دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی کشور، افزایش قیمت خودرو را حاصل جلسهای با حضور سران قوا از جمله رئیس جمهور میداند. پیگیری ها حکایت از آن دارد که دستور «لغو افزایش قیمت» توسط رئیسجمهور بهطور موقت صادر شده و رشد قیمتها احتمالا آذرماه محقق خواهد شد.
روز ۲۸ مهر، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در جلسهای به موضوع افزایش زیاندهی خودروسازان و شرایط بحرانی این صنعت پرداختند. در این جلسه حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو تصویب شد و این وظیفه به ستاد تنظیم بازار محول گردید. به اینترتیب با توجه به مسیر قانونی طی شده در اخذ مجوز افزایش قیمت خودرو، لغو آن از سوی رئیسجمهور با ابهاماتی روبرو است.
آرش محبینژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی کشور در مصاحبه با خبرنگاران گفت:
اصلاح قیمت خودرو مصوبه سران قوا را دارد و رئیس جمهور نیز در آن جلسه حضور داشتند اما در حقیقت مشکل را فقدان مصوبه ستاد تنظیم بازار دانسته بدان ایراد وارد کردند.
اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو اجتنابناپذیر است زیرا موجب ورشکستگی و توقف تولید قطعهسازان و خودروسازان و نارضایتی متقاضیان واقعی میشود و کسی جز دلالان و موافقان تحریم از این موضوع سودی نمیبرد.
در روزهای پیشِرو، انشاءالله جلسه تنظیم بازار تشکیل و این مصوبه صادر و مشکل رفع میشود؛ ازاینرو مشفقانه توصیه میکنیم که سرعت عمل کافی در طی روند قانونی و اصلاح قیمتها جهت جلوگیری از التهاب و سردرگمی بازار و مردم اعمال گردد، چرا که تعلل در اصلاح قیمتهای فعلی، حتی برای یک روز، نقض غرض است و سبب ناامیدی و مهمتر از آن سلب اعتماد عمومی مردم است.
البته این نکته را بایستی بهیاد داشت که رئیس جمهور اعلام نکردهاند که مخالف اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو هستند؛ چراکه ایشان در زمان انتخابات هم بر اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو تأکید داشتند و در برنامههای خود هم بارها از این موضوع صحبت کردند.
سهامداران بورسی بهعنوان سهامداران واقعی خودروسازیها که مالکان این شرکتها هستند، مردم بهعنوان مشتریان خودرو و در انتها تولیدکنندگان، شامل زنجیره خودروسازی (خودروسازان، قطعهسازان و صنایع وابسته) از برگشت به قیمتهای قبلی و ادامه این روند آسیب جدی خواهند دید.
در وهله اول سهامداران بورس از ادامه وضعیت موجود آسیب خواهند دید؛ چرا که دولت سهم محدودی در مالکیت خودروسازیها دارد و نمیتواند از جیب مردم خرج کند؛ الباقی سهام خودروسازان متعلق به بخشهای خصوصی و مردم است که در بورس عرضه شده است. زمانی که دولت اعلام میکند قیمت محصولات این دو شرکت سرکوب شود و در نتیجه اینها متضرر شوند، مستقیم دست در جیب مردم و سهامداران این شرکتها و شرکتهای وابسته خودروسازی و قطعهسازان سهامی عام کرده است.
تصمیمات اخیر سبب سلب اعتماد عمومی مردم نیز خواهد شد؛ در صورت ادامه این روند شاهد خروج نقدینگی سرگردان از بازار سرمایه و گسیل بهسوی بخشهای غیرمولد از جمله ارز، مسکن، سکه، رمزارزها، فرار سرمایه از کشور ازجمله خرید املاک و دارایی در خارج کشور و… خواهیم بود که نتیجه آن تورمهای فزاینده و تاراج سرمایه ملی است.
اکنون دقیقاً خلاف جهت مسیر رودخانه در حرکت هستیم. اصلاح قیمتگذاری دستوری خودرو امیدی بود که ایجاد شد اما تعلل در انجام روند قانونی، موجبات یأس مردم و تولیدکنندگان و رکود تولید خواهد بود.
