ایستگاه خبر

شورای رقابت مدعی قیمت‌گذاری مجدد خودروها شد

قیمت‌گذاری خودرو در کشور ما به کلاف سردرگمی تبدیل شده و از شورای رقابت گرفته تا بورس کالا و حاشیه بازار و… هریک قیمت‌های مختلفی را برای خودرو تجسم و کشف می‌کنند. حالا شورای رقابت می‌گوید مصوبه سال ۱۴۰۰ شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منقضی شده و بنابراین مدعی ورود مجدد به قیمت‌گذاری خودرو است.

به گزارش تسنیم، شورای رقابت با استناد به بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دستورالعمل تشکیل “کارگروه تخصصی خودرو” را با هدف بازنگری دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو و پایش و ارزیابی عملکرد بازار خودرو، تصویب کرد. با توجه به منقضی شدن مدت‌زمان شصت و سومین مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰، در خصوص تنظیم بازار خودرو، دستورالعمل تشکیل “کارگروه تخصصی خودرو” توسط شورای رقابت به تصویب رسید. در مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی اعلام شده بود «مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلاً بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.»

بر این اساس دستورالعمل بازار خودرو که شامل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی آن است، توسط “کارگروه تخصصی خودرو” تدوین می‌شود، همچنین پایش و ارزیابی ساختار و عملکرد بازار خودرو با تأکید بر موضوع رقابت یکی از وظایف مهم این کارگروه است، البته بر اساس ماده ۳ این دستورالعمل، تصمیمات کارگروه باید به تصویب شورای رقابت برسد. بر اساس درخواست کارگروه فوق‌الذکر، لازم است عرضه‌کنندگان خودرو گزارش عملکرد ۶ ماهه و یا دوره‌های زمانی مورد درخواست را در جلسات کارگروه ارائه دهند.

اعضای ۵ نفره کارگروه را دو نفر از اعضای شورای رقابت، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، رئیس جامعه حسابداران رسمی ایران و یک صاحب‌نظر در حوزه خودرو تشکیل می‌دهند. رئیس کارگروه نیز از میان دو عضو شورا تعیین می‌شود، همچنین نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربطی مانند وزارت صمت، انجمن واردکنندگان خودرو، انجمن خودروسازان، شرکت‌های خودروساز و… به‌صورت موردی و بر اساس موضوع جلسات به “کارگروه تخصصی خودرو” دعوت خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1414 ديدگاه)

    شورای رفاقت دقیقا همون جور که تو این ده سال گذشته بشدت کمک کرده امسالم کمک میکنه

    البته کمک به مردم نه کمک به فرغون سازان

    بی ارزشی پول ملی را با چی میشه جبران کرد ؟ حذف ارز ۴۵۰۰ و تبدیل ۲۸۵۰۰ جبران شدنی نیست !!!
    ارز بازار آزاد هم روی ۴۰ _ ۴۱ تومن در نوسانه

    #تحریم خودروسازان

    موافقم 48
    مخالفم 1
  2. نوید

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (34 ديدگاه)

    قانون مصوبه سال ۴۰۰ رو الان میخوان اجرایی کنن؟
    به نظرتون دو ماه قبل عید و عیدی کارمندان و پژو پارس یک میلیاردی از رگ گردن نزدیکتر نیست؟😂😂😂

    موافقم 24
    مخالفم 1
  3. روح االه

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (134 ديدگاه)

    شورای رقابت شده باریچه دست خودروسازا

    موافقم 14
    مخالفم 1
  4. بهنام

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (884 ديدگاه)

    در یک دهه ی گذشته قیمت ارزهای خارجی پیوسته در حال افزایش بوده و تا امروز رکورد قیمتی یکی پس از دیگری شکسته می‌شود. در این مدت فقط یک مقطع قیمت ارز افت کرده بود که اونهم موقعی بود که همه امید به احیای برجام و بهبود روابط با دنیا را داشته اند . بعد از اون و با ناامیدی از احیای برجام و روابط خارجی همواره قیمت ارز افزایش داشته و هیچ نشانه ی مثبتی از بهبود آن پیدا نیست. وقتی دولتی از فیمت گذاری خودرو عاجز هست و رجزخوانی های توخالی سیاسی و اقتصادی اش فقط امید و آینده ی شهروندان خودش رو نشانه میره ، با رشد اقتصادی منفی، چاپ افسارگسیخته ی پول،نارضایتی عمومی و اینهمه دستگاههای عریض و طویل که خودشون رو سهیم در قیمت خودرو میدونن ، آیا امیدی به بهبود هست ؟

    موافقم 17
    مخالفم 1
  5. نوید A.J

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3768 ديدگاه)

    آزموده را آزمودن خطاست. اگر این راه حل میخواست جواب بده، کنار گذاشته نمیشد. یعنی چارتا آدم عاقل نمیزارن بیاد سر کار؟

    موافقم 17
    مخالفم 2
  6. هيراد

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (41 ديدگاه)

    دولت شده دلال
    از صبح که وامیشه وزارتخونه ها همشون دنبال کاسبی هستن
    شما تصور کن تعطیلی مثلاً بخش معدن وزارت خونه چقدر به نفع مردم میشه
    یا تعطیلی گمرک چقدر قیمت ها رو میاره پایین
    یا تعطیلی سازمان انرزی اتمی

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. مجتبی

      ۲۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      آره میگن سی چهل سال پیش تویکی ازشهرای آمریکا دکترها اعتصاب کردن بعدا که آمارا دراومده دیدن اتفاقا توهمون ماه اعتصاب دکترا ۱۲درصد مرگ ومیر کمتر بوده حالا حکایت دولت ماست. آقایون اگه لطف کنن دسته جمعی استعفا بدن وبرن صفاسیتی وضع ملت وقیمتها وخدمات بهتر خواهد شد.

      موافقم 7
      مخالفم 1
  7. RENAULT5

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    مگه چنین شورایی هم‌ وجود داره🥸

    موافقم 8
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا