شرکتهای حمل و نقل جادهای مسافری ملزم شدند از ابتدای اردیبهشتماه معادل سه درصد از قیمت بلیت مسافران را بر اساس «نفر – کیلومتر» به عنوان عوارض به دولت پرداخت کنند.
به گزارش پدال، بر اساس مصوبه جدید شورای اقتصاد، از ابتدای اردیبهشتماه، شرکتهای حملونقل جادهای مسافری موظف خواهند بود معادل ۳ درصد از قیمت بلیت مسافران را بهعنوان عوارض تردد در جادههای کشور پرداخت کنند.
این عوارض بر اساس شاخص «نفر-کیلومتر» محاسبه خواهد شد. به عبارت دیگر، میزان عوارض پرداختی با توجه به فاصله پیموده شده توسط مسافران در جادههای کشور تعیین میشود. هدف اصلی از این اقدام، تأمین منابع مالی لازم برای نگهداری، بهسازی و توسعه جادهها و زیرساختهای حملونقل جادهای در کشور است.
طبق این مصوبه، جادههای روستایی و عشایری از این طرح مستثنی خواهند بود و جامعه عشایری و روستایی از پرداخت این عوارض معاف هستند.
سید حمید پورمحمدی، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، ضمن اعلام این خبر، افزود که این مصوبه به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده است. بر اساس دستورالعملهای صادرشده، سازمان راهداری و حملونقل جادهای مجاز است این عوارض را از شرکتهای حملونقل جادهای مسافری دریافت و تمامی مبالغ دریافتی را به حساب خود در خزانهداری کل کشور واریز کند. این منابع سپس برای پروژههای توسعه، نگهداری و بهبود وضعیت جادهها صرف خواهد شد.
این تصمیم در راستای تأمین منابع مالی برای بهبود کیفیت زیرساختهای حملونقل جادهای اتخاذ شده است و بهمنظور تسهیل فرآیند توسعه پایدار در این بخش، در نظر گرفته شده است. بهویژه آنکه جادههای کشور در سالهای اخیر با افزایش حجم ترافیک و فرسودگی روبهرو بودهاند و اجرای چنین طرحهایی میتواند به نوسازی و تقویت زیرساختهای حملونقل کشور کمک شایانی کند.
این مصوبه در استناد به بند «الف» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور تصویب و به مرحله اجرایی درآمده است و انتظار میرود در بلندمدت تأثیرات مثبتی در کاهش مشکلات ترافیکی، ارتقاء ایمنی جادهها و تسهیل در تردد مسافران و حملونقل کالا داشته باشد.
ali_x76
۱۷ فروردین ۱۴۰۴نگاه کن توروخدا
خب این شرکتا که از جیب خودشون نمیدن، میان به همین بهونه ۱۰ درصد میذارن رو قیمتا.
اون کسی هم که با اتوبوس میره عموما کسیه که توان مالی خرید خودرو نداره.
ضمن اینکه شرکت اتوبوسرانی داره هم مالیات بر درامد میده هم عوارض ازادراه رو پرداخت میکنه.
اینطوری انگار ۲ بار عوارضی میگیرن.
۱۷ فروردین ۱۴۰۴اقا با ماشین از عوارضی رد میشی یکم قبلش وایسا بعد یه دستمال ماسک چیزی بگیر بزن به پلاک
من از سال ۱۳۹۹ از دوران کرونا یه ماسک داشتم اونموقع ازش استفاده میکردم کرونا نگیرم بعد هی میشستمش و باز استفاده میکردم ازش
هنوزم دارمشو و الان قبل از اینکه از عوارضی رد بشم ماسک رو میچسبونم به پلاک و رد میشم
و بعد از عوارضی هم ماسک روی پلاک رو برمیدارم و میزارم تو داشبورد
خلاصه که میصرفد دادا
گرچه پراید ماشین سفر نیست
Yaghoob
۱۷ فروردین ۱۴۰۴خیلی دوست دارم ببینم این رو چطوری به حمایت از فقرا و برقراری عدالت اجتماعی ربط میدن
همایون
۱۸ فروردین ۱۴۰۴آخرش خیلی جالبه که هدف از گرفتن عوارض رو تامین منابع برای بهبود زیرساختهای حمل و نقل عنوان کردن در حالی که تو این مملکت اگه بزرگترین منابع مالی جهان هم در اختیارشون قرار بدی هیچ قدمی برای سازندگی و مردم برداشته نمیشه و تمام پولها توسط مسئولین لوتی خور میشه میره پی کارش
محمد اصلی بیگی
۱۸ فروردین ۱۴۰۴بازم دست درازی کردید در جیب مردم ضعیف.
ولی یادتون باشه موجی راه میافته که خودتون غرق میشید داخلش.
آخه بی وجدانها ، مردم ضعیفبا اتوبوس سفر میکنن
رهگذر
۱۸ فروردین ۱۴۰۴این همه عوارض مختلف گرفته میشه ولی به طور مثال سالهای ساله جاده کاشان بعد از قم فاجعه بار خرابه راننده ها مجبورن با سرعت باللا و مانور بین چاله چوله ها رد بشن از هر دو سمت.
محمد ب
۱۸ فروردین ۱۴۰۴پولها از جیب ملت درمیاد و جمع میشه بعد یه عده میخورنش تمام هیچی هم درست نمیشه
قدرت طهماسبی
۱۸ فروردین ۱۴۰۴ما این همه مالیات میدیم ، این همه منابع داریم ، ملت گوش به فرمان بعد هیچی درست نمی شود چرا
فکت
۱۸ فروردین ۱۴۰۴قشنگ معلومه تحریم ها اثر نکرده ها 😂