سناریوهای مختلف برای افزایش قیمت خودرو
آرش محبینژاد، دبیر انجمن همگن قطعهسازی کشور افزود:
دو سناریو متصور است؛ محتملترین موضوع این است که، ایراد قانونی واردشده، با تصویب ستاد تنظیم بازار حل شود و مورد دوم این است که گزارشات ناقص و یکجانبه به رئیس جمهور کشور ارائه شده باشد.
در صورت دوم بهشدت و مشفقانه توصیه میکنیم که رئیس جمهور محترم و مجموعه دولت از توان بخش خصوصی (حداقل توان مشورتی بخش خصوصی) و تجارب و تخصص این بخش که از خود مردم هستند و میتوانند بهترین کمک را به دولت داشته باشند، استفاده کنند.
آسیب دوم ادامه شیوه قیمتگذاری دستوری و سرکوب قیمتها، متوجه مردم خواهد شد و دقیقاً در تضاد با افزایش تولید و تحقق شعار سال در مانعزدایی و رفع موانع تولید است. با نزدیک شدن به قیمتهای واقعی محصولات و اصلاح قیمتها، خودروسازان وعده کردند که افزایش تولید و در نتیجه عرضه بیشتر (در قالب اجرای طرحهای فروش هفتگی) رخ خواهد داد و این خبر خوش برای مردم و مصرفکنندگان بود؛ چراکه اصلاح قیمت، شکاف بین قیمت کارخانه تا بازار آزاد را کم میکند و مردم میتوانند خودروی مورد نیاز خود را با قیمت مناسبتر تهیه کنند.
افزایش قیمت خودرو، احتمالا از آذرماه اجرا خواهد شد
به گزارش دنیای اقتصاد، دستور «لغو افزایش قیمت» که توسط رئیسجمهور صادر شد، موقتی است و قیمتها احتمالا از آذرماه با افزایش روبرو خواهند شد. برخی منابع موثق در این زمینه تایید کردند که دستور رئیسجمهور مبنی بر توقف برنامهی افزایش قیمت خودروهای داخلی، بنا بر مصلحتاندیشی بوده است و این مورد به زودی محقق خواهد شد.
سیدرضا فاطمیامین، وزیر صمت، ضمن ابراز حمایت همهجانبه دولت از خودروسازی به خبرگزاری صداوسیما گفت:
بررسی قیمتگذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیمگیری خواهد کرد.سودآوری این صنعت برای دولت سیزدهم اولویت ویژهای دارد و ما با تمام توان این هدف را پیگیری میکنیم.
کارشناسان اقتصادی، مخالف قیمتگذاری دستوری و دخالت دولت در امور مرتبط با قیمت خودرو هستند. بر این اساس، باتوجه به فقدان واردات و بازار آزاد برای خرید خودرو، آزادسازی قیمت یا قیمتگذاری بر اساس حاشیه بازار،تنها راه حل خواهد بود. از سویی دیگر، دولت نگران تبعات اجتماعی آزادسازی قیمت و ناخشنودی عموم مردم است.
اجرای تعهدات دولت طبق ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی و ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تبصره ۱ اهمیت دارد. طبق این دو ماده اگر دولت به هر دلیلی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد باید به نوعی ضرر آن تولیدکننده را جبران کند. دولت همچنین میتواند به جای پرداخت کمکزیان به خودروسازان، اقدام به ارائهی تسهیلات برای آنان کند. با توجه به کسری بودجه و تبعات تحریم، خزانه دولت اجازه پرداخت چنین تسهیلاتی را نمیدهد. بنابراین در حالی که مسیر جبران ضرر خودروسازان و همچنین پرداخت تسهیلات امکانپذیر نیست تنها راه حل، افزایش قیمت خودرو است.
ما قبلا در نظرسنجی آزادسازی قیمت خودروها، ابعاد مختلف این موضوع را مطرح کردهایم. حالا به نظر شما این تصمیمات جدید باعث چه تغییراتی در قیمت بازار خودروها و همچنین تولید شرکتها خواهد شد.
