اوایل امسال و پس از گذشت بیش از ۴ سال از ممنوعیت واردات خودرو، این ممنوعیت رفع شد. پس از اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران دولت به جهت حفظ دلار و استفاده از آن برای کالاهای ضروری واردات لوازم لوکس من جمله خودرو را ممنوع کرد. بعد از ممنوعیت واردات خودرو راه حلهای زیادی برای واردات خودرو با منشا ارز غیر داخلی پیشنهاد شد. یکی از شروط مجلس برای آزادسازی واردات خودرو این بود که هر شخص حقیقی و حقوقی به ازای صادرات خودرو، قطعات، کالاها و خدمات مرتبط با صنعت خودروسازی، قادر به واردات خودرو و کمک به تنظیم بازار است. با این وجود، یک الزام مهم پیش روی واردکنندگان قرار دارد؛ بانک مرکزی باید منشأ ارز برای واردات خودرو را مورد تأیید قرار دهد.
واردات خودرو با رمز ارز یکی از روشهای پیشنهاد شده برای جلوگیری از هدر رفت دلار و هم زمان ورود خودرو به کشور بود.
رمز ارز یک ارز رمز نگاری شده است که توسط یک رشته رمزنگاری مورد حفاظت قرار میگیرند. این حفاظت جلوی تقریباً هر گونه جعل یا دو بار خرج کردن را میگیرد.
سال گذشته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد واردات خودرو با استفاده از ارز دیجیتال اعلام کرده بود که امکان واردات خودرو با ارز دیجیتال وجود ندارد و حداقل درباره خودروسازهایی مانند کیا، هیوندایی و تویوتا این نوع معاملات غیر معمول است و ارزهای دیجیتال معمولا برای خریدهای کوچک و نه تجارت بزرگ استفاده میشود.
اما با گذشت بیش از یک سال از سخنان وی ظاهرا نخستین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار با موفقیت صورت پذیرفته است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در فضای مجازی نوشت:
این هفته اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمز ارز به ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار با موفقیت صورت پذیرفت. تا پایان شهریور ماه استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به صورت گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت.
اشاره به پایان شهریور برای قراردادهای گسترده واردات با رمزارز در حالی است که قبلاً مسئولان وزارت صمت همین تاریخ را برای شروع آزادسازی واردات خودرو اعلام کرده بودند. با این حال چون هنوز موضوع ارزهای دیجیتال در کشور به خوبی جا نیفتاده، واردات خودرو با رمزارزها حواشی زیادی در پی خواهد داشت. بسیاری از هموطنان میزان زیادی ارز دیجیتال در اختیار دارند که بدون تکیه بر داراییهای دولتی و ارز بانک مرکزی میتوانند برای واردات از آن بهره گیرند. این موضوع یکی از بزرگترین بهانههای مخالفین واردات خودرو را که معتقدند دولت نباید در شرایط کمبود ارز به واردات خودرو مجوز دهد پاسخ میدهد.
تسلا یکی از معدود شرکتهایی است که برای خرید محصولات آن میتوان از رمزارز استفاده کرد. البته ممکن است خودروسازان دیگری نیز مثل شرکتهای چینی از این امر برای سفارشهای بالا استقبال کنند.
