به آخرین روزهای تابستان رسیدیم و هنوز روند مشخصی برای واردات خودرو در جریان نیست. وزارت صمت قول داده بود پاییز امسال، مدلهای وارداتی را به بازار عرضه کند اما فعلا در مراحل ابتدایی برای انتخاب خودروی مناسب، باقی مانده است. ظاهرا علاوه بر مشکلات مربوط به گزینش خودروهای وارداتی هماهنگ با قواعد عجیب تعیین شده، بنبست در گفتگوهای برجامی و احتمال افزایش تحریمهای بینالمللی نیز، به ابهامات موجود افزوده است.
براساس مصوبات رسمی، واردات خودرو فقط با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو مجازاست و اولویت با مدلهایی است که قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو داشته باشند. تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است و خودروهای وارداتی صرفا دربورس کالا عرضه میشوند. سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات معادل یک میلیارد یورو است.
ابهامات مصوبه واردات و توجه به اهداف اقتصادی دولت
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرآنلاین گفت:
آیین نامه واردات خودرو بسیار مبهم است. از یک سو دولت میگوید به دنبال متعادل کردن بازار است و قصد دارد عرضه را به حدی برساند که پاسخگوی تقاضا باشد، از سوی دیگر اعلام میکند دنبال رقابت است. وی با طرح این پرسش که بالاخره هدف از واردات خودرو تامین اهداف کمی است یا کیفی؟ ادامه داد: یک حلقه مفقوده مهم این وسط داریم. دولت نرخ عوارض مستقیم و غیرمستقیم گمرکی را مشخص نکرده و آن را شناور گذاشته است. قیمت یک خودرو ۱۰ هزار دلاری که ۳۰۰ میلیون تومان در میآید، اما قیمت عرضه در در بازار چقدر است؟ ۴۰۰ میلیون یا ۵۰۰ میلیون تومان یا حتی بیشتر؟ آیا خودروهایی با این مبلغ میتواند در بازار خودروی ایران با محصولات داخلی که فناوری ۴۰ سال پیش را دارند، رقابت کند؟ یا قرار است با خودروهای متوسط چینی رقابت کند؟
با اینکه سقف ۲۰ هزار دلار برای خودروهای وارداتی تعیین شده اما کسی نمیداند خودروها با چه قیمت و تعرفهای در بازار عرضه میشود و این پیش بینی شرایط را برای فعالان بازار گنگ می کند.
آیین نامه موارد مبهم دیگری هم دارد. واردات خودرو را به انتقال فناوری مشروط کرده است. در بحث انتقال فناوری به داخل، قطعا فقط دو خودروساز دولتی میتوانند ورود کنند. حالا سئوال این است که با چه تعداد خودرو انتقال فناوری اتفاق میافتد؟ حداکثر هفتاد هزار خودرویی که رد این قالب وارد میشوند، چه برندی دارند؟ و در نهایت بازاری که معلوم نیست تا چه زمان پذیرای خودروی خارجی است ، ارزش سرمایهگذاری برای انتقال فناوری را دارد؟
امیرحسین کاکایی معتقد است، مفاد آییننامه واردات خودرو به شوخی شباهت دارد و دو شرکت خودروساز بزرگ ایران، منتفع از این شرایط نخواهند بود؛ چراکه هدف اصلی نقد کردن پول از طرفهای چینی یا کرهای است :
مفاد همین آیین نامه از صدر تا ذیل همخوانی ندارد و مغایرتهایی با آییننامههای پیشینی نیز در آن به چشم میخورد. در آیین نامه تصریح شده است واردات به شرط سرمایه گذاری اتفاق بیفتد. هیچ سرمایهگذار واقعی نمیآید برای ۶ ماه و یکسال سرمایه گذاری کند. تا بخواهید تکان بخورید دو سال باید سرمایه شما بخوابد. مونتاژکارها تمام سیکیدی وارد می کنند. این یعنی واردات کامل و البته گرانتر هم درمی آید
به نظر می رسد برخی کشورها مانند چین گفتهاند پول نفت شما را به صورت کالایی بازپرداخت میکنیم. من حدس میزنم این آیین نامه برای نقد کردن این پولهاست. از سوی دیگر آیین نامه را طوری نوشتهاند که واردکنندگانی که حتی پنجاه سال قدمت دارند، در این بازی باید مدتها بدوندو به جایی نرسند.
