رئیس سازمان ملی استاندارد از اجبار خودروسازان به استفاده از ورق فولادی استاندارد با ضخامت ۰.۷ میل خبر داد.
مهدی اسلام پناه در یک گفتوگوی تلویزیونی در مورد استاندارد بدنه خودرو، اظهار کرد: استانداردهای تولید ورقهای فولادی اجباری است؛ استحکام بدنه خودرو اصولاً وابسته به فاکتورهای متعددی از جمله جنس، ضخامت و طراحی بدنه است.
وی اضافه کرد: در کنار همه موارد گفته شده، نحوه چیدمان قطعات کنار هم تضمین کننده استحکام بدنه خودرو خواهد بود؛ یعنی تجهیزات جوشکاری، فرم دهی، قالب دهی و پرس فاکتورهای مؤثر در تضمین استحکام بدنه خودرو هستند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ضخامت ورق خودرو در بخشهای مختلف خودرو متفاوت و وابسته به محل کاربرد آن است؛ آنچه به طور معمول اهمیت دارد استفاده از ورقهای استاندارد اجباری شده داخلی است تا بتواند ایمنی لازم را برای بالا بردن عملکرد داشته باشد. سازمان ملی استاندارد به طور دورهای این استانداردها را کنترل میکند و در مواردی که احتمالاً ورقهای فولادی غیراستاندارد استفاده شود، اعمال قانون خواهیم کرد.
اسلام پناه با بیان اینکه استحکام بدنه از مؤلفههای فنی متعددی برخوردار است، گفت: در آزمونها این استحکام خود را نمایان میکند که از میزان ضربه، مقاومت بدنه مشخص میشود. ضخامت استاندارد ورق خودرو ۰.۷ میل است و مبتنی بر این عدد باید سفارشان ثبت شود.
اظهارات فولادسازان در مورد کیفیت ورقها؛ مشکل کار اینجاست!
سال گذشته مسئول استاندارد و کیفیت انجمن تولیدکنندگان فولاد در مصاحبهای اظهار داشت: «اگر بخواهیم فولاد به روز دنیا را برای خودروسازان تولید کنیم، ضعف داریم، ضمن اینکه از میزان تولید فولادساز خواهد کاست، بهطوری که از تولید ۷ میلیون تنی فولاد مبارکه، درصد قابل ملاحظهای از تولید کم میشود، البته ورقی که اکنون استفاده میشود غیر استاندارد نیست.»
باقری میافزاید: «به دنبال افزایش استحکام بدنه خودرو هستیم که راه آن تنها از طریق افزایش ضخامت بدنه خودرو میسر نمیشود بلکه نوع و جنس فولاد مصرفی نیز مؤثر است. بر اساس یکی از طرحهای تعریف شده ۱۰ ساله در سایپا، یکی از اهداف این بود که تا سال ۱۴۰۰، به تدریج نوع فولاد مصرفی تغییر پیدا کند و به جای فولاد فوق کششی از فولاد پراستحکام کم آلیاژ که اکنون در خودروهای به روز جهان استفاده میشود، استفاده کنند.»
وی تأکید میکند: «در سال ۱۹۹۴ میلادی کنسرسیومی (مجموعه) از ۳۵ کشور جهان با هدف استفاده از ورقهای فولادی در بدنه خودرو تشکیل شد که این کار کاهش وزن بدنه خودرو و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندهها را به دنبال داشت. آنچه در مورد فولاد مورد استفاده در صنعت خودرو مطرح میشود، بحث مربوط به ضخامت بدنه خودروست؛ در گذشته ضخامت بدنه در پیکان ۰.۸۸ میلیمتر بود، اما اکنون در خودروهای جدیدتر مثل پژو، سمند و محصولات سایپا مانند پراید و تیبا به ۰.۷ کاهش پیدا کرده است.»
خودروسازان در مورد کیفیت ورق خودروهای تولیدی چه میگویند؟
مدتی است که فضای مجازی پر از محتواهای مختلف با موضوع کیفیت بدنه خودروهای ایرانی به ویژه تولیدات ایران خودرو شده است؛ در این ویدئوها افراد اقدام به فشار در نواحی مختلف خودروها نموده و فرورفتگی بدنه را به تصویر میکشند. ایران خودرو در واکنش به این فیلمها بارها اقدام به انتشار جوابیه کردهاست.
ایران خودرو قاطعانه هرگونه کمفروشی را رد کرده و اعلام میکند که ورقهای رویین بدنه هیچ نقشی در ایمنی خودرو نداشته و خودروهای تولیدی در شرایط استاندارد هستند. البته که این شرکت تفاوت بدنه خودروهای جدید را با تولیدات ده سال قبل رد نمیکند بلکه این اتفاق را در راستای پاس کردن استانداردهای تصادف به ویژه موارد حفاظتی از عابر پیاده میداند.
