پس از رونمایی از آئیننامه واردات خودرو، آن هم بعد از تأخیرهای فراوان و انتظاری طولانی، ابهامات و کلیگوییهای این مصوبه باعث تعجب کارشناسان و فعالان حوزه خودرو شده است. هرکدام از این ابهامات میتواند باعث شود تا عملی شدن واردات خودرو به ایران روی واقعیت به خود نبیند. اگر دولت قصد دارد تا فراتر از شعار و در عمل واردات خودرو اتفاق بیافتد باید با رفع سریع نواقص مصوبه، امکان بهرهبرداری مصرفکنندگان از مزایای آن را که البته هم به نفع مشتریان و هم به نفع اقتصاد کشور است فراهم سازد.
یکی از سوالات بزرگ این است که در این آئین نامه عوارض قانونی واردات خودرو تعیین نشده است و میزان اسقاط خودروهای فرسوده و استانداردهای لازم نیز عنوان نشدهاند. این موارد به تعیین تکلیف توسط کمیتههای مشترکی از وزارت صمت، اقتصاد و بانک مرکزی موکول شده که مشخص نیست چه زمانی انجام میشود. هرچند گفته شده این کمیته باید هر سه ماه گزارش کار خود را به دولت ارائه نماید.
فروش انحصاری خودروهای وارداتی در بورس نیز میتواند چالش بزرگ دیگری برای واردکنندگان باشد. قیمتگذاری دستوری برای تعیین سقف سود عادلانه نیز شعاری بسیار زیبا و در صورت وقوع بسیار پسندیده است اما میتواند واردکنندگان خرد را از این حوزه فراری دهد. از سوی دیگر با توجه به کمبود شدید خودروی بهروز در بازار ایران حتی با فرض ارائه ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی در بورس، تقاضای وحشتناک باعث جهش قیمتی شدید این خودروها به نحوی میشود که دیگر نتوان لفظ اقتصادی را برای آنها به کار برد. هرچند دولت خواهد گفت که این مسئله دیگر تقصیر خود خریداران است اما برنامهریزی عرضه محدود که توسط دولت پایهگذاری میشود قطعاً تنها دلیل شکست این پروژه خواهد بود.
سقف بودجه یک میلیارد دلاری تعیین شده که شامل حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو میشود در حالی است که تأمین ارز مورد نیاز از سوی دولت نبوده و منابع ارز باید تعیین شوند. اعلام اولویت واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو هم میتواند سوالبرانگیز باشد و باید دید چه مشوقی برای این اولویت داده میشود.
در بند ۵ مصوبه، سرمایهگذاری و راهاندازی ایستگاههای شارژ خودروهای برقی و هیبریدی بر عهده واردکنندگان گذاشته شده است. این در حالی است که این از وظایف ذاتی دولت است که زیرساختهای لازم برای استفاده از تکنولوژیهای نوین، ایمن و با بازده بالا را فراهم سازد. شانه خالی کردن دولت از یک وظیفه مسلم خود به معنی عدم اهمیت به موضوع محیط زیست و آلایندگی و مصرف سوخت است. درحالیکه در سایر نقاط دنیا علاوه بر اهتمام دولتها در این زمینهها، مشوقهای بسیار چشمگیری هم ارائه میشود بهعنوان مثال از مشوق ۷۵۰۰ دلاری مستقیم دولت امریکا به خریداران خودروهای الکتریکی باید یاد کنیم. درواقع دولت فراموش کرده که سرمایهگذاری در این مسیر خود به صرفهجویی کلان اقتصادی و سود مضاعف آنها منتج خواهد شد.