آقای وزیر صمت یک ماه و نیم پیش می گوید که تعرفه ۱۰ درصد است و معاون او چند روز دیگر می گوید ۲۰ درصد و بعد از مدتی نماینده مجلس می گوید ۱۰ درصد تعرفه باید باشد. سئوال اینجاست که این همه ابهام برای چیست؟
ما در تحریم هستیم . انتقال پول برای وادراتخودرو به چه صورتی قرار است اتفاق بیفتد؟ می بینید که همه چیز در ابهام است و هیچ شفافیتی وجود ندارد.
منتفع اصلی این آیین نامه دو خودروساز اصلی نخواهند بود .
مصوبات به نفع حلقهی کرمان و ضرر عامه مردم
وحید شقاقی، دانش آموخته دکتری اقتصاد وعضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، حداقل قیمت خودروهای وارداتی را، حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ میلیون تومان پیشبینی کرده است و شرایط را بیتاثیر بر فضای رقابتی بازار خودرو میداند:
همه میدانند فردای اقتصاد ما بدون برنامهریزی است. اقتصاد کاملا پیشبینی ناپذیری داریم. بر خلاف حرفهایی که درباره عدم گره زدن اقتصاد به برجام زده شد، همه می دانیم فردای اقتصاد پیشبینی پذیر نیست و همه ارکان اقتصاد به مذاکرات گره خورده است.
همین مساله کفایت می کند هرگز به بحث سرمایه گذاری بلندمدت یا مشارکت نتوانیم بیاندیشیم.
او چنین نتیجه گرفت که هر آیین نامه ای که دولت تدوین می کند در شرایط پیش بینی ناپذیر اقتصاد، تصویب میشود و در نتیجه نمیتوان توقع داشت اهدافی چون سرمایه گذاری، ورود فناوری یا مشارکت با خارجیها از قبل آن محقق شود.
در این شرایط هیچ سرمایه گذاری ممکن نیست و حتی برای صنعت خودرو نیز باید تکلیفمان را با برخی مسایل یکسره کنیم. بدترین وضعیت برای اقتصاد، شرایط انتظار است. یا مباحث بین المللی را حل کنیم یا کلا مساله را تمام کنیم تا بتوانیم در فضایی شفاف درباره یک سال بعد حرف بزنیم.
در شرایط ریسک و نااطمینانی نه سرمایه گذار خارجی و نه داخلی تمایلی برای همکاری ندارد. کمبود عرضه در بازار مشخص است و دولت باید این کمبودها را جبران کند. هر بخشنامه دولتی یک هدف دارد که آن هم پوشش کمبود عرضه است.
زمانی رقابت پذیری انجام می شود که شرایط و اصول نظام رقابت حاکم باشد. ما در هیچ بخش اقتصاد، نتوانستیم نظام رقابتی را حاکم کنیم. در مورد خودروسازی هم این مصداق دارد.
فکر میکنم ارزانترین خودروی وارداتی بین ۵۰۰ تا ششصد میلیون تومان قیمت بخورد که اصلا به معنای رقابتی شدن بازار نیست.
