با وجود آنکه نفت همچنان تا چند دهه آینده مهمترین عنصر استخراجی زمین خواهد بود اما وابستگی بسیاری از صنایع به ان در حال کاهش است. در این میان، خودروسازی با جهشی ناگهانی، عبور از سوخت های فسیلی را آغاز نموده است. هرچند این تکنولوژی هنوز گران، کمیاب و کمی عجیب است اما استقبال از آن باعث شده تا ظرف سالهای آینده شاهد حضوری محسوس از خودروهای برقی یا پلاگین در دوروبرمان باشیم. این برحه تاریخی توسط صنایع خودروسازی ایران و مسئولین چندان جدی گرفته نشده و تمام تلاشها به چند نسخه نمایشی محدود گردیده است. شاید حضور این تکنولوژی با نامهایی گران پیوند خورده و برای مشتریان عادی دور از دسترس جلوه کند اما حضور برندهای جدید و حتی با سابقه با برنامه هایی برای عرضه خودروهای ارزان باعث امیدواری است.گرچه پیشبینی دقیق زمان عبور از سوختهای فسیلی بسیار دشوار است، ولی زمانی که این تحولات رخ دهد، کل جهان تغییر خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان دهه ۲۰۲۰ را زمان تغییر بهسوی خودروهای الکتریکی میدانند. به نظر میرسد چنانچه زمان گذر بهسوی خودروهای الکتریکی فرا رسد، شوک بزرگی بر بازار نفت وارد خواهد شد، که از این حیث آثار غیرقابلانکاری را بر اقتصاد ایران نیز برجا خواهد گذاشت.
قیمت باتریهای الکتریکی در سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یافته است و صنعت خودرو در مسیری قرار دارد که خودروهای الکتریکی حتی بدون پرداخت یارانه میتوانند در ۶ سال آینده با رقبای بنزینی خود رقابت کنند. بسیاری از تحلیلها اکنون نشان میدهد که زمان خیز خودروهای الکتریکی فرا رسیده است. پیشبینیها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۴۰ قیمت خودروهای الکتریکی کمتر از ۲۲ هزار دلار (بر مبنای ارزش فعلی دلار) خواهد رسید و ۳۵ درصد خودروهای جدید تولید شده در این سال دارای محل شارژ الکتریکی خواهند بود. در چند سال آینده شرکتهای معتبر برای فروش محدوده گستردهتری از خودروهای الکتریکی در رنج ۳۰ هزار دلاری برنامهریزی کردهاند. سال گذشته فروش خودروهای الکتریکی در جهان ۶۰ درصد افزایش یافته است. ساخت باتری نزدیک یکسوم هزینه یک خودروی الکتریکی را شامل میشود. برای آنکه خودروهای الکتریکی بتوانند در جهان فراگیر شوند، چهار ضرورت اصلی وجود دارد:
1- دولتها باید انگیزهای برای کاهش هزینهها فراهم کنند
2- تولیدکنندگان باید حاشیه سود فوقالعاده کم را بپذیرند
3- مشتریان باید مایل باشند هزینه بیشتری برای خودروهای الکتریکی بپردازند
4- هزینه ساخت باتری کاهش یابد
سه مورد نخست در روندهای آینده قابلدستیابی است. ولی ممکن است این تغییرات با نوساناتی همراه باشد، ولی هزینه ساخت باتریها بهشدت در مسیر نزولی حرکت میکند. اکنون دولتها انگیزههای فراوانی برای گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی ایجاد کردهاند. در چین اضافه کردن هر خودروی بنزینی موکول به از رده خارج شدن خودرو دیگر و استفاده از پلاک خودروی قدیمی بهجای خودروی جدید است. درحالیکه برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی دریافت پلاک بهراحتی و بدون هیچگونه هزینهای صورت میگیرد. در برخی موارد نیز دریافت پلاک برای خودرو بنزینی مستلزم پرداخت هزینه ۶ هزار دلاری و صف انتظار نسبتاً طولانی است، درحالیکه تحویل خودروهای هیبریدی و الکتریکی بلافاصله در نمایندگی انجام میگیرد. گزارشهای رسمی نشان میدهد که اکنون شرکت BYD چین از رقبای سنتی خود شامل تویوتا، نیسان، VW و حتی تسلا به لحاظ حجم تولید سبقت گرفته است.