به جز ضخامت ورقها، وزن خودروها هم کاهش پیدا کرده؟
نکته بسیار جالب و قابل تأمل دیگر به وزن خودروها بر میگردد؛ به ادعای فروشندگان بدنههای خام و استوک، وزن این قطعات نسبت به گذشته کاهش داشته است. این ادعا نه تنها از سوی شرکت همچنان بی پاسخ مانده بلکه در اقدامی جدید محصولات ایران خودرو در حال چاق شدن هستند! به طور مثال دنا پلاس اتوماتیک که در گذشته طبق اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ۱۳۷۹ کیلوگرم وزن داشته در جدیدترین به روزرسانی وبسایت این شرکت به وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم رسیده است!
نظر شما در خصوص کیفیت بدنه خودروهای ایرانی چیست؟ تجربیات و مستندات خود را از مقایسه تولیدات قدیمی و جدید و همچنین تصادف با این خودروها با پدال به اشتراک بگذارید.
sinasvj
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سوالی بس خنده دار
A.az
۱۵ شهریور ۱۴۰۲چه نظر و ادعایی میتونیم داشته باشیم وقتی برای خرید همین حلبی ها سر و دست میشکنیم و تو هزار تا پیش فروش و قرعه کشی خودمونو میکشیم
ما این شرایط رو قبول کردیم اونا هم دارن استفادشونو میکنن
Alireza
۱۵ شهریور ۱۴۰۲یعنی واقعا قادر به درک این مسئله نیستی مجبوریم واقعا🤔
A.az
۱۶ شهریور ۱۴۰۲😐
شاهین
۱۷ شهریور ۱۴۰۲امثال شما همچین میگن مجبوریم انگار بجای نون و برنج سالی یک عدد ماشین میخورن تا زنده بمونن!!!
چیو مجبورید دقیقا؟ اون گاری صفر کیلومتر کارخونه ای چی داره که یه ماشین کارکرده نداره؟ میخوای بگی بی خرجه؟ بیا بهت نشون بدم چند مورد که مشکل برقی و کلاچ و گیربکس و موتور و … دارن و نمایندگی هم رفع مشکل رو دایورت میکنه به مرور زمان
sinasvj
۱۵ شهریور ۱۴۰۲بله متاسفانه تا مردم آگاهی ندارن و جوونامون ELX رو با Golf GTI مقایسه میکنن نباید از سازنده این آشغالا چیزی بیشتر از اینو انتظار بریم که 206 رو با لندکروز مقایسه کنن
Aman
۲۰ فروردین ۱۴۰۳Elx آشغال قدیمی بیش نیست با اون اتاق بی معنیش .
پیکان =elx
X
۱۵ شهریور ۱۴۰۲بنده دلیل چاق شدن دنا پلاس رو استاندارد های یورو پنج که باعث تنبل شدن ماشین و اضافه وزن شده میدونم
بعد بنزین یک قاشق سماق توی باک بریزید سنگین تر نشه
نظر دوستان و مهندسین هم برای بنده جالب میتونه باشه
مانی
۱۶ شهریور ۱۴۰۲نکته اول : مسئله ایمنی یک خودرو به ضخامت ورق بدنه آن ربط مستقیمی ندارد بلکه امروزه بدنه خودروهای مدرن طوری طراحی می شود که انرژی جنبشی حاصل از تصادف را همان لحظات نخست برخورد در خود جذب و هضم کند،یعنی باید ضخامت بدنه خودرو و مقاومت شاسی آن به اندازه ای باشد که انرژی جنبشی حاصل از تصادف را در همان ثانیه های اول در خود جذب و هضم کند.به همین خاطر،باید بدنه خودرو طوری طراحی شود که انرژی جنبشی را قبل از رسیدن به اتاقک سرنشینان و ستون A در خود جذب کند.قبل از دهه هشتاد میلادی اینطور تصور می شد که با بالا بردن ضخامت بدنه یک خودرو می توان ایمنی آن را بالا برد ولی بعدها مشخص شد که بدنه های ضخیم برخی از خودروها،به ویژه خودروهای بزرگ و سنگین آمریکایی،انرژی حاصل از تصادف را مستقیما به سرنشینان منتقل نموده و ضربات مرگباری را در هنگام تصادف متوجه آنها می کنند.به همین خاطر،شرکت های پیشرو ژاپنی و آلمانی مثل تویوتا و هوندا و مرسدس بنز و ب ام و و آئودی و غیره نقاط شکست و ضربه گیر را در بدنه خودروها تعریف نمودند و از طراحی گوه ای و آئرودینامیک برای فرم دهی به خودروهای خود استفاده نمودند و البته طراحی های تیز و مکعبی و مستقیم سابق را کنار گذاشتند.در ضمن،تجهیزات دیگر مثل کمربندهای ایمنی پیش کشنده،کیسه های هوا،ترمز ضد قفل و سامانه های تکمیلی دیگری برای ارتقاء ایمنی یک خودرو معرفی شد که همه آنها در ارتقای ایمنی یک خودرو موثر بودند.بالاتر از همه،دولت ها در اغلب کشورهای دنیا استانداردهای جدید و سخت گیرانه ای برای ایمنی خودروهای جدید تعریف نموده و دهها موسسه ایمنی از جمله یوروانکاپ،IIHS،NHTSA و موسسات ایمنی ریز و درشت دیگری دراسترالیا، ژاپن،چین،کره جنوبی،هند،آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی و شرق آسیا برای تست ایمنی خودروهای جدید تأسیس شدند.
