سرانجام پس از کشوقوسهای فراوان بین مجلس و دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات خودرو با افزایش شدید تعرفه و کاهش میزان ارز اختصاصیافته صورت خواهد گرفت.
اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضوع بند «ر» تبصره (۱) در خصوص تکلیف ارزی به بانک مرکزی برای واردات خودرو، پس از استماع گزارش دبیر کمیسیون اقتصادی مجمع و اظهارات رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، رئیسکل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامهوبودجه به تبادل نظر پرداختند. در ادامه مجمع تشخیص مصلحت نظام با میزان ارز مطرح شده در لایحه دولت برای واردات خودروهای سواری موافقت کرد. در لایحه دولت، ۲ میلیارد یورو به واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ اختصاص یافته است.
بدین ترتیب:
- ارز واردات خودرو از ۳.۳ میلیارد یورو به ۲ میلیارد یورو کاهش یافت.
- تعرفه واردات خودرو از ۶۰ درصد مصوب مجلس به ۱۰۰ درصد افزایش یافت.
این ارقام درواقع همان پیشنهادهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ است که مجلس به واسطه افزایش قیمت شدید خودروهای داخلی و برای حمایت از مصرف کننده و کنترل بازار، دست به اصلاح آنها زده بود.
این به معنی تأمین ارز واردات برای حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی اقتصادی ارزان قیمت از مبدا چین است. واردات خودرو با ارز صادراتی و یا ارز ایرانیان مقیم خارج از کشور مشمول این قانون نخواهد شد. علاوه بر این هنوز درمورد تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی در سال آینده جزئیاتی منتشر نشده است.
غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس در شبکه ایکس نوشت:
منتظر ارزان شدن خودرو نباشید.
مجمع تشخیص مصلحت با تأیید نظر دولت و برای تأمین درآمد، به کاهش تعرفه واردات خودرو از ۱۰۰ به ۶۰ درصد رای نداد و تامین ارز را در سقف ۲ میلیارد یورو نگهداشت تا همچنان خودروسازان داخلی به افزایش قیمت خودرو ادامه داده و مردم هم جان به پراید دهند.
متأسفانه، هنوز دولت ما در حوزه خودرو درک صحیحی از خواست مردم ندارد و یا به آن بیتوجه است. بهگونهای که در تمامی تصمیمات، بهجای خدمات و قوانینی که باعث کنترل قیمت، افزایش رقابت، بهبود کیفیت و دسترسی درست و سالم مردم و مصرفکنندگان به خودرو شود تصمیماتی با شائبه حمایت از دلالی و مافیای خودرو و یا ترجیح منافع و سود دولت به منافع عامه مردم را در پیش میگیرد.
بنابراین، انتظار میرود در سال آینده شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی و بهتبع آن خودروهای داخلی باشیم. درحالیکه همچنان نه در بحث ایمنی و نه کیفیت و نه مصرف سوخت و آلایندگی، تحولی را به این زودی نخواهیم دید.
جای تأسف دارد که بگوییم بهظاهر هیچکدام از کارشناسان دولت قادر به درک این موضوع ساده نیستند که چقدر اجبار مردم برای خرید خودروهای پرمصرف وپر استهلاک داخلی، هزینههای مستقیم و غیر مستقیمی بر کل اقتصاد ملی ما میگذارد بهگونهای که فقط با یک رقم، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی آنها سالانه دهها میلیارد دلار خسارت به بیتالمال وارد میشود. این در حالی است که دولت تنها یک میلیارد دلار سود اضافی خود از افزایش تعرفه واردات خودرو را میبیند و لاغیر.
Souls_Master
۹ بهمن ۱۴۰۳خلاصه مقاله:
واردات خودرو با افزایش شدید تعرفه و کاهش میزان ارز اختصاصیافته صورت خواهد گرفت
اجبار مردم برای خرید خودروهای پرمصرف وپر استهلاک داخلی، هزینههای مستقیم و غیر مستقیمی بر کل اقتصاد ملی ما میگذارد بهگونهای که فقط با یک رقم، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی آنها سالانه دهها میلیارد دلار خسارت به بیتالمال وارد میشود
دولت تنها یک میلیارد دلار سود اضافی خود از افزایش تعرفه واردات خودرو را میبیند و لاغیر.