توافق کارمانیا و BYDشرکت فنّاوری انرژیهای تجدید پذیر چین اولین شرکتی است که عرضه خودروهای الکتریکی در ایران را آغاز میکند. همکاری استراتژیک BYD با شرکت خصوصی کارمانیا همچنین شامل صادرات سایر محصولات تکنولوژیک از مبدأ صادراتی شنژن شامل خودروهای هیبریدی، خودروهای تجاری الکتریکی و همچنین باتریهای قابل شارژ به ایران نیز میشود. به گزارش «دنیای اقتصاد» به چین، قرارداد همکاری کارمانیا و BYD چین برای مونتاژ و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی در بازار ایران با حضور پویا سالاری مدیرعامل کارمانیا وای دی هانگ مدیر فروش خاورمیانه و آفریقا BYD امضا شد. آیدی هانگ میگوید: «مشارکت با کارمانیا گام مهمی در جهت توسعه عملیات ما در خاورمیانه است.» وی افزود: «بازار خودروهای انرژی نو در ایران بازار گستردهای است، زیرا دولت ایران درصدد دسترسی به توسعه پایدار است. ما بیشترین تلاش خود را خواهیم کرد تا برترین فنّاوری را با بهترین کیفیت به همراه خدمات لازم در ایران عرضه کنیم.» ایران یکی از معدود کشورهای خاورمیانه است که ملاحظات تغییرات آب و هوایی را مد نظر قرار دارد و سیاستهای سازگار با محیطزیست ازجمله تخفیفهای مالیاتی در خصوص خودروهای با انرژی جدید را اعمال میکند. این سیاستها به کشور اجازه میدهد وابستگی خود به سوختهای فسیلی را کاهش دهد.
مدیر بخش خاورمیانه شرکت BYD ضمن اشاره به تمایزهای این شرکت با برخی از مهمترین رقبای موجود در بازار ازجمله تسلا تصریح کرد: «این شرکت در سبد محصولات خود اتوبوس و تاکسی برقی را در اختیار دارد، درحالیکه شرکت تسلا فقط درزمینهٔ خودروهای شخصی برقی کار میکند.» وی با اشاره به نقش ۹۰ درصدی خودروهای شخصی در ایجاد ترافیک افزود: «این خودروها فقط سهم ۳۰ درصدی در آلایندگی هوای شهرها دارند.» ای دی هانگ ضمن اشاره به سهم ۸ درصدی کامیونهای سنگین و سهم ۲ درصدی اتوبوسها و تاکسیها در ترافیک شهری افزود: «با وجود نقش اندک این وسایل در ترافیک شهری، کامیونهای سنگین و وسایل حملونقل عمومی هرکدام نقش ۳۰ درصدی را در ایجاد آلودگی هوا دارند.» تحقیقات جدید درزمینهٔ خودروهای الکتریکی
آقای هانگ با اشاره به تیم ۳۰ هزار نفری تحقیق و توسعه که در شرکت BYD مشغول به کار هستند میگوید: «ما تمرکز خود را بر ادغام عمودی قرار دادهایم و تولید یک خودروی ایمن، قابل اطمینان و با فنّاوری بالا هدف نهایی ما است.» وی با اشاره به نقش مهم خودروهای عمومی در تحقیقات این شرکت میگوید: «تمام تلاش ما آن است که میزان پیمایش هر خودرو پس از هر بار شارژ افزایش یابد. این رقم هماکنون در مورد اتوبوسها ۴۰۰ کیلومتر و در مورد تاکسیها ۲۵۰ کیلومتر است و از این حیث در دنیا در مقام اول قرار داریم.» پویا سالاری مدیرعامل کارمانیا نیز در این زمینه میگوید: «ما نسبت به آینده در مورد خودروهای انرژی نو بسیار خوشبین هستیم، که دلایل آن از فنّاوری کامل BYD، شمار بالای تولید و موفقیت عملیاتی نشات میگیرد.» ابتکار تجاری BYD، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شامل سیستمهای ذخیره انرژی، خودروهای انرژی نو و تولید برق خورشیدی است. برنامههای آینده در ایران
در نشست خبری این مراسم، سالاری مدیرعامل کارمانیا با اشاره به سابقه همکاری این دو شرکت گفت: نزدیک به یک سال و نیم است که با BYD همکاری خود را آغاز کردیم و در این مدت کوتاه توانستیم رکوردهای بزرگی ازجمله تأسیس کامل خط تولید ظرف مدت ۷ ماه و همچنین تولید BYD S6 در این کارخانه را ثبت کنیم. وی در مورد عرضه نخستین محصولات تولیدی خودروسازی کارمانیا به مشتریان گفت: طی ۱۰ روز آینده نخستین محصولات خود را به مشتریان عرضه میکنیم و تأخیر دو ماهه خود را ضمن عذرخواهی به دلیل برخی مشکلات پیشبینی نشده، با عرضه خودروی با کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان جبران خواهیم کرد. سالاری با اشاره به شروع فاز جدید همکاری این شرکت با BYD گفت: این قرارداد همکاری در حوزه مونتاژ و واردات خودروهای برقی و هیبریدی به بازار ایران خواهد بود و در فاز بعدی BYD همکاری خود را با کارمانیا با سرمایهگذاری مستقیم و غیر مستقیم در قالب ایجاد خط تولید و سرمایه در گردش گسترش خواهد داد.