نکته دوم : متأسفانه در برخورد با مسئله ایمنی خودروهای داخلی به جای کار کارشناسی معتبر و ارائه داده های علمی و فنی آزمون پذیر، شاهد ترویج ایده های بسیار عقب مانده و عوامانه و احمقانه و ضد علمی مثل نمایش فشار انگشتان دست به بدنه های خودروهای داخلی در فضای مجازی و حتی رسانه ای به جای تست آن خودروها در موسسات ایمنی معتبر دنیا مثل یوروانکاپ و غیره هستیم.البته طبیعی هم هست،چون به نظر می رسد که نیت واقعی کسانی که این مسائل را مطرح می کنند واقعا و یا شاید هم اصلا حمایت و دفاع از حقوق مصرف کنندگان خودرو در ایران نیست بلکه هدف این جماعت صرفا تخریب و عقده گشایی و تحریک عوام بر علیه خودروسازان داخلی هست حالا با هر ابزار و وسیله احمقانه و ضد علمی که انجام بشود برایشان مهم نیست.چون اگر این جماعت واقعا دغدغه خودروی ایمن و مدرن برای مصرف کنندگان داخلی داشتند این همه سد و مانع بر علیه سرمایه گذاری برندهای معتبر و نیز ،ورود خودروهای مدرن و ایمن ایجاد نمی کردند.بازیچه دست این جماعت نشویم.
Hamid3x
۱۷ شهریور ۱۴۰۲تو خود این خبر گفته نوع الیاژ فولادی تولید داخل ضعف داره، ما هنوز تو ساخت فولاد برای استفاده در خیلی از صنایع مخصوصا راه اهن مشکل داریم بعد شما داری میگی که نه ربطی به فولاد استفاده شده نداره؟
حالا اینکه با فشار دادن دارند نشون میدن
یعنی مردم، خودروساز، اداره استاندارد این ورق فولادی ضعیف و غیر استاندارده
باشه ورقه رویی برای عابر پیاده باید منعطف بشه ولی دیگه چرا ستون ها و شاسی اصلی ضعیفه؟
خیلی از شرکت ها سالهاست دارند از فولاد تقویت شده استفاده میکنند ولی تو خودروهای داخلی تا اونجا که اطلاع دارم بجز تارا و شاهین اونم بصورت محدود تو باقی خودروهای دیگه استفاده نمیشه
مانی
۱۷ شهریور ۱۴۰۲دوست عزیز،اگر در کامنت من کمی دقت می کردید،می دیدید که من در آنجا گفتم که ضخامت بدنه یک خودرو تنها پارامتر در سنجش ایمنی آن خودرو نیست بلکه اساسا مقاومت و جنس و سختی و آلیاژ به کار رفته در شاسی یک خودرو و همانطور که شما فرمودید،مقاومت ستون های A و B و C و کلا اتاقک سرنشینان یک خودرو باید در حدی باشد که انرژی جنبشی حاصل از تصادف را در همان ثانیه های اول در خود جذب و هضم کند و این امر تنها در سایه تست های تصادف معتبر و شبیه سازی های کامپیوتری و تعریف نقاط شکست در بدنه یک خودرو صورت می گیرد و نه صرفا با بالا بردن ضخامت بدنه یک خودرو… و صد البته در هیچ جای دنیا ایمنی یک خودرو را با اعمال فشار انگشتان دست اندازه گیری نمی کنند و احتمالا این روش ضد علمی و احمقانه تنها برای بازی های رسانه ای و تحریک احساسات عوامانه بر علیه خودروسازان برای رسیدن به مقاصدی خاص هست.