SadjadArt
۲۳ آبان ۱۴۰۰این کامنت بمونه به یادگار
23 آبان 1400
4 سال دیگه اینترنت ملی شده و قیمت پراید به 500 میلیون رسیده
تویی که این کامنت رو میخونی میگی خوش به حال اون موقع
جمشید
۲۳ آبان ۱۴۰۰همین امروز نماینده مجلس اومده گفته پراید ۵۰ میلیون تومان هم نمیارزه !!!! ببین چه خبره که خودشونم میگن !!!
زیزیگولو
۲۳ آبان ۱۴۰۰دقیقاً👌👌👌👌
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۳ آبان ۱۴۰۰دلت خوشه برادر! اون جماعت مجلسی چه کاری جز لاف زدن بلدن؟؟
جمشید
۲۳ آبان ۱۴۰۰منم همین رو میگم !! ببین چه خبره که خودشونم اعتراف میکنن !!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۳ آبان ۱۴۰۰اون که آره، خودشونم میدونن چه گندی زدن…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۳ آبان ۱۴۰۰اینقدر بدبین نباشید!
آینده هیچ وقت قابل پیشبینی نیست و نخواهد بود!
ممکنه اصلا خبری از اینها نباشه تا ۴سال دیگه…
Mad.z.Max
۲۳ آبان ۱۴۰۰من الان سی سالمه، از موقعی که ۱۰-۱۲ سالم بود و تازه خیلی جزیی فهمیده بودم اصن رییس جمهور چیه و کی به کیه، این حرف شما رو میشنیدم…
ینی یچیزی حدود ۲۰ سال گذشته و خبری از دوستان هست، چجورم هست
و هر سال هم در عین ناباوری میگیم وای، خوشبحال وضع پارسال. خلاصه که هستن این جماعت..
راستی آبتین جان این اکانت جدیدته؟ جریان چیه؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۳ آبان ۱۴۰۰آقای مدمکس،دهه ۷۰و ۶۰که عین امروز نبود اینترنت و گوشی در اختیار همه باشه، امروز اوضاع فرق کرده…
اکانت جدید که نمیشه گفت دو ماه پیش اکانت دومی که همینه رو زدم برای بعضی اوقات که اینترنت یا سایت مشکل پیدا میکرد با این میومدم خوب بود ولی چندان ازش استفاده نمیکنم…
Mad.z.Max
۲۳ آبان ۱۴۰۰اینجا ریپلای زدم جواب کامنت پایینیتو آبتین جان.
از ته دل امیدوارم حق با تو باشه. من که حتی جونمو حاضرم با افتخار بدم واسه تغییر…دیگه وقت و دارایی و انرژیم که بماند
دلم میخواد یا آزاد بشم، یا آزاده بمیرم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ آبان ۱۴۰۰قربونت برادر، منم خودم عین تو جوونم سن و سالی ندارم،ولی خب خسته شدم، دیگه بریدم، دلمم به هیچی خوش نیست جز آزادی وطنم، چه زنده بمونم چه نه، واقعاً دیگه برام مهم نیست فقط امیدوارم نسل بعد از من توی آرامش و پیشرفت زندگی کنن،امیدوارم…
Tiraxtur
۲۴ آبان ۱۴۰۰از کیا؟
از اینا؟
از اونا؟
یا از ماها؟
حسين ماشيني
۲۴ آبان ۱۴۰۰من میگم قیمت ها هیچ انتهایی ندارن ممکنه اون زمان به 5 میلیارد هم رسیده باشه
ممد ژانگولر
۲۳ آبان ۱۴۰۰این کامنتو یادگاری سیوش کن بگو ممد ژانگولر عجب نوستراداموسی بود 🙌
چهار سال دیگه اگه همین فرمون بریم همه مهاجرت میکنن 😎
پویا
۲۳ آبان ۱۴۰۰ملت تو خوردوخوراکشون هم موندن مهاجرت کجا بود
NAVID۰۰۹۸
۲۳ آبان ۱۴۰۰اون روزی که مقالهی لغو کاهش قیمتها را گذاشتند ، یه کامنت طولانی نوشتم که متاسفانه ذخیره نشد و امیدوارم که این ذخیره گردد !
