دیه سال ۱۴۰۳ تغییر کرده و این موضوع علاوهبر هزینهی بیمهی شخص ثالث برای مالک خودرو، بر پرداخت خسارت مالی به خودروهای تصادفی، تاثیرگذار است.
با تغییر نرخ بیمه نامه شخص ثالث ۱۴۰۳، حالا این سوال برای رانندگان وجود دارد که سقف پرداخت خسارت بدون کروکی چقدر است؟
طبق قانون، سقف پرداخت خسارت تصادف بدون کروکی، معادل یکچهلم نرخ دیه ماه حرام است. حال که نرخ دیه ماه حرام در سال ۱۴۰۳ معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده، بسقف پرداخت خسارت تصادف بدون کروکی در سال ۱۴۰۳ برابر با ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. به بیان ساده، در سال ۱۴۰۳ اگر خسارت وارد شده کمتر از ۴۰ میلیون تومان باشد، برای دریافت هزینه از شرکت بیمه، نیازی به کروکی پلیس نیست.
دیگر نکته مهم اینکه هر دو طرف تصادف باید گواهینامه رانندگی داشته باشند، و راجع به مقصر تصادف، به توافق رسیده باشند. همچنین شرایط گفته شده صرفا برای تصادفاتی است که خسارت مالی داشته و جراحت یا آسیب جانی، نداشته باشتد.
شرایط دریافت خسارت بدون کروکی
برابرماده ۸۹ آئین نامه راهور هر گاه تصادفات صرفا منجر به خسارات مالی شود رانندگان موظفند بلافاصله وسایل نقلیه تصادفی رابه کنار راه هدایت کنند تا موجب سد معبر نگردد و از طرفی این قانون ظرفیت خوبی را فراهم کرده که وقت کارشناسان پلیس صرف ترسیم کروکی ها نشود و از وجود آن ها در امر پیشگیری از وقوع تخلفات، تصادفات و روان سازی ترافیک استفاده شود.
در تصادفاتی که میزان خسارت بیش از ۴۰ میلیون تومان برآرود شود و یا طرفین تصادف در خصوص مسبب حادثه اختلاف نظر داشته باشند و یا تصادف زنجیره ای بیش از ۲ خودرو اتفاق بیافتد؛ ضمن توقف در حاشیه جاده و استفاده از علائم هشدار دهنده، رانندگان می توانند مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند تا مامور راهنمایی و رانندگی به محل اعزام شود.
در تصادفات فوتی و جرحی رانندگان باید بلافاصله با استفاده از علائم هشدار دهنده رانندگان عبوری را آگاه کرده و تا حضور کارشناسان راهور صحنه تصادف را حفظ کنند. رانندگان توجه داشته باشند در تصادفات جرحی اگر کمک به مصدوم حادثه ضرورت دارد، بلافاصله با علامتگذاری محل قرار گرفتن چرخهای خودرو (تهیه فیلم و عکس)، مصدوم را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل و خود را به پلیس معرفی نمایند.
در تصادفات خسارتی که طرفین اعتراضی ندارند و مقصر مشخص است؛ مثل برخورد عقب و جلوی دو خودرو با هم در مسیر مستقیم، علاوهبر فیلمبرداری و عکاسی از حادثه، رانندگان باید تا زمان اعزام به بیمه، نقاط خسارت دیدهی خودرو را بدون تغییر حفظ کننده و بازسازی یا تعمیر نکنند.
مازیار
۲۸ فروردین ۱۴۰۳آقای اشتری این سقف ۴۰ میلیون که کروکی لازم نداره گزارش پلیس هم لازم نداره؟
یعنی طرفین اگه راجع به مقصر به توافق برسن بدون نیاز به حضور پلیس سر صحنه خودشون به بیمه مراجعه کنن؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ فروردین ۱۴۰۳بله همین طور هست ولی طرفین باید توافق داشته باشند راجع به مقصر حادثه
مازیار
۲۸ فروردین ۱۴۰۳متشکرم
و اگه این موضوع تو تصادفات کوچیک شهری _ که درصد زیادی ازش زیر ۴۰ میلیون هستن _ لحاظ بشه از ترافیک های سنگین بعد تصادف جلوگیری میشه اما متاسفانه اغلب حتی با علم به این مسئله حاضر به حرکت دادن خودرو قبل از رسیدن پلیس نیستن.
کلا تو جامعه ما “اطلاع رسانی” یا انجام نمیشه یا بهش اهمیت داده نمیشه
amir
۲۸ فروردین ۱۴۰۳رسما شرکت های بیمه چیزی از خسارات رو نمیدن و اتفاقی که میوفته اینه که هرروز با ارائه قانون های جدید ضمن کاهش تعهدات نرخ بیمه رو میبرن بالا تر تازه برای همون خسارتی هم که بخوان بدن هزارتا بهانه میارن مثلا شاید اینکه ماشین شما با زاویه ۵۴.۵ درجه به جای ۵۵ به اون یکی خورده پس ما نمیدیم
زیزیگولو
۲۸ فروردین ۱۴۰۳شرکتای بیمه شدن یه گرفتاری بزرگ واسه مردم …. هر روز یه جور گربه میرقصونن