علی خسروانی، فعال بازار که سالها به عنوان واردکننده از برندهای مختلف فعالیت داشته است؛ مصوبات مربوط به واردات خودرو را به نفع حلقهی کرمان (متشکل از شرکتهای خودروساز و نمایندگیهای واردات در استان کرمان) میداند:
ایراد دیگر، حضور و تاثیر حلقه کرمان در صنعت است. حلقه ای که بر صنعت خودرو مستولی بوده در این آیین نامه ردپا دارد. واردات فقط توسط نمایندگی ها در آیین نامه گنجانده شده در حالی که کسی برای آینده نامشخص نمایندگی باز نمی کند. پس اینجا حلقه کرمان برنده است که در نقش نمایندگی ظاهر می شود.
من معتقدم این وضعیت ما بدتر از بسته شدن واردات خودرو شده است. در سال ۹۵ که واردات باز بود نصف همین آقایانی که نمایندگی برندهای خودرویی را داشتند، نماینده مستقیم نبودند. مثلا بیامو یا تویوتا اصلا نمایندگی مستقیم نداشتند. وقتی میگویند واردکنندگان حتما باید نمایندگی مجاز از شرکت تولیدکننده بگیرند، یعنی اصلا شرایط و ضوابط گرفتن نمایندگی را نمی دانند. تویوتا به هیچ وجه حاضر به دادن نمایندگی در ایران نیست ولی کرمان موتور از هیوندای نمایندگی دارد. قبلا هم می توانست ، حالا هم میتواند طبق این ایین نامه خودرو وارد کند.
از طرف دیگر، واردات خودرو را برای اشخاص معمولی ممنوع کرده اند.پس نتیجه میگیریم این اصلا واردات نیست و برای افراد خاصی ، این آیین نامه تصویب شده است. تدوین کنندگان آیین نامه از بدیهیات و موارد اولیه قیمت خودرو بی اطلاع بودند.
مردیم از خوشی
۲۲ شهریور ۱۴۰۱در این مدت که بحث واردات مطرح بود چند خودرو جدید معرفی شدند ولی باز شاهد قیمت گذاری فضایی اشغال ساز های وطنی بودیم من از همون جا دیگه با خودم گفتم اینا یه چیزی میدونند که با خیال راحت اینطوری قیمت میارند
چند وقت بعد معلوم شد نهایت قیمت 20 هزار تا هست! نهایت تعداد خودرو 70 هزارتا برا بازار بزرگ ایران واز کشور های تحریم کننده هم نباید خودرو وارد کرد بماند که حتی برند های چینی هم مارا تحریم کردند کلا فکر کنم باید بریم سفر کهکشانی تا از یه سیاره دیگه خودرو وارد کنیم
AMANTE
۲۲ شهریور ۱۴۰۱میگم نمیشه حق پلتفرم های ماشین هایی که دیگه تولید نمیشن یا اون پلتفرم رو کنار گذاشتن رو از شرکت هایی مثل هیوندای، هوندا، تویوتا و…. گرفت و بر اساس اون ماشین درست کنن.