دوستان ، اینکه خودروسازان میگویند در ضرر هستند شک نکنید و درست میگویند به خیلی از دلایل از جمله هزینههای سربارِ شرکتها و بدهیهاشون به قطعهسازان و … !
اما بحث اصلی اینجاست که بی برو برگشت خودروی ایرانی نه به دلیل افزایش دلار ، بلکه به سبب تورم و نقدینگی فراوان ، محکوم به گرانی هستش که همین الانش هم دولت یارانه میدهد به مردمی که برای قرعهکشی سر و دست میشکنند تا حداقل سود ۳۰ تا ۲۰۰ میلیونی از این سوبسید دولت ببرند !
وقتی آقای رئیسی دستور لغو میدهند ، دو حالت پیش میآید که هر دو حالت دودش در چشم مردم میرود :
۱- خودروساز درخواست پول و وام میکند از بانک مرکزی و این خودش یک جای دیگر از نقدینگی بیشتر که نمیتواند پس دهد مثل هر دفعه که واپ گرفت و پس نداد و این خودش یعنی سلام تورم عزیز !
۲- ایجاد رانت بیشتر با دلالان در بازار و فساد بیشتر !
به نظر من بیشتر از اینکه خوشحال باشید از لغو گرانی ، بترسید از این لغو گرانی که دودش را در سفرههامون حس میکنیم و گرانی تمام کالاها !
بخدا قسم که اگر به تمام کارمندان و کارگران این دو خودروساز از جیب ملت پول مفت بدهند و درشان را گِل بگیرند و واردات را در کل آزاد کنند چون اجازهی منتاژ ندادیم مثل ترکیه به دلیل تحریم اما واردات خودرو تحربم نیستیم و بدون نمایندگی اصلی میتوان واردات کرد و هم مردم خودروی خوب سوارند و هم دود اعمال کثیف از این دو خودروساز در چشم ۸۰ یا ۹۰ میلیون ایرانی نمیرود !
این دو خودروساز دهن همهی مردم را …. ، چون باید باشند تا عدهای پول یامُفت رانت و فساد کنند !
آقای رئیسی بهترین کاری که میتوانند بکنند اینکه که درِ این دو شرکت فساد را گل بگیرند و تمام مدیران از قدیم تا امروزشان را بازخواست و محاکمه کنند و حقوق کارگران و کارمندان را از تعرفهی واردات بپردازند که حتی میتوان تمام بدهی قطعهسازان و وامهای کلان بانک مرکزی را پرداخت و سپس بنشینند و یه تصمیم درست برای خودروساز شدن بگیرند که یا قطعهساز باشیم مثل ترکیه یا منتاژکار چینیها !
اما در کل همه اینها خواب و خیالِ ، و خیالتون راحت که این دو شرکت تا بچه نوه نتیجههای ما هستند و چپاول میکنند چون دولتی اداره میشوند و این خودش یعنی آمدن رانت و فساد چون ترسی از هیچ بیقانونی ندارند چون خودشان قانون تصویب میکنند !
SF90 STRADALE
۲۳ آبان ۱۴۰۰ما که هرچی گفتیم ، شما سانسور کردین
پس باید گفت خدا رو شکر اوضاع خیلی خوبه
اگه میشه اینو دیگه تایید کنید چون تعریف کردم از این حال و روز و اوضاع مملکت !!
abdi_mahdi
۲۳ آبان ۱۴۰۰هنوز کسایی هستن که به این مملکت امیدی داشته باشن!؟
Mad.z.Max
۲۳ آبان ۱۴۰۰بله عزیز، هستن..
دوستان بهتون پیشنهاد میکنم مستند اختاپوس رو اگه تاحالا ندیدین، حتما ببینید. یک ساعت هست کلا، درمورد خودروسازی کشورمون..
اینو ببینید قشنگ دستتون میاد اصن این صنعت خودروسازی چیه که اینجور هر روز میگن زیان ده هست، اما روز به روز بیشتر بهش بال و پر میدن و انحصار کامل در اختیارش میذارن
حسین
۲۴ آبان ۱۴۰۰آره.من
زیزیگولو
۲۳ آبان ۱۴۰۰علت اصلی گرون شدن پراید کمیاب شدن قوطی کهنه و حلبی کهنه و پلاستیک کهنه تو آشغال دونیا و زباله دونیا هستش !!