انتقال تکنولوژی هم میتواند یکی از ابهامات بزرگ این مصوبه باشد. چه اینکه حدود و میزان انتقال تکنولوژی تعیین نشده است. مثلاً آیا این تکنولوژی مربوط به طراحی بدنه یا پیشرانه است یا حتی خطوط تولید؟ یا اینکه موارد جزئیتری مثل برنامهنویسی ECU، تولید یک سنسور یا چراغ هم کفایت میکند و اصولاً مرجع تعیین و تأییدکننده انتقال تکنولوژی کیست؟
خوب در نهایت فکر میکنید این یک مصوبه عملی و قابل اجرا است؟ چه زمانی می توانیم خودروهای وارداتی را دوباره در بازار ببینیم؟
كارevol
۵ شهریور ۱۴۰۱الکی ملتو امیدوار کردن یکم حالا هم گند زدن توش با این آیین نامه که اصلا نبودش بهتره!
NAVID۰۰۹۸
۵ شهریور ۱۴۰۱ای کاش یه فکری به حال واردات بشه و اگر نه تمام بودجهی کشور صرف خرید قطعات ضایعاتی محصولات کرهای میشه دود میشه میره هوا از بس دارند یاتاقان میزنن 😂👋🏻 !
حق گوی باطل
۵ شهریور ۱۴۰۱من فقط داستان منطقه آزاد بهم فشار میاره که ماشین هیبریدی تا سقف ۲۰ هزار دلار ساخت جیبوتی هم پیدا نمیشه
بخدا شما یچیزی استفاده میکنید
حق گوی باطل
۵ شهریور ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/hyundai/thefts-of-hyundai-and-kia-soaring-u-s/
https://www.pedal.ir/hyundai/hyundai-kia-cars-australia-fires-engine-failures/
https://www.pedal.ir/kia/hyundai-kia-models-stolen-usb-cable/
https://www.pedal.ir/hyundai/hyundai-recalls-123000-palisade-wiper-motor/
از طرف من حق مطلب ادا شد
ادامه داستان با نوید
با اجازه😂😂😂
كارevol
۵ شهریور ۱۴۰۱پدال داری شورشو در میاری دیگه! بده بستونی دارین با این کاربر نوید یا کارتون گیرشه که هرکس جوابشو میده یا کامنتشو پاک میکنین یا میزارینش تو لیست پیشگیری؟ چرا کامنت اونو پاک نمیکنین که بحث درست میکنه؟ کامنت منی که مثل خودش جوابشو دادمو پاک میکنین؟ اون کسی که مسئول کامنت پاک کردنه معلوم نیست چشه!
طرف ۷۵۰۰ تا کامنت گذاشتع نه تا حالا جرات کردین کامنتشو پاک کنین نه بعد این همه بحث و توهین کردناش بردینش تو لیست پیشگیری! اما تا حالا ۱۰۰ نفرو بخاطر نوید اینطور کردین
اقای عقیلی لطفا بیا بگو ترستون از چیه حلش کنم واستون،این سوگولیتون کسی نباید بهش بگه بالا چشمش آبروعه!!
NAVID۰۰۹۸
۵ شهریور ۱۴۰۱جالب شد !
هم به من تهمت میزنی
هم به پدال
هم به آقای عقیلی
هم دیگران را فیک من میدونی
هم خودت رو زیادی علامه میدونی💬
حالا بگذار یاتاقانهایی که از کمرگ خارج شده به دست بختبرگشتههای کرهای خراب سوار برسه تا بعد بیاییم یه فکری به حالت بکنیم😂🤯 !
جواد عقیلی
۵ شهریور ۱۴۰۱متاسفانه باید عرض کنم که تعدادی از کامنت های ایشون هم چون مطابق قوانین سایت نبوده حذف شدن بنابراین در رعایت اصول جای تعارف نداریم. اما موضوع اساسی این هست که باید بین کل کل و نقد یا حتی تخریب برندها و خودروها با افراد فرق بزاریم. اینکه تعدادی از کاربرها فن یا هیتر برندی باشن قابل هضم هست اما اینکه هیتر کاربر دیگه ای باشن و مدام به دنبال تخریب یا توهین فردی که نظری مخالف اونها داره باشن پذیرفته نیست.
ما به طور پیش فرض کاربرها رو برای بیان عقاید و تجربیات و دانش خودشون آزاد گذاشتیم و دستبوس همه کاربرهای فهیم و با اخلاقمون هم هستیم و از دوستانی هم که حوصله کمتری دارن انتظار داریم تحمل و صبرشون رو بالاتر ببرن و وارد جریانات غیر منطقی و غیر دوستانه نشن.