مثلا حق پلتفرم هوندا جاز رو بخرن و بر اساس اون شرکت های فرغون سازی مون با همکاری شرکت های واردکننده، هر کدوم برای خودشون ماشین اقتصادی مثلا زیر 200 میلیون تولید کنن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ شهریور ۱۴۰۱تا جایی که من اطلاع دارم، فروش پلتفرم هم نوعی انتقال فناوری محسوب می شه و برای کشور تحریم شده ممنوع هست
࿗
۲۲ شهریور ۱۴۰۱پدال اینو پاک کن بوی گونی میده😂
࿗
۲۲ شهریور ۱۴۰۱حس میکنم بازار خودرو ایران توی اون قرارداد معروف ۲۵ ساله به چین هدیه شد حالا نمیدونم درسته یا نه
Porsche
۲۲ شهریور ۱۴۰۱این قرارداد بعدا رو بدش رو نشون میده
اینا قضیه واردات رو وسط کشیدن تا اشکارا از همون چین ماشین بنجل وارد کنن
وگرنه همونطور که مشخصه با این قیمت فقط چینی های رو به پایین و یه سری کره ای که توی هند مونتاژ میشن میتونه بیاد که عملا هیچ فرقی با الان نمیکنه فقط یه روکش پول گمرک رو واردات رو میکشن وسط و مثل قبل نمیندازن تقصیر مافیای خودرو و با همون قیمت نجومی چه بسا بیشتر به مردم میفروشن
مانی
۲۲ شهریور ۱۴۰۱واردات ماشین یک مسئله عادی و طبیعی در تمام پنج قاره دنیاست حتی در کشورهای آفریقایی و شاید هم تو کوبا و ونزوئلا و….یعنی طرف میاد یک میزان معینی تعرفه گمرکی به دولت میده و بعد ماشین خودش رو از هر جای دنیا وارد می کنه.تو بعضی کشورها این تعرفه چند درصد هست و بعضی جاها چند ده درصد ولی ما در هیچ جایی مثل ایران با ممنوعیت مطلق وارد ماشین مواجه نیستیم.سئوال اینه که چرا این مسئله طبیعی و عادی تو ایران اینقدر پیچیده و بغرنج شده؟به نظرم دلیل اصلی این هست که از همون صد سال پیش که ماشین به ایران وارد شد ما مردم برخورد طبیعی و عادی و نرمال با این کالای مصرفی نداشتیم و این کالای مصرفی رو تبدیل به یک مسئله جنجالی و بسیار حساسیت برانگیز اجتماعی کردیم.متأسفانه به دلیل فقر شدید فرهنگی و حسادت ها و رقابت ها و چشم هم چشمی های عجیبی که تو جامعه وجود داره ماشین تبدیل به یک کالای حیثیتی یا کالایی برای پز دادن و فخر فروشی شده و متأسفانه و متأسفانه خیلی ها تو این جامعه حتی شخصیت طرف مقابل خودشون رو با ماشین زیر پای اون می سنجند و همین قضیه باعث شده که این کالا در مرکز توجه شدید عموم و به خصوص ساکنان شهرها و حتی روستاها قرار بگیره.خوب مشخصه که وقتی حساسیت روی یک کالایی تو جامعه اینقدر بالا بره دولت ها هم مجبورن وارد این قضیه بشن و یک جوری سر و ته قضیه رو بهم بیارن تا تعادل و ثبات اجتماعی حفظ بشه و نذارن یک کالا مشکلات حاد اجتماعی به وجود بیاره.ما این قضیه رو توسالهای اخیر به وضوح دیدیم که با واردات چند صد دستگاه پورشه و مازراتی و …چه جنجالی تو جامعه و به ویژه در میان قشر تحصیلکرده ما ایجاد شد.روزی نبود که رسانه ای و یا استاد دانشگاهی به این موضوع وارد نشه و حرف های چرت و غیر تخصصی در این مورد نزنه.خیلی از رسانه های ما از سر بی اطلاعی و یا حتی غرض و حسادت می گفتند که نصف پورشه های تولید شده هر سال به ایران وارد می شه!.. در حالی که همون سالها،در بهترین حالت 500 تا دستگاه پورشه در سال به ایران وارد می شد که این رقم برای یک کشور 85 میلیونی در حد هیچ بود.جالبه که همون سال،شرکت پورشه بالای 100 هزار دستگاه صادرات ماشین به بازارهای جهانی فروخته بود.پس این حرف که نصف پورشه ها به ایران وارد می شه کاملا دروغ و مزخرف بود و هدف اون فقط تحریک احساسات یک مشت عوام کم اطلاع بود.