احمدرضا
۲۳ آبان ۱۴۰۰خب اگه زیان دهی دارن تخته کنید در اون بیصاحب شده رو
هم ما راحت شیم هم شما
چقدر میتونید بی شرف و بی وجود باشید؟
یه جوونی که چند سال با حقوق زیر خط فقر جون میکنع تا ماشین بخره باید دو سه سال دیگه هم کار کنه بلکه مزخرف ترین ماشین دست دوم یعنی پراید رو به قیمت سراتو سال بخره
DBS
۲۳ آبان ۱۴۰۰پدال چرا کامنت من حذف کردی من که از ناسزا استفاده نکردم حقیقت رو گفتم امیدوارم بزاری حداقل مردم درد و دلشون رو بکنن
Mad.z.Max
۲۳ آبان ۱۴۰۰دوستان بالاتر نوشتم، اینجا هم مینویسم، مستند یک ساعته ی اختاپوس رو حتما بشینید ببینید، درباره مافیای صنعت خودروسازی کشور هست. خیلی دیدنی و جالبه
HamiD
۲۳ آبان ۱۴۰۰هر کسی ناراضیه جمع کنه بره …
(و کم کم همه جمع میکنند میروند و این مملکت و ذخایرش میمانند و این دزدان وطن فروش …)
امروز جلو چشمم یکی رو کردن تو گونی (البته منظورم اینه که ی کار کردن تا عمر داره ساکت بشه) …
علی
۲۳ آبان ۱۴۰۰من که چند سال یه شغل پیدا نمیکنم تو یه کلان شهر! یا اگرم باشه حقوقش ناچیز بعد چطور امید به آینده داشته باشم حالا خرید ماشین پیش کش
Karl Benz
۲۳ آبان ۱۴۰۰خدایا یه بمب هسته ای بنداز وسط این دو شرکت و کسانی که پدر مملکتو در میارن (هرکی هست ) رو به شکر خوردن بنداز
ABOLFAZL.RAHMANI
۲۴ آبان ۱۴۰۰نه تو رو خدا گرون میکردین هیع میگن میخوایم ارزون کنیم کجاست گرون تر کردین که الآن باید چون پراید از چرخه تولید خارج شده قیمتش بیاد پایین ما ۵ سال پیش یک
ال ۹۰ خریدیم ۳۰ تومان پراید آن موقع بود ۱۰ تومان الآن ال ۹۰ ، ۳۰۰ تومان پراید ۱۰۰ تومان الآن تو خارج پراید رو ۱۰۰۰ یورو هم نمی خرند چرا ما باید با میلیارد تومان سر و کار داشته باشیم البته جدیدا این طور شده و خارجی ها با هزار یورو و دلار سرو کار دارن
چرا باید پول عمان و قطر بیشتر از حتا دلار و یورو رو داشته باشه؟ الآن یک خارجی حتی از عمان هم بیاد اینجا میگه اینا چه ماشین های بدرد نخوری دارن ماشین ۳۰ سال پیش بنز از پراید سریع تره
تازه پراید کپی از سیتروئن و کیا هست و ماشین جدید برقی که ۶۰۰ تومان است هم کپی از رنو هست و ماشین های دیگه ما هم کپی هست آخه کی میاد برای یک ماشین برقی دو زاری و دو نفره پول بده؟ اون هم ۶۰۰ تومان آدم مگه خله میره یه ال نود یا پژو یا …… میخره
این مطلب رو لایک کنید تا همه ببینند
مجتبی
۲۴ آبان ۱۴۰۰تنها کسی که توتصمیمات کلان مملکت دیده نمیشه مردم هستن.
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۴ آبان ۱۴۰۰حتی حوصله خوندن اراجیفش هم نیست.
آره مردم حتی خوشحال هم میشن قیمت ها بره بالا، ببرید بالاتر اینجوری دست دلال ها هم کوتاه میشه!