ممنون از درک والای شما
NAVID۰۰۹۸
۵ شهریور ۱۴۰۱ارادت خدمت آقای عقیلی و دوستان عزیز
البته مدتهاست ( فکر میکنم بیش از ۶ماه بشه ) که تمام کامنتهای من اول وارد لیست انتظار میشه و اگر حذف نشد ، سپس با گذر از چند دقیقه و چندین ساعت ذخیره میشه !
Mad.z.Max
۶ شهریور ۱۴۰۱پسر خسته نشدی ۷۵۰۰ تا کامنتت ۷ هزارتاش تکرار همین یه حرفه!
مزدا
۵ شهریور ۱۴۰۱حالم ازشون به هم میخوره.
عملکرد دولت افتضاحه.
ففط دغدغشون شده دوتا تاری موی زنان
فرهاد
۵ شهریور ۱۴۰۱تا زمانی که خودروهای چینی توسط شرکت های خاص با سهامداران خاص فقط با لاستیک ، باطری و باد ایرانی به اسم تولید مونتاژ و به 3 برابر قیمت واقعی به ملت فروخته میشود انتظار واردات نداشته باشید اینها فقط بازی با اذهان است. شرکتها هرگز سود باد اورده را با کسی قسمت نخواهند کرد.
NAVID۰۰۹۸
۵ شهریور ۱۴۰۱تیش تیش آتیش گرفته😂 !
چه فشاری تحمل میکنید !
🍬🍼🥖🍌🥒🥕🌽 بخورید بشوره ببره !
بلاخره همین که کرهایها سبب اشتغالزایی تعمیرکاران و قطعهفروشان هستند باید خدا را شاکر بود😂🤦♂️ !
حق گوی باطل
۵ شهریور ۱۴۰۱با این اوصاف که نوید میگه
اگر ارز خروجی از کشور برای لوازم یدکی ماشین کره ای نبود ما برای واردات فراری هم ارز داشتیم😂😂😂
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۵ شهریور ۱۴۰۱با این حرفایی که زدی کره ای ها هم نمیان باید بری چینی سواری
A1
۵ شهریور ۱۴۰۱دوستان وزارت صمت هم کلا کار دیگه ای ندارن انگار کشور ظاهرا صنعتی معدنی چیزی نداره کلا بحثه واردات و قرعه کشی و مونتاژ و تعرفس جمع کنید بابا
صنعت کل کشور شده اینکه چهارتا ماشین اکونومی مسخره از اینور اونور بیارن بعد دوباره ببندنش بگن ارز برد بیرون و نیازمندان رو فقیرتر کرد و داستان های بعدش مشخصه همش سرگرمی خبریه
AmirAli
۵ شهریور ۱۴۰۱یه پیام دارم برای مسئولین عزیز…
پدرام
۵ شهریور ۱۴۰۱کوه موش زایید
خلاصه عملکرد مسئولین
نوید AJ
۵ شهریور ۱۴۰۱درستش اینه که هر کمپانی که میخواد وارد بازار ایران بشه، نمایندگی خودشو داشته باشه. نه طرف ایرانی بیاد دوروز بعد غیبش بزنه. اونجوری با استاندارد جهانی سیستم فروش انجام میشه (لیز و فایننس هم میاد تو برنامه). برای بازه های قیمتی هم باز راهکار وجود داره. ماشین رو خام وارد میکنن با کمترین قیمت، در ایران آپشن هایی که میخوان رو روش نصب میکنن. امکان واردات خیلی از ماشین های کلاس b و c وجود داره.
برداشت من اینه که فعلا میخوان ذره ذره این سدی که ساختن رو باز کنن تا بتونن بازار رو هم در کنترل داشته باشن. یه جورایی هم مافیای خودرو بتونه کارشو انجام بده، هم مافیای واردات.
مشتری هم برای هر محصولی با هر قیمتی وارد کنن هست، نگرانی بابت اون ندارن.