حتی گفتند که پول واردات دارو هم صرف واردات ماشین های لوکس میشه که این هم حرف هم معلوم نبود واقعا راست هست یا دروغ…کلا اینقدر رسانه ها و استاتید دانشگاه های ما سر این قضیه واردات ماشین های لوکس جنجال و هیاهو ایجاد کردن که در نهایت دولت مجبور شد برای بستن دهن این جماعت واردات ماشین های لوکس یا بالای 2500 سی سی رو ممنوع بکنه.جالبه کسی در اون سال ها از این رسانه های حسود و جنجالی نپرسید که پس میلیاردها دلار ارزی که صرف واردات گوشی موبایل،لپ تاپ،موز،لوازم آرایشی،سیگار،آناناس،لباس و شکلات و غیره میشد هم ربطی به واردات دارو داشت یا نه؟…خلاصه کلام،ما مردم ماشین رو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای،حیثیتی و غیره کردیم و تا زمانی که نگاه ما مردم مثل بقیه جوامع دنیا به این کالا طبیعی و نرمال نشه دولت ها چاره ای ندارن که سفت و سخت به این بازار ورود پیدا بکنن و برای بستن دهن میلیون ها آدمی که از سر بی اطلاعی و یا بی سوادی و حسادت و غیره هر مشکلی رو تو اقتصاد به واردات خودرو ربط می دن،از سر ناچاری واردات ماشین رو ممنوع بکنن تا بلکه به امور عادی و روزمره خودشون برسن….این نگاه ما مردم هست که به ماشین اصلا نرمال و طبیعی نیست و به خاطر همین هست که واردات ماشین اینقدر پیچ خورده.
SS
۲۲ شهریور ۱۴۰۱داستان رو از آخر تعریف نکنیم. اتفاقا این حساسیت ها در جامعه به این علت هست که واردات خودرو در ایران هیچوقت به معنای واقعی آزاد نبوده. حتی از زمان شروع تولید پیکان، دولت ها هم از تولید و هم از واردات با ایجاد محدودیت و تعرفه سود بردن و با گذشت زمان این روند بدتر هم شده.
طبیعی هست هرچیزی محدود بشه روش حساسیت ایجاد میشه و در صورتی که امکان واردات غیرقانونیش باشه، غیرقانونی و با قیمت بیشتر وارد میشه و اگر نباشه کالای خاص و سرمایه ای میشه. حتی در پیشرفته ترین کشورها (اقتصادی و فرهنگی) چشم و هم چشمی و حسادت وجود داره و در صورتی که افراطی نباشه لزوما چیز بدی نیست و باعث پیشرفت هم میشه. به نظرتون کسی که برای مثال بنتلی میخره با تویوتا نمیتونه رفت و آمد کنه؟ ثروت خودش هست، به دست آورده مالیاتش رو داده و حالا دوست داره پز بده.
متاسفانه در ایران به جای ایجاد ثروت که در میان مدت باعث افزایش سطح زندگی همه افراد میشه، همیشه فرهنگ در جهت از بین بردن ثروت و تقسیم فقر بوده و هست و افراد ثروتمند اکثرا با القاب منفی خطاب میشن.
مردیم از خوشی
۲۲ شهریور ۱۴۰۱در این مدت که بحث واردات مطرح بود چند خودرو جدید معرفی شدند ولی باز شاهد قیمت گذاری فضایی اشغال ساز های وطنی بودیم من از همون جا دیگه با خودم گفتم اینا یه چیزی میدونند که با خیال راحت اینطوری قیمت میارند
چند وقت بعد معلوم شد نهایت قیمت ۲۰ هزار تا هست! نهایت تعداد خودرو ۷۰ هزارتا برا بازار بزرگ ایران واز کشور های تحریم کننده هم نباید خودرو وارد کرد بماند که حتی برند های چینی هم مارا تحریم کردند کلا فکر کنم باید بریم سفر کهکشانی تا از یه سیاره دیگه خودرو وارد کنیم
تازه اوایل میگفتند مالیات کم وضع میکنیم ولی بعد حرفشون را عوض کردند
corvette
۲۲ شهریور ۱۴۰۱ایران درست نمیشه
Si
۲۲ شهریور ۱۴۰۱مگه اصلا قراره به سود مردم باشه
genius
۲۲ شهریور ۱۴۰۱تولیدکننده اسمش روش هست کارش تولید کردنه نه واردات که وظیفه ذاتی تجارتخانه های خصوصی است!