اما نکته دوم که باید مد نظر قرار گیرد این است که استانداردهای ایمنی در دنیای امروز بسیار پیشرفت کرده است و قابل مقایسه با دهه های 70 و 80 یا 90 میلادی نیست و صد البته بسیاری از خودروهایی که امروزه در خط تولید خودروسازان داخلی ما قرار دارند مربوط به دهه 80 یا 90 میلادی است و یا پلت فرم آنها مربوط به خودروهای این دوران است.مثلا پراید که امروزه پلت فرم آن در بسیاری از محصولات سایپا استفاده می شود،در سال 1986 میلادی (1364 هجری شمسی) معرفی شد و در همان زمان هم از طرف موسسه ایمنی ADAC آلمان خودرویی «ناامن» اعلام شد.آیا به نظر شما خودرویی که استانداردهای ایمنی سال 1986 را نتوانسته است پاس کند از عهده استانداردهای ایمنی سال 2023 میلادی بر می آید؟آیا مشتقات این خودرو مثل تیبا،ساینا،کویئک و غیره می توانند استانداردهای امروزی را پاس کنند؟پس می بینیم مقایسه ایمنی خودروهای قدیمی با خودروهای روز و ایمن دنیا از اساس مردود است.چون اساسا این خودروها قابل مقایسه نیستند.پژو 405 در سال 1988 میلادی (1366 هجری شمسی) به بازار آمد و نسبت به استانداردهای آن روز خودرویی مقبول بود ولی آیا این خودرو با استانداردهای ایمنی امروز قابل مقایسه هست؟آیا ایمنی پژو پارس که نسخه فیس لیفت همین پژو 405 است را می توان با یک تویوتا کرولا مدل 2023 مقایسه کرد؟این امر درباره سمند و دنا هم که بر اساس پلت فرم همین پژو 405 توسعه یافته اند نیز صادق است.پس چنین مقایسه هایی اساسا بی ربط و انحرافی است چون هیچ پشتوانه علمی و فنی پشت آن نیست.
نکته جالب دیگر و یا شاید نکته بسیار مشکوک دیگر در این ماجرا و یا سریال کشدار «ایمنی پایین خودروهای داخلی» این است که چرا الان یک عده آدم عامی و جوگیر از خواب چند ده ساله بیدار شدند و ادعا می کنند که فرضا پژو پارس و یا خودروهای دیگر داخلی خودروهای امنی نیستند؟ مگر خط تولید پژو پارس خودرو از سال 1379 شمسی در ایران خودرو کلید نخورد؟چطور پس از گذشت 23 سال حالا یک عده آدم مشکوک در فضای مجازی دم از ناامن بودن این خودرو می زنند و با فشار انگشتان دست از کشفیات علمی و فنی خود رونمایی می کنند؟پس این همه مدت این جماعت افشاگر کجا بودند؟مگر این افراد در همین داخل ایران زندگی نمی کردند آیا آنها تازه فهمیدند که ورق سقف پژو پارس از ورقی نازک است؟!مگر همین خط تولید پژو 405 در سال 1369 و خط تولید پراید از همان سال 1372 برقرار نشد واقعا چطور پس از 20 یا 30 سال یک عده در فضای مجازی به یاد ایمنی پایین چنین خودروهایی افتادند؟
اگر اسم این کارها سیاه بازی و تئاتر رسانه ای و فیل هوا کردن نیست پس چیست؟به نظر می رسد که ما به معنای واقعی کلمه مسخره دست یک مشت آدم شیاد شدیم که از احساسات ما بر علیه خود ما استفاده می کنند.
علی
۱۸ شهریور ۱۴۰۲دوست عزیز داری میگی طراحی مدرن و بروز نه طراحی های 50سال پیش در نظر داشته باش خودرو های جدید داخلی هم منظورم تارا یا همون پژو 301 در طراحی شاسی و چهار چوب اتاق سرنشین با نسخه اصلی تفاوت داره پس لطفاً ایمنی سایپا و ایرانخودرو را با تویوتا و هیوندا مقایسه نکنید بگید ایمنی به ضخامت ربطی نداره
amirali
۱۹ شهریور ۱۴۰۲دوستان عزیز بنده به شدت منتقد خودروهای داخلی بوده و هستم فقط مد نظر داشته باشید حتی اگر ضخامت فلز بدنه 2 برابر هم بشود در تصادفات باز هم مچاله خواهد شد بر طبق قانون ضربه که همان فرمول جرم ضربدر سرعت است و با توجه به سطح تماس در زمان تصادف ، انرزی بالایی به دو سطح کوچک وارد می شود که صد در صد این انرژی فلز بدنه را مچاله و دفرمه خواهد کرد . انچه باعث ایمنی سرنشینان می شود دمپ شدن ضربه توسط شاسی و ستون ها است بنحوی که تغییر شکل انها نباید به گونه ای باشد که برهم خوردن شکل فضای اتاق خودرو سبب اسیب دیدن و یا گیر افتادن سرنشینان بشود .
