نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعهسازان کشور، با تکیه بر آمار اقتصادی و بدهیهای خودروسازان، نسبت به ورشکستگی قطعه سازان و نابودی صنعت قطعه هشدار داد. مهدی طاللب زاده، میزان بدهی خودروسازان به قطعهسازان را ۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از تعطیلی و تعلیق حدود ۴۰۰ شرکت قطعهسازی خبر داد.
مهدی مطلبزاده در گفتوگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار خودرو در کف پارکینگ خودروسازان به سبب عدم وجود کافی قطعات یدکی، ناقص باقی مانده است؛ اظهار کرد:
چنانچه این خودروها تکمیل شده و به بازار عرضه شوند و همزمان رونق در تولید ایجاد شود (با فاصلهگیری از زیاندهی؛ چرا که افزایش تولید با زیان محقق نخواهد شد)، بهتبع بازار خودرو در کنار صنعت خودرو آرام خواهد شد.
صنعت قطعه عملا رو به نابودی است و نفسهایش به شماره افتاده است. قطعهسازان در شرایط بسیار نامناسبی به سر میبرند و سرمایه در گردش آنها نزد خودروسازان بلوکه شده است.
آخرین میزان مطالبات قطعهسازان را ۷۰ هزار میلیارد تومان است. از این ۷۰ هزار میلیارد تومان، ۲۵ هزار میلیارد تومان در قالب چکهای خرید دین، قراردادهای سهجانبه با بانکها و…، تا اطلاع ثانوی تعیین تکلیف شده است. البته در این شرایط هم تا زمانیکه این چکها وصول نشوند یا اقساط وامهای سه جانبه توسط خودروسازان پرداخت نشود، عملا باز هم قطعهسازان به پول خود دسترسی نخواهند داشت. بخش دیگری از این مطالبات معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان، مطالبات بالای ۱۲۰ روزه است.
خودروسازان به سبب زیانهای انباشته و… توان پرداخت بدهی خود به قطعهسازان را ندارد و بدین ترتیب صنعت قطعه هم رو به ورشکستگی است. قطع به یقین با ادامه این روند، شاهد از بین رفتن شغلهای بسیار و بیکاری تعداد کثیری از افراد خواهیم بود. در حال حاضر حدود ۴۰۰ قطعهساز تعطیل شدهاند یا به حالت تعلیق درآمدهاند و در حقیقت فعالیت سابق خود را ندارند. این قطعهسازان چون نتوانستند مطالبات خود از خودروسازان را دریافت کنند، سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز برای فعالیت ندارند و دیگر در اصطلاح “از جیب هم نمیتوانند خرج کنند”؛ لذا فعالیت آنها متوقف شده است.
با اصلاح قیمتها، صنعت خودرو و صنعت قطعه پویاتر خواهد شد و تمرکز خود را بر روی افزایش تیراژ و ارتقا کیفیت خواهد گذاشت. با افزایش تیراژ تولید و بهتبع افزایش عرضه به بازار، در حقیقت سود دلالان به تدریج کاهش و چهبسا حذف خواهد شد اما مردم منتفع خواهند شد؛ چراکه مصرفکننده واقعی به خودرو با قیمت واقعی دسترسی پیدا میکند.
Amard
۲۴ آبان ۱۴۰۰قطعه سازا که همه سهام دار ایرانخودرو سایپا هستن یا دولتی شبه دولتی یا وصل به یکی از ارکان اینا هم همش اشک تمساح قطعه ایرانی تو چین تولید میکردن بعد میاوردن مارک ایرانی میزدن یا همون قطعه رو چندین برابر قیمت برای خودرو حساب میکنن تازه قطعه که سی سال فقط با افت کیفیت تولید شده با کارگری که یک سوم حقوق دلاری میگیره انوقت تازه ضرر هم میدن تو این بازار انحصاری دیگه چه میخاد عرضه تولید یه خودرو با کیفیت ندارید
مزدا
۲۴ آبان ۱۴۰۰خیلی جالبه بیشتر سهام خودرو ساز ها در اختیار قطعه سازان هست بعد قطعه ساز هم همون وزیر و وکیل و سیاست مداران رده بالاست بعد همونا هم قیمت تعیین میکنند بعد همونا گله میکنه و میگن ورشکست شدیم.