مثلا ایران ناسیونال که تونسته پلتفرم نسبتا مدرن تر PF1 رو تو وقفه چند ماهه برجام بخره باید بجای تمرکز روی واردات تموم وقت و انرژی و پولشو بسپاره دست بر و بچه های واحد مهندسیش تا بتونن روی همین پلتفرم محصولی لااقل مجهز به آپشن بانداره چری آریزو 5IE توربو با موتور TU5p مجهز به پرخوران روانه بازار کنند.باور کنید مردم بخاطر پشتیبانی فنی و گارانتی بهتر استقبال خوبی میکنن ازش نسبت به چینی ها.رده قیمتی بالاتر از 600 هم کلا عرصه بازی سایپا و ایرانخودرو نیست و باید بسپارن دست واردکننده ها
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ شهریور ۱۴۰۱بر و بچه های واحد مهندسیش
با احترام به شما دوست عزیز باید بگم، این عبارت برای من یعنی کشک
mahdi-es17
۲۲ شهریور ۱۴۰۱واحد مهندسی نیست که واحد میکس کردنه 😂
genius
۲۲ شهریور ۱۴۰۱بهرحال این پول برسه به چهارتا جوون ایرانی بجای تجار ناجنس چینی و تهش یه چیزی مثلا مثل تارا یا ری را بیاد بیرون بهتر نیست؟بله بنده خودم دستی بر آتش دارم و شکی نیست مهندسی تو ایران خیلی از مرحله پرت افتاده ولی خودروساز باید رو ارتقای دانش مهندسی کار کنه نه تجارت.با این پول میشه کارشناسان پینن فارینا و ایتال ذیزاین و AVL رو اورد بعنوان مشاور فنی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ شهریور ۱۴۰۱خیر
به نظر من اصلا سرمایه گذاری روی جوانان شاغل در سایپا و ایران خودرو بهتر نیست
سرمایه گذاری فقط باید داخل یک شرکت کاملا خصوصی با گزینش صحیح نیروهای نخبه انجام بشه
تا زمانی که سرطراح و مدیر عالی رتبه در سطح جهانی نداشته باشیم، فقط پول حروم می کنیم
شخصا راضی نیستم حتی یک ریال از بودجه مصوب دولت یا هر صندوق وابسته به بیت المال وارد سایپا و ایران خودرو بشه
مگر زمانی که مدیران لایق و اهل علم، بالای سر چهارتا جوون ایرانی باشن یا اصلا مدیر از خارج وارد کنیم و بهش آزادی عمل بدیم
کارنامه درخشان حضرات در طراحی و مهندسی خودروسازان ایرانی همه دیدن
sina7
۲۲ شهریور ۱۴۰۱این پولا که شما میگی و این پروسه ها رو قبلا نتیجه اش رو دیدیم
نمونه اش صندوق دار کردن ۲۰۶
۲۵۰ میلیون دلار خرج شد!!!
با این پول همین شرکت های چینی پلتفرم جدید طراحی میکنن
پینین فارینا و ایتال دیزاین هم با این وضعیتی که درست شده نمیان اینجا
مشکل اینجاس که خیلیا نمیخوان باور کنن که دنیا هیچ علاقه ای به همکاری با این کشور نداره
از هزاران طرف تحریم و درگیر جنگ
ناسازگاری با کل دنیا!
