اهمیت تجهیزات برق و الکترونیک در صنعت خودروسازی، بیش از گذشته است. نمایشگاه CES لاس وگاس ۲۰۲۳ مهمترین همایش رونمایی از فناوریهای مرتبط با خودرو محسوب میشود.
توجه خودروسازان به مدلهای برقی، نوآوریهای مرتبط با تجهیزات الکترونیکی را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده است. از سویی دیگر، نیاز به سیستمهای ایمنی پیشرفته و امکانات جانبی داخل خودرو که راحتی سرنشینان را بهبود میدهند نیز اهمیت تجهیزات برق و الکترونیک در صنعت خودروسازی را پررنگتر میکند.
نمایشگاه CES با نام کامل Consumer Electronics Show[ هرساله در اولین روزهای تقویم میلادی برگزار میشود. شهرهای مختلف امریکا، شامل نیویورک و شیکاگو از ۱۹۶۷ میزبان CESبودهاند اما طی ۴۰ سال اخیر، لاس وگاس محل ثابت این رویداد باقی مانده است.
حضور خودروسازان در CES از حدود سالهای ۲۰۰۰ به بعد، رشد چشمگیر داشت و حالا بخش مهمی از این نمایشگاه محسوب میشود. رونمایی از مدلهای مفهومی، فناوریهای الکترونیک مرتبط با خودرو، پیشنمایش حمل و نقل آینده و تجهیزات سرگرمی داخل کابین، هرساله علاقهمندان زیادی را جذب CES میکند.
حدود یک هفته از شروع نمایشگاه ۲۰۲۳ میگذرد و شرکتهای مختلف، نوآوریهای خود را به عموم مردم معرفی کردهاند. در ادامهی مطلب، مروری کروتاه بر فناوریهای رونمایی شده در CES که مرتبط با خودروها بودند، داشتهایم.
اتحاد سونی و هوندا با تاسیس خودروسازی آفیلا
سونی در سال ۲۰۲۰ با یک خودروی مفهومی به نمایشگاه CES امریکا آمد و جلب توجه کرد. حال با گذشت ۳ سال، محصول نهایی با ظاهری متفاوت رونمایی شده است تا فصلی جدید برای سونی آغاز شود.
هنوز اطلاعات فنی از خودروهای آفیلا منتشر نشده است. نمونهی پیشتولید رونمایی شده در CES لس وگاس ۲۰۲۳، یک سدان اندازه متوسط برقی با طرح فست بک محسوب میشود که شباهت زیادی به لوسید ایر دارد. سدان آفیلا به لطف مهندسی سونی، مجهز به بالاترین سطح فناوریهای الکترونیک، حسگرهای ایمنی، دوربین، سیستمهای خودران و تجهیزات سرگرمی دیجیتال توصیف شده است. تولید انبوه این خودرو، سال ۲۰۲۵ در ژاپن آغاز خواهد شد و حدود یک سال بعد به بازار امریکا خواهد رسید.
بیامو آیویژن دی / iVision Dee
نام خودروی مفهومی Dee از عبارت Digital Emotional Experience به معنی تجربهی تجربه عاطفی (احساسی) دیجیتال گرفته شده است. طراحی بیرونی، شباهت بسیار زیادی به مدل مفهومی ای ویژن سیرکولار دارن که سال ۲۰۲۱ رونمایی شد. فلسفهی طراحی بیامو با نام “کمتر زیاد است” یا less is more تاکید ویژه بر سبک مینیمال و حداقل جزئیات دارد.
فراتر از طراحی عجیب و بسیار ساده در خودروی مفهومی دی، استفاده از فناوری جدید بیامو برای تغییر رنگ بدنه، توجه کارشناسان را جلب کرد. مهندسان شرکت سازنده امیدوارند طی سالهای آینده، امکان تغییر رنگ دلخواه توسط کاربر به صورت لحظهای فراهم شود. این فناوری با استفاده از اپلیکیشن روی گوشی همراه، رنگ یا حتی طرح گرافیکی روی بدنه را، شخصیسازی خواهد کرد.
فولکس واگن iD.7 سدان برقی خانوادگی
خودروسازان آلمانی و خصوصا فولکس واگن، توجه ویژه به توسعهی مدلهای تمام برقی دارند. جدیدترین محصول از سری iD فولکس واگن با نام iD.7 ، یک سدان اندازه متوسط مناسب خانواده، با طول بدنهی ۴۹۴ سانتیمتر است.