به درک
به جهنم
محمد
۲۴ آبان ۱۴۰۰چرا فکر میکنید مردم باید باهاتون هم دردی کنند خب ورشکست بشید مگه کم خوردین و چاپیدین به بهانه اشتغال یک عده هشتاد و خورده ای میلیون آدم رو عذاب دادید و طلبکار هم هستید
datsun
۲۴ آبان ۱۴۰۰آه و ناله میکنن که قیمت بالا ببرن
باور کنید با ورشکستی یا آزاد شدن خودرو چندین نفر بیکار بشن بهتر از اینه چندین سرپرست خانواده تو جاده با ماشینهای ساخت اینها فوت بشه.
محمد
۲۴ آبان ۱۴۰۰با سپاس از زحمات شما آقای اشتری دبیر جدید پدال
جذابیت این سایت به این بود فقط از مجلات معتبر جهانی اخبار روز خودرو را ترجمه میکرد و در اختیار ما قرار میداد.
این نوع خبر ها در سایت های دیگر زیاده وفقط اعصاب مارو خرد میکنه
خوشنام
۲۴ آبان ۱۴۰۰اصلا هم اینجوری نیست
اتفاقا بهتر شده که در کنار اخبار خودروهای خارجی، اخبار داخلی رو هم داریم و متوجه فاصله ها و مشکلات میشیم
MERCEDES BENZ SL 73 AMG (R129)
۲۴ آبان ۱۴۰۰نه اتفاقا
دیگه خوردن و خوابیدن و رویا دیدن بسه
تا کی قراره سر خودمونو کلاه بزاریم ؟! ؛ خودمونو سرگرم چیزای متفرقه بکنیم تا مسئله و بحران اصلی یادمون بره ؟!
این همه سال اخبار کار اند درایور و موتورترند و … خوندیم هیچ اتفاقی نیفتاد …
شاید این اخبار باعث بشه بالاخره به یه جامون بخوره …
DBS
۲۴ آبان ۱۴۰۰ایکاش کلا از روی زمین پاک بشن وجود نجسشون نباشه
هرچند این اخبار خبر از گرون شده میده یعنی ری*د*م تو این دولت
.
۲۴ آبان ۱۴۰۰به امید نابودی کامل عوامل بدبختی و سرکیسه کردن مردم
امیررضا
۲۴ آبان ۱۴۰۰انشاالله همشون ورشکست و با خاک یکسان بشن تا از نبود وجود کثیفشون راحت باشیم.
میثم
۲۴ آبان ۱۴۰۰به جهنم که دارن ورشکست میشن
همشون پشت پرده سرشون تو یه آخوره
فقط مردمو سرکیسه میکنن
امیر
۲۴ آبان ۱۴۰۰کاشکی زودتر ورشکست شین همتون که کل خیابون ها و جاده هارو سیاهی و کثافت
برداشته بسه دیگه هر چقدر سر مردم رو با این شیشه برقی و پلاس و جی و آر و سقف
شیشه ای شیره مالیدید. بسه هر چقدر که ذهن مردم رو با این سلطان elx و تارا و
شاهین خراب کردید. بسه هر چقدر مردم رو کشوندید به پای نمایندگی مزخرفتون و
تعمیرگاه بسه. جلوی واردات ماشین رو گرفتید که مردم نتونن ماشین خوب سوار
شن. شورولت و دوج و بیوک مردم رو گرفتید اسقاط کردید بعد بهشون به جای یه
چیز بهتر لگن هایی مثل پراید و Rd دادید !!!! 😠
خب خوبه حسابی فریاد کشیدم 😂
امیر
۲۴ آبان ۱۴۰۰کم از این مملکت شما قالپاق سازان دزدی نکردید.
فقط اگر کسی رو می شناسید که من رو سریع از مرز زمینی رد کنه چون الان بهم حمله
تروریستی می شه 😂
Irani
۲۴ آبان ۱۴۰۰خدا رو شکر
الهی زودتر ورشکسته بشن
مثل بازار موبایل، بازار خودرو هم فقط خودروهای وارداتی باشه.