مشکل خودرو هم به همین چیزا برمیگرده اخرش
—
OM.01
۲۲ شهریور ۱۴۰۱اگر سقف 30هزار دلار بود میشد خودروهای اوکی کره ای ژاپنی آورد و حتی چند گزینه اروپایی هم هست اما با 20هزار دلار خیلی کم گزینه هست. متاسفانه یا خوشبختانه اگر بخواهیم با 20هزار دلار ماشین خوب بیاریم باید بریم سراغ اژدهای چین. البته برندهای درست حسابی چینی.خب گزینه های زیادی هست و مدل های زیاد. با مدلش کاری ندارم. فرض کنیم ماشین چینی X قیمت 19500دلار دارد. وقتی تعداد زیاد مثلا هزار دستگاه سفارش دهیم 10درصد قیمت کمتری خواهد داشت.هزینه آوردن خودرو از چین به ایران هر خودرو 3هزار دلار آب میخورد پس تا به حال ما برای ماشین دونه ای 20هزار دلار خرج کردیم.(با درنظر گرفتن تخفیف.اگر تخفیف ندهند با 22هزاردلار میرسد ایران) 20هزار دلار میرسد به گمرکی حال وارد گمرکی شد و تعرفه گمرکی 20درصدی درنظر بگیریم قیمت میشه حدود 26هزار دلار. ماشین با 26هزار دلار از گمرک خارج میشه و میاد پیش شرکت. و نمایندگی فروش 3درصد و خود شرکت وارد کننده 10درصد باید سود کنه که این در قانون هست و جمعا میشه 29هزار دلار. با دلار 30هزار تومنی امروز پس یه ماشین 19500دلاری چینی با درنظر گرفتن همه ی این موارد در ایران 900میلیون فروش خواهد رفت. اما یه مشکلی هست. همین فرمول برای ماشین های چینی دیگر تو ایران مثل تیگو 7پرو فیدلیتی دیگنیتی و…نیست و قیمت های اونا خیلی گرونتره. مشکل کجاس؟
مشکل گمرکی هست! گمرکی 10درصد نیست دوستان،20درصد هم نیست. گمرکی 90درصد است. وقتی با گمرکی 90درصدی محاسبه کنیم میبینم یه خودرو 19500دلاری چینی در ایران بیش از 1.3میلیارد خواهد بود که اتفاقا میبینم اینطوری هست.
هرماشینی از هرجای دنیا با قیمت 20هزار دلار بیارن تا زمانی که گمرکی 90 درصد هست دست 90 درصد مردم به آن نمیرسد چون نهایت بالای 1.3الی 1.5میلیارد قیمت میخورد.
SS
۲۲ شهریور ۱۴۰۱فکر میکنید سقف قیمت 20 هزار دلاری اتفاقی تعیین شده؟
تنها دلیلش این هست که “باید” خودروی چینی وارد بشه و از اونجایی که ژاپنی ها و کره ای چند مدل سطح پایین در محدود زیر 20 هزار دلار دارند، حتی اگر شرایط دیگه مثل اخذ نمایندگی و انتقال تکنولوژی و صدتا سنگ اندازی دیگه جلوی وارداتشون رو نگیره، نتونن با چینی ها رقابت کنن.