ممد ژانگولر
۹ بهمن ۱۴۰۳داداشا ی خبر موثق از ی منبع معتبر و بزرگ دارم با مدرک و اونم اینه که ایلان ماسک بدون محافظاش میخواد بیاد ایران برای خرید ایران خودرو و ساخت مگا فکتوری در ایران فعلا دنبال زمینشه احتمالا سمت یزده .
شهروند ایرانی
۱۰ بهمن ۱۴۰۳فقط من نمیدونم این ملت خواب زده کی میخاد بیدار بش چند روز پیش سایت مختلف زدن اهای ایا الناس واردات کارکرده ازاد شد همتون برید یه خودرو بیگیرید زیر بغلتون بیارید اونم با کمترین تعرفه بابا شما چرا انقد فراموش کردید طرف حساب شما اگه کسی کاری به کارش نداشت باش میگه صف بکشید هر چی ایرانی میخام از بین ببرم بعد اومده ۴۵ سال شمارو مجبور کرده اشغال بخری پول کشور شمارو میبره صرف همه کشورهای دنیا میکنه الی کشور ایران منابع ملی میبره حراج میزاره به چین روسیه عراق ترکیه انوقت شما از همچین ادم های توقع دلسوزی دارید خب اگه این میخاستن به نفع شما کاری کنن که وضعیت ما این نبود پولمون بی ارزش ترین پول جهان نبود کی میخایید قید این خوشحالی ها رو بنزید به فکر یه کار اساسی باشید جای که برای حقتون که واردات با کمترین تعرفه متعارف بدون محدودیت نباید الماس کنید
حسین
۹ بهمن ۱۴۰۳آقای پزشکیان!
قرار بود قبل هر کاری نظر ما رو بپرسی!!
پس چی شد؟
به همت دولت قبلی نمایشگاه تهران امسال پر شده از ماشین های روز وارداتی ، شما داری چیکار میکنی؟؟؟؟
باز به عقب برگشتیم که!!
لابد بنزین و گازوییل رو هم میخوای گرون کنی؟
پس کی نظر ما رو میپرسید؟
۹ بهمن ۱۴۰۳دوست عزیزم وقتی دلار به عدد مقدس ۸۵ تومن رسیده است فکر میکنی بنزین گرون نمیشه؟
حسین
۱۰ بهمن ۱۴۰۳اتفاقاً منظور منو اشتباه فهمیدید!
من نمیگم بنزین گرون نشه ، میگم چرا بجای کم کردن گمرکی و افزایش ارز واردات خودرو که باعث میشه من مصرف کننده بتونم خودرو کم مصرف بخرم و بعدش بنزین را گرون کنید ، شرایط خرید ماشین را سخت تر میکنند و تازه دنبال گرانی بنزین هم هستند؟
چیز زیادی هم نمیخوایم ، یک ماشین هیبرید byd چینی با مصرف ۲ لیتر را به قیمت جهانی و قسطی بدن ، بعد بنزین را هم بکنند ۷ هزار!
محمد
۹ بهمن ۱۴۰۳نظر کارشناسان مهمه
حسین
۱۰ بهمن ۱۴۰۳فعلا با نظر کارشناسان دلار رسیده به ۸۰!