محمد
۹ بهمن ۱۴۰۲با جملات این آقای مانی، جای گناه کار (مافیای خودرو) با بی گناه عوض شده و کم کم و ذره ذره داره توصیف میکنه که گناهکاران بی گناه نما، مورد ظلم و تعرض واقع شده اند، در صورتی که ناجی این مردم هستند.
و آن بی گناهان گناه کار هم با مقاصد شوم دارن این گناه کاران بی گناه نما رو هدف قرار میدن تا نابودش کنن و نتونن به اهداف متعالیشون برسن.
از طرفی هم با سفسطه منطقیش و اینکه خیلی علم داره به مسایل روز اینچنی، همانطور که در پاراگراف اول از بدنه و ایمنی خودروها سخن گفت، داره برچسب احساساتی بودن رو به عموم مردمی میزنه که طبق ادعای خودش گرفتار یه عده شیادی هستند که میخواهند صنعت خودرو رو تخریب کنن، بی خبر از اینکه خودش در دام جهل و ناآگاهی قرار گرفته و خود نمی داند.
صنعت خودرو در ایران کاملا انحصاری و دارای قدرتی فراقانونی است. این یعنی عوام اگر بخواهند از خودروسازان به هر دلیلی در مراجع قانونی طرح شکایت کنند هیچ قانونی برای رسیدن به اهدافشان آنها را حمایت نمی کند. (جنابعالی اگر مورد دارید معرفی نمایید)
خودرو سازان خارجی قبل از عرضه عمومی هر خودرویی، گواهی ایمنی را از موسسات ایمنی دریافت سپس اقدام به عرضه عمومی میکنند. آیا خودروسازان داخلی اینچنین میکنند؟
عوام سالهای سال است که از این خودروهای بی کیفیت خسته و دلزده شده اند و همیشه نقدی تند بر آن داشته اند ولی چون مافیای خودرو (از آن سیاستمدار گرفته تا آن زیردست خودروساز) اجازه انتخاب را از این عوام به وسیله انحصار بازار از راه حذف رقبای خارجی و عرضه کم خودرو گرفته است پس چاره ایی جز تن دادن به این آشغالها ندارند (باید با یه چیزی سفر کنند، نمی شود با حیوان سفر کرد) و یکی از دلایل اینکه جدیدا نقدشان صریحتر شده است خب معلوم است قدرت فضای مجازی، که جنابعالی هم به وسیله آن دارید روی خودرو سازان را سفیدشویی میکنید، حالا به هر دلیلی که خودتون میدانید، ولی خب …؟!
اما توصیه بند به جنابعالی و دیگر خواصی که مثل شما فکر میکنن، همیشه سعی کنید قبل نوشتن، شعور عوام رو بسنجید. الحمدلله عوام شعورشان به قدری است که اهداف پشت حرفهای بی سر و ته را تشخیص دهند.
میثم
۱۵ شهریور ۱۴۰۲اینم یه بهونه دیگه برای گرون کردن.
amir
۱۵ شهریور ۱۴۰۲حالا بعدا تولیدات بعدی با پسوند حلبی پلاس تولید میشن؟؟؟ یا لگن زره پوش ؟ آفتابه ضد گلوله؟؟
عارف
۱۵ شهریور ۱۴۰۲میگم افراد بی اطلاع در جایی نامناسب گماشته میشوند . ماشینهای نظامی سبک هم از ورق ۷ میل استفاده نمی کنند چه رسد به ماشین سواری . منظور این استاد ۷/. میل هست . یعنی همان ضخامت ورق کابینت فلزی داخل آشپزخانه ها ، حالا با آلیاژ متفاوت . خیلی حرف در مورد نوع و ضخامت ورق خودرو و یا نوع جوشکاری و پل زدن زیر ورق وجود دارد که از حوصله ی این جمع خارج است
ali_x76
۱۵ شهریور ۱۴۰۲ورق ۷ میل برای خودرو بسیار ضخیمه، در عین حال ورق ۷ دهم هم بسیار نازکه.
حدس میزنم ورق فعلی خودروهای ایرانی، ضخامتی حدود ۱.۵ تا ۲ میل داشته باشن.
اما در اصل، مشکل ایمنی خودروها ضخامت کم ورق نیست، بلکه آلیاژ ضعیفه که تنش تسلیم پایینی داره…
JoJo
۱۶ شهریور ۱۴۰۲من چند تا سایت رفرنس رو نگاه کردم و اینطور گفته بود :
ضخامت ورق گالوانیزه خودرو های کلاسیک دهه ۴۰ الی ۶۰ (میلادی) ۱ الی ۲ میلی متر بوده .