جزئیات فنی از عملکرد موتورهای برقی و امکانات خودرو هنوز اعلام نشده است. مدیران فولکس واگن، از نصب نمایشگر لمسی ۱۵ اینچ، پنل رنگی پشت فرمان، فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD)، دستیار صوتی و سیستم جدید تنظیم دمای کابین خبر دادهاند. همچنین توان پیمایش iD.7 با یک شارژ، حدود ۷۰۰ کیلومتر برآورد شده است.
پژو اینسپشن ۵۰۰
برند فرانسوی پژو از گذشته نسبت به ساخت مدلهای اسپرت مفهومی علاقهمند بوده است. هرچند که تقریبا هیچ وقت، پژو موفق به تولید انبوه سوپراسپرت نشد؛ اما حضور موفق در ردههای مختلف مسابقات سرعت را تجربه کرد.
اینسپشن ۵۰۰ مجهز به فناوری خودران سطح ۴ و توان پیمایش ۸۰۰ کیلومتر با یک شارژ است. فناوری جدید پژو، با ۵ دقیقه اتصال به شارژر القایی، امکان رانندگی تا شعاع ۱۵۰ کیلومتر فراهم میکند. اینسپشن ۶۸۰ اسب بخار قدرت دارد و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت از حالت سکون، کمتر از ۳ ثانیه زمان میبرد.
پلتفرم اسنپدراگون کوالکام
ظاهرا بزرگترین تولیدکنندهی پردازندههای دنیا نیز به خودروسازی علاقهمند است. کوالکام تصمیم دارد در آینده، پلتفرم مناسب خودروهای برقی را تولید و براساس نیاز شرکتهای خودروسازی، عرضه کند. طبیعتا محصول نهایی کوالکام، امکان نصب فناوریهای پیشرفته، شامل سیستمهای خودران، امکانات ایمنی و سرگرمیهای مرتبط با تجهیزات الکترونیک خواهد داشت.
کوالکام برای توسعهی پردازندههای مورد نیاز در انواع خودروهای مدرن نیز تلاش میکند. این برنامهی تحقیقاتی بزرگ، نهتنها کمبود تراشهها را پوشش میدهد؛ بلکه فناوریهای جدید در بحث ارتباط اینترنتی 5G یا اتصال و تبادل اطلاعات بین خودرویی را تامین میکند. پردازندههای پیشرفتهی کوالکام با نام Snapdragon Ride Flex عرضه خواهند شد.
کمربند ایمنی ZF با قابلیت تولید گرما و افزایش شارژ
علاقهمندان خودرو، شرکت آلمانی ZF را به عنوان تولیدکنندهی پیشرو در ساخت گیربکس میشناسند؛ درحالیکه این برند دارای دپارتمانهای متعدد با توانایی تولید تجهیزات متنوع است.
مهندسان ZF ادعا میکنند با ساخت کمربند ایمنی گرماساز، نیاز به استفاده از بخاری و گرمکن داخل صندلی را کاهش دادهاند. این فناوری برای خودروهای برقی در هوای سرد زمستان، افزایش قابل توجه شعاع حرکتی تا ۱۵ درصد را تامین خواهد کرد. به بیان سادهتر، ۵۰ کیلومتر به میانگین توان پیمایش ۳۲۰ کیلومتر در مدلهای الکتریکی، اضافه میشود.
آئودی هولوراید
عینک واقعیت مجاز هولوراید، سال ۲۰۱۹ توسط آئودی CES معرفی شده بود. این فناوری توسط شرکت زیرمجموعهی آئودی با همکاری HTC تایوان، توسعه یافته است.
هولوراید آئودی، مخصوص سرنشینان خودرو طراحی شده تا واقعیت مجازی سرگرمکننده را برای سفرهای طولانیمدت تامین کند. نکتهی جالب در هولوراید، هماهنگی تصاویر روی عینک با نحوهی حرکت خودرو است؛ به شکلی که فرد استفاده کننده در جهان مجازی، شرایط فیزیکی ویژه داشته باشد.
وانت برقی رم رولوشن BEV
مدیران دوج و گروه استلانتیس مالک کرایسلر، برنامهای برای تولید BEV ندارند؛ اما میتوان اطمینان داشت که خودرویی مشابه، توسط مهندسان دوج درحال ساخت باشد.
رم ۱۵۰۰ روولوشن BEV از معماری ۸۰۰ ولتی بهره میبرد تا ۱۰ دقیقه شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی، توان پیمایش ۱۶۰ کیلومتر برای این وانت برقی فراهم کند. این خودرو در شرایط واقعی، شعاع حرکت ۸۰۰ کیلومتر دارد. اطلاعات دقیق از قدرت و گشتاور BEV منتشر نشده است.