حالتون خوبه؟
هراکلیوس
۹ بهمن ۱۴۰۳کسی منتظر ارزان شدن ماشین نبود داداش اینا خیلی زرنگ تر از مردم هستن با همین قانون این اشغال های که 1500سی سی فروش نرفته چینی از جنتا بگیر تا ونوسیا و خیلیا دیگه رو تنورش داغتر کردن که یه موقع اقازاده ها ضرر نکن وگرنه با 40هزارتا خودرو وارداتی کسی منتظر ارزونی نبود
نانو
۹ بهمن ۱۴۰۳اجازه ورود یه ماشین هم قیمت 207یا تارا ویا اشغال های سایپا ندادن بعد فکر می کنید واردات برای کاهش قیمت ها بوده
Roham
۹ بهمن ۱۴۰۳صد هزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست
عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد
حضرت حافظ
Hamidrez
۹ بهمن ۱۴۰۳پول ها داره کم کم میره سمت مسکو
۹ بهمن ۱۴۰۳نه داش پکن همشو برده
Mohammad Javad
۹ بهمن ۱۴۰۳یک سوال داشتم از ادمین
میزان هزینه گمرک و مالیات خودروی دسته دوم چقدر هست؟
صامورایی
۹ بهمن ۱۴۰۳چند روز پیش تو کامنتا هم به دوستان گفتم حتی اگه روزی ۱۰ هزارتا ماشین بیاد ارزونی رخ نمیده بلکه گرانی به سطح جدیدی ارتقا پیدا میکنه.
صامورایی
۹ بهمن ۱۴۰۳همون یکی دو روز پیش هم که خبرشو پدال گذاشت مشخص بود این خبر دستخوش تغییر میشه که دیدیم شد. مملکت ما عادت داره به این چیزا. هم تعرفه رو بردند بالا هم ارزو کاهش دادند به ۲ میلیارد که همونطور که اونجا گفتم تغییری در بازار بوجود نیاد..،
صامورایی
۹ بهمن ۱۴۰۳متاسفانه یه عده از هموطنا هستند علیرغم این همه تجربه و دیدن وقایع مختلف هنوز درس نگرفتند که این بالادستی ها دلشون برای ما نمیسوزه بلکه بفکر منافع خودشونن. یه عده خوشبین بودند و حرف از سقوط قیمت میزدند اما متاسفانه اینا خوش خیالیه.،.ارزونی با دلار بالای ۸۰ و این وضع یورو ؟
محمد
۹ بهمن ۱۴۰۳خود به خود مجبور به لغو این زورگیری خواهند شد. سقف ۲۰۰۰۰ یورو، تعرفه ۱۰۰ درصد، ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده. ۵ درصد سود وارد کننده. حدود ۵ درصد هم عوارض قانونی دیگر است. یعنی خودروی ۲۰۰۰۰ یورویی در حالت پایه می شود حول و حوش ۵۰۰۰۰ یورو یا حدود ۳/۵ میلیارد تومان. مگر چند نفر توانایی پرداخت چنین بهایی را در کشور دارند؟
محمد
۹ بهمن ۱۴۰۳همین چند روز پیش، پدال جدول ارزش گمرکی تویوتا کرولاهای وارداتی از چین را منتشر کرد که با احتساب ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو هزینه حمل از چین و نیز سود فروشنده و خلاصه همه چیز، بهای کرولای وارداتی غیر هیبرید در گمرک ایران تنها ۱۲۵۰۰ یورو است! آنهم با این همه سیستمهای راداری و ایمنی! از تویوتا صحبت می کنیم! حالا مقایسه کنید با زباله هایی مانند تارا و شاهین و ایگل (!). واضح است که کار آنچه رسانه ها به عنوان ‘صنعت’ خودروسازی به خورد ملت می دهند سالها است که تمام شده و نفسهای آخر عمر ننگین خود را سپری می کند. چرا که با وجود این همه رانت و دزدی و بازار انحصاری و بدون داشتن واحدهای پژوهش و نوآوری و حتی با کارگر و انرژی مفت هم قادر به رقابت با هیچ خودروسازی در جهان نیست. تصور کنید که شمار ایربگ ها را در زباله های ایران خودرو ، سایپا، … مانند خودروهای وارداتی بالا ببرند و رادارهای نقطه کور و باقی سیستمها را روی آنها بگذارند. آن وقت قیمت این زباله ها همانند ری به بالای یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد خواهد رسید.
ای کاش مردم ایران کمی حس وطن دوستی داشتند و می توانستند فقط برای سه تا شش ماه خودرو خریداری نکنند تا زورگیران مونتاژ کار که با سر هم کردن قطعات هندی و چینی، این زباله ها را به نام خودروی ملی به مردم فروش می کنند در رویه خود تغییر ایجاد کنند.