به تازگی گزارشی درباره یک تصادف دریافت کردیم که سرنشینان یک خودروی داخلی از یک حادثه سخت بدون کوچکترین جراحتی خارج شدهاند.
باتوجه به اخبار و وقایع سالیان اخیر و سوالاتی که درباره ایمنی واقعی خودروهای ایرانی مطرح شده، نیاز به آمارهای جدید و مستند در شرایط طبیعی برای سنجش درست امنیت خودروها احساس میشود.
نقش سیستم های ایمنی در پیشگیری از جراحات و تلفات انسانی
استفاده از ایربگ در خودروها، به طور قابل توجهی در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای مؤثر بوده است.
براساس آمارهای منتشر شده، استفاده از ایربگ در صورت تصادف با سرعت بیشتر از ۶۴ کیلومتر در ساعت، باعث کاهش میزان مرگ و میر تا حدود ۱۴ درصد میشود. در برخی تحلیلها نیز برای تصادفاتی با سرعت بیشتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت، کاهش میزان مرگ و میر تا حدود ۳۰ درصد اعلام شده است. همچنین استفاده از ایربگ در صورت تصادف با سرعت بیشتر از ۶۴ کیلومتر در ساعت، باعث کاهش میزان جراحات سر و صورت تا حدود ۶۵ درصد و کاهش میزان جراحات سینه تا حدود ۵۰ درصد می شود.
همچنین، استفاده از ایربگ در کنار کمربند ایمنی سرنشینان، میزان کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات را بهبود میبخشد. به طور کلی، استفاده از ایربگ و کمربند ایمنی در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای بسیار مؤثر است.
سیستم های ایمنی فعال و غیر فعال در خودروها
سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال در خودروها میتوانند به شرح زیر باشند:
۱- سیستمهای ایمنی فعال: این سیستمها به صورت خودکار در هنگام وقوع خطر، عملیاتی را انجام میدهند. برخی از سیستمهای ایمنی فعال عبارتند از:
- سیستم ترمزهای ضد قفل (ABS): این سیستم هنگامی که راننده در حال ترمز زدن است، ترمزهای چرخهای خودرو را ضد قفل میکند تا خودرو در مسیر خود باقی بماند و از از دست دادن کنترل خارج نشود.
- سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESP): این سیستم در هنگامی که خودرو در حال گردش (چرخش) است، از از دست دادن کنترل خودرو جلوگیری میکند و با کنترل فشار بر روی ترمزها و کنترل سرعت خودرو، خودرو را در مسیر خود حفظ میکند.
- سیستم کنترل ترافیک (TCS): این سیستم در هنگامی که چرخهای خودرو در حال لغزش هستند، ترمزهای چرخهای مربوطه را کنترل میکند تا خودرو در مسیر خود باقی بماند و به سمت لغزش نرود.
- سیستم هشدار تصادف پیشرونده (FCW): این سیستم با استفاده از دوربینهای نصب شده در خودرو، خطرات و تصادفات پیش روی خودرو را شناسایی کرده و به راننده هشدار میدهد.
- سیستم هشدار خروج از مسیر (LDW): این سیستم با استفاده از دوربینهای نصب شده در خودرو، خطوط جاده را شناسایی میکند و در صورت خروج از مسیر، به راننده هشدار میدهد.
۲- سیستمهای ایمنی غیرفعال عبارتند از:
- ایربگ: این سیستم هنگامی که در حین تصادف برخورد خودرو به شدت باشد، برای محافظت از سرنشینان خودرو به صورت خودکار فعال میشود.
- کمک فرمان الکتریکی: این سیستم با کنترل فشار هیدرولیکی فرمان، تلاش راننده برای چرخش فرمان را کاهش داده و در صورتی که باید، فشاری بیشتری به فرمان میدهد.
- کنترل سرعت ثابت (Cruise control): این سیستم به راننده اجازه میدهد که در سرعت ثابت خودرو حرکت کند و نیازی به گاز دادن ندارد.
- کمک پارکینگ: این سیستم با کنترل فرمان و سرعت خودرو، به راننده کمک میکند تا خودرو را به راحتی در مسیر پارک کند.
بعضی از این سیستمها به صورت جداگانه در خودروها نصب شده و برخی از آنها هم در بستههای ایمنی خودرو قرار دارند. استفاده از هر دو نوع سیستم ایمنی فعال و غیرفعال میتواند به پیشگیری از تصادفات و کاهش خطرات در جادهها کمک کند.
مهمترین سیستم های ایمنی در خودروها
موثرترین سیستمهای ایمنی در خودروها که به کاهش خطرات تصادفات و کاهش مرگ و میر در جادهها کمک میکنند، به شرح زیر هستند:
- سیستمهای کنترل پایداری خودرو (ESP): این سیستم به کاهش خطر انحراف خودرو از مسیر در سرعت بالا و کنترل شدت لغزش خودرو در رانندگی در شرایط ناهموار کمک میکند.