ایستگاه شارژ سریع مرسدس بنز
غول خودروسازی آلمان، بهزودی هزاران درگاه شارژ مخصوص مدلهای برقی را در امریکا راهاندازی میکند. این تصمیم راهبردی برای رقابت با تسلا و افزایش محبوبیت برند مرسدس بنز EQ گرفته شده است.
اولین مرحله تا سال ۲۰۲۷ با راهاندازی ۴۰۰ محل دارای ۲۵۰۰ درگاه شارژ افتتاح خواهد شد. عملیات ساخت در معابر امریکا از هماکنون آغاز شده است. ایستگاههای شارژ مرسدس بنز از طریق سیستم ناوبری ماهوارهای به مالکان انواع خودروهای برقی EQ اطلاع رسانی خواهند شد تا ضمن بهرهمندی از تحفیف مالی، برنامهریزی هوشمند برای سفرهای متنوع انجام شود.
موتورسیکلت برقی ورج TS
شرکت ورج TS در کشور استونی شروع به کار کرد و حالا یکی از پیشرفتهترین برندهای تولیدکنندهی موتورسیکلت برقی دنیا محسوب میشود. این مجموعه به خوبی توانسته است نمایندگی فعال در کشورهای مختلف اروپا و امریکا نیز تاسیس کند.
سه مدل موتورسیکلت برقی ورج، گشتاور باورنکردنی ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ نیوتنمتر دارند. قویترین نمونه که در CES نمایش داده شد، ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. ورج TS اولترا، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲.۵ ثانیه، زمان شارژ ۲۵ دقیقه، نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت و توان پیمایش ۳۷۰ کیلومتر با یک شارژ دارد. این موتورسیکلت برقی به قیمت ۴۵ هزار دلار فروخته میشود.
ارزانترین مدل با قیمت ۲۷ هزار دلار، گشتاور ۷۰۰ نیوتنمتر و قدرت ۱۱۰ اسب بخار فراهم میکند. همچنین در زمان ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت میرسد و زمان شارژ ۵۵ دقیقه دارد.
فناوری خودران LG و مگنا
مگنا یکی از بزرگترین سازندگان قطعات خودرو برای شرکتهای امریکایی است. این برند کانادایی با همکاری صنایع الکترونیک LG، برای توسعهی فناوری خودران تلاش میکند.
نکتهی جالب در همکاری الجی و مگنا، عدم تلاش برای ساخت خودروی برقی با برند اختصاصی است. محصولات نهایی این مجموعه علاوهبر تجهیزات مرتبط با فناوری خودران، سیستمهای سرگرمی داخل خودرو و نمایشگرهای دیجیتال را شامل میشود.
تایرهای بازیافتی گودیر
برند لاستیکسازی گودیر امریکا با کارخانههای متعدد در سراسر دنیا فعالیت میکند. این مجموعه در CES امسال، نوعی تایر معرفی کرده است که ۷۰ صد مواد تشکیلدهندهی خود را از فرآوردههای غیرنفتی تامین میکند. پلاستیک بازیافتی از بطری و ساقهی گیاهانی مثل برنج، مهمترین مواد در تایر جدید گودیر هستند.
شرکت سازنده در تلاش است تا سال ۲۰۳۰، تایرهای استاندارد خودرو با ۱۰۰ درصد مواد غیرنفتی و بازیافتی را تولید انبوه کند.
تاکسی هوایی آرچر با همکاری استلانتیس
شرکتهای سازندهی خودروی پرنده و تاکسی هوایی، امسال در CES حضور پررنگ سالهای قبل را تکرار نکردند. در عوض، آرچر توانست با رونمایی از یک هواپیمای برقی عمودپرواز، توجه علاقهمندان و سرمایهگذاران را جلب کند.
محصول آرچر با کمک مالی و فنی استلانتیس (مالک پژو، سیتروئن، کرایسلر و فیات) در سال ۲۰۲۴ تحویل خریداران میشود. این مدل، شعاع حرکتی ۱۶۰ کیلومتر با نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر برساعت خواهد داشت. آرچر با ۱۲ موتور برقی، برای سفرهای شهری ۱۰ تا ۲۰ دقیقهای و گریز از ترافیک طراحی شده است.
کابین مفهومی کرایسلر
با توسعهی فناوری خودران، میتوان به حذف فرمان از اتاق خودروها امیدوار بود. با این رویکرد، کرایسلر در CES اقدام به رونمایی از کابین مفهومی با نام سینتزیس (Synthesis) کرده است.