ضخامت خودرو های مدرن و امروزی هم بین ۰/۶ الی ۰/۸ میلی متر هست.
و موضوعی که مطرح میشه اینجاست که تقریبا بیشتر خودرو های روز دنیا از این شرایط بهره مند هستن ، پس احتمالا این ورق ها یا قطر مورد نظر رو ندارند و یا آلیاژ مناسبی ندارد .
علیرضا
۱۶ شهریور ۱۴۰۲فرض بر اینکه آلیاژ یکی باشه و قطر هم یکسان باز هم خودروهای تولید داخل به خاطر فناوری قدیمی که استاندارد های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ رو شامل میشه شاسی طوری ساخته شده که توی ضربات به جای ذره ذره له شدن از یک نقطه خم بشه و در واقع بشکنه
اشکال کار عدم فناوری به روز ساختار شاسی هست که خودروهای داخلی یک ستاره به زور میگیرن و خودروهای خارجی ۵ ستاره ایمنی دارن
حسین
۱۶ شهریور ۱۴۰۲کلا این موضوع ضخامت ورق که مطرح کردن برای گمراه کردن افکار هست، بله ورق 7 دهم در خودروسازی دنیا استفاده میشه ولی آلیاژ ورق از نوع استحکام بالا هست که اصلا فولاد مبارکه توانایی تولیدش رو نداره. یعنی اگه قرار هست ورق 7دهم استفاده بشه باید ورقش هم وارد بشه که به خاطر قیمت بالا منتفی هست. پس کلا نتیجه میگیریم اگه جون خود و اطرافیانتون رو دوست دارید خودروی ساخت داخل نخرید.
Bagher
۱۶ شهریور ۱۴۰۲همین الان ورق هایی که برا تارا استفاده میکنن رو وارد میکنن ولی بقیه ایرانی هستن
ولی حرفش هست که قراره ورق های تارا رو هم فولاد مبارکه تامین کنه
و در مورد حرف آخرتون مگه مردم درآمدشون با قیمت خودرو های خارجی میخونه
از اونی که به زور پراید 85 میخره انتظار داری ماشین خارجی بخره؟
غالب
۱۵ شهریور ۱۴۰۳با سلام
اصلا بحث ورق و ضخامت نیست این دسته جماعت دارن فقط مونتاژ میکنن تولید نمیکنن چون براشون به صرفه است و سودشون تو این کاره و باور کنید فقط دارن سیاه نمایی میکنن که فلان و بهمان قطعه رو بخاطر علم و الیاژ و علمش نمیتونیم تولید کنیم اگه بخوان میتونن بهترین رو بسازن مخهایی داریم توایران که عجیبن ولی خدا شاهده ازشون بهره برداری نمیکنن چون سود براشون مطرحه ولاغیر
و صحبت تولید نیست اصلا که بخوان رو ضخامت و ورق و الیاژ صحبت کنن و علمشون رو بروز کنن تازه با این تکنولوژی روز دنیا شما موبایل رو بدین دست بچه هم تمام الیاژهای بکار رفته تو هر قطعه ماشین و نوعشون و مقدارشون و نوع تولیدوساخت هر قطعه رو براتون در میاره تولید سودی نداره براشون فقط مونتاژ شاید چند صدتایی همینطوری عشقی درست کنن ولی بیشتر مونتاژ
TRD PRO
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سازنده ناراضی – ناظر ( الکی و دکوری ) ناراضی – محیط زیست ناراضی – پلیس راهور ناراضی – خریدار ناراضی – تغییر غیرممکن .
البته وقتی مسئولی مثل سیرملیم در مملکت باشه ، و صد البته ما مردمی که به اون و امثالهم رای دادیم ، بیشتر ازین هم توقع نمیره .