وی با اشاره به نقش این مشارکت در حل دو مشکل اساسی ترافیک و آلودگی هوا تصریح کرد: «مهمترین دلیل آلودگی هوا، خودروهای بنزینی و همچنین خودروهای عمومی هستند. BYD استراتژی همه جانبهای را در این زمینه تدوین کرده است، ولی آنچه در شرایط فعلی ایران میتوان بر آن تأکید کرد، استفاده از اتوبوسهای تماماً برقی است که هم آلایندگی صفر و هم آلودگی صفر دارند.» سالاری با اشاره به برنامه تولید و همکاری کارمانیا با BYD تأکید کرد: کارمانیا برخلاف برخی از خودروسازان خصوصی کشور، فقط با BYD همکاری خواهند داشت و طبق برنامهریزی صورت گرفته در سال جاری ۳ هزار دستگاه خودرو، سال آینده ۱۰ هزار دستگاه و در پایان سه سال ۴۰ هزار دستگاه خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم تولید خواهد شد.
وی همچنین به واردات اتوبوس و تاکسیهای برقی BYD به ایران اشاره کرد و گفت: برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای ایران و کمک به ناوگان حملونقل عمومی قرار است اتوبوسها و تاکسیهای برقی BYD از طریق کارمانیا وارد و عرضه شود و به همین منظور نخستین اتوبوس برقی تا دو ماه دیگر برای تست در شهرهای مختلف وارد ایران میشود. سالاری در مورد بازار سال آینده خودرو گفت: با ورود خودروهای جدید پژو، رنو و خودروهای جدید چینی، رقابت سختی در سال آینده با رقبا خواهیم داشت اما با قیمتگذاری مناسب، کیفیت بالای محصولات و خدمات پس از فروش در شأن مشتریان تلاش میکنیم در بازار پیروز باشیم. وی تأکید کرد: هر شرکتی در سه اصل قیمت مناسب، کیفیت بالای محصولات و خدمات پس از فروش خوب عمل کند قطعاً در بازار موفق خواهد شد و ما تلاش میکنیم طوری عمل کنیم که رقبا مجبور به ارتقای سطح کیفیت و خدمات محصولات خود بشوند و درنهایت این به سود مشتریان بازار خودرو ایران خواهد شد.
ایران پایگاه صادراتی منطقه
در همین راستا ای دی هانگ، مدیر فروش BYD در خاورمیانه و آفریقا در مورد جزئیات قرارداد همکاری با کارمانیا گفت: ایران پایگاه صادرات ما در منطقه آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد شد و ما از طریق کارمانیا محصولات خود را مونتاژ و در این بازارها عرضه خواهد شد. وی با اشاره به ورود خودروهای F3 و سانگ به بازار ایران گفت: این دو مدل خودرو که از جدیدترین محصولات شرکت ما محسوب میشود، بهزودی برای عرضه در بازار ایران و صادرات به دیگر کشورها وارد ایران میشود. هانگ در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت انتخاب ایران برای پایگاه صادراتی شدن BYD گفت: ایران به دلیل ثبات اقتصادی و امنیت بالا و همینطور وجود زیرساختهای لازم و دسترسی به آبهای آزاد از طرف ما بهعنوان پایگاه مناسب برای صادرات به منطقه ارزیابی و در همین راستا کارمانیا بهعنوان شریک تجاری ما انتخاب شد.