فناوری مفهومی کرایسلر، چند نمایشگر برای راننده و سرنشین با اندازهای حدود ۳۷ اینچ را شامل میشود. علاوهبر فناوری خودران سطح ۳ و مجموعه امکانات دیجیتال STLA ساخت گروه استلانتیس، بخش اصلی کابین و صندلیها از مواد بازیافتی و گیاهی تشکیل شدهاند.
نوآوری هارمن با نمایشگر روی شیشه
فناوری HUD با امکان نمایش اطلاعات روی شیشه روبروی راننده، محبوبیت زیادی در خودروهای مدرن دارد. این سیستم توسط برندهای لوکس و صاحب فناوری، با جلوههای گرفیکی ارائه میشود تا راننده را از نگاه به پنل پشت فرمان یا مانیتور لمسی، بینیاز کند. سامسونگ، سهامدار و مالک اصلی هارمن محسوب میشود. این برند امریکایی به عنوان تولیدکنندهی تجهیزات صوتی شهرت دارد اما طی سالهای اخیر، انواع سیستمهای الکترونیکی مرتبط با خودرو نیز به محصولات هارمن اضافه شده است.
فناوری HUD هارمن، علاوهبر پیامهای مرتبط با مسیریابی ماهوارهای و اطلاعات فنی خودرو، نام خیابان و ساختمانهای پیرامون خودرو، هشدار برخورد با دیگر وسایل نقلیه و عابران پیاده، عملکرد تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی را به اطلاع راننده میرساند.
فورد برانکو کلاسیک موتور برقی
شرکت زیرولبز (Zero Labs) یک دستگاه فورد برانکو ۱۹۶۹ را بازتولید و در نمایشگاه CES معرفی کرده است. این مدل، مجهز به پیشرانهی تمام برقی و سیستم چهار چرخ محرک عرضه میشود. محصول زیرولبز، ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد و میتواند تا شعاع ۳۸۰ کیلومتر با یک شارژ، حرکت کند.
زیرولبز ادعا میکند، مجموعهای از موتورهای برقی و باتری ۱۰۰ کیلووات ساعت را همراه ملزومات الکترونیک مخصوص خودرو آماده کرده که قابل نصب روی انواع مدلهای کلاسیک است. این شرکت، سابقهی برقیسازی تویوتا لندکروزر، پورشه ۹۱۱ و فورد موستانگ دارد.
Amir mahdi @-1387
۱۹ دی ۱۴۰۱همش آمریکا اروپا و آسیایی شرقی
ali(chevynova)
۱۹ دی ۱۴۰۱امریکا همیشه پیشگام بوده
فورد و دوج و کرایسلر با حضورشون در این لیست تایید کننده حرف من هستن
ارین صاحب جمعی
۱۹ دی ۱۴۰۱بنز و بی ام و و فولکس واگن و آئودی و پورشه هم تو این لیست تایید کننده حرف من هستن
ali(chevynova)
۱۹ دی ۱۴۰۱بنز رو خالی اسم نبر
جیلی و بایک رو هم نام ببر ناسلامتی صاحبش هستن
Alan.r
۱۹ دی ۱۴۰۱جناب علی اولا که سهمادار بودن جیلی و بایک در مرسدس هیچ تاثیری تو کیفیت محصولاتش نداره (البته خودت اینو بهتر از من میدونی)
دوما محصولات آمریکایی با اصالت !!! رو هم دیدیم
سوما با توجه به استدلال شما محصولات ولوو ، جگوار و لندرور هم به درد نمیخورن چون جیلی و تاتا موتورز صاحبشونن
#متعصب نباشیم
Alan.r
۱۹ دی ۱۴۰۱بنز ، BMW ، ZF ، فولکس واگن ، آئودی هم حرف من رو ثابت میکنن
آلمانی ها و به خصوص مرسدس در زمینه تکنولوژی و فناوری همیشه پیشگام بودند ، هستند و خواهند بود
ali(chevynova)
۱۹ دی ۱۴۰۱(جناب علی اولا که سهمادار بودن جیلی و بایک در مرسدس هیچ تاثیری تو کیفیت محصولاتش نداره )
موضوع کیفیتش نیست بلکه مهم برام مالکیت الانش هست که برای چینیهاست
(محصولات ولوو ، جگوار و لندرور هم به درد نمیخورن چون جیلی و تاتا موتورز صاحبشونن)
خوب مگه گفتم اونها خوبن؟
(دوما محصولات آمریکایی با اصالت !!! رو هم دیدیم)