Absurd Hero
۱۵ شهریور ۱۴۰۲«بلکه این اتفاق را در راستای پاس کردن استانداردهای تصادف به ویژه موارد حفاظتی از عابر پیاده میداند»
سایپا اگه بعداً بدنه پلاستیکی ساخت بدونید قصدش خیر بوده
MC20
۱۵ شهریور ۱۴۰۲یه چیزی در برنامه ثریا ، خودشون از شبکه یک ، گفتند که با چشمام دیدم اما سرم سوت کشید … مجری مکتبی برنامه با تعجب زاید الوصفی لیست شرکت هایی که سنگین ترین معافیت های مالیاتی گرفته بودند و اعلام کرد …
شرکت فولاد مبارکه ، سال 1401 (اگر سال رو اشتباه نکنم ) سود خالص عملیاتی اش بوده 108 هزار میلیارد تومن ، یعنی 108 همت …
مالیاتی که به فولاد مبارکه تعلق گرفته بوده 32500 میلیارد تومن ، یعنی 32.5 همت بوده …
بعد تلاشگران عرصه تولید رفتند و تعامل کردند با دوستان اداره مالیات ، مبلغ 4500 میلیارد تومن ، فقط مالیات پرداخت کردند و مبلغ 28000 میلیارد تومن معافیت مالیاتی گرفتند …
مجریه داشت دیوانه میشد …
از میهمان برنامه پرسید ، چرا باید 28 هزار میلیارد تومن ، به فولاد مبارکه معافیت بدهند ؟
یارو هم گفت حرف ما هم همینه …
باز مجریه طاقت نیاورد و گفت آخه چه طوری میشه از سود عملیاتی 108 هزارمیلیارد تومنی ، فقط 4500 میلیارد تومن مالیات بدی …
میهمان میگفت ما خودمون هم به این لابی ها معترضیم و شروع میکرد رفتن سمت کوچه علی چپ …
حرف میهمان برنامه که تموم میشد ، باز مجریه طاقت نمیاورد و میگفت 28 همت پول یارانه مثلا 60 میلیون نفره …
یارو همین جوری نگاهش میکرد …
شرکت بعدی اسمش یادم نیست ولی فکر کنم
” پ ستاره خ ف ” ، بود که دوستان زحمت کشیده بودند و سود خالص عملیاتی 38500 میلیارد تومنی داشتند …
مالیات تعلق گرفته 18500 میلیارد تومن …
اما مبلغ پرداختی 1800 میلیارد تومن بوده …
دیگه سرم درد گرفت ، چند تا انرژی مثبت برای همشون حواله کردم و تلویزیون رو خاموش کردم …
Scuderia Ferrari
۱۵ شهریور ۱۴۰۲به نظرم خودروسازی در ایران یه طنز تلخه و ادامه این روند ساخت خودروها ، توهین به مردم شریف ایران هست
مستند چهار چرخ وضعیت فاجعه بار خودروسازی ایران رو به خوبی نشان داد و باید از این مستندها بیشتر ساخته بشه تا مردم به خوبی از رانت ها و فسادهایی که وجود داره باخبر بشن
Bagher
۱۶ شهریور ۱۴۰۲دست مدیر کار بلد باشن درست میشن ولی تا یک اتفاقی نیوفته همین آش و همین کاسه اس
امیررضا
۱۵ شهریور ۱۴۰۲من به عنوان شخصی که یه مدت تو آزمایشگاه متالورژی کار کردم و ورقهای خودروساز ها رو بعنوان نمونه میاوردن تا آنالیز کوانتومتری ازشون بگیریم، ضخامت ورقهای بدنه رو زیر ۳ میل هم اندازه کردم و دیدم. ۷ میل دیگه بماند!!!!
datsun
۱۵ شهریور ۱۴۰۲هفت میل خیلی زیاده سه میل هم خیلیه،هفت دهم میل منظوره؟
امیررضا
۱۶ شهریور ۱۴۰۲آره داداش تانک نیست که!!! بر اساس استانداردهای ISO و ASTM که معروفترین و پرکاربردترین ها هستن، ضخامت ورق فولادی یا آلومینیومی قابل استفاده در پنلهای بیرونی اتومبیل مابین 0.6 تا 1.2 میلیمتره. البته غالبا 0.6 تا 0.8 میلیمتر عرف ضخامت امروزیه خودروهاست چون بدنه رو از فولاد کم کربن میسازن تا ضربه رو جذب کنه و شوک ضربه به داخل کابین وارد نشه تا مسافر صدمه نبینه ولی خود بدنه در این مسیر نازک و میشه و در اثر ضربه مچاله. البته خودروهای ایرانی مثل پرشیا خیلی نازکترن و کیفیت فولاد پائینی دارن. بین 0.1 تا 0.3 نهایت… .
abbas
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ی دهم ک میکی میشه ضخامت دو تا ورق کاغذ ک شدنی نیست
تازه بنظرم اینا دیگ تکنولوژی ساخت ورق یک دهم میل رو ک دیگ ندارن چون ساخت ورق با همچین زخامت کمی هم الیاژ قوی میخواد هم فناوری
Bagher
۱۶ شهریور ۱۴۰۲پرشیا مشکل آلیاژشه نه ضخامت
AMANTE
۱۵ شهریور ۱۴۰۲فقط با افزایش ضخامت بدنه ماشین ایمن نمیشه و کلی فاکتور های دیگه هم هست که باید رعایت بشه تا یک ماشین ایمن تولید کرد.