- سیستم کنترل فاصله ایمن (ACC): این سیستم به کاهش خطر تصادفات با خودروهای دیگر که ممکن است در فاصله نزدیکی از خودروی راننده قرار داشته باشند کمک میکند. با استفاده از سنسورهای قرار گرفته در قسمت جلویی خودرو، این سیستم فاصله خودروها را محاسبه میکند و در صورت لزوم فرمان و ترمز را کنترل میکند.
- سیستم تشخیص تصادف و جلوگیری از برخورد (FCW و AEB): این سیستم با استفاده از سنسورها و دوربینهای قرار گرفته در قسمت جلویی خودرو، فاصله خودروی راننده را با خودروهای دیگر محاسبه میکند و در صورت خطر برخورد، به صورت خودکار ترمز خودرو را فشار میدهد.
- سیستم کنترل فشار تایر (TPMS): این سیستم به کاهش خطر تصادفات ناشی از تایرهای نامناسب و ناپایدار کمک میکند. با استفاده از سنسورهای قرار گرفته در تایرهای خودرو، این سیستم فشار تایرها را مانیتورینگ میکند و در صورت کاهش فشار تایرها، به راننده هشدار میدهد.
ایمنی خودروهای ایرانی
خودروهای ایرانی هم باوجود بدبینی بسیار نسبت به ایمنی آنها در حال ارتقا و بهروزآوری در این مسیر هستند و برخلاف محصولات قدیمی می توانند این ایمنی را به خوبی نشان دهند. به تدریج با بهرهگیری از سیستم های ایمنی دیگری چون ESP و یا ترمز اضطراری و هشدار برخورد می توانیم انتظارات بیشتری هم از خودروهای خود داشته باشیم.
RENAULT5
۲۲ اسفند ۱۴۰۱شاهین جزو بهترین خودرو های ایمن ساخت ایرانه
رهگذر
۲۳ اسفند ۱۴۰۱این همه ستاره ایمنی از شاهین میباره ولی آیا volex c30 اصلا نتایجی از تست ایمنیش وجود داره؟
تارا با پلتفرم پژو ۳۰۱ سه ستاره ایمنی داره
۲۰۶ هم ۳ ستاره قدیم که معادل سازی بشه هیچی ازش نمیمونه
اونی که میگه ۲۰۶ ۵ ستاره داره بره توی سایت euro ncap ببینه
کاری به ستاره ها نداریم این تست ها در سرعت بین ۶۰ تا ۸۰ انجام میشه که توی بدترین ماشینم احتمال کشته شدن حدود صفره
پس با توجه به شرایط اقتصادی کشور کمتر کسی به ستاره ماشینش اهمیت میده
حالا ترمز ABS و کنترل پایداری واجبه
منکر اونا نمیشم ولی صفر ستاره با سه ستاره توی ایران هیچ فرقی نداره
توی سرعت ۱۰۰ به بالا صفر ستاره با ۵ ستاره حدودا هیچ فرقی نداره یکی میمیره اونیکی قطع نخاع میشه
فرزاد
۲۲ اسفند ۱۴۰۱کافر اون خودروسازی هستش که خودروش رو طوری ساخته که با برخورد به گربه یا سگ باعث جان باختن و رفتن روح به آغوش خداوند نشه، البت در نرفتن چرخها در پیچ تند و غیره نیز از عوامل کفر میباشد
911
۲۲ اسفند ۱۴۰۱سلطان، دنا پلاس توربو، شاهین، بهترین شکار گر جهان.
این همه ادعا شون میشد، دنا ایمنه، این بود؟؟؟؟🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
شاهینو. این همه میگفتن پس راست بود.
به نظر من اگه بدنه شاهین و داخلی دنا و اون تارا الکتریکی که بردش ۴۰۰ کیلومتر بود و چرت ترین ماشین جهان بود،موتور الکتریکی اون و موتور دنا پلاس توربو که زیادم اطمینانی بهش نیست و حداقل قویترین ماشینشون بود بردارن بزارن رو هم با کمی تغییر طراحی، شبیه اون رندر شاهین آر، و کلی از هردو موتور ۴۰۰ اسب بگیرن، یه ماشین درست حسابی البته تقریبا، میاد تو بازار. البته زیادم خوب نیست چون قیمتش میشه ۶۰ هزار دلار. که اگه با دلار ۵۰ چون دیگه تقریبا ۵۰ هست، در نتیجه میزنه تو اوج و چون با شمر و یزید داریم سروکله میزنیم، قیمت میشه ۵۰ یا ۶۰ میلیارد و میشه مزخرف کامل.