علی جردن
۲۰ مرداد ۱۴۰۱یاد سرمایه گذاری ایلان ماسک روی بیت کوئین افتادم که بعدا ایلان ماسک پشیمون شد
فورد
۲۰ مرداد ۱۴۰۱خالی بندیه میخوان رمز ارز و از رکود خارج کنن
فرامرز
۲۰ مرداد ۱۴۰۱کوئین یعنی ملکه. اونی که شما میگی کوین است
hamid
۲۱ مرداد ۱۴۰۱بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد
حضرات با 10 میلیون دلار رمز ارز ثبت سفارش خودرو انجام دادن ان هم طبق ده بند تبصره واردات خودرو از جمله حجم موتور زیر 1000 سی سی و قیمت زیر ده هزار دلار و واردات به شرط تولید داخل و به شرط داشتن خدمات پس از فروش از شرکت مادر و داشتن حداکثر 3 چرخ زیر خودرو و خخخخخخخخ
بهراد
۲۱ مرداد ۱۴۰۱ول کن اقا بزار اینا حتی شده همین قوانین مزخرف خودشونم ابلاغ کنن بقیه شو بسپرن به خود ما لازم نکرده دست به واردات بزنن. اینا اگه همین قانونارم تصویب کنن خودش پیشرفته
كارevol
۲۰ مرداد ۱۴۰۱واقعا میخوام بدونم چی قراره وارد بشه،چون اگه چینی وارد بشه فقط تاثیری روی قیمت نداره
aMiRsHaYaN
۲۰ مرداد ۱۴۰۱جز چینی ها ماشینی زیر ۱۰ هزار دلار نمیزنن
meysam
۲۰ مرداد ۱۴۰۱برندهای هندی و ماروتی سوزوکی زیر 10 هزار دلار کم ندارن
Shahrukh
۲۰ مرداد ۱۴۰۱شما فقط بزارین با کریپتو وارد کنن . باقیشو بسپرین به شرکت های وارد کننده!
همین الان تو دُبی ، با بهترین کارمزد و نرخ چنج ، تبدیل تتر به درهم صورت میگیره که کافیه فقط این قانون مسخره برداشته بشه تا با بهترین قیمت ها،ماشین های صفر اماراتی وارد بشه
ولی حیف که کیسه بعضیا سیرمونی نداره و باید تا جایی که میشه مثل داروغه ناتینگهام،از مردم پول بکَنن
عاشق پدال
۲۰ مرداد ۱۴۰۱این هیچی معمولا تو هر منطقه که شامل چند کشور هست میتونن خودروهای دست دوم وارد کنن یا صادر کنن. مثلا تو اروپا خیلیا میرن المان ماشین دست دوم بخرن. تو روسیه خیلیا میرن گرجستان ماشین بخرن. حتی از ترکیه میرن گرجستان ماشین دست دوم خوب میخرن. دبی به ما خیلی نزدیکه. میتونیم راحت دست دوم خوب وارد کنیم. ایرتویا هم که تو اکثر شهرا نمایندگی داره. خدمات سرویس رو ارائه بده. میدونی اکثر ماشینا تو پاکستان از امارات وارد میشه به صورت دست دوم؟ یه دانشجویی بود به اسم ابرار. تهران با ما بود. پدرش سالها تو امارات کار میکنه. اونجا تکنسین نگهداری شهرک هست. چمن میزنه چمن اب میده. تو شهرک لوله بترکه درست میکنه. از این کارا خلاصه. پدرش هیچوقت پولی که کار میکنه رو نمیفرسته یا نمیفرستاد پاکستان. از فعل ماضی استفاده میکنم چون چندساله ندیدمش. به اندازه خرج یک ماهه یا چند ماهه پول کارشو میفرسته . باقی شو جمع میکنه و بعد یکی دو سال تو امارات با پولش ماشین میخره و با لنج میبره بندر لنگه یا یکی از بنادر ایران. بعد تا خود پاکستان رانندگی میکنه. چون ماشینی که تو دبی مثلا 100 میلیون تومن خریده رو حدود 800 میلیون تومن میفروشه تو خود پاکستان. و اکثر ماشینایی که میخره معمولا تصادف بدنه داره. برا همین تو امارات 100 میلیونه. 20 میلیون هم خرج بنزین تا پاکستان برسه. بعد صاف میکنن و 800 میلیون میدن. اگه دقت کنی بهترین صافکارهای ایران تو سیستان بلوچستانن. اکثر این صافکارها یکی دو سال میرن پاکستان اونجا شاگردی میکنن به اصطلاح بعد برمیگردن. تو تهران صافکار اکثرا بچه های کرمان و سیستانن. حتی لکسوسی که من شخصا بردم رو کسی که درست کرد بچه سیستان بود. ق