Mehdi
۱۵ شهریور ۱۴۰۲فولاد با کیفیت پیشکش. فعلا که بین فرغون سازای فاسد و بی وجدان مد شده از جزئیات بدنه که بهش استحکام میبخشه میزنن
احسان نجف پور
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سلام! فکر کنم منظورشون 0.7 میلی متر هست نه 7 میلی متر که ضخامت دیواره تانک هم فکر نکنم اینقدر( 7میلی متر)باشه!
datsun
۱۵ شهریور ۱۴۰۲ورق مخازن نفتی هم هفت میل نیست 😂
ab0lf4zl
۱۶ شهریور ۱۴۰۲وقتی رییس سازمان استاندارد هیچ اگاهی ای در مورد کارش نداره. داداش هر ده میلیمتر یک سانته. شما مگه دارید ماشین زره ای درست میکنید ک میگی ورق 7میل؟ داداچ باید بگی هفت دهم میل
۱۶ شهریور ۱۴۰۲نه داداش از حلب سقف خونه بابابزرگم ساخته شده
ab0lf4zl
۱۶ شهریور ۱۴۰۲اشتباه میکنی دیگه.اون حلب احتمالا چندین سال قدمت داره پس قطعا جنسش خیلی بهتر از ورق ماشینه
۱۶ شهریور ۱۴۰۲اره
Alireza
۱۶ شهریور ۱۴۰۲از فردا شاهد فروش دنا ها و پارس های ۷ میل در سایت های اینترنتی با قیمت دوبرابر توسط دلال ها هستیم😔
علی
۱۶ شهریور ۱۴۰۲تا استاندارد و چه طوری تعریف کرده باشند
مازیار
۱۶ شهریور ۱۴۰۲(( از اجبار خودروسازان به استفاده از ورق فولادی استاندارد با ضخامت ۰.۷ میل)) !!
یکم زوده رئیس جون بزار سی چهل سال دیگه تولید کنن بعد
Genius
۱۶ شهریور ۱۴۰۲نه تنها سایپا برنامه داشته تا سال ۱۴۰۰ ورقهای بدنش رو به نسل جدید برسونه بلکه یه خدانیامرزی هم انتظار داشت تا اون سال ایران ابرقدرت منطقه بشه ولی سال ۱۴۰۰ سال صف گوشت و مرغ و تخم مرغ شد!!!
مجتبی .
۱۶ شهریور ۱۴۰۲همون ۷دهم میلیمتر رو هم فکرکنم با ضخامت رنگ حساب میکنن.
Enzo Ferrari 2008
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ضخامتش اندازه ورقه a4
شاپور
۱۶ شهریور ۱۴۰۲وقتی موقع ثبت نام همین لگن ها ۲۰۰۰ تا ماشین عرضه میشد و ۲میلیون آدم صف میکشیدن ، شرکت باید بسی نادان باشه تا برای کیفیت هزینه کنه.
شاهین
۱۷ شهریور ۱۴۰۲همین بحث ضخامت فولاد استفاده شده توی گاری سازی هم مد میشه و به عنوان آپشن اضافه میشه
دنا پلاس قالپاق ورق 0.7 قیمت …
دنا پلاس ترمز عقب دیسکی ورق 0.88 قیمت …
و خری دارانی که صف کشیدن و با همون ورق ضخیمه پُز میدن
خدا شاهده عین این تصورات واقعیشو دیدم که با ساده ترین آپشن ها پُز میدن و خیلی بولد به زبون میارن که مثلا 207 مووووولتی کالر ثبت نام کردم … برو منقرض شو باهاش حیف اکسیژن
رهگذر
۱۸ شهریور ۱۴۰۲کل ساختار یک خودرو در مقاومت بدنه نقش داره مهمترین هاش ضخامت بدنه و نقاط جوش و اتصال هستند.ضخامت بدنه نه به معنای اینکه هرچی ضخامت بیشتر باشه مقاومتره نه ک اگر اینطور بود خودروهای قدیمی با ضخامت بالا و استحکام پایین پلتفرم کلی و ضعف نقاط جوش باید مقاوم میبودن ک نبودن ! اما اینکه ضخامت استاندارد ورق خودرو رو هی کاهش بدیم و استانداردهای من دراوردی براش بنویسیم یه قضیه دیگه س که به زور بتونیم به تولید خودروهای از رده خارج ادامه بدیم !
عبدالرضا پرواره
۲۰ فروردین ۱۴۰۳چرا شرکت های داخلی یه لیست کامل از تک تک قطعات خودرو با ذکر قیمت به مردم نمیدن تا ملت بفهمه که این همه پولی که میدن بابت چی هست ؟ ایا واقعا شرکت ها هرسال دارند ضرر میکنند یا این یک دروغ بزرگه و دست مافیا در کاره