سالاری با اشاره به افزایش ساخت داخل قطعات خودروهای مونتاژ شده BYD در بم گفت: ما قطعه سازان توانمندی در داخل کشور داریم که مورد تأیید شریک تجاری ما هم هستند و در راستای قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت، داخلیسازی قطعات خودروهای خود را به سرعت افزایش داده و به حدود ۴۰ درصد خواهیم رساند. مدیرعامل کارمانیا در پاسخ به نارضایتیهای موجود از خودروهای چینی و نگاه مردم بهعنوان کالای درجه دو یا سه به این کالاها گفت: «کالاهای چینی دارای کیفیتهای متفاوت هستند و برای مثال از گوشی آیفون تا گوشیهای بیکیفیت ساخت چین هستند. برند BYD همانگونه که در تستها اثبات کرده است، کیفیت و خدمات بعد از فروش در آنها نقش بارزی دارند و به این ترتیب BYD اثبات خواهد کرد که لزوماً کالاهای چینی بدون کیفیت نیستند.»
منبع: دنیای اقتصاد
حمیدرضا
۱۶ آذر ۱۳۹۵امیدوارم یکم وضعیت بازار خودروی کشور با این برنامه ها تغییر کنه
Muhamat Reza
۲۴ آذر ۱۳۹۵اگه واقعا اتفاق بیافته خیلی باعث پیشرفت میشه حتی اگه چینی باشه!!!!!!!
حداقل به جای مونتاژ فرغون های 40 سال پیش یک خودروی برقی یا هایبرید مونتاژ یا حتی شاید تولید بشه.
اگه با موفقیت انجام بشه شرکت های خارجی دیگه هم انگیزه برای ورود پیدا میکنند.
انشالله ک ازین باتلاق خودرویی(خودرو های بی کیفیت و یا قیمت خودرو های وارداتی بی دلیل چند برابر شده) بیرون میاد کشور
elemento
۱۶ آذر ۱۳۹۵چرا BYD ؟؟؟؟؟ چرا میتسوبیشی نباشه ؟؟؟؟؟ چرا تویوتا نباشه ؟؟؟؟؟ چرا مزدا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا هوندا بازار ایران رو متحول نکنه ؟؟؟؟
Developer
۱۷ آذر ۱۳۹۵واقعا اینو نمیدونین ؟؟ جواب سوالتون خیلی واضحه ، چون میتسوبیشی و تویوتا و هوندا و مزدا به هیچ وجه دلشون نمیخواد ریسک کنن و بیان ایران. زوری که نمیتونیم بیاریمشون
همین BYD هم به نظرم اگه ماشیناش قیمت مناسبی داشته باشه میتونه بازار خودرو داغون کشورمون رو یه تغییری بده
آرش
۲۵ آذر ۱۳۹۵دیگه قیمت ماشینا رو باید ضربدر 4000 کنیم…هیهات از این روزگار
pony car
۱ دی ۱۳۹۵من از خودروهای چینی متنفرم اما وجود و حضور چینی ها در صنعت خودرو مزایایی را هم دارد و مهمترین ان سوق بازار به سمتی که کمپانی های قدیمی نتوانند قیمت محصولات خود را انچنان افزایش دهند و در مجموع این پروسه به نفع خریداران خودروهای غیر چینی هم تمام می شود همین کمپانی بی وای دی خودروی اس یو وی تانگ را بر پایه پلتفرم دو نسل قبل لکسوس ار ایکس350 توسعه داده و با دو موتور مستقل بنزینی در جلو و الکتریکی در محور عقب عدد باور نکردنی500 اسب بخار خروجی نیرو را در مجموع ایجاد می کند جالب است این نیروگاه خودرو را در کمتر از 5 ثانیه به مرز صد کیلومتر بر ثانیه می رساند ..ایا به زعم شما چنین محصولی با یک چهارم قیمت محصولات مشابه جهانی نمی تواند به خودی خود نوید بخش تحرکات نوید بخشی در بازار خودرویی باشد به این امید که چین باعث شود خودروهای تراز اول جهان قیمتشان مناسب تر گرددتا بلکه امثالی همچون این بنده حقیر نیز بتوانیم یک سی کلاس یا سری سه ظرف چند سال اینده بخریم.