و وضعیت کامیون ها و اتوبوس ها هم که روشنه، در چنین جایی کارکرد این قانون تنها بهانه ای تازه برای تلکه کردنه.
Porsche
۱۵ مرداد ۱۴۰۱خوب راه چاپیدن ملت رو یاد گرفتن
ساخت خودرو هایی که استاندارد محیط زیست 30 سال پیش رو بزور میتونه پاس کنه
بعدش همین ماشین های آلودگی زا رو چند ده برابر قیمت واقعی به مردم میندازن
از هر راهی سعی میکنن پول بگیرن و این راه جدیدشون
محمد
۱۵ مرداد ۱۴۰۱آقا من میگم اینا دارن ادا در میارن نمیشه یه آدم اینقدر بیسواد و وقیح باشه ، یعنی تو هشتاد و شش میلیون آدم چهارتا آدم باسواد پیدا نمیشه که اینا بیان همچین تصمیماتی بگیرن؟
F.L.P
۱۵ مرداد ۱۴۰۱حالا که بحث آلودگی هوا هست من یک سوال دارم . آیا میزان مصرف سوخت به آلایندگی ربط داره ؟؟ ممنون میشم توضیح بدید
genius
۱۵ مرداد ۱۴۰۱پس سامانه سیمفا که زیرنظر وزارت کشوره و وضعیت خودروها رو تو معاینه فنی روشن میکنه مورد تائید خودشون هم نیست؟؟؟!!!
آرین
۱۵ مرداد ۱۴۰۱نگو دولت بگو داروغه ناتینگهام.
Radmehr
۱۵ مرداد ۱۴۰۱انقد گ ش ا د ن که نمیتونن خودو برقی بسازنو وارد کنن از همین خودرو های درپیتشون پول درمیارن
خدایا وقتشه خودت بیایی پایین
نوید AJ
۱۶ مرداد ۱۴۰۱درصدی از مالیات بنزین در کانادا برای همینه، مالیات کربن. البته هر سال این بخشی از این مالیات کربن در استان اونتاریو به حساب همه بر میگرده .