میدونم دیدی نمونش کادیلاک سلستیک هست که برگشته به اصالتش و از فروشش هم برات نگم دیگه که تا ۲ سال آینده همش پیش فروش شد با قیمت پایه ۳۰۰
ـــهزاردلاری یا مثلا ۴۱ سال اول بودن فروش سری اف فورد و یا از اون مهم تر پرفروشی موستانگ در سطح دنیا
سوشیانت
۲۰ دی ۱۴۰۱کادیلاک لینکلن جیپ دوج: تموم شد؟ خیلی تاثیر گذار بود
amirboss
۱۹ دی ۱۴۰۱خیلی عالی. جایی که نه صحبتی از درونسوز ها هست و نه اثری از سوختهای فسیلی.فقط الکتریسیته.یه مدته فکر میکنم اگه حدود صدوبیست سال پیش که اولین خودروهای برقی ساخته شدن و از طرفی دوران شکوفایی درونسوز ها بود، اوضاع فرق میکرد و درونسوز ها فراموش میشدن و تمرکز خودروسازهای روی گسترش تکنولوژی خودروهای برقی میشد الان چقدر اوضاع فرق میکرد. به هرحال با این همه پیشرفت روی پیشرانه های درونسوز کم کم باید باهاشون خداحافظی کنیم. پیشرانه هایی با آلودگی و سروصدای زیاد و قطعات بیشمار و استهلاک بالا و تعمیرات وقتگیر و نگهداری هزینه بر و…. چه بخوایم و چه نخوایم موتورهای درونسوز در مقابل پیشرانه های الکتریکی کاملا احمقانه به نظر میرسن!
Genius
۱۹ دی ۱۴۰۱موافقم البته بشرطیکه شعاع حرکتیشون لااقل به ۵۰۰ کیلومتر در شرایط رانندگی جاده و ۳۵۰ در شهر برسه.شما ببین بعد از نزدیک به دو دهه از معرفی گوشیهای هوشمند علیرغم صدها پیشرفت خارقالعاده هنوز پاشنه آشیل اونها شارژدهی است.خودروهای الکتریکی نباید نقص شارژدهی داشته باشن وگرنه توفیقی بدست نمییارن
OM.01
۱۹ دی ۱۴۰۱اه. آخ جون! Zero labs!
آخ که من چقدر این برانکو شونو دوست دارم
پارسال رونمایی شد. نسخه پروتوتایپ هم موتور ترند تست درایو کرد حتی لینکش هم فرستادم پدال ترجمه کنه چند هفته پیش ولی انگار نه انگار.
نکته جالب این شرکت اینکه پلتفرم اختصاصی ساختن برای تبدیل خودروی کلاسیک به نسخه برقی و خیلی مدل خودرو کلاسیک رو میتونن برقی کنن. از این شرکت خیلی خوشم میاد ولی قیمت هاش بالا هست متاسفانه.
SEPEHR
۱۹ دی ۱۴۰۱خودروی سونی و هوندا مجموع ۴۶ تا سنسور و دوربین در بیرونش داره و از تکنولوژی خودران سطح چهار استفاده میکنه و بعضی منابع میگن سخت افزار پلی استیشن داره که میشه از طریق اسکرین داخل خودرو بازی کرد. به نظر می رسه این اولین ماشینیه که از لحاظ تکنولوژی و نرم افزار تسلا رو شکست میده
❤BMW❤
۱۹ دی ۱۴۰۱از نظر من ، سبک کمتر بیشتر است توی طراحی نه بده ، نه خوب
من فقط میترسم بیامو اصالت وحشی و اسپرت سازی رو یادش بره و دیگه اسپرت نسازه
اینسپشن هم به نظرم واقعا خوشگله و یه همچین ماشینی کاش به سرنوشت پژو فراکتال و ۹۰۷ مبتلا نشه
TESLA
۱۹ دی ۱۴۰۱تاکسی هوایی آرچر و برند آفیلا از همشون باحال تر بود
Genius
۱۹ دی ۱۴۰۱نه دوستان! اینا همه پرپکانی و آنگ”وزمانه!غرب و متحدینش یعنی کره و ژاپن رو به اضمحلال اند و ۲۰سال آینده رو نخواهند دید.آینده در اختیار دانشجویان دانشگاه پیام زور واحد شلغوز آباد سفلی با معدل ۱.۰۵ هست دوستان!فریب رسانه های معاند رو نخورید
مجتبی .
۱۹ دی ۱۴۰۱امیدوارم هرچه زودتر مردم ماهم سهمی درساخت واستفاده ازتکنولژی روز دنیا داشته باشن وفاصله مون بیشترازاین نشه…
آنگوزمان😂
زمستانم
۲۰ دی ۱۴۰۱فورد برانکو کلاسیک موتور برقی
نایس .