اونوقته که همونجور که جی ال ایکس فهمید در حد مردم ایران نیست، ایران خودرو و سایپا و امثالهم هم گوشی دستشون میاد
Clean Energy
۲۴ آبان ۱۴۰۰دقیقا دیگه
یکی اینو به من توضین بده لطفا چرا باید از هر چیزی وطنیشو بسازیم؟ خب وقتی میدونی نمیتونی چرا الکی هم اسم ایرانو خطر میکنی هن اونایی که میخرن رو بدبخت؟
آخه آدمای ع… دیگه چی از جون ایرات و ایرانی میخواید؟ برید گو.. گم کنید بی..
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۴ آبان ۱۴۰۰کاش ورشکست شن تشکیلاتشون رو بفروشن به یه شرکت درست و حسابی خارحی بلکه فرجی شد ما هم این مشکلمون حل شد ( مطمئننا این اتفاق نمیفته )
زیزیگولو
۲۴ آبان ۱۴۰۰همون بهتر که این رانت خواران و بنجل سازان ورشکست و تعطیل بشن تا مردم از دستشون راحت بشن
Karl Benz
۲۴ آبان ۱۴۰۰صبح آزادی نزدیکست …..
Karl Benz
۲۴ آبان ۱۴۰۰شاید 🙂
SS
۲۴ آبان ۱۴۰۰جالبه که با افزایش قیمت و مثلا کوییک 200 میلیونی انتظار رونق بازار رو دارن
ظاهرا این به اصطلاح مدیران نجومی بگیر از جیب قشر متوسط اطلاعی ندارن
یکی نیست بهشون بگه همین رونق کاذبی که دارید و قرعه کشی پر میکنید هم به لطف دلالها هست
——
پ ن این بازی قطعه ساز و خودروساز هم یه جنگ زرگری و بهونه همیشگی بوده و هست. یه جور اهرم فشار برای خودروساز ها…
یادمه وقتی ایران خودرو آشغال های خودش رو 10-15 هزار دلار هم میفروخت همیشه به قطعه ساز ها بدهی های کلان داشت
Khosrow
۲۴ آبان ۱۴۰۰موتور 125 / بسازید بریزید تو بازار / فرهنگ این جماعت بیشتر از موتور ببینن تاب برمیداره / اینهمه اه و نفرین کردین – خودتون برای جامعه نه – برای خودتون چیکار کردین که چشم دوختین به بقیه شاید یه لامبورگینی 400 هزار دلاری که میشه 12 میلیارد که ندارین بگیرین براتون ازادسازی کنن / چقدر مخ های پوسیده ریخته تو این کشور / درک درست از شرایط صفر ..
فرزاد
۲۴ آبان ۱۴۰۰دو غول خودروسازی که خودشون حداقل بیست ساله که ورشکسته شدند و حتی توان و علم مونتاژ درست قطعات وارد شده از چین رو ندارند چطور میتونن به صنعت قطعه سازی داخلی کمک کنند، این دو غول امروز فقط نمایندگی فروش محصولات تستی چین و اسقاطی فرانسه هستند پس بهشون تهمت خودروساز بودن رو نزنیم
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۵ آبان ۱۴۰۰آقای مطلب زاده بیا پایین.
اشک تمساح هارو برای کی میریزن ؟ مردمی که چندین ساله آشغال های چینی و ماشین های تاریخ مصرف گذشته رو با قیمت های چند برابر به خوردشون میدن؟ مردمی که بویژه تو این چند سال اخیر با انواع اقسام روش ها دوز کلک ها سرشون کلاه میزارن؟ ابازار هم که بواسطه رانت ها و روابط به صورت انحصاری در اختیارشونه دیگه چی میخوایید؟!
ایران
۲۵ آبان ۱۴۰۰احتمالا بازم با دوز و کلک سرپا میمونید ولی ورشکست بشید شاید یه دری برای مردم ایران باز شد شاید ماشین های خارجی رو دیدید و حداقل یاد گرفتید دوتا قطعه با کیفیت رو ماشیناتون بزارید و چندتا آپشن بهشون اضافه کنید و موتور های ضعیفشون رو قویتر کنید ولی خودم میدونم احتمال این اتفاق ۱ درصد یا کمتره