Mehdi
۲۲ شهریور ۱۴۰۱چرا باور نمیکنیم که حق ماست خودرو مثل امریکا باشه تو کشورمان و خیلی بهتر،
این منابع نفت و گازی که میدزدند مثل همین پنج هزار میلیون دلاری که دزدیده شد مال ما بوده رفته تو جیب یکی دیگه
ما یکی ده میلیون ازمان میگیره پس نمیده میخوایم بگیریم بزنیمش
بابامون پول تو جیبی بمون نمیداد دعوامون میشد باش
خواهر و داداشمون سهممون بالا میکشید باش دست به یقه میشدیم
بعد مبلغای میلیون دلاری از گاز و نفتمان دزدیده میشه حق خودرو بمون داده نمیشه ککمان نمیگزه
چون باور نداریم این مال ماست سهم ماست
کشور ما دست کمی از کویت نداره اونجا همین پول منابع بین مردم تقسیم میشه چون سهم خودشان میدونند
Kato
۲۲ شهریور ۱۴۰۱هیچ
امین
۲۲ شهریور ۱۴۰۱اونوقت ملت نشستن ، ماشین نمیخرن که واردات بشه با پول ساینا ، کرولا بخرن.این مردم عبرت نمیگیرن
4wheeled
۲۲ شهریور ۱۴۰۱هیچ خبری نی
amir
۲۲ شهریور ۱۴۰۱من خودم تو سالهای مختلف چهار تا ماشین وارد کردم برا خودم و به این شکل بود که هزینه خرید ماشین تو کویت یا هرجای دیگه رو پرداخت میکردی و بعد هزینه حمل و گمرک و خزانه و دارایی و خودروی فرسوده و بعدش مثلا ماشین میشد صدو پنجاه ملیون و تو بازار نهایتش صدو هفتاد قیمت میخورد ولی الان ماشین دربیاد یک ملیارد تو بازار میگن دو ملیارد یا بیشتر
فرزاد
۲۲ شهریور ۱۴۰۱وقتیکه مجوز واردات خودروهای اقتصادی و باکیفیت به دو غول خودروساز مثلاً داخلی هم سپرده شده چرا نباید بصورت دستهجمعی فاتحهی بازار خودروی کشور رو قرائت نماییم
این دو غول مهربون پولهای مازاد خودشونُ تو کنترل نرخ ارز و تعیین تعرفهی واردات سرمایهگذاری میکنند
JDM lover
۲۲ شهریور ۱۴۰۱واردات خودرو در ایران = کشششششکک
پدرام
۲۲ شهریور ۱۴۰۱شما خودتون حساب کنید یه نفر سال 2018 اومده ماشین کره ای به تعداد خیلی زیاد وارد کرده الان میده هر کدومش رو بیش از 3 میلیارد قطعا این افراد عادی نیستند که بتونن چندین دستگاه ماشین وارد کنن و به طور حتمی نفوذ زیادی هم در سیستم دارن اگه واردات به صورت نرمال بدون محدودیت ارزی باز بشه 1 میلیارد که هیچ 900 تومان هم نمی تونه ماشین ها رو بفروشه و مورد بعدی شرکت کرمان موتور هست که با یک سری نهادها هم شریکه اگه واردات باز بشه اونوقت این شرکت نمی تونه مثل همیشه از فروش ماشین های چینی سود هنگفتی کنه پس دولت اومد یک سری محدودیت گذاشت مثلا بالای 20 هزار دلار ممنوع که همین هم جای بحث داره
Ilia2008
۲۲ شهریور ۱۴۰۱دیروز تو جاده پر از کامیون هایی بود که از جنوب کشور به سمت تهران می رفتن و توشون پر از خودرو های نو بود . البته اکثرا خاکی و ضربه خورده بودن . حتی توشون یه رولزرویس سیلور شدو هم دیدم . احتمالا دارن گمرک رو برای واردات خالی می کنن . البته ما که می دونیم اکثرا چینیه .
hamid
۲۲ شهریور ۱۴۰۱این ماشینها همه ترانزیت میشن به عراق و اذربایجان . صابون به دلت نزن وارداتی در کار نیست کاکو
ilia2008
۲۲ شهریور ۱۴۰۱می دونم . تهش ماشین چینی وارد کنن. اینا برای یه عده مخصوصه
Mehdi
۲۲ شهریور ۱۴۰۱یه سوال
پدال چرا دیدگاهی که من زیر همین پست گذاشتم نمایش نزاشتی و پاک کردی ؟؟؟ چرا واقعا ؟؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ شهریور ۱۴۰۱من بررسی کردم، کامنت تایید نشده از شما ندیدم
احتمالا موقع ارسال مشکلی پیش اومده
لطف کنین مجدد زحمت بکشید
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۲ شهریور ۱۴۰۱بچها به دلیل ماموریت شرکت اومدم تبریر و رولز